Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Bjoris

Sider: [1] 2 3 ... 19
1
Noen som vet dette. Fikk ID4  for en mnd siden så var ikke HELT klar for å bytte allerede, trodde TMY skulle komme først i 2022...

Vi vurderer EV6 mot TMY evt bare å beholde den mye billigere ID4en med RWD, men skulle gjerne prøvd EV6 først iallefall...

2
ID.4. / Ustabil ACC?
« på: Tirsdag 15. Juni 2021, klokken 13:52 »
Jeg ser at min ACC ofte er ute av drift og da ikke kommer tilbake før det har vært en start/stopp øvelse med bilen. Ser også at når jeg har plugget i henger som har ett lys med feil på så kommer det ACC:FEIL... Ca 1/5 av gangene jeg starter bilen så skjer dette enten med en gang eller i løpet av kjøreturen, oftere når henger står i, men ikke alltid da heller...

Har time på torsdag, men syns det er litt voldsomt å bruke en halv arbeidsdag. Dumt de ikke bare kan logge seg på bilen å se hva som er feil så kan jeg heller kjøre ned når de kan fikse feil. Nå blir det garantert en tur ned der det mest sannsynlig kommer til å fungere akkurat da (slik er det jo alltid med periode feil) eller det blir en identifikasjon og så må jeg komme tilbake for å bytte noe

3
ID.4. / Bilen er offline, restart av skjerm hjelper ikke
« på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 23:57 »
Ser at en del har måtte gå på verksted med denne feilen. Noe triks utover å trykke restart? Jeg har prøvd det tre ganger nå, bilen var også stått noen timer låst med nøkkel borte fra bilen uten at det hjalp...

4
ID.4. / Kommer det ID4X?
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 19:22 »
Er det noen som vet med sikkerhet at det kommer en ID4X?

5
ID. 3. / «Knurring» fra motor ved regenerering
« på: ſøndag 11. April 2021, klokken 23:07 »
Har en ID3 frem til ID4 kommer. Denne har jeg nå kjørt 500 km og det er alltid slik at en ikke legger merke til alt før en har kjørt bilen en lenge periode på forskjellig vei.

Den kjører veldig bra og jeg liker den bedre og bedre. Jeg kan ikke fri meg for å tenke at det er få og enkle grep som skal til for at denne bilen oppfattes vesentlig mer påkostet og mer «verd» pengene enn nå, men som sagt det er en super bil på mange måter, men ikke lurt å kjøre ID4 først...

Men til spm, mmjeg merker at det er litt «knurring» fra motor, dette blir spes merkbart når en kommer ned i 40-30 km/t, da kan en fintfølende person som meg også kjenne ørlite vibrasjon. Etter 500 km merker jeg at dette faktisk er merkbart i alle hastigheter om en skrur av radio og virkelig lytter?

Kan ikke si jeg merket det samme på ID4, men den kan jo ha det den også og at jeg bare ikke la merke til det på de to jeg har kjørt, totalt har jeg også kjørt ca 500 km med ID4 også!

6
ID. 3. / Har alle ID3 skiluker?
« på: ſøndag 04. April 2021, klokken 10:59 »
Vi får nå ID3 som lånebil siden det fortsatt er 5-6 uker til vi får vår ID4. Jeg har nå kjørt ID4 to ganger og ca 500 km så egentlig blir det litt gøy å kjøre noen uker med ID3 før vi får vår egen ID4. Jeg elsker biler så jo flere en får prøvd jo bedre. Vi skal nok noen turer på ski til før sesongen er over så jeg ble usikker på om alle har skiluke, siden eg ikke kan ha noe på taket.

Ellers er det veldig stille på dette forumet mtp så mye problem det har vært og så mange biler som er levert. Men det meste skjer nok på FB forumet tenker jeg...

7
Skoda ENYAQ / Prisøkning i dag 12. Feb?
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 09:02 »
Ryktes 1% prisøkning i dag? Hmm, det blir mer og mer uaktuelt med AWD innser jeg😂

8
ID.4. / AWD bare på topputgaven?
« på: Lørdag 06. Februar 2021, klokken 10:54 »
Jeg leser en del tester og ser at mange beskriver GTX utgaven som en topputgave og jeg begynner å lure på om det faktisk blir slik at AWD utgaven ikke blir å få i alle utgavene, kanskje bare i Tech/Max. Noen som har lest noe mer konkret om dette?

Jeg har selv konkludert nå at om det blir AWD så er Enyaq mest aktuell. Den har så godt som alt utstyr jeg savner på 1ST allerede inkludert, bare noen småting og denne irriterende navigasjonen som de ikke har med som må på, havner på 520 med 3% bedriftsrabatt. Denne 3% fikk en uansett bare arbeidsgiver signerte på skjema, ingen krav om å kjøpe mange biler eller være mange ansatte...

Da snakker jeg om bil med HF, Vinterhjul og Met.lakk, navigasjon og familiepk med lading bak som en jo må med barn ombord. Har en mistanke om at ID4 AWD blir oppmot 600 og at det er RWD som skal selges av den, men kan jo ta feil, virker rart også om det blir slik, men siden det er snakk om en egen modell GTX og da også med større motorkraft enn Enyaq (300 vs 265) så tror jeg faktisk at det blir slik at du kan se langt etter en AWD Business av ID4 iallefall i 2021, handler vel litt om melking av markedet også...

https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/elektro-suv-vw-id4-absatz-prognose/

Målet er å selge 25% GTX modeller sies det her


9
ID.4. / Prisene kraftig opp på ID4?
« på: Tirsdag 26. Januar 2021, klokken 12:29 »
Stakk innom «min» selger i dag og selv om de vet like lite som oss sa vedkommende to ting jeg bet meg merke i:

1. De nye utgavene blir mye dyrere og de som kjøpte usett har gjort en meget god handel!
2. Systemet for å bestille 1ST utgavene ble stengt på forrige fredag. De gikk muligens ann å få tak i biler Møller hadde bestilt til lager, men at 1ST nå er på hell virker ganske skkkert.

Jeg tenker det blir interessant å se om påstandene over vil holde mål. Jeg er litt sånn ambivalent da det selvsagt er bra for 1ST om prisene faktisk går opp, men er jo redd AWD utgaven blir dyrere enn jeg hadde tenkt...

Vedkommende presiserer at på toppen av høyere pris kommer hengerfeste, met.lakk, større hjul etc

Dette temaet har blitt diskutert 100 ganger, snart får vi fakta. Tenker de nye utgavene snart må bli lansert med norske priser når det bare er lagerbiler igjen.

Tenker du å bestille 1ST bør en nok ikke vente lengre, men jeg blir ikke veldig overrasket om det også kommer gode tilbud fremover på de ordinære utgavene så helt panikk er det nok ikke grunn til å få om ikke budsjette er helt på maks på 429 som er tilbudet nå med vinterhjul pluss levering. De andre utgavene som kommer vil ha mer utstyr så de blir dyrere bare pga det.

Jeg spekket opp en Skoda IV80 som ID4 Business og vi er da på 495 med vinterhjul!!

Men da får du Matrix, Keeyless, Induk lading av mobil samt at Skodaen og gar 13 tommers skjerm og el førersete, ID4 Business får ikke det, der er der manuelt sete og 10 toms skjerm!!

10
Veldig dumt spørsmål, men jeg har to ladestasjoner. Den ene hjemme 230 volt 32 Amp, den har kraftig kabel og er tjukkere enn den på fjellet der det er 400 volt og 16 Amp.

Den hjemme blir aldri lunk i, men den på fjellet blir lunk i kabelen, på 16 A enfase lading.

Når jeg nå får bil med 400 volt så blir det jo å gå fra 3,6 kW til 11 Kw og tanken min har vært at det kommer til å bli veldig mye varmere da, men tenker jeg feil? Er det bare amperen som genererer varmen og ikke mengden strøm.

11
Kia Soul EV / Energi-info i skjermen i midtkonsollen har "frosset"
« på: Lørdag 02. Januar 2021, klokken 21:54 »
Ventepølsa vår har fungert fint til i dag, den fungerer nå også, men jeg har pleid å ha på %visning på skjermen i midten når vi kjører da jeg syns % er mer informativt enn kilometer selv om dette anslaget er ganske nøyaktig. Er jo også greit å se hvor mye strøm som går til oppvarming når en har en kortrekkebil og kjører til fjells hver helg...

Etter en tur på butikken, her oppe på fjellet, oppdaget jeg at denn informasjonen var "frosset", den står på 68%, kilometer-anslaget og forbruk på kilma etc er også "frosset".

Heldigvis er det "antaklig" rett i instrumentklusterert med speedometerert. Nå har bilen stått i mange timer to ganger, men skjermen er frosset fortsatt. Jeg regnet jo med at den ville resette seg når bilen stod stille, avslått, men så har ikke skjedd.

Noen tips? Skal sies at bilen har stått på lading i disse "fri" periodene så det KAN jo hende at dette blir rett når bilen får stå uten lading over noe tid.

Tenker litt på 12v batteriet, kan en resett ved å ta av kablene være smart? Tenker at jeg gjør ikke det uten at jeg er sikker, vil gjerne hjem uten noe styr så enn sålenge går det fint å kjøre, men håper ikke det er ett tegn på at noe mer alvorlig er galt...

12
ID.4. / Drøyer Møller med de nye utgavene?
« på: Mandag 28. Desember 2020, klokken 02:46 »
Sikkert flere enn meg som venter på pris på de nye permanente utgavene. For de som ikke har satt seg inn i dette så kan en sjekke på vw.de sine sider.

På lanseringen ble det sagt at priser på disse skulle komme før jul, men så skjedde ikke. Forsinkelser kan nok brukes som unnskyldning, men kan det også være nå at Møller er litt bekymret for alle oss som juridisk sett kan trekke oss fra 1ST pga forsinkelsene?

Jeg må jo si at Business som er som 1ST med med Matrix nok er den utgaven vi hadde valgt om vi kunne i september, men da skulle vi få ID4 kanskje før jul allerede så back then var fokuset mitt at 1ST uansett ble en mye bedre deal enn å sitte på vår 2019 ENiro til ID4 og andre flommet markedet.

Uansett Business kan jo bli mye dyrere slik at Matrix i praksis blir veldig dyrt og jeg tenker jo at Møller må gjøre det slik. Blir de nye utgavene like gunstige som 1ST så tror jeg flere enn meg vurderer å vente litt til!

Vel, vi får se, vi kjøpte en Kia Soul nå når vi så alle forsinkelsene, vi kunne nok presset Møller for lånebil fra Feb, men det ble for mye styr før det også så det var vårt valg, fikk den billig så taper neppe noe særlig på den uansett.

Poenget er at litt av vitsen med 1ST er borte nå når antakelig de andre utgaven kommer rett etterpå, om jeg får bil i mars eller mai er egentlig ikke så viktig lengre, men satser på vi i god tid før levering vet alle priser så vi faktisk ser hva som er det beste kjøpet. Gjerne AWD priser også, men det kan bli veldig lenge å vente på levering av AWD...

13
Kia Soul EV / 2016 Soul - må ha en "ventepølse" - noen problem som går igjen?
« på: Tirsdag 08. Desember 2020, klokken 10:14 »
Vurderer å kjøpe en ventebil og akkurat nå ser det ut som det blir en Kia E-Soul 2016 model. 5 år gått 100.000 km.

Noe en bør være på vakt etter med disse bilene, siste service er tatt Aug 2020, det som er litt dumt med denne er at den skal  på EU i Feb 2021 så jeg løper den risikoen å få kostnader der, men tenker at det bør ikke være mye som kan dukke opp når det er garanti. Det er byttet bremseklosser bak i Aug og jeg regner med de hadde byttet skivene om de hadde for mye rust da...

Vel, tar i mot tips

14
MG5 EV / Hengerfeste?
« på: Torsdag 19. November 2020, klokken 10:35 »
Noen som vet noe om HF på denne bilen? Hvis det hadde kommet i tillegg tror jeg dette kan bli en meget stor hit, tror den uansett vil selge veldig bra hvis prisen blir så lav som det kan se ut som. Nesten som jeg er fristet til å selge dieslvarebilen nå som vi får ID4 med HF...

15
ID.4. / Vinterdekk - felg/dekk pakke
« på: Fredag 09. Oktober 2020, klokken 09:29 »
Noen som har en plan om å kjøpe dette utenom Møller?

Tips til gode felger til denne bilen? Gjerne mulighet for sorte felger. Tenker det blir bra på hvit bil...

Sider: [1] 2 3 ... 19