Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LA-Thing

#46
Model S 2013 - 2022 / Sv: Neste generasjon Tesla Model S?
torsdag 01. februar 2018, klokken 00:02
Dersom det kommer en ny S håper jeg de gjeninnfører noe av det som er blitt borte:

1. Tak av aluminium, børstet rustfritt stål, karbonfiber, flettet bambus eller hva som helst annet enn glass.
2. Bakhjulstrekk, eventuelt med to motorer (ingen diff.) for enda bedre traksjon.
3. Diger frunk med kjølemulighet.
4. Seter trukket med ekte skinn fra veganske kyr, gjerne med kjøling.
5. Vindusviskere som dekker mer av frontruten, kanskje nesten hele?
6. Vindusspyler som fungerer i alle hastigheter og dekker hele frontruten.
7. Mulighet for et helt enkelt tidsur for å starte forvarming. Kan overstyres med app ved behov.
8. Dobbeltlader 22kW.
9. Skiluke i bakseteryggen.
10. Flere valgmuligheter for lakk- og interiørfarger.
11. Varmetråder i de nedre vinduslistene, så vinduene ikke fryser fast.

Og nei, jeg har intet behov for hengerfeste.. ;)

Mine ønsker selvsagt, andre har helt sikkert helt andre oppfatninger.
#47
Elbilen i Samfunnet / Sv: infrastrukturkostnad FCEV vs. BEV
mandag 29. januar 2018, klokken 22:32
Sitat fra: Trond.Strom på mandag 29. januar 2018, klokken 15:54
Kan virke som et nytt bestillingsverk fra "hydrogenmafiaen" men kjør debatt!

Studien er finansiert av H2 Mobility som er et konsortium av Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell og TOTAL med målsetting å bygge ut et nettverk av fyllestasjoner for hydrogen. Bestillingsverk er dermed neppe noen ufin karakteristikk. At disse firmaene har til hensikt å tjene penger på hydrogen er vel neppe noen konspirasjonsteori.

Studien er basert litt på det vi også hører her hjemme; 'nettet kollapser dersom alle kjører elbil', og 'det er ikke sikkert det er vind og sol akkurat når du skal lade'. Disse mytene er nok et hakk nærmere sannheten i flatlands-Europa med nett dimensjonert for mindre kapasitet (mye gass brukes til varme og matlaging) og flere folk, dvs. flere biler som skal lades. Å lagre vind- og solenergi man ikke får avsetning for som hydrogen er derfor ikke en helt dum tanke i den forbindelse.

Men å distribuere og fylle dette hydrogenet på millioner av biler har ikke noe for seg. Da er det bedre å gjøre om hydrogenet til strøm igjen ved behov og distribuere den via det ordinære nettet. Ikke spesielt effektivt, men bedre enn å la energien gå til spille.
#48
XJ sedan electric / Sv: Enda en elbil: Jaguar XJ
mandag 22. januar 2018, klokken 20:59
Det ser spennende ut, ja. Forhåpentligvis opprettholdes Jaguars klassiske eleganse utvendig og innvendig. Sammen med et lydløst og 'effortless' drivverk kan det bli en fantastisk kombinasjon.
#49
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tesla kommer til å forsvinne!
mandag 15. januar 2018, klokken 23:17
Kommer ikke til å forsvinne, kun spekulasjon om hvem som skal overta: https://finance.yahoo.com/news/buzz-detroit-will-buy-tesla-161441212.html.

Mange interessante kommentarer, bl.a. at elbiler tar livet av dobbelt så mange fotgjengere som fossilbiler. Tror jeg må ut å jakte i gatene for at den statistikken skal slå til...
#50
Min arbeidsgiver har installert 14 ladepunkter type ZapCharger Pro. Samlet kapasitet 44kW (63A, 400V), max. kapasitet pr. punkt 22kW (32A, 400V). Systemet fordeler automatisk kapasitet mellom tilkoblede kjøretøy.

Har klassisk P85 med dobbeltlader, men begrenser som regel ladestrømmen til 16A, trenger ikke mer enn 11kW når bilen skal stå parkert i 8 timer. Når jeg kobler på om morgenen får jeg stort sett full effekt; 16A, 400V 3- fas, dvs. 11kW. Etterhvert som hybridgjengen kobler til faller fasene ut og strømstyrken reduseres.

Jeg kan se status på ladepunktene fra kontoret, hybridene er fulladet på ettermiddagen. Men selv om det da er ledig kapasitet i anlegget går ikke min bil tilbake til 3-fase lading, den holder seg på 16A, 1-fase dvs. 3,7kW.

Så til spørsmålet; er det bilen som ikke kan/vil veksle tilbake til 3-fase lading eller er det ladestasjonen?
#51
Model 3 / Sv: Bakluke og snø
søndag 03. desember 2017, klokken 22:50
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 03. desember 2017, klokken 11:54
Jeg fatter ikke hvorfor de har laget den luken så lang og høy. Hva var poenget med den konstruksjonen der? Ekstremt tynne sidekanter eller noe?

De har flyttet hengslepunktet langt inn på taket for å få full åpning til bagasjerommet og samtidig få luken forover så du ikke får den i panna eller bakhodet ved inn/utlasting. Samtidig er hengsler og fjærer montert på utsiden av bagasjerommet slik at det blir lettere å utnytte.

En smart løsning etter mitt syn, ser ikke på feiing av snø som noe stort problem.
#52
Model S 2013 - 2022 / Sv: Er du gått lei?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 13:52
Sitat fra: E_S på onsdag 18. oktober 2017, klokken 13:22
Det jeg er mest lei av er å forholde meg til Tesla som organisasjon 

Enig i dette, i det minste den norske delen av organisasjonen. Helt håpløst å komme gjennom på telefon eller e-mail, får aldri svar. Må kjøre til et service-senter for å komme i kontakt med noen, og der må man forholde seg til stadig nye ungdommer som har droppet ut av BI men ikke har en anelse om hva en bil er eller hvordan Tesla er organisert.

Foreløpig ikke gått lei av selve bilen....
#53
Model S 2013 - 2022 / Sv: software 2017.40.1
torsdag 19. oktober 2017, klokken 13:37
Sitat fra: Lynet på torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:42
Men hvor mange prosent av produserte Tesla er levert til Norge?

Jeg tipper på rundt 10%, andre har sikkert mer eksakte tall.

Sitat fra: Lynet på torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:42
Burde de ikke greid å oversette menyene til Norsk?

Basert på kvaliteten på oversettelsen til norsk på nettsidene og i brukermanualene tror jeg det vil skape færre misforståelser å beholde engelsk her i landet...
#54
Elbiler i media / Sv: VAG investerer 655 milliarder
tirsdag 12. september 2017, klokken 16:56
Etter det jeg forstår fra tyske medier er planen å kjøpe batterier for € 50 milliarder og å investere € 20 milliarder i forskning, utvikling, produksjonsutstyr etc.

Dette er min tolkning av beskrivelsen i 'Manager Magazin':
"...das Unternehmen investiert 20 Milliarden Euro, zudem schreiben die Wolfsburger Batterieaufträge für 50 Milliarden Euro aus.".

'Ein Auftrag auszuschreiben' betyr som regel å bestille noe, dvs. 'outsource' på nynorsk.

Så de skal vel ringe til LG, Panasonic eller noen for å kjøpe batterier...
#55
Elbiler i media / Sv: Ny type bremser for elbil
mandag 28. august 2017, klokken 16:31
Sitat fra: doldis1 på mandag 28. august 2017, klokken 15:28
Sitat fra: Sele på fredag 18. august 2017, klokken 07:53
Aluminium er et materiale som nesten ikke tåler friksjon. For 25 år siden var det noen forskere som tilsatte aluminiumet silisiumkarbid som bidro til at aluminiumet ble stivere. De trodde dette skulle komme bilbransjen til gode men det var i stedet fiskeindustrien.

http://www.sintef.no/siste-nytt/bilforskning-hjelper-linefiskerne/

Njaa, alusil blir jo brukt i stor utstrekning til bil også, topplokk, motorblokker, forstillingsdeler osv

Ja, legeringer med silisium (AlSi) er mye brukt, også sammen med magnesium (AlMgSi). Men her var det snakk om silisiumkarbid (AlSiC), det er nok ikke helt vanlig i bilindustrien. 
#56
ID. Buzz / Sv: VW ID BUZZ Concept
tirsdag 22. august 2017, klokken 14:18
Nå bekreftet at de vil utvikle denne for produksjon: https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-microbus-idUSKCN1B00KG.

I egenskap av elbileier og klassisk VW entusiast har jeg allerede fått spørsmål fra to kollegaer om når denne kommer. Selv om dette ikke er statistisk signifikant (2/150) betyr det at dette er en bil VW kunne solgt endel av dersom prisen blir overkommelig.

Men det er fortsatt 5 år til 2022, forstår ikke helt hvorfor de trenger så lang tid på å utvikle et konsept de har presentert på messer de siste 4-5 år. Innen den tid kan det ha kommet mange andre interessante alternativer fra konkurrentene.

#57
Fikk noen meldinger om dette i sommerferien:


Skyldes at det som regel tar lengre tid å bestille mat, få mat og spise mat enn det tar å lade. I de to tilfellene jeg fikk slike varsler var stasjonen langt fra 'busy', 2 av 6 eller 2 av 8 ladepunkter i bruk, iberegnet meg selv.

Møtte en tesla-jente på SuC Irscheberg, hun var utplassert der for å jage vekk fossilbiler og samtidig intervjue Tesla-eiere. Hun forklarte at gebyr ble ilagt kun dersom stasjonen var (nesten) full. Kan ikke se at jeg er blitt belastet noe så langt. Forøvrig bra at Tesla er bevisste på tyskernes svake forståelse for ladestasjoner; så flere som parkerte på ladeplassene uten å stusse over ladesøylen med lysende Tesla-logo eller at det stod biler ved siden av med en kabel tilkoblet.

Noen som faktisk er blitt belastet for dette parkeringsgebyret?

Har ingenting imot dette gebyret, tror det kan være en god løsning for å øke tilgjengeligheten til Superladerne.
#58
Fiat/Chrysler står vel og vakler allerede. Sjefen gikk ut og antisolgte 500e på en helt annen måte enn Musk antiselger model 3.

Får bare håpe noen kan redde Alfa Romeo. Gikk lenge og ventet på Giulia, men Model S kom raskere.
#59
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sette bilen i fri under kjøring
lørdag 05. august 2017, klokken 00:13
Så for å oppsummere; for at det skal ha noen hensikt å sette bilen i N må bakkens helning være slik at den kompenserer for luft- og rullemotstand ved gitt hastighet slik at hastigheten holdes uendret ned bakken. M.a.o. noen som skjer annenhver skjærtorsdag i skuddår.

Dette med å sette fossilbiler i fri i bakker er noe som henger igjen fra før 70-tallet da bilene hadde forgassere og/eller mekanisk innsprøytning. Saab hadde tilogmed frihjul til dette formålet. Utover 80-tallet fikk de fleste biler elektronisk styrt innsprøytning som kutter bensintilførselen når bilen triller nedover en bakke i gir uten gasspådrag. Å sette en moderne fossilbil i fri nedover en bakke vil øke forbruket fordi motoren da må gå på tomgang.
#60
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sette bilen i fri under kjøring
torsdag 03. august 2017, klokken 23:36
Sitat fra: Thor2014 på torsdag 03. august 2017, klokken 22:05
Sitat fra: Roma på torsdag 03. august 2017, klokken 22:00
Det er det samme som å passe på at gass indikatoren eller hva jeg skal kalle det ligger i null (ingen gass ingen regerering).
Motoren vil fortsatt bruke strøm når du gjør dette.
Hvorfor det? Hva er forskjellen mellom å kjøre i D med 0 watt eller kjøre i N? Det er jo ikke noe fysisk N, motoren er til enhver tid mekanisk koblet til hjulene.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA