Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Paul

#16
Tesla / Sv: Bytte MCU1 til MCU2 er endelig mulig i Norge
søndag 16. januar 2022, klokken 08:59
Sitat fra: HKS på mandag 01. november 2021, klokken 17:28

Ut i fra hvordan datamaskinen nå er designet tror jeg vi kan si med ganske høy sikkerhet at det ikke kommer til å bli noe retrofit for gamle Model S/X. Datamaskinen er ligner ganske mye på arkitekturen fra Model 3/Y, med at den blir kjølt med væske fra bilen sitt kjølesystem (ikke med luft som på MCU1/2).

har bestilt MCU1 til MCU2 oppgradering på min 2017 X (AP er bytter til HW3), og begynte å lese om den nye MCU3, og lurer på om jeg kanskje bør avbestille og heller vente på MCU3 retrofit, men etter det du skriver, så virker det lite sannsynlig at det blir noe MCU3 retrofit til MCU1 bilene.  :-\

tror jeg bare kjører på med oppgradering til MCU2 og beholder bilen i 4-5 år til.
#17
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bestille X nå?
tirsdag 11. januar 2022, klokken 17:15
Nå når X er med «native» CCS, og ikke enda MVA på elbiler i 2022, begynner jeg å vurdere oppgradering. Når jeg konfigurerer bil(X, Long range) får jeg ikke priser :o (ser priser på model 3/Y, men ikke S/X)

Ser dere priser på Norsk tesla side? Hva er forventet leveringsdato hvis en bestiller nå?
#18
Sitat fra: ApeX på torsdag 14. januar 2021, klokken 22:33
Sitat fra: geear på onsdag 06. januar 2021, klokken 19:22
Hvor kommer ryktet, om at de he fjernet justerbar nakkestøtte, fra?

Det er ikke et rykte. Nye Model X har ikke justerbar nakkestøtte av en eller annen grunn. Det nye setet ser vesentlig dårligere ut etter min mening. Minner om Model 3 setet.

Hvis jeg forstår riktig så er dette pga at alle setene produseres nå av tesla selv, og dem vil streamline produkjon(et eller annen video fra Murno).

dvs settene foran  er like på S/3/X/Y, hvertfall konstruksjon på innsiden er lik. Har ikke sammenlignet settene på nyeste X/S mot model3, men kansje noen her som har X med nye setter og model3? 

hadde vært fint med bilder:)
#19
hei,

skal kjøre 1 time hver vei for å hente (hus)vindu 120cmx120cm.
lurer på om det er plass til 120cmx120cm vindu i Model S (med 2 rad lagt ned)?

noen som har prøvd?  :)

eller bør jeg låne tilhenger?

#20
måtte ringe tesla og fikk bekreftet  (skriftlig) at det følger bilen, siden jeg kjøte rett før dem fjernet superlading på bilene solg som CPO:
"Sen angående supercharging så är din bils supercharging konfiguration bunden till bilen, så när du säljer den privat så kommer det att följa med bilen.

Hör gärna av dig igen om du undrar över något.

Önskar dig en fin dag!

Med vänliga hälsningar | Best regards,

Hanna | Vehicle Support , Customer Support EMEA"
#21
Hei,
i fjor kjøpte jeg CPO P85D, med "ubegrenset superlading" (tolker det at det er gratis superlading i bilens levetid)., og holder på å selge bilen videre, men er ikke helt sikker om grattis lading følger bilen?
i bestillingsavtale står det at bilen leveres med "ubegrenset superlading", men på my tesla står det "grattis superlading". for eksempel på premium conectivity stpr det på my tesla "Gratis, ubegrenset".  noen som var bort i dette?
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#22
Tesla / Sv: Kommer endelig MCU2 til oss med MCU1?
tirsdag 03. mars 2020, klokken 09:49
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. mars 2020, klokken 06:34
Det fjernet ihvertfall all tvil om at de kommer til å oppgradere HW2.0 til HW3 også.

Da er spørsmålet når dette kommer til Norge. Og så spørs det om de gjør dette for at det skal bli billigere å oppgradere mcu1 biler til HW3 ;).
For biler med AP2.0/AP2.5 og betalt FSD ved oppgradering til MCU2 byttes også AP PCen til HW3.0 samtidlig:

"Owners with Full Self-Driving Capability will receive early access to the Infotainment Upgrade and a complimentary upgrade to the Full Self-Driving Computer during their appointment"

mistenker at vi som har MCU1 og betalt FSD, men vil ikke betale for "Infotainment Upgrade" skal få MCU2 til slutt, men med SW begrenset funksjønalitet (uten netflix, youtube, karaoke etc..)

Det er mulig at etterhvert  Tesla skal tilby  MCU2 billigere(for oss som har betalt FSD), men lite sannsynlig. Foreløpig gjøres ikke det  i USA.
#23
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gratis LTE-oppgradering
tirsdag 17. desember 2019, klokken 10:06
Sitat fra: tesli på tirsdag 17. desember 2019, klokken 09:54
For CPO biler med utvidet garanti så tas det på garantien. Har nylig gjort dette i Oslo (Grorud, Skøyen og Karihaugen har bekreftet at de tar det på utvidet garanti). Men har hørt om andre service senter som ikke tar det på utvidet garanti.

Stavanger tar ikke inn biler som har tesla bruktbilgaranti(CPO), som er kjørt mer enn 100t km eller er over 5år.
Hvor mange km på din bil?
#24
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gratis LTE-oppgradering
mandag 16. desember 2019, klokken 16:13
Sitat fra: Heinz på onsdag 11. desember 2019, klokken 22:36
Sendte mail til Tesla Stavanger på mandag, og fikk time i morgen torsdag, for gratis oppgradering til LTE. Bilens garanti utgår i mars 2020

hvor mange KM på telleren?
#25
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gratis LTE-oppgradering
tirsdag 10. desember 2019, klokken 06:59
Sitat fra: Sandvika på lørdag 07. desember 2019, klokken 02:25
Men la meg forklare; bilen er solgt med visse egenskaper.  Når 3g er nedlagt så har ikke produktet disse egenskapene. Derimot har produktet en klar mangel. Tesla burde vite at 3G var besluttet nedlagt, ikke nødvendigvis kjøper. Dette er en mangel man kan reklamere på innenfor reklamasjonsfristen. Spørsmålet er vel heller hvorvidt alle burde fått oppgraderingen da det var kjent at dette kom til å bli en mangel før reklamasjonsfristen av utløpt.

i Juni i år  har kjøpt feb2015 CPO Tesla med 2 års garanti. Bestilte time for utskiftint fra  3G til 4G. Dem ringte neste dag og forklarte at det gjeller kun biler under 5år og under 100t km. Min er under 5 år, over 100t km, men med bruktbilgaranti fra Tesla. Tesla avbestilte time.

Etter at jeg fant på FB at noen(på Tesla Skøyen) i min sutuasjon får det byttet ut alikevel - bestilte ny time, men Tesla nekter å gjøre det grattis. Og gir ikke forklaring hvorfor andre får det gjort.

Hvis Tesla tar ikke den bulletin på garanti, kan jeg reklamere? men 3G virker fortsatt, så det blir litt vanskelig. noe forslag?

#26
Tesla Pickup / Sv: Tesla pick-up?
fredag 08. november 2019, klokken 12:28
med alt som er sagt rundt PickUp truck, tror at  den blir ikke lovlig å kjøre med kl B førerkort i Europa..


i USA kan jo B forekort brukkes for biler opp til 11t:

"Class B is valid for single vehicle with GVWR of 26,001 lbs. or more, and vehicle is not towing an excess of 10,000 lbs. GVWR."

26000lbs=11793kg


#27
Tesla / Sv: Utvidet, begrenset bruktbilgaranti
torsdag 19. september 2019, klokken 08:30
Ser ut mer logisk at det er 2 år fra leveringsdato, da blir det i mitt tilfelle fram til 14 Juni 2021.

forresten ser på finn.no an noen selger videre sine Model S med 2 års utvidet garanti, men oppgir  den utvidet garantien som 5+2år fra førtegangsregistrering dato.

#28
Tesla / Sv: Utvidet, begrenset bruktbilgaranti
onsdag 18. september 2019, klokken 10:26
Leser vilkår i den "Utvidet begrenset bruktbilgaranti" fra Tesla, men har ikke forstår om de «2 år». 
er det 2 år fra leveringsdato? eller 2 år i tillegg til den fortsatt gjellende  5års nybilgaranti?

Fikk overlevert bruktbil fra tesla den 14 Juni 2019. Bilen er førstegangsregistrert den 27.02.2015

Så spørsmålet er om garanti gjelder  inntil 14.06.2021, eller 27.02.2022? (gitt at bilen blir kjørt under 160t km)



"Utvidet begrenset bruktbilgaranti
Utvidet begrenset bruktbilgaranti gjelder kjøretøy som er over 4 år gamle eller har kjørt over
80 000 km (50 000 miles), men er under 6 år gamle og har kjørt mindre enn 160 000 km
(100 000 miles) ved levering fra Tesla.
Denne utvidede begrensede bruktbilgarantien gir dekning for kjøretøy som er inntil 2 år gamle
eller har kjørt inntil 160 000 km (100 000 miles), avhengig av hva som inntreffer først.
#29

   På min sen 2017 model X var veldig like simptomer: tok 5-10 minutt for å starte bilen.
Er fortsatt på garanti, så bestilte time via App.  neste morgen fikk jeg tlf fra en hyggelig tesla tekniker som sa at han har koblet til bilen min: - minne var fult, og derfor bilen restartet seg hele veien. han sa at han slettet store mengder med filer fra bilen, samt anbefalte å resette Trip meter(min var ikke re-settet fra bilen var ny) og formatere på nytt USD drive som var tilkoblet for "Sentry/dashcam".

Bilen var fint samme dag, selv før jeg resettet tripmeter og formaterte USB minnepinne.
#30
Hadde problemer i flere uker at bilen tar alt for langt tid til å "våkne", opp til 10minutt, av og til vekkes ikke før reset med scroll hjulene..

på Mandag, den 15.Juli har bestilt time via App, og fikk tildelt første ledig den 6 August.

på tirsdag morgen (den 16.juli) får jeg tlf fra ukjent nummer, det var en tesla teknikker som sa at han har koblet opp til min bil i går kveld  og fjernet noen store filer i bilen, og at nå problemet bør være løst. Sa at jeg rekte ikke å sjekke om pøblement er løst, da avtalte at han ringer neste dag bare for å sjekke om bilen oppfører seg bra  :+1:    fikk tlf i dag, og han kansellerte den time 6 August.

ikke så ille i mitt tillfelle.  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA