Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - frosken

Sider: 1 [2] 3 4 ... 28
16
Model S / Sv: "Flekktyfus" på skai og plast kom frem i kuldeperioden.
« på: fredag 29. januar 2016, klokken 09:48 »
Kan dere legge ut bilder av dette? Lettere å mene og sammenlikne om man ser hvordan det faktisk fremstår.

17
Model S / Sv: Tesla Key, iPhone / iPad IOS app som gjør Tesla hverdagen enklere
« på: lørdag 23. januar 2016, klokken 23:25 »
I savn av muligheten til å se detaljert info om min Tesla har jeg laget en info app som viser all tilgjengelig informasjon om bilen.

Info app for Tesla
https://appsto.re/no/89s4_.i
Du finner ganske mye informasjon om bilen din her også: http://options.teslastuff.net/ :)

18
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: onsdag 20. januar 2016, klokken 18:07 »
Min lokaledekkpusher mener r2 i 21 er noe stivere i veggen og i opplevelse enn r2 i 19", men ikke like "stiv" som sotto 3. 

Hvis nå de Sottoene blir utslitt iløpet av vinteren så blir det til å teste R2 til neste vinter, såfremt kona ikke tar hele kontrollen og handler pikkdekk i 21".....
(Min utheving.)
Ja, om hun ikke synes det blir stivt nok kan det godt hende hun handler det :D

19
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: onsdag 20. januar 2016, klokken 11:10 »
Min P85D ble levert med Sottozero 3 i dimensjonene 245/35-21 fra Tesla.
(…)
Med mindre det kommer noen svært gode alternativer i samme dimensjon på markedet kommer jeg til å fortsette med samme modell når disse blir slitt ut.
Nokia har nå i 2016 kommet med 21" vinterdekk: Nokia Hakkapeliitta R2 245.35.21 og Nokia Hakkapeliitta 8 pigg 245.35.21.

Veldig interessant. Jeg er spent på å høre erfaringer etter neste vinter når noen forhåpentligvis har testet disse. Mitt største ankepunkt med Nokian R2 på 19" felg var den ekstremt myke følelsen. Kan godt tenkes at den lavere profilen på 21"-utgaven gir en fastere følelse.

20
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: mandag 18. januar 2016, klokken 14:41 »
Min P85D ble levert med Sottozero 3 i dimensjonene 245/35-21 fra Tesla.

Her på østlandet har det vært en real blandingsvinter: Før jul var det høststeming og våte veier, etter jul har det vært beinkaldt og til dels mye snø. Jeg var også på fjellet med bilen over nyttårshelgen.

Hadde Nokian R2 på forrige bil, en P85. Min erfaring er at Sottozero 3 har noe dårligere grep enn de rene nordiske vinterdekkene på realt vinterføre, men ikke på langt nær så ille som det jeg leser om Sottozero 2. Jeg har ikke stått fast, sklidd ut eller slitt med å komme frem noe sted. På tørt og vått føre er de totalt overlegne Nokian-dekkene som stod på forrige bil.

Med mindre det kommer noen svært gode alternativer i samme dimensjon på markedet kommer jeg til å fortsette med samme modell når disse blir slitt ut.

21
Model S / Sv: Tilvalgskoder - dechiffrere hvilket tilbehør bilen _faktisk_ kommer med
« på: mandag 18. januar 2016, klokken 11:07 »
Jeg har nå oppdatert tjenesten. Utstyrslistene er oppdatert til nyeste versjon. Man kan også liste opp utstyret til en bil man allerede eier ved å kopiere lenken til bildet av bilen på My Tesla-nettsiden.

http://options.teslastuff.net/

22
Model S / Sv: Test av Dual Motor på snø
« på: søndag 10. januar 2016, klokken 11:23 »
Hadde vært veldig moro å få til noe sånt, perfekt vær i dag. Er spent på å kunne direkte sammenlikne P85D med Sottozero3 mot Nokian R2, Michelin X-Ice etc.

23
Model S / Sv: Brann i Tesla på Brokelandsheia - Og stengt superlader inntil videre?
« på: mandag 04. januar 2016, klokken 13:35 »
Kan det tenkes at luftinntaket til batterikjølingen var blokkert av snø? Da jeg kom fra fjellet etter nyttårshelgen oppdaget jeg at inntakene på begge sider var pakket fullstendig tett med hard snø.

Man kan anta at Tesla har en viss kontroll på ladingen og reduserer effekten eventuelt kutter ladingen om batteriet blir for varmt, men dette er kanskje ikke noe man tok høyde for skulle skje da den ble designet i California?




24
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: tirsdag 29. desember 2015, klokken 10:16 »
Jeg har Sottozero 3 på min bil og kjenner ikke igjen klagene på Sottozero 2. Kan se ut til at det er en del forskjell på de to utgavene.

25
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
« på: fredag 04. desember 2015, klokken 15:51 »
Nå har forbruker ombudet gitt tesla fult medhold i saken mot tesla eierne og nå er det opp til den enkelte å dokumentere deres fakta og de mangler som eventuelt skal finnes på bilen. 

Nå er det slik at tap i en slik sak som dette hos forbruker ombudet så står man svært dårlig i forhold til videre saksgang og krav til dokumentasjon er skjerpet.

Pølsevev.

Forbrukerrådet (som har vært mekler i denne saken, ikke Forbrukerombudet) tar ikke stilling til saken og gir ikke medhold. De er kun en platform hvor motpartene kan møtes på nøytral grunn for å mekle seg frem til en løsning begge parter kan akseptere.

I denne saken har ikke Tesla vært villige til å mekle, men bastant avvist alle klager. Uten meklingsvilje har ikke Forbrukerrådet noen funksjon. Derfor er neste steg i saken Forbrukertvistutvalget som faktisk tar stilling til saken og fatter rettslig bindende vedtak.

26
Model S / Sv: Fjernlys på TMS
« på: fredag 20. november 2015, klokken 22:49 »
Halloo frosken, arbeidslys er på traktorer og lastebiler.
En LED-bar på Tesla er fjernlys.

Halloo Lynet, selvfølgelig snakker vi om å bruke det som fjernlys. :) Men de LED-barene vi snakker om får du ikke gjennom noen EU-kontroll. Poenget mitt er at man kanskje kan sno seg runt forskriftene ved å definere det som arbeidslys, som ikke har samme krav som fjernlys.

Man kan kanskje klare å snike seg gjennom kontroll ved å definere lyset som arbeidslys.

27
Model S / Sv: Fjernlys på TMS
« på: fredag 20. november 2015, klokken 22:29 »
Separat bryter for å kunne koble ut ekstralys er vel fortsatt påbudt, eller?

Nei, det er ikke påbudt.

LED-bar er nesten uansett ikke tillatt som ekstra kjørelys. SR20 er bare én lampe, forskriften krever at det monteres i par. Dessuten ender man nesten alltid med ulovlig mye lys (mer enn 480 lux).

Siterer forøvrig meg selv fra tidligere i tråden:

Man kan kanskje klare å snike seg gjennom kontroll ved å definere lyset som arbeidslys. Det er isåfall essensielt med en bryter, så man kan bruke bilens fjernlys uten å aktivere «arbeidslyset». Da slipper man også å forholde seg til kravet om E-merking, ettersom lyset ikke skal brukes på veien.

Fra Kjøretøyforskriften, § 28-5. Lysutstyr som bil kan ha:
Sitat fra: Lovdata
ARBEIDSLYS
8.   Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1   Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2   Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3   Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent.

Lyset må altså:
  • Gi stor spredning.
    • Det bør dekkes av de fleste LED-barer.
  • Kunne reguleres i forskjellige stillinger.
    • Det kan være problematisk.
  • Ikke lyse uten at parklys etc. er tent samtidig.
    • Standard funksjonalitet om man kobler til fjernlysets relé.
  • Koblet over egen bryter, kontrollampe godt synlig fra førerens plass.
    • Om man monterer på en bryter i frunk eller trekker kabel inn i kupéen med bryter bør dette være dekket opp. Fjernlysindikatoren i instrumentpanelet bør vel dekke opp behovet for kontrollampe? ?

28
Model S / Sv: Norges første web-app til model s eiere
« på: tirsdag 10. november 2015, klokken 15:14 »
En slik kalkulator finnes her: http://range.teslastuff.net/

Så hvis denne kunne blitt implementert, hadde jo det vært knall!
Den har jeg laget, og glemt :)

Batteriprosent hadde vært lurt, det skal jeg implementere. Ellers er kildekoden åpen, så det er fritt frem å inkorporere i mintesla.com.

29
Model S / Sv: Premium Center Console
« på: onsdag 04. november 2015, klokken 18:09 »
Nei, det er ikke krise med pianosort til karbonfiberinteriør.

Det største problemet som jeg ser det er den lave kvaliteten på det pianoforte lokket. Det er myk plast som ripes opp ekstremt lett.

Selv kjøpte jeg billig, selvklebende liksomkarbon på rull fra Biltema som jeg klippet til. Det matcher ikke 100%, men det ser utrolig mye bedre ut enn et ripete, blankt svart lokk.

30
Model S / Sv: Din første ripe
« på: onsdag 04. november 2015, klokken 18:01 »
pwb og petersv: Oslo felgretting ser ut til å være det beste alternativet.

Planen nå er å hente ut ett uskadet sommerhjul fra Vianor, legge vinterdekket på den uskadde felgen og sette igjen den kantkjørte felgen hos Oslo felgretting. Det koster meg bare i overkant av to tusen.

Tusen takk for gode råd og fravær av mobbing for kantkjøring  :D

Sider: 1 [2] 3 4 ... 28