Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TorC

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 87
31
Mekanisk / Sv: Håndbrekket vil ikke av - lys blinker - kontakte verksted
« på: Onsdag 06. November 2019, klokken 00:27 »
Har du prøvd https://www.nbfbildeler.no/?

Motorenheten skal være lik på euro og US leaf.

Ikke saksøk meg hvis jeg tar feil her, men delenummer på US og Euro-leaf er lik på hele enheten. Du skal i prinsippet kunne gå på enhver skraphandler og finne en bruktdel som passer din bil.

32
Leaf 2010-2017 / Sv: Svært mye dugg på vinduene i en formodentlig tørr bil?
« på: Mandag 04. November 2019, klokken 20:00 »
Så bra!  ;)

Niall er mye flinkere til å forklare slik enn det jeg er på video. Og det er faktisk ganske enkelt å montere, men ikke alltid så lett å forklare.

Ta kontakt hvis du trenger hjelp. Du skal finne både min e-postadresse og telefonnummer på webshoppen min.

33
Takk for alle tips. Det å bytte til en nyere modell er ingen dum idé.. Problemet er bare at kona har skrapa den opp så mye at jeg neppe får mer en 40.000 for den. Den har 10 av 12 streker. Sannsynligvis 9 snart, da den har vært på 10 lenge og kapasiteten fremdeles synker.

Får evt. kikke litt på om noen kræsjer en uten å ødelegge batteriet. Men det virker som mange timers arbeid å ta ut batteri, bytte celler og få det tilbake igjen, spesielt uten ordentlig utstyr. Vet ikke engang hva slags hev/senk tralle som tåler et tonn som jeg kan bruke for å få ned/opp batteriet hvis jeg klarer å løfte bilen opp i garasjen.
 Men hvis det bare er noen få dårlige celler og resten er veldig bra så kan jeg jo være heldig å få tilbake mye kapasitet.

Hvis du har 10 prikker så stemmer det ikke overens med at du har bare 8 mil rekkevidde.

Det å bytte pakke er ikke så mange timers jobb. Jeg har gjort det selv.

Det er snakk om 2-3 timers jobb med normalt hobbyverktøy hvis man har planlagt litt.

Du trenger ikke hev/senk tralle. Du trenger bare en vanlig tralle. Det er BILEN du hever og senker. Selv laget jeg en tralle med hjul fra biltema for et par hundrelapper.

34
Leaf 2010-2017 / Sv: Svært mye dugg på vinduene i en formodentlig tørr bil?
« på: Mandag 04. November 2019, klokken 03:00 »
Jeg skal være forsiktig med å reklamere for egne produkter her på forumet så jeg henviser heller til min venn Niall i NZ som selger disse på vegne av meg:


https://www.youtube.com/watch?v=wSOmV4au8vs

https://www.youtube.com/watch?v=he2Itp8XQYU

Han har også massevis av andre videoer som er verdt å se på om bytte av batterier og er en veldig artig fyr. Han setter nok pris på en "like" og en ny abonnent!

35
Leaf 2010-2017 / Sv: Svært mye dugg på vinduene i en formodentlig tørr bil?
« på: Fredag 01. November 2019, klokken 23:17 »
Når man trykker inn knappen for luft opp mot frontruten alene så vil varmeapparatet gå for fullt (med mindre man har kittet mitt montert og den er PÅ).

Jeg er dessuten ikke enig med deg i at tørking med varm luft er mer effektivt enn å tørke med kald luft som har blitt kjørt gjennom AC.

Varm tørr luft tørker mye bedre enn kald tørr luft.

Energieffektivsmessig har du rett siden den varme luften er varmet opp uten varmepumpe, men ellers er det feil.

Et annet moment her er imidlertid at det ser ut til at varmeapparatet har flere desginfeil som gjør at det ved normal bruk kan få redusert levetid. Eksempelvis at hvis en enkelt av varmekretsene går får et brudd så vil bilen nekte å bruke de resterende. Jeg er i prosess med å lage en youtube sak om det, men etter youtubes reklame-armageddon ifjor er ikke motivasjonen der lenger der for meg. 

36
Leaf 2010-2017 / Sv: Svært mye dugg på vinduene i en formodentlig tørr bil?
« på: Fredag 01. November 2019, klokken 20:56 »
Du er nok ikke alene om å ha "våte" vinduer i disse dager, og du skal ikke helt fastslå at det er LEAFens feil.

Vi er nå i en periode hvor man på dagtid kan få ganske høye temperaturer som metter luften med fukt. Så om natten synker temperaturen mye.  Da må den fukten ende opp et sted.

Varme i seg selv hjelper egentlig veldig lite for å drive ut fukt. Du må ha luftsirkulasjon i tillegg.

Et gammelt hillbillytriks er å fylle gamle sokker med kattesand og legge rundt i bilen.

Kittet mitt vil ikke fjerne duggen med mindre man har svært god tid, men den vil hindre at det dugger på nytt mens man kjører.

Det ligger flere videoer om hvordan det monteres på youtube.

Hvis du holder til i Vestfold eller Oslo så kan jeg hjelpe deg med montering.

Det er en temmelig enkel og rask prosess. Det "vanskelige" er å lage et hull til bryteren, men hvis man vet forskjellen på foran og bak på en drill så klarer man å bore et slikt hull.



37
Bytte om 11/12 pakke bare ved å bytte om BMS er ingen vanskelig jobb. Problemet er å finne så gamle pakker som har god restkapasitet.  Det å bytte fra en som har 70% til en som har 75% SOH er neppe verdt all jobben.

Det er heller ikke vanskelig å bytte om moduler, men du må vite hva du gjør og ha stort fokus på sikkerhet. Dette er ikke noe man bør gjøre i fylla.

Det er ingenting i veien med å ta de beste modulene fra en pakke bytte ut de dårligste fra en annen pakke.

38
Andre Elbiler / Sv: Chery Arrizo 5e
« på: Onsdag 23. Oktober 2019, klokken 19:41 »
Kan ikke helt se for meg at dette blir en storselger i Norge. For 40 000,- mer får man Kona med lengre rekkevidde, laaaaangt mer utstyr og fra et merke som er etablert i Europa og Norge.

Man må være svært glad i Kina for å kjøpe en dårlig utstyrt Kina-bil idag for 300 000,-. Det er ingen tvil om at Olafer over det ganske land vil "vakne nå som kineserane kjem", men ikke til den prisen.

Utstyrsmessig og rekkeviddemessig kan den sammenliknes med en Zoe. Eneste store skillet et plassen. I det segmentet vil jeg tro pris er det viktigste.....

39
TLC / Sv: Hvor får man tak i "zero emission" bokstavene på høyre dør?
« på: Fredag 18. Oktober 2019, klokken 21:05 »
Døren skulle lakkes så jeg brukte faktisk et knivblad. Det ble imidlertid ingen riper, men måtte skrubbe litt med sprit og skrubbesvamp for å få vekk limrester. Dette var sommerstid, så limet var nok varmt og godt....

40
Mekanisk / Sv: Håndbrekket vil ikke av - lys blinker - kontakte verksted
« på: Fredag 18. Oktober 2019, klokken 16:30 »
Under teppet i bagasjerommet et er en grå "kork" man kan skru ut for å manuelt få av håndbrekket. Husker ikke om det er hjulvinne eller det andre verktøyet i verktøymappen som skal brukes.


Sjekk i LEAFspy hva slags feilkode du får opp. Feilen kan enten være i selve håndbrekksenheten eller boksen med kondensatorene.


41
Jaguar i-Pace / Sv: Kommende oppdateringer
« på: Torsdag 17. Oktober 2019, klokken 21:14 »

Så hyggelig å høre! Vi skal gjøre vårt beste på å engasjere oss i sakene på forumet. Så dere vil nok se en del til oss fremover :)

Jeg vil ikke være surpump, men JaguarNorge-profilen virker litt fake. Det er litt for mye dårlig norsk og skrivefeil til at en millardbedrift som BC Norway AS kan stå bak. Jeg stoler derfor ikke heeelt på alle opplysningene som kommer derfra helt ennå.... Kan dere kanskje på en aller annen måte bekrefte deres tilknytning til BC Norway?

42
TLC / Sv: Hvor får man tak i "zero emission" bokstavene på høyre dør?
« på: Torsdag 17. Oktober 2019, klokken 21:05 »
Du må nok kjøpe dette originalt. Jeg har forsøkt å pelle dem av i forbindelse med lakkering og montere dem på igjen. Det ga jeg opp etter første bokstav. Det ble bare tull av det, og det å kappe til tape var nesten helt umulig.

De er dessuten svindyre. https://parts.nissanusa.com/nissanparts/index.cfm?action=replacement&siteid=14&groupid=&sectionid=990&partcode=62892


43
Nissan / Sv: Første bil til 18-åring - Leaf?
« på: Mandag 23. ſeptember 2019, klokken 17:52 »
TMPS er uansett ikke et stort moment kostnadsmessig og heller en fordel.


TPMS er er noe dritt. Det koster gjerne en tusenlapp per hjul, og har begrenset levetid. De gir en falskt trygghet. Jeg har med LEAFen selv opplevd at det var noe "rart" med et bakdekk. I en bil uten TPMS ville jeg umiddelbart stoppet og sjekket, men siden bilen ikke varslet så kjørte jeg videre. Som resultat at dekke ikke kunne repareres etter en punktering.

Så det at det ikke er TPMS anser jeg som en fordel.

44
Leaf 2010-2017 / Sv: Bremselykt etterlysning. Leaf 2012
« på: Torsdag 19. ſeptember 2019, klokken 18:27 »
Hvis det er den i spoileren så har en hel spoiler liggende. Ta kontakt hvis det er aktuelt. Den ligger dessuten også ute på finn.

45
Nissan / Sv: Første bil til 18-åring - Leaf?
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 21:00 »
Hvorfor maks 5 år gammel?

LEAF er jo en temmelig kurrant bil å skru på, og første-bil blir jo ofte litt røft behandlet. Det er jo uansatt relativt lite feil på dem, en fin måte å få respekt for bil og bilbruk. Man får jo mye mer bil og rekkevidde for pengene der, enn en nyere en.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 87