Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Bjoris

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 267
31
ID.4. / Sv: Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?
« på: Fredag 16. April 2021, klokken 10:40 »
Er det noe problem at bilen bruker mye strøm på korte turer egentlig? Tenker at hvis det er bra for batteriet er det viktigere enn at jeg kan kjøre 500 km på 100 turer...

32
ID. 3. / Sv: «Knurring» fra motor ved regenerering
« på: Tirsdag 13. April 2021, klokken 20:28 »
Hører du uling/rumling som om den eksterne høyttaleren har fått seg en smekk?

Nei, det er fra motoren, jeg kan høre at lyden endres med turtallet, men det er slik at radioen må være av for å høre det. Merkes best rett under 40 på vei ned i fart, da kommer ørlite vibrasjon også

33
ID. 3. / Sv: «Knurring» fra motor ved regenerering
« på: Mandag 12. April 2021, klokken 22:39 »
Jeg har ikke merket dette, har kjørt ca 9000 km med min ID.3. Kjører ofte uten musikk også, så burde ha merket det.

Ok, tenker kanskje det er en bugg på denne for det høres ikke riktig ut, men jeg tror nok også at dette er noe mange ikke ville lagt merke til så det er ikke verre en det...

34
ID. 3. / «Knurring» fra motor ved regenerering
« på: ſøndag 11. April 2021, klokken 23:07 »
Har en ID3 frem til ID4 kommer. Denne har jeg nå kjørt 500 km og det er alltid slik at en ikke legger merke til alt før en har kjørt bilen en lenge periode på forskjellig vei.

Den kjører veldig bra og jeg liker den bedre og bedre. Jeg kan ikke fri meg for å tenke at det er få og enkle grep som skal til for at denne bilen oppfattes vesentlig mer påkostet og mer «verd» pengene enn nå, men som sagt det er en super bil på mange måter, men ikke lurt å kjøre ID4 først...

Men til spm, mmjeg merker at det er litt «knurring» fra motor, dette blir spes merkbart når en kommer ned i 40-30 km/t, da kan en fintfølende person som meg også kjenne ørlite vibrasjon. Etter 500 km merker jeg at dette faktisk er merkbart i alle hastigheter om en skrur av radio og virkelig lytter?

Kan ikke si jeg merket det samme på ID4, men den kan jo ha det den også og at jeg bare ikke la merke til det på de to jeg har kjørt, totalt har jeg også kjørt ca 500 km med ID4 også!

35
ID. 3. / Sv: Har alle ID3 skiluker?
« på: Onsdag 07. April 2021, klokken 20:43 »
Heldigvis fikk vi en 1ST Plus, nå snør det som rakkeren på fjellet så blir nok noen turer til før sesongen er over.

36
ID.4. / Sv: ID4 vs Enyaq
« på: Onsdag 07. April 2021, klokken 00:48 »
De som vil velge Enyaq fremfor ID4 er jo først og fremst de som syns ting skulle vært som det var før.
Vil nå si de utfyller hverandre på en litt dårlig måte. id.4 er eksteriørmessige fin og litt next-gen, mens interiøret er så kjipt og tradisjonelt som du bare kan få det. Enyaq er jo 2 klasser opp på interiør og fremstår premium, men ser eksteriørmessig ut som en hvilken som helst skoda, til og med med grill.

id.4 innpakning med Enyaq interiør hadde vært noe derimot... og 1600kg hengerlast...

For noen er minimalistisk det samme som kjiipt. Men tradisjonelt er ikke i interiøret i ID4, men forstår at noen blir skuffa når en forventer premium feeling, det får du mer av i Enyaq, men da får du mer tradisjon også med flere knapper og mer dill i interiøret. Ser ok ut ja, liker paraplyen og andre deltaljer i Enyaq og kanskje hadde det blitt den til samme pris...

Jeg mistenker at AWD Enyaq blir vesentlig gunstigere enn ID4 AWD og jeg er ikke helt klar for å betale mer for ID4 AWD. Du får en veldig godt utstyrt Enyaq AWD for 520 ferdig pruta med vinterhjul. Virker som mange bare MÅ legge på alt av utstyr, da blir den dyr.

Spent på om det kommer nye 1ST AWD versjoner, eller om de nå i første omgang går for topspec AWD for ID4 siden det bare snakkes om 306 hk...

37
ID.4. / Sv: ID4 på Finn
« på: Tirsdag 06. April 2021, klokken 13:53 »
Får med lakkforsegling så får vi se om flyverusten setter seg der også:)

38
ID.4. / Sv: ID4 vs Enyaq
« på: Tirsdag 06. April 2021, klokken 13:51 »
De som vil velge Enyaq fremfor ID4 er jo først og fremst de som syns ting skulle vært som det var før. VAG har nok en klar strategi på hvordan hver enkelt bil skal utfylle hverandre. Det er noen som på liv og død skal hevde at noe er bedre enn det andre, men ofte handler det om egne preferanser. Noen liker ikke de haptive knappene på rattet, men jeg syns jo de er genialt at en nå kan sveipe på dem også. Det er ikke noe rett eller galt i dette...

Enyaq er satt opp stiver enn ID4, hva liker en? Ikke noe rett eller galt.

Nei, jeg har sagt det før, kunne fint levd med begge, men tror det blir litt tungt å velge Enyaq AWD nå hvis vi finner ut at vi må ha det, den falt fort gjennom når ID4 kom, på designet...

39
ID.4. / Sv: ID4 vs Enyaq
« på: Mandag 05. April 2021, klokken 20:28 »
"Seiling" er mest effektivt, tror du kjører veldig hardt og ufornuftig før regenereringen ikke strekker til på ID4 så at dette er ett problem ifht forbruket tror jeg ikke noe på, heller bedre å bruke D for uerfarne brukere.

Nå liker mange one-pedal kjøring så det er litt rart at VW ikke har lagd dette, men fokuset har vært å lage en bil som er så lik som mulig som en vanlig fossilbil så det er vel grunnen tenker jeg. Lever fint med dette. Vår forrige bil ENiro hadde 100 kw regnerering og det ble veldig fort mye rust på bremsene så jeg håper bremsene tar når en trykker litt mer en litt på pedalen...

40
ID.4. / Sv: ID4 på Finn
« på: Mandag 05. April 2021, klokken 11:55 »
Jeg hadde den eneste hvite på finn.no i starten. Interessen var veldig stor, men undersøkelsene våre viser at det er ganske jevnt salg av grå, blå og så hvit/gul så jeg tror ikke det blir noe spesielt verken pluss eller minus på fargene på 1ST, det er solgt så mange at det vil være ett bra utbud av alle når VW har levert alle

41
ID.4. / Sv: Rekkeviddeberegning og navigasjon
« på: Mandag 05. April 2021, klokken 11:27 »
Det er dumt at en ikke bare kan ha %, så vet en at bilen går 3-5 km pr % så tar en hensyn til om det går oppover eller nedover så har en veldig fort ett estimat som er godt nok om en ikke på død og liv skal kjøre til det er 1% igjen.


42
ID. 3. / Har alle ID3 skiluker?
« på: ſøndag 04. April 2021, klokken 10:59 »
Vi får nå ID3 som lånebil siden det fortsatt er 5-6 uker til vi får vår ID4. Jeg har nå kjørt ID4 to ganger og ca 500 km så egentlig blir det litt gøy å kjøre noen uker med ID3 før vi får vår egen ID4. Jeg elsker biler så jo flere en får prøvd jo bedre. Vi skal nok noen turer på ski til før sesongen er over så jeg ble usikker på om alle har skiluke, siden eg ikke kan ha noe på taket.

Ellers er det veldig stille på dette forumet mtp så mye problem det har vært og så mange biler som er levert. Men det meste skjer nok på FB forumet tenker jeg...

43
ID.4. / Sv: ID4 vs Enyaq
« på: ſøndag 04. April 2021, klokken 10:48 »
Jeg syns ID4 ser mye bedre ut en Enyaq, men det var Enyaq vi skulle ha, men havnet på ID4 pga pris og mye raskere levering, det siste ble jo en fiasko og har skapt mye problem for oss da vi solgte bilen vår for tidlig og måtte kjøpe en ventepølse etc.

Men når jeg nå har innstilt meg på ID4 så ser jeg nok mer negativt på Enyaq enn om jeg hadde ventet på Enyaq nå, jeg innser at begge bilene kunne fungert 100% for oss. Men Enyaq med RWD ble rett og slett for dyr syns jeg, men i alle tester nå så ser en nok mot prisene på den nye utgavene og da blir ikke dette noe poeng, men jeg hadde jo garantert lagt på AWD for 30 kNOK om det var mulig på ID4. Nå tror jeg AWD på ID4 blir en kostbar fornøyelse og om vi går den veien kan det godt være at vi går for Enyaq AWD, jeg kommer ikke til å proppe Enyaq med alt utstyr og 600, ser at du får en ok med vinterhjul for 540 og da ca 520 med 3% rabatt

Det blir litt øye som ser ifht hva som er best. Jeg syns Enyaqen virket mer kompakt spes på førerplassen. Jeg syns jo også disse nye knappene på ID4 var geniale, men tror jeg er den eneste som har oppdaget dette. Alle andre virker å ikke skjønne hvordan de fungerer. Jeg hadde iallefall ingen problem overhode med disse og syns det er perfekt å kunne sveipe lett over disse for mer/mindre lyd og mer/mindre fart enn å holde så og så lenge evt klikke 10 ganger for å få ned farten 10 km f.eks...

Vel, jeg tror ikke det går ann å bli enig om noe om disse bilene. Jeg tror Enyaq jevnt over får bedre score fordi den er mer forseggjort innvendig, det trekker ned på ID4 og det er forståelig når dette merket har utmerket seg på det området alltid og det er jo litt rart at de kjiipt så mye ned, men jeg kunne ikke brydd meg mindre om akkurat det, hadde ID4 1ST kommet med el førersete så hadde alt vært helt perfekt, kunne lett lagt 5000 på bordet for akkurat det

44
ID.4. / Sv: Teslabjørn tester ID4.
« på: Lørdag 03. April 2021, klokken 20:38 »
Det går jo ikke ann å sammeligne ETron og ID4 uten å ta med pris:) Det er jo hele poenget.

Det som blir interresant med ETron er jo mot Q4. Jeg tror veldig mange av dem som kjøper Audi er glad i eksklusivt interiør og samtidig er de villige til å betale for dette. Dermed blir det reelle alternativet Q4

45
ID.4. / Sv: Lading av ID4
« på: Lørdag 03. April 2021, klokken 20:28 »
Jeg har varierende hell når jeg lader ID4 på min easee charge-hjemmelader ved hjelp av planlagt avreisetid og "foretrukne ladetider". Jeg er eneste person med ladeboks i sameiet enn så lenge, så det foregår ingen lastbalansering pt. Laderen er satt opp til å levere kun én fase 230V, ettersom vi har IT-nett, dvs. maksimalt 7,4 kW.

Jeg har satt planlagt avreise til kl. 0700, og satt inn foretrukne ladetider fra 22-7. Utgangspunktet har som regel vært mer enn 40% batteri. Likevel har jeg flere ganger i løpet av sist uke opplevd at bilen ikke er ladet til 80% på morgenen - et par ganger 60-70%, og et par andre ganger mellom 70 og 80%. Har derfor begynt å følge med i We connect ID-appen innimellom på kveldstid, og ser at bilen lader med hastigheter mellom 9-35 km/t (dvs. 2-7kW), og at den også tidvis stopper ladingen, selv om den langt fra er ferdig ennå. Jeg har antatt at bilen justerer lasten etter hva den trenger for å komme i mål til angitt tid på morgenen, men etter å ha fulgt med litt, så klarer jeg ikke å finne noen "rød tråd". Denne funksjonen oppleves for meg som upålitelig slik den har fungert hos meg nå, og det ser ut til at jeg heller må styre dette manuelt for å være trygg på å få ferdigladet bil på morgenen. Ved manuelt igangsatt lading, og "planlagt avreise" deaktivert i bilen, så lader den med 7,4 kW uten stans opp til 80%, slik den skal. Andre som har erfaringer med tilsvarende problem med denne funksjonen?

Tipper det er laderen din som driver å justerer etter prisene, har skjønt ar Easee laderene gjør dette. Gir igjen mening at bilen skulle drive slik

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 267