Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bjoris

#61
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 vs TMY
søndag 06. februar 2022, klokken 19:02
Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 06. februar 2022, klokken 14:21
Sitat fra: Christian Borchgrevink-Vigeland på søndag 06. februar 2022, klokken 13:11
Har du kilde på at nye Ioniq 5 får det større batteriet? Høres jo veldig interessant ut.

Er offisielt i Danmark at 2023 modellen får det større batteriet


https://blog.bilbasen.dk/hyundai-ioniq-batteri-2023-425039/

Ikke glem at dette med litt mindre batteri på I5 er hovedgrunnen til at den er billigere enn EV6. I Danmark gikk prisen opp 15 tusen DKK så vi får nok 15-20 kNOK mer i Norge også og er det verd pengene? Jeg syns iallefall det er helt ok om min kommer uten, dvs selvsagt best å fått den med større batteri til samme pris, men slikt er det bare Tesla som gjør. Tipper Hyundai vil være nøye på at de som har bestilt får riktig størrelse etter pris, men igjen, det kan jo være vanskelig for dem å ha to størrelser dvs 3 størrelser samtidig, ikke vet jeg...

#62
ID.4 / Sv: Rekkeviddetest vinter ID.4 mot ID.4 gtx
tirsdag 01. februar 2022, klokken 09:27
Sitat fra: Kjellegolf på mandag 31. januar 2022, klokken 12:00
Noen som blir med på ny test? Jeg har fått tilgang til 2 biler, 1 gtx og 1 rwd med tilsvarende utstyr/vekt og like dekk. Trenger minst 1 sjåfør til :-) Jeg planlegger å kjøre tur retur Oslo Storefjell førstkommende lørdag (Naf løypa blir for lang og tidkrevende når man bor i Oslo området og gjør dette ulønnet på fritiden) Vi kjører med like dekktrykk, identiske modes/temp//forhold i kupe og kjører sammen hele veien for å luke bort flest mulig feilkilder. Det er ca 1000 høydemetre og ganske like temperaturer som Naf testen så langt jeg kan se. Er også åpen for flere biler med. Alt blir grundig loggført og dokumentert. Bare for moro, synes det er interessant å evt nyansere og antakelig komme med et litt annet bilde av forskjellene mellom rwd og gtx. Tror selv at denne testen kan ha færre feilkilder da en detaljer er uklart i NAF testen og de kjørte bilene i ulike grupper/felt da. Ta kontakt her eller evt på sms / mail 45025447 / ksalvig@gmail.com . Kom gjerne med innspill og tips !

Skulle gjerne vært med, men bor på vestlandet så  det blir litt langt:) Lykke til, spent på resultatet, tenker det er viktig at det ikke er motbakker der bilene har lite strøm igjen, det blir det viktigste for å se på forskjeller. Men som i NAF testen der noen kom seg over og fikk "billig" mil etter på så får du jo helt feil inntrykk av faktisk avstand mellom bilene
#63
ID.4 / Sv: Elektriske seter på GTX
tirsdag 01. februar 2022, klokken 09:24
Sitat fra: Trond.m på mandag 31. januar 2022, klokken 10:00
Sitat fra: Bjoris på søndag 30. januar 2022, klokken 22:14
Jeg syns dette var en såkalt "no-brainer", 27 kNOK for elseter er hinsides. Hadde lagt 5 kNOK i å få de eksisternde standardsetene som elektrisk og jeg syns det er svakt av VW og ikke tilby dette da de gjør det på RWD, dvs det er vel 10 kNOK dette koster, hadde nok tatt det med da, men ikke 27 kNOK. Det er jo ett ran
Enig i at prisen er høy, men jeg føler at det løfter bilen noen hakk. 27K er jo klart en del penger, så økonomien i det er nok usikker. Men det har jo en verdi å sitte godt hvis man kjører langt, og for mange er det er krav med gode justeringsmuligheter.

Selger sier til meg at du kan regne med ca 10 kNOK mer for en bil med dette enn en uten. I ett tregt marked kan det nok også være snakk om å få solgt eller ikke, men pt ser det jo ikke akkurat ut til å være vanskelig å selge. Hadde tatt det med om jeg skulle ha bilen lenge, men enn så lenge så selger jeg bilene mine etter maks 1 år og da er dette penger jeg ikke får igjen. Min vurdering
#64
ID.4 / Sv: GTX i elgtest - ikke helt bra!
mandag 31. januar 2022, klokken 08:07
Sitat fra: Løytnanten på søndag 30. januar 2022, klokken 22:31
Sitat fra: Bjoris på søndag 30. januar 2022, klokken 22:06

Jeg må dessverre senke budet mitt fra 450 til 400 Løytnanten etter dette her!
Nå synes jeg du rett og slett er raus, Bjoris! Dette kjøretøyet kan da ingen besteforeldre ønske å frakte sine barnebarn i? Men du er kanskje verken far eller bestefar?

Jeg får iallefall håpe jeg ikke blir bestefar med det første ;D
#65
ID.4 / Sv: Elektriske seter på GTX
søndag 30. januar 2022, klokken 22:14
Jeg syns dette var en såkalt "no-brainer", 27 kNOK for elseter er hinsides. Hadde lagt 5 kNOK i å få de eksisternde standardsetene som elektrisk og jeg syns det er svakt av VW og ikke tilby dette da de gjør det på RWD, dvs det er vel 10 kNOK dette koster, hadde nok tatt det med da, men ikke 27 kNOK. Det er jo ett ran
#66
ID.4 / Sv: Rekkeviddetest vinter ID.4 mot ID.4 gtx
søndag 30. januar 2022, klokken 22:11
Sitat fra: Olemann på søndag 30. januar 2022, klokken 21:05
Noen som vet hvordan de kontrollerer for ulik kjørestil, tipper de roterer sjåfører ganske ofte, men er alle innom alle bilene?

De bytter ikke sjåfører så her ligger det nok litt selv om de er instruert til å kjøre likt. Jeg lurer veldig på om frontmotoren er inne å drar når det er slike forhold. Om ikke så er det merkelig med 60 km kortere rekkevidde på GTX vs RWD, jeg testet begge der jeg kjørte 60 km ned for å hente demobilen og forbruket var så og si identisk på begge, men da var det varmere og tørt såvidt jeg husker.

Jeg har lest ett sted at GTX ikke har samme batteri som RWD, derfor får heller ikke GTXen så mye raskere ladetid som RWD, kan jo ligge noe her også, kanskje er ikke GTX batteriet like bra i kulden?
#67
ID.4 / Sv: GTX i elgtest - ikke helt bra!
søndag 30. januar 2022, klokken 22:06
Jeg er mest nyskjerrig på hva som er årsaken til at GTX går rett frem i elgtesten, mens den klarte seg ganske bra i 77km eller hva de heter disse spanske, men da var det RWD. Blir GTX litt tung fremme? Her er den med 21 tommere også. Jeg lurer jo også på hvordan en bil ikke klarer dette i 64 kmt, men det går greit i 68 kmt. Varmere dekk kanskje, eller kanskje er ikke sjøføren så god til dette som disse i 77km.com. Jeg har sett en del tester der og jeg må si de er gode på dette. Jeg hadde ikke hatt snøballsjans til å ratte sånn og da er vi vel ved sakens gjerne, er det relevant om en bil klarer 71 km eller 68 km i denne øvelsen?

Jeg hadde iallefall ikke giddet å kjøre TMY som er såpass ukomfortabel bare fordi den klarer noen km mer i unnamaøver, men vi er jo alle forskjellig.

Jeg må dessverre senke budet mitt fra 450 til 400 Løytnanten etter dette her!
#68
ID.4 / GTX i elgtest - ikke helt bra!
søndag 30. januar 2022, klokken 09:22
https://www.elbil24.no/pro/test-13-nye-elbiler-i-elgtesten---se-de-store-forskjellene/75245631

Beklager betal-link, men journalister skal vel også ha lønn. Jeg har abb og dessverre kommer GTX veldig dårlig ut. Jeg tenkte først at det måtte være Hankookdekkene, men TMY er eneste bil med samme dekk og den klarer seg veldig bra! Selvsagt siden den er mye stivere og jeg er også usikker på om de har lastet bilene til maks her, tror ikke det stod noe om. Isåfall er jo IDen mye tøffere lastet enn TMY.

Problemet er at den understyrer så mye at de får ikke bilen til å lystre, allerede i ett forsøk på 64 km/t kommer den seg ikke gjennom løypa, så klarer den det i 68 km/t og akkurat det kan en jo lure på hvorfor er sånn. Andre klarer helt opp til 75 km/t. Enyaq klarer seg vesentlig bedre, men den er vel vesentlig stivere, jeg har ikke prøvd den.

Lurer jo mitt på om en skulle valgt sports pakken til 3700, men om det hjelper på understyring er vel høyst usikkert...


#69
ID.4 / Sv: Rekkeviddetest vinter ID.4 mot ID.4 gtx
torsdag 27. januar 2022, klokken 10:28
Sitat fra: Løytnanten på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:02
Du verden - det ble da en ganske så unison underkjenning av testens faktiske resultater her på tråden?

For meg fremstår det ganske tydelig at VAG-produktene skiller seg ut som den klart mest evneveike familien i dette selskapet.

Det kan da ikke være tvil om at denne testen dessverre vil redusere interessen for disse modellene betydelig og også få negativ innvirkning på bruktbilprisene?

Siden du har en GTX i bestilling Løytnanten så er du nok stuck nå, ikke lov å kanselere og prisene stuper. Jeg kan være grei å by deg 450 for GTXen din så har du løst problemet! :)
#70
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Import av Ioniq5
tirsdag 25. januar 2022, klokken 13:23
Sitat fra: HelEl på mandag 24. januar 2022, klokken 15:09
Sitat fra: Bjoris på torsdag 13. januar 2022, klokken 12:28
Sitat fra: HelEl på onsdag 12. januar 2022, klokken 16:10
Nå er garanti i Norge 5 år. I Tyskland på Ioniq er den vel 8 år. Hvordan du kan kreve utbedring fra Norge er jeg ukjent med.

https://www.hyundai.de/beratung-kauf/garantien/

Er det ikke som i Norge da?

https://www.hyundai.de/beratung-kauf/garantien/

5 år på bil, 8 på batteriet

Nei. 3 år mer for bilen. Likt for batteri: IONIQ 5, KONA Elektro: 8 års kjøretøygaranti (3 år for bilstereoenhet inkl. navigasjon eller multimedia samt for ladekabel type 2 og 2 år for innebygd batteri) uten kilometergrense, 8 år for høyspentbatteri eller opptil 160 000 km (KONA Electric: fra årsmodell 2020), avhengig av hva som kommer først.

Interessant, men du vil selvsagt ikke få dette dekket i Norge, du må ta bilen tilbake til Tyskland antar jeg? Er det forresten sikkert at dette gjelder når bilen eksporteres?
#71
EV 6 / Sv: LYD
søndag 23. januar 2022, klokken 23:38
Det har vært noen historier med biler der forsterkeren går glovarm, kan det være noe feil i dette anlegget på mange biler?

Jeg ble skikkelig skuffet når jeg prøvd det, nå blir det mye sutring over at ID4en er bedre, men det er faktisk ganske mange ting som er bedre på ID4 selv så mye pes den har fått. Til og med standard anlegget (når det er ferdig innspilt) er bedre etter min mening, men mer behagelig lyd og mer trøkk i bassen enn EV6 med Meridian inkl SUB. Merk at jeg snakker ikke om det oppgraderte anlegget som GTXen kommer med... 

Jeg har likevel kjøpt EV6, men har også GTX i bestilling. Heller mot at det blir GTXen jeg beholder, men med så lang leveringstid på EVen så kan det jo være de for orden på ting, men EV6en kjørte mye bedre, dvs den er mye sportsliger samtidig som den er komfortabel. GTXen er bare komfortabel og TMY er bare sportslig. EV6 er perfekt som mellomting, men jeg skulle gjenre tenkte meg bedre infotainment (håper Nivida løsningen kommer på 2023 modellen). Videre er det jo dette med CarPlay uten ledning og ACC som ikke klarer å justere seg automatisk etter fartsgrensene og når det da er litt knapt takhøyde for meg så ja, er usikker. Bestilte egentlig mest fordi vi var veldig fornøyd med ENiro og syns EV6 kjørte fantastisk bra og nå blir det hytte i Nord-Norge så det blir lange turer hver sommer og da er sportslig bil med rask lading litt viktigere enn det var før....

Jeg tror nok EV6en er en kjekkere bil å kjøre langt med, her snakker vi fort pluss 1000 km pr døgn når det kanskje blir både 1 og 2 turer til NN hvert år
#72
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 77,5 kWt batteri?
lørdag 22. januar 2022, klokken 14:46
Jeg har levering «kanskje til ferien», så har spurt forhandler nå om hva han tror skjer...
#73
ID.4 / Sv: Produksjon og levering av GTX
lørdag 22. januar 2022, klokken 00:32
Sitat fra: Løytnanten på fredag 21. januar 2022, klokken 13:04
Sitat fra: thomas1973 på fredag 21. januar 2022, klokken 12:20
Nissan Ariya er fin og hadde vært et meget bra alternativ hadde det ikke vært for bagasjerom. Under 500 liter blir rett og slett for lite for vår familie og våre behov.

Jeg vurderer også flipp men kona er allerede "potte sur" etter at vi solgte familiebilen i September ifjor. Blir nok derfor svært vanskelig å få forståelse for hvorfor vi må vente enda fler måneder på ny bil :)

Ja, ser den når bagasjeplassen er et kritisk punkt. Der, men bare der, slår ID.4 Ariya etter min mening - that is :-)

Jeg har ikke satt meg så godt inn i Ariya, men blir ikke den ganske mye dyrere enn GTX? Jeg ble overrasket over kort rekkevidde på Aryia med så stort batteri så min konklusjon sammen med det lille bagasjerommet at den brakte lite nytt til markedet, men mulig jeg burde sett mer på det.

Nå er ikke GTX noe revolusjon, men det er rett og slett en fordømt trivelig bil. Har nå kjørt 20.000 km i ID4 RWD og kjørte 2 timer i dag alene og begynte å filosofere over om bestillingene mine av Ioniq5 og EV6 egentlig var så smarte. Jeg har en GTX også, men bestilte disse to andre da jeg forventer en stor forsinkelse på GTXen som skal leveres ca uke 30, tipper det blir først rundt årsskifte. EV6en er en GT Line som ingen vet når kommer. Jeg tenker jo at det uansett er artig å få kjørt litt andre biler, jeg selger alltid bilene etter maks ett år så ID4en må snart ut døra og Ioniq5 kommer først nå før ferien.

Uansett så ser jeg for meg nå iallefall at jeg blir sittende igjen med GTXen. Disse andre 2 er liksom tech bombene, men ikke kan de følge fartsgrensene på ACC, ikke har det CarPlay uten ledning, ikke har de rails, ikke har det hengerfeste og ettermonteringen er det mye kluss med, f.eks å få satt inn ledningen når en henger på hengeren krever visst arbeidsklær! Ikke er det oppvarmt frontrute heller...

Poenget mitt er at det blir veldig stor fokus på tech og nye ting, men når en bruker bilen i mer enn 14 dager er min erfaring at dette blekner og du sitter igjen med at ting skal fungere og være praktisk... DER scorer ID4 faktisk veldig bra...

GTXen er også klart rimeligst av disse bilene, men det skyldes gode ordninger og at jeg har valgt mindre utstyr på den enn disse andre som har alt...
#74
ID.4 / Sv: 4 hjulstrekk på elbil vrs fossilbil
lørdag 22. januar 2022, klokken 00:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 22. januar 2022, klokken 00:13
Sitat fra: daktari på fredag 21. januar 2022, klokken 23:26
Det hadde vært kult hvis noen kunne fått de gutta på youtube med "4x4 on rollers" til å komme hit for å filme alle elbilene, inkl Y med terrengmodus. De har bare filmet en 3er og masse eldre ICE-biler.

Hvilke svar gir disse 4x4 on rollers-videoene? Er det bra om en kan stå og kjøre lenge, eller er det bra å komme over kanten? Og hvorfor?

Disse rollerene illustrerer null friksjon som is og jo flere du setter på jo verre blir det å få fremdrift. Bilen skal komme seg av så fort som mulig, jo fortere jo bedre. En ting er jo at det alltid er flatt i slike roller tester, men i praksis er det jo ofte slik at det er motbakke når problemene begynner...
#75
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 77,5 kWt batteri?
torsdag 20. januar 2022, klokken 22:30
Sitat fra: Char på torsdag 20. januar 2022, klokken 21:08
Står litt om dette her:
https://blog.bilbasen.dk/hyundai-ioniq-batteri-2023-425039/

Gjelder riktignok for de i Danmark, men er vel en grei indikasjon for oss. Så vil tippe det gjelder for biler med leveranse i Q3-Q4 :)
15 kDKK ekstra og så har bilen også steget 10 kNOK i Norge så tenker at det er helt ok om jeg får en med 72 kwh batteriet, de som betaler 25 kNOK mer har jo fortjent ett litt større batteri:) Om det da kommer enda en prisøkning i Norge, hvem vet...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA