Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bjoris

#46
EV 6 / Sv: EV6 eller Ioniq5 ?
mandag 11. juli 2022, klokken 01:19
Akkurat nå taler prisen for I5, blitt svært stor forskjell...
#47
EV 6 / Sv: Prisøkning?
mandag 11. juli 2022, klokken 01:17
Sitat fra: JEG på søndag 10. juli 2022, klokken 18:41
Fra 7.7 er fra-prisen 499K, så da hsr det vel økt en del?

Ja, ser ut som de har økt noe, men langt fra 50.000
#48
EV 6 / Sv: Prisøkning?
lørdag 09. juli 2022, klokken 09:00
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 06. juli 2022, klokken 11:38
Sitat fra: JEG på onsdag 06. juli 2022, klokken 10:48
Ny prisøkning: 50 000!
Irriterer meg over at jeg ikke holdt reservasjonen, ja.... Legg til litt mva ekstra, så blir bilen fort langt mindre attraktiv. Ikke hørt om dette fra Hyundai enda, men kommer nok.

Er 2 forskjellige forhandlere, kanskje bos er mer på prisøkning.

Jeg stusser også på at ikke Hyundai setter opp prisene, mulig Ioniq5 ikke selges så lett lengre? Den gikk vel opp 15.000 når det større batteriet kom, men det er jo egentlig ikke en generell økning så nå har Kia gått opp 70.000 og I5 ikke noe... Tenker det er overhengende sannsynlig at Hyundai kommer etter nå...
#49
ID.4 / ID4 4Motion
lørdag 11. juni 2022, klokken 13:20
Ja, så kom den ventede versjonen med litt mindre effekt, dvs Enyaq løsningen med 265 hk versus GTX på 299. Som vi vet har dette nada betydning da du ikke får ut 300 hk uten at batteriet er over 88% og over 23 grader!! Mao nesten aldri og garantert ikke når du trenger det som er på lengre turer og da er du garantert under 88% SOC hele tiden... Ingen hurtiglader til 100%...

Spent på hva prisen blir, syns GTXen er priset veldig bra versus RWD så lurer på om VW kommer til å skru opp GTX heller enn å gå så mye lavere på 4Motion? Tar en med Matrix så er det jo nesten ingen forskjell opp fra RWD til GTX... Iallefall var det sånn, har ikke fulgt prisene i det siste...

https://insideevs.com/news/591427/volkswagen-id4-pro-4motion-all-wheel-drive/

1400 euro gjør nok at de fleste vil velge GTX videre, men kanskje noe vil gå for denne for å slippe blått skinn :)
#50
ID.4 / Sv: Bestilte en GT - fikk en Cruiser
lørdag 11. juni 2022, klokken 13:17
Satt på med en TM3 her om dagen og jeg sliter fortsatt med å forstå hvorfor folk er så hystrisk glad i disse bilene. Det var iallefall både ukomfortabelet og bråkete samtig som jeg følte at jeg nermest satt på asfalten...

Syns f.eks EV6 er ett mye bedre kompromiss mellom GTXen og f.eks TMY. GTXen er deilig, men irriterer kanskje litt de gangene en gir på, det er bare ikke sportslige gener i bilen, men 90% av tiden er det jo helt perfekt, men jeg syns som sagt EV6 fikk til ett mye bedre kompromiss. Så bra at jeg har bestilt både EV6 og GTX så får vi se hvilken vi beholder. Dette med plass og takhøyde er en issue med EV6...
#51
Er det noen som har lest/sett hvordan denne nye, foreslåtte løsningen skal fungere? Jeg kjøper solceller til huset mitt nå og da må jeg først legge ut alt og så få tilbake penger fra Enova. Det kan jo ikke være slik dette skal fungere at en må legge ut mva for en bil til 500.000 og så få tilbake pengene?

Videre lurer jeg på om denne løsningen kanskje er smart i den forstand at en får bukt med disse importbilene som er hentet fra f.eks tyskland og allerede har fått store miljørabatter, er vel 6000 EURO i Tyskland. Det er jo galskap at disse bilene kan stå i 6 mnd og så importeres til Norge der vi også får miljørabatt i form av fraværende mva. Jeg ser for meg at kravet i Norge er at mva fritaket kun vil gjelde biler som er 1. gangs registrert og at alle disse importbilene som har hatt eiere før ikke får mva fritak?

Hvis det er slik, syns jeg den nye ordningen har noe for seg for slik det er nå er det jo organisert svindel...
#52
EV 6 / Sv: EV6 eller Ioniq5 ?
fredag 27. mai 2022, klokken 09:56
Jeg har bestilt en av hver, EV6en leveres "en gang i 2023" så dermed beholder jeg I5en til EV6en kommer så får vi se. Jeg syns EV6 ser mye bedre ut, men det er jo bare smak og behag.

Jeg skulle fått I5en nå, men valgte å hoppe over på en 2023 modell som da har samme batteristørrelse og hjuloppheng som EV6. Jeg testet begge og tidligere og jeg syns EV6 var vesentlig bedre å kjøre. Tipper denne forskjellen nå er mye mindre på 2023 modellen og at det da bare blir smak og behag.

En ulempe med EV6s om jeg ikke er sikker på om jeg kan leve med er at du sitter for høyt i den selv med sete på lavest nivå. Det er bedre i I5, nå får jeg uansett I5 først så da har jeg godt med erfaring når EV6en kommer en vakker dag:)
#53
ID.4 / Sv: Pris på brukt ID4 1st
tirsdag 08. mars 2022, klokken 20:49
Sitat fra: ENTO på lørdag 05. mars 2022, klokken 00:46
Solgte min max idag etter 10.000 km og 6 mnd. Satt igjen med kr. 6.000 i fortjeneste. Altså fikk dekt hele kjøpsprisen + kr. 6.000,-. Det var alt utstyret som gjorde utslaget.
Veldig fornøyd. Så nå er det bare å vente på en gtx !!

Grattis med salget, nå tror jeg nok at 1ST uten Max gir bedre avkastning hvis en ser på prisene på finn.no
#54
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Koble V2L til solcelleanlegget?
søndag 06. mars 2022, klokken 22:57
anlegget er 9,5 kwp så det vil på sommeren produsere vesentlig mer enn vi bruker. Har vannboren varme i hele huset så forbruket om sommeren er lavt.

Jeg har en ID4 i dag, en har bestilt både EV6 og Ioniq5, begge med V2L system og adapter. Jeg tenker at det ikke burde være komplisert å sende den strømmen inn via inverteren i solcelleanlegget og dermed få strøm der også når det er mørkt og ingen produksjon?
#55
Ladeplasser og ladekabler / Koble V2L til solcelleanlegget?
lørdag 05. mars 2022, klokken 08:14
Jeg er ingen ekspert på elsystem, men jeg syns det er en besnærende tanke å se for seg bilen som «hjemmebatteri».

Jeg forstår at dette er langt fra rett frem, men jeg lurer på om ikke de som har en solid solcellepakke tilknyttet huset ikke mye enklere enn de uten, kunne fått dette til?

Jeg ser for meg at inverteren som brukes i dette anlegget, mitt er 9,5 kWp, også fin kunne taklet 2-3 kWh fra en I5 eller EV6?

Er det noen med peiling som vet om dette er en reell mulighet som ikke hadde krevd allverden? Antar det ikke er satt opp slik og at det kanskje krever testing etc, men en kan jo ikke gi opp av den grunn:)
#56
Alt det andre / Sv: Gravid med GTX
mandag 21. februar 2022, klokken 23:24
Sitat fra: Løytnanten på mandag 21. februar 2022, klokken 11:12
I dag, 21 januar, kan jeg feire at det er ni måneder siden jeg ga meg hen, som det heter, og lot meg besvangre av VW. Det har vært et svangerskap preget av uvisshet, men til min store lettelse så bekreftet VW farskapet i en melding jeg mottok for tre ukers tid siden. Han beklaget samtidig sterkt at han hadde vært så forsvinnende lite til stede for meg etter vår one night stand, men lovet at det var det slutt på nå.

Tre uker er jo en kort periode i et langt svangerskap, men meldingen hans skapte jo visse forhåpninger hos meg. Når jeg nå begynner å gå "over tia" som det gjerne heter, så håper jeg jo at det kan vanke noen trøstens ord og kanskje en blomsterkvast fra tid til annen. Og skulle han finne på å skuffe meg igjen, så skal han virkelig få føle at han har besvangra feil person.

Angret på Aryia nå altså og skal beholdet GTXen likevel, tenkte eg deg:)
#57
EV 6 / Sv: Kia-lotteriet
mandag 21. februar 2022, klokken 23:19
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. februar 2022, klokken 21:18
Sitat fra: daktari på mandag 21. februar 2022, klokken 19:59
Jeg venter.
Men det er fordi EV6 "special edition" de har tilbudt mangler utstyr for 60.000,- men de tilbød bare 20 000,- avslag.
Lotteriet er jo interessant bonus.
Interessant. Hva mangler på SE'en? Har ikke tatt meg tid til å gå igjennom listen fra ende til ende, men leste noe om 360 kamera og et par ting til. Men det er såpass som 60k?i så fall blir SE et elendig kjøp?
SE er en Exlusive med GT-Line look
#58
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 med større batteripakke.
torsdag 17. februar 2022, klokken 12:45
Sitat fra: Mateusz på mandag 14. februar 2022, klokken 12:41
Det berømte 25 tusen, er det noen funnet på selv eller har noen kildet?
Har bestillt no AWD long range, levering etter ferien. Selger sa mest sannsynlig 2023 modell men kunne ikkje bekrefte endå.
Det er vel basert på at de i DK gikk opp 15 DKK som er 20-25 NOk. I tillegg vil nok alle som har bestilt før prisøkningen også få den på toppen så spørs om det er verd pengene, men det er jo ikke bare lengre rekkevidde. Den får EV6 understellet og det er jo en mye bedre løsning, jeg har prøvd begge og EV6 var fantastisk på større humper etc, mye bedre enn både ID4 og I5.
#59
EV 6 / Kia-lotteriet
onsdag 16. februar 2022, klokken 16:39
https://www.kia.com/no/om-kia/nyheter/

De som bestilte i 2021 kan få pengene tilbake for bilen. Når alle 2021 leveringene er gjort trekkes en av disse ut som vinner og får alle pengene for bilen tilbake!

Jeg syns dette er kjempesmart av Kia, det koster dem ett par 100 lapper pr bil de har solgt i 2021. hvis dette ble spredd ut på alle ville ikke noen hevet ett øyenbryn, men når vi alle nå har samme sjanse til å få alle pengene, ja da blir det jo litt gøy. Det er bra vinnersannsynlighet ifht vanlige lotteri med slike premier.

Nyskjerrig om folk "biter på", ville du nå vente lengre på bilen enn før?
#60
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 med større batteripakke.
lørdag 12. februar 2022, klokken 15:15
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. februar 2022, klokken 11:42
Da blir det vel tilbud på utgående modell kan jeg tenke meg....... 8)

Tror nok heller det blir 20-30 dyrere for ny med lengre leveringstid...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA