Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ca119

#1
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
fredag 16. september 2022, klokken 18:31
Sitat fra: goggo på lørdag 18. juni 2022, klokken 18:31
Jeg ser nå i Tesla appen at de fleste (alle?) superladere i Danmark og Sverige er åpnet for alle CCS biler.
Har dette nettopp skjedd, eller er det jeg som ikke følger med på utviklingen lengre? :)

Uansett - dette er jo fantastisk. I det siste har jeg unngått å ta ferieturer i Danmark fordi jeg hater stresset med å få ladet på de små Clever- og E.ON ladestasjonene der det nesten alltid er kø.

Da blir det nok en høst tur med Ioniqen til Hamburg i år likevel! :)

mvh
Hugo
Ja, de begynte i Nederland på en stasjon september 2021 og nå er det flere og flere i Skandinavia (IKKE ALLE! - du må se i app).
Var nettopp gjennom 1/2 sverige fra Oslo - Göteborg - Malmø - Trelleborg 650km. Ladet i Falkenberg på TESLA til 7.70SEK/KWH. Kanskje litt dyrere en noen andre, men valget er enkelt når alle andre kun har 1stk lader mens  TESLA har 20 og derav 15 er ledig! Neste tysklandsturen går nok via Danmark og jeg ser at det finnes mange åpne teslastasjoner på vei. Blir nok TESLA-FAN når det er så bra  :+1: Men ChargeMyHyundai-kortet fungerte også bra på sverigeturen må jeg si ... og da hadde jeg jo ladekode pga batteribytte = FREE CHARGING  :D
#2
Hyundai / Sv: Charge myHyundai
tirsdag 07. juni 2022, klokken 18:13
Dette er dårlig gjort!!!
Hadde det vært en hurtiglader med 50 KWH hadde jeg skjønt det, men dette her var da en saktelader.

Ellers er jeg fornøyd med CMH-kortet .... ihvertfall sålenge jeg har tilgode etter kompensasjonen.
Dessverre har de penger kun en gyldighet på 6 mnd før de blir NULLET!!! (Er det lov? Ikke på gavekort har jeg hørt).
Som sagt er det greid å ha et allsidig ladekort. Har også SHELL/NEWMOTION sitt om jeg skulle til utlandet.
Ellers er det vel snart rimligst med å bruke ELTON-appen i norge?
#3
Hyundai / Sv: Charge myHyundai
tirsdag 26. april 2022, klokken 14:23
Her må du klage til ChargeMyHyundai .....
90kr/timen - har det klikket for dem?
Står på "koble" at det skal koste 3,3/kWh (Etter 8 timer: 0,5 kr/min). Det er jo ikke hurtiglading.

Er nok ikke første gang de har regnefeil.
#4
Hyundai KONA / Sv: Pris 30.000km service.
tirsdag 18. januar 2022, klokken 19:57
EU kontroll allerede?
Bilen må ha godkjent EU-kontroll innen fire år etter dato for førstegangsregistrering. Når kom KONA på marked?

Birger N Haug tar vel 4950kr for denne store service.
Centralgarasjen i Drammen tok bare 3500kr men de er vist kjøpt opp av Sulland nå ... da få vi se om de skru opp prisen  :o
#5
Spot vs fastpris
Spotpris skal være billigst påstår mange.
Jeg valgte fastpris .... fordi da vet jeg hva jeg skal forholde meg til! Om 7mnd går min 50øre avtale ut og hva skal jeg velge da? Nå er fastpris (Sør-Norge) på 70øre (5år) til 94 øre (1år) hos polarkraft.no og det føles dyrt ut vs 50øre.
Men vi vet aldri hvor dyrt strømmen blir. 
Hvorfor koster strømmen 2-3kr/KWH i DK eller tyskland?
Det var en grunn for at jeg valgte fastpris (redseln for at Strøm blir like dyrt som i europa) og den andre er at jeg har hus og varmepumpe .... og da har jeg 3-4x mer forbruk om vinteren når strømmen er dyrt en om sommeren når prisen er lav men også forbrukte.
For min del var det nok lurt med fastpris kan man si nå, men klart jeg angret når strømmen kun kostet 20 øre sommern 2019.
#6
Smart lader? Det er vel en lader som lader når strømmen er billigst!

Alle EV-lader fungerer slik at det snakker med bilen og blir enig om ladestrøm og så smekker RELEET i ladeboksen til og bilen er tilkoblet nettet.
Ladeboksen er dog programmert at den ikke kan tilby mer en 16A (3.6KW) eller 32A (7.2KW).
Denne boksen du refererer til er vel helt GREI, men skal det monteres lovlig må elektriker koble til 
overspenningsvern og jordfeilbryter type B forran denne DEDIKERTE kursen!

Skal det lades med NØDLADER (den som følger med bilen) skal det lades med MAKS 10A (ny forskrift).
KONA lader har vel 8-10-12A som valg og det finnes fortsatt noen der man også kan velge 15-16A.

Og for å lade med mer en 7,2KW, må bilen har 3-fas ladding. Hos Hyundai KONA er det tillegg-valg og koster 7000kr. Har ladet på 22KW i Strømstad .... men da får man selvfølgelig kun 7KW om man kun ha 1-fas lader.
#7
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Logging av ladestrøm.
lørdag 20. november 2021, klokken 22:21
Sitat fra: ENTO på onsdag 29. september 2021, klokken 20:24
Er det på noen måte mulig å logge hvor mye strøm man lader med ved bruk av «nødladeren» ? (Kw)
Kan også estimere det ..... (% når du har ladet ferdig - % før lading ) * 64KW/100%   = KWH
Altså om du startet å lade ved 30% og ladet til 90%  blir det
90%-30% det blir 60%
og 60% * 0.64 blir 38,4KWH   om du har KONA med 40KW batteri tar du ladet prosent *0,40 istedenfor 0.64.
Da har du den teoretiske forbruk.
Siden det er litt tap er det dog mer riktig og regne med =0.7(64KW) eller 0.5 (40KW)
#8
Hyundai / Sv: Charge myHyundai
fredag 19. november 2021, klokken 15:15
i sverige koster SMART 45kr/mnd .... så rart de har gått vekk fra grunnpris og ikke nevner noe om minste ladning for norge. Er dette CMH styrt fra Berlin/Tyskland mon tror ..... der har de bare FLEX eller EASY ABO.
#9
Hyundai / Sv: Charge myHyundai
fredag 19. november 2021, klokken 14:00
Skal du registrere deg nå, står det at det koster 25kr om du vil AKTIVISERE FLEX.

Men det står ingen sted på Hyundai at du må lade minst x8 mnd!!! Ved bruka av SMART-ABO!!!
Så egendlig bør man velge SMART og KLAGE om de krever penger i etterkant om du ikke lader ofte nok!

Bare €0.29 eller 3DKr er jo overkommlig om det er sant (Ah, ved IONITY-pakka til 135kr/mnd Men klar det kan lønne se om man trenger 150KWH for en ferietur). Leste noe om 6DDK på Easypark ladestasjonen langs E45.

Som sagt ønsker jeg kortet slik at jeg kan lade neste gang jeg tar en Harrytur til Flensburg ;)
Blir litt dumt å stå et sted i danmark med tomt batterie fordi man ikke har riktig ladekort!

Smart må du lade 8x mnd .... det står i msg #21 fra RJK 22nov2020
Sitat fra: RJK på søndag 22. november 2020, klokken 03:36
Smart (Ingen aktiveringsgebyr eller øktgebyr, men månedsavgift på 38,94 NOK) om man ikke lader minst 8 ganger i måneden, noe som er ganske mye, selv for de som lader aktivt på AC-ladere.
#10
Hyundai / Sv: Charge myHyundai
fredag 19. november 2021, klokken 12:33
Jeg blir litt klink kokos av deres ABO - hvilket skal jeg velge? FLEX - SMART - EASY???
Vel easy har 72kr/mnd gebyr - bye bye!
SMART står gratis ... men det krever vel at man skal lade minst 8x per mnd ellers blir det 3-50kr ekstra i mnd?
Og FLEX må jeg betale 25 kr for aktivisering? Ellers gratis eie - bare betale per bruk +++

Super ... da får vi som har KONA hvor batteriet skal skiftes LADEKODER men må betale for ladekort???

Jeg tok dieseldyret til tyskland sist fordi jeg tørr ikke stole helt på lading i utlandet enda.
Derfor tenkte jeg dette CMH-kortet kunne være en bra forsikkring slik at man få ladet i utlandet.
Kia Sportagen er solgt, så neste gang blir det EL-bil på tur!
Noen tips hvor det er billigst/enkelst å lade på vei fra Hirtshals til Flensburg og hvilket kort?
I Tyskland skal det vist bli påkreved at man kan betale med kort fra neste år!
#11
Trist det skal være så dyrt/vanskelig!
iZettle sine portable kortleser koster mindre en 1000kr og de tar vel bare 1-3% gebyr!
https://www.izettle.com/no
Heller det en å ha 10-tals RFID-brikker i lomma!
Burde jo vært mulig å få integrert noe sånt i en ladestasjon!
#12
Hyundai KONA / Sv: Pris 30.000km service.
tirsdag 10. september 2019, klokken 19:16
Jeg kjøpte "kona" mi med 3x service når jeg tegnet kontrakt og det er prisene forhandlern nevnte:
1 år / 15 000 km                              1188kr
2 år / 30 000 km                              3556kr
3 år / 45 000 km                              2449kr
4 år / 60 000 km                              3881kr
5 år / 75 000 km                              2449kr
Som du ser er service 2. 4. 6. gang dyrere en 1. 3. 5. osv
#13
Hyundai KONA / Sv: 12V til 230V omformer
søndag 30. juni 2019, klokken 11:42
Finnes jo plenty av slike - og jeg har en del av dem ;)
Spørs hva du skal lade. De fleste er tiltenkt mindre utstyr på 300-1000W

De rimligste er MODIFISERT SINUS .... egendlig trapes / firkant spenningskurve med en liten stopp ved 0V.
De kan du få fra 300kr. Tja, lager litt broom-lyd på en laptoplader altså ikke helt bra.

Skal du ha en bra'n med EKTE SINUS må du nok opp i 1-3000kr klassen. De har enda dårligere virkningsgrad men da kan du koble til det meste innenfor oppgitt effekt. Induktive laster som kjøleskap osv trenger dog 2-3x oppgitt effekt pga kompressor startstrøm.

Og så har du 3. løsning med 12V til XX V  DC-DC omformer. Og noe slik til f.eks PC kan da være men bedre løsning.
#14
Hyundai KONA / Sv: Newbie - Kona og lading
søndag 05. mai 2019, klokken 14:33
1. Det ligger marginer både på fullladet 100% og tomt 0% så det skal ikke være skadelig for batteriet. Står også i manualen at du skal lade til 100% en gang i måned. Personlig lader jeg til 90% med mindre jeg skal på langtur.

2. Hurtiglading er vel best i området 30%-70% da går det raskest - ca 50KW.

3. Vel, du fikk jo brikke med da du kjøpte KONA - ligger i instruksjonsboka - har du tittet inni i den ;)
Den kan registreres mot GK=Grønn Kontakt og Fortum. Skal du bruke sistnevnte i Sverige/Finnland MÅ DU registrere kreditkortet ellers fungerer det ikke i de land. Kun norge kan du få det på faktura.
Ellers i europa få du lese andre tråder om tema her på forum.
#15
Med mindre du har en boks som registerer forbruket, ser det dårlig ut.
Kan prøve med en powermeter/strømmåler, eller en SONOFF POW.

Jeg lader stort sett på jobben ensålenge - med 7.3KW Salto lader

Men slik en tysker på spritmonitor sa.
Du tar (SOC% etter lading - SOC% før lading ) * 0.64 = ca forbruk.
For eks lader jeg altid til 90% og etter jeg har kjørt 260km er jeg nede i 25%

Da blir det 90%-25%  = 65%
og 65%*0,64=41.6KW

Ellers kan du vel se forbruket i EV (i bilens infoskjerm) for hver lengre kjøretur.

Men lading går ikke uten tap! Nå har jeg bare ladet 1x hjemme - med alt man ikke skal gjøre :)
Fra sikkringsskap til garasjen ca 15m på gammel ledning fra 1960 .... inn på SONOFF POW2 måler inn til billig 3veis kontakt - så 25m 1.5mm2  skøyteledning og inn på bilen.

Det var etter første tur da jeg hentet bilen 100% fullladet og kjørte 300km. Hjemme hadde jeg 17% igjen.
Så satt jeg den til lading på 8A for å være snill. I displayet sto det 33:50h til 90%!!!
Da har vi (90-17)*0,64(batteriestørrelse)= 46.7KW som jeg fikk ladet på de 33:50 timer (ja over ett døgn).
Og SONOFF viste et forbruk på 58KW.  Noe samme blir 33:50timer * 1.7KW (står i bilen display) = 57KWH
Det gir 46.7/100*58=124. Det vil si et tap på 24%!!!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA