Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LA-Thing

#196
Setter alltid viskerne i service-mode når jeg parkerer ute og det er meldt snø. Da er viskerne isfrie etter forvarming også er det lettere å fjerne snø i rommet under panseret.

En mulig løsning på/reduksjon av problemet kunne være å la viskerne ikke gå helt tilbake til parkeringsposisjon når de er i bruk. Da ville de ikke dytte så mye snø inn i 'hvilerommet' som deretter fryser til is. Ikke så uvanlig funksjon på andre amerikanske biler, men krever kanskje annen mekanikk, ikke bare software.
#197
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forvarming - erfaringer
tirsdag 21. januar 2014, klokken 16:57
Sitat fra: asa på tirsdag 21. januar 2014, klokken 15:14
Sitat fra: sn0le på tirsdag 21. januar 2014, klokken 15:07
Jeg har et spørsmål.
Hvis forvarmingen bruker strøm fra batteriet i tillegg til strøm fra veggen, vil strømforbruket fra veggkontakten være begrenset ihht begrensningen man har satt på ladestrømmen.

Sett at man har en 16A kontakt på veggen, og bruker Schuko. Det begrenser strømtrekket med UMC til 13A.
Men hvis man deler strømkursen med flere andre og har satt ladestrømmen ned til 6A, vil det da trekkes 6A eller 13A fra veggkontakten når man forvarmer bilen?

Evt slik jeg ser for meg å gjøre i min garasje. Der blir jeg å sette opp en blå enfas 230V kontakt.
Pr i dag vil vel UMC begrense seg til max 26A på en slik kontakt.
Sikringen på kursen er derimot 16A. Og jeg begrense ladestrømmen i bilen slik at sikring ikke slår ut.
Men vil bilen forsøke å trekke 26A ved forvarming?

Ja. Samme begrensning på strøm til forvarming som til lading.

Det var jo litt dumt. Sjelden man må lade på full spiker (400V 16A), men det hadde jo vært greit om en kunne trekke fullt til forvarming. Har man satt en strømbegrensning på lading så tolker vel bilen det slik at det gjelder for alt strømtrekk, ikke bare lading.
#198
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forvarming - erfaringer
tirsdag 21. januar 2014, klokken 16:53
Sitat fra: fonberg på tirsdag 21. januar 2014, klokken 16:18
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 21. januar 2014, klokken 16:00
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 21. januar 2014, klokken 15:44
Det vi trenger er en end-timer der vi kan stille inn når bilen skal være klar til å kjøre. Da skal den være fulladet (til innstilt limit), ferdig oppvarmet kupé og helt oppvarmet batteri. Så får heller bilen selv styre når batterivarmeren slås på, når kupévarmen kobles inn og når laderen kobles inn, etter temperaturen og hvor mye strøm som er tilgjengelig fra veggen.
Det hadde vært en drøm, og er i teorien svært enkelt for Tesla å fikse.

Nissan Leaf har jo dette.

Til og med min gamle diesel Transporter med Defa Warmup har dette. Noe jeg faktisk savner på Tesla'n. App er greit, men den bruker ofte vanvittig lang tid på å vekke bilen. Så må jeg jo selv også huske å sette på varmen...
#199
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
mandag 20. januar 2014, klokken 22:50
Autobild har satt Audifront på et bilde av en Model S, simpel photoshop-jobb
#200
Model S 2013 - 2022 / Sv: Heated wipers
torsdag 16. januar 2014, klokken 23:27
Synes defrosteren fungerer meget bra, og ved å sette viskerne i service posisjon er disse også raskt isfrie. Kan noen ganger se dampen stå fra frontruta.

Men partiet mellom frontrute og under panser er iskaldt. Når viskerne tar returslaget dytter de snø og vann inn i dette rommet, og der fryser det fast. Merket i dag at viskerne ikke gikk helt inn i 'hulen' sin. En halvtime på kjøpesenter med oppvarmet parkeringskjeller gjorde susen, fikk rensket opp hele renna under panseret.

Det hadde vært ideelt med varmekabel her, men for de som har vinterpakke ligger vel denne i underkant av frontruta regner jeg med, ikke nede i gropa?
#201
Model S 2013 - 2022 / Sv: Snu Schuko - Bare bullshit?
onsdag 15. januar 2014, klokken 23:38
Jeg syntes også dette hørtes veldig rart ut når jeg leste om det her. Har ikke måttet snu støpselet på noen brødristere, kjøleskap, batteriladere eller annet elektrisk utstyr jeg har kjøpt tidligere.

Eksperimenterte derfor litt hjemme på 400V TN-S nett, men har ingen adaptere og må derfor bruke Schuko i standard 10A jordet stikk (motorvarmerkontakt):

Starte lading når kabel settes i:
'riktig vei' - UMC grønn, sette i kabel, UMC pulser grønt, ladeport pulser grønt. Kan starte og stoppe lading fra App, ingen feilmeldinger når lading er er ferdig.
'feil vei' - som over, men kan ikke starte lading fra App, bare stoppe. 'Charge cable problem' på displayet ved avsluttet lading.

Scheduled charging:
'riktig vei' - UMC grønn, sette i kabel, UMC forblir grønn, ladeport blir blå. Lading starter på angitt tid, da begynner også UMC å pulse grønt.
'feil vei' - som over, men ladeport blir hverken blå eller grønn, men hvit. 'Charge cable problem' kommer på displayet med en gang.

Dette var med forrige SW-versjon, har ikke gjort samme gjennomgang med siste SW.

Har fått rødt lys i ladeport en gang, men da var det 'regnstorm', støpsel var helt vått. Blåste og tørket rent så var det i orden igjen.
#202
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla Store i Drammen?
mandag 23. desember 2013, klokken 21:30
Begynner å likne noe nå...
#203
Model S 2013 - 2022 / Sv: God jul!
mandag 23. desember 2013, klokken 20:58
Snøfri jul i Drammen, men julelysene er tent.
#204
Hjul, dekk og felg. / Sv: Noen som har/skal skifte dekk selv?
lørdag 21. desember 2013, klokken 21:33
Sitat fra: erot på lørdag 21. desember 2013, klokken 18:42
Er virkelig 175 nødvendig? Er jo vant med 120. Tok 150 på første hjulskift, og nå dristet jeg meg til 160 på andre, men syntes det virket mer enn nok. Tuller jeg bare nå eller? Er redd for gjengene på fastmonterte bolter  :-\

Burde ikke 2100kg og 600Nm være god nok forklaring? Tviler sterkt på at ingeniørene hos Tesla har skrevet 175Nm i manualen for moro skyld. Har også en VW Transporter, der skal det trekkes til med 180Nm. Sammenliknbar totalvekt, men effekten er en smule lavere...
#205
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gavekortet
lørdag 21. desember 2013, klokken 13:50
De som har fått gavekort har vel også fått en egen e-mail om dette. I tillegg er det registrert på VIN-nummer i Teslas system.

Jeg kjøpte gummimatter på Skøyen på mandag og sa da at jeg ville bruke opp gavekortet på dette. Ble bare spurt om VIN og fikk dermed trukket fra gavekortet på fakturaen. Men de tok betalt for 0,1 arbeidstime for å kjøpe matter, det synes jeg var litt utradisjonelt.
#206
e-up! / Sv: Omtaler/Tester/Bilder/Video
mandag 16. desember 2013, klokken 16:07
Omtale i reportasje i Teknisk Ukeblad nr. 41. Som vanlig har journalisten problemer med rekkevidden, men unnlater så langt jeg ser å nevne hvor han startet og hva batteristatus da var. Håper disse journalistene snart kan komme opp med en mer original vinkling når  de tester elbiler. Leser aldri at de ikke klarte Oslo -Trondheim med kvart tank på en BMW 330. http://m.tu.no/samferdsel/2013/12/07/slik-kan-norsk-transport-se-ut-i-2040.
#207
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
torsdag 28. november 2013, klokken 09:45
Noen som har parkert på Gardermoen og benyttet seg av tjenestene til HandzOn - vask og polering?
#208
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 25. november 2013, klokken 13:28
Denne traff ganske godt: http://www.dagbladet.no/tegneserie/lunch/.

Selv om min sjef ikke har vært negativ til visning...
#210
Sitat fra: Stiania79 på torsdag 21. november 2013, klokken 10:49
Gode spørsmål - lurer på det samme. Min TMS vil så i garasjen med 16 amp / 220 v, men ønsker å ha varm bil hver morgen som jeg har idag med DEFA...

Jeg kunne tenkt meg det samme, veldig fornøyd med DEFA systemet - varm bil på fast klokkeslett uansett vær. Kan jo regne ut ladetid selv, sjekke YR og bruke 'scheduled charging' og app, men hadde vært mye enklere om en kunne programmert lading og forvarming til å være klart f.eks kl. 0730. Så kan heller bilen trekke den strømmen den trenger over den tiden som er til rådighet fra den parkeres. Når de får det til på Nesbyen burde de klare det i Palo Alto. Kan jo være kjekt 'over there' også - men da med ferdig kjølt bil.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA