Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Bjoris

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 246
31
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: onsdag 12. juni 2019, klokken 22:46 »
Støy er vanskelig å vurdere siden vi har forskjellige frekenser vi hører godt og dårlig på så db blir altfor enkelt mål, jeg innser at jeg er sensitiv mot støy, syns TM3 hadde en bedre frekvens for meg enn ENiro, selv om en hører at det er mye bråk i den også. Min seilmakker syns omvendt at ENiroen var mye mer støysvak.

"Vi" ønsker ikke RWD, så da er vel det meste sagt om den saken;)

32
Kia Niro EV / Sv: Til Spania med E-Niro
« på: onsdag 12. juni 2019, klokken 14:58 »
Og bestemmelsen ble tatt akkurat når Model 3 fikk opp mot 200 kW på lynlader

Nå var ikke dette avgjørende, men da kan hvertfall E-tron glemme hurtigere snittfart på kontinentet.

Turen med E-Niro blir veldig bra med ventilerte seter. De savner jeg i min bil nå

TM3 er helt overlegen på en slik tur ifht lading og det er jo en kjørebil. Fruen var litt på nippen til å velge TM3 pga dette, men jeg nektet, vi kjøper ikke bil for en 3 ukers tur, da skal vi heller knote litt og når jeg nå har studert dette litt så ser det ganske overkommelig ut, men det er selvsagt forutsatt at vi får ladet der vi planlegger. RFID kort er bestilt inn hos flere aktører
Vi kan sammenligne turer. Skal på tur til Kroatia i Model 3 i juli.

Jeg satser på Plugsurfing brikke som eneste ekstra ( men tror den dekker ganske mye ), men hadde nok klart meg med kun superchargere.

Det er jo morsomt med utfordringer også, så for din del blir det en del av turen. Som sagt tror jeg de ventilerte setene blir gull.

Kjørte X60 til Kroatia i 2017 uten noe som helst annet enn Superladere og det gikk fint, dvs jeg ladet i leilligheten i Kroatia, det var nødvendig, men brukte ingen andre offentlige ladere. Ganske artig var det også at vi kjørt samtidig med en X90 nedover og de stoppet på de samme plassene som oss, hele dagen gjennom Tyskland, men jeg dro nok strikken litt lengre enn dem.

Ja, setene er fine, brukt dem i dag på 20 grader så de kommer godt med.

33
Kia Niro EV / Vibrasjoner fra dekkene
« på: onsdag 12. juni 2019, klokken 14:54 »
Ref ett innlegg i Facebook gruppen så er det en del som opplever at bilene har vibrasjon i noen gitte hastigheter. Vi har dette på ca 73-74, men en kan merke det i andre hastigheter også. Skulle forbi forhandler i dag og vi hadde en prøvetur, de vil at jeg skal kjøre litt mer siden den pt bare er gått 400 km og det er noe som "kan rette seg ut".

Har liten tro på det, men det er ikke så ille at det er noe som haster, men det må være i orden før vi skal sørover om en mnd. Fikk tips om at nitrogen i dekkene var noe de forsket litt på nå, skulle hjelpe mot støy og forbruk blant annet så jeg stakk innom og la 300 kr i dette, men det gav ingen merkbar effekt, forbruket hjem var høyere enn ned til forhandler og jo kanskje ørlite mindre støy, men det var ikke særlig merkbart vil jeg påstå.

Samtidig med overgangen til nitrogen ble trykket senket til 2.6 bar fra 2.9, jeg tror det er grunnen til at jeg fikk 137 wh hjem og 130 wh ned. Da bilen var nye kjøre jeg ekstakt samme strekk også da på tørr asfalt med 127 wh.

Neste gang jeg er nede i Hgsd skal jeg be om 2,9 bar igjen (nå må jeg nå bruke nitrogen så kan ikke fylle selv, vel, vel)...

Ang vibrasjoner, tenker at jeg skulle flytte rundt på dekkene litt og sett, men har ikke kjøpt vinterdekk så det er litt vanskelig. Noen som vet om Leaf 2.0 17 dekk passer? Så kunne jeg lånt ett av min far så jeg fikk skiftet rundt, først prøve å bytte om bak og fremme tenkte jeg...

34
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: onsdag 12. juni 2019, klokken 14:41 »
Kia har lavest skrotealder av alle bilmerker i Norge. Hvordan kan det ikke gi et tvilsomt rykte med tanke på kvalitet? Jeg har skrudd på Kia, og hadde egentlig bestemt meg for aldri mer å komme borti en Kia, men markedet er nå sært, så...

Det med skrotealder er ikke nødvendigvis noe som går hånd-i-hånd med kvalitet. En billig Kia får ofte dårligere oppfølging og vedlikehold enn en dyr Mercedes eller Volvo, eller Tesla for den saks skyld. Jo billigere bilen er, desto mindre gidder man å bry seg om den. Men med det sagt så har Kia tidligere vært biler med svært varierende kvalitet. Billig materialvalg, enkel standard.

Hadde e-Niro kommet med 4WD, og hadde den vært tilgjengelig (flippebiler er uaktuelt) nå i stedet for å måtte vente år og dag i uvisse, så hadde jeg glatt valgt e-Niro foran Model 3. Samme hvor mye jeg prøver å overtale meg selv til å synes at Model 3 er en genial bil, så er den likevel en bil hvor vi må ta stilling til kompromissene. Sittestillingen er lav, det mangler håndtak i taket i døråpningene, innlasting av unger i baksetene er trangt og lite komfortabelt, bagasjeromsluken er altfor trang, og sedan-designet gjør at fleksibiliteten forsvinner mtp lastekapasitet. Så får jeg bare håpe at støyen i normal LR er mye lavere enn i Performance-modellen som jeg prøvekjørte. For den var grusom.

e-Niro mangler som sagt 4WD. De fleste klarer seg dog med 2WD, og godt mulig vi også kunne klart oss med det. Men nå er livet for kort til å gå for atter en 2WD, så vi jakter 4WD.
Støynivået kunne også for e-Niro vært lavere, men den oppleves likevel som langt lavere enn Model 3 Performance.
Langt mer praktisk bil enn Model 3.
Ladehastigheten (maks 100 kW) kan nok føles litt for snau til tider, men er godkjent.

Men ved denne korsvei ble det Model 3 for oss. Så får vi se om vi klarer å leve med kompromissene.

Mye lik vurdering som oss, ingen av bilene er støysvake, jeg tror dekkene avgjør mye for min seilerkompis har LR3 og syns ENiroen gikk "mye" stillere enn hans og da ble jeg ekstra skeptisk for det er godt med veistøy i Niroen, men det er liksom akkurat innafor om en skjønner, godt nok, men langt fra noe jeg vil trekke frem som bra med bilen. Heldigvis er det mye annet som er bra...

Primecy 3 dekkene tror jeg er meget bra dekk og flott at ENiroen kom med disse. Var hos en dekksjappe i dag og fylt Nitrogen i dekkene på gøy og han sa at R3 piggfrie var 3 db mer støyende enn Primacy dekkene og det rimer med erfaringen fra demobilen som jeg syns var ille, demobilen var også støydempet ved antirustbeh som vår også er.

Jeg gledet meg også til AWD, men sliter med å rettferdiggjøre dette da vi stort sett kjører på ihelsaltede veier. Jeg har hatt RWD Tesla, fruen fikk sleng på en rettstrekke og har pålagt meg å aldri kjøpe RWD bil igjen (ja jeg vet at alle syns RWD Tesla er helt fantastisk:), valget vårt stod dermed mellom AWD TM3 og ENiro og dermed var Eniroen også 110.000 billigere siden vi fikk litt rabatt på ENiroen gjennom Econa.

Vel, vel ett valg må tas, skulle gjerne hatt begge:)

35
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: onsdag 12. juni 2019, klokken 14:37 »
Vel, valget er tatt, jeg kommer til å savne Tesla, nå er det fornuft som gjelder til TMY kommer, hvis det blir mye kluss med ENiroen så blir jeg skuffet, da er mye av vitsen borte med å droppe Tesla til fordel for Kia.
Ser ut som vi og beholder Kiaen. Har hatt den siden februar nå, og den har vel gått 4500km eller noe nå. Madammen er kjempefornøyd, så det fornuftige valget er å bare la henne være fornøyd. Hvis jeg endrer på noe nå, så får jeg bare skylden for alt, som vanlig.  :o Ungene klager derimot litt, syns den er trang og vil ha Spotify. Nå er vel ikke Model 3 så mye større inni, men de sammenligner med X..

Ganske likt som her hos oss, men jeg konkluderte selv med at dette blir det mest fornuftige nå, skulle gjerne hatt TM3 til Spania, men etter de 3 ukene så vil eNiro passe klart best.

Baksete plassen og at du sitter høyt er vesentlige argumenter for å beholde ENiro vs TM3, siden eldstemann er 182 og er nesten like lang i ryggen som meg så ble det trangt for oss begge baki og en av oss må sitte der i lengre perioder på langtur. Det er ikke MYE bedre høyde i ENiro, men det er akkurat nok ekstra til at jeg slipper å ha hode på skakke.


36
Kia Niro EV / Sv: Til Spania med E-Niro
« på: tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:59 »
Jeg gleder meg til vi får servert reisebrev fra turen til Spania

37
Kia Niro EV / Sv: Til Spania med E-Niro
« på: tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:46 »
Og bestemmelsen ble tatt akkurat når Model 3 fikk opp mot 200 kW på lynlader

Nå var ikke dette avgjørende, men da kan hvertfall E-tron glemme hurtigere snittfart på kontinentet.

Turen med E-Niro blir veldig bra med ventilerte seter. De savner jeg i min bil nå

TM3 er helt overlegen på en slik tur ifht lading og det er jo en kjørebil. Fruen var litt på nippen til å velge TM3 pga dette, men jeg nektet, vi kjøper ikke bil for en 3 ukers tur, da skal vi heller knote litt og når jeg nå har studert dette litt så ser det ganske overkommelig ut, men det er selvsagt forutsatt at vi får ladet der vi planlegger. RFID kort er bestilt inn hos flere aktører

38
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:42 »
En kan ikke beskylde Kia for å være billig, dette var den største skuffelsen når jeg fikk vite prisen. Tanken var å få en ENiro til 350, men med den leveringsraten de har lagt seg på så er jo prisen grei nok. Når jeg nå har fått brukt bilen så er jeg også mer enig i prisen enn før. Den er ett bra hakk større enn Leaf og har en del løsninger som er mye mer påkostet enn i Leaf

39
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: tirsdag 11. juni 2019, klokken 14:54 »
Poenget var at app gir drain. Alle biler som er online bruker strøm, så er spørsmålet hvor "online" man ønsker at de skal være. e-Golf har for eksempel vanvittig responstid, men bruker kun strøm fra 12V-batteriet. Så på et tidspunkt går 12V tomt, mens hovedbatteriet har masse strøm. På Tesla så lades 12V kontinuerlig fra hovedbatteriet, og derfor tappes begge deler. e-Niro har ikke noe som behøves å holde i drift underveis, så vet ikke om den etterlader 12V, men uansett vil drain være lavt uten online-funksjoner, og med en startknapp. Personlig er det Ole Brum på dette for meg, vil ha responsen og funksjonaliteten til Tesla (og elsker at man aldri trenger å "starte" den), men syns drain er for høyt. Savner virkelig at de innfører en funksjon som fikser det der, iallfall for lenger parkering. Men der er en av fordelene på Tesla - det kan plutselig komme, selv på gamle biler, mens Kiaen, den kommer til å være som den var da vi hentet den ut av butikken, til den er spiker...

Drain har det alltid vært på Tesla, ikke noe stort problem for vår del, men jeg liker at Kiaen har 70% på batteriet når jeg nå kommer ut i dag og skal bruke den etter 5 dager der den har stått i garasjen livredd for å bli solgt;)

Vel, valget er tatt, jeg kommer til å savne Tesla, nå er det fornuft som gjelder til TMY kommer, hvis det blir mye kluss med ENiroen så blir jeg skuffet, da er mye av vitsen borte med å droppe Tesla til fordel for Kia.

40
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: tirsdag 11. juni 2019, klokken 14:30 »
Før jeg blir beskyldt for å være Tesla fanboy på grunn av kommentarene under, så får jeg si at jeg eier e-Niro...

Pro ENiro:
- Ikke belastet med tvilsomt rykte ang produksjonskvalitet
Føler det blir mye synsing i listen din. Kia har lavest skrotealder av alle bilmerker i Norge. Hvordan kan det ikke gi et tvilsomt rykte med tanke på kvalitet? Jeg har skrudd på Kia, og hadde egentlig bestemt meg for aldri mer å komme borti en Kia, men markedet er nå sært, så...

- Ferdig bil, her er feks skvettlapper på, bak og fremme, understellsbehandling, ingen ekstra pakninger som må/bør kjøpes etc
At noen vil ha pakninger diverse steder er et internettfenomen, ikke noe man må eller bør. Bjørn testa vel 0,8dB reduksjon i 120km/t, og grafen var ganske tyetydig, kan like godt være tilfeldigheter.

- Mye billligere forsikring
Individuelt/synsing? Jeg betaler 601,-/mnd for e-Niro med 8000km og 708,-/mnd for Model X med 16000km. Hadde egentlig kjøpt Model 3 Performance, og det var ikke så stor forskjell.

- Mister ikke strøm når den står i ro
Mangler app-styring...

Listen er slik jeg ser det, en trenger ikke være enig, men ett par kommentarer;

Skrot alder sier jo bare noe om hvordan bilene var bygd før, men evig eies kun ett dårlig rykte, tipper Kia har gjort noe med kvaliteten og derfor kan tilby 7 år, men jeg har ikke fulgt med Kia lenge så nei jeg vet ikke. Jeg vet derimot en del om Tesla sin bygg kvalitet, det er både bra og dårlig. Det virker som du er heldig eller uheldig med Tesla, uansett er det største problemet for de fleste at det er så mye styr å få fikset ting hos Tesla. For oss blir problemet forsterket av at vi må med ferge for å få leverebilen og det tar 5-6 timer tur/retur mot 2 timer på Kia. Så ett problem med Teslaen som ikke kan fikses

Forsikring, IF sa at Tesla er så dyre fordi det tar så lang tid å fikse dem i snitt ifht andre merker og med superforsikring gir det høyere kostnader for forsikringselskapet, i tillegg har de svært kostbare deler. Jeg har ikke sjekket med andre selskaper, men det blir feil å sammenligne med inngått forsikringer da alle forsikringselskaper nå har skrudd opp prisen generelt på elbiler. Jeg fikk f.eks mye dyere forsikring på TM3 ifht hva vi betalt for X i sin tid...

Helt klart stor ulempe at Kiaen ikke har app og det er mye som er mye bedre på TM3, app burde selvsagt stått på listen over fordeler med TM3.

41
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: tirsdag 11. juni 2019, klokken 07:46 »
Interessant at den desidert lengste tråden i Kia e-Niro delen av forumet er «Går du for Tesla Model 3 i stedet for e-Niro»....folket er åpenbart opptatt av hva andre velger.

Det er vel fordi disse to er de eneste familiebilene under 500 som er å oppdrive om dagen, det er ett merkelig valg å stå mellom:) Jeg håper denne tråden har synliggjort en del pros and cons. Min oppsummering er iallefall:

Pro ENiro:
- Sitter høyt
- Forhandler lokalt og veldig god oppfølging/kapasitet
- Ikke belastet med tvilsomt rykte ang produksjonskvalitet
- Ferdig bil, her er feks skvettlapper på, bak og fremme, understellsbehandling, ingen ekstra pakninger som må/bør kjøpes etc
- Bedre takhøyde i baksete
- Mer praktisk bagasjerom
- Mye billligere forsikring
- Vesentlig rimeligere når en ikke vurderer RWD
- Endel kjekke funksjoner som kjøling i sete, vindusviskere med info i display, seilingsmulighet på regen
- Mister ikke strøm når den står i ro

Pro TM3:
- AWD
- HF
- Teknologi, OTA, Spotify, Online oppdatering av kart/trafikk
- Design (selv om den ser ut som en lekebil forfra)
- Sponse de som har gjort at vi nå går mot elbiler i verden!
- Superlading
- Ikke idiotiske service intervall som hos andre som vil leve av en døende fortetningsmodell

Sikkert glemt noe, men her blir jo det veldig individuelt hva som er viktig! Jeg gleder meg allerede til TMY for jeg kommer til å savne at det ikke er en Tesla


42
Kia Niro EV / Sv: Til Spania med E-Niro
« på: mandag 10. juni 2019, klokken 23:37 »
Da blir det ENiro til Spania! Ikke fordi Tesla ikke leverer, men som nevnt i andre tråder, vi hadde behov for familietur med bil når vi fikk ENiroen og først da slo det oss hvor praktisk og nært våre behov denne bilen faktisk var. Plutselig ble den lave TM3 mindre fristende, det å bruke 500 på en bil som egentlig ikke er slik du ønsker blir feil. Til Spania ville TM3 briljert, men det er 3 uker og så blir den en arbeidshest hjemme der Superladere ikke betyr noe som helst, men ting som:

- forhandler i nærområdet
- forutsigbar kvalitet
- mindre investering
- høy sittestilling
- mer praktisk bagasjerom
- bedre takhøyde i baksete
- skvettlapper ferdig montert
- antirust-behandling er lov
- varme i ratt
- kjøling i seter (foretrekker tekstil fremfor skinn egentlig)
- mulighet for å trille ved mange innstillinger på regen
Etc


43
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: mandag 10. juni 2019, klokken 23:18 »
Det å time disse endringene som kommer er flaks og uflaks når en samtidig trenger en bil. Vi har valgt å sitte igjen med ENiro og takket nei til 45.000 i gevinst. Det var litt vanskelig, bare fremtiden vil vise om valget var smart vs å velge TM3 nå, vi skal ha langrekkevidde elbil nå, ikke en gang senere så det er bakteppe.

Vi føler vi safer med ENiro, det er også en bil som er mye nærmere den praktiske formen på TMY og vi får en bil som dekker våre behov bedre enn TM3, allerede levert nå. Ja, så er den kjedelig, mangler HF og App, men trygt blir ofte ikke spennende samtidig.

Uansett blir det spennende å se hva som blir fasit, leveringstakten til Kia er nøkkelen! Det blir veldig spennende å se hvordan det går med Tesla i Norge når alle TM3 skal håndteres samtidig blir det veldig spennende å se hva som skjer med pris på TM3 når TMY kommer...

Vi har også en Connect varebil 2017 med HF så det gjorde valget vesentlig enklere, uten denne bilen hadde nok vekten bikket mot TM3


44
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: mandag 10. juni 2019, klokken 17:03 »
Det vil flomme over av brukte TM3, Tesla eiere er ikke akkurat kjent for å beholde bilen lenge. Det er jo lenge siden vi så parkeringsplassen for returnerte biler. Det går en stund å bruke dem som loaners/utleie biler, me de må komme på markedet snart slike også...

Vanskelig å si hvor mye det vil påvirke E-Niro markedet, men mitt inntrykk er at de som kjøper E-Niro er de som absolutt ikke vil ha TM3

45
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: søndag 09. juni 2019, klokken 16:02 »
Akkurat nå er det total mangel på E-Niro som drar bruktpriser opp. Men om noen måneder selges Model 3 med rabatt til lavere priser enn E-Niro fra lager, med hengerfeste, opptil 2-3 ghr raskere lading (200 kW lading), mange flere ladestasjoner og, mulighet for Awd og mer moderne Infotainment og autopilot.

Samtidig kommer oppdatert infotainment til eNiro sent I høst og nytt batteri til Ioniq. E-niro har dessverre ikke et Avensis/Octavia/Astra bagasjerom men er kun "passe stor".

Nye 64 kWh E-Soul leveres allerede såvidt jeg skjønner med oppdatert infotainment.

E-golf og Ampera har allerede gått betydelig ned i pris nye, mens franskmennene og Opel kommer med sine mellomstore.

Det er all grunn til å ta gevinst på E-Niro nu snarest. Jeg er overrasket over at folk fortsatt kjøper dem til over 400 på finn.

Mange gode argument på de siste sidene av denne tråden, joda alle vet at en må ta gevinsten nå, problemet er bare at iallefall vi også trenger en bil nå så det er i dette markedet vi handler. Jeg mener at ENiro er i en annen klasse enn EGolf/208, e-corsa, Ampera etc og det er nettopp det som gjør den attraktiv. Hengerfeste og App blir Plus for de som venter, men dette vi koste ekstra også, HF på Kia er svindyrt så tror egentlig ikke det vil bety altfor mye, det som betyr absolutt mest er om produksjonen øker slik Kia har lovet utover nå og hvor mye. Tror ikke det skal mye til før prisene går ned noe, men så lenge det er kø vil det alltid være muligheter for noe påslag på kostpris.

Det hadde vært enklere dette valget om ikke Tesla pøste ut med TM3. Jeg er sikker på du har rett når du skriver at det snart kommer brukte TM3 med solid rabatt, markedet kan bare ikke absorbere så mange sedan biler, samme hvor mye AwD og kubjeller som finnes på TM3!


Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 246