Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bjoris

#31
Vi går over til Ioniq5 AWD neste uke, det er en ekte 2023 modell med litt mer batteri og dermed litt mer effekt samt annet hjuloppheng. Forvarming som standard, men forstår det er helt likt som på 2022 modellene får. Jeg har ikke testet denne, bare en 2021 modell før vi bestilte så er litt nyskjerrig på om dette er en merbar endring.

Snakket med en som hadde testet 2023 modellen og var imponert, men det sier jo i praksis lite.

Jeg kommer fra ID4 både RWD og GTX, men velger nå Ioniq5, jeg skal være ærlig å si at jeg er ingen fan av designet, men liker bilen ellers og vi skifter bil ca 1 gang pr år fordi det har vært gunstig til nå og veldig gøy for en bilnerd å få prøvd så mye forskjellig over tid.

Så får vi se fremover om den verden ikke forsvinner nå med avgifter fra 2023.

Vel, det er alltid gøy med ny bil og jeg er helt open-minded til nytt kjøretøy, men jeg skal ikke legge skjul på at vi har likt id4 veldig godt, en av tingene med I5 er jo at det er MYE mer utstyr og info i displayet. Det blir interessant å se om vi syns dette er viktig. En ting jeg er sikker på at jeg kommer til å savne er Matrixlysene på GTXen, jeg syns lysene og mangel på bakrutevisker var det mest skuffende på 2021 i5 jeg prøvde...

En ting som er rart er at når vi hadde RWD utgavene av ID4 så savnet vi sjelden mer krefter, men på GTXen så ble det litt skuffende enda den er mye raskere. Tror det er litt sånn at når du vet du har overflod så blir en litt bortskjemt og vil ha enda mer, husker fra testen av I5 at jeg ble imponert over trykket, spesielt fra lav fart, da røkket det som i en Tesla. Vel, vel, det er jo bare dill selvsagt, men det er jo lov å ha det gøy også:)

Når vi testet div biler i 2021, syns vi ev6 hadde klart best hjuloppheng og jeg forstår at i5 har fått dette nå så tipper den blir meget bra å kjøre... ID4 er veldig komfortabel, men Ev6 den gang tok skarpe ujevnheter på en helt annen måte enn både I5 og ID4 så om I5 blir like bra så er den jo hakket mer praktis enn EV6 og seiler da i min verden opp som en meget kompetent elbil...

Vel, vi får se, men om noen har en faktisk testsammenligning av 2023 verus 2022 å dele så hadde jeg vært takknemlig. Alt jeg finner av 2023 er oppsummering av endringene, og de vet jeg hva er...
#32
ID.4 / Sv: Forsinket levering
torsdag 27. oktober 2022, klokken 11:23
MYE smartere da å kjøpe en på finn.no, her er jo det fleste utstyrsutgaver for salg til priser som ikke er langt unna dagens listepriser.

Vi selger selv en med både info+ og fører+, veldig få av disse. Interessen er stor, men virker som mange som tar kontakt har bil i bestilling og vegrer seg med å kanselere. Skjønner jo det, men for de som ikke har bestilt, så er det jo en "no-brainer" å kjøpe på finn.no før avgiftene kommer.

Det er en myte at prisene er så sykt høye på finn.no. Det ligger rundt listepris, min med "sjeldent" utstyr er nå 15.000 under dagens listepris og da ca 60.000 under 2023 pris. Det er veldig mye interesse, men markedet er litt tilbakeholdent.

Vi vil gå over til billigere bil nå, men jeg er litt i tvil også. Vi får jo aldri tak i en GTX med disse pakkene til denne prisen, til neste år. Det er 100% sikker på... Ergo blir dette en bil med veldig lav avskrivning på så kanskje vi bare dropper hele salgt... Ikke alltid det er billig å kjøpe billig:)
#33
EV 6 / Sv: Levering EV6 GT-Line?
mandag 29. august 2022, klokken 23:39
Sitat fra: OK på onsdag 24. august 2022, klokken 15:25
Farge bestilt er sort. Fått tilbud om avvikende modell fra den bestilte men takket nei.

Min er også sort:)
#34
ID.4 / Sv: Forsinket levering
mandag 29. august 2022, klokken 18:17
Ryktes at det snart blir forsinkelser på AWD også...
#35
EV 6 / Sv: Levering EV6 GT-Line?
onsdag 24. august 2022, klokken 12:07
Sitat fra: OK på tirsdag 23. august 2022, klokken 21:59
0306/2021 Så det er på tide.

Hehe, min er bestilt midten av mai 2021, ikke hørte en lyd og ikke fått tilbud om SE2/SE3 heller så virker å være bingo, kan være farge som spiller inn
#36
EV 6 / Sv: Levering EV6 GT-Line?
tirsdag 23. august 2022, klokken 14:35
Sitat fra: OK på tirsdag 23. august 2022, klokken 14:09
Fikk mld. i dag at min GT-Line var produsert. Så om et par måneder blir det langtur ;)

Hvilken dato bestilte du?
#37
Nissan / Townstar Electric - lansering?
søndag 21. august 2022, klokken 23:12
Det var vanskelig å finne noe særlig norsk info som pris og levering. Noen som vet dette? Når kommer det demobiler til landet?
#38
Sitat fra: geear på onsdag 10. august 2022, klokken 14:03
Sitat fra: Bjoris på søndag 07. august 2022, klokken 11:06
Det må jo være opp og ned også? Ellers kan jeg jo bare droppe det med en fru som er under halvparten av meg, hun har setene helt frem og helt opp...
Under halvparten faktisk?  :o  Nå ble jeg nysgjerrig på mål her..  :laugh:

Hehe, vekt vel å merke, men det jobbes med saken fra min side...😂
#39
EV 6 / Sv: Prisøkning?
søndag 21. august 2022, klokken 22:32
Sitat fra: northkape på søndag 21. august 2022, klokken 12:10
Leste denne tråden i begynnelsen av Januar.
Kontaktet noen tyske forhandlere. Fant en som nettopp hadde registrert som demobil, nøyaktig hva jeg ønsket. GT-Line Svart med absolutt alt utstyr. Full pris € 64.780.
Kunne selges brukt som demobil etter 6 måneder for å få € 6000 elbilrabatt og fratrekk for bruk € 2.590. Garanterte meg maks 3000 km og 100% nystand (ikke maskinvask). Pris ved henting 20 juli € 56.190 og tilbakebetaling av mva € 8.972 etter innførsel til Norge. Depositum € 5.000, ble overført neste dag når kontrakten var klar.
Hentet bilen sammen med min kone, for noen dagers ferie i Rhindalen ++ i slutten av Juli. Bilen sto klar med eksport skilter, nyvasket utvendig / innvendig, vokset / polert uten den minste ripe noe sted. 3002km på telleren, (ble til 5060 ved hjemkomst etter vår lille ferie)
Total kostnad ble Nkr. 491.400,- etter å ha fått tilbake tysk mva. Inklusive fly / tog, hoteller, middager, osv. (økonomi klasse) for oss, og eksport skilter, prøveskilter, skilter, vrakpant osv.

God pris, dette er ett smutthull som er ganske meningsløst at finnes. Er vel snakk om at det skal øke til 12 mnd?
#40
Det må jo være opp og ned også? Ellers kan jeg jo bare droppe det med en fru som er under halvparten av meg, hun har setene helt frem og helt opp...
#41
Hehe, ja kanskje. Kjører ID4 RWD i dag og EV6 RWD var mye mer underholdende å kjøre en IDen så kommer vel ann på hva du er vant med.

En får jo raskere Teslaer, men som du sier så har de gjort en grundig jobb her, kjempetøffe seter feks som du sitter lavere i, mitt største ankepunkt med EV6, jeg er lang i ryggen og følte at jeg satt for høyt...

Spent på om de må endre på den GT knappen, her kan det veldig fort gå galt!!!
#42
Det har kommet mange tester av GTen de siste dagene og fyf... for en bil.

Når jeg leste at du også sitter lavere i denne begynte jeg å angre på at jeg ikke var tøff nok til å gå for den "in the first place":)

Andre som "angrer". Akkurat nå handler det mer om å bare å få en bil, men salg og bytte i GT er ikke utenkelig, men fruen er neppe enig... Haha
#43
ID.4 / Sv: Forsinket levering
onsdag 03. august 2022, klokken 13:25
Sitat fra: Krokstein på tirsdag 02. august 2022, klokken 14:47
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 02. august 2022, klokken 13:12
Jeg har fått fremskyndet produksjonsdato fra uke 41 til 29. Bilen står nå i produksjon.

Jeg har fundert litt på dette når jeg ser andre får utsettelse, men ser nå at jeg har kode WD4 på dette skjermbildet til VW i deres internesystem og det er nok da uten parkassist og minne. Jeg har bedt om å få det med, men ser ut som det er uteglemt.

Vel, 3 mnd før og 4.500 billigere så tror jeg ikke at jeg bryr meg, fikk med Sub oppgradering i det minste

Finnes det en portal for å få sett disse detaljene, eller jobber du for vw/møller? Antar at det du sikter til er den utvidelsen som kom på førerassistentpakke+ i fjor høst med parkassist/minne. Skulle tro det ligger mange bestillinger inne som er bestilt med den "gamle" pakken så det er kanskje litt random om ting fremskyndes slik at man får den gamle eller om det blir tatt senere slik at man får den siste??
Har du top-sport seter også på bestillingen din? Forsto det slik at det også knep på dette nå så hvis du ikke har disse setene så bidrar det kanskje også slik at det kan fremskyndes?? Kanskje det er et system i det et sted.....eller kanskje det er helt tilfeldig (frykter det siste)

Neida, jeg jobber på ingen måte hos Møller. Jeg har bare fått se skjermprint av internsystemet.

I dette bildet kommer alle kodene opp og disse fant jeg meningen med på denne linken:

https://www.unicars.com/en/u4a_id4.php

Spekker du opp en bil her så ser du koden på alle pakkene og som du ser heter den pakken med førerass+ med parkass og minne nå WD3 og ikke WD4. Min selger sier at det er forsent å endre, men antyder vel at det muligens er slik at jeg får med park-ass og minne likevel, men vedkommende var ikke sikker. Hvis det er sånn at alle får dette uansett er det mange som har endret pakke og fått økt pris, til ingen nytte. Jeg har betalt ekstra for å få SUB med på Info+ pakken, men så har jeg vinglet litt på om jeg også skulle oppgradere førerass+ pakken med park-assist så ikke rart det har blitt kommunikasjonssvikt til slutt. Får jeg bilen 3 mnd før så er det ingen krise med park-ass. Dog hadde det vært gøy å få en av de første som kom med sort dashbord og dører, men det får så være...

Jeg har ikke Sportsetene og selger tror det er derfor jeg har fått fremskyndet bilen da mange som skal ha det nå blir utsatt så dermed hopper jo dem bak i køen som ikke skal ha disse setene frem i køen




#44
ID.4 / Sv: Forsinket levering
tirsdag 02. august 2022, klokken 13:12
Jeg har fått fremskyndet produksjonsdato fra uke 41 til 29. Bilen står nå i produksjon.

Jeg har fundert litt på dette når jeg ser andre får utsettelse, men ser nå at jeg har kode WD4 på dette skjermbildet til VW i deres internesystem og det er nok da uten parkassist og minne. Jeg har bedt om å få det med, men ser ut som det er uteglemt.

Vel, 3 mnd før og 4.500 billigere så tror jeg ikke at jeg bryr meg, fikk med Sub oppgradering i det minste
#45
EV 6 / Sv: Levering EV6 GT-Line?
tirsdag 02. august 2022, klokken 07:28
Sitat fra: Murmur på torsdag 14. juli 2022, klokken 11:02
Usikker på om det er praktisk mulig å selge reservasjonen hos BOS videre?

Det er ikke verre enn at en kjøpe ut bilen og selger den. Om en må låne penger så kan jo SBanken være smart, ikke så gode renter, men gebyrfri, rentene betyr jo ikke noe når en skal selge med en gang. Om du har 2021 bestilling så er dette lett-tjente penger da det også vil komme en god slump MVA på GT-Line fra neste år av
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA