Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - LA-Thing

Sider: 1 [2] 3 4 ... 15
16
Model S er laget av aluminium.

Jada, 'aluminium kan ikke ruste'. Men aluminium korroderer også i vei dersom det er brukt eller behandlet feil. Forskjellen er at det blir hvitt pulver isteden for brunt.

Siden Tesla åpenbart har tenkt noe på dette når de designet model S antar jeg at de også har behandlet ståldelene på model 3 på fornuftig vis. Det er flere måter å rustbeskytte på en å dekke alt med et tykt lag tectyl. Fasiten får vi om 3-5 år.   
 

17
Spennende med øvre kontrollarmer av komposittmateriale. Rustbeskyttelse så jeg ikke noen steder.

Interessant, den øvre bærearmen av stålplate er vel den eneste delen i hjulopphenget på model S som ruster. Kanskje plastarmen fra model 3 passer....

Ikke noe rustbeskyttelse å se på model S heller, men selv etter 5 salte vintre ser det ikke ut til å være noen skader. Noen har funnet rustne slangeklemmer under frunkbaljen (annen tråd på S avdelingen), det er vel innafor.

Interessant også med elektrisk pumpe og oljefilter på drevkassa. Kanskje basert på erfaringer med ‘manglende fett på en skive’ i drevkassene på model S, som også bare har plaskesmøring. Vil model 3 driveunit’ene gå 1M miles?

18
Elbilen i Samfunnet / Sv: Jordfeilbryter type B
« på: mandag 12. februar 2018, klokken 17:14 »
Dersom jordfeilbryter type B skal oppdage og hindre likestrøm i å snike seg ut av batteriet, gjennom bilens lader, gjennom ladekladden på kabelen og inn i anlegget, burde det ikke da være et krav om type B for all batterilading?

Hva med lading av mobiltelefon, nettbrett, drill, lamper, elsykkel, lekebil, ordinært 12V blybatteri? Ikke samme type likestrøm fra slike småforbrukere, eller er det spenningen, kapasiteten eller noe annet som definerer når en må ha type B?

19
Model S / Sv: Erfaringer med 20” felger? Evt hvilke felger og dekk.
« på: mandag 12. februar 2018, klokken 17:02 »
Men Bardu prøvd 21” med 35 profil? Regner med dine 20” med 40 profil er stor forskjell.

Antar at dette var et spørsmål rettet til meg? Har prøvd 21"/35 på lånebiler, men ikke på egen bil. Det er ikke veldig stor forskjell; teoretisk forskjell i dekkhøyde fra 35- til 40-profil er ca. 12 mm (eller 1/2" selvsagt..) for samme dekkbredde. Men det bidrar til en tanke mer komfort med fortsatt bra grep og stabilitet.   

20
Model S / Sv: Erfaringer med 20” felger? Evt hvilke felger og dekk.
« på: lørdag 10. februar 2018, klokken 23:58 »
Har kjørt på 20" hver sommer, se https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=12892.msg224301#msg224301.

Har aldri fått noen kommentarer fra Tesla på disse når bilen har vært på service/fix. De har skrudd dem av og på flere ganger, har hatt med spesialpipe til mutrene. Så lenge alt er på stell og lovlig (rulleomkrets, innpress, lastindex, etc.) er det ikke grunnlag for å si at garantien utgår kun p.g.a. felg/dekkdimensjon.

21
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bare 11% vil ha elbil?
« på: fredag 02. februar 2018, klokken 13:00 »
De kunne jo også skrevet at bare 11% vil kjøpe ny bensin- eller dieselbil, det burde jo egentlig ha skaffet flere klikk....

Lysglimt for Toyota; selv om salget av biler som lader seg selv vil gå tyngre (2%) blir det et kjempeoppsving for Mirai (1%).

22
Model S / Sv: 0-Vær og dårlige bremser
« på: torsdag 01. februar 2018, klokken 22:28 »
For to år siden opplevde jeg at jeg hadde null bremsekraft:
Hadde kjørt 200 meter, kjørte i 30 km/t med god avstand til bilen foran. Den stoppet for fotgjenger og jeg seilet pent inn i hekken hans. Bilen bak stusset veldig, han så bremselysene mine, men null bremsing. Jeg sto omtrent på pedalen med all min vekt!
Været var omtrent som i dag, null grader, snøvær med mye snøslaps i veibanen.

Mistenker at vakuumpumpen er full av kondens igjen som fryser og danner en innsnevring som hindrer riktig vakuum til bremsekraftforsterkeren.

Hadde samme opplevelse i dag, dog klarte jeg å stoppe med noen få tommers klaring. Ikke opplevd dette før, har ny type skiver og klosser. Merker at disse generelt tar bedre enn det bilen originalt ble levert med.

Teorien om vakuumpumpen virker plausibel, ikke enkelt å få tilstrekkelig kraft på de store bremseflatene kun ved bruk av lårmuskel. Egentlig skuffet over at Tesla valgte vakuumassisterte bremser. Allerede i 1990 hadde jeg elektrohydrauliske bremser på en VW Corrado.

23
Model S / Sv: Neste generasjon Tesla Model S?
« på: torsdag 01. februar 2018, klokken 00:02 »
Dersom det kommer en ny S håper jeg de gjeninnfører noe av det som er blitt borte:

1. Tak av aluminium, børstet rustfritt stål, karbonfiber, flettet bambus eller hva som helst annet enn glass.
2. Bakhjulstrekk, eventuelt med to motorer (ingen diff.) for enda bedre traksjon.
3. Diger frunk med kjølemulighet.
4. Seter trukket med ekte skinn fra veganske kyr, gjerne med kjøling.
5. Vindusviskere som dekker mer av frontruten, kanskje nesten hele?
6. Vindusspyler som fungerer i alle hastigheter og dekker hele frontruten.
7. Mulighet for et helt enkelt tidsur for å starte forvarming. Kan overstyres med app ved behov.
8. Dobbeltlader 22kW.
9. Skiluke i bakseteryggen.
10. Flere valgmuligheter for lakk- og interiørfarger.
11. Varmetråder i de nedre vinduslistene, så vinduene ikke fryser fast.

Og nei, jeg har intet behov for hengerfeste.. ;)

Mine ønsker selvsagt, andre har helt sikkert helt andre oppfatninger.

24
Elbilen i Samfunnet / Sv: infrastrukturkostnad FCEV vs. BEV
« på: mandag 29. januar 2018, klokken 22:32 »
Kan virke som et nytt bestillingsverk fra "hydrogenmafiaen" men kjør debatt!

Studien er finansiert av H2 Mobility som er et konsortium av Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell og TOTAL med målsetting å bygge ut et nettverk av fyllestasjoner for hydrogen. Bestillingsverk er dermed neppe noen ufin karakteristikk. At disse firmaene har til hensikt å tjene penger på hydrogen er vel neppe noen konspirasjonsteori.

Studien er basert litt på det vi også hører her hjemme; 'nettet kollapser dersom alle kjører elbil', og 'det er ikke sikkert det er vind og sol akkurat når du skal lade'. Disse mytene er nok et hakk nærmere sannheten i flatlands-Europa med nett dimensjonert for mindre kapasitet (mye gass brukes til varme og matlaging) og flere folk, dvs. flere biler som skal lades. Å lagre vind- og solenergi man ikke får avsetning for som hydrogen er derfor ikke en helt dum tanke i den forbindelse.

Men å distribuere og fylle dette hydrogenet på millioner av biler har ikke noe for seg. Da er det bedre å gjøre om hydrogenet til strøm igjen ved behov og distribuere den via det ordinære nettet. Ikke spesielt effektivt, men bedre enn å la energien gå til spille.

25
Jaguar i-Pace / Sv: Enda en elbil: Jaguar XJ
« på: mandag 22. januar 2018, klokken 20:59 »
Det ser spennende ut, ja. Forhåpentligvis opprettholdes Jaguars klassiske eleganse utvendig og innvendig. Sammen med et lydløst og ‘effortless’ drivverk kan det bli en fantastisk kombinasjon.

26
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tesla kommer til å forsvinne!
« på: mandag 15. januar 2018, klokken 23:17 »
Kommer ikke til å forsvinne, kun spekulasjon om hvem som skal overta: https://finance.yahoo.com/news/buzz-detroit-will-buy-tesla-161441212.html.

Mange interessante kommentarer, bl.a. at elbiler tar livet av dobbelt så mange fotgjengere som fossilbiler. Tror jeg må ut å jakte i gatene for at den statistikken skal slå til...

27
Lading av Tesla / Automatisk veksling mellom 1-fase og 3-fase lading?
« på: onsdag 10. januar 2018, klokken 23:37 »
Min arbeidsgiver har installert 14 ladepunkter type ZapCharger Pro. Samlet kapasitet 44kW (63A, 400V), max. kapasitet pr. punkt 22kW (32A, 400V). Systemet fordeler automatisk kapasitet mellom tilkoblede kjøretøy.

Har klassisk P85 med dobbeltlader, men begrenser som regel ladestrømmen til 16A, trenger ikke mer enn 11kW når bilen skal stå parkert i 8 timer. Når jeg kobler på om morgenen får jeg stort sett full effekt; 16A, 400V 3- fas, dvs. 11kW. Etterhvert som hybridgjengen kobler til faller fasene ut og strømstyrken reduseres.

Jeg kan se status på ladepunktene fra kontoret, hybridene er fulladet på ettermiddagen. Men selv om det da er ledig kapasitet i anlegget går ikke min bil tilbake til 3-fase lading, den holder seg på 16A, 1-fase dvs. 3,7kW.

Så til spørsmålet; er det bilen som ikke kan/vil veksle tilbake til 3-fase lading eller er det ladestasjonen?

28
Model 3 / Sv: Bakluke og snø
« på: søndag 03. desember 2017, klokken 22:50 »
Jeg fatter ikke hvorfor de har laget den luken så lang og høy. Hva var poenget med den konstruksjonen der? Ekstremt tynne sidekanter eller noe?

De har flyttet hengslepunktet langt inn på taket for å få full åpning til bagasjerommet og samtidig få luken forover så du ikke får den i panna eller bakhodet ved inn/utlasting. Samtidig er hengsler og fjærer montert på utsiden av bagasjerommet slik at det blir lettere å utnytte.

En smart løsning etter mitt syn, ser ikke på feiing av snø som noe stort problem.

29
Model S / Sv: Er du gått lei?
« på: torsdag 19. oktober 2017, klokken 13:52 »
Det jeg er mest lei av er å forholde meg til Tesla som organisasjon 

Enig i dette, i det minste den norske delen av organisasjonen. Helt håpløst å komme gjennom på telefon eller e-mail, får aldri svar. Må kjøre til et service-senter for å komme i kontakt med noen, og der må man forholde seg til stadig nye ungdommer som har droppet ut av BI men ikke har en anelse om hva en bil er eller hvordan Tesla er organisert.

Foreløpig ikke gått lei av selve bilen....

30
Model S / Sv: software 2017.40.1
« på: torsdag 19. oktober 2017, klokken 13:37 »
Men hvor mange prosent av produserte Tesla er levert til Norge?

Jeg tipper på rundt 10%, andre har sikkert mer eksakte tall.

Burde de ikke greid å oversette menyene til Norsk?

Basert på kvaliteten på oversettelsen til norsk på nettsidene og i brukermanualene tror jeg det vil skape færre misforståelser å beholde engelsk her i landet...

Sider: 1 [2] 3 4 ... 15