Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - LA-Thing

Sider: [1] 2 3 ... 15
1
Model S / Sv: Styret sentrerer 2-3 grader til høyre
« på: mandag 29. april 2019, klokken 23:52 »
Er det forskjell på frem- og bakhjul på 75D? Trodde det kun var PxxxD som hadde 1/2" bredere felger og dekk bak.

Har du dekk som er retningsbestemte, dvs. er det angitt rulleretning med pil på dekket? Har det på en av mine biler og klarte å montere feil et år, bilen oppførte se litt snodig da.

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: FCA kjøper Teslas flåteutslipp i EU
« på: søndag 07. april 2019, klokken 22:59 »
Dette er arven etter Sergio som var prinsipiell motstander av elektriske biler. FCA lagde Fiat 500e for salg i USA under tvang, Sergio håpet færrest mulig ville kjøpe den. Nå importeres de til Norge i store kvanta.

Som andre har skrevet, dette er det samme som ZEV-kreditter i USA og grønne sertifikater for strømproduksjon. Men hadde ikke vært meg imot om det også førte til teknisk samarbeid. Kunne godt tenkt meg å bytte ut min 156 2.4 JTD med en Guilia på P100D skateboard.

3
Model S / Sv: Redusere camber bak Model S
« på: torsdag 31. januar 2019, klokken 22:54 »
Absolutt interessant.

Modellerte opp en arm tilsvarende Open EVSE's design i eloksert aluminium. Fikk et overslag på 4000,- /stk. fra et maskinverksted jeg har god erfaring med gjennom jobben. Så det betyr fort 10 000,- for et par inkludert foringer.

Hva koster en ny, standard arm fra Tesla?

Hva er forskjellen på gamle og nye biler? D-bilene (uten P) har en mindre motor og antagelig en annen bakramme, men det var vel ingen grunn til å endre selve hjulopphenget?

Blir nok billigere å kjøpe en rundfil og noen platebiter på Biltema....

4
Model S / Sv: Redusere camber bak Model S
« på: lørdag 26. januar 2019, klokken 23:35 »
Den justerbare armen til 'BBC Speed Machine' er enda en cowboy løsning, bare å styre unna.

Den til 'Open EVSE' ser ut slik jeg ville gjort det. Synd de ikke produserer dem lengre.

Lolachampcar kopierte designet på den originale armen. Greit nok, men unødvendig når man bare skal lage en håndfull. Tesla's design er smart når man skal lage noen 10- eller 100- tusen. Etter det jeg forstår brukte han originale foringer; betyr det at man kan kjøpe de hos Tesla? Eller presset han ut foringene fra original arm og brukte i den lengre?

Forøvrig ikke så rart at dette ikke selger særlig. Knapt noen Tesla-eiere som ser dette som et problem, enda færre som synes de bør gjøre noe med det. Men de siste månedene begynner noen biler å komme ut av garantiperioden, det åpner opp for modifikasjoner uten garantirisiko.

Printing i Titan er kult, men ser ikke helt at det skulle være noen god løsning i dette tilfellet. Lite å hente på hverken vekt eller styrke og prisen antagelig 5 ganger CNC maskinering i aluminium.

Kan godt modellere opp en kopi av Open EVSE designet med Lolachampcars dimensjoner å få et prisoverslag om det er interessant. Foringer kommer i tillegg.

5
Model S / Sv: Redusere camber bak Model S
« på: torsdag 24. januar 2019, klokken 00:00 »
Ellers er det vel enda et alternativ i tillegg til de fire i åpningsinnlegget: Camberbolt, eller eksentrisk bolt om man vil. Det er vel relativt ofte brukt for å korrigere camber etter senking rundt om virker det som. Etter hva jeg leser kan man få 0,5-1 grad med en slik. Men usikker på om disse kan glippe; de er jo avhengig av at anleggsflaten fra skivene får såpass grep at de låser skikkelig.

Tviler på at det blir plass til en eksenterbolt gjennom camberstaget uten å endre på enten bakramme eller spindelhus. Skal du forlenge avstanden mellom pivotpunktene ca. 5mm trengs det litt plass til en slik skrue. I tillegg bør den, som du skriver, låses på et vis.

Kikket på camberforingen til EV Tuning; det var et skikkelig cowboy-design! Tror ikke jeg ville lagt meg inn i en skarp sving i høy hastighet med noe sånt. I tillegg ble det ikke mye foring igjen å snakke om siden eksenteren tok nesten all plassen.

De brukte camberarmene dine egner seg fint til å gjøre noen målinger både av geometri, hardhet på foringer og eventuelt materiale. Deretter er det lett å designe lengre armer, og litt lettere å finne foringer med passende hardhet.

På den annen side er vel aller enkleste løsning å kjøpe noen armer fra 'Lolachampcar' dersom han allerede har gjort jobben? Har ikke lest alt han har skrevet, men virker som en som har peiling.

6
Model S / Sv: Redusere camber bak Model S
« på: mandag 21. januar 2019, klokken 23:45 »
Da er kanskje ikke 5-6mm lengre stag for min del så dumt.

Så må må man naturligvis få tak i foringer som passer også.

Er det snakk om de stagene som er laget av ekstrudert aluminium, ca. 20cm lange og montert rett over drivakselen? Er enig i at disse bør lages av hel ved, relativt enkle å maskinere fra passende aluminiumsplate.

Foringer kan man få flere steder, f.eks her: https://www.demon-tweeks.com/no/whiteline-rear-camber-correction-kit-whikca379/ utfordringen blir å finne noen som passer fysisk og samtidig har en passende hardhet. Polyurethanforinger som er populære i enkelte miljøer blir for harde for normal bruk og vil slite unødig på øvrige foringer.

Er det slik at understellet er fra Mercedes S-klasse, eller er det bare en urban myte? Dersom det er tilfelle finnes kanskje alternative stag i delelageret til Mercedes.

7
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: torsdag 10. januar 2019, klokken 17:16 »
@LA-Thing: Kona di, sier du? Hun heter vel ikke Hyundai?  :D

Har redigert innlegget mitt nå for å gjøre det klinkende klart hvem kona tilhører

8
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: onsdag 09. januar 2019, klokken 21:40 »
Burde fulgt bedre med i tysktimene på 90-tallet merker jeg.. noen som får noe ut av dette?

Lang video med mye prat for relativt enkelt budskap:

Han er generelt fornøyd med at Audi har lagt til rette for å kunne lade 'overalt' med bare ett abonnement. Da slipper man et dusin kort/brikker/app'er som man ofte trenger idag.

Det han er misfornøyd med er at han mener Audi ikke har forstått hvordan elbiler brukes og lades, de har bare kopiert bruken av bensin/dieselbil når de utarbeidet denne ordningen. Han sier elbiler lades når man kan, ikke når man må, og ikke nødvendigvis til 100%. Bensin/dieselbiler fylles som regel når man er omtrent tom, og da til full tank. Som eksempel sier han at kona ofte må på do, de må da uansett stoppe, og han kan da lade 10-15min mens han venter. Med Audis ordning blir dette uhensiktsmessig dyrt, da han må betale pr. lading.

Han mener også at prisingen er uoversiktlig og antagelig for kostbar da Audi belaster pr. lading i Tyskland, men pr. minutt eller kWh i andre land. I tillegg tilkommer månedsgebyr, parkeringsgebyr, etc. For en fullading (0-100%) mener han prisene er bra, men dette forekommer jo sjelden.

Kona hans er mer positivt innstilt og regner med at dette går seg til når Audi får tilbakemeldinger fra kundene.

9
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
« på: onsdag 12. desember 2018, klokken 23:17 »
Reportasje fra ARD, tilsvarer omtrent NRK: http://www.daserste.de/information/reportage-dokumentation/dokus/sendung/tesla-unter-strom-100.html.

For de som ikke er så støe i tysk:
- Tesla har brukt tysk metode for utvikling; selge dyr bil først, deretter billigere.
- Mange tyske deler i Tesla.
- Tysk kompetanse bak produksjon av Tesla.
- Tesla har et greit ladenettverk, men en tysk familie bruker 17 timer på 1000km.
- Tesla kjører sine arbeidere (for) hardt, ikke noen fagforening som hjelper dem slik det er i Tyskland.
- Snart kommer Porsche med bedre akselerasjon, høyere toppfart, bedre kjøling, lengre rekkevidde, bedre kvalitet og raskere lading (Ionity).
- Tyskerne kan bilproduksjon best.
- Tyskere utvikler også andre elbiler, ref. Byton.
- Tyskerne er nå godt igang og vil kjøre forbi Tesla om 3-5 år.


10
Elbiler i media / Sv: RIVIAN nytt spennende elbilmerke.
« på: torsdag 29. november 2018, klokken 18:57 »
Hadde de bare klart å implementere frontlyktene på et annet vis, så hadde det sett ganske bra ut.

Ser iallfall ut som de har gitt blanke i aerodynamikk. Forbruket vil nok bli ganske drastisk.

Enig i at frontlyktene krever tilvenning, ellers ikke så galt design.

Minner litt om Range Rover. Den har vel heller ingen imponerende Cw-verdi men til gjengjeld stort frontareal og ditto forbruk. Siden de oppgir 660km på 180kWt kapasitet antar de jo selv et forbruk i området 350-400 Wt/km.

11
Tesla / Sv: Mobile service vans kommer til Norge!
« på: torsdag 05. juli 2018, klokken 23:47 »
Har de ikke holdt på med dette en stund allerede? Siste reparasjon jeg hadde skulle gjøres mobilt (hjullager og 12V). Lot bilen stå hjemme og leverte nøkkelen til Tesla. Når jeg kom hjem fra jobb stod bilen parkert hjemme og var fikset.

For min del ingen besparelse av tid, da jeg bor 2km fra Tesla Drammen, men så lenge bilen blir reparert er det det samme for meg hvordan de velger å gjøre det.

12
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
« på: lørdag 21. april 2018, klokken 10:48 »
Italienere lever i sin egen verden. Med mangel på normale politikere, et ekstremt byråkrati, korrupsjon, kameraderi, lav økonomisk vekst, høy arbeidsledighet  og generelt lite kunnskap om miljø tar det nok endel tid før de får alternativer til diesel på plass.

13
Likte en av kommentarene:

«Per Oscar Raassum Gran, Norway
Kan slå fast at denne faktasjekken ikke holder mål.»

Hvilken nytte har vi av SSB, Finansdepartementet og TØI når denne karen allerede har svaret?  ;)

14
Elbiler i media / Sv: Hydrogen er framtida, danker ut batterielektrisk!
« på: onsdag 14. mars 2018, klokken 00:23 »
Hydrogen gjør metall porøst, så det må skiftes.

Søk på ‘hydrogensprøhet’, er et praktisk problem, særlig i prosessindustrien. Foreløpig ikke i bruk som fagterm i psykologien.

15
Audi e-tron / Sv: Pris!
« på: onsdag 07. mars 2018, klokken 17:42 »
Noen mener Audi vil selge flest elSUV’s om et par år:https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-03-06/jaguar-beats-audi-to-electric-suv-with-high-pressure-design-room.

Denne uttalelsen fra Peter Mertens i Audi kan tyde på en noe høyere pris enn enkelte forventer: ‘The vehicle, with a 500-kilometer driving range, will be somewhat higher-priced than its direct equivalents. The battery is very expensive, so we do need customers’ willingness to partially take this on’.

Sider: [1] 2 3 ... 15