Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Bjoris

Sider: 1 [2] 3 4 ... 267
16
ID.4. / Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 23:11 »
Jeg tror også 1st blir en varig hit, fordi den har plass, rekkevidde og hengerfeste. Og billigst i klassen.

Skal nå kjøpe meg opp til en GTX og vurderer det da litt annerledes med utstyr, både fordi jeg skal ha den 3-4 år OG fordi jeg tror den type bil om 3-4 år trenger noe utstyr for å ikke bli uinteressant på FINN.
Problemet mitt er a) hva trenger jeg selv   b) Hva forventer andre om 3-4 år.

Fasit mottas med takk  ;D

Velg det du ser verdien i selv, nå er det jo ikke så ille pris på pakkene, men GTX oppmot 600 er for dyrt, den vil falle hardt i starten, der er den oppe og konkurrerer med premium bilene.

Jeg hadde tenkte å hive meg rundt på GTX, men syns det var dårlige tilbud ute å gikk når jeg da hadde vært på min 3. ID4. Nok om det;

Komfortpakke+, en av de store blemmene på 1ST at dette ikke finnes, lastesikring er mange opptatt av og er ett MUST

Førerassisten/f+: den først er ett must, og for 11 ekstra får du utstyr som en forventer i denne prisklassen, som TravelAssist, SideAssist. AreaView er også mange som vil ha. Så var det den e køassistenten da...

Sport/+ tror nok den selges helt fint uten

Justerbart understell: tror de fleste ikke er opptatt av dette

Hud og 12 tommer: Mja, det som er dumt når en bestiller slik er at mange andre kan ha valgt dette. På 1ST er det ingen som bare har noe mer enn deg så det er vanskeligere å velge når alle kan plukke utstyr. Hadde nok droppet denne selv, mest fordi jeg ikke syns større skjerm er noe poeng og HUD har jeg ikke klart å venne meg til så for min for måtte dette vært kun for å sikre 2 håndsverdien, men om du får 12 kNOK mer? Kanskje?

Hengerf: must, fordi «alle» vil ha dette og det er så voldsomt dyrt å ettermontere

Panorama og tykkere sidevindu, Mja, hadde ikke valgt det selv, men husker når barna var små at vi la mye på bordet for å få med dette. Vår SMax fra 2007 hadde dette... igjen så kan det vært dumt å mangle det om alle andre plukker på dette da vil din skille seg ut negativt, men de skal ha 14 kNOK mer enn deg ved salg for ikke å tape mer også, tenker derfor at gir det ikke deg noen verdi så dropp det..

17
ID.4. / Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:54 »
Alltid spennende å høre fra en ringrev om hva man burde velge av utstyr.

1st var mest id.4 bil for pengene,og jeg leser forslag til utstyr her som mest GTX for pengene.  Alle vet jo at utstyr en kjøper ofte er vanskelig å regne hjem ved salg,og forslaget her er kanskje veien å gå?

Ganske sikker på at 1st vil falle utenfor de fleste sine behov ved kjøp av bruktbil pga manglende funksjoner, seter osv. Man kan si at HUD er "kjekt " idag, men vil være std. om ett par år. Og slik kan en fortsette. Dess mer utstyr, bedre innbytte og enklere salg. Skal en ha bilen i 10år er jo ikke dette et tema.
Her er jeg sterkt uenig, ID4 1ST kommer til å bli en hit hos yngre familier fremover når den kryper nedover i pris som brukt, en ser allerede på finn.no at forskjellen på vel 80 har blitt ca 50, kanske 60 så pengene for Max får en ikke igjen og om den blir lettere å selge er jo noe en ofte tror når en har alt av utstyr, men de som kjøper brukt er ikke så kresne, men ofte mye mer bevisst på pris og hva de trenger og ikke trenger. De fleste trenger en bil med lang rekkevidde, god plass og hengerfeste, billigst mulig. De gir ikke 350 for å få en maks om de kan få en 1ST for 300. Rett og slett fordi de ikke har mer enn 300 å kjøpe bil for...

Utfra din signatur har du ikke mottatt din 1st enda. Har intet negativt imot 1st. annet en at jeg tror at folk vil forvente mer std. i brukt bilmarkedet og at dette vil medføre at 1st priser vil falle mye fortere enn bla. Max og mer imot GTX. Time will show.

Joda, men ref min andre kommentar har jeg solgt den igjen og kjøpte en til som var til kanonpris hos Gumpens, den siste har jeg ikke fått enda. Har kjørt ca 500 km med ID4 1ST og den duger, det er helt lik bil som MAX.

Vi trenger ikke bli enige, men poenget her er at bilene havner i helt forskjellige markeder som brukt, som nye også, 65% har valgt uten MAX, de fleste antakelig fordi de ser ikke at Max er verd 80 kNOK mer eller ikke var råd til det. I bruktmarkedet forsterkes bare denne trenden...


18
ID.4. / Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:46 »
Kansellerte min GTX reservasjon i dag, ok pris egentlig på den, men blir 100 mer 1ST og selv om GTXen hadde Matrix og litt til samt er mye sprekere så er 100 kNOK mye penger og jeg vil heller ikke gå i samme felle som sist når prisene ble dumpet på 1ST etter signering.

Nå kom jeg meg unna det sist, men det ble mye styr og noe vi ikke gidder en gang til!

Med litt is i magen nå kan en jo få prøvde alle aktuelle som EV6 og TMY i ro og fred når den tid kommer, greit å prøve å komme tilbake til normalen...:)

19
ID.4. / Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:35 »
Alltid spennende å høre fra en ringrev om hva man burde velge av utstyr.

1st var mest id.4 bil for pengene,og jeg leser forslag til utstyr her som mest GTX for pengene.  Alle vet jo at utstyr en kjøper ofte er vanskelig å regne hjem ved salg,og forslaget her er kanskje veien å gå?

Ganske sikker på at 1st vil falle utenfor de fleste sine behov ved kjøp av bruktbil pga manglende funksjoner, seter osv. Man kan si at HUD er "kjekt " idag, men vil være std. om ett par år. Og slik kan en fortsette. Dess mer utstyr, bedre innbytte og enklere salg. Skal en ha bilen i 10år er jo ikke dette et tema.

Her er jeg sterkt uenig, ID4 1ST kommer til å bli en hit hos yngre familier fremover når den kryper nedover i pris som brukt, en ser allerede på finn.no at forskjellen på vel 80 har blitt ca 50, kanske 60 så pengene for Max får en ikke igjen og om den blir lettere å selge er jo noe en ofte tror når en har alt av utstyr, men de som kjøper brukt er ikke så kresne, men ofte mye mer bevisst på pris og hva de trenger og ikke trenger. De fleste trenger en bil med lang rekkevidde, god plass og hengerfeste, billigst mulig. De gir ikke 350 for å få en maks om de kan få en 1ST for 300. Rett og slett fordi veldig mange ikke har mer enn 300 å kjøpe bil for...

Max skal også konkurrenter med mindre, men fortsatt godt utstyrte GTXer, AWD Enyaqer og alle andre som havner på +- 500 som nye.

20
ID.4. / Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:29 »
Mitt erfaring med 1St. er at bilen ikke starter opp igjen når køen starter. Så hvis sotp/go = køassistent så tror jeg faktisk ikke 1St har det likevel. Kanskje en mangel til utover lys i dørhåndtak og lys / kjøling i hanskerom.

Tror det er en sikkerhetsfunksjon som gjør at du må gjøre noe for å få den til å kjøre igjen, var likt på ENiro og Leaf 2.0 også

21
ID.4. / Kommer det ID4X?
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 19:22 »
Er det noen som vet med sikkerhet at det kommer en ID4X?

22
ID.4. / Sv: ID4 vs Enyaq
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 18:01 »
Enyaq er en flott bil, jeg var helt bestemt på den til ID4 kom. Syns ID4 ser mye bedre ut, det er en smakssak selvsagt, men jeg noterer meg at det er få biljournalister som ikke liker best «slik det var før»;)

Når det er sagt kunne jeg endt med Enyaq som AWD, men har ikke regnet på det utover at forhandlerens jeg snakker med ikke er særlig interessert i å selge meg en GTX, 3 års service og litt avslag på vinterhjul er det hele og da blir det altfor dyrt ifht 1ST uten MAX

23
ID.4. / Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 17:56 »
Så noen påstod at du ikke får kø assistent uten førerpakke+

24
ID.4. / Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
« på: ſøndag 02. Mai 2021, klokken 11:58 »
Rabatter:

Vel, Bertel & Steen gjør det samme, Birger N Haug gjør det samme, så både EV6 og Ioninc5 får man med denne type rabatter.
Her tror jeg policy er nokså lik hos de fleste.  Spesialmodeller som kommer tidlig er ofte uten slike rabatter (f.eks. P45), mens deretter får man rabatter avhengig av hvor god kunde/god relasjon man har.

Slik det er ellers i verden.  Jeg klipper heller plenen for naboen min som jeg har en relasjon til enn for en som bor 5 km unna som jeg ikke kjenner.
Noen land har eksportforbud for vaksiner for tiden, ja, det er urettferdig, men igjen; mange legger mer vekt på relasjoner og nærhet enn på absolutt likhet for alle.

Jeg vet ikke hva de andre gjør, jeg har kjøpt 2 Leafer med Agrol rabatt, usikker på om det var så mye å hente, men litt så ja det er jo også urettferdig selvsagt, men der kan i det minste alle bli medlem om de ønsker. Det at en nå får høre fra forhandler at de har ikke lov å gi noe mer enn serviceavtale når naboen får 8% det blir liksom helt merkelig og da er jeg på min 3. ID4, men dette har me hva forhandlerene får i pris fra importør. Kommer du med firmastempel får de støtte fra importør, vel, slik er systemet så kan en like det eller ikke.

Jeg er superfornøyd med min forhandler, de har gjort en kjempejobb og det er ikke deres feil at systemet er slik det er. Jeg avventer å ser om det kommer noe skikkelig Gumpenstilbud igjen på GTX, da kan det være at jeg hiver meg på, en rød GTX hadde passet perfekt før vinteren, nå blir det uansett langtur med ID4 1ST i sommer så får vi se og jeg regner med at jeg får kikket mer på alternativene også og det er jo ikke så dumt, tiden der en kjøpt usett er jo litt forbi egentlig...

25
ID.4. / Sv: Utstyrspakker for ID.4 GTX
« på: ſøndag 02. Mai 2021, klokken 00:27 »
Tenker litt likt som deg.  Dropper setene pga pris, og fordi de ser ut som det er såpass mye bøtte-preg/sidestøtte at de antagelig passer dårlig for lave personer, min kone f.eks. 
Selger sa at dersom man ikke tar Førerassistent+ så mister man mye av funksjonene som i dag finnes på ikke-max 1ST, bl.a. automatisk køkjøring, og det er noe jeg absolutt vil ha.
Tror også HUD blir mer og mer vanlig og etter hvert et krav, så tar med den og. 
Sport og senking vil jeg ikke ha, skal takle dårlig fjellveier også.

Komfortpakke tar jeg med, lei av at det flyter av ladekabler, overganger, spylerveske ++ i bagasjerom, nå blir det plass til alt under, rommet under på den vanlige er for lite til å ha plass til alt.

Blir det mer støy av glasstak enn vanlig tak?  Vet man da får med isolerte sidevinduer i pakken.

Her er min "bestilling":

Førerassistentpakke +
Designpakke +
Svingbart tilhengerfeste
Infotainmentpakke +
Komfortpakke +
Lanseringspakke 19"​ sølv
Skvettlapper foran

Da er det kun setene igjen å vurdere.
Sliter veldig med å svelge manuelle seter på en slik utstyrt bil. Prisen for elektriske seter er jo hinsides også,samt at nakkestøtten er fast. Å betale nær 28k for dette føles feil,men det er også feil å ikke ha med el seter når det meste ellers er med. Får tenke hardt her kjenner jeg.
Mulig jeg blir så irritert på VW sine pakkeløsninger at hele bilen blir dumpet. Men å gå Q4 veien ser jeg blir vesentlig dyrere. Vanskelig dette.


Ser det er akkurat samme tekst på ACC på GTX som i øvrige modeller så om funksjonaliteten er forskjellig så er dette svært misvisend og "min" selger anbefalte uten pluss om en ikke var opptatt av autopilot

26
ID.4. / Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
« på: ſøndag 02. Mai 2021, klokken 00:08 »
Det kommer mye bra fremover nå og VW er jo blandt de traustere av disse.

Jeg sitter litt og lurer på hvorfor jeg likevel har så sans for ID4 og har kommet frem til at vi har prøvd så mye forskjellig nå og innser vel at alt det fancy og som kan imponere naboen og deg selv i 14 dager er ikke så viktig ifht det som betyr noe i hverdagen, at bilen er mest mulig praktisk.

Det at f.eks EV6 mangler rails når ENiro hadde dette syns jeg er veldig skuffende selv om vi ble veldig fornøyd med ENiroen og derfor absolutt kan se for oss en Kia igjen, men så kommer slike bummere, samme som Mach-E... Jo EV6 kan ha taklast, men jeg er en sånn type som tar av og på bøylene, hater støyen på taket når jeg ikke trenger dem. Skiluke er noe vi har savnet i alle elbilene vår opp gjennom, ja sånt er faktisk mye viktigere for oss enn 0-100 og ladefart eller mest mulig intuitiv infotainment mv...

Vi hadde kjøpt GTX om vi skulle kjøpe nå, jeg kan få solgt min andre ID4 veldig lett, gav bare 410 inkludert lakkforsegling og vinterdekk for denne så det er rimelig og kunne virkelig tenkt meg å byttet i en GTX med samme type spec, da kommer den på under 500, men jeg kjenner at jeg er ikke klar for det når naboen får 8% rabatt og jeg ikke får noe av betydning. For meg blir det da ett dårlig kjøp tross god pris... Jeg er jo truende å bytte til neste år igjen og da vil jeg ikke konkurrere med folk som kan selge 8% billigere med samme "tap"...

Tenker denne firmabilrabattaordningen til Møller er gått ut på dato, tror de mister like mange salg som de får pga dette, men jeg tar sikkert helt feil...

Vi får se, tipper det kommer kampanjer fremover på disse også, blir tøff konkurranse fremover så tror ikke nødvendigvis det er så lurt å kaste seg på å kjøpe med en gang, det har vi sett på ID4, det var ikke lurt å bestille med en gang slik jeg gjorde, men andre ID4 var 40.000 billigere enn den første... Bilen er 100% like





27
ID.4. / Sv: Utstyrspakker for ID.4 GTX
« på: Lørdag 01. Mai 2021, klokken 09:58 »
Hadde nok tatt den med for å kunne skille bagasjerommet fra kupeen, men enig i at prisen er litt høy da jeg ikke ser noe poeng med 3 sone, men ja, hadde vel tatt med. Skal en ha med seg lange gjenstander så er jo bagasjeromsnivåene greie å ha for å få flatt gulv,men i praksis blir den ståande i nederste posisjon alltid hos oss så da er det dyrt med 4000 for å kunne skille bagasjen. Så også at det er veldig liten avstand mellom hodetøtter og tak så mja, ikke krise at det mangler egentlig

28
ID.4. / Sv: Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?
« på: Onsdag 21. April 2021, klokken 00:17 »
Poenget her er vel at gjenværende rekkevidde blir kort pga at siste del av turen har veldig høyt forbruk pga at det går oppover. Jeg har kjørt to ID4 og begge lå rundt 1.8 i regnvær og 5 pluss etter flere 100 km. Tenker 2.2 er bra under slike forhold og med det snittet er rekkevidden 350 km. 77000/220.

29
ID.4. / Sv: Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?
« på: Tirsdag 20. April 2021, klokken 13:07 »
Da er bilen brukt både kort og langt.  Vet ikke jeg, imponert blir jeg ikke.

Pluss:
God plass innvendig og det var det. 
Knapper på rattet trengte jeg ett minutt på, helt ok å bruke. Justeringer ratt / sete osv helt ok,(se -punkt under) Klima også helt ok. Både classic og smart fungerer som forventet.
Brukte et kvart på instruksjonsboken, tok ett kvart til å sette opp det vesle som er på skjermen. Fungerer helt ok.

Minus:
Ett fullstendig håpløst system for beregning av rekkevidde.
Ett utrolig forbruk nå det er kjølig.  28 mil på lørdag morgen med -2 til 0 grader. Klatret 300 m på 28 mil. Snitt 76 km/t forbruk 22.1 kWh/100km. Startet med 430 km oppgitt rekkevidde. Kom frem med 60 km igjen...som er ca på trynet.
Retur i +15  grader . Hjemme med 18 mil tilgode..
Returforbruk var 14.8 kWh/100km. Snitthastighet 77km/h. Høydeforskjell 300m ned.
Ser ut til at forbruket med mer sommervarme absolutt er innafor.
 



Komfort:   Bare sånn passe.
Stille, men min gamle Citroen diesel fra 2008 er stillere. (ID på Pirelli dekk)
Stiv og stumpete i forhold til samme Citroen. Kjører ID på comfort, men det mangler mye der.
Setene er for harde og har ikke justering på vinkle oppe i ryggen.

VW må iaf få orden på rekkevidde og forbruksberegninger, samt det håpløse forbruket når det blir kjølig. Mye tas av batterivarmen, hvor resten av forbruket blir av, ja det må fåglane vite. På samme tur som over og vinter...så ville nok denne slite med 25 mil rekkevidde. Som da er helt på trynet.

App:
Har sjekket, virker, men jeg trenger den ikke, altså uvesentlig

Radio / Navi , fungerer helt greit, som det skal, ingen utfall på DAB.
Med litt gammel telefon så virker Android Auto kun med kablet tilkobling. (Ligger på telefon og ikke bilen :-) )

Er ikke helt sikker på om det var ett smart kjøp.  Den får gå over sommeren..så får vi se.

Jeg kjører ID3 nå og ser rekkeviddeindikatoren i for stor grad baserer seg på forbruk siste del av kjøringen. Vi kjørte til fjells i helgen og hadde 175 km igjen når vi begynte på de siste 20 km som er med tøffe stigninger, 600 høydemeter opp. Jeg tenkte at det kom til å gå det dobbelte altså ned til 135 km, men den havnet under 100. Det er jo noe fornuftig i dette fordi bilen vet ikke om du skal videre opp, kjøre flatt eller kjøre nedover igjen. Skal du 2000 moh så er det viktig at gjenstående rekkevidde er riktig, men det ser jo mye verre ut enn det er.

ID bilene er noe av det mer effektive som er å oppdrive, vi fikk snitt på ID3 til 159 wh inkludert 600 høydemeter opp. Det er på nivå eller bedre enn vår forrige ENiro som igjen er en av de beste, om ikke den beste på effektivitet på en bil som har plass til en familie.

Det at bilen bruker mye første milen har mange klaget på, jeg tenker at hvorfor ikke når det er bedre for batteriet at det varmes opp, er det så krise at bilen bruker mye på småkjøring? If so kan en passe på at bilen er ladet rett før, men her kommer kanskje også endringer hvis det blir mye klager.

220 wh som du har på rundt null grader og 300 høydemeter opp er jo ikke elendig forbruk, det er jo helt normalt for en så stor bil, det går ikke ann å sammenligne dette med småbiler, spes ikke når du kjører oppover og ikke nedover igjen, da vil større biler har større forskjell på forbruk enn lettere biler.

Ellers syns jeg også at det blir litt for dumt å sammenligne en ny bil med en Citroèn på komfort, men, men.



30
ID.4. / Sv: Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?
« på: ſøndag 18. April 2021, klokken 11:08 »
Ja, den varmer opp batteriet til 13 grader mener jeg å ha lest. Ser selv om ID3en vi har nå så blir forbruket 140 wh til jobb (10 km) om den står på lading og 250 wh minst om den ikke har stått på lading.

Kjørte forøvrig til fjells via Haugesund i går, 175 km og da ble forbruket 159 wh pr kilometer, startet på 0 høyde meter og stoppet på 600 moh så det var imponerende. Startet med varmt batteri da, hadde sakteladet hele arbeidsdagen. 159 wh opp til fjells tror jeg er det beste forbruket vi noen gang har hatt, inkl ENiro. Vi snakker her om ID3. ID4 blir selvsagt ikke å klare så lavt, men det er ingen tvil om at drivlinjen på MEB plattformen er effektiv, så vil det nok bli gjort justeringer underveis OTA om de f.eks finner ut at dette med 13 grader ikke er viktig. Sikkert lett å si for meg som kan lade hjemme at det er ok at bilen varmer opp batteriet, men jeg bruker gjerne litt strøm på at batteriet ikke blir overbelastet...

Enig i at dette burde vært ett valg man kunne ta og at en heller da fikk begrensning i effekt og regen, men jeg tror ikke VW ønsker å introduserer slike settinger som krever litt forståelse når målet deres er å lage en bil som de som kjører Tiguan skal gå rett inn i, da er en nødt til å "keep it simple".

Sider: 1 [2] 3 4 ... 267