Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Birger

#61
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fornøyde eiere - Mye problemer?
lørdag 27. juni 2015, klokken 00:55
26000 km siden november 2013. En feil på hanskerommet, justert et vindu for støy og så valgte de å bytte ut førersetet på grunn av noen rugler i skinnet.

Bilen er fantastisk, men det var  ikke alltid like greit i kontakten med Tesla i begynnelsen. Sist når vi hadde den på service i november 14 gikk alt smertefritt.
#62
Lading av Tesla / Sv: Starte lading etter automatisk stopp...
torsdag 18. juni 2015, klokken 18:16
Sitat fra: cairnz på torsdag 18. juni 2015, klokken 07:01
Kabelen låser seg fast igjen etter ett minutt, og fortsetter lading.

Ikke alltid. Vi har hatt flere tilfeller hvor ladingen ikke har startet opp igjen så det lønner seg å sjekke på app'en.
#63
Model S 2013 - 2022 / Sv: Europeisk Supercharger Rally
tirsdag 16. juni 2015, klokken 23:01
Sitat fra: Bushy på tirsdag 16. juni 2015, klokken 22:26
Men fulgte det noe mer info om hva dette var for noe da?

Vi har bare fått beskjed om at mer informasjon kommer snart så vi venter i spenning  ::)
#64
Model S 2013 - 2022 / Sv: Europeisk Supercharger Rally
tirsdag 16. juni 2015, klokken 17:41
Sitat fra: smultring på tirsdag 16. juni 2015, klokken 15:08
Inte ofta man önskar att Tesla skall vara tröga. Har någon hört något eller ska kan man fortfarande vara hoppfull?

Vi fikk beskjed om at vi hadde fått plass nå i klokken 11 i dag. Håper og tror dette kan bli kjempeartig! :-)
#65
Model S 2013 - 2022 / Sv: Homelink i 6.1
fredag 03. april 2015, klokken 11:07
Sitat fra: Kvark på søndag 29. mars 2015, klokken 16:08
SitatIf your device has rolling code technology, the next screen will request that you press the LEARN button on your garage door motorhead (it may be helpful to have a ladder) and then get back into your vehicle and press CONTINUE to start the pairing procedure. If your garage door opener has rolling code and QuickTrain technology, press CONTINUE.

Jeg har rolling code, men dette dukker ikke opp.

Det er mulig det er en feil i implementeringen hos Tesla. Jeg hadde mye problemer med min åpner og mye kontakt med Tesla service. Feilen var lignende den som du har. Det kom ikke opp i Tesla'en for fullføring.

Åpneren din er på listen over kompatible? I så fall bør du benytte Tesla service og få den hjelpen du trenger der. Det fikk jeg og det kom en oppdatering og så fungerte det. Men det tok en del tid så tålmodighet kan være påkrevd....
#66
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 09. februar 2015, klokken 08:28
Sitat fra: Birger på søndag 08. februar 2015, klokken 21:15
Du bør få med deg Hans Rosling sitt program om myter og befolkningseksplosjonen.

http://tv.nrk.no/program/KOID27002813/hans-rosling-om-befolkningseksplosjonen tilgjengelig til 28.2 på NRK nett TV.

Befolkningseksplosjonen har allerede stanset i det meste av verden. Befolkningen de fleste steder øker på grunn av øket levealder.
HR glemmer å ta omsyn til det er ingen hjelp i å gå over fra familiestørrelse 8-12 til 3-4
dersom hver enkelt av de nye småfamiliene forbruker og forurenser like mye som den gamle storfamilen.

Kina er her et talende eksempel:
Først gjør de verdensøkologien en kjempetjeneste med sin ett-barns politikk.
Deretter annullerer de hele gevinsten og mere til med å øke levestandarden.
Før utgjorde K en brøkdel av verdens forbruk og forurensning.
I dag har K passert USA og er nr 1 i verden i samlet forbruk og forurensning.

Siden utdanning av jenter og derpå følgende nedgang i fødselstall og økning i
familiens levestandard er selve motoren i å desarmere den demografiske bomben,
er verdensøkologien satt sjakk matt i en catch 22 situasjon.
Helt klart et poeng at forbruket øker dramatisk i mange U-land og tidligere U-land.(Vet ikke helt hvor Kina havner lenger...)

Problemet er nok allikevel veldig mye at de gamle I-landene ikke går foran med et godt eksempel og reduserer sitt forbruk. Så hvorfor skal da U-landene ikke øke sitt litt?

Energiforbruket per hode i hvert enkelt land er dramatisk forskjellig.

#67
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 05. februar 2015, klokken 12:28

BTW
Noen merkbar reduksjon fra dagens 7 milliarder vil ikke komme til å skje.
Alene de store verdensreligionene inklusive kapitalismen umuliggjør dette.
Patte- og rovdyrarten storhjerna primat kommer derfor til å lykkes i sin
suicidale adferd relativt raskt. Skal vi si før 2114?
Du bør få med deg Hans Rosling sitt program om myter og befolkningseksplosjonen.

http://tv.nrk.no/program/KOID27002813/hans-rosling-om-befolkningseksplosjonen tilgjengelig til 28.2 på NRK nett TV.

Befolkningseksplosjonen har allerede stanset i det meste av verden. Befolkningen de fleste steder øker på grunn av øket levealder.


#68
Elbilen i Samfunnet / Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet
tirsdag 20. januar 2015, klokken 22:41
Sitat fra: Davidsv på tirsdag 20. januar 2015, klokken 16:33
Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 20. januar 2015, klokken 16:19
Slutt å bruke argumentet om at det ikke er noe problem, for selv om dere har rett i at det ikke er noe traffikalt i veien for det, er det ett problem når noen ødelegger for alle andre, som feks man mister bruken av kollektiv felt fordi noen få blir lagt merke til - bare for at de bruker feltet unødvendig. Det er jo nettopp derfor denne diskusjonen kommer opp.

Jeg har ikke hørt noen argumenter på hvorfor noen synes det er så irriterende. Er jo enda dummere enn å bli irritert over at noen bruker reserverte seter på bussen selv om det er midt på natta og ingen andre i bussen!

Det er menneskets natur å irritere seg over andres fordeler ;-). Noen oppfatter det til og med som urettferdig at noen får fordeler pga. politisk måloppnåelse.

Så det er irrelevant om en ikke BØR irritere seg. Mange gjør det allikevel og det skaper såpass mye støy at det kan påvirke politikerne.
#69
Sitat fra: TorAtle på mandag 19. januar 2015, klokken 17:44
Du går ikke for en elbil hvis utseende, kjøreglede og sportslighet står i fokus.

Jeg gjorde det med Model S. Herlig utseende og sportslig nok for veeeeldig mange, inkludert meg.

Men, dersom du mener at det må være en liten to-seter så ser jeg poenget.

#70
Model 3 / Sv: Model S light
fredag 16. januar 2015, klokken 15:37
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 23. desember 2014, klokken 08:40
Hadde Tesla vært smarte så hadde de brukt karbonfiber og ikke aluminium. Karbonfiber slår såvidt jeg vet aluminium på både vekt og pris, men krever endel til produksjonsutstyr etc. Reparasjoner kan også være komplisert. Elon hadde vell gitt BMW et av sine ytterst få komplimenter i deres elbilsatsning når det gjald karbonfiber.
Jeg er vel ikke enig i at det hadde vært smartere. Det er allerede et stort strekk for lille Tesla å lage en så avansert konstruksjon som Model S er. Tesla har gjenbrukt kompetanse fra materialer brukt i Space X så det er ikke så ille.

Skule de i tillegg utviklet karbonfiber på samme måten som BMW så er det usikkert om Model S hadde vært her i dag.
#71
Alt det andre / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
tirsdag 06. januar 2015, klokken 17:42
Sitat fra: Kavorka på tirsdag 06. januar 2015, klokken 13:22
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilutstillinger/toyota-tar-en-tesla-frigir-hemmelige-patenter/a/23368300/

De tar litt lett på infrastrukturen i denne artikkelen. Det bør vel være ganske øde rundt fyllestasjoner for hydrogen, ref Hindenburg. Noen som kjenner til risikovurderinger som er gjort rundt dette?

Hydrogen er ikke så problematisk i fri luft som mange tror.
http://forskning.no/alternativ-energi-bil-og-trafikk-samferdsel-transport-miljoteknologi/2010/07/hydrogen-tryggere-enn

Problemene begynner den dagen feks et kjøretøy får hydrogenlekasje i en tunnel og hydrogen mikset med luft samles inntil det finner en gnist.
#72
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: 19" aerodynamic
mandag 05. januar 2015, klokken 19:08
Sitat fra: Tuxedo på søndag 04. januar 2015, klokken 19:15
Sitat fra: Havebigfun på søndag 04. januar 2015, klokken 13:55
Hvordan gikk det med dere som fikk aero- felger?

Har dere målt lavere forbruk?
Beskyttes bremsene av felgene eller er det heller slik at skitten sammler seg og skaper korrosjon ettersom felgene ikke tillater spyling om vinteren.
Jeg har kjøpt et sett og vurderer om jeg skal bruke de om sommeren eller vinteren.
Min bil ble tvangslevert med aero og Hakka R2 (de var tom for alt annet), selv om den var bestillt med standard og sottozero.  Fornøyd med det, siden jeg slapp å betale noe mellomlegg.  Siden både dekk og kjøreforhold er så forskjellig mellom standardfelgene mine (sommer) og vinterfelgene, så er det dessverre umulig å si noe fornuftig om disse aerofelgene gjør noe med rekkevidden.  Men jeg ville brukt aerofelgene om vinteren; mulig det samler seg like mye dritt bak felgene, men jeg er i så fall lykkelig uvitende og slipper å se på den.  Det er uansett vinterstid rekkevidde kan bli litt kritisk.
Jeg har akkurat den samme situasjonen. Benytter også Aero om vinteren så det er vanskelig å sammenligne.
Nå liker jeg felgene godt så jeg skulle gjerne hatt dem om sommeren også.
#73
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rekkevidde angst og produsenter ...
søndag 04. januar 2015, klokken 18:28
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 04. januar 2015, klokken 15:19
Kina og India m.fl. vil derfor bare påskynde prosessen.

Kina har gjort mye med det viktigste, de har jobbet knallhardt med befolkningsveksten.

Det å redusere eller i det minste stabilisere befolkningen er det viktigste miljøverntiltaket som kan gjøres.

Og det vi i Norge gjør av forurensning er ikke lite med tanke på smelteverksindustrien og oljeindustrien.
#74
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rekkevidde angst og produsenter ...
søndag 04. januar 2015, klokken 11:24
Sitat fra: Geir44 på søndag 04. januar 2015, klokken 10:13
Hvorfor skal mange innbyggere være en unnskyldning? Det er totalen som teller, ikke utslipp pr. person.

Unnskyldning? Det kalles normalt en forklaring.

Forstår jeg deg riktig at du mener at Norge er så lite at vi kan forurense hvor mye vi vil, mens India og Kina er så store at de skal kutte og fortsette på et lavt velstandsnivå? SLik høres det i alle fall ut.
#75
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rekkevidde angst og produsenter ...
søndag 04. januar 2015, klokken 08:09
Sitat fra: Hansi på søndag 04. januar 2015, klokken 00:31
Nei, de er ikke det, men dette ser unektelig relativt "aggressivt" ut?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions#mediaviewer/File:Carbon_dioxide_emissions_due_to_consumption_in_China.png
Edit, fant en annen oversikt og:
http://www.eia.gov/cfapps/ipdbproject/IEDIndex3.cfm?tid=90&pid=44&aid=8

Ja det er en kraftig økning, men utslagene blir store når en øker fra et veldig lavt nivå.

Dersom du ser i den første linken din og sorterer på utslipp per innbygger så ligger US på 17, Norge på 11,7 og Kina på 6,2.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA