Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eledille

#31
Bestilling og levering / Sv: Luftfjæring model s
søndag 09. februar 2014, klokken 10:14
Folk som er opptatt av sportslige kjøreegenskaper kan godt finne på å velge stålfjærer selv om de er stinne av penger.
#32
Model S 2013 - 2022 / Sv: Brukes din Tesla som familiebil?
søndag 09. februar 2014, klokken 10:12
Sitat fra: Bent på søndag 09. februar 2014, klokken 02:23
Vær snill med Spetalen, han er en mann i sorg. :)

Haha  :D
#33
DRIFTSBATTERI / Sv: lading mellom 80 og 100
søndag 09. februar 2014, klokken 10:01
Se Figure 1 i PDF'en i denne posten, f. eks.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10942.msg152076.html#msg152076

Legg merke til at lading mellom 25 og 75 % ga dårligere levetid enn mellom 0 og 50 %.

Hvis du har teknisk eller vitenskapelig dokumentasjon som kan tyde på at jeg tar feil så blir jeg veldig glad for å få vite det, jeg prøver selv å passe på batteriet i både Leafen og Teslaen vår best mulig. Artikler på Battery university teller ikke :)
#34
DRIFTSBATTERI / Sv: lading mellom 80 og 100
søndag 09. februar 2014, klokken 09:34
Det er ikke skadelig å tømme til under 20 % så lenge bilen ikke blir stående lenge med lite strøm. Det som kan ødelegge batteriet helt er å tømme langt ned og så la bilen stå lenge (dagevis). Da tømmes batteriet sakte av seg selv (selvutlading), og når spenningen går under en viss terskel så korroderer kobberet inni cellene og forurenser kjemikaliene, og da er batteriet ødelagt.

Opplading til høy ladestatus sliter, men det å stå med høy ladestatus sliter også.

Ikke vær redd for å bruke 100 % når det trengs, det er dyrere å kjøre fossilt enn å slite litt på batteriet!

Det er bra å ikke lade opp mer enn man trenger pluss god margin.

Det ideelle er å lade opp nærmest mulig avgang, sånn at batteriet står med lav og middels ladestatus mest mulig av tiden. Batteriet tar ingen skade av smålading.

Husk at det skal være praktisk å bruke bilen, så ikke bli hysterisk påpasselig. Men det hjelper å vite hva som er det beste, så kan man være snill med batteriet når det passer.
#36
Leaf 2010-2017 / Sv: bestilt Leaf Acenta, nybegynnerspørsmål
lørdag 08. februar 2014, klokken 22:24
Elbil fundamentalist:

Opplading til 100 % sliter på batteriet. Utlading til 0 sliter ikke på batteriet, så sant den får strøm igjen med en gang.

Batteriet har det best under 50 %, men trenger man 100 % så lader man til 100 %. Bare ikke lad fullt bare for å gjøre det.

Hvor lenge batteriet befinner seg på høy ladestatus har også innvirkning, så hvis man vil være hysterisk kan man bruke timeren slik at batteriet lades først like før det skal brukes :)
#37
Leaf 2010-2017 / Sv: Å kjøre i B modus, Eco modus eller D modus
lørdag 08. februar 2014, klokken 22:02
Noen knep er som følger:

Litt høyt dekktrykk
Følg med på hva som skjer langt frem for å kunne regenerere svakt og lenge eller bare trille.
La farten følge terrenget til en viss grad - la farten dabbe litt mot bakketoppene og ta igjen nedover på andre siden
Mest mulig jevnt og lavt pådrag med både regen og aks gir best rekkevidde.

Eks: Hvis du ser at lyskrysset blir rødt et godt stykke frem, så er den vanligste responsen fra en fossilbilist å fortsette i samme fart, og så bremse krapt ned ved stopplinja. Hvis du i stedet regenererer farten litt ned tidlig, så kan du trille frem mot krysset og så skifter det til grønt igjen rett før du kommer frem så du slipper å stoppe. Morsomt å være laaangt foran de andre over krysset fordi man så fremover og beregnet rett så man passerer dem med 40 km/t mens de driver og clutcher i førstegiret :)
#38
Bestilling og levering / Sv: Luftfjæring model s
lørdag 08. februar 2014, klokken 21:29
Jeg har ikke luft og har ikke angret på det. Standardfjæringen er av veldig bra kvalitet. Den absorberer ujevnheter bedre enn det meste og er likevel fast og sportslig.

Hvis jeg bodde i Oslo sentrum hadde jeg nok ønsket meg luft. Det blir noen voldsomme voller mellom parkeringsplassene og veibanen etter hvert. Men da hadde jeg neppe hatt MS heller :)

Obs: Mange overdriver hvor lav MS er. Den er faktisk ikke spesielt lav.
#39
Turer i Norge. / Sv: Over Haukelifjell i kolonne
lørdag 08. februar 2014, klokken 20:59
Wohoo  8)
#40
For å kunne utnytte dette må spenningen på batteripakkene opp. Hvis man skulle ladet et MS85-batteri fra 0 til 70 % på seks minutter trengs det nesten to kiloampere strøm. Da blir både plugg og kabel helt uhåndterlig hvis det ikke står montert på en slags arm. I tillegg ville effekten være på 600 kW, dvs. 4,5 ganger de nye superladerne.

Jeg sier ikke at det er umulig, men det er relativt ambisiøst, i hvert fall :)
#41
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Batterihavari
lørdag 08. februar 2014, klokken 14:02
For en uke siden eksploderte batteriet i Thinken vår med et kraftig knall. Den hadde gått 99500 km og er 13 år gammel.

Hva gjør jeg med den nå for at ikke skaden skal bli verre enn den allerede er? Vi har skaffet oss en Leaf til erstatning, så det er ingenting som haster. Jeg tenker at jeg bør koble fra 12 V-batteriet så den ikke prøver å lade det, i hvert fall. Så lenge det er strøm på hovedbatteriet går det vel an å starte den og få den i nøytral for å flytte på den.

Enten kan jeg selge den til noen som kan bygge den opp igjen, eller jeg kunne fått den reparert for å få den på veien igjen.

Noen som har noen idé om priser? Den har ganske ny lader og nesten ny motorstyring.
#42
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvilken leaf skal jeg velge?
lørdag 08. februar 2014, klokken 13:47
Heisann, da har vi blitt Leaf-eiere også :)
#43
Model S 2013 - 2022 / Sv: Spetalens løgner
fredag 07. februar 2014, klokken 10:54
Han ville vel ikke slå helt retrett, men saken er jo at i en tradisjonell sportsbil så er det så mye motor at det blir lite plass til bagasje og passasjerer. Den man må sammenlikne med i så fall er Panamera, og den sammenlikningen faller heller ikke heldig ut for fossilene.

Model S er en familiebil som går som en sportsbil, ikke en sportsbil som også kan brukes som familiebil.
#44
Jeg tror det beste må være å fortsette å flytte ting dit de hører hjemme, men gjøre det mye lettere å finne dem igjen fra Tesla-forumet.
#45
Hvis det er en jordfeil i nærheten så vil fasen med jordfeil dras ned mot null og spenningen på de andre fasene vil skyves opp.

Det er stort slingringsmonn, så vidt jeg har sett regnes alt mellom 90 og 170 V mot jord som greit nok.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA