Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bjoris

#16
EV 6 / Sv: Brukt GT-Line SE eller vente på Exclusive?
torsdag 22. desember 2022, klokken 10:53
Avgiften du skal betale avhenger av når du bestilte bilen. Har du en bestilling fra 2021 så blir det ikke noe stor sum av MVAen fordi bilen da koster bare rett over 500 og det er avtalt kjøpesum du betale mva på.

Ett godt tips er å droppe vinterhjulene fra Kia. Jeg er veldig prisbevisst og kjøpte hos Fevik Dekk til 17.500 for 19 toms ConntiViking 7 på Polarfelger. Sparte ca 14.000 på listeprisen til Kia og hvis de skal fortsette med disse solide prisene på vinterhjulene også i 2023 vil vinterhjulene alene disse koste over 40.000!! Isåfall har jeg sparte 22.500 bare på vinterhjulene. Det er jo litt sykt, spes når en tenker på at det er mva inkludert i de 17.500 også og det er akkurat samme dekkene. SÅ mye bedre er ikke org.felgene... Men nok om det... Du kan fortsatt kjøpe disse hjulene fra Fevik Dekksenter, tror de nå koster 17.900.-, det er med BT sensorer.

SE utgavene...:

Det finnes 3 versjoner av SE. Det vet du sikkert, men om du ikke vet det så er det viktig å ha i bakhodet om en velger en SE.

Her er forskjellene sakset fra listene til Kia;

GT Line SE-modeller (mangler sammenlignet med GT Line)

SE: Soltak - Forward Collision Avoidance Assist Crossing - Highway Driving Assist 2 - Surround View Monitor - Blind Spot View Monitor - Parking Collision Avoidance Assist - Remote Smart Parking Assist - Vegansk
semsket skinn (har kunstskinn)  (20.000 billigere enn GT-Line)

SE 2: Soltak - Forward Collision Avoidance Assist Crossing - Highway Driving Assist 2 (10.000 billigere enn GT-Line)

SE 3: Soltak - Vegansk semsket skinn (har kunstskinn) (7.000 rimeligere enn GT-Line)

Husk også at du betaler bare mva av den prisen du har avtalt. Hvis du har vært heldig å kjøpe tidlig, så har jo prisen gått mye opp. Selgeren min tipset meg om kommende prisøkning på 20.000 og derfor signerte jeg 30.12.2021. Det var jo gull siden en da både fikk garantert pris og er med i trekningen av en EV6:)

For min del blir det derfor mest vektavgift og siden jeg har kjøpt vinterhjul utenom Kia så blir det bare en liten sum MVA, så jeg lever godt med å få bilen i 2023. Blir fortsatt vesentlig rimeligere enn å kjøpe en finn.no annonsert EV 6 nå


#17
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe Kinesisk?
onsdag 21. desember 2022, klokken 13:50
Skal vi tro Jens Stoltenberg så er Kineserne den største trusselen fremover. For meg vil det sitte langt inne å kjøpe en kinesisk bil slik det har blitt nå.

https://www.nettavisen.no/okonomi/stoltenberg-advarer-vi-ma-ikke-gjenta-samme-feilen-med-kina/s/5-95-797769

#18
EV 6 / Sv: Leveringstid versus produksjon i Korea?
lørdag 17. desember 2022, klokken 13:04
Selger sier at 3 mnd er for optimsitisk så håper bare vi har en EV6 som bil når vi legger ut på langtur til ferien, forventer ikke noe annet nå og ikke haster det heller når vi ikke unngikk mva/vektavgift...
#19
EV 6 / Sv: Ettermontering eller bare på nye?
lørdag 17. desember 2022, klokken 13:03
Har noen sett når disse endringene blir satt i produksjon? Hadde jo vært gøy for oss som må betale både mva og vektavgift hadde fått biler som var litt mer updated:)
#20
EV 6 / Leveringstid versus produksjon i Korea?
tirsdag 06. desember 2022, klokken 10:27
I går fikk jeg vite at min bil nå står som nr 27 i køen for produksjon på den konfirgurasjonen. Det er da GT-Line Hvit.

Er det noen som vet hva dette betyr i praksis? Antar det kan bety at den produseres ganske snart, samtidig kan det jo kanskje også bety at de ikke produserer hvit på en stund og at den fortsatt er langt unna. Egentlig helt ok å få den rundt påsketider, når vi først ikke rakk 2022, men det er jo alltid gøy å vite hva som skjer og ca når den kommer:)

Det går vel ca 8 uker fra bilen er på båt til den er klar ut til kunde? Har avtalt lakkforsegling også så det går vel en uke ekstra bare der...
#21
Bare send PM om dette skulle treffe deg. Jeg er også interessert dersom du ikke har anledning til selv å ta ut bilen, det finner vi en ordning på!

Bytte i EV6 GT Line kan være aktuelt, jeg har en slik i bestilling, men så var jeg så dum å prøve i4M50 og tanker som "en lever bare en gang" etc kom brått på:) haha


#22
Sitat fra: Olemann på torsdag 10. november 2022, klokken 16:30
Hvordan er det nye opphenget/dempere/fjæring sammenlignet med 2022 modellen?

Dette var den desidert viktigste årsak til at det ble GTX og ikke I5 på meg. Liker designet og fleksibiliteten og kreftene i i5, men kan ikke huske å ha kjørt noen bil tidligere som er så dårlig på understell ift. krefter tilgjengelig.  Bilen har en farlig "ettersleng" og i hurtig kurvekjøring der man er så uheldig å få gyng som følge av f.eks. tælehiv er man veldig raskt ute i geografien.
Vel er dette en familiebil og ikke en Ferrari, men kreftene innbyr til mye mer enn bilen tåler.

Jeg syns den er overraskende god å kjøre, men den er mykt satt opp og rask kjøring med full pinne på 19 toms piggfritt gir ikke den helt gode følelsen, men det gjør det ikke med GTX heller. Tipper EV6 er litt bedre her fortsatt, men det som overrasker med I5 er at den tar f.eks fartsdumper og andre skarpe kanter mye bedre enn ID4. Det kan jeg ikke huske at I5 2021 var noe bedre på dette enn ID4, men kan jo være at jeg husker feil.

Har fortsatt ikke sett noe skikkelig sammenligning av 2022 og 2023 modell av I5, får sette YTerene Tesla bjørn eller Kris Rifa på saken:)
#23
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Forvarming batteri 2022 modell
torsdag 17. november 2022, klokken 19:05
 Beklager at jeg ikke kom tilbake med info, men det er som beskrevet, den slår ikke inn om du legger ladestasjoner lange bort inn så veldig bra funksjon dette.
#24
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Forvarming batteri 2022 modell
onsdag 09. november 2022, klokken 12:44
Sitat fra: haraldk på onsdag 09. november 2022, klokken 12:32
Jeg har fått denne forklaringen av funksjonaliteten fra kundeservice hos Hyundai Motor Norge (gjengis med tillatelse):

"Forvarmingssystemet vil sørge for at temperaturen er så god som mulig i ut ifra de forholdene som råder og logikken i systemet, når du ankommer ønsket ladestasjon. Dette er avhengig av for eksempel kjørelengde, tid og utvendig temperatur.

Man må altså legge inn ønsket ladestasjon i navigasjonen for at bilen skal tilrettelegge for mest mulig effektiv lading.
Det vises en liten «varmesløyfe» på batteriindikatoren nede i venstre hjørne av instrumentskjermen når systemet er aktivt. Noen har visstnok et snøfnugg-ikon, usikker på hvor forskjellen oppstår.

Systemet aktiveres vanligvis når batteripakken har en temperatur mellom -20 og 0 grader. Det garanteres imidlertid ikke at det kommer på da.
Dette er et slags «minimumskrav» om du vil. I realiteten vil systemet selv avgjøre om forholdene ligger til rette selv om det er varmere, og dermed starte forvarmingen slik som her.

Batteriforvarmingen kan også gå helt opp til 21 grader om forholdene ligger til rette for det og det er nok tid til å varme. Dette styrer bilen selv.

I tillegg må man ha minst 20% strøm igjen på batteriet, ettersom oppvarmingen naturlig nok krever en del energi. Når systemet er aktivert, vil det varme opp batteripakken så mye som mulig inntil batteritemperaturen når 10 grader. Dette sørger for at varmingen av batteripakken akselereres kraftig, utover den varmen batteripakken får av ren drift.

Dermed vil også variabler som kjørelengde, hastighet, utvendig temperatur og så videre også ha vesentlig innvirkningen på hvor varm batteripakken er ved ankomst til ladestasjonen. Generelt kan man si at kombinasjonen av batteriforvarming og kjøring over lengre strekker i medium til høy hastighet vil gi en god effekt på ladehastigheten, men Hyundai har ingen spesifikke anbefalinger for hvordan man oppnår høyest mulig temperatur.

Varmeelementene er på 5Kw, så det trekker en del ekstra strøm. Det er også en hovedgrunn til at det er viktig at dette er et automatisert og smart system, og at man ikke kan overstyre manuelt."

Det siste avsnittet refererer til min forespørsel om manuell overstyring av automatikken/algoritmene...

Harald

Fikk min nye I5 forrige fredag (2023 modell).

Det er iallefall sikkert at systemet aktiveres også når batteriet er varmere enn 0 grader. Min stod i garasje med rundt 10 grader og kjørte 2 timer i 5-10 grader før jeg valgte Ionity lader 20 min før jeg kom frem. Det går ca 1 min så kommer glødetråden på og mener det gikk 10-15 min her så slukket lampen igjen og jeg fikk da som en ser 199 kw 34% SOC når jeg plugget i.

Jeg skal sjekke om systemet er så smart at det venter med å varme pakken til rett før du kommer til laderen eller om de da varme opp pakken med en gang og at forvarming slår inn og ut ifht temp på pakken. Har nok en ide om at det er siste nevnte som skjer, men imponerende om det faktisk er så smart at den beregner ankomst og forvarmer først rett før du kommer til laderen.

Skal prøve på vei hjem fra jobb og rapportere tilbake...
#25
Hyundai Ioniq 5 / Klikkelyd fra bremser
mandag 07. november 2022, klokken 07:34
Fikk bilen på fredag og oppdaget når jeg skulle på vekten til veistasjonen at det er litt lyd første gang en kjører frem og bremser, samme bakover. Har vært bort i dette før på en Leaf, men før jeg plager forhandler vil jeg bare sjekket om dette er normalt? Tipper det er litt bevegelse i klossene...
#26
Takker, selger sa også at dette med 12 volt var det som gikk mest igjen, men at de første årsakene til dette, ladeluke var fikset på nye.

Vi får bare se, har ikke noe booster, men har lagt en lite lader bak så får jeg bare håpe jeg har tilgang til strøm der bilen evt finner det for godt å stoppe...
#27
Da har jeg fått 300 km på Ioniqen og den overrasker. Jeg konkluderte med at Id4en var mer komfortable og at støynivået var omtrent likt i 2021, men konklusjonen til nå er at komforten faktisk er bedre på I5, den er også hakke mer støysvak (vi har CCV7 på både denne og GTXen, dog med 20 toms hjul på GTXen.). Hvor mye 19 versu 20 utgjør og om det er dette hjulopphenget som har blitt så mye bedre vites ikke. Ifht komfort så er det eneste jeg syns den er litt dårligere på, vibrasjon, men da er vi på litt nerde nivå, men den gang som nå syns jeg vibrasjoner forplanter seg litt mer til stolene enn i IDen.

Minus ifht GTXen er jo Matrix, det er natt og dag i forskjell i favør GTX. Videre er autopilot og acc også vesentlig dårligere i I5en. Jeg og fruen åpnet bagasjerommet og fruen var bare ett stort spørsmålstegn, "såpass" var kommentaren. Ingen av oss forstår at dette skal være bare få liter mindre enn i GTXen. Allerede med helgehandelen i går så vi at det er greit å ha litt dypere bagasjerom der det er en kant for når vi åpnet hjemme i motbakken der vi parkere så rullet det ut 2 1,5 liter brusflasker... Ja, ja, vi venner oss nok til det og vi trenger ikke allverden med plass lengre.

Vel, vel, det er jo skrevet opp og ned av sammenligninger av disse bilene så det er old news, men kjenner at det var rett å prøve I5 ett års tid nå, rett og slett gøy med noe annet...



#28
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. november 2022, klokken 18:30
Ioniq 5 har Hyundai gjort en del kult med, og det bør de få kred for. Spennende design, fleksibel og godt utstyrt.
Grattis med ny bil :) Tipper du blir fornøyd. Alltid moro med ny bil!

Takk, ja det er veldig moro med ny bil, tenker at fra 2023 så blir mulighetene til å ha billig/gratis bil ved å kjøpe en ca hvert år vanskeligere. Så banen diskutere hvor bærekraftig det er å bytte så ofte uansett. Hva som enn skjer så har det vært veldig moro helt siden Leaf i 2011
#29
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. november 2022, klokken 10:38
Ja merker at hjulene sitter i hver ende eksempelvis om du skal inn i en bås mellom to biler. Må tenke litt annerledes enn om bilen hadde hatt lenger overheng foran/bak. Men ingen krise altså!

Jeg likte I5 jeg. God å kjøre. Likte veldig godt balansen mellom sportslighet og komfort. ID4 er mer komfortrettet, eller i hvert fall mindre sportslig.
Støydemping mener jeg er ganske lik. ID4 opplever jeg kanskje som hakket mer stillegående, men sånt kan skyldes årstid og dekk etc. Vibrasjon blir motsatt for min del da sommerhjulene på min I5 hadde ubalanse, så det ristet i rattet på motorvei. Mobile mente alt var OK, så jeg solgte bilen på vinterhjul med informasjon til kjøper om at medfølgende sommerhjul skal være rebalansert og OK, men at det kan reklameres til butikken for ny utbedring dersom de ikke er blitt OK (de var tatt av bilen når de ble forsøkt utbedret). Ristet fra bilen var ny, så ingen tvil om at feilen var der fra start. Og har funnet flere med I5 rapportere samme problem, så det kan hende det er dekkene som ikke er OK.

For øvrig var jeg fornøyd. Beltene i baksetet skrangler mot hardplast, litt mye hardplast i bagasjerom, information overload på skjermen bak rattet, ikke så god førerassistent som er veldig nervøs og hele tiden korrigerer. Fint med regen i flere nivå, men merker med B på ID4 at det ikke er viktig så lenge regen er lett å dosere. Inn/utkobling av førerassistent på I5 var for brå, men samtidig pluss for flere nivåer av støtte (eks kan bilen styre ratt, og fører pedalene). Pluss for å kunne sette blinklys til 5 blink istedenfor 3.

Ankelstøtte, ventilasjon etc var behagelig! Måtte slå av AI i HUD da den ga en plagsom markering av biler foran meg og introduserte forstyrrende dermed ting som ikke ga noen nytte. Dørtrekk/håndtak på innsiden virket lite robust. Tynt belegg og håndtaket ble fort møkkete. Kan ikke tenke meg at det er særlig holdbart over tid.

Designet synes jeg var veldig kult! Veldig stor hatchback med god plass ift mål, kule retro-linjer etc. Veldig mye jeg likte ved bilen, som fleksibelt baksete (men det har noen ulemper som lange bakdører), liten praktisk frunk, rollo istedenfor plate i bagasjerom, brukbar app, batteriprosent i dash, rask lynlading såfremt batteriet er varmt (snitt på rundt 180kW fra 0-80% i høstferien).
Tenker du blir fornøyd jeg :)

EV6 har jeg også hatt en runde. Den hadde i det minste skiluke, selv om den var liten. Kjøpte den i hvit og digget designet. Men holder fortsatt en knapp på ID4 som favoritt da den rett og slett er god på en del kjernepunkter (rails, skiluke, plass, pris, lys, el hengerfeste). Dørhåndtak synes jeg begge bommer litt på med forskjellige forsøk på "moderne" tilnærming.

En god oppsummering ifht ID4. De siste to kveldene har jeg sett en del tester av Ioniq5 mot ID4. Ioniq 5 vinne i hver eneste en, men jeg har en hypotese om at det er mest fordi bilen har en del wow faktorer som ikke ID har. ID er likevel en veldig ok bil i det daglige.

Jeg er rett og slett spent på om wow faktoren med I5 går litt over etter en stund. Vi får se nå da, jeg har jo bilene så kort tid at det er ikke så farlig om en bil ikke er 100%, nå var heller ikke ID4 100%, mye ting der som kunne vært bedre og jeg skal ærlig innrømme at el.seter har jeg savnet når fruen er 55 kg og jeg det dobbelte blir det sånn at jeg ikke engang kan sette meg inn før jeg må justere setene. Ja, du får ID med elseter, men tillegg på 30.000 er galskap...

Vel, da blir det henting kl.1200 i morgen så får vi se

#30
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 31. oktober 2022, klokken 17:19
Har ikke noe dyp info om differanse mellom 22 og 23 modellen annet enn liste over forskjeller som du sikkert kjenner.
Jeg byttet fra Ioniq 5 til ID4. Lysene på I5 var ikke gode på vinteren. Primært katastrofalt dårlige ut mot siden hvor kjørte i blinde i krappe U-svinger opp mot hytta.
Samlet sett trives jeg bedre i ID4 selv om I5en hadde mer utstyr.
Men begge er komfortable. I5 vesentlig sprekere. På parkeringsplass vil du merke ulempene ved den veldig lange akselavstand en.

Designet på I5 digget jeg. Spennende linjer og lekker lys-signatur. Men lysene var ikke gode.

Du tenker at den svinger dårlig pga lang akselavstand?

Vi har også EV6 i bestilling, den kommer en vakker dag så vi kjører nok I5 opp mot 1 år nå og det er helt ok, det har vist seg å være en god modell og tror ikke den blir dårliger nå som det kommer mva og vektavgift, selv om vi må betale vektavgift på EV6en

Når jeg testet syns jeg ikke I5 var stillere enn ID4 den gangen vi prøvde, omtrendt likt, men det var mer vibrasjon i bilen enn på ID4, håper dette er bedre nå med nytt hjuloppheng
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA