Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Bjoris

#41
ID.4 / Stor-kunde avtale - er det alltid krav om km godgjørelse?
onsdag 30. september 2020, klokken 21:36
Jeg jobber i ett ganske stort selskap, de har valgt å si opp alle bilavtalene fordi de ikke ønsker å garantere at den enkelte ansatte får x antal kilomter dekket som kjøregodtgjørelse. De er klar over at dette ikke blir sjekket, men ønsker prinsippielt å ikke signere på ting de ikke kan stå innefor. Forståelig og egentlig er denne praksisen litt rart.

Noen som vet om stor-kunde avtaler der dette kravet ikke er med? Spørsmålet er sendt til Møller så får vi se, men det må ikke ta for lang tid, jeg må jo ha avtalen klar for 1ST leveres:)
#42
Model Y / Enyaq mye mer praktisk?
lørdag 19. september 2020, klokken 18:38
Vi hoppet over Model 3 og gikk for ENiro siden vi ønsker en høyere bil. Tanken har vært å gå for TMY når den kommer, men det er en del ting med TMY som skuffer litt, samtidig er det en del ting som imponerer med Skoda Enyaq, jeg har satt en pluss/minus liste med Enyaq ifht TMY. Noe jeg glemmer?

+:
varme i ratt
display foran ratt
HUD mulig
Oppvarmet frontrute
Takluke som kan åpnes
Matrix lys
Skiluke
12 v uttak i bagasjerom
Sensorstyret bakluke
El hengerfeste
Bagasjecover/sikring
Solskjerming bakdører / smart feste for IPad
Meir stillegående?
Ser bedre ut (enig, det er subjektivt)
Vanlige dørhåndtak
Ikke rammeløse vinduer
Bedre takhøyde bak (ganske sikkert)

-:

Ikkje frunk
Mye tregere
Dårligere ladenettverk
Høyere service kost?
Lader saktere
Dyrere med samme utstyr (sammenlignet mot 491 som er vår pris)
Mindre hengervekt
Ikke Spotify, men AppelPlay som ikke TMY har
Ikke OTA
Neppe så bra APP
Lengre rekkevidde (50km)
Ikke baksete med justerbar ryggvinkel
#43
Skoda ENYAQ / Hva er den mest «fornuftige» utstyrspakken?
onsdag 02. september 2020, klokken 18:27
Hater VAG systemet sine uendelige pakker med ditt og datt, men noe må en jo ha med, hva tenker folket er minimum?

Litt sjokkert over at navigasjon er ekstra!

Tenker egentlig på å iallefall ha mulighet til å flippe bilen når TMY kommer, men tror det er risiko her for å dra på seg et pent lite tap på ett kort år om en velger litt feil evt i kombinasjon med at det kommer «nok» biler...

Noen som har røyka ut hvilken stor-kunde rabatt som blir gitt?
#44
Kia Niro EV / fotoboksvarsler og innvendig illumination?
søndag 16. juni 2019, klokken 00:04
Disse to tingene finner jeg ikke på vår ENiro, er jeg dårlig å lete eller mangler dette på norske? Så gjennom videoen til KiaBjørn som gikk gjennom menyene...
#45
Kia Niro EV / Vibrasjoner fra dekkene
onsdag 12. juni 2019, klokken 14:54
Ref ett innlegg i Facebook gruppen så er det en del som opplever at bilene har vibrasjon i noen gitte hastigheter. Vi har dette på ca 73-74, men en kan merke det i andre hastigheter også. Skulle forbi forhandler i dag og vi hadde en prøvetur, de vil at jeg skal kjøre litt mer siden den pt bare er gått 400 km og det er noe som "kan rette seg ut".

Har liten tro på det, men det er ikke så ille at det er noe som haster, men det må være i orden før vi skal sørover om en mnd. Fikk tips om at nitrogen i dekkene var noe de forsket litt på nå, skulle hjelpe mot støy og forbruk blant annet så jeg stakk innom og la 300 kr i dette, men det gav ingen merkbar effekt, forbruket hjem var høyere enn ned til forhandler og jo kanskje ørlite mindre støy, men det var ikke særlig merkbart vil jeg påstå.

Samtidig med overgangen til nitrogen ble trykket senket til 2.6 bar fra 2.9, jeg tror det er grunnen til at jeg fikk 137 wh hjem og 130 wh ned. Da bilen var nye kjøre jeg ekstakt samme strekk også da på tørr asfalt med 127 wh.

Neste gang jeg er nede i Hgsd skal jeg be om 2,9 bar igjen (nå må jeg nå bruke nitrogen så kan ikke fylle selv, vel, vel)...

Ang vibrasjoner, tenker at jeg skulle flytte rundt på dekkene litt og sett, men har ikke kjøpt vinterdekk så det er litt vanskelig. Noen som vet om Leaf 2.0 17 dekk passer? Så kunne jeg lånt ett av min far så jeg fikk skiftet rundt, først prøve å bytte om bak og fremme tenkte jeg...
#46
Jeg får ikke slettet denne posten så derfor...

---

Vi hentet ut vår ENiro onsdag 29. mai fra Varden Bil i Haugesund, bilen er kjørt 300 km og er 100% som ny.

Vi har tatt med antirust med støyisolering, samt type 2 kabel og gummimatter.

Selges til høyeste bud over 430.000,- pga mulig overgang til Tesla Model 3. Vi er ikke overbevist om at vi gjør riktig i å selge E-Niroen da denne har vist seg å være ett svært hyggelig bekjentskap, det er ingen tvil om at dette er den første langtrekkende høyreiste elbilen til fornuftig pris...





#47
Kia Niro EV / Til Spania med E-Niro
mandag 20. mai 2019, klokken 00:05
29.5 får vi E-Niro og om ikke TM3 blir levert før ferien så blir det E-Niroen som må ta oss til Spania og tilbake.

Noen som planlegger samme tur? Tenker at det kommer til å gå ganske greit, men er redd forbruket blir høyt på Autobahn og ja, det blir lengre ladetider, men samtidig kjørte vi ned med X60 til Kroatia i 2017 uten noen som helst probelm så tror rekkevidden blir ok, mer spent på lading utenfor Superchargers... Ser det blir ett annet prosjekt, men med litt planlegging går det vel fint. Ble litt overrasket nå ifht Ionity, ikke rare dekningen sør for Hamburg.

Liker godt www.abetterrouteplanner.com, den gir oss 13 timer med lading ved bruk av Kia og 6 timer med TM3. Det skyldes selvsagt at TM3 lader mye fortere, men også at det sør i Tyskland og nedover bare er 50 kw uttak. Ser også at mange av stasjonene denne ruteplanleggeren anbefaler bare har ett uttak så her er det vel større muilgheter for kø. Nå har vi ikke det så travelt, med 8 hele dager nedover men hjemover hadde vi tenker å holde større tempo...
#48
Kia Niro EV / Vinterdekk - gode tilbud?
fredag 17. mai 2019, klokken 10:08
Jeg tok ikke med vinterdekk fra Kia, 17.400 syns jeg var drøyt mye. Nå skal vi muligens bare ha den til TM3 måtte ankomme (ingen vet når), men kjøper vi selvsagt være opptatt av vinterdekk.

Noen anbefalinger? Det er jo ikke helt tiden for dette nå, men kanskje en da kan gjøre en god handel på usolgt pakke fra i vinter? Passer Kona rett på eNiro forresten?
#49
Model 3 / Levering av biler med hengerfeste!
lørdag 11. mai 2019, klokken 22:38
Nå er det mange tråder om levering, men kunne vi hatt en der folk oppdatere hva det har fått av leveringstid på biler MED hengerfeste?

Antar det ikke er noen som har fått VIN på biler med hengerfeste enda?

Jeg har meldt inn ønske om hengefeste på min spec, men det er fortsatt ikke oppdatert. Noen som har fått dette i spec av oss som har lagt det til i etterkant?

Er redd en fort kan ende bakerst i køen her, vi har jo sett hvor bingo utleveringene har vært til nå...
#50
EQC / EQC - Endelig en Tesla-killer?
mandag 06. mai 2019, klokken 21:31
Sikkert litt provoserende, men slik jeg ser det så er dette virkelig ett bra alternativ til Model Y som du nå kan få mye tidliger enn Y. 0-100 på 5,1 sek og greier:)

EQC er langt fra pen, men Y er jo heller ikke spesielt pen. E-Tron er jo veldig bra syns jeg, men litt for stor og litt for dyr når jeg ser EQC, den er iallefall nok til oss som solgte X fordi den var altfor stor.

Nei, det ble veldig vanskelig dette, vi har jo 3 i bestilling som vi skulle bruke til sommeren. Mja, kanskje vi bare tar den ut og reserverer denne, tror E-Tron utgår litt nå, jeg har jobbet fælt med å finne en fornuftig spek, men det blir veldig fort 750...
#51
Audi e-tron / LED vs Matrix / normal stol vs sport?
torsdag 02. mai 2019, klokken 07:23
Vuderer en «budsjett» E-Tron. Da må en nødvendigvis være forsiktig i utstyrslisten for her ryker tusenlappene fort om en krysser for «alt en slik bil MÅ ha».

Antar flere har hatt samme utfordring, noen som har erfaring med de to nevnte alternativene nevnt over? Tenker at Audi ikke leverer ubrukelige lys som std heller?

Ang stoler, BEL anbefalt normal stol og kunstskinn, men hva med sportsstol uten skinn? Kan det være like smart? Er ikke så veldig opptatt av skinn, men sikkert litt farlig å droppe på en så dyr Audi...
#52
Model 3 / Når kommer første TM3 med HW3 til Norge?
torsdag 25. april 2019, klokken 23:58
Tesla startet produksjon av disse den 12. april var det ikke? Hvor lang tid tar en tur over dammen nå,  før husker jeg vi regnet 50-60 dager, men kanskje det går fortere nå eller ikke?`

Har ikke fått og vil jo gjerne ha HW3, samtidig trenker jeg bilen til Spania tur til sommeren så kan holde hardt...
#53
Om 2 dager er det årsmøte i sameiet med 90 fritidsboliger, der styret fremlegger forslag om investering i felles infrastruktur for alle leiligheten. Jeg har noen spørsmål som det hadde vært interessant om noen kunne svare på, spesielt om en har inngående kunnskap om dette, men alle innspill og diskusjoner er av interesse:

1. Må et sameie tilby lading dersom det er teknisk mulig og forsvarlig, slik det er her? Det er slik styret oppfatter dette, jeg vet ikke, men jeg spurte dem hva som ville skje om det ikke ble flertall for forslaget og det kunne ikke svares på det. Det er en kostnad på 5-6000 pr leilighet (ca 20-25.000 for ladestasjon kommer i tillegg, men en må ikke montere det om en ikke trenger lading) og mange er jo ikke interessert i dette slik jeg forstår det så det er vanskelig å si om det blir flertall.

2. 6 av 90 leiligheter har allerede fått ladeløsning, kostet helt og holdent av hver enkelt leilighetseier. Det antydes nå at vi må inn på den nye lønsingen og betale på lik linje med de andre.

Sistnevnte finner jeg ganske åpenbart urimelig, jeg mener at det er resterende som må betale for fellesanlegget og om det medfører kostnader også på våre plasser for å få alle på ett system så tenker jeg at dette er en kostnad de øvrige plassene må ta.

Men dette er komplisert, det stilles spørsmål om eksisterende anlegg er godkjent. Jeg tror egentlig at det bare er 1-3 av de 6 anleggene som tilferdsstiller dagens krav, kanskje bare ett av de. Spørsmål som da igjen kommer er om forskriften har tilbakevirkende kraft og om dette uansett er ett argument for at en må være med på felles løsningen.

Vel, dette er nok ikke først gangen en slik sak har kommet på ett årsmøte så om noen har erfaringer mottas disse med takk!



#54
Audi e-tron / Pris på E-Tron med det viktigste?
tirsdag 16. april 2019, klokken 19:04
Får en bedriftsrabatt på prisene hos Møller på E-Tron? Forstår at versjonene som leveres nå er full pakk eller nesten og det er jo voldsomt med ting på listene, men hva kan en komme unna med uten å ha en bil som ikke er salgbar?

Ja, jeg har 3 i bestilling, men har blitt mer og mer nyskjerrig på E_Tron etter hvert som jeg har sett den og ikke minst av alt maset på Teslaforumet om hvor mye bedre 3en er, hehe. Jeg er altså ikke av dem som syns 3 er helt sykt bra på alt, men klart under 500 er ett pluss med 4*4 og god rekkevidde. Tanken var at jeg iallefall visste hvor mye dyrere en E-Tron var før vi bestemmer oss 100%.

Antar demobilene står klar hos Møller rundt om eller?
#55
Model 3 / FSD blir mye dyrere?
lørdag 13. april 2019, klokken 23:43
Elon har twitret om FSD blir mye dyrere fra 1th May. Hva tenker folket? Jeg var fast bestemt på å holde meg borte fra dette på 3 som vi tenker å bare beholde til Y kommer, men ja nå snakkes det om 3000 dollars ekstra så tror iallefall jeg legger det til på Yen som er i bestilling, men vanskelig å vurdere på 3en... tenker mest på 2. håndsverdi om det blir type 90.000 for etter bestilling så vil jo 41.000 nå være gunstig.

Dersom de gjør dette stuntet nå så MÅ det jo være heftige ting på trappene, men er drittlei av Tesla som selger Keiserens nye klær...
#56
Model 3 / Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
fredag 12. april 2019, klokken 10:27
Har min 3 i bestilling nå og ser vel ikke det som særlig aktuelt å gå fra LR AWD til SR+ når prisforskjellen "bare" er 83.000. Hva tenker folket?

Jeg noterere meg følgende forskjeller:

Rekkevidde: 145 km lengre rekkevidde
Lading: Ukjent, antakelig ikke forskjell før v3 Superladere?
Utstyr: Premium stero vs Oppgradert (liten forskjell forstod jeg på en Youtube video)
Interiør ellers: Likt, men du har ikke live kart, Internett og spotify samt varme i baksete
Hjuldrift og 0-100: AWD vs RWD og 4,6 s vs 5,6 s, dårligere repsons på magnetmotoren i SR+ forstår jeg gir også andre effekter enn de målbare, følelsen av umiddelbar respons forsvinner, men motoren er mer effektiv og noen av lengre rekkevidde på LR går nok bort i kålen i praktisk bruk ser jeg for meg. Det blir nok mange rapporter om SR som bruker mye mindre enn LR fremover:). MEN AWD vs RWD er verd halve prisforskjellen alene syns jeg, og da er det for det første ikke noe alternativ siden SR+ ikke fås med AWD, men også for liten forskjell opp til å få med resten av fordelene.

Så konklusjonen er at jeg hadde gått for LR uansett om SR+ fantes med AWD, men om en har maks 400 og vil ha ny bil så god for SR+, sykt med elbil for pengene vs konkurrentene
#57
Model 3 / Endret rødfarge?
torsdag 11. april 2019, klokken 15:37
Leste en som mente hans bil hadde lysere rødfarge enn demobilene. Spurte selger no og han skriver "det er nyanser", hmmm, vi har jo lagt mye penger i denne fargen og er ikke interessert i at den skal være lyserer, mener det er kort mellom en råtøff farge og en veldig stygg farge så dette syns jeg er viktig. Noen som har info om dette?
#58
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Ny nøkkel - hva koster det?
mandag 01. april 2019, klokken 22:56
Vi skal selge Leaf 2.0 til fordel for TM3, selvagt har vi mistet ene nøkkelen. Hva koster det med ny, er det noe som vil ta tid hos Nissan for å få? Irriterende nok er det langt å kjøre for oss til Nissan
#59
Strøken bil som har tatt 1. gangs service hos Nissan til 3.600!

Vi har innbytte pris hos en bruktbilselger lokalt på 250 så alle bud over dette vurderes!
#60
Model Y / Da har prisen gått opp på Y også...
søndag 24. mars 2019, klokken 13:00
Den kom ikke samtidig, men ser at AWD/LR har gått fra 465 til 474 nå...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA