Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Bjoris

#241
Lading av Tesla / Lademuligheter Hoddevika-Selje?
søndag 27. juli 2014, klokken 07:57
Vi har tatt turen til fantastiske Hoddevika, men dessverre gikk planlagt lading ikke helt som vi hadde håpt. Målet var å ha nok i dg til å rekke Sandane, men ladingen stoppet ganske raskt pga smeltet kontakt... Enda vi bare trakk 8A så nå sliter vi litt med å få nok innen rimelig tid i dg til å rekke SC Sandane.

Hvis noen vet om kontakter til papp-pressere eller liknende i Selje områder hadde det vært flott. Men 16 A lading går det nok for tregt, så da kan vi like godt bli her til i morgen, en eller annen lading må vi få til her når det trur av dag:)
#242
Model S 2013 - 2022 / Ulyd i vifte til klima og styring!
mandag 21. juli 2014, klokken 07:34
Ja, da har jeg faat mine to forste ting jeg oppfatter som feil. Naar klima gaar er det en ulyd fra en vifte fremme, ikke voldsomt, men godt horbart!

Videre horer jeg av og til lyd fra styringen naar jeg staar stille eller nesten stille. Prover aa unngaa aa vri paa rattet stillestaaende, men er det trangt saa er det ikke til aa unngaa av og til.

Kjent stoff?

Tenker eg svipper innom Trheim paa tur hjemover, tviler paa at noe er kritisk med det forste.  Staar paa Moskenes naa, med nasa mot sor igjen, bilen er fantastisk paa langtur og sluker syke mengder bagasje:)
#243
Model S 2013 - 2022 / Sammeleggbar sykkel i frunken?
tirsdag 08. juli 2014, klokken 11:34
Noen som vet om en Patrooper Samanleggbar sykkel går i frunken? Ser at det kan være ok å ha med sykkel nordover, da det blir noen timer med lading som må slås i hel:) Men å ta med noe på taket hele den veien frister ikke...
#244
Model S 2013 - 2022 / Vasking for den vanlige bileier
mandag 23. juni 2014, klokken 13:09
Detailing-trådene tar jo pusten fra de fleste, iallefall meg ;D

Kunne vi diskutert litt vasking for oss "vanlige" som ikke vil bruke mange tusen for lakkforsegling, men gjerne holde bilen så pen som mulig.

Jeg er av dem som liker å vaske bilen og kommer alltid til å håndvaske bilen, men hadde ikke tenkt å bruke veldig mye på lakkforsegling, men kanskje en gang i mellom la en proff få den helt ren og polere bort småstriper etc.

Vel, jeg har vasket bilen en gang siden jeg fikk den 8. mai!!! Da gjorde jeg slik, nå er det dags igjen og denne gangen syns jeg skitten sitter mer enn første gangen.

1. Sprayet Prikk Bort og spylte raskt av igjen, usikker på om Prikk Bort er for sterkt, den virker veldig effektiv og det er vel kanskje ett tegn på at den er sterk, men det er vel vanskelig å få i både pose og sekk her? Enten er vel slikt middel skånsomt, men lite effektivt eller så er det vel sterkt, men da tar den all polish som finnes og bilen blir tørr?
2. Før jeg vasket bilen "skummet" jeg bilen med en lite blanding av Mquire (?) såpen jeg kjøpte av en detailer lokalt. Jeg kjøpte også en microvaskehandske og en tørkefille i microfiber av ham.
3. Når dette var gjort følte jeg med fingrene og konkluderte med at den var så ren som jeg kunne få den. Så vasket jeg bilen som vanlig med overnevnte remedier. Spylte og trøket bilen. Kan ikke se at den fikk vaskestriper av dette (har grå bil).

Nå er det tid for 2. vask, men syns bilen er "tørr" så er jo litt usikker på om dette Prikk Bort er riktig og eller om jeg burde gjort noe annerledes...
#245
Jeg har ikke noe RFID kort i dg, selv om vi har to elbiler, men jeg antar jeg bør ha dette når jeg legger i vei nordover, men er det fortsatt slik at du ha ett RFID kort for hver leverandør? Evt kan en nå lade via SMS på alle punkter med betaling..

Vel, antar dere er flere enn meg som lurer på dette og som ikke orker å begynne å søke opp og sjekke hver enkelt aktuelle ladeplass. Vi har tenkt oss raskeste rute nordover så kysten fra Lofoten og nedover helt til Stord...
#246
Det er en kjensgjerning at nivået på dette området ikke er helt på topp på Tesla, jeg studerte derfor bilen veldig nøye ved overtakelse, men det er vanskelig å se ting første gang. Konklusjonen var at den så strøken ut og DS forklarte også at nivået var mye bedre nå enn i fjor.

MEN, så i dag ser jeg at dørene på ene siden stikker en del ut fra chromlisten under på høyre side, men det er rimelig strøkent på venstre side... Har også sjekket dette med baklysene jeg så en plass, litt skjevt hos meg også, men ikke mye.

Ellers ser liksom pansere ut til ikke å ha nok vinkel ned i forkant og at det derfor stikke litt ut, men det gjør egentlig ikke det... Rimelig fornøyd ellers, Chromlistene ved dørene er nesten 100% og godt innenfor, men disse dørene så ikke så bra ut, nei!

Spørsmålet er altså er det noe som går igjen på alle bilene eller er det mye individuell feil? Skal ta bilder i kveld å legge ut
#247
Model S 2013 - 2022 / Ok og ikke ok lyder fra luftsystemet!
torsdag 08. mai 2014, klokken 18:15
For de av oss som ikke har hatt luftfjæring før kunne det vært greit å høre litt om hvilke lyder en må være forberedt på.

Jeg hentet bilen i dg og merket på vei hjem at det virker som om systemet slapp ut luft ganske jevnlig. 1-2 ganger pr km, det kommer ett "puff" som en ikke vil høre uten radio av og tørr vei i 50-80 km. Jeg la merke til det først i en tunell da var det tydeligere, høres det normalt ut?
#248
Lading av Tesla / Lading ved Dalen Hotell
tirsdag 06. mai 2014, klokken 13:28
Jeg får bilen på torsdag og skal til Horten på fredagen over E134 Haukeli, rimelig knapt med lademuligheter pt på dette strekket som kjent, noen med erfaring med lading på Dalen Hotell? Det er ikke mer enn 25 km ekstra. Jepp, har dobbeltlader og type 2 kabel fra NoFuel... Må en bestille på forhånd, ser ut til å være 3 ladepunkt, men tenker litt på om det er 3 biler som nettopp har kommet opp og som skal overnatte så er vi bra stuck...

Innser at denne første turen ikke bør ende med at vi ikke rekker konfirmasjonen på lørdag... Da blir jeg gjort til latter for evig og alltid:)

Jepp, vet at Sørlandske og SC er det safe alternativet, men...

Det hører med til at jeg regner med å få toppet opp med 11 kw på Seljestad, ned til Horten antar jeg det går fint med 315 km og -500 høydemeter, men tilbake til Seljestad tror jeg ikke vi skal prøve oss utenom å lade og spise i Dalen...

Ser at jurrasicen sier 34% igjen fra Seljestad til Horten, ville dere ladet til 100%? Planen på fredag er bare å stoppe og lade så vi vil ikke vente lengre enn nødvendig, men bør jo ha god margin så jeg tenker på 90-95% SOC? Eller bør jeg gå for 100% kanskje? Ser vi kommer til å komme sent tilbake og antakelig vil vi komme betydelig fortere ned om vi kjører direkte til Dalen Hotell og får 22 kw lading der....

Mja, rekkeviddeangst på en Tesla FØR vi har fått bilen, det var jo ikke bra, sikkert helt ubegrunnet!
#249
Model S 2013 - 2022 / Hva bør en velge av Nokian R og R2?
tirsdag 22. april 2014, klokken 11:29
Ser ut som "alle" har R2, men jeg har nå fått tilbud om 2.400,- pr dekk for R. Har hatt to sett R på A6en og syns dekkene er veldig bra. Dekkpusheren i dette tilfellet sier at Taxiene i Bergen klager over R2 og høy slitasje i forhold til R. Egentlig hadde jeg tenkt meg Xi3, men hvis disse R dekkene er noe hardere så kanskje de er i tråd med Xi3? Vel, haster jo ikke.

Planen er å kjøpe et sett med originale felger og sommerdekk som mange vil selge og så bytte over, har da vinterdekk til litt over 20.000 samt ett sett med GY i reserve. Er altså mer opptatt av at bilen skal ha originale felger enn utseende:)
#250
Dekk / Felger / Hvilket dekktrykk?
tirsdag 15. april 2014, klokken 22:17
Leafen skal til fjells, søkklasta. Rekkevidden blir en stor utfordring og jeg har derfor putte mye luft i dekkene, ser på XIce dekkene at max er 51 PSI så jeg økte fra 38 til 46. Er det for mye på så lett bil, små dekk. Ser at mange med Tesla bruker opp mot 50 psi... Men den bilen er 0,5 tonn tyngre. Syns Leafen var ok å kjøre...
#251
Da har jeg fått den etterlengta mailen fra DS. Ser at type 2 kabelen koster 3060,- og ikke 3.600,-. Hvis ikke dette er feil tenker jeg at jeg kjøper den med bilen om den har knapp forhåpninger av ladeport, noen som vet? Annen kabel koster vel 2.000,-? Knappen er sikkert ikke verd 1060,-, men det er greit å kjøpe mest mulig fra samme leverandør...
#252
DRIFTSBATTERI / Har du redusert batterikapasitet?
fredag 11. april 2014, klokken 13:24
Min US Leaf virker å være litt slapp i pelsen mtp batterikapasitet. Da jeg kjøpte krevde jeg kun at den hadde 12 streker, den var da 14 mnd gml og hadde kun gått 5500 km. Det var i  april i fjor, bilen hadde gått i Florida området iflg selger så jeg følte meg trygg på at det ikke var en Arizona Leaf som er de som absolutt er hardest rammet av dette fenomenet.

Når jeg på høsten fikk kjøpt OBDII samt fikk tak i en Adroid tlf fikk jeg ca 60,5 ah, men det var da veldig uklart hvor nøyaktig dette var, men skal en stole på tallene så  hadde den da allerede en reduksjon på ca 9%. Jeg så at det ble en del bedre ved å lade til 100% flere ganger etterhverandre, men ikke noe betydelig endring og jeg var vel aldri over 61 ah.

Når jeg nå har opplevd at bilen ofte bare lader til 9 streker på 80% ble jeg mistenksom og fant frem igjen denne dingsen som jeg tok ut pga klikkelyder når bilen står i ro. Lastet ned ny versjon av programvare da den gml ikke fungert lengre. Jeg bruker nå Leaf Spy Lite og ser at denne nå viser 56,6 Ah. Huhei, 14% reduksjon og 5% reduksjon fra i fjor høst med utelukkende beste practice bruk:(

Vel, jeg tror vel at den nye programvaren er litt "strengere" enn den forrige? Mener å ha lest ett sted at flere med ny versjon opplevde at ah falt betydelig.

Vel, det kan være interessant å høre fra dere andre som har målere hvilke verdier dere får!

NB! De som bare "tror" de har ett tipptopp batteri må ikke svar her for da blir undersøkelsen uinteressant. Hver og en som stemmer bes derfor å legge ut AH verdi også så vi ser at det samsvar mellom antall stemmer og antall kommentarer...






#253
Jeg får nå snart etablert ett industristikk på egen plass i en felles garasje der vi dessverre ikke har klart å finne plass til en felles ladeplass. Siden kontakten blir veldig kostbart for meg og jeg må dekke all strømforbruk gjennom egen måler vil jeg sikre meg at ikke andre bruker kontakten når jeg ikke er der uten at det er avtalt. Jeg søker derfor etter en måte å låse av denne kontakt på, ett skap eller aller helst en låsbar kontakt, men jeg har ikke klart å finne noe som passer til dette pt..

Tips...?
#254
Leaf 2010-2017 / Tesla på CHAdeMO lader ok eller ikke?
søndag 06. april 2014, klokken 09:14
Det kommer snart Tesla adapter som gjør at de (vi) kan lade her også. Jeg har snart både Leaf og TMS, men har valgt dobbeltlader fremfor dette adapteret fordi jeg syns disse laderene ikke bør opptas av Teslaer som jo vil kunne stå der veldig lenge med full fres på laderen pga det store batteriet.

Hva mener vi i denne avdelingen om dette, blir det provoserende eller må det bare aksepteres, Nissan mfl har jo ikke tatt seg bryet med å bidra til utbyggingen av ladere slik som Tesla har... Så dette er jo for alle elbiler...
#255
Hurtilading av Leaf / Bare 9 streker når hurtiglader stopper...
lørdag 05. april 2014, klokken 10:47
Da er dieselbilen solgt og vi skal nå leve i minst 5 uker med bare Leafen før TMS kommer. Dermed må vi til å lade litt mer og bruke bilen til fjells Palmehelga og i påsken så det blir mye mer kjøring og vi må til å topplade, har til nå stort sett brukt 80%, men har da sett at det blir mindre kapasitet etter en tid. Sist måtte jeg lade 3-4 ganger til 100% for å få mer futt i batteriet, da gikk Ah opp fra 58,5 til 60,5 ah. Trodde ikke det skulle være slik, måleren sier iallefall at det er slik.

Når vi skal til fjells må vi hurtiglade og er avhengig av å toppe helt opp, sist jeg hurtigladet stoppet hurtigladeren på 85% ca og jeg hadde bare 9 streker i bilen... Hmm, trodde det skulle være mulig å toppet helt opp på hurtiglader også selv om det tar tid og ja, jeg vet det er irriterende for de som evt måtte stå bak...
#256
Lading / 9 eller 10 streker ved 80% lading?
onsdag 19. mars 2014, klokken 23:56
Jeg fikk alltid 10 streker før når jeg ladet til 80%. I vinter med forvarming så er det alltid 9 streker og jeg antar det er fordi det trekkes strøm fra batteriet i tillegg til det kladden gir av strøm.

Så fikk jeg meg en 16A kladd og tenkte at nå kom jeg til å ha 10 streker, men den gang ei.

Det siste nå som bekymrer litt er at jeg ser nå at det ofte er bare 9 streker etter 80% er fullført også uten forvarming. Dårlig tegn? Det skal sies at den går uvanlig langt på den 9.streken i disse tilfellene... Nei, jeg har ikke hatt forvaming på uten at jeg er klar over det...
#257
Det står fortsatt "leter etter deler", men jeg har fått bekreftet av Tesla at bilen ble ferdig produsert i forrige uke. Det hadde jo vært litt artig å kunne følge med på denne "reisen" samtidig hadde det vært litt greit å faktisk sett her også at bilen er ferdig og at ikke en Tesla ansatt bare har sett feil.

Jeg ringte for 2 uker siden og da kunne ikke vedkommende se noen ting, bare at den skulle produseres i mars så dette kunne vært bedre, men det stemmer sikkert at bilen er produsert, han siste jeg snakket med gikk inn å sjekket at det var elspeil f.eks...

Spørsmålet er om dette er vanlig? Ellers om de flest andre opplevere at statusene oppdateres etterhvert som bilen produsere, sendes etc... Hvilke statuser frå en forresten utover:
1. "letere etter deler"
2. "bilen er i produksjon"
...
#258
Model S 2013 - 2022 / Gratis datatrafikk til 1.1.2018:)
onsdag 19. februar 2014, klokken 23:07
To further enhance the driver experience, new Model S customers will now receive free data connectivity and Internet radio for four years. As an added benefit to our existing Model S customers, the free four year period starts on January 1, 2014. To be fair to all, in rare cases a customer may be charged for extreme data use.

Juhu, begynner å bli mange gode nyheter på kort tid, billigere service, lengre garanti og nå gratis datatrafikk i 4 år fra 1.1.2014:)
#259
Tesla Owners Club / Ladefond - hvordan skal det fungere i praksis?
fredag 03. januar 2014, klokken 09:19
Vi har vel ikke en egen tråd om ladefondet?

Jeg jakter på litt mer detaljer rundt hva som dekkes om en søker og hvordan ladepunktet skal fungere om en får støtte ifht betaling for strøm, det kan jo ikke innføres spiseplikt og hvordan skal dette fungere når restauranten er stengt. Andre typer elbiler med lang ladetid etc...

Jeg har vært bort i sporadiske diskusjoner om dette, men har vi noe konkret? Jeg jobber med ett konkret prosjekt og får selvsagt spørsmål da av typen:

- hva er det som dekkes, hele etableringen eller bare ladeutstyret?
- restauranten i dette tilfellet skal ikke ha åpent hele året, hva med betaling når den ikke er åpen?
- hva med betaling når ikke brukerene av ladepunktet benytter restauranten?
- hva med andre elbiler, skal de få lade?
- vedlikehold, brøyting (fortrinnsvis når restauranten ikke er åpen er dette viktig å ha avklart)
- hva om utstyret ryker, forventes det da at nytt kommer opp på rest.eiers regning?

#260
Model S 2013 - 2022 / Prater du for mye Tesla?
tirsdag 10. desember 2013, klokken 10:57
Inspirert av en annen tråd her, prater du for mye Tesla ? Fruen har fått nok og jeg har nå ett selvpålagt "ikke snakk om Tesla med mindre andre gjør det først"...

Det er selvsagt drit kjedelig å høre om Tesla om du overhodet ikke er interessert eller har hørt om bilen x antall ganger før... Men det er fortsatt mange som tar opp tråden og da er det jo vann på mølla, så dermed må det jobbes med å stoppe i tide:)

Andre som sliter med det samme? Plager du livet av de rundt deg med Tesla prat?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA