Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bjoris

#3961
Model S 2013 - 2022 / Hvorfor anbefales fordelerskap i garasjen?
torsdag 21. november 2013, klokken 14:58
Jeg trodde jeg hadde kontroll på dette, men nå kommer elektrikkeren og han vil sette opp ett fordelerskap i garasjen. Jeg forstår ikke vitsen når behov/forutsetninger er som følger:

1. garasjen har strøm til lys i dg fra før.
2. ny 10 kvadrat 3 fast kabel på 42 meter er lagt fra sikringskapet i huset og inn i garasjen. Fyflate for en jobb å grave den ned:)
3. mål nr 1: kunne lade både Leafen og Teslaen på 16 amp hver samtidig på èn fase. Har snart 16 a ladekladd til Leafen.
4. mål nr 2: ha mulighet til å lade Teslaen på 32 a en fase, det er avklart at det går fint hos oss ifht nettleverandør og godkjennelse!
5. vi trenger ett uttak, to steder i garasjen for at bilene skal kunne stå på de aktuelle plassene å lade, overfor, framfor, nedenfor og inne i garasjen.

Slik jeg forstår det vil et slik skap gjøre at vi må trekke en masse kabler ekstra for å få dette til. Hva er egentlig visten? Kunne jeg ikke bare fått et 32 a støpsel to steder i garasjen og så brukt adaptere til å komme ned til schuko på Leafen? og dette "kommer om 14 dg" adaptere til Tesalen?
#3962
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. november 2013, klokken 10:15
Sitat fra: bjoris på torsdag 21. november 2013, klokken 08:50
Dvs at det er antall kilometer som avgjør levetiden på batterie, ikke hvor mange ganger du plugger inn kabelen.
I følge Battery university spiller dybden på utladning en rolle ift. slitasje. Og med det som grunnlag spiller det absolutt en rolle hvor mange ganger du plugger i kabelen.

Teorien (antar den understøttes av målinger) er at 5 utladinger på 10% er mye bedre enn en utlading på 50%. Snakker om mangedobling av antallet ladesykluser ved å holde utladingene grunne! Skal se om jeg finner kilden.

EDIT: Se tabell 2 her:
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Det var også mitt poeng, men fremstod ikke slik når du sakset ut dette avsnittet:) Initielt kan en si at batteriet skal tåle 1000-1500 syklinger som da blir ca 100.000-150.000 km så kan en gjennom hard bruk redusere dette betydelig og du kan antakelig gjennom å holde deg til grunne syklinger forlenge det betydelig. Ingen vet helt hvor stor forskjellen blir.

Ang dette at batteriene blir så billige med tiden at det ikke er noe poeng å spare på det er jeg litt skeptisk til. Noen som vet hvor mye arbeidstimer som går med til ett batteribytte på Leaf? Samt hvor stor del av kostnaden på batteribakken som er celler? Jeg har tenkt slik på Teslaen, men forstår det slik at mye av kostnaden på batteripakken er overvåkning, kjøling, brannkammer og chassis... Nå er vel dette betydelig forenklet på Leafen, men jeg tror rett og slett at det å bytte batteri på en Leaf når den er 5-7 år tror jeg fortsatt blir kostbart, men bilen skal selvsagt brukes så de som må lade til 100% for å komme frem til jobb f.eks må jo det.

Jeg lader til 100% når jeg skal til Bergen og Haugesund eller når jeg ser at jeg skal direkte videre etter jobb, da lader jeg til 100% ved starten på turen, jeg mener altså at jeg gjør det som går ann for å spare batteriet, HELT uten at bruken av bilen lider...
#3963
Jeg begynte dette showet med å tenke "vi kan jo klare oss fint med en strippet s60", vi skulle jo ikke bytte bil en gang, men med en strippet S60 var det jo nesten butikk å bytte ut en 4 år gml A6

Sjekket mye info om S60, den var rask, lettere, mindre forbruk. Sikkert en knallbil, men så begynte galleien;

85 kw batteri
Det var mye penger ekstra, men nesten ingen kjøpte 60 her i Norge, hva når 60 kw er slitt, DA blir det kort rekkevidde da... altså ble det MÅ HA!

Tech pakke/parkeringssensorer
Dette vurderte jeg aldri skikkelig, men alle hadde jo tatt den så den MÅ vi jo HA! Dessuten noen løse rykter om at bilen ikke kunne oppdateres om du ikke valgte den. Innser i ettertid at mye jeg trodde var med i denne får du uansett! Men parkeringssensorer MÅ du jo HA så da så...

Panoramatak
Nei, det skulle vi ikke ha, men så kom dette med takbøyler og boks, ulempene var støy, fremtidig problem. men skiboksen gjorde at det ble MÅ HA! Dessuten blir det jo en kab om sommeren... Når jeg tenker på det så har jeg også takluke på A6en, den har det jo hent at vi har hatt på gløtt, sist i 2011 tror jeg:)

Skinn
Så flott bil uten skinnseter, nei det går jo ikke, altså MÅ HA!

Luft
Aldri hatt behov før og en masse dårlige historier om at dette greiene ryker, likevel var det jo litt fasinerende, ikke ille pris, mja, jo vi kjører jo på dårlig vei med hard is og dype hull, jammen ble det ikke MÅ HA her også!

Lydpakke
Det var den første pakken jeg ikke MÅTTE HA, men så var den jo så billig og så ble det litt MÅ HA der også, er jo glad i å spille musikk og kjører mye alene og har mulighet til å spille høyt...

Vinterpakke
Det MÅ en jo HA! Valgte den da vi alltid har tenkt at det burde vært setevarmer til ungene når vi kommer fra skiturer. Ofte må vi vente på yngstemann og blir sittende... Det jeg ikke tenkte på med Teslane er at den blir varm på 1,2, 3:) MEN det KAN jo være at vi en dag har lite strøm og må spare så da MÅ vi ha dette også da...

Dobbeltlader
Dette og baksetene droppet vi (vi vil heller ha dette rommet setene ligger i og innser at vi ALDRI kommer til å bruke et slik baksete). Men jammen fikk jeg grenet meg til en dobbellader i siste liten, Type 2 kommer for fult og alle blir sikkert 22 kw, hehe og da MÅ vi jo HA dobbeltlader...

Som du sikkert har skjønt, her er mye som vi IKKE MÅ HA, men hadde lyst på.

Når jeg tenker på det nå er det eneste vi MÅ HA, panoramatak for å få på skiboksen og nå lest jeg at det gikk ann å få til dette uten, dog med litt borring i taket...

Lykke til, min mening som har bestilt nesten alt på en std er at det er svært lite ekstra på en Tesla du MÅ HA!

Men litt mindre spøk så er det mye av utstyret til Tesla som er veldig rimelig i forhold til f.eks Audi så jeg tror ikke det blir feil å fylle på med utstyr om en syns det er ok å bruke så mye penger på bil, men jeg ser jo at bilen gikk fra 450.000 til 600.000 pga dette jaget etter å ha alt. Den differansen tror jeg ikke jeg får tilbake den dagen jeg selger....
#3964
Lading / Sv: Hvorfor i all verden lade til kun 80%?
torsdag 21. november 2013, klokken 09:01
Jeg skal ikke gi meg ut for å være ekspert, men jeg tror det er to litt utbredte misforståelser rundt dette med 80 til 100% lading.

1. Du reduserer antall sykluser ved å lade til 100%, det gjør at mange kan gå fra 2 til 1 lading pr dag.
Her blandes sykluser med antall ganger en lader. En syklus er 0-100% og du kan typisk forvente 1000-1500 sykluser før batteriet har under 80% rest kapasitet, dette er det vel veldig delte meninger om, men røfflig det jeg antar. Det blir altså ikke mer enn en syklus om du lader fra 30 til 80% 2 ganger. Om du lader 1 gang fra 100% til 20% eller to ganger fra 80% til 40% så har du ikke brukt opp dobbelt så mye av disse 1000-1500 syklusene. Du har brukt 0.8 ganger og antakelig har du ved å gjøre dette økt det antalle antall sykluser på batteriet! Men dette er jo egentlig ikke skikkelig bevist enda

2. Det at en kan lade til 100% uten problem når det er kaldt mener jeg også må være en misforståelse, ser dog at noen nevner det står i håndboken!!! Vel, jeg har iallefall lest meg til at det som skjer når en lader et slikt batteri helt opp er at trykket i cellene øker og de vil da over tid slå sprekker og begynne å "lekke". Mulig dette fenoment henger tett sammen med temperatur, det vet jeg ikke så slik sett kan det være riktig. Jeg syns uansett det er rart at det oppgis at en ikke bør la bilen stå med 100% lading hvis det eneste problemet er tempartur. Da burde ikke dette heller gjelde i lav temperatur, men, men... Inntil videre fortsetter jeg å lade til 80% og plugger inn to ganger pr dag, da ligger jeg mellom 75 og 45% hver dag uansett hvor mye vann og kulde det er...
#3965
Sitat fra: Knotten på torsdag 21. november 2013, klokken 08:17
Sitat fra: bjoris på torsdag 21. november 2013, klokken 00:17
Ok, men jeg trenger begge to. Det viktigste poenget er ikke å få den til 16 amp selv om det blir kjekt å ha av og til, men å ha en fastmontert i garasjen. Den "nye" skal jeg ha i bilen slik at jeg kan lade raskere og saktere der det bare er 10 amp sikring:)

Ser nå at ved bruk av forvarming og 80% lading må jeg lade både på jobb og hjemme. Alternativ kan jeg lade til 100%, men jeg forstår det slik at "grunne" ladinger er beste for batteriet samtidig er det kjekt å kunne lade hjemme uten å ta ut den hersens kladden hver gang:)


Jeg lader vanligvis til 100% og kun på jobb. Da får jeg halvparten så mange ladesykluser, det har nok en god del å si det og..?

Det begynner å bli mange tråder om dette med 80 vs 100% samtidig nå, men la gå.

Jeg skal ikke gi meg ut for å være ekspert, men jeg tror du misforstår dette når du lader til 100% for å få halvparten så mange ladinger!

Min oppfatning (arrester meg gjerne om jeg tar feil) er at en full ladesyklus er 0-100% så når det snakkes om antall ganger batterien kan lades typisk 1000-1500 ganger så er det ikke antall ganger, men sykluser det snakkes om. Dvs at det er antall kilometer som avgjør levetiden på batterie, ikke hvor mange ganger du plugger inn kabelen.

I tillegg til dette advares det mot å lade til 100% fordi trykket i cellene blir å stort at de begynner å "lekke", spesielt uheldig om bilen blir stående med 100% over tid. Det samme er også i andre enden dvs under 20%, det sliter mer. Dvs antas det at du får flest sykluser om du holder deg mellom 20-80% på batteriet. La oss si du kjører 80 km på dette intervallet som jeg ser er ganske typisk nå på vinteren så skal det altså ikke bety noe som helst om du lader opp to ganger eller en gang. Om det betyr noe så skal det være bedre å lade to ganger.

F.eks hadde jeg i dg ladet til 80%, med forvarming, bilen er da nede i 76% når jeg starter, kjører så litt over 3 mil og det var 52% igjen. Satte ladingen på og forvarming til kl. 1600. Alternativet var at jeg droppet denne ladingen og kom ned mot 20% når jeg kom hjem, jeg tror det da er bedre å lade opp igjen til 80% så er en sikker, da kan jeg også droppe rekkeviddeangst om det blir stopp i trafikken, jeg må en ekstra tur eller noe!
#3966
Ok, men jeg trenger begge to. Det viktigste poenget er ikke å få den til 16 amp selv om det blir kjekt å ha av og til, men å ha en fastmontert i garasjen. Den "nye" skal jeg ha i bilen slik at jeg kan lade raskere og saktere der det bare er 10 amp sikring:)

Ser nå at ved bruk av forvarming og 80% lading må jeg lade både på jobb og hjemme. Alternativ kan jeg lade til 100%, men jeg forstår det slik at "grunne" ladinger er beste for batteriet samtidig er det kjekt å kunne lade hjemme uten å ta ut den hersens kladden hver gang:)
#3967
Jeg så den, men tenkte det gikk ann å spare disse 2 høvdingene, tror jeg tar sjansen. Har tidligere lest at dette er seriøse greier så satser på at det er slik enda:)
#3968
Jeg fikk min US Leaf i april, da fulgte gratis med den gml 120 v ladekladden. SørImport leverte ny 240 volt ladekladde. Målet mitt var å sende inn denne 120 volten til oppgradering, 16 amp 240 volt. Jeg ser nå at oppgraderingene nå blir av typen trinnløst amp velger mellom 6 og 16 amp så jeg er glad jeg ikke fikk fingeren ut å sendt før:)

Men bare før jeg bestiller (koster ca 1.750 pluss frakt så jeg antar det blir ca 2.500 totalt). Dette er fortsatt å anbefale? Noen andre som har erfaring med den nye typen lader, siste jeg sjekket så var det bare 16 amp og ingen reguleringsmulighet. Ser nå at prisene har gått noe ned på disse, 4.500 kan jeg få en ny tilsvarende levert for i Norge så det er jo ikke allverden å spare, men 2000 er nå 2000, disse kladden skal være lite trøbbel med så jeg tror jeg tar sjansen om ikke noen fraråder etter dårlig erfaring her...:)
#3969
Leaf 2010-2017 / Sv: Klausul ved kjøp av Leaf?
onsdag 20. november 2013, klokken 21:35
Hvorfor må en ha lader på veggen for å trekke 32 amp på en Leaf? Jeg har store planer om å lade Teslaen med 32 enfas 230 volt med bare ett adapter (om de noen gang dukker opp da:)
#3970
Lading av Tesla / Lading med skjøteledning?
onsdag 20. november 2013, klokken 14:44
Dette er jo ikke anbefalt på Leaf, men "alle" gjør det. Hva tenker vi om dette på Teslaen? Ser at jeg sliter litt på leiligheten og det er mulig at eneste lademulighet der blir ved skjøteledning... Bør ikke det gå fint om en setter ned til 10 amp f.eks?
#3971
Dekk / Felger / Sv: Hjulmutter trøbbel!
onsdag 20. november 2013, klokken 09:55
Sitat fra: Batteribill på tirsdag 19. november 2013, klokken 22:39
Jeg skulle bytte dekk på lørdag kveld, men alle muttere var feil. Stigning stemte ikke med bolt. Sentreringsringer var og feil. Men fikk kontakt med leverandør etter 2min. Han skulle ordne nye på mandag, og det gjorde han så jeg fikk byttet dekk i går kveld.

Sent from my GT-N8020 using Tapatalk

SørImport?

Mine hadde ikke sentrering, noen som vet om det alltid skal være det på uorg.felger, jeg har Dezent felger... Hmm må ta en tur til det lokale verksted igjen å få på dette dekket...
#3972
Leaf 2010-2017 / Sv: Klausul ved kjøp av Leaf?
onsdag 20. november 2013, klokken 09:37
Ved levering må jo være når du får bilen, samtidig er det jo åpenbart at du ikke kan skifte farge, versjon etc helt frem til levering, men akkurat lader tror jeg de rimelig enkelt kan ettermontere så hvis dette gjald laderen tror jeg du vil kunne få denne med uten større problem. Det er vel som på Tesla snakk om en dobbeltlader, dvs at de bare skal montere inn en lader på 3.3 kw til!??

Hvordan forklarte du dine behov når du fikk frarådet 6.6 kw lader forresten, interessant spør du meg. Selge elbil, men frarådet best mulig lademulighet? Vel, de kan jo være et råd om du skal bruke bilen lite, men til og med da kan dette være et vesentlig poeng ved salg. Trenden går mot mange type 2 uttak over alt, det blir mer og mer interessant etterhvert som det blir køer på hurtigladingene og noen steder altfor høye priser etter min vurdering. Hva er egentlig vitsen med å ta elbilen på en litt lengre tur om du må først må stå 30 min i kø, så betale 150 kr på hurtiglading? Da blir det ikke mye dyrere å ta dieselbilen for mange, da slipper en kø/ladetid også.
#3973
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
tirsdag 19. november 2013, klokken 09:29
Sitat fra: el nino på tirsdag 19. november 2013, klokken 09:19
Kommunale veimyndigheter kan i samarbeid med foreningen utarbeide et skilt som settes opp ved ladepunktene med påminnelse om at disse plassene (kommunale ladeplasser) KUN MÅ BENYTTES TIL LADING, og at bilen flyttes når den er ferdigladet. Her må det utarbeides regler som overholdes, frivillighet og "synsing" tror jeg ikke noe på. ;)
Ang. hurtiglading: Skilt som sier at hvis det er kø, kan man KUN lade til 80% 8)

Ja, kanskje bedre å ha et skilt enn å strupe laderene, men du er da avhengig av at folk oppfører seg samt at de er i bilen i det den når 80%. Jeg heller derfor likevel mot en løsning der en kan plugge i type 2 eller vanlig shuko om en må ha mer enn 80%... Da slipper en dette, jeg er heller ikke så veldig for at det skal være slik at den som kommer skal ha "rett" til å røske ut av kontakten i bilen og føre den over til sin når det er 80%... men det er kanskje bare meg...
#3974
Dekk / Felger / Hjulmutter trøbbel!
tirsdag 19. november 2013, klokken 09:22
Jeg oppdaget ved første hjulbytte at 3 av 20 mutrer ikke passer på gjengene. Jeg har snakket med Sør Import om dette som leverte bilen og nye vinterhjul på Dezent felger, det var kjent, men de mente std mutrene kunne brukes. Jeg er skeptisk da jeg syns det er på grensen til at de bunner før de strammer hjulet, men jeg har ikke fått målt dette nøyaktig med skyvelær.

Anyway, jeg gikk på en Dekkservice sjappe og fikk meg 4 ny mutre... I dag var det glatt og jeg kastet meg rundt for å bytte det siste dekket, har kjørt med ett sommerdekk bak pga dette... Jammen var ALLE de nye også slik at de ikke passet på gjengene...

Noen som kjenner til problemet, det må jo være forskjellig type gjenger? De andre går helt lett og fint... Merkelige greier...
#3975
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
tirsdag 19. november 2013, klokken 09:14
Jeg er av den bestemte oppfatning at det burde vært gjort som følger over alt der det er hurtiglader:

1. Hurtiglader stopper på 80%
2. Det etableres 4-6 type 2 uttak 22 kw for hver hurtiglader
3. Disse prises ihht investeringskostnaden, dvs type 2 uttaket vil gi MYE rimeligere strøm

Med disse tiltakene tror jeg kø på ladepunktene i mye større grad vil regulere seg selv og til en betydelig lavere kostnad enn om en må opp med 1-2 nye hurtigladere for å ta unna køene...

Mange nye elbiler kan nyttigjøre seg veldig effektivt av type 2 lader, denne er også mer skånsom for batteripakken... Leaf med 6.6 kw gir vel 3-5 mil pr time, Std Tesla 50 km pr time, dobbeltlader 100 km pr time... etc... kjenner ikke UP og disse...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA