Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Bjoris

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 247
31
Kia Niro EV / Sv: fotoboksvarsler og innvendig illumination?
« på: Mandag 17. Juni 2019, klokken 12:50 »
Du må være tilkoblet WiFi for å slå på og bruke fotoboksvarsling

Ok, nettopp, da skjønner jeg mer for det var vanskelig å finne uten;)

32
Kia Niro EV / Sv: fotoboksvarsler og innvendig illumination?
« på: ſøndag 16. Juni 2019, klokken 20:15 »
Innvendig lys - er ikke en del av FE pakken. Så det er vel kun import biler som har det foreløpig

Ok, dumt de ikke tok med det på FE da det kunne gjort seg med litt mer lys innvendig, men, men...

33
Kia Niro EV / Sv: fotoboksvarsler og innvendig illumination?
« på: ſøndag 16. Juni 2019, klokken 11:31 »
Takker, da må jeg ned å sjekke. Dette med ambient lys (?) kanskje det bare er på de med soltak? Mangler iallefall i vår

34
Kia Niro EV / fotoboksvarsler og innvendig illumination?
« på: ſøndag 16. Juni 2019, klokken 00:04 »
Disse to tingene finner jeg ikke på vår ENiro, er jeg dårlig å lete eller mangler dette på norske? Så gjennom videoen til KiaBjørn som gikk gjennom menyene...

35
Kia Niro EV / Sv: Vibrasjoner fra dekkene
« på: Torsdag 13. Juni 2019, klokken 14:16 »
Når verkstedet bruker mye energi på å måle om et dekk har feil eller ikke synes jeg de kaster bort tid OG penger. I bunn og grunn tror jeg de hadde tjent på å bare bytte dekk. Hadde noe lignende en gang. Den gang var det felgen som var oval. De byttet med en gang. Fra jeg meldte feilen til det var fikset gikk det under timen. Bilen var nesten ny og sommerfelgene med feil var knapt brukt. De bare tok felgene fra en annen ny bil i butikken og fikset det der og da.

Enig, virker som Varden bil i Hgsd er enig med deg, jeg fikk nå melding om at jeg kan komme å få på nye Primacy 4 dekk, høres supert ut da disse har enda lavere støy OG er bedre på både rullemotstand (A vs C) og har 22% bedre grep på våt vei...

36
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: Torsdag 13. Juni 2019, klokken 14:14 »
Det er Ultra Grip Ice 2, CVC7 og R3 det står mellom, har R2 på Model X-en og er veldig godt fornøyd med de. Slipper veldig forutsigbart. Alle tre er i følge Motor målt til samme støynivå (får 10/10), selv om R3 er oppgitt til 72dB og de to andre til 67dB. Det jeg ikke likte er at de skriver at UGI2 slipper litt brått. R2 i 20" på X-en går det helt fint å småskrense helt kontrollert på svingete veier. Men nå har vi (jeg?) rota oss litt OT..

Jeg har kjørt noen biler nå med R3 og syns generelt at de støyer mer enn R2 dekkene, men jeg ikke kjørt samme biler med R2 og R3 så det blir litt "følelsen". MEN jeg kommer ikke til å kjøpe R3 dekk denne gangen pga støy på ENiroen jeg prøvde, er 100% sikker på at den brøkte mye mer enn vår nå med Primacy 3

37
Kia Niro EV / Sv: Til Spania med E-Niro
« på: Onsdag 12. Juni 2019, klokken 22:53 »
Liker også de ventilerte setene, men syns det kunne vært mer form på de. Men så har jeg alltid foretrukket sportseter over komfortseter.

(Og selv om det er litt OT, Jeg vil anta X60 er bedre til langtur enn den høres ut som, med unntak av de gangene man har anledning til å starte med 100%, så vil den kunne brukes omtrent som en 75. Antar den lader til 100% som en 75 gjør til omtrent rett under 90%? Jeg har 33-34kW ved 90%..)

Ja, den fungerte som en 75, ladet vel til 86% av en 75 og hadde noe over 30 Kw ladefart når den nådde 100%. Jeg har aldri vært så opptatt av rekkevidde, men ser jo at spesielt når en lader sakte så passer det bedre med en skikkelig lang økt og så gjør det ikke noe for oss om vi må lade en time og mer. Med Xen var det stort sett å gå tilbake til bilen og flytte den når appen gav beskjed om at den var ferdig og det begynte å koste penger. Heldigvis slipper vi slike meldinger i ENiroen som ikke har App.

Nesten viktigere enn forvarming er det å kunne se at ladingen fungere som den skal, men bruker en app til å starte ladingen så har en jo en slags kontroll der...

Som sagt, på den turen skulle vi hatt Tesla, men resten av året har vi kommet til at Niroen tjener oss bedre

38
Kia Niro EV / Sv: Vibrasjoner fra dekkene
« på: Onsdag 12. Juni 2019, klokken 22:49 »
Ja Kia kunne kastet seg rundt å byttet dekkene, men jeg må jo selv innrømme at dette er litt flisespikkeri på vår iallefall, men etter 10 km var verkstedsjefen enig i at det var noe vibrasjon som ikke skulle være der så jeg vil ikke fremstå som kranglefant på første runde, jeg kan godt kjøre litt med dette og bytte om på noen dekk bare for å se, men kommentaren var vel ikke til meg heller;)

39
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: Onsdag 12. Juni 2019, klokken 22:46 »
Støy er vanskelig å vurdere siden vi har forskjellige frekenser vi hører godt og dårlig på så db blir altfor enkelt mål, jeg innser at jeg er sensitiv mot støy, syns TM3 hadde en bedre frekvens for meg enn ENiro, selv om en hører at det er mye bråk i den også. Min seilmakker syns omvendt at ENiroen var mye mer støysvak.

"Vi" ønsker ikke RWD, så da er vel det meste sagt om den saken;)

40
Kia Niro EV / Sv: Til Spania med E-Niro
« på: Onsdag 12. Juni 2019, klokken 14:58 »
Og bestemmelsen ble tatt akkurat når Model 3 fikk opp mot 200 kW på lynlader

Nå var ikke dette avgjørende, men da kan hvertfall E-tron glemme hurtigere snittfart på kontinentet.

Turen med E-Niro blir veldig bra med ventilerte seter. De savner jeg i min bil nå

TM3 er helt overlegen på en slik tur ifht lading og det er jo en kjørebil. Fruen var litt på nippen til å velge TM3 pga dette, men jeg nektet, vi kjøper ikke bil for en 3 ukers tur, da skal vi heller knote litt og når jeg nå har studert dette litt så ser det ganske overkommelig ut, men det er selvsagt forutsatt at vi får ladet der vi planlegger. RFID kort er bestilt inn hos flere aktører
Vi kan sammenligne turer. Skal på tur til Kroatia i Model 3 i juli.

Jeg satser på Plugsurfing brikke som eneste ekstra ( men tror den dekker ganske mye ), men hadde nok klart meg med kun superchargere.

Det er jo morsomt med utfordringer også, så for din del blir det en del av turen. Som sagt tror jeg de ventilerte setene blir gull.

Kjørte X60 til Kroatia i 2017 uten noe som helst annet enn Superladere og det gikk fint, dvs jeg ladet i leilligheten i Kroatia, det var nødvendig, men brukte ingen andre offentlige ladere. Ganske artig var det også at vi kjørt samtidig med en X90 nedover og de stoppet på de samme plassene som oss, hele dagen gjennom Tyskland, men jeg dro nok strikken litt lengre enn dem.

Ja, setene er fine, brukt dem i dag på 20 grader så de kommer godt med.

41
Kia Niro EV / Vibrasjoner fra dekkene
« på: Onsdag 12. Juni 2019, klokken 14:54 »
Ref ett innlegg i Facebook gruppen så er det en del som opplever at bilene har vibrasjon i noen gitte hastigheter. Vi har dette på ca 73-74, men en kan merke det i andre hastigheter også. Skulle forbi forhandler i dag og vi hadde en prøvetur, de vil at jeg skal kjøre litt mer siden den pt bare er gått 400 km og det er noe som "kan rette seg ut".

Har liten tro på det, men det er ikke så ille at det er noe som haster, men det må være i orden før vi skal sørover om en mnd. Fikk tips om at nitrogen i dekkene var noe de forsket litt på nå, skulle hjelpe mot støy og forbruk blant annet så jeg stakk innom og la 300 kr i dette, men det gav ingen merkbar effekt, forbruket hjem var høyere enn ned til forhandler og jo kanskje ørlite mindre støy, men det var ikke særlig merkbart vil jeg påstå.

Samtidig med overgangen til nitrogen ble trykket senket til 2.6 bar fra 2.9, jeg tror det er grunnen til at jeg fikk 137 wh hjem og 130 wh ned. Da bilen var nye kjøre jeg ekstakt samme strekk også da på tørr asfalt med 127 wh.

Neste gang jeg er nede i Hgsd skal jeg be om 2,9 bar igjen (nå må jeg nå bruke nitrogen så kan ikke fylle selv, vel, vel)...

Ang vibrasjoner, tenker at jeg skulle flytte rundt på dekkene litt og sett, men har ikke kjøpt vinterdekk så det er litt vanskelig. Noen som vet om Leaf 2.0 17 dekk passer? Så kunne jeg lånt ett av min far så jeg fikk skiftet rundt, først prøve å bytte om bak og fremme tenkte jeg...

42
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: Onsdag 12. Juni 2019, klokken 14:41 »
Kia har lavest skrotealder av alle bilmerker i Norge. Hvordan kan det ikke gi et tvilsomt rykte med tanke på kvalitet? Jeg har skrudd på Kia, og hadde egentlig bestemt meg for aldri mer å komme borti en Kia, men markedet er nå sært, så...

Det med skrotealder er ikke nødvendigvis noe som går hånd-i-hånd med kvalitet. En billig Kia får ofte dårligere oppfølging og vedlikehold enn en dyr Mercedes eller Volvo, eller Tesla for den saks skyld. Jo billigere bilen er, desto mindre gidder man å bry seg om den. Men med det sagt så har Kia tidligere vært biler med svært varierende kvalitet. Billig materialvalg, enkel standard.

Hadde e-Niro kommet med 4WD, og hadde den vært tilgjengelig (flippebiler er uaktuelt) nå i stedet for å måtte vente år og dag i uvisse, så hadde jeg glatt valgt e-Niro foran Model 3. Samme hvor mye jeg prøver å overtale meg selv til å synes at Model 3 er en genial bil, så er den likevel en bil hvor vi må ta stilling til kompromissene. Sittestillingen er lav, det mangler håndtak i taket i døråpningene, innlasting av unger i baksetene er trangt og lite komfortabelt, bagasjeromsluken er altfor trang, og sedan-designet gjør at fleksibiliteten forsvinner mtp lastekapasitet. Så får jeg bare håpe at støyen i normal LR er mye lavere enn i Performance-modellen som jeg prøvekjørte. For den var grusom.

e-Niro mangler som sagt 4WD. De fleste klarer seg dog med 2WD, og godt mulig vi også kunne klart oss med det. Men nå er livet for kort til å gå for atter en 2WD, så vi jakter 4WD.
Støynivået kunne også for e-Niro vært lavere, men den oppleves likevel som langt lavere enn Model 3 Performance.
Langt mer praktisk bil enn Model 3.
Ladehastigheten (maks 100 kW) kan nok føles litt for snau til tider, men er godkjent.

Men ved denne korsvei ble det Model 3 for oss. Så får vi se om vi klarer å leve med kompromissene.

Mye lik vurdering som oss, ingen av bilene er støysvake, jeg tror dekkene avgjør mye for min seilerkompis har LR3 og syns ENiroen gikk "mye" stillere enn hans og da ble jeg ekstra skeptisk for det er godt med veistøy i Niroen, men det er liksom akkurat innafor om en skjønner, godt nok, men langt fra noe jeg vil trekke frem som bra med bilen. Heldigvis er det mye annet som er bra...

Primecy 3 dekkene tror jeg er meget bra dekk og flott at ENiroen kom med disse. Var hos en dekksjappe i dag og fylt Nitrogen i dekkene på gøy og han sa at R3 piggfrie var 3 db mer støyende enn Primacy dekkene og det rimer med erfaringen fra demobilen som jeg syns var ille, demobilen var også støydempet ved antirustbeh som vår også er.

Jeg gledet meg også til AWD, men sliter med å rettferdiggjøre dette da vi stort sett kjører på ihelsaltede veier. Jeg har hatt RWD Tesla, fruen fikk sleng på en rettstrekke og har pålagt meg å aldri kjøpe RWD bil igjen (ja jeg vet at alle syns RWD Tesla er helt fantastisk:), valget vårt stod dermed mellom AWD TM3 og ENiro og dermed var Eniroen også 110.000 billigere siden vi fikk litt rabatt på ENiroen gjennom Econa.

Vel, vel ett valg må tas, skulle gjerne hatt begge:)

43
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: Onsdag 12. Juni 2019, klokken 14:37 »
Vel, valget er tatt, jeg kommer til å savne Tesla, nå er det fornuft som gjelder til TMY kommer, hvis det blir mye kluss med ENiroen så blir jeg skuffet, da er mye av vitsen borte med å droppe Tesla til fordel for Kia.
Ser ut som vi og beholder Kiaen. Har hatt den siden februar nå, og den har vel gått 4500km eller noe nå. Madammen er kjempefornøyd, så det fornuftige valget er å bare la henne være fornøyd. Hvis jeg endrer på noe nå, så får jeg bare skylden for alt, som vanlig.  :o Ungene klager derimot litt, syns den er trang og vil ha Spotify. Nå er vel ikke Model 3 så mye større inni, men de sammenligner med X..

Ganske likt som her hos oss, men jeg konkluderte selv med at dette blir det mest fornuftige nå, skulle gjerne hatt TM3 til Spania, men etter de 3 ukene så vil eNiro passe klart best.

Baksete plassen og at du sitter høyt er vesentlige argumenter for å beholde ENiro vs TM3, siden eldstemann er 182 og er nesten like lang i ryggen som meg så ble det trangt for oss begge baki og en av oss må sitte der i lengre perioder på langtur. Det er ikke MYE bedre høyde i ENiro, men det er akkurat nok ekstra til at jeg slipper å ha hode på skakke.


44
Kia Niro EV / Sv: Til Spania med E-Niro
« på: Tirsdag 11. Juni 2019, klokken 23:59 »
Jeg gleder meg til vi får servert reisebrev fra turen til Spania

45
Kia Niro EV / Sv: Til Spania med E-Niro
« på: Tirsdag 11. Juni 2019, klokken 23:46 »
Og bestemmelsen ble tatt akkurat når Model 3 fikk opp mot 200 kW på lynlader

Nå var ikke dette avgjørende, men da kan hvertfall E-tron glemme hurtigere snittfart på kontinentet.

Turen med E-Niro blir veldig bra med ventilerte seter. De savner jeg i min bil nå

TM3 er helt overlegen på en slik tur ifht lading og det er jo en kjørebil. Fruen var litt på nippen til å velge TM3 pga dette, men jeg nektet, vi kjøper ikke bil for en 3 ukers tur, da skal vi heller knote litt og når jeg nå har studert dette litt så ser det ganske overkommelig ut, men det er selvsagt forutsatt at vi får ladet der vi planlegger. RFID kort er bestilt inn hos flere aktører

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 247