Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LA-Thing

#226
Kjøretips / Sv: Lengre rekkevidde uten kjørelys?
onsdag 17. juli 2013, klokken 16:04
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. juli 2013, klokken 13:23
Forøvrig er vel begrunnelsen for ordningen med slukte baklys på dagtid sikkerhet og ikke CO2? Bremselysene blir mye mer synlige på dagtid når baklysene er slukket.

Vel, forstod det slik at det kan spares noen millioner liter drivstoff årlig i verden dersom det kjøres uten lys, og dermed reduseres utslipp av CO2 (og andre utslipp). Men etter innføring av LED-lys blir denne fordelen stadig mindre.

At bremselysene blir mer synlig med slukte baklys kan man ikke argumentere mot. Ergo bedre å kjøre inn i en mørklagt bil som ikke bremser, enn en med baklys på som bremser da hastighetsforskjellen ved sammenstøtet antagelig blir mindre.
#227
Kjøretips / Lengre rekkevidde uten kjørelys?
onsdag 17. juli 2013, klokken 11:07
Ser i trafikken at de fleste Leaf og Miev enten kjører helt uten lys, eller kun med de små spottene i frontfangern på. Kan ikke huske å ha sett noen med tente baklys. Dette er helt greit i.h.t. de nye lysforskriftene som ble innført for 3-4 år siden for å redusere utslipp av CO2.

Etter mitt syn er imidlertid kjøring uten baklys i Norge en sikkerhetsrisiko da vi ofte har regn ,snø, tåke, mørke, dårlig belyste tunneler etc. Jeg vet at lyset egentlig skal slå seg på automatisk, men det ser ikke ut som det skjer så ofte. Har kjørt inn i tuneller bak mange nyere biler som forblir lysfrie, bare unntaksvis blir baklysene tent.

Uten å kjenne spesifikasjonene eksakt kan jeg ikke tenke meg at lys foran og bak trekker mer enn ca. 150W. Er risikoen for å bli påkjørt bakfra verdt den ekstra kjørelengden dette kan gi? Sparer vi virkelig miljøet vesentlig ved å kjøre uten baklys?
#228
Model S 2013 - 2022 / Sv: Prøvekjøring av Model S
mandag 15. juli 2013, klokken 09:52
Møtte sølvbilen EL 18690 på vei til jobben idag, i rundkjøringen på Brakerøya (Drammen). Noen som har fått låne den i helga, eller er det en Drammenser som jobber på Alnabru?
#229
Passer perfekt når jeg skal besøke familien i Hemsedal; med fullt batteri går det lett i bakken opp til Robru!
#230
Model S 2013 - 2022 / Konkurrent?
tirsdag 09. juli 2013, klokken 23:25
Aftenposten http://bil.aftenposten.no/bil/Forste-Porsche-med-stikkontakt-47199.html#.Udx94e84WM8. Samme vekt, effekt, akselerasjon (nesten), men dobbel pris....

Misliker at journalister alltid skriver statsstøtte når det egentlig er avgiftsfritak. Reduksjon eller bortfall av avgift er ikke støtte, men vi er vel så vant til avgifter på alt at mange oppfatter det slik.
#231
Er Amcar medlem og fikk et bra tilbud på S'n, ca. 7000,- (P85, 75%, 12 tkm, Drammen). Problemet var bare at de øvrige bilene jeg har ble veldig kostbare, og det 'kompenserte' og vel så det på totalen. Så det blir nok ikke Amcar/IF for min del, dessverre.
#232
Har lagt inn mine stemmer. Men har bare 2 e-mail adresser....
#233
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
lørdag 29. juni 2013, klokken 23:58
Sitat fra: petersv på lørdag 29. juni 2013, klokken 09:59
Men jeg kommer til å gjøre som andre her, legge på vinterdekk på 19-tommerne og kjøpe noen litt finere med sommerdekk til våren.

Dette er min plan også. Kjøre på hva det enn måtte være på 19"-erne til snøen kommer, få på noen skikkelige vinterdekk på disse, legge ut original-dekkene på Finn og kjøpe noe fint våren 2014. For min del kunne bilen leveres på kryssfinèrskiver med hageslange rundt, felger og dekk er ikke noe vanskelig å få tak i selv.

Men jeg forstår Tesla's logistiske problem. Frakte dekk frem og tilbake i verden er ikke lønnsomt. Å få bilen levert på skandinaviske vinterdekk er vel neppe mulig hos noen bilforhandlere.
#234
Model S 2013 - 2022 / Sv: Planlagte modifikasjoner av Model S
tirsdag 11. juni 2013, klokken 00:17
Bremseskivene kommer nok til å ruste som på andre biler. Kanskje til og med mer, da bremsene blir mindre brukt.

Jeg pleier å enten lakkere med varmebestandig lakk eller påføre et tynt lag med kobberfett. Det vil feste seg bremsestøv og annet smuss i fettet slik at det blir et loddent, gråsvart belegg. Kanskje ikke aller penest, men det ruster i det minste ikke.

Innrømmer gjerne at jeg ikke er helt normal når det gjelder tiltak mot rust....
#236
Jeg har bekymret meg mye for korrosjon, føler at jeg kjemper en daglig kamp mot salt på alle kjøretøyene mine. Sendte derfor følgende (lange) spørsmål til Heidi:

"Corrosion protection
During winter, salt is used in large amounts to melt snow and ice. An aggressive brine is created, covering the complete vehicle when driven through it. As salt water has lower surface tension than fresh water, it penetrates into the smallest crevices and it's not possible to flush it out.

The Model S body is made from aluminium. Many believe aluminium does not rust, which is true in the sense that redbrown oxides as seen on iron are not formed, but it does corrode quite easily. Galvanic corrosion is especially a concern where aluminium is in contact with nobler materials. Still, modern aluminium cars like Audi A2 and A8 as well as Jaguar seem to have few problems with corrosion – probably due to design and protection, not the material itself.

The Model S has the battery, motor and inverter underneath the car in direct contact with splashes of salt water from the wheels. From what I understand the battery box is made from boron steel which has ideal strength properties, but not much corrosion resistance.

Due to the penetrating capabilities of salt brine it does also degrade rubber bushings, electric connectors, brake calipers and –discs, chromed and galvanized surfaces. 

a)   Are all parts of the Model S well protected against corrosion? Are there any warranties on this similar to what most other car manufacturers have?
b)   Is it recommended to treat the Model S with penetrating oil and/or oil- or wax based protecting media like Tectyl or Dinitrol?
c)   Should media described in b) be avoided in order not to create problems for battery, cabeling, motor and inverter?
"

Her er svaret jeg fikk, jeg tolker det som at de egentlig ikke kan så mye om korrosjonsbeskyttelse i California:

"The Model S battery, motor and inverter are not in direct contact with splashes of water. The underside of Model S has a full aluminium and plastic aerodynamic shield that contributes to the extremely low drag coefficient but also protects the powertrain components from direct contact with road debris and salt. Boron steel is not used in the underside of the battery enclosure. The battery enclosure includes a thick aluminium under plate for added protection.

Both the battery enclosure and the full Model S body are put through a series of baths before paint and assembly. These baths include an e-coat which is an exceptional corrosion inhibitor. You can read more and see a video here: http://www.teslamotors.com/blog/inside-tesla-061212

A)   All components are well protected, either through anti-corrosion inhibitors or through mechanical design. There are no extended warranties, as these are generally money making options with little benefit offered by local dealerships and not the vehicle manufacturer.
B)   No. Model S does not require any additional corrosion inhibitors.
C)   Tesla does not recommend adding any aftermarket products to the car."



Det at rustgarantier er noe tull som forhandlere finner på for å tjene penger kjøper jeg ikke. Spesielt Mercedes har vel angret litt på sine garantier, pågår vel noen rettsaker for tiden.
#237
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konfigurasjon ved Finalize
lørdag 18. mai 2013, klokken 22:50
Fikk bestemt meg nå: Performance, blå, blått tak, ikke spoiler, 19", sort skinn, morbærtre. Det meste utstyret unntatt P+, soltak, vinterpakke, sikkerhetspakke, pakkehylle og bakovervendte barneseter.

Ny rekord for netthandel. Nå har jeg blandet en drøy white russian og skal få ned pulsen ved å se/høre på Margaret...

Forresten, får kanskje ikke mindre puls, men fokuserer på annet en bil....
#238
Model S 2013 - 2022 / Sv: New options for Europe
torsdag 18. april 2013, klokken 00:18
Sitat fra: JohanH på onsdag 17. april 2013, klokken 07:01
De burde la ingeniørene skrive.

Antagelig er Tesla som andre selskaper; ingeniørene skriver først men markedsavdelingen synes dette blir for tørt og skal friske opp teksten for å selge mer og/eller forsvare prisen.

Har opplevd dette selv (er ingeniør). Fikk beskjed fra Marketing at det jeg hadde skrevet var for kjedelig og faktafokusert. Brosjyrer ble trykket med korrigert tekst som kundene skjønte lite av. Dermed ble det mange e-mailer å besvare....
#239
Model S 2013 - 2022 / Sv: Performance Plus
torsdag 11. april 2013, klokken 23:37
Noe redigert
Sitat fra: Milzit på onsdag 10. april 2013, klokken 23:34

The re-tuned dampers add a very comfortable, yet firm ride. The dampers work with an updated rear suspension, which boasts an array of new bushings that increase the lateral stiffness

Upgraded components:
- Stabilizer Bars
- Damping
- Bushings
- Tires - Michelin Pilot Sport PS2 tires on a wider rear wheel

Dersom dette stemmer er det jo ingen strukturelle endringer på P+, dermed ikke noe problem å ettermontere disse delene. Dette skulle jeg klare selv på en lørdag ettermiddag.

Får håpe Tesla er såpass kule at de vil dokumentere alternative felg/dekkdimensjoner også for eiere av 'vanlige' S'er. Kjøretøyforskriftene i Norge tillater ikke forskjellig hjuldimensjon på for- og bakaksel med mindre det er fabrikkmontert. For å få dette godkjent i ettertid (oppført i vognkortet) kreves dokumentasjon fra kjøretøyprodusenten.
#240
Model S 2013 - 2022 / Sv: Performance Plus
onsdag 10. april 2013, klokken 00:16
Hm, der røyk også min plan. Tenkte å bestille bilen med 19" som skulle brukes til vinterhjul, og skaffe noen ettermarkeds 20-22" til sommeren 2014. Ville blitt noe gunstigere enn å kjøpe med 21" og skaffe vinterhjul etterpå.

Ganske mye med 40k i tillegg for 21" hjul, et par tykkere stabstag og en neve hardere foringer. Bilen leveres jo allerede med hjul, stabstag og foringer. Men dersom det ikke lar seg ettermontere så....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA