Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Paul

#31
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
onsdag 10. juli 2019, klokken 06:51
tidlig 2015 P85D, 131t km(ukjent hvordan batteriet var behandlet av tidligere eiere) tok en tur til superlader, bare for å teste.
kom til Superlader med 15% og varmt batteri, og det så ut slik, ved:

15% 112kW (varte i 1minutt den hastighet)
16% 98kW
25% 92kW
35% 78kW
45% 66kW
50% 55kW

Mener det var mer kW når jeg hadde P85 for noen år tilbake. Ellers ikke noe vesentlig reduksjon i topplading (340km, ved 90%). Spurte Tesla om DU og batteri var byttet tidligere, fikk svar at begge DU'er og batteri er ikke byttet, samt fikk delenummer på det som er i bilen min(vet at de kan sees klistermerke på batteriet, men hos meg klister på batteriet er borte  ;) ).
Er på SW 2019.20.4.2 66625e9




#32
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
mandag 08. juli 2019, klokken 10:08
Er det forsøk å lage en liste med delenummer på batteri og eventuelle symptomer? kansjkje noe sammenheng der?

min P85D Batteri har delenummer 1031043-00-E ikke noe vesentlig reduksjon i kapasitet (340km ved 90%). Supelading er ikke testet enda  :o
#33
Gummi hjul(dekk) fra Jula:
#34
Sitat fra: Muffinman på torsdag 04. juli 2019, klokken 13:37
Ok, så omkretsen er passe?

Dekk kunne være 3-4mm mindre, men ja passer relativt godt. kan ta bilde i helgen
#35
Sitat fra: Muffinman på torsdag 04. juli 2019, klokken 09:04
Noen som har lyst til å lage en DIY på å modde hjulene til en mer hensiktsmessig (les: mykere) type? Leste noe for en tid tilbake om at noen hadde kjøpt trillebårdekk på Jula og kledd rund, men finner det ikke igjen.

Hjul kan kjøpes hos  Jula:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/slepeinnretning/transporthjul/luftgummihjul-321061/


Skjere ut dekk cirka 2cm nedover fra mønsteret(markert rød), legge på tesla hjul og så feste med korte treskruer :+1:
#36
fikset i går vårt mini Tesla. Begge motorene virket døde, men spenning kom ut fra batteri til motor plugger (ved akselerator trykk).

Tok ut sete samt deksel som er over motorer(4 skruer) og fant ut at den kopper induktor var knekt ved PCB på begge motorer.  Tok ut loddebolt og loddet på - virker føreløpig :)  hvis den blir knekt igjen - skall bytte ut den induktor med ny :)
#37
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
mandag 24. juni 2019, klokken 09:28
Sitat fra: fonberg på mandag 24. juni 2019, klokken 09:00

Det skal være klistremerke på batteripakkene, plassert innenfor høyre forhjul.

Vet at det bør være klistremerke der, men det er ingen klistremerke der (på P85D), lurer på om det er mulig å "lese av" batteri delenummer, eller om det finnes klistremerke en annen plass?
#38
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
mandag 24. juni 2019, klokken 08:38
Har X75 fra sen 2017(gått 30t. km) - ikke noe uvanlig, rundt 320km. (er fortsatt på 2019.12.xx)
fikk kjøpt ny(godt brukt :o ) P85D 2015 (med 130t km), hadde ikke behov å lade til 100% men ved 90% det viser 340km (2019.16.3.2)

t4u app viser:
på X75D: 71kWh (2.1% range loss), Ideal range: 322km
på P85D: 72kWh (7.2% range loss), Ideal range: 378km

prøvd å sjekke P85D hvilken batteri har jeg(tipper den er byttet), men fant ingen sticker på Batteriet. finnes det en måtte å finne ut hvilken batteri har jeg? bør det være "sticker" på reparerte batteirer?
#39
Hei,
selger vår Kia Soul EV. 2015 modell, kjørt 83000km

fungerer fantastisk som bil nr 2

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=145057209

#40

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. juni 2019, klokken 13:09

Absolutt. Man velger jo den bilen som passer best for egne behov. Det er jo ting S er bedre på enn X.
Men synes like fullt påstanden var merkelig da den ikke henger på greip med det som skrives her på forumet eller på Facebook. Nær alle erfaringene postet av folk som har eid begge bilene foretrekker X.
I farten kan jeg bare huske 2-3 innlegg fra folk som melder det motsatte, mens titalls foretrekker X. Det samme ser jeg blant venner og bekjente. Flere går fra S til X. Ingen går andre vei. Derimot finnes det eiere som har S som ikke vil bytte til X. Men altså ingen eiere av X som vil bytte til S.

X er mer praktisk
S gir mer kjøreglede og er penere.

Hadde S i 4 år, gjekk over til X - mye mer praktisk med småbarn  :+1:.

Nå kom tiden for å  bytte ut den andre bilen- Kia Soul EV. Først tenkte vi  på Model 3, men etter prøvekjøring, samt endret familiesituasjon (venter på barn nr 3) - bestemte vi heller på brukt S istedenfor ny Model 3. Mer plass i baksetet samt bedre åpning av bakluke (praktisk med barnevogn) .



#41
Har bestilt bil den 19 April, fikk bil utlevert i dag (14.06.2019)

Bilen hadde alle nye bremseklosser, samt nye skiver bak. helt nye 21' Turbin grå staggered felger med nye Michelin dekk  :)

Vet ikke hva mer som var fikset på den, er det mulig å få info fra tesla om hva har blitt gjort?

stakkars man som utleverte bilen,  det var hans første Model S utlevering, så han virket litt stressed :)


Bilen kom på MyTesta mens jeg gjekk gjennom bilen. 

Jeg kjørte ikke ut med bilen fra tesla, siden dem skal fikse en innvendig dør panel som virket litt løs, samt justere støtfangeren foran(syntes det var litt for stor avstand mellom støtvanger og panser).
også fant en liten hull i baksete, ved Isofix feste, men Tesla nekter å fikse det, siden den er nesten usynlig (må bare leve med det).

Gleder meg  å hente bilen på vei fra jobb, samt kjøre i P85D for første gang  8)  (hadde en P85 fra før av)


EDIT: nå bilen er hentet - super fornøyd med bilen, selv om jeg fant noe mer som må utbedres av service/garanti.  Etter noen prøvekjøringer i "Insane" modus, jeg var kvalm i noen timer etterpå,  :o, og begynte å lure om det var nødventig med P85D... den er brutal mot kroppen  :D
#42
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteribytte 85 -> 90/100?
tirsdag 04. juni 2019, klokken 13:01
må hovedbatteriet bli held dø for å få det byttet? hvlilke symptomer kommer det før den må byttes?

tenker å kjøpe brukt P85D gjennom tesla, da blir det ca 4 år til med garanti på batteri og DU.

men om  batteriet er "plug and play"? dvs hvis batteriet må byttes utenfor garanti, om det kan  kjøpes batteri fra vraket bil (90 eller 100) og så settes inn i en model S som hadde 85kWh batteri? skal det virke uten at tesla må blandes inn? 
#43
Selger vårt Kia Soul EV Exclusive 2015 modell,
80 t.km, alle serviser tatt hos Kia forhandler.

3år elelr 70t km igjen av nybilgaranti.

Pris 149.000 kr  (kan diskuteres noe  ;) )

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=145057209
#44
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fordeler med Model s kontra Model 3
torsdag 11. april 2019, klokken 13:56
Sitat fra: Muffinman på søndag 07. april 2019, klokken 10:33
Tror jeg heller ville sett etter en 85D. Sannsynligvis mer restkapasitet på batteriet siden rivstartene sliter mye, understell i bedre stand, lengre rekkevidde pga liten driveunit bak osv. Og forsikringen er nok billigere på 85D. Forskjellen i akselerasjon er svært liten over ca. 70km/t med mindre du sammenligner med en P85D med ludicrous. De drar hardere videre oppover i hastighet også.

var "litt" overrasket når jeg sjekket pris på forsikring til 2015 model S 70D/85D/P85D. Prisene varierer fra 12t til 17t kr for 4 år gammelt bil :o . betaler cirka 8,5t for X75D hos DNB. men hvis jeg sjekker pris på en 2015 Model S 85D - får rundt 13.5t  ::)

har full bonus legger inn 12t eller 16t km, og egenandel på 8000kr.   
Kia Soul EV med egenandel på 4000kr kjørelengde 16t km koster 4,5t med kasko super dekkning.
#45
Sitat fra: Hvitmalt på mandag 08. april 2019, klokken 22:34
Etter å ha fulgt med på bruktbilsiden til Tesla i ett par uker, slo vi i dag til på en 2015 TMS 85D med alt utstyr untatt next gen seter. Den har kjørt 106k km, så litt spent på hvor mye vedlikeholdskostnader vi kan forvente oss...


så bilen gjekk ned fra 700ish til 450ish i løpet av 2 mnd? :)
henter du data manuelt, eler har en smart, automatisk overføring? :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA