Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - LA-Thing

Sider: 1 ... 13 14 [15]
211
Model S / Sv: Planlagte modifikasjoner av Model S
« på: tirsdag 11. juni 2013, klokken 00:17 »
Bremseskivene kommer nok til å ruste som på andre biler. Kanskje til og med mer, da bremsene blir mindre brukt.

Jeg pleier å enten lakkere med varmebestandig lakk eller påføre et tynt lag med kobberfett. Det vil feste seg bremsestøv og annet smuss i fettet slik at det blir et loddent, gråsvart belegg. Kanskje ikke aller penest, men det ruster i det minste ikke.

Innrømmer gjerne at jeg ikke er helt normal når det gjelder tiltak mot rust....

212
Model S / Sv: Understellsbehandling- eller ikke?
« på: mandag 27. mai 2013, klokken 19:24 »

213
Model S / Sv: Den europeiske garantiavtalen er interessant lesing
« på: onsdag 22. mai 2013, klokken 23:13 »
Jeg har bekymret meg mye for korrosjon, føler at jeg kjemper en daglig kamp mot salt på alle kjøretøyene mine. Sendte derfor følgende (lange) spørsmål til Heidi:

"Corrosion protection
During winter, salt is used in large amounts to melt snow and ice. An aggressive brine is created, covering the complete vehicle when driven through it. As salt water has lower surface tension than fresh water, it penetrates into the smallest crevices and it’s not possible to flush it out.

The Model S body is made from aluminium. Many believe aluminium does not rust, which is true in the sense that redbrown oxides as seen on iron are not formed, but it does corrode quite easily. Galvanic corrosion is especially a concern where aluminium is in contact with nobler materials. Still, modern aluminium cars like Audi A2 and A8 as well as Jaguar seem to have few problems with corrosion – probably due to design and protection, not the material itself.

The Model S has the battery, motor and inverter underneath the car in direct contact with splashes of salt water from the wheels. From what I understand the battery box is made from boron steel which has ideal strength properties, but not much corrosion resistance.

Due to the penetrating capabilities of salt brine it does also degrade rubber bushings, electric connectors, brake calipers and –discs, chromed and galvanized surfaces. 

a)   Are all parts of the Model S well protected against corrosion? Are there any warranties on this similar to what most other car manufacturers have?
b)   Is it recommended to treat the Model S with penetrating oil and/or oil- or wax based protecting media like Tectyl or Dinitrol?
c)   Should media described in b) be avoided in order not to create problems for battery, cabeling, motor and inverter?
"

Her er svaret jeg fikk, jeg tolker det som at de egentlig ikke kan så mye om korrosjonsbeskyttelse i California:

"The Model S battery, motor and inverter are not in direct contact with splashes of water. The underside of Model S has a full aluminium and plastic aerodynamic shield that contributes to the extremely low drag coefficient but also protects the powertrain components from direct contact with road debris and salt. Boron steel is not used in the underside of the battery enclosure. The battery enclosure includes a thick aluminium under plate for added protection.

Both the battery enclosure and the full Model S body are put through a series of baths before paint and assembly. These baths include an e-coat which is an exceptional corrosion inhibitor. You can read more and see a video here: http://www.teslamotors.com/blog/inside-tesla-061212

A)   All components are well protected, either through anti-corrosion inhibitors or through mechanical design. There are no extended warranties, as these are generally money making options with little benefit offered by local dealerships and not the vehicle manufacturer.
B)   No. Model S does not require any additional corrosion inhibitors.
C)   Tesla does not recommend adding any aftermarket products to the car."



Det at rustgarantier er noe tull som forhandlere finner på for å tjene penger kjøper jeg ikke. Spesielt Mercedes har vel angret litt på sine garantier, pågår vel noen rettsaker for tiden.

214
Model S / Sv: Konfigurasjon ved Finalize
« på: lørdag 18. mai 2013, klokken 22:50 »
Fikk bestemt meg nå: Performance, blå, blått tak, ikke spoiler, 19", sort skinn, morbærtre. Det meste utstyret unntatt P+, soltak, vinterpakke, sikkerhetspakke, pakkehylle og bakovervendte barneseter.

Ny rekord for netthandel. Nå har jeg blandet en drøy white russian og skal få ned pulsen ved å se/høre på Margaret...

Forresten, får kanskje ikke mindre puls, men fokuserer på annet en bil....

215
Model S / Sv: New options for Europe
« på: torsdag 18. april 2013, klokken 00:18 »
De burde la ingeniørene skrive.

Antagelig er Tesla som andre selskaper; ingeniørene skriver først men markedsavdelingen synes dette blir for tørt og skal friske opp teksten for å selge mer og/eller forsvare prisen.

Har opplevd dette selv (er ingeniør). Fikk beskjed fra Marketing at det jeg hadde skrevet var for kjedelig og faktafokusert. Brosjyrer ble trykket med korrigert tekst som kundene skjønte lite av. Dermed ble det mange e-mailer å besvare....

216
Model S / Sv: Performance Plus
« på: torsdag 11. april 2013, klokken 23:37 »
Noe redigert

The re-tuned dampers add a very comfortable, yet firm ride. The dampers work with an updated rear suspension, which boasts an array of new bushings that increase the lateral stiffness

Upgraded components:
- Stabilizer Bars
- Damping
- Bushings
- Tires - Michelin Pilot Sport PS2 tires on a wider rear wheel

Dersom dette stemmer er det jo ingen strukturelle endringer på P+, dermed ikke noe problem å ettermontere disse delene. Dette skulle jeg klare selv på en lørdag ettermiddag.

Får håpe Tesla er såpass kule at de vil dokumentere alternative felg/dekkdimensjoner også for eiere av 'vanlige' S'er. Kjøretøyforskriftene i Norge tillater ikke forskjellig hjuldimensjon på for- og bakaksel med mindre det er fabrikkmontert. For å få dette godkjent i ettertid (oppført i vognkortet) kreves dokumentasjon fra kjøretøyprodusenten.

217
Model S / Sv: Performance Plus
« på: onsdag 10. april 2013, klokken 00:16 »
Hm, der røyk også min plan. Tenkte å bestille bilen med 19" som skulle brukes til vinterhjul, og skaffe noen ettermarkeds 20-22" til sommeren 2014. Ville blitt noe gunstigere enn å kjøpe med 21" og skaffe vinterhjul etterpå.

Ganske mye med 40k i tillegg for 21" hjul, et par tykkere stabstag og en neve hardere foringer. Bilen leveres jo allerede med hjul, stabstag og foringer. Men dersom det ikke lar seg ettermontere så....

218
Model S / Sv: Norsk navn på frunken
« på: tirsdag 02. april 2013, klokken 22:04 »
Hva ble samme type oppbevaringsrom kalt på de gamle "Boblene"? De hadde jo motoren bak, og bagasjerommet fremme.
Egentlig to bagasjerom på en boble; fremre bagasjerom under panseret og bakre bagasjerom mellom bakseteryggen og torpedoveggen. Det bakre ble ofte brukt til barn mellom 3 og 7, uten at man trengte å bestille dette som en opsjon. Nye tider nå....

219
Model S / Sv: Dekk og felger
« på: mandag 11. mars 2013, klokken 22:20 »
Er det noen som har erfaring med å importere dekk? Det burde jo i teorien være litt å spare på 245/35-21-dimensjonen...

Har kjøpt noen dekk fra dekkonline.com, det fungerer fint. Men du trenger nok noen kontakter innen gummibransjen for å få utbytte av besparelsen; mange dekkforhandlere tar seg uforholdsmessig godt betalt for å legge på og balansere dekk du ikke kjøper av dem.

220
Model S / Sv: Prøvekjøring, noen som vet?
« på: tirsdag 05. februar 2013, klokken 20:37 »
Ringte fra +44 nummer, ja. I mailen jeg har fått står det at de håper bilen er kjørbar igjen om 'noen uker', så jeg er redd du ikke får kjørt på fredag....

Har forøvrig en Alfa Romeo 156 2.4 JTD som jeg er meget fornøyd med. Har ikke vært èn dag uplanlagt på verksted, kun normal service samt skiftet alle kuler og foringer i forstillingen. Men det er jo normalt i landet vårt; kombinasjonen av noe ujevnt veidekke med ønske om litt hastighet sliter ekstra. Håper S'n ligger like godt på veien og har enda bedre bunndrag enn Alfa'n.

221
Model S / Sv: Prøvekjøring, noen som vet?
« på: tirsdag 05. februar 2013, klokken 20:17 »
Hadde time for prøvekjøring imorgen, men fikk beskjed om at utstillings/demobilen er blitt skadet. Er ute av drift i noe tid inntil de får deler fra USA.

Litt irriterende, men lite å gjøre med det. Bra informasjon fra Tesla, fikk beskjed både på telefon og mail. Forhåpentligvis er den igang igjen før snøen går, vil gjerne prøve fremkommeligheten på dårlig føre selv om jeg har lest at den er grei.

Ser av postene i diverse fora at 'vente' og 'tålmodighet' er mye brukt.....

Sider: 1 ... 13 14 [15]