Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LA-Thing

#181
Trodde også dette dreide seg om en annen utveksling i diffen, men det er det visst ikke. Hva som skal gjøres på veiholdning skjønner jeg ikke helt. Står ingenting på tyske Tesla-sider.

Kan ta litt tid før dette blir avklart, bare 30 biler registrert i Tyskland i Januar: http://www.kba.de/cln_031/nn_1394130/SharedDocs/Publikationen/FZ/2014__monatlich/fz10/fz10__2014__01__pdf,templateId=raw,property=publicationFile.pdf/fz10_2014_01_pdf.pdf
#182
Model S 2013 - 2022 / Sv: Oppgraderte bremser kommer!
søndag 16. februar 2014, klokken 22:49
Sitat fra: TRM på søndag 16. februar 2014, klokken 17:55
Prata med to amerikanere forrige helg, i hver sin Tesla. De fortalte at de testa ut bremsene på Model S under bruk i kulde og snø, og at det kommer en oppgradering innen kort tid. Fortalte at jeg får bil i mai, og lurte på om jeg rakk å få de "nye" bremsene, noe de bekreftet.

For å spekulere litt, siden bilen din snart må skrus sammen om du skal få den i mai, betyr det at oppgraderingen allerede er klar og delene er på lager. De leter vel etter delene til din bil nå?

Kanskje det dreier seg om software? Jeg har jobbet med tog i Norge, og de har en funksjon som regelmessig aktiverer bremsene svakt for å holde skiver og klosser tørre. Tog bremser også mest elektrisk, dvs. at mekanisk brems bare brukes ved lav hastighet og stans. Denne 'pussebremsen' gjør at man holder de mekaniske bremsene i beredskap.

Jeg er ganske sikker på at Mercedes har en liknende funksjon på sin S-klasse. Og Tesla samarbeider jo med dem, samt har samme type drift som et elektrisk tog (går jo på skinner!).

Men, som sagt, bare vill gjetting og spekulasjon.



#183
Du er ikke alene, har også hatt problemer med dette. Prøvde laderen utenfor McDonalds på Liertoppen, driftes av Fortum.

Starte lading: Rygget inntil stolpen som lyste grønt, åpnet ladeport fra skjermen, satte kabel i bilen, sendte SMS, luke åpnet seg, satte i kabel, lukket luke, stolpe lyste blått og lading startet, gikk opp til 26A. Stor glede og mestringsfølelse!

Spiste og handlet en times tid, så var det tid for avreise.

Stoppe lading: Sendte SMS, luke åpnet seg, tok ut kabel, lukket luke, stolpe lyste igjen grønt. Men bilen likte ikke dette, fikk 3 feilmeldinger. Kabel satt fast i ladeport, 'Open charge port' fra skjerm hadde ingen effekt. Fant ingen andre knapper på skjermen. Trykke på brems hadde ingen effekt. Sendte ny SMS, åpnet luke, satte inn kabel igjen, lukket luke, lading startet igjen. Stoppet lading fra skjerm, da kommer knapp 'release cable' (eller noe) opp og kabel kan tas ut. Sendte SMS igjen, luke gikk opp, tok ut kabel og lukket luke.

Har ikke prøvd dobbelklikk på fjernkontroll, kjente ikke til den funksjonen før jeg leste her.
#184
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla Skøyen
søndag 09. februar 2014, klokken 22:40
Var også innom der for et par dager siden, men tenkte ikke over dette før jeg leste det nå. Var usikkert ja hvem som var kunder, betjening eller leverte pakker.

Men servicen var betydelig bedre nå en da jeg var der før jul en gang. Kanskje det hjelper med amerikanere og svensker i teamet, virker som de er oppdratt til å være litt mer service-minded?
#185
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
søndag 09. februar 2014, klokken 11:42
I siste A-magasinet er det en liten artikkel om at Model S går på kullkraft i Kina, dermed er det ikke noen vits i å selge dem der...

Artikkelen det var linket til: http://www.scientificamerican.com/podcast/episode/coal-powered-electric-cars-pollute/.
#186
Model S 2013 - 2022 / Sv: Spetalens løgner
søndag 09. februar 2014, klokken 11:39
Virker som han likevel har fått et visst gjennomslag. Har fått kommentarer som 'Spetalen satte Hauge skikkelig på plass!' Og 'Du var nok en av de siste heldige som ble sponset av staten, blir nok fort slutt på dette nå.'

Bare et fåtall som setter seg inn i fakta, 'folk flest' tror på det de ser på TV.
#187
Model S 2013 - 2022 / Sv: Er det en fordel å hente i drammen?
lørdag 08. februar 2014, klokken 23:18
Sitat fra: frekri på fredag 07. februar 2014, klokken 00:41
Er det virkelig slik at alle som bor i Oslo nå henter i Drammen?
Tidligere måtte alle som bor i Drammen hente på Alna. At det nå er omvendt er vel bare rettferdig? ;)

I tillegg kan du kjøre de gamle lierbakkene hjem til Oslo. Mye morsommere enn motorvei, og er været bra kan du kjøpe en softis på Lierkroa.
#188
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 04. februar 2014, klokken 20:44
Har alltid oppfattet Spetalen som en skarp analytiker som baserte sine beslutninger på dokumenterte fakta. Det gjør jeg ikke lenger.
#189
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
søndag 02. februar 2014, klokken 22:12
Ikke akkurat konkurrent, men det var mye kjent med form, fasong og design på denne: http://www.autoguide.com/manufacturer/maserati/2014-maserati-ghibli-s-q4-review-3629.html. Alle data er nesten like med Model S, kun toppfarten er 'bedre'. Men så var det dette med påfylling av dyr, brennbar væske da. Nå er det gått 3 måneder siden jeg gjorde det sist.

Dessuten blir vel ikke prisen helt sammenliknbar i Norge, selv om den er det i resten av verden.
#190
Har erfart det samme. Står bare og spinner uten å få kontakt med bilen. Noen ganger får jeg meldingen 'My Tesla could not be reached at the moment'.

Virker som det er verst når bilen ikke står til lading.
#191
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 29. januar 2014, klokken 21:56
Sitat fra: cra på onsdag 29. januar 2014, klokken 10:33
Noen som vet hvor man kan finne oppgitt forbruk på eldre biler? Er nyskjerrig på hva som er oppgitt forbruk på min '99 VW Caravelle 2.5 TDI. Har samlet hver eneste dieselkvittering med påskrevet trippteller siden vi kjøpte den i '99 (brukt, gått ca 20k) og lagt dem inn i et regneark. Har et ganske nøyaktig totalsnitt, samt "beste forbruk". Kunne vært artig å se hvordan det ligger an. :)
Ifølge Autokatalog 1998/1999 0,79 for 75kW og 0,73 for 110kW med forhjulstrekk. Men denne katalogen er ikke alltid å stole på, har du ikke instruksjonsboka?
#192
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kommer Elon med nyheter på Skøyen?
onsdag 29. januar 2014, klokken 00:04
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 28. januar 2014, klokken 21:34
Elon skal til Munchen på torsdag så eventuelle europarelaterte nyheter blir nok sluppet der først.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/26660-Elon-in-Munich-on-Jan-30-2014

Kanskje det kommer noe mer info om das Autobahn-Paket da. Har ikke funnet noe mer om den etter at det ble nevnt forrige gang han var i Tyskland. Software eller annen utveksling i diffen?
#193
Etter et par måneder som elbilist har jeg også lagt merke til at mange bruker ladeplassene som parkeringsplass. Det var kanskje ikke hensikten, men kan til en viss grad forklares der øvrige plasser er avgiftsbelagt - man sparer jo penger da. ::)

Verre synes jeg det er nå man parkerer på ladeplass uten å lade selv om øvrige plasser er gratis og til og med mer praktiske. Så en S på Gulskogensenteret i går som stod på ladeplass uten å lade. Hadde i tillegg kjørt med fronten inn og brukte dermed også en halvmeter av ladeplassen ved siden av. Jeg rygger av prinsipp alltid inn, på disse aktuelle plassene er det også det eneste praktiske. Ble litt flau over å kjøre S da, parkerte et stykke unna på ordinær, gratis plass.

Er tilhenger av "charge for no charge, be charged for not charging".
#195
Model S 2013 - 2022 / Sv: Yokohama IG50 - Noen som har testet
søndag 26. januar 2014, klokken 17:34
Jeg kjører på Yokohama IceGuard IG50.

Har hatt god erfaring med piggfrie vinterdekk fra Yokohama på andre biler og ble også anbefalt dette av min dekkleverandør p.g.a. bilens vekt.

Har ikke kjørt min bil på andre typer vinterdekk så jeg kan ikke gi noen sammenlikning, men kan heller ikke si noe negativt om Yokohama'ene. Har kjørt på snø, is, sørpe og våt asfalt. På is er det selvsagt bare lav hastighet som gjelder. Har gjort noen tester i bakker hvor jeg har stoppet helt, for så å ta i gang igjen. Fungerer veldig bra, mye takket være traction controllen.

Eneste sted jeg har måttet gi tapt så langt var i den umåkte innkjørselen til en kamerat. Ca. 15% stigning og 20cm snø ble for mye, selv i 'very high' og uten traction kontroll. Virket som om bilen (batteripakka) fløt oppå snøen, og da ble det dårlig med grep.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA