Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Limodriver

#841
Kia Niro EV / Sv: Endelig felles venteliste hos Kia!
fredag 20. april 2018, klokken 15:02
Selgeren jeg snakket med for kort tid siden opplyste at de som forhandler ikke fikk noen opplysninger fra Bertel O Steen om hvor mange som står på venteliste.

Jeg tviler på at noen forhandlere får slik informasjon og andre ikke får det. Det kan selvfølgelig hende at Skotvedt har innhentet informasjon, men det er lite trolig med såvidt skjev informasjon fra importør til forhandlere.
#842
Kia Niro EV / Sv: Endelig felles venteliste hos Kia!
fredag 20. april 2018, klokken 12:01
Jeg snakket med en selger for kort tid siden. Han opplyste at de ikke får noen annen informasjon om Niro enn det som vi på venteliste mottar. Bertel O Steen hadde sagt at de ville prøve å komme med en kort info/oppdatering PR måned.

Opplysningene ovenfor kan lett virke som bilselgerprat der de stempler synsing som faktum.
#843
Hyundai KONA / Sv: (Poll)Forventet pris på Hyundai KONA electric
fredag 20. april 2018, klokken 11:56
Det gamle utsagnet om at du får det du betaler for gjelder vel fremdeles. Således får vi håpe bilen blir dyrest mulig for da vil det vel også være en bedre bil :D
#844
Hyundai KONA / Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
onsdag 18. april 2018, klokken 15:00
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-12-05/latest-bull-case-for-electric-cars-the-cheapest-batteries-ever

Batteriprisene er fallende og det bør strengt tatt medføre at elbiler også bør bli rimeligere. Dette gjelder også eksisterende modeller i og med at innkjøpsprisen av batterier som skal anvendes går ned. Dersom Opel tapte penger tidligere og har satt opp prisen for å korrigere for tapet burde de sette ned prisene igjen nå........
#845
Hyundai KONA / Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
onsdag 18. april 2018, klokken 13:24
Jeg tror det er noen økonomiske vurderinger som blir litt for enkle. Jeg har tidligere jobbet med innsatsfaktorer til bilproduksjon. Kostnadene direkte knyttet til produksjon av bilen er vanvittig lave. Imidlertid er det selvfølgelig en del utviklingskostnader, overhead, salg/markedskostnader sov som skal dekkes inn for at driften av bilprodusenten og distribusjonsnettet skal være langsiktig profitabelt.

Asiatiske bilprodusenter har lenge vist at de klarer å produsere biler rimeligere enn europeiske og amerikanske produsenter. Dette gjelder forsåvidt mange andre produkter også.

En fossilbil har en vesentlig dyrere motor/girkasse enn en elbil. En elmotor er vesentlig rimeligere enn en fossilbil. Prisforskjellen på motorene kan gå til dekning av deler av batterikostnaden. Prisene på batterier synker også relativt raskt.

Når en tar hensyn til at elbiler er fritatt for alle særavgifter og merverdiavgift samt at utviklingskostnader er delvis de samme for Kona EV og fossilbilene høres det ikke rimelig ut at EV skal prises så høyt som 350. Med utviklingen elbilmarkedet er i globalt tror jeg deg er risikabelt å prise bilene for høyt. Hyundai har uttalt at de skal prise Kona EV aggressivt, det må en da også kunne forvente.

En pris på 350+ er samme pris som en godt utstyrt e-golf med stort batteri. Da er valget svært enkelt - egolf. Sammenlignet med forventet pris på Tesla model3 som produseres i økende antall og om de nyeste målene nås har levert hele ventelisten oppunder 600k på ca et år og da har kortere ventetid enn Kona i Norge er også enkel - model3.
#846
Hyundai KONA / Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
onsdag 18. april 2018, klokken 11:43
Jeg tror det er viktig å ha i tankene at dette er selgerprat. Bilselgere har en egen evne til å ha sikker kunnskap om nesten like mye som drosjesjåfører (ja dette er et stigmatiserende utsagn).

Slik situasjonen er nå der "hele markedet" i spenning venter på prissetting av Kona føler jeg meg trygg på at bilselgere overhodet ikke får noen forhåndsinformasjon som de kan lekke. Det er mulig å spekulere i at bilselgere har en motivasjon for å lage en forventning om høy pris da det er rimelig at de på venteliste så vil bli overrasket over lav pris og da kan være mer tilbøyelige til å kjøpe bilen.
#847
DRIFTSBATTERI / Sv: Kvalitet på leafbatterier
mandag 16. april 2018, klokken 23:56
Informasjonen bygger på en viss mengde data og sammenligner Leaf og Tesla. Det interessante er tapet på Leafbatterier kontra Tesla. Jeg har ikke et datagrunnlag til å konkludere og avfeie informasjonen slik flere gjør. Jeg velger å ikke ugyldigstemple informasjonen selv om det er negativt for min bil.
#848
Hyundai KONA / Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
mandag 16. april 2018, klokken 23:48
Setetrekket i bensinversjonen fremstod som skinn og ikke kunstskinn. Jeg har videre også fått inntrykk av det er ekte skinn i setene. I Konabrosjyren er det heller ikke noe informasjon annet enn "skinn". En normal bruk av ordet  il tilsi skinn fra dyr ikke kunstskinn.

Dersom det et skaiseter er valget enkelt - stoffseter.
#849
Som Leafeier vil jeg stille spørsmålet hvilken elbil foruten trillingene som gir et dårligere price/value forhold.

Nissan var først med en elbil (foruten trillingene) i volumsegmentet, men etter det ser utviklingen ut til å ha gått langt tregere hos Nissan enn konkurrentene.

Tesla begynner å få en gruppe med fornøyde kunder og jeg tør påstå de aller fleste er villige til å betale et mellomlegg for Tesla vs Nissan. Jeg tør påstå Tesla er mer permium enn Nissan.
#850
DRIFTSBATTERI / Kvalitet på leafbatterier
mandag 16. april 2018, klokken 16:53
En kan virkelig begynne å lure hvilken strategi Nissan følger i forhold til elbilene de produserer. Her er det altså data som underbygger betydelig raskere kapasitetstap for Leafbatteriene enn Tesla.

https://www.tek.no/artikler/sa-mye-taper-tesla-batteriet-seg/434964
#851
Det er rimelig å anta at bilene er kjørt på en relativt sammenlignbar måte. Imidlertid er det en del høydemeter på turen slik at det blir uriktig å sammenligne med forbruk forskjellige Leafeiere oppnår i daglig bruk.

Det som imidlertid virker å være tilfellet etter mange forskjellige artikler og tester er at "nye" Leaf ikke er like effektiv som en del konkurrenter. Årsaken er ikke veldig interessant da det antageligvis er lite vi kan gjøre for å påvirke resultatet selv. Det virker rett og slett som Nissan har sovet litt i timen og prøvd å fortsette suksessen fra 1. gen Leaf uten nødvendige forbedringer.

Jeg har kjørt 1. generasjon Leaf i 5 år. Bilen har i hovedsak fungert til mitt bruk. Samtidig er det en del som ikke har svart til forventningene - varmeappparat, rekkevidde, Carwings sov. Det har videre også vært en del småfeil med bilen som det er reklamert på, men som Nissan og Birger N. Haug gjør alt de kan for å slippe unna. Jeg vurderte sterkt å kjøpe "nye" Leaf, men konkluderte med at jeg totalt sett ikke var fornøyd nok til å kjøpe Nissan igjen. Utifrå det jeg leser på forumet og i pressen virker dette å være en riktig beslutning.
#852
Hyundai KONA / Sv: Hva er smertegrensen på pris?
fredag 13. april 2018, klokken 17:56
Sitat fra: Sorlandsinv på fredag 13. april 2018, klokken 15:21
Påslag er helt i orden, så lenge du er klar over vanskelighetene det medfører.
Om du kjøper noe, for å så selge med fortjeneste, så skal gevinsten beskattes. Om du ikke gjør det, så kan du (legg merke til _kan_) etterforsket som svartebørsdeltaker - på lik linje med de som kjøper konsertbilletter til 500 kr, og legger de ut på finn til 1500 når konserten er utsolgt.

I tillegg har Hyundai følgende setning i garantibetingelsene sine (på kona.no):
Hyundai tilbyr sine kunder* fem års garanti uten kilometerbegrensning fra første registreringsdato (...)

* Kunden betyr en person, bedrift eller en hvilken som helst annen enhet som kjøper (i) et Hyundai kjøretøy fra en autorisert Hyundai forhandler og ikke i den hensikt å videreselge den eller, (ii) et Hyundai kjøretøy som har vært opprinnelig kjøpt av en autorisert Hyundai forhandler av en person, selskap eller en annen enhet uten formål for videresalg.


Det vil i praksis bety at de kan nekte den nye kjøperen garanti - for det blir vanskelig å forklare hvordan man har kjøpt en bil, og så solgt videre to dager senere med fortjeneste - men at bilen ble kjøpt uten formål for videresalg  8)

Her var det mye uriktigheter.

Gevinsten vil ikke være skattepliktig uten at jeg går inn på hvorfor. Dersom en gevinst er skattepliktig vil et tap være fradragsberettiget.

Det er også helt feil at en mister reklamasjonsrett eller garanti ved videresalg av en ny bil. Det skal altså medføre tap av garantirettigheter å ombestemme seg etter en har bestilt bil, men før den er levert slik at en velger å selge bilen når den blir levert? Eller er det eventuell gevinst som medfører tap av rettigheter for vedkommende som kjøper bilen av opprinnelig eier?

Jeg tror at dersom prisen for bil med skinn, metallic og vinterhjul ligger på mer enn 350 vil det være massivt frafall på ventelisten. Husk at det er en liten bil fra en ikke premiumleverandør. Rekkevidde trumfer ikke alt med så mange gode konkurrenter som vil ha alternativer i løpet av relativt nær fremtid.
#853
Hyundai KONA / Sv: Bytte fra Leaf til Kona allerede..?
torsdag 12. april 2018, klokken 21:38
Sitat fra: ToreR på torsdag 12. april 2018, klokken 20:51
En ting er garantier. Men hvordan er Hyundai i forhold til opplevd kvalitet hos Nissan? Jeg har kjørt en Nissan Leaf i 6 år, og den har vært praktisk talt feilfri frem til nå.


Jeg har kjørt Leaf i 5 år og er grundige lei av en del småfeil som ikke i utgangspunktet burde være noe problem. Feilene blir irriterende og utgjør et problem NPR garantiene fra Nissan ikke er verdt noe som helst og verkstedet ikke engang prøver å finne feil. Når jeg har videodolumentert sentrallås som ikke fungerer i kulden avviser de dette.

Jeg skal aldri mer eie et Nissanprodukt og jeg skal aldri kjøpe bil eller ha bil på verksted hos Birger N Haug.
#854
Hyundai KONA / Sv: Hvilken farge velger du på din Kona?
torsdag 12. april 2018, klokken 17:07
Det ser ut som Konakjøpere enten er svært konservative eller "gærne" i fargevalget. At dark knight er på topp er ikke uventet, men at turkis (ceramic blue), spygrønn (acid yellow) og signalorange velges i så "høyt" antall foran hvit forundrer meg. Populasjonen må nok selvfølgelig vurderes å være noe liten for å være statistisk representativ.
#855
Mekanisk / Sv: Hva er nødvendig vedlikehold? 2012 gått 70.000
torsdag 12. april 2018, klokken 16:45
Jeg vil på det sterkeste anbefale denne:

https://bilxtra.no/verktoy/spesialverktoy/bremseverktoy/bremselufteverktoy

Da trykksettes bremsesystemet og du tapper bare av gammel bremsevæske gjennom lufteniplene på caliperne. Jeg pleier å nesten tømme reservoaret på hvert hjul, skrur igjen luftenippelen, tar bort trykket og fyller reservoaret til neste hjul. Til slutt fyller jeg reservoaret igjen. Jeg pleier også å tømme eksisterende bremsevæske på første lufting, fylle på ny bremsevæske og tømme igjen (mao tømmer reservoaret to ganger på første hjulet).

En setter bare en slange på luftenippelen og leder gammel bremsevæske ned i en flaske eller beholder.

Fordelen med å benytte denne løsningen der anlegget trykksettes fremfor å pumpe med bremsepedalen er at en får ut all luft igjen dersom en er uheldig å får luft i eller forbi mastersylinderen, alle elektrohydrauliske bremser kan luftes og en kan også lufte hydrauliske clutcher (disse kan være vanskelige uten trykk om en får luft i systemet). Bilverksteder trykksetter bremsesystemet.

Jeg har hatt min i 10-15 år og har gjort det til rutine å bytte bremsevæske annethvert år når jeg legger om vinter/sommerhjul. Det tar heller ikke lange tiden ekstra (ca 15 min).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA