Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TorC

#31
Jaguar / Sv: Kurs i avansert kjøreteknikk fra Jaguar Land Rover
torsdag 30. januar 2020, klokken 21:16
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 29. januar 2020, klokken 16:59
Sitat fra: Tellus på onsdag 29. januar 2020, klokken 10:58
Gol er vel Norges 'center of gravity' hvis du legger bosetting til grunn


Bosetting? Hvem bryr seg vel om bosetting...   :laugh:

Ifølge Bodøværinger skal man enda litt lenger nord for komme til midten av Norge... Nærmere bestemt... BODØ!

Følger man logikken fra Smiths venner så er angivelig ikke bare Norges sentrum, men hele verdens sentrum et jorde i Sandefjord.
#32
Elbiler i media / Sv: Her dummer han seg ut igjen
onsdag 29. januar 2020, klokken 19:55
Facinerende innlegg av Skonhoft!

Her er elbil (og da Tesla spesielt) den store satan, og bilen generelt den lille satan.

Hvis verden skal gå til helvete så skal iallefall de som forurenser minst betale like mye som de som forurenser mest, fordi de er alle forurensende svin. Iallefall når Skonhoft ikke får samme fordelene som de som forurenser minst selv om han forurenser mest.... 

Logikken er er altså at røykere bør få samme avgiftsbesparelse som ikke-røykere får ved å ikke røyke, siden det er urettferdig at røykere betaler mer avgift for å dekke de utgiftene man påfører samfunnet, og at samfunnet ønsker å redusere tobakksbruken. 





#33
DRIFTSBATTERI / Sv: Er bilen skrot når batteriet er ferdig?
fredag 24. januar 2020, klokken 11:27
Om folk gidder å kjøpe biler som kun går 3-4 mil avhenger nok av hvilket avgiftsregime som finnes.
Hvis det ikke er noen veiavgift på den kan det jo være en god del mennesker som egentlig ikke trenger nr 2 bil som vil være villig til å bla opp litt for den, men neppe veldig mange tusenlappene.

Batteriet vil nok alltids ha en verdi så selv om bilen bare går 3-4 mil så vil det alltids være noen som kjøper opp slike biler for å pelle ut batteriet og skrote selve bilen. For stasjonær bruk kan disse modulene bruker enda en god stund.
#34
Carwing / Sv: Stadig problemer med tilkobling via bluetooth
mandag 20. januar 2020, klokken 11:47
Prøv å slett telefonen fra bilen, og bilen fra telefonen. Kople til på nytt.

Funker ikke det så kanskje innstillinger på telefonen...
#35
Hyundai KONA / Sv: Ikke medfølgende verktøysett eller jekk?
lørdag 18. januar 2020, klokken 21:50
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. januar 2020, klokken 17:47
Sitat fra: RJK på lørdag 18. januar 2020, klokken 15:45
Hva skal du med jekk i bilen, om du ikke har reservehjul med deg? Løsningen er vel gjerne at man enten bruker settet med skum, eller kaller bilberging og blir fraktet til nærmeste verksted. Der får man eventuelt verkstedet til å løfte opp bilen og plugge dekket.

Jeg har jekk, men ikke reservehjul. Om jeg punkterer så jekker jeg opp bilen og tar av hjulet. Deretter finner jeg punkteringen og plugger den med pluggesett fra Biltema. Fyller opp igjen dekket med 12V kompressor og setter det på. Tar 15 minutter, en brøkdel av den tiden det tar å vente på berging.

Men har du pluggsett så trenger du jo egentlig ikke jekk... det er jo bare å flytte bilen litt fremover til du finner lekkasjen.... 

Men fra spøk til alvor. Dekkverkstedene har sluttet å plugge dekk, ifølge min lokale så er det myndighetsbestemt. Nå er det skikkelig lapping som gjelder, som femdobler prisen.  Den gangen jeg jobben som smører i studietiden tok vi en 50 lapp for lapping, og en 50 lapp ekstra hvis vi måtte avbalansere. For 3 år siden betalte jeg nesten 500,- for lapping av dekk.

Jekk og basisverktøy burde være en selvfølge følger med bilen. Hvordan skal man etterstramme hjulbolter? Eller true andre bilister?
#36
i-Pace / Sv: Plutselig tap av % ved lav SOC
mandag 13. januar 2020, klokken 01:00
Dette med lav 12v spenning fremstår som noe rart, med mindre en klok sjel i Jaguars R&D har fått det for seg at ved lav SOC skal man spare på DC-DC til 12v Noe som selvsagt ikke er noen dum idè for å skvise ut et par hundre wattimer. Samme sjelen burde da imidlertid tenkt at spenning på 12v ikke bør gå under et visst nivå.

Utifra tall jeg har hentet ut fra Incontrol og regnet ut så har bilen bare en tilgjengelig batterikapasitet på ca 69 kWh fra 100% ned til bilen selv rapporterte om 0% SOC. 

Jeg har imidlertid henvendt meg til selger og deres verksted, og fikk bare svar om at bilen må inn på feilsøking, og ladefeilene selvsagt ikke var deres feil... (ca 50% av QC har feilet). Jeg har purret, men ikke hørt noe. Siste mail fra meg var i romjulen.

Jeg antar at dette er en feil som kan repareres, men siden selger ikke ønsker å reparere så går vi igang med en reklamasjonsprosess kommende uke.

Feil kan skje i alle biler, men jeg er mest skuffet over hvordan dette er håndtert fra Jaguar sin side. Jeg trodde Jaguar var et premium-merke, men servicen tilsier ikke det.

Det er også en drøss andre småfeil som samlet sett burde gjort at de prioriterte å få denne bilen inn til feilsøk.
* Bakluken lever sitt eget liv. Opp og ned for eget forgodtbefinnende
* Ryggekamera lever sitt eget liv. Noen ganger slås det ikke på i det hele tatt. Noen ganger i fart flere minutter etter siste gang man rygget. Noen ganger uten striper.
* Frontkameraer lever sitt eget liv.
* Estimert ladetid er gjerne over 60 timer på 7,2 kW, og 4-5 timer på 50 kW DC. Den justeres riktignok nedover etter hvert som SOC øker. Selv min gamle LEAF klarer å gi korrekt estimat når vet hva den får av juice, samme med Konaen. Jaguaren derimot bommer med 300-400%
OSV OSV.

#37
Hyundai KONA / Ikke medfølgende verktøysett eller jekk?
søndag 12. januar 2020, klokken 19:27
Følger det ikke med verktøysett eller jekk til Kona? Har lett overalt men finner ingen av delenel, bare slepekroker og dekklappsett. Noen som vet?
#38
Går ikke Østerike under TÜV og dermed automatisk godkjent også i EØS?

I så fall så er jo dette virkelig årets beste julegave!
Kombinert med at Kona antakelig kommer med 4WD så ryker både Konaen jeg har nå og I-Pacen faderen har.

Med hengerfeste og 4WD, til under 400K så har Hyundai dette markedet helt alene annet enn for dem som er opptatt av "dingsebomser" og klistremerker.   
#39
Leaf 2010-2017 / Sv: Bremsefeil ???
torsdag 26. desember 2019, klokken 22:50
Sjekk med LeafSpy Pro hva slags feilmeldinger du får.

Noen feil kan "henge" i systemet og trenger bare å nullstilles.

Har du ikke LeafSpy Pro kan du prøve å koble ut 12v batteriet i 10 minutter. Det pleier å fjerne en del av slike feil der det ikke er en faktisk feil.
#40
i-Pace / Sv: Plutselig tap av % ved lav SOC
torsdag 19. desember 2019, klokken 01:37
Takk for innspill. Jeg er kjent med en rask nedadgående SOC på batteripakker jeg har mekket sammen selv uten noen form for avansert BMS samt med høy last, men ikke på bil.

Jeg startet med 100%, og bilen er ble stående med ladekabel i flere ganger i dagene i forkant. 

#41
i-Pace / Plutselig tap av % ved lav SOC
torsdag 19. desember 2019, klokken 00:09
Opplevde idag at 5-6% av SOC forsvant i løpet av under 1 km.

Kjørte fra Sandefjord med 9%(og 35 km) og da jeg nærmet meg Stokke (en drøy 1 mil unna, men det litt stigning) var det 7% og rett i underkant av 20 km rest.  På en strekke som har svak nedstigning raste både rekkevidden og SOC nedover i løpet av bare et par km. Og ved avkjøringen til Stokke var det 1% og 5 km rest. Innen jeg kom meg til en QC ca 1 km unna var både rest km borte og den ene prosenten borte. Bilen ville ikke lade på noen av QC der, men etter noen minutter på AC-stolpe ville den lade DC.

Jeg har erfaring med både LEAF og Kona og har aldri opplevd slike plutselige tap, og jeg var i utgangspunktet virkelig ikke bekymret for å bare ha 9% igjen for en tur på ca 25 km siden det angivelig er ca 3 kWh i bunn etter rekkevidden viser 0.

Er et slikt plutselig dropp i SOC normalt?

Ifølge appen har jeg hatt en forbruk på 27,9 kwh per 100km, og reisen var 15,6 km.  Hvis mine regnekunskaper er korrekt så tilsvarer det et totalforbruk på 4,35 kWh. 9% på telleren tilsvarte altså bare 4,35 kWh.  (Forbruket er riktignok høyt, men er naturlig. De neste 13 km lå på 17,1 kWh/100km)

For meg fremstår dette veldig rart, og har bare opplevd slike plutselig drop i SOC i småpakker der det har vært dårlige celler. I LEAFen min som jeg vet at et par svake celler så opplever jeg aldri slike drop.

Er det andre som har opplevd tilsvarende? Eller har teorier om hvorfor dette skjedde?

#42
Humor og kanari / Sv: Feil kommune å bo i om du har Nissan Leaf
torsdag 12. desember 2019, klokken 10:56
Ifølge elbilhaterne så viser jo dette at elbiler er totalt ubrukelig. Selv et lite synkehull stopper jo en elbil.

De vil nok ikke kjøpe seg elbil før man kan kjøre Kirkenes-Lindesnes på en lading, med henger, og med et par synkehull på veien.
#43
i-Pace / Sv: Lynlading og kulde
fredag 29. november 2019, klokken 04:20
Det medfører riktighet iallefall her i gården, men her er det kanskje også noe feil med bilen.

Er "lynladet" på Statoil Geilo 2 ganger, og det var ikke noe å rope hurra for. Tror den aldri var over 50 kW selv med SOC godt under 50%. Begge ganger etter å ha startet med 100% SOC rett fra laderen, og kjørt 25 mil, med en kortere hurtiglading imellom. Så batteriet burde ha en akseptabel temperatur.
#44
USAleaf / Sv: Ustabilt varmeapparat. PCT element?
onsdag 27. november 2019, klokken 18:30
Har du prøvd å kjøre defrost?

Avhengig av hva som er defekt så trenger det ikke koste all verden å få orden på. Man får massevis av gode deler på hugger`n.

Jeg kjenner ikke til modellen med varmepumpe, men på den gamle bytter man PTC på under et par timer som amatør.

Du bør uansett hente ut feilkoder i LeafSpy for å avklare hvor feilen ligger.

På den gamle PTC`n så vil bilen nekte å kjøre PTC hvis en av varmekreftsene er defekt. Og det er jo egentlig ganske teit all den tid den fortsatt skal kunne fungere, men gi mindre effekt.

#45
i-Pace / Sv: Svært pessemistiske anslag på ladetid både AC og DC.
mandag 25. november 2019, klokken 11:33
Jeg har fulgt med på appen gjennom hele ladesykelen, og den er pessemistisk hele veien. Eksempelvis: for hver time den står til lading forsvinner ca 2 timer på estimert tid.

Fullading på DC vet jeg er tull, men det var ikke jeg som gjorde det, og det var 2-3 km til vanlig ladepunkt. Og de skulle på død og liv ha 100% istedenfor å stoppe en ekstra gang på QC når SOC var lavere.

Så det er altså ingen andre som opplever det samme? Da får vi ta det med selger.   
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA