Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Bjoris

Sider: [1] 2 3 ... 267
1
Når jeg tok ut sikring 19 i 30 min og plugget i så vipps var bilen på nett igjen. Jeg spurte Møller om dette, men de ville ikke at jeg skulle gjøre det, men klart jeg sparer en halv arbeidsdag på å slippe å kjøre ned.

Vi får se nå om dette skjer igjen, det var en annen tråd her om det samme der vedkommende nevnte at det hadde skjedd når bilen stod ulåst over timer med nøkkelen borte fra bilen. Det samme skjedde med meg, glemte å låse bilen så den stod ulåst hele dagen, men jeg er litt usikkre på om det var akkurat da det skjedde, meget spesielt vil jeg si om det er dette som trigger problemet

2
ID.4. / Sv: Bilen er offline, restart av skjerm hjelper ikke
« på: Fredag 11. Juni 2021, klokken 00:33 »
Leser om ett sikring 19 triks, får prøve det i morgen...

Men sikring 19 det var et ID3 triks og sikringsboksen i ID4 er ikke lik så blir en tlf til Møller så får vi se...

Redigert:
Ser nå at jeg har åpnet feil sikringsboks, men det som er litt rart er at F19 ikke er nevnt i instruksjonsboken så rart om det er denne som skal tas ut...

3
ID.4. / Bilen er offline, restart av skjerm hjelper ikke
« på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 23:57 »
Ser at en del har måtte gå på verksted med denne feilen. Noe triks utover å trykke restart? Jeg har prøvd det tre ganger nå, bilen var også stått noen timer låst med nøkkel borte fra bilen uten at det hjalp...

4
ID.4. / Sv: Velge BWD eller AWD
« på: Onsdag 09. Juni 2021, klokken 14:36 »
Hvis du skal ha med de tingene som er standard i GTX som ikke er det på RWD så har bilene i praksis samme pris. Har RWD, men hadde kjøpt AWD nå om jeg skulle kjøpt på nytt. Evt gå for en 1ST for å spare penger

5
Elbiler i media / Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
« på: Torsdag 03. Juni 2021, klokken 10:43 »
Beklager om jeg ikke har lest alt som står i testen, men er det noen oversikt over hvor langt bilene gikk etter at det stod 0 km på displayet evt 0%?

Jeg føler at for egen del er det mye viktigere enn å vite om naboen sin elbil går litt kortere enn min, selv om det jo er litt moro at ID4 gikk 10 km lengre enn Enyaq når alle sier at den går lengre og er bedre på alt, haha, but could not care less egentlig, hadde bare vært greit for oss som HAR kjøpt å vite hvor mye det er under 0 om vi kommer i knipa:)

6
ID.4. / Sv: Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?
« på: Tirsdag 01. Juni 2021, klokken 06:52 »
Vi hentet 2 ID4 i Skien på lørdag, 425 km hjem igjen til Stord. Kjørte over med ID3 leiebil som vi leverte i Haugesund på vei hjem.

Jeg har jo kjørt 500 km med ID4 før, da jeg hadde en jeg solgte pluss at jeg hadde en demobil, men jeg syns ID4 er enda bedre enn jeg husket, tror det å kjøre ID3 først var perfekt for 4 er bedre på alt og gir en helt annen «ro» på langtur selv om også 3 er en flott bil er 4 noe helt annet og setene er mye bedre.

Kanskje litt mer støy enn ventet om jeg skal være kritisk, men da er asfalten skikkelig dårlig. Fikk Pirelli Scorpion dekk, men disse er oppgitt til 69 Db som ser bra ut, har før hatt god erfaring med Michelin Premacy 4, men disse ser jeg er oppgitt til 72 Db.

Nei, syns dette er utrolig mye bil for pengene, den slår litt hardt på skarpe ujevnheter, men det er ganske vanlig fra de andre bilene jeg har hatt, inkludert Model X.

Lyden er helt ok på anlegget med kablet tilgang, har ikke prøve høy oppløsning, men med kabelen i kan en spille høyt uten at det blir dårlig lyd. Syns det er ekstremt mye bedre enn i 3, kan være de ekstra høytalerene som gjør det, men også større kabin kan gi annen lyd, antar anlegget ellers er likt,  en 3 har som kjent ikke høy bak...

Rekkevidden imponerte også, hadde klart over 500 km! 12% igjen etter 425 km og startet med 97%

7
ID.4. / Sv: Nye priser modellår 2022
« på: Torsdag 20. Mai 2021, klokken 23:57 »
Det er i praksis ikke forskjell i pris for RWD og GTX om en legger på met.lakk, matrix lys og style pakke. Merkelig prising, de har ingen planer om å selge mange RWD. Det er åpenbart

8
ID.4. / Sv: Pris ID4 1st Max Finn.no
« på: Torsdag 20. Mai 2021, klokken 10:31 »
Mener de beste tilbudene lå på ca 492 med vinterhjul og lakkforsegling så de som selger for 499 uten vinterhjul gjør seg nok normalt noen kroner, men det er jo bare slik det er. Du som kjøper nå må jo se hva alternativet er. De fleste som selger har nok tenkt å beholde den om de ikke tjener seg noen kroner. Jeg solgte min første da jeg fikk mye bedre pris på min andre så for meg ble det  ikke så stor gevinst på salget av den første, men fikk den andre veldig billig så ifht å beholde den første ble dette en god løsning

9
ID.4. / Sv: Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?
« på: Torsdag 20. Mai 2021, klokken 09:50 »
Til de som har 1st uten Max.

Jeg har sikkert tungt for det, men synes det virker for snålt.

Er det virkelig ikke noen form for blindsone-varsling? På Kia ev6 er det en ekstra blindsoneopsjon som gjør at man skulle trodde bilen var uten om man ikke valgte, men det er kameravisning i dash-skjermen. Alle utgaver har vanlig varsling. Det kunne jo være at det er noe tilsvarende med id4.

Og dørlåsing. Det er ikke helt nøkkelløst, men betyr det at man må fiske opp nøkkelen og klikke eller er det som på mange andre biler, en knapp på døra man kan trykke på? Og så er det ingen knapp på "Keyless".

(På Leaf nevnes knapt nok ACC i utstyrslistene slik at det kan se ut som man trenger Tekna for å få slikt, så det med å unnlate å nevne hvordan ting egentlig er for å få folk til å bestille dyrere modeller er helt vanlig. Derfor jeg har et lite håp og spør noen som har kjørt bilen.)

Det er jo slik at 1ST er skrapet til beinet på utstyr for å få ned prisen, det er jo også taktikk her med å ta bort ting som følg bare "MÅ" ha slik at de valgte en utgave med alt av utstyr. Så kommer de nye utgavene med litt mer utstyr std slik at det skal føles smartere enn 1ST, foruten prisen da:)

Så svaret er, nei det er ingen form for side-assist og du må trykke på nøkkelen. Når det gjelder utstyr så må du aldri se på tyskere og asiater og sammenligne, tyskerene har jo alltid tjent pengene sine på utstyr. Skal du ha en topp utstyr bil blir asiatiske biler normalt alltid mye billigere. En EV6 er jo proppet med utstyr for 529, meget bra kjøp antakelig, men ser den svikter litt på enkelte praktiske ting. Litt lav takhøye, lite  og upraktisk bagasjerom så jeg mistet litt lysten på den selv...

Tror selv at 1ST blir perfekt, får den nesten lørdag, endelig!

10
ID.4. / Sv: ID4 vs Enyaq
« på: Mandag 17. Mai 2021, klokken 09:47 »
Jeg kunne nok lett valgt Enyaq også, men syns VW har gjort IDene veldig enkle å bruke og disse som klager på manglende knapper syns jeg er litt bakstreversk.

VW har jo vært smarte å lage begge deler slik at de favner om flere kjøpere totalt, men total slakt av ID sitt opplegg virker mer som at en ikke har skjønt hvordan det fungerer. Hvordan en egen spak for CC kan bli bedre enn denne veldig logiske og enkle CCen på knappene skjønner jeg ikke, spes ikke når en topper dette med swip muligheten som gjør det super lett å endre hastighet når feks bilen vil kjøre i 60, men jeg 70...

11
ID.4. / Sv: Tester av ID4
« på: Fredag 14. Mai 2021, klokken 09:51 »
Litt skuffet over denne Cris Reefa, har likt videoene hans, men kritikken av knappene på ID forstår jeg ikke noe som hels av, har han ikke fått med seg at poenget med disse er at du kan sveipe? Det å komme uforvarende borte i stemmestyringsknappen er ett mesterstykke syns jeg.

Jeg syns feks cruiscontrollen er den mest intuitive og enkle å betjene jeg noen gang har vært bort i. Så lett å buster farten med bare ett sveip.

Jeg kan ikke si at jeg har notert meg unormal lagging heller på den ID3 en jeg har nå så vel, litt sensasjon skal en vel ha som «journalist», men en må nesten sette seg inn i hvordan ting fungerer før en kritisere i hytt og pine.

Jeg har testen ID infotainment på mine foreldre og de fant det nesten ganske lett når jeg fortalte dem om hjemknappen og de fire hurtigtastene, mye lettere enn i Leafen ser jeg, der finner de ikke ut noe som helst.

Jeg syns også slide på lyd og varme er mye bedre enn skru, men den er kanskje litt for brå, ett slide skulle gitt litt mindre endring, da hadde det vært perfekt!!

12
ID.4. / Sv: Har id4 52 kWh livets rett?
« på: Tirsdag 11. Mai 2021, klokken 00:13 »
Vanskelig å si, men rekkevidde opptil 500 km vil nok alltid være ettertraktet, men det kan jo bli slik at de fleste kjøper 77 kwh batteri og at det blir få 52 kwh så om prisen er rett er det jo mye familiebil for pengene, men jeg hadde nok selv gått på bruktmarkedet og sikrert meg en 1st, eller enda bedre ringt rundt til Møller forhandlere og sett om de har på lur, det er jo alltid noe som kanselerer og jeg tror nok de har i bestilling helt frem til det er slutt på disse.

Skal du ha hengerfeste også så er jo det inkludert på disse...

13
ID.4. / Sv: Kommer det ID4X?
« på: Fredag 07. Mai 2021, klokken 12:10 »
Tenker også at GTX er litt feil for oss og iallefall om det kommer en billigere X som har litt enklere pakker, spes elseter bør gå ann å få med uten å gå i banken!!

14
ID.4. / Sv: Kommer det ID4X?
« på: Torsdag 06. Mai 2021, klokken 12:18 »
Ingen med formening om dette?

Føler det uansett var riktig for oss å droppe GTX og heller prøve om ikke 1ST er riktig for oss. EV6 og andre kan også løfte hele inntrykket av hva en får for 500 om kort tid så det haster ikke å få seg AWD. Egentlig greit fremover å få lånt en bil over helgen før en kjøper slik vi gjorde i gml dager:)

15
ID.4. / Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
« på: Torsdag 06. Mai 2021, klokken 00:11 »
Enig med siste taler, HF, ryggekamera og bagasjeromsikring er minimum.

Det som gjør dette litt mer tricky med GTX er at en kan velge enkelt ting og på bruktmarkedet blir det da konkurranse mellom feks like biler der den ene har HUD som da fremstår mer attraktiv.

Med 1ST er det ingen som feks bare har Matrix og elseter ekstra som jeg feks hadde lagt til om det var mulig, fordelen er at alle med 1ST stiller helt likt

Sider: [1] 2 3 ... 267