Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Bjoris

#1
Bilen er ikke i Norge, men er i produksjon og ventes til Norge rundt påsketider, kanskje før.

redigert: bilen er ikke i produksjon likevel, produksjon feb/mars så i Norge i mai.

Vi har en Ioniq 5 i dag. En av bilene må selge. Nå legger vi ut begge så ser vi hvem som går først. Vi har blitt veldig fornøyd med Ioniq 5, mye bedre komfort på 2023 modellen som nå også har like stort batteri som EV6, disse to tingene er bakgrunnen for at vi i 2021 bestilte EV6 fremfor Ioniq 5.

Nå betyr det ikke så mye hvilken bil vi blir sittende med av disse to, begge er helt topp.
#2
Bilen er kjørt 5.000 km og er "som ny". førstegang reg 2.11.2022. Hvit med 19 toms hjul, ConntiViking 7 piggfrie vinterdekk. Har alt av utstyr uten soltak, da dette stjeler 50-60 kg av lastekapasiteten.

Ref annen annonsen skal Ioniqen erstattes av Kia EV6 GT-Line, men nå legger vi like godt ut begge bilene og ser hvem som blir solgt først. Begge bilen er helt konge så for oss er det hips om happ hvem vi sitter igjen med. Kiaen blir naturlig nok noe dyrere enn Ioniqen
#3
Model Y / Er det feil priser på nettsidene til Tesla?
fredag 20. januar 2023, klokken 10:44
Ser det står 502.000 uten vinterdekk og 529.000 med vinterhjul.

Under vinterhjul står det at disse koster 24.900 uten mva, altså over 31.000 med mva. Så da skulle vel TMY med vinterhjul komme på 533.000?

Det er ca 4.500 i forskjell. Ikke allverden, men likevel, hva er egentlig prisen?
#4
EV 6 / Nye priser…
fredag 06. januar 2023, klokken 22:36
Mva og vektavgiften er på plass. Kia har hatt spesielt friske priser på vinterdekk syns jeg. Så friske at jeg allerede har kjøpt 3. partsfelger og dekk.

Jeg hadde sett for meg at de droppet å legge til mva på disse, men nå er de på nesten 40 for 19 toms. Friskt. Kjøpte samme dekk, men uoriginale felger med BT sensorer til 17.500...
#5
EV 6 / Forskjell i takhøyde med og uten soltak?
torsdag 05. januar 2023, klokken 07:34
Er det noen som vet den faktiske forskjellen, evt har sett noe sted der dette er omtalt?

Jeg har aldri fått prøvd en EV6 med soltak. Jeg håpet at jeg skulle få tilbud om en SE3, men sånn ble det ikke så nå venter jeg på "ekte GT Line". Jeg kjører Ioniq5 nå, men det er EV6 vi vil ha, men jeg er redd at med lang rygg som jeg har så blir det knapp takhøyde. Var innom forhandler for noen måneder siden og jeg sitter ok i versjonen uten soltak, da er det litt klaring også så om det er snakk om 1-2 cm så går nok dette helt fint, men mer enn det så tror jeg det blir litt krevende å finne seg helt til rette...

#6
EV 6 / Leveringstid versus produksjon i Korea?
tirsdag 06. desember 2022, klokken 10:27
I går fikk jeg vite at min bil nå står som nr 27 i køen for produksjon på den konfirgurasjonen. Det er da GT-Line Hvit.

Er det noen som vet hva dette betyr i praksis? Antar det kan bety at den produseres ganske snart, samtidig kan det jo kanskje også bety at de ikke produserer hvit på en stund og at den fortsatt er langt unna. Egentlig helt ok å få den rundt påsketider, når vi først ikke rakk 2022, men det er jo alltid gøy å vite hva som skjer og ca når den kommer:)

Det går vel ca 8 uker fra bilen er på båt til den er klar ut til kunde? Har avtalt lakkforsegling også så det går vel en uke ekstra bare der...
#7
Bare send PM om dette skulle treffe deg. Jeg er også interessert dersom du ikke har anledning til selv å ta ut bilen, det finner vi en ordning på!

Bytte i EV6 GT Line kan være aktuelt, jeg har en slik i bestilling, men så var jeg så dum å prøve i4M50 og tanker som "en lever bare en gang" etc kom brått på:) haha


#8
Hyundai Ioniq 5 / Klikkelyd fra bremser
mandag 07. november 2022, klokken 07:34
Fikk bilen på fredag og oppdaget når jeg skulle på vekten til veistasjonen at det er litt lyd første gang en kjører frem og bremser, samme bakover. Har vært bort i dette før på en Leaf, men før jeg plager forhandler vil jeg bare sjekket om dette er normalt? Tipper det er litt bevegelse i klossene...
#9
Vi går over til Ioniq5 AWD neste uke, det er en ekte 2023 modell med litt mer batteri og dermed litt mer effekt samt annet hjuloppheng. Forvarming som standard, men forstår det er helt likt som på 2022 modellene får. Jeg har ikke testet denne, bare en 2021 modell før vi bestilte så er litt nyskjerrig på om dette er en merbar endring.

Snakket med en som hadde testet 2023 modellen og var imponert, men det sier jo i praksis lite.

Jeg kommer fra ID4 både RWD og GTX, men velger nå Ioniq5, jeg skal være ærlig å si at jeg er ingen fan av designet, men liker bilen ellers og vi skifter bil ca 1 gang pr år fordi det har vært gunstig til nå og veldig gøy for en bilnerd å få prøvd så mye forskjellig over tid.

Så får vi se fremover om den verden ikke forsvinner nå med avgifter fra 2023.

Vel, det er alltid gøy med ny bil og jeg er helt open-minded til nytt kjøretøy, men jeg skal ikke legge skjul på at vi har likt id4 veldig godt, en av tingene med I5 er jo at det er MYE mer utstyr og info i displayet. Det blir interessant å se om vi syns dette er viktig. En ting jeg er sikker på at jeg kommer til å savne er Matrixlysene på GTXen, jeg syns lysene og mangel på bakrutevisker var det mest skuffende på 2021 i5 jeg prøvde...

En ting som er rart er at når vi hadde RWD utgavene av ID4 så savnet vi sjelden mer krefter, men på GTXen så ble det litt skuffende enda den er mye raskere. Tror det er litt sånn at når du vet du har overflod så blir en litt bortskjemt og vil ha enda mer, husker fra testen av I5 at jeg ble imponert over trykket, spesielt fra lav fart, da røkket det som i en Tesla. Vel, vel, det er jo bare dill selvsagt, men det er jo lov å ha det gøy også:)

Når vi testet div biler i 2021, syns vi ev6 hadde klart best hjuloppheng og jeg forstår at i5 har fått dette nå så tipper den blir meget bra å kjøre... ID4 er veldig komfortabel, men Ev6 den gang tok skarpe ujevnheter på en helt annen måte enn både I5 og ID4 så om I5 blir like bra så er den jo hakket mer praktis enn EV6 og seiler da i min verden opp som en meget kompetent elbil...

Vel, vi får se, men om noen har en faktisk testsammenligning av 2023 verus 2022 å dele så hadde jeg vært takknemlig. Alt jeg finner av 2023 er oppsummering av endringene, og de vet jeg hva er...
#10
Nissan / Townstar Electric - lansering?
søndag 21. august 2022, klokken 23:12
Det var vanskelig å finne noe særlig norsk info som pris og levering. Noen som vet dette? Når kommer det demobiler til landet?
#11
Det har kommet mange tester av GTen de siste dagene og fyf... for en bil.

Når jeg leste at du også sitter lavere i denne begynte jeg å angre på at jeg ikke var tøff nok til å gå for den "in the first place":)

Andre som "angrer". Akkurat nå handler det mer om å bare å få en bil, men salg og bytte i GT er ikke utenkelig, men fruen er neppe enig... Haha
#12
ID.4 / ID4 4Motion
lørdag 11. juni 2022, klokken 13:20
Ja, så kom den ventede versjonen med litt mindre effekt, dvs Enyaq løsningen med 265 hk versus GTX på 299. Som vi vet har dette nada betydning da du ikke får ut 300 hk uten at batteriet er over 88% og over 23 grader!! Mao nesten aldri og garantert ikke når du trenger det som er på lengre turer og da er du garantert under 88% SOC hele tiden... Ingen hurtiglader til 100%...

Spent på hva prisen blir, syns GTXen er priset veldig bra versus RWD så lurer på om VW kommer til å skru opp GTX heller enn å gå så mye lavere på 4Motion? Tar en med Matrix så er det jo nesten ingen forskjell opp fra RWD til GTX... Iallefall var det sånn, har ikke fulgt prisene i det siste...

https://insideevs.com/news/591427/volkswagen-id4-pro-4motion-all-wheel-drive/

1400 euro gjør nok at de fleste vil velge GTX videre, men kanskje noe vil gå for denne for å slippe blått skinn :)
#13
Er det noen som har lest/sett hvordan denne nye, foreslåtte løsningen skal fungere? Jeg kjøper solceller til huset mitt nå og da må jeg først legge ut alt og så få tilbake penger fra Enova. Det kan jo ikke være slik dette skal fungere at en må legge ut mva for en bil til 500.000 og så få tilbake pengene?

Videre lurer jeg på om denne løsningen kanskje er smart i den forstand at en får bukt med disse importbilene som er hentet fra f.eks tyskland og allerede har fått store miljørabatter, er vel 6000 EURO i Tyskland. Det er jo galskap at disse bilene kan stå i 6 mnd og så importeres til Norge der vi også får miljørabatt i form av fraværende mva. Jeg ser for meg at kravet i Norge er at mva fritaket kun vil gjelde biler som er 1. gangs registrert og at alle disse importbilene som har hatt eiere før ikke får mva fritak?

Hvis det er slik, syns jeg den nye ordningen har noe for seg for slik det er nå er det jo organisert svindel...
#14
Ladeplasser og ladekabler / Koble V2L til solcelleanlegget?
lørdag 05. mars 2022, klokken 08:14
Jeg er ingen ekspert på elsystem, men jeg syns det er en besnærende tanke å se for seg bilen som «hjemmebatteri».

Jeg forstår at dette er langt fra rett frem, men jeg lurer på om ikke de som har en solid solcellepakke tilknyttet huset ikke mye enklere enn de uten, kunne fått dette til?

Jeg ser for meg at inverteren som brukes i dette anlegget, mitt er 9,5 kWp, også fin kunne taklet 2-3 kWh fra en I5 eller EV6?

Er det noen med peiling som vet om dette er en reell mulighet som ikke hadde krevd allverden? Antar det ikke er satt opp slik og at det kanskje krever testing etc, men en kan jo ikke gi opp av den grunn:)
#15
EV 6 / Kia-lotteriet
onsdag 16. februar 2022, klokken 16:39
https://www.kia.com/no/om-kia/nyheter/

De som bestilte i 2021 kan få pengene tilbake for bilen. Når alle 2021 leveringene er gjort trekkes en av disse ut som vinner og får alle pengene for bilen tilbake!

Jeg syns dette er kjempesmart av Kia, det koster dem ett par 100 lapper pr bil de har solgt i 2021. hvis dette ble spredd ut på alle ville ikke noen hevet ett øyenbryn, men når vi alle nå har samme sjanse til å få alle pengene, ja da blir det jo litt gøy. Det er bra vinnersannsynlighet ifht vanlige lotteri med slike premier.

Nyskjerrig om folk "biter på", ville du nå vente lengre på bilen enn før?
#16
ID.4 / GTX i elgtest - ikke helt bra!
søndag 30. januar 2022, klokken 09:22
https://www.elbil24.no/pro/test-13-nye-elbiler-i-elgtesten---se-de-store-forskjellene/75245631

Beklager betal-link, men journalister skal vel også ha lønn. Jeg har abb og dessverre kommer GTX veldig dårlig ut. Jeg tenkte først at det måtte være Hankookdekkene, men TMY er eneste bil med samme dekk og den klarer seg veldig bra! Selvsagt siden den er mye stivere og jeg er også usikker på om de har lastet bilene til maks her, tror ikke det stod noe om. Isåfall er jo IDen mye tøffere lastet enn TMY.

Problemet er at den understyrer så mye at de får ikke bilen til å lystre, allerede i ett forsøk på 64 km/t kommer den seg ikke gjennom løypa, så klarer den det i 68 km/t og akkurat det kan en jo lure på hvorfor er sånn. Andre klarer helt opp til 75 km/t. Enyaq klarer seg vesentlig bedre, men den er vel vesentlig stivere, jeg har ikke prøvd den.

Lurer jo mitt på om en skulle valgt sports pakken til 3700, men om det hjelper på understyring er vel høyst usikkert...


#17
Hyundai Ioniq 5 / Import av Ioniq5
tirsdag 11. januar 2022, klokken 10:14
Det er allerede veldig mange importbiler av Ioniq5 på finn.no.

Jeg tenker at det kan være av interesse for en del å få litt mer innsikt i hva det innebærer å kjøpe en importert I5 så her prøver jeg å oppsummere det jeg kan om dette og det er langt fra utfyllende så innspill mottas. Tanken er mer at det skal være noen enkle tips til dem som vurderer dette så de f.eks ikke kjøper en CORE versjon og tror den er lik som den norske, jeg hørte ett eksempel lokalt her om akkurat det og det er jo trist når selgere lurer folk, rett og slett:

Garanti og forskjeller:
Her er det Hyundai Norge skriver om importbiler:

https://www.hyundai.com/no/elbil/velge-elbil/graimport-bil.html

En kan jo selvsagt tenke at det skremselspropaganda, men sett deg inn i hva dette faktisk innebærer når du kjøper en importbil er mitt råd.

Noen ting å tenke på:
1. Antirust, dette gjøres ved ankomst Norge og en importbil vil neppe ha dette - pris fort 5.000-8.000
2. Ladekabler, følger det med evt er det andre koblinger som ikke passer i Norge?
3. Importbilene har i utg.pkt samme garanti, men er inntauing dekket og får du leiebil?
4. Reklamasjon og garanti er ikke det samme, du kan ikke reklamere etter kjøpsloven til Hyundai Norge om du kjøper en importbil. Selger du bilen så er det du som har reklamasjonsansvaret om det skulle dukke opp noe som Hyundai mener ikke dekkes av garantien. Personlig er det dette punkt som gjør meg mest skeptisk
5. Det nevnes en rekke andre ting i linken til Hyundai, les og gjør din vurdering av om du ser det som skremselspropaganda eller reelle ting i ditt tilfelle.

Utstyrsversjoner
Såvidt jeg kan se så er det andre utstyrsversjoner som nå har kommet på finn.no og det kan være vanskelig for en som ikke er nerd å finne ut hva du faktisk får og ikke får vs den norske utgaven.

Jeg har derfor raskt kikket litt i konfiguratoren til Hyundai Tyskland og det er store summer en må legge til for å få bilen slik den er satt opp i Norge så være obs på at det ikke er en ribbet utgave som selge som "så godt som lik de norske":) Det er selvsagt også en mulighet dette for å få en billig bil om du ikke ønsker alt utstyret, men pass deg for at det ikke er selger som stikker av med fortjenesten. Det kan pt se slik ut på finn.no. Selv de billigste er ikke mye billiger enn topputgaven i Norge, men mangler mye utstyr såvidt jeg kan se.

Hva koster utstyret på importbilene?
Ser du en av disse utgavene nedenfor (tyske) i Norge så kan du gjøre deg opp en formening om prisen er rett ved å se hvor mye du måtte ha lagt til i tyskland for å få en "norsk versjon". Er den en Dynamick så mangler det utstyr for ca 50 kNOK vs den norske f.eks og du må passe på at den er med varmepumpe (15 kNOK). Ikke kjøp en elbil i Norge uten varmepumpe er mitt klare råd, uten så havner du fort i kategorien "vanskelig solgt" sidan alle norske biler har dette som standard.

Effizienz-paket: 15.000 NOK (Varmepumpe)
Dynamicpk: 50.000 NOK  (ikke varmepumpe så Effizenz-pak må legges til)
Tech pk: 85.000 NOK (først her er varmepumpe inkl)
UNIQ-Paket: 111.850 NOK (først her har du utgave som den norske Premium)

Vel, kjør gjerne debatt. Jeg tenkte bare det kunne være litt nyttig for dem som vurderer importbiler. Jeg ser jo at en vesentlig fordel med import er at bilene står klar i butikken så kan du ikke vente kan det selvagt være smart, men håper dette innlegget gir den uerfarne litt mer innsikt i hva en faktisk kjøper og hva en går glippar/risiko en tar...

Det gis store miljørabatter til tyske elbilkjøpere og det er derfor det er så mye å spare på å kjøpe i tyskland


#18
EV 6 / ACC - Skal den kunne følge fartsgrensene?
onsdag 29. desember 2021, klokken 09:50
Jeg prøvde en EV6 her om dagene nydelig bil å kjøre, men det var ett par ting irriterte. ACC ville ikke justere seg etter skiltene, enda det stod at den skulle det i menyen. Eneste er at skiltet ble rødt når du gikk over, vi kjører ID4 i dag og kjører på ACC hele tiden da den også passer på å redusere fart i svinger og rundkjøringer. Det er også mye lettere å justere farten opp og ned i IDen enn i EV6en...

Men noe er det med alt, som sagt ble jeg begeistra over hvordan den kjører så legger nok inn en bestilling så får vi se hva som er stoda den vakker dagen bilen dukker opp, blir å bestille en GT Line uansett lang leveringstid
#19
EV 6 / Prisøkning?
onsdag 29. desember 2021, klokken 00:59
Har hørt at det kommer prisøkning fra 1.1.2022. Andre som har hørt dette?
#20
ID.4 / Oppgraderte fører og infotainment pakker
søndag 14. november 2021, klokken 08:46
Som kjent blir det nå oppgradert stereo i infotainment+ pakken og parkpilot i førerassistenpakken og parkpilot med minne i førerassisten+ pakken.

De aller fleste som har bestilt har fått bilen 10.000 under dagens pris som vel gikk opp 21. oktober.

Spm er om noen blir forespeilet ny pris på hele bilen om en ønsker disse oppgraderingene. Har ikke fått snakket med egen selger, men ser det allerede virrer rykter om begge deler.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA