Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LA-Thing

#16
Model S 2013 - 2022 / Sv: Energi tall på skjermen
søndag 31. januar 2021, klokken 22:40
Sitat fra: Rafa ali på søndag 31. januar 2021, klokken 14:08
52.5-24=27.5kwt bilen bruke andre ting enn reale km.

Dette er energien brukt til forvarming.
#17
Model S 2013 - 2022 / Sv: 12 volt battrie
søndag 31. januar 2021, klokken 22:36
12V batteriet lades fra hovedbatteriet hele tiden. Alt i bilen drives av 12V batteriet, bortsett fra motorene og varme-elementet til varming av kupé og hovedbatteri. Forvarming sliter ikke noe mer på 12V batteriet enn annet forbruk.

Tror 12V batteriet regnes som en slitedel. Koster ikke så mye å bytte, ble gjort av mobile service på 45min. på min bil.

Når du kjører mange korte småturer i det kalde været vi har nå bruker du mye strøm fra hovedbatteriet til varming. Dermed går rekkevidden drastisk ned. Energi brukt til forvarming regnes ikke med i snittforbruket, men du ser jo at % SOC på hovedbatteriet reduseres betraktelig til tross for få km kjørt. Differansen er energien du har brukt til forvarming.
#18
Model S 2013 - 2022 / Sv: Chassinummer stemplet i metallet
mandag 20. juli 2020, klokken 14:30
Ville tro det er synlig gjennom underkant av frontruta som på de fleste andre biler? Men jeg har ikke -19 LR, vet ikke om det er noe spesielt med akkurat denne.

Se evnt. Owners Manual i bilen eller på nett, angitt i den hvor VIN-numrene står.
#19
Fordi det er 20 hjulmutre på min bil, 5 på hvert hjul. 1.25x(20x(28.16+8.80))=924,-.

Måtte forøvrig skifte dem ut av samme grunn som deg. De originale hjulmutrene med kappe av rustfritt stål var blitt fullstendig ødelagt på siste service hos Tesla. Likte disse bedre enn de nye med plasthetter, men de er ikke lenger å få kjøpt hos Tesla.
#20
Sitat fra: BearThor på søndag 10. mai 2020, klokken 09:13
Alt er jo svindyrt der :)
Synes prisene til Tesla er overkommelige, betalte kr. 8,80 +mva pr. stk for disse plasthettene i fjor høst.

Sitat fra: Klykken på søndag 10. mai 2020, klokken 09:30
Hjulmuttere er kostbart da, rett under 1000kr for 4stk.
Nei, jeg betalte 28,16 + mva pr. stk. i fjor.

Kom på 924,- for komplett sett med hjulmutre og hetter til hele bilen. Det er det ikke noe å si på. Men glemte å kjøpe hetteavdrager, kom på det når jeg skulle legge om til sommerhjul...
#21
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forvarming av bil via app
mandag 30. desember 2019, klokken 22:33
Takk for opplysningen. Bare jeg og helt sikkert også Tesla Service som ikke er kjent med dette, da. Tesla Service har vel uansett ikke mulighet til å fikse bugs, så ingen vits i å bestille time.

Da er det bare å kjøpe en ny dose tålmodighet, smøre tjukt på og håpe det dukker opp en oppdatering før behovet for forvarming utgår.
#22
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forvarming av bil via app
søndag 29. desember 2019, klokken 17:18
Sitat fra: Klykken på fredag 06. desember 2019, klokken 08:12
Er en bug på nyeste sw som gjør at batterivarmer ikke starter ved forvarming. 2019.36.x.

Installerte en oppdatering på min -13 P85 for ca. 1 uke siden; 2019.40.2.3 40ef2d4d1432. Ingen tegn til forvarming av batteri lengre, får uansett melding 'regen disabled' når turen starter.

Har alltid forvarmet ca. 20 min. og hadde da ca. 15kW regen begrensning ved utetemperatur ca. minus 5. Nå er det ingen forvarming av batteri uansett tid, utetemperatur, tilkoblet lader eller ikke. Kupeen varmes heldigvis fortsatt.

Batterivarmeren slår inn under kjøring, pendler mellom 6 og 10 kW på 'tomgang'. Varsel om 'regen disabled' forsvinner etter 5-6 min., da vises stiplet linje for begrensning rett over 0.

Er dette en bug eller en ny feature? Finner ikke noe sted jeg kan 'enable battery heating'.

Ikke lett å forstå hva Teslas sw utviklere i California driver med. Tenkte å sjekke her før jeg eventuelt rapporterer inn en feil.
#23
Tesla / Sv: Lading på supercharger for første gang
tirsdag 17. desember 2019, klokken 22:33
Har ikke prøvd å lade uten app, men ser ikke at det skulle være nødvendig. Vil naturlig nok ikke få pushvarsel om at bilen er ferdig ladet..

Dersom du er usikker på om du har gratis lading bør du først legge inn et kredittkort på MyTesla. Men det er kanskje samme problem som app, bilen må over på deg først?

Hvor SuC'ene er finner du i bilens navigasjon. Da kan du også se hvor mye kapasitet du har igjen ved ankomst.
#24
Er det forskjell på frem- og bakhjul på 75D? Trodde det kun var PxxxD som hadde 1/2" bredere felger og dekk bak.

Har du dekk som er retningsbestemte, dvs. er det angitt rulleretning med pil på dekket? Har det på en av mine biler og klarte å montere feil et år, bilen oppførte se litt snodig da.
#25
Elbilen i Samfunnet / Sv: FCA kjøper Teslas flåteutslipp i EU
søndag 07. april 2019, klokken 22:59
Dette er arven etter Sergio som var prinsipiell motstander av elektriske biler. FCA lagde Fiat 500e for salg i USA under tvang, Sergio håpet færrest mulig ville kjøpe den. Nå importeres de til Norge i store kvanta.

Som andre har skrevet, dette er det samme som ZEV-kreditter i USA og grønne sertifikater for strømproduksjon. Men hadde ikke vært meg imot om det også førte til teknisk samarbeid. Kunne godt tenkt meg å bytte ut min 156 2.4 JTD med en Guilia på P100D skateboard.
#26
Model S 2013 - 2022 / Sv: Redusere camber bak Model S
torsdag 31. januar 2019, klokken 22:54
Sitat fra: Muffinman på søndag 27. januar 2019, klokken 12:23
Absolutt interessant.

Modellerte opp en arm tilsvarende Open EVSE's design i eloksert aluminium. Fikk et overslag på 4000,- /stk. fra et maskinverksted jeg har god erfaring med gjennom jobben. Så det betyr fort 10 000,- for et par inkludert foringer.

Hva koster en ny, standard arm fra Tesla?

Hva er forskjellen på gamle og nye biler? D-bilene (uten P) har en mindre motor og antagelig en annen bakramme, men det var vel ingen grunn til å endre selve hjulopphenget?

Blir nok billigere å kjøpe en rundfil og noen platebiter på Biltema....
#27
Model S 2013 - 2022 / Sv: Redusere camber bak Model S
lørdag 26. januar 2019, klokken 23:35
Den justerbare armen til 'BBC Speed Machine' er enda en cowboy løsning, bare å styre unna.

Den til 'Open EVSE' ser ut slik jeg ville gjort det. Synd de ikke produserer dem lengre.

Lolachampcar kopierte designet på den originale armen. Greit nok, men unødvendig når man bare skal lage en håndfull. Tesla's design er smart når man skal lage noen 10- eller 100- tusen. Etter det jeg forstår brukte han originale foringer; betyr det at man kan kjøpe de hos Tesla? Eller presset han ut foringene fra original arm og brukte i den lengre?

Forøvrig ikke så rart at dette ikke selger særlig. Knapt noen Tesla-eiere som ser dette som et problem, enda færre som synes de bør gjøre noe med det. Men de siste månedene begynner noen biler å komme ut av garantiperioden, det åpner opp for modifikasjoner uten garantirisiko.

Printing i Titan er kult, men ser ikke helt at det skulle være noen god løsning i dette tilfellet. Lite å hente på hverken vekt eller styrke og prisen antagelig 5 ganger CNC maskinering i aluminium.

Kan godt modellere opp en kopi av Open EVSE designet med Lolachampcars dimensjoner å få et prisoverslag om det er interessant. Foringer kommer i tillegg.
#28
Model S 2013 - 2022 / Sv: Redusere camber bak Model S
torsdag 24. januar 2019, klokken 00:00
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. januar 2019, klokken 08:06
Ellers er det vel enda et alternativ i tillegg til de fire i åpningsinnlegget: Camberbolt, eller eksentrisk bolt om man vil. Det er vel relativt ofte brukt for å korrigere camber etter senking rundt om virker det som. Etter hva jeg leser kan man få 0,5-1 grad med en slik. Men usikker på om disse kan glippe; de er jo avhengig av at anleggsflaten fra skivene får såpass grep at de låser skikkelig.

Tviler på at det blir plass til en eksenterbolt gjennom camberstaget uten å endre på enten bakramme eller spindelhus. Skal du forlenge avstanden mellom pivotpunktene ca. 5mm trengs det litt plass til en slik skrue. I tillegg bør den, som du skriver, låses på et vis.

Kikket på camberforingen til EV Tuning; det var et skikkelig cowboy-design! Tror ikke jeg ville lagt meg inn i en skarp sving i høy hastighet med noe sånt. I tillegg ble det ikke mye foring igjen å snakke om siden eksenteren tok nesten all plassen.

De brukte camberarmene dine egner seg fint til å gjøre noen målinger både av geometri, hardhet på foringer og eventuelt materiale. Deretter er det lett å designe lengre armer, og litt lettere å finne foringer med passende hardhet.

På den annen side er vel aller enkleste løsning å kjøpe noen armer fra 'Lolachampcar' dersom han allerede har gjort jobben? Har ikke lest alt han har skrevet, men virker som en som har peiling.
#29
Model S 2013 - 2022 / Sv: Redusere camber bak Model S
mandag 21. januar 2019, klokken 23:45
Sitat fra: Muffinman på søndag 20. januar 2019, klokken 14:09
Da er kanskje ikke 5-6mm lengre stag for min del så dumt.

Så må må man naturligvis få tak i foringer som passer også.

Er det snakk om de stagene som er laget av ekstrudert aluminium, ca. 20cm lange og montert rett over drivakselen? Er enig i at disse bør lages av hel ved, relativt enkle å maskinere fra passende aluminiumsplate.

Foringer kan man få flere steder, f.eks her: https://www.demon-tweeks.com/no/whiteline-rear-camber-correction-kit-whikca379/ utfordringen blir å finne noen som passer fysisk og samtidig har en passende hardhet. Polyurethanforinger som er populære i enkelte miljøer blir for harde for normal bruk og vil slite unødig på øvrige foringer.

Er det slik at understellet er fra Mercedes S-klasse, eller er det bare en urban myte? Dersom det er tilfelle finnes kanskje alternative stag i delelageret til Mercedes.
#30
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
torsdag 10. januar 2019, klokken 17:16
Sitat fra: elekTrond på torsdag 10. januar 2019, klokken 00:39
@LA-Thing: Kona di, sier du? Hun heter vel ikke Hyundai?  :D

Har redigert innlegget mitt nå for å gjøre det klinkende klart hvem kona tilhører
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA