Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LA-Thing

#61
Kan jo også bare være rampestreker. For et par år tilbake var det et par guttunger på 8-10 år som skrudde av ventilhettene på alle bilene i nabolaget bare for å samle på dem. Uskyldig moro.

Når de fant ut at de kunne stikke en pinne i ventilen for å lage 'fiselyd' gikk det fra sjarmerende til irriterende. Ikke så greit å komme seg på jobb med fire flate dekk....
#62
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
onsdag 28. juni 2017, klokken 23:19
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 27. juni 2017, klokken 14:48
Jeg brukte på en tidligere (også motorsterk) bil Yokohama IceGuard, med ganske gode erfaringer, men den bilen var ca. 750 kg lettere enn Model S er. Er det noen som har prøvd disse på en Model S?

Har kjørt 4 vintre på Yokohama IG50 i 245/45-19. De fungerer fint til mitt bruk på Østlandet, også de dagene det har vært blank is. Veldig myk gummi, holder bare ca. 25' km.
#63
Model S 2013 - 2022 / Sv: Servicenivået til Tesla....
onsdag 28. juni 2017, klokken 21:49
Sitat fra: HelectriC på onsdag 28. juni 2017, klokken 20:24
Du kan dra til service center i hele Europa (eksl. Sveits), ingen problem :)

Ikke noe problem med Sveits heller. Hadde min første service i Geneve inkludert endel garantireparasjoner. Ingenting å utsette på serviceinnstillingen og kunnskapen til personalet der.
#64
Sitat fra: lunitiks på torsdag 15. juni 2017, klokken 18:07
Sitat fra: Muffinman på onsdag 14. juni 2017, klokken 19:41
RÆVPINE

Jeg er "spesiell". Flekker ut ni lakser lett som to og en halv hyse for dette skiltet

Fikk meg til å tenke på den klassiske Seinfeld episoden der Kramer leter etter en bil tilhørende en person innenfor et snevert (pun intended) fagfelt:
#65
i-Pace / Sv: Hurtiglading i-pace
onsdag 14. juni 2017, klokken 00:07
Sitat fra: mariowing på mandag 12. juni 2017, klokken 10:48
Så skulle Jaguar inngå en avtale med Tesla om dette så måtte de levere bilen med Tesla-tilpasset Type 2 kontakt samt kommunikasjon av en unik id.

Dette blir dobbel spekulasjon, men jeg vil gjette på at europeisk Tesla Model 3 får en CCS kontakt som selvsagt også fungerer på Tesla's superladere. Dvs. alle muligheter for hurtiglading. Dersom Jaguar monterer samme kontakt, som jo Tesla ikke stopper noen i å benytte, er det ingen tekniske hindre for å bruke Tesla's superladere. Da er det kun kommersielle og strategiske hindre fra Jaguar og/eller Tesla som må overvinnes.

Personlig vil jeg tro Jaguar har mest å tjene på et slikt samarbeid, mens Tesla neppe har veldig mye å tape. En iPace med slike lademuligheter vil bli svært attraktiv, mens salget av Tesla S, X, 3 og etterhvert Y neppe vil lide. Er jo ikke slik at Audi ikke selger en eneste Q5 fordi du kan få BMW X4 og nå også Alfa Stelvio.
#66
Model 3 / Sv: Hatch-back eller?
torsdag 08. juni 2017, klokken 22:46
Noen som har sett på nye Audi A3 sedan? Ikke helt ulik åpning eller størrelse på bagasjerommet.

En annen hengsleløsning; vipper lokket noe mer forover som gir bedre tilgang, men hengslene tar litt av plassen i bagasjerommet.
#67
Model 3 / Sv: Kun ett, midtmontert display
torsdag 08. juni 2017, klokken 22:37
I motsetning til TMS hvor skjermen er integrert i dashbordet ser skjermen til TM3 litt ettermontert ut der den henger for seg selv utenpå dashbordet.

Kanskje kan den enkelt hektes av og tas med ut av bilen? Bruke den som nettbrett i stua, legge inn kjøreruter i Google maps mens du sitter i sofa'n, kommunisere med bilen, etc.?
#68
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 08. juni 2017, klokken 22:28
SitatSkattelistene for 2015 viser at Tesla-eieren i gjennomsnitt har 1.142.000 kroner i alminnelig inntekt.

Hadde vært veldig interessant å se de faktiske tallene bak dette gjennomsnittet. Gjetter på at median-inntekten ikke er like sensasjonell. Men det selger jo ikke aviser...

Edit: OlaM var litt raskere enn meg; 670 000,- i median inntekt. Det er jo en bra inntekt, men likevel omtrent bare halvparten av gjennomsnittet.
#69
Jobber på Spikkestad. Kan evnt. ta en titt en kveld etter jobb. Ingen erfaring med elektriske 'tråbiler', men dette høres ut som et mekanisk problem og det kan jeg litt om.
#70
Model S 2013 - 2022 / Sv: Slik blir nye mobil-Tesla-app'en
onsdag 08. mars 2017, klokken 09:10
Har heller ikke fått kontakt via app siden i går kveld. Oppdaterte til v8.0 (17.8.16) på kvelden og trodde det kanskje var årsaken. Oppdateringen gikk fint, men ingen kontakt med bilen idag morges med 10 blå. Var nesten som å kjøre gammel TDI igjen (kald kupé, flytte foten for å bremse), men blir heldigvis mye fortere varmt.
#71
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
mandag 13. februar 2017, klokken 20:36
Salget begynner i Midtøsten: https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-02-13/tesla-brings-electric-cars-to-oil-rich-supercar-loving-u-a-e.

Ladestrømmen kommer garantert ikke fra kullkraft! Men kanskje faktisk fra sol?
#72
Sitat fra: sylwester på mandag 06. februar 2017, klokken 15:45
Hvis man antar tresekundersregelen så vil kapasiteten på veien gå opp hvis man reduserer hastigheten.

Dersom du med 3-sekundersregelen mener at det alltid er 3 sekunder mellom hver bil er kapasiteten konstant uansett hastighet. Alltid én bil hvert 3. sekund, dvs. 20 pr. minutt, 1 200 pr. time. Uansett om hver bil kjører i 60 km/t eller 200 km/t.

Å heve fartsgrensen øker i teorien ikke kapasiteten på veien, men det som ofte skjer er at avstanden mellom bilene ikke øker proporsjonalt med hastigheten. Mange ligger kun med en avstand på 'tusen-og!' i 120 km/t. Da øker kapasitien på veien, men også risikoen for ulykker.

Ved lavere hastigheter kan man imidlertid trygt redusere avstanden mellom bilene fordi bremselengden (og konsekvensene av sammenstøt) reduseres, f.eks til 2 sekunder. Da går kapasiteten opp fra 20 til 30 pr. minutt, 1 800 pr. time. Selvkjørende biler som snakker sammen kan redusere avstanden ytterligere og dermed øke kapasiteten på veien.
#73
Elbiler i media / Sv: Strømrekord
søndag 05. februar 2017, klokken 23:21
Sitat fra: nr1rayner på søndag 05. februar 2017, klokken 10:44
Forøvrig merkelig at strøm er ansett som rent, men akkurat den strømmen man tanker bilen med er selvsagt laget av kullkraft..

Det skyldes at det er montert type2 kontakter i nærheten av kablene ut fra kullkraftverkene. Dette husker strømmolekylene som strømmer gjennom kablene, den såkalte homeopat-effekten. Når strømmolekylene kommer ut på det europeiske kraftnettet vil de derfor søke seg til type2 kontakter på samme måte som fisk søker seg tilbake til elven de selv ble født i for å gyte. Dermed går kullkraften rett i elbilene, mens strømmolekyler fra vind- og solkraft bare svimer rundt og ender opp i kjøleskap og brødristere.

It's true.
#74
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
onsdag 16. november 2016, klokken 09:23
Kraftig inspirert, ja. Dette ser veldig kjent ut:


Interessant løsning på motorene, kanskje en form for planetgir de har brukt. Vil vel unngå å bytte for mange DU'er.
#75
Sitat fra: Cobos på mandag 07. november 2016, klokken 19:42
Jeg må innrømme at jeg gjerne skulle sett Øystein Spetalen sitt ansiktsuttrykk når han leste dette... Kan se ut som Mirai blir siste "masseproduserte" brenselcellebil.

Tror han flirte høyt som de sier i traktene rundt Nidaros. Han solgte seg vel ut i god tid før luften (les: H2) gikk ut av ballongen han bidro til å pumpe opp med andres penger.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA