Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - frosken

#61
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk slitasje - Dual modellene
tirsdag 29. september 2015, klokken 14:44
Slik ser mine sommerdekk ut etter ca 10.000 relativt rolige kilometer. Dette er venstre forhjul. Liker ikke det jeg ser. Skyldes dette dårlig gummi eller feil hjulstilling?

#62
Model S 2013 - 2022 / Sv: XBox One + Forza 6 + Tesla P85D = Sant
torsdag 24. september 2015, klokken 16:05
Sitat fra: RonnyØ på torsdag 24. september 2015, klokken 14:08
Sitat fra: VL på torsdag 24. september 2015, klokken 12:02
#P85D:

Er det muligheter for å ta med sin egen bil på Nurburgring ring altså? Vet jo at det finnes mulighet for å kjøre alt mulig av sportsbiler der, men visste ikke det i så fall  ;D Og har du en side med info om priser, tider det er mulig etc eller?

Selvfølgelig! Har kjørt der med alt jeg har eid de siste 12-13åra. 27euro pr runde nå, og noe rabatt om du kjøper "klippekort". Sesongpass er vel 1650€ trur jeg.
http://www.nuerburgring.de/en/drives-fun/drives/touristenfahrten.html

Virker veldig gøy, men lurt å ha dette i bakhodet:
Sitat(...) Nurburgring er klassifisert som bomveg med fri fart, men sjekk med forsikringselskapet ditt om hvordan det stiller seg ved eventuell skade. Kjipt å finne ut at IF stiller seg på bakbena når du står der med rattet i hånda, og har skrenset borti en Ferrari F430, og en Lamborghini Gallardo.
Fra http://willanger.org/turistkj%C3%B8ring-pa-nurburgring/
#63
Ja.

Det man vanligvis refererer til som adaptiv cruise control i biler kaller Tesla for TACC, Traffic-Aware Cruise Control.
#64
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X Launch
mandag 21. september 2015, klokken 22:33
Interessant å se at "øyevippene" i frontlyktene er opp-ned i forhold til Model S. Enda et tegn på total redesign av lyktene og trolig full LED - kanskje til og med laser.
#65
Model S 2013 - 2022 / Sv: 7.0 beta i dag? Noen screenshots?
fredag 21. august 2015, klokken 21:49
En i den åpne Facebook-gruppen med S60 fra 2014 (uten autopilot-hardware) som ikke er betatester har mottatt 7.0 - https://www.facebook.com/groups/TeslaOwnersClubNorway/905083856240715/





#66
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fjernlys på TMS
onsdag 19. august 2015, klokken 15:01
Sitat fra: cra på onsdag 19. august 2015, klokken 14:07
Sitat fra: frosken på onsdag 19. august 2015, klokken 13:41
Ellers må jeg bifalle siste taler; større trafikkskilt hender det reflekterer sjenerende mye lys.

Dette opplever jeg også; mon tro om ikke en lett buet flate vile ha redusert dette problemet?

Ellers; det er slik at sånne LED-barer ikke er lovlige?  :(  Kunne tenke meg noe ekstralys selv; hadde 1000-metere på Caravella, og de var gode å ha i høstmørket, men jeg gidder ikke å montere noe som ikke er lovlig. Vil helst ha tingene på stell i fall det blir kontroller e.l.

Ikke lov som fjernlys. Lyset må monteres i par, og det er uansett for mye lys. Mange LED-barer er heller ikke E-merket. For å sitere meg selv fra et par sider tilbake:

Sitat fra: frosken på lørdag 18. juli 2015, klokken 14:07
Man kan kanskje klare å snike seg gjennom kontroll ved å definere lyset som arbeidslys. Det er isåfall essensielt med en bryter, så man kan bruke bilens fjernlys uten å aktivere «arbeidslyset». Da slipper man også å forholde seg til kravet om E-merking, ettersom lyset ikke skal brukes på veien.

Fra Kjøretøyforskriften, § 28-5. Lysutstyr som bil kan ha:
Sitat fra: Lovdata
ARBEIDSLYS
8.   Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1   Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2   Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3   Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent.

Lyset må altså:

  • Gi stor spredning.

    • Det bør dekkes av de fleste LED-barer.
  • Kunne reguleres i forskjellige stillinger.

    • Det kan være problematisk.
  • Ikke lyse uten at parklys etc. er tent samtidig.

    • Standard funksjonalitet om man kobler til fjernlysets relé.
  • Koblet over egen bryter, kontrollampe godt synlig fra førerens plass.

    • Om man monterer på en bryter i frunk eller trekker kabel inn i kupéen med bryter bør dette være dekket opp. Fjernlysindikatoren i instrumentpanelet bør vel dekke opp behovet for kontrollampe? ?
#67
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fjernlys på TMS
onsdag 19. august 2015, klokken 13:41
Sitat fra: petersv på tirsdag 18. august 2015, klokken 19:07
Sitat fra: Voll1 på tirsdag 18. august 2015, klokken 15:21
At Elektrolytt klarte dette er en tryllekunst. :-) Vi har "samme årsmodell" og jeg hadde ikke sjanse. Kanskje det er mulig hvis man varmet opp grill-gitteret slik at det kan bøyes MYE. Jeg fjernet grillen foran LED-baren, og er fornøyd med det. Lyset ble også veldig bra.

Det ligger en video på facebookgruppa for TOCN-medlemmer som viser lyset fra LED-bar sammenlignet med vanlig lys. https://www.facebook.com/groups/TOCNMedlemmer/permalink/1516691531953495/?comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22O%22%7D

Takk for video, men for meg ser det ut som om det er betydelig egenblendingsfare her, siden det lyser saa mye ned og paa sidene naert foran bilen?

Enig, ser ut til at eksempelet i videoen er justert litt lavt. Min LED-bar gir mye bedre spredning til siden og lengre frem, ikke spesielt mye i veibanen de første titalls meterne.

Men man blir lett lurt av slike videoer, det er veldig vanskelig å fange den reelle effekten på film. Man bør se hvordan det fungerer i praksis i mørket før man forhåndsdømmer. Jeg viser gjerne frem for interersserte i Oslo-området når høstmørket nærmer seg.

Ellers må jeg bifalle siste taler; større trafikkskilt hender det reflekterer sjenerende mye lys.
#68
Model S 2013 - 2022 / Sv: 7.0 beta i dag? Noen screenshots?
tirsdag 18. august 2015, klokken 22:46
Det er bare en (dårligere og kraftig digitalt komprimert) illustrasjon av Autopilot-pakken direkte fra forrige utgave av designstudio.

Originalbilde fra Tesla:


Flere utgaver:



#69
Da jeg bestilte min første TMS (P85) kostet Pluss-pakken 36.700 kr, men den hadde ikke 21" hjul som standard; det var påkrevd ekstrautstyr, som den gang kostet i overkant av 20.000 kr. I forhold til vanlig P85 med 19" betød plusspakken en prisøkning i området rundt 60.000 kr.
#70
Model S 2013 - 2022 / Sv: DefCon 23 - How to Hack a Tesla Model S
lørdag 08. august 2015, klokken 19:48
Sitat fra: Tesla-man på lørdag 08. august 2015, klokken 18:05
Sitat:   "We will also be releasing a tool that will enable Tesla Model S owners to view and analyse that telemetry in real time"


Noen som kan utdype dette noe mer?
De har gitt ut et verktøy som analyserer UDP-pakkene som går over nettverket i bilen. Det krever at du har koblet deg til bak skjermen i instrumentpanelet med en switch. Ikke interresant for de fleste altså.

Er lagt ut på github, husker ikke adressen i hodet.

Edit: Verktøyet finnes her: https://github.com/kevinmahaffey/tescat
#71
Model S 2013 - 2022 / Sv: DefCon 23 - How to Hack a Tesla Model S
lørdag 08. august 2015, klokken 00:29
Kortversjon, er fremdeles på konferansen og mobil: TMS er veldig bra sikret. For å få til noe som helst måtte de demontere deler av interiøret. Selv da var ting relativt godt sikret (og bedre enn noen annen bil). I tillegg skrøt de av Teslas reaksjonsevne; sårbarheter ble hurtig fikset og sendt trådløst til hele flåten.

JP Straubel (teknologidirektør i Tesla) tok også turen og oppfordret andre til å hacke bilen gjennom deres bug bounty program https://bugcrowd.com/tesla

#72
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har Tesla S fått 4G støtte?
mandag 03. august 2015, klokken 12:43
De siste bilene kommer med LTE fra fabrikken.

I statene kan man visstnok få det ettermontert til $500-600.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/50870-LTE-installation
SitatI have just scheduled LTE installation for mid-August. My service person said "chip, wiring harness and some other things" without any detail. I did it assuming that they will probably do graphics upgraded as well, and improve browser responsiveness also.Does anybody know exactly what will be installed? Was I correct to make the upgrade of $500?
#73
Model S 2013 - 2022 / Sv: Firmware 6.2
lørdag 18. juli 2015, klokken 20:04
Autopilotfunksjonaliteten tar for lang tid og vi begynner alle å bli utålmodige. Men det er ingenting som tyder på at den aldri vil komme på grunn av manglende hardware. Det blir bare spekulasjoner, så det er ryddig om de antakelsene spesifiseres som nettopp det: Antakelse. Nå er det flere innlegg som fremstiller autopilot som avlyst.
#74
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fjernlys på TMS
lørdag 18. juli 2015, klokken 14:07
Man kan kanskje klare å snike seg gjennom kontroll ved å definere lyset som arbeidslys. Det er isåfall essensielt med en bryter, så man kan bruke bilens fjernlys uten å aktivere «arbeidslyset». Da slipper man også å forholde seg til kravet om E-merking, ettersom lyset ikke skal brukes på veien.

Fra Kjøretøyforskriften, § 28-5. Lysutstyr som bil kan ha:
Sitat fra: Lovdata
ARBEIDSLYS
8.   Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1   Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2   Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3   Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent.

Lyset må altså:

  • Gi stor spredning.

    • Det bør dekkes av de fleste LED-barer.
  • Kunne reguleres i forskjellige stillinger.

    • Det kan være problematisk.
  • Ikke lyse uten at parklys etc. er tent samtidig.

    • Standard funksjonalitet om man kobler til fjernlysets relé.
  • Koblet over egen bryter, kontrollampe godt synlig fra førerens plass.

    • Om man monterer på en bryter i frunk eller trekker kabel inn i kupéen med bryter bør dette være dekket opp. Fjernlysindikatoren i instrumentpanelet bør vel dekke opp behovet for kontrollampe? ?
#75
Model S 2013 - 2022 / Sv: Erfaringer med jafs
tirsdag 14. juli 2015, klokken 00:57
Har gitt Jafs på Gol flere sjanser, men maten er like begredelig hver gang.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA