Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Birger

#1
Mach-e / Sv: Kjøremodus og strømforbruk
torsdag 29. juli 2021, klokken 16:58
L kan være aktivert hele tiden.
I følge Ford er det ingen forskjell i energiforbruket på de tre modusene. Det sagt så oppfordrer Utemmet til aktiv kjøring, men da er det personen som er problemet og ikke bilen  ;)
#2
Mach-e / Lading av Mach-e på ladebokser
tirsdag 13. juli 2021, klokken 17:36
Jeg har nå prøvd lading på to forskjellige AC ladebokser med dårlig resultat.

Først med den ladeboksen vi hadde fra før. En Tesla Wall Charger fra 2016. Det fungerte verken på 3 fase eller 1 fase konfigurasjon. Mach-e svarte med feilmelding om at ladeboksen var feil. Vår Skoda Citigo-e ladet relativt greit på 1 fase konfigurasjonen.

Nå har vi byttet til to Wallbox Pulsar Plus som er satt opp til lastdeling. Da er den ene boksen Master og den andre slave. Disse er satt opp med 3 fase 240V TT konfigurasjon. På master boksen lader ikke Mach-e i det hele tatt og svarer igjen med en feilmelding. På slaven derimot lader den med 3,6kW. Noe som tilsier 240V/16A en fase lading.
Skoda'en lader derimot greit på både master og slave med 4,6kW. Noe som passer med 20A 1 fase.

Er det andre som har noen erfaringer med AC ladebokser?
#3
Mach-e / Sv: IONITY erfaringer
tirsdag 13. juli 2021, klokken 17:26
Sitat fra: Erik F. H. på tirsdag 29. juni 2021, klokken 11:58
Er det noen som har forstått hvordan en "låser" opp Ionity laderne når en kommer med Mach-e. Kommer fra Tesla verdenen hvor alt er enkelt og hjalp mine svigerforeldre som fikk ny Mach-e i går. La inn app med Ford pass og gratis lading i ett år men skjønner ikke helt hva som gjør at du kan lade på Ionity laderne. Er det mobilen eller bilen som sier at det er adgang? De skal fra Oslo til Bergen på førstkommende mandag og stresser en del med lading. (Hurtigladeren vi prøvde på en bensinstasjon fungerte selvfølgelig ikke så de fikk også en nedtur der!)

Ladet på Ionity i Lillesand. Det var bare å plugge i og ladingen startet. Det er noe tregere oppstartsekvens enn jeg er vant til fra Tesla SuperCharger, men helt enkelt og greit. Det forutsetter at alt er ferdig satt opp i Ford Pass.
#4
Mach-e / Sv: Irriterende unødige lyder og funksjoner i Mach-e
mandag 14. juni 2021, klokken 07:33
Sitat fra: Vaduz på søndag 13. juni 2021, klokken 17:43
Kjipt. Hvor lenge har du hatt den? Pleier å gå seg til etter en liten overgang slike ting, kan fortsatt være su blir veldig fornøyd. Hvis ikke er det vel bare å finne en pent brukt MS;)
En og en halv uke. Og den har allerede vært en dag på verksted.
#5
Mach-e / Irriterende unødige lyder og funksjoner i Mach-e
søndag 13. juni 2021, klokken 15:09
Jeg begynner å bli alvorlig irritert over aller lydene som Mach-e lager. Pling her og plong der.
Det er så mye unødige lyder at det begynner å stresse meg.`

OG hva er det med denne start knappen? Hvorfor i helvete trenger en den? Glemmer du å bruke Start knappen til å "skru av" den når du skal ut av bilen så kommer det f... meg pling plong da også. Og går du ut av bilen så tuter den to ganger med hornet. Gjør det enklere Ford. Når jeg går ut av bilen så skal den skru seg av av seg selv når den låser seg.

Phone as a key (Paak) er ustabilt som f... Av og til låses bilen opp av og til ikke. Av og til låses bilen når en går av og andre ganger ikke. Og "handsfri" løsningen på bakluken fungerer kanskje 10% av gangene. I og med at Mach-e kobler seg fra paak MENS EN KJØRER så kommer det to tut i hornet når.... du slipper av en passasjer... Antagelig fordi programvaren da tror føreren har stanset, hoppet over i passasjersetet og har glemt den unødige funksjonen med å skru av bilen med å trykke på start knappen....

Den eneste gangen vi har sluppet unne alle plingplongene er når hele lydanlegget konket ut... Og bilen måtte på verksted... for en SW oppdatering. Skulle ikke denne å være klar for over the air.... Ikke helt tydeligvis.

Det er så mye unødig dilldall. I FordPass appen har en to ikoner for låsefunksjonen. EN for å låse opp og EN for å låse. Det holder med en som endrer symbol og viser tilstanden der og da. Men... det forutsetter at FordPass appen faktisk er koblet til bilen. Noe den bare er i varierende grad. Dermed kan en ikke se på appen og stole på at symbolene viser riktig tilstand. Dette har fungert fra dag 1 på Tesla'en vi hadde og som vi fikk i 2013...

Frunken var fylt med rommindelere i plast slik at det ikke vart plass til en handlepose en gang... Disse er nå skrudd ut. I følge Munroes YouTube video var det fordi Ford hadde glemt å sette inn en Frunk utløseknapp inne i frunken. Men nå er knappen der. SÅ hvorfor i h..... er den ekstra plasten der?

Det spørs om det ikke vare en stor tabbe å gå fra Tesla til Ford.... Akkurat nå anger jeg fryktelig på valget med Mustang'en.

Skriftlig klage på paak, handsfri ++ er sendt til forhandler. Så får vi se hva som skjer.
#6
Mach-e / Problemer med å bruke mobiler som nøkkel
onsdag 09. juni 2021, klokken 07:32
Vi har en del problemer med å bruke iPhone Xr og Galaxy S9+ som nøkkel.

iPhonen virker son noenlunde greit, men kobler seg fra jevnt og trutt med påfølgende feilmelding når en kjører "Nøkkelen er ikke i bilen"

Galaxy S9+ får vi ikke koblet til i det hele tatt.

Andre som har problemer med telefon som nøkkel?
#7
Mach-e / Sv: Forsinket levering av Mach-E
onsdag 09. juni 2021, klokken 07:29
Sitat fra: Hesten på tirsdag 08. juni 2021, klokken 10:21
Modell: FIRST EDITION
Farge: CARBONIZED GRAY
Ekstrautstyr: TEKNOPAKKE+

Forhåndsbestilt den 19/11 2019
Tilbake melding fra Ford:
Bekreften bestilling den 17/09/2020
Klar  for produksjon Onsdag 9. Desember 2020 08:23 CET
Din Ford Mustang Mach-E er på vei ferdig bygget  Torsdag 25. Mars 2021 23:08 CET :)

Fikk så mail fra Ford Norge
DIN MUSTANG MACH-E BESTILLING er klar  for produksjon
Tirsdag 16. Mars 2021 17:16 CET  :(
Kan dette være riktig ??

På nette står det nå "ER PÅ VEI" med  det levering uke 22 til 24
Vi fikk også en del rare mails ra Ford. Snakk med din forhandler. De kan sjekke bedre i sine interne systemer.

Vi fikk en melding fra Ford om at det var 4-6 uker før vi fikk bilen. Etter at vi tok det opp med forhandleren så viste det seg at den kom til forhandleren 4 dager senere....
#8
Mach-e / Første langtur med Mach-e - noen refleksjone
søndag 06. juni 2021, klokken 19:24
Vi hadde vår første langtur med vår Mach-e i helgen. Det ble en vellykket tur. I og med den gode rekkevidden så fikk vi ikke behov for hurtiglading så det ble ikke testet.

Vi var fire voksne i bilen og fullstappet med bagasje i både bagasjerom og frunk. Passasjerene bak var veldig fornøyde og mener dette var mere behagelig en Model S85 som vi byttet inn.

Bilen oppfører seg nydelig på veien. Det var en del dårlig vei med grus og asfalt med hull og sprekke. Disse håndterte den veldig bra. Kanskje noe dårligere en Model S85 med sin luftfjæring. Vår ruller på 18" hjul.

Adaptiv cruise kontroll fungerte bra, med noe ekstra pådrag nåe vi lå bak biler i rundkjøringer som svingte til venstre. DAB radio er bedre enn vår gamle og lyden med B&O systemet er knallbra.

Navigasjonen har forbedringspotensiale. Den fungerer stort sett greit, men det er irriterende at den ikke viser småveier på kartet, den viser på en måte bare tuten den vil du skal kjøre. Det er heller ikke en satellittbildemodus som Tesla har. Den savnet vi veldig når Mach-e sin navigasjon dro oss litt på villspor.

Stemmestyringen har vi ikke blitt godvenn med enda. Jeg klarer ikke å få den til å gjøre noe så enkelt som å bytte radiokanal. Navigering fungerer bra med stemmestyringen. Det samme med å ring til noen.
Å styre sanger på Tidal gikk ikke...

Støymessig er den helt nydelig. Selv på grusstrekningene var det ikke noe problem å holde samtalene i gang med normalt nivå.

Ellers er det litt savn at en ikke kan åpne frunken fra FOB/app enda. Forhåpentligvis kommer det i en oppdatering om ikke så lenge.

En rar sak er at den flere ganger prøvde å ringe opp kontakter av seg selv på iPhonen som var koblet til. Det var da ikke mulig å bruke skjermen til å avslutte det anropet som kom opp på skjermen.
#9
Mach-e / Mach-e stans i leveringene i UK
søndag 06. juni 2021, klokken 19:07
Fra TU:
Dette systemet er påbudt i nye biler og er et EU-krav. Feilen skal så vidt vi forstår gjelde biler som befinner seg inntil én grad øst eller vest for lengdegrad null, der bilen kan oppgi feil koordinater. Dette er i praksis deler av England, Frankrike og Spania.
https://www.tu.no/artikler/stopper-salget-av-ford-mach-e-i-storbritannia-midlertidig/510797
#10
Mach-e / Sv: Billen tuter to ganger innimellom
fredag 04. juni 2021, klokken 09:55
Sitat fra: chargedup på fredag 04. juni 2021, klokken 08:55
Hvis det bare skjer innimellom tipper jeg det er en "feilmelding", feks at bilen allerede er låst og at man trykker på låseknappen eller at en dør er åpen (typisk automatisk bagasjeromsluke som ikke har lukket seg enda) slik at man ikke får låst bilen.

Fra instruksjonsbok:
FEILLÅSING (hvis utstyrt)
Hva er feillåsing
Feillås er en låsefunksjon som varsler deg
hvis kjøretøyet ikke er låst.
Feillåsing – begrensninger
Når du trykker én gang på låseknappen, vil
ikke retningslysene blinke hvis:
• Dør(er) eller bakluken er åpen
• Panseret er åpent.
Hvis du slår av låsefeil, lager ikke hornet
lyd hvis du trykker på låseknappen på
fjernkontrollen og en dør er åpen.

Slå feillåsing av/på
1. Åpne kjøretøyskuffen på
berøringsskjermen.
2. Trykk på INNSTILLINGER.
3. Trykk på Kjøretøy.
4. Trykk på Låser.
5. Slå Varsel om låsefeil på eller av.

Instruksjonsbok finnes her: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjjqrD-sf3wAhXMBhAIHUhoAUkQFjAAegQIBBAD&url=https%3A%2F%2Fwww.fordservicecontent.com%2FFord_Content%2FCatalog%2Fowner_information%2F2021-Ford-Mustang-Mach-E-Owners-Manual-version-1_om_NO_09_2020.pdf&usg=AOvVaw3YjlspgBgERFkAjTgDcbPk

Takk! Fin informasjon og dette er helt sikkert årsaken i noen av tilfellene.

Men ikke alle... Vi hadde kjørt et stykke, stanset og parkerte. Så plutselig kom det to tut.
Jeg har kontaktet Ford support nå og håper på en avklaring.
#11
Mach-e / Billen tuter to ganger innimellom
torsdag 03. juni 2021, klokken 13:23
Nå har vi mottatt vår etterlengtede Mach-e og har en irriterende sak. Noen ganger så tutter billen to ganger raskt etter hverandre. Type som det gjort i gamle dager når alarmer ble aktivert.

Er det noen som vet hvorfor det skjer og kan det skrus av?
#12
Skoda Citigo iV / Sv: CITIGO e iV Online tjenester
torsdag 29. oktober 2020, klokken 15:23
Tja, har bare hatt Citigo i et par uker, men tjenesten er grei. Ikke på nivå med Tesla når det gjelder respons og stabilitet.

Har måttet logge inn igjen mange ganger, må ofte logge på to ganger("Gjenta"), men kommer inn rimelig greit. Starting/stopping av AC har fungert fint, men vi har ikke satt på timer/schedule enda.

Når jeg kommer inn i app'en så virker det ikke som om data alltid er oppdatert på de forskjellige fanene. Gikk inn nå og sjekket og da står det på første siden i app'en at den er oppdatert for noen sekunder siden. Så inn på "Bilens tilstand" og der står det oppdatert for 7 timer siden...

Men må si at i det store og hele er det bra.
#13
Skoda Citigo iV / Citigo standard temperatur på AC 22 grader?
onsdag 21. oktober 2020, klokken 10:02
Nå har vi fått oss en Citigo for noen dager siden og er i det store og hele svært fornøyd. Det var en 9 år gammel DS3 diesel som ble byttet ut og Citigo'en komplementerer vår Model S85.

En rar sak er at AC starter på 22 grader uansett hva vi har stilt den inn på ved forrige kjøretur. Vi har ikke funnet noe sted å endre det på i innstillinger. Er det noen her som er kjent med dette?
#14
Model Y / Sv: Model Y - norske priser
fredag 15. mars 2019, klokken 16:07
Sitat fra: Cral på fredag 15. mars 2019, klokken 14:28
Det er vel mer EU enn regjeringen som er mva spøkelset.

Hvorfor skal EU være et mva spørsmål? Mva. er et nasjonalt anliggende i EU.
#15
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
tirsdag 15. januar 2019, klokken 19:04
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. januar 2019, klokken 13:35
Bilen har jo takstativ. Sikkert derfor han lurte på hvorfor manglende takstativ ble brukt som begrunnelse.
I praksis så er det , nei: https://shop.tesla.com/ca/en/product/vehicle-accessories/model-3-roof-rack.html

Lansert i november og utsolgt fremdeles. Det er bare en bekreftelse på at Tesla desverre er uforutsigbare.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA