Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TorC

Sider: 1 [2] 3 4 ... 87
16
Hyundai KONA / Sv: Julegave fra Hyundai: Tilhengerfeste for trekk under 1300 kg?
« på: Torsdag 26. Desember 2019, klokken 23:05 »
Går ikke Østerike under TÜV og dermed automatisk godkjent også i EØS?

I så fall så er jo dette virkelig årets beste julegave!
Kombinert med at Kona antakelig kommer med 4WD så ryker både Konaen jeg har nå og I-Pacen faderen har.

Med hengerfeste og 4WD, til under 400K så har Hyundai dette markedet helt alene annet enn for dem som er opptatt av "dingsebomser" og klistremerker.   

17
Leaf 2010-2017 / Sv: Bremsefeil ???
« på: Torsdag 26. Desember 2019, klokken 22:50 »
Sjekk med LeafSpy Pro hva slags feilmeldinger du får.

Noen feil kan "henge" i systemet og trenger bare å nullstilles.

Har du ikke LeafSpy Pro kan du prøve å koble ut 12v batteriet i 10 minutter. Det pleier å fjerne en del av slike feil der det ikke er en faktisk feil.

18
i-Pace / Sv: Plutselig tap av % ved lav SOC
« på: Torsdag 19. Desember 2019, klokken 01:37 »
Takk for innspill. Jeg er kjent med en rask nedadgående SOC på batteripakker jeg har mekket sammen selv uten noen form for avansert BMS samt med høy last, men ikke på bil.

Jeg startet med 100%, og bilen er ble stående med ladekabel i flere ganger i dagene i forkant. 


19
i-Pace / Plutselig tap av % ved lav SOC
« på: Torsdag 19. Desember 2019, klokken 00:09 »
Opplevde idag at 5-6% av SOC forsvant i løpet av under 1 km.

Kjørte fra Sandefjord med 9%(og 35 km) og da jeg nærmet meg Stokke (en drøy 1 mil unna, men det litt stigning) var det 7% og rett i underkant av 20 km rest.  På en strekke som har svak nedstigning raste både rekkevidden og SOC nedover i løpet av bare et par km. Og ved avkjøringen til Stokke var det 1% og 5 km rest. Innen jeg kom meg til en QC ca 1 km unna var både rest km borte og den ene prosenten borte. Bilen ville ikke lade på noen av QC der, men etter noen minutter på AC-stolpe ville den lade DC.

Jeg har erfaring med både LEAF og Kona og har aldri opplevd slike plutselige tap, og jeg var i utgangspunktet virkelig ikke bekymret for å bare ha 9% igjen for en tur på ca 25 km siden det angivelig er ca 3 kWh i bunn etter rekkevidden viser 0.

Er et slikt plutselig dropp i SOC normalt?

Ifølge appen har jeg hatt en forbruk på 27,9 kwh per 100km, og reisen var 15,6 km.  Hvis mine regnekunskaper er korrekt så tilsvarer det et totalforbruk på 4,35 kWh. 9% på telleren tilsvarte altså bare 4,35 kWh.  (Forbruket er riktignok høyt, men er naturlig. De neste 13 km lå på 17,1 kWh/100km)

For meg fremstår dette veldig rart, og har bare opplevd slike plutselig drop i SOC i småpakker der det har vært dårlige celler. I LEAFen min som jeg vet at et par svake celler så opplever jeg aldri slike drop.

Er det andre som har opplevd tilsvarende? Eller har teorier om hvorfor dette skjedde?


20
Humor og kanari / Sv: Feil kommune å bo i om du har Nissan Leaf
« på: Torsdag 12. Desember 2019, klokken 10:56 »
Ifølge elbilhaterne så viser jo dette at elbiler er totalt ubrukelig. Selv et lite synkehull stopper jo en elbil.

De vil nok ikke kjøpe seg elbil før man kan kjøre Kirkenes-Lindesnes på en lading, med henger, og med et par synkehull på veien.

21
i-Pace / Sv: Lynlading og kulde
« på: Fredag 29. November 2019, klokken 04:20 »
Det medfører riktighet iallefall her i gården, men her er det kanskje også noe feil med bilen.

Er "lynladet" på Statoil Geilo 2 ganger, og det var ikke noe å rope hurra for. Tror den aldri var over 50 kW selv med SOC godt under 50%. Begge ganger etter å ha startet med 100% SOC rett fra laderen, og kjørt 25 mil, med en kortere hurtiglading imellom. Så batteriet burde ha en akseptabel temperatur.

22
USAleaf / Sv: Ustabilt varmeapparat. PCT element?
« på: Onsdag 27. November 2019, klokken 18:30 »
Har du prøvd å kjøre defrost?

Avhengig av hva som er defekt så trenger det ikke koste all verden å få orden på. Man får massevis av gode deler på hugger`n.

Jeg kjenner ikke til modellen med varmepumpe, men på den gamle bytter man PTC på under et par timer som amatør.

Du bør uansett hente ut feilkoder i LeafSpy for å avklare hvor feilen ligger.

På den gamle PTC`n så vil bilen nekte å kjøre PTC hvis en av varmekreftsene er defekt. Og det er jo egentlig ganske teit all den tid den fortsatt skal kunne fungere, men gi mindre effekt.


23
i-Pace / Sv: Svært pessemistiske anslag på ladetid både AC og DC.
« på: Mandag 25. November 2019, klokken 11:33 »
Jeg har fulgt med på appen gjennom hele ladesykelen, og den er pessemistisk hele veien. Eksempelvis: for hver time den står til lading forsvinner ca 2 timer på estimert tid.

Fullading på DC vet jeg er tull, men det var ikke jeg som gjorde det, og det var 2-3 km til vanlig ladepunkt. Og de skulle på død og liv ha 100% istedenfor å stoppe en ekstra gang på QC når SOC var lavere.

Så det er altså ingen andre som opplever det samme? Da får vi ta det med selger.   

24
Leaf 2010-2017 / Sv: Montering 5kW luft dieselfylt KinaWebasto
« på: Onsdag 20. November 2019, klokken 00:53 »
Da skjønner jeg hva du tenkte tror jeg. Har gjort et par sånne over-kompliseringer selv.  Og ja, enkelte ting gjør man fordi man kan, ikke fordi man må. Og så er det veldig gøy!

Jeg lar også dieselbrenneren gå hvis jeg skal inn i butikk, men jeg har USA leaf så jeg kan låse bilen mens den er på. Så alt surrer og går av seg selv. De 250 wattene bilen trekker for å holde seg igang er ikke så veldig viktig. Og jeg surrer og rører med et prosjekt med to LEAF cans og en DC-DC step-up CC som koples inn via 12v uttaket for å hindre at fremdriftsbatteriet tappes til vanlig drift av bilen.


25
Leaf 2010-2017 / Sv: Svært mye dugg på vinduene i en formodentlig tørr bil?
« på: Onsdag 20. November 2019, klokken 00:41 »
Sjalabais,
Oppdater oss gjerne på hvordan det fungerer med denne "vidunderknappen" når du har fått den i drift. Sliter også med mye dugg uten at jeg har opplevd i nærheten av det samme på andre biler.

Her må jeg kommentere at dette ikke er en "vindunderknapp". Det er magisk knapp fyllt med enhjørninger som løper rundt og skaper energi.  :laugh:

Det den gjør er veldig enkelt, men det gjør at man kan styre strømforbruket bedre. Man kan slå av strømmen helt hvis man heller vil fryse enn å måtte lade. Selv foretrekker jeg ta på meg en jakke enn å måtte hurtiglade. Det er altså ingen "vidunderknapp", den gjør nøyaktig det samme som knappen Nissan selv leverer biler med nå etter 2013.

26
i-Pace / Svært pessemistiske anslag på ladetid både AC og DC.
« på: Onsdag 20. November 2019, klokken 00:22 »
Har nå flere ganger både på DC og AC fått ganske ekstreme anslag for rest-ladetid. Noen som vet årsaken til dette?

Idag ble bilen satt på lading ca 15:00 med ca 35% anslag i tid til ferdiglading var 39 timer.  Ca 24:00 var bilen fulladet og appen sendte melding. Altså et feilanslag på 30 timer. Det ble også sjekket da bilen var ca 70% og da var tiden redusert til ca 20 timer. Det er brukt tre ulike ladepunkter. En 3,6 kW Keba, en ukjent boks, og en boks med lastbalansering og fordeling som gir opp til 11 kW (men bilen kan jo bare ta til seg 7,2)

På DC er det samme greia. På en 50 kW lader mente bilen at det skulle ta nesten 4 timer å fullade, men den var ferdig etter halvannen time.

Den ekstreme ladetiden er både i appen og i bilen, så det er antakelig samme datakilde.


Noen som har noen ideer om hva dette kan komme av?

27
i-Pace / Sv: Jaguar og dette med data og sånt. Hva betyr "Batterikjøli"?
« på: Mandag 18. November 2019, klokken 00:12 »
Jeg forstår at denne teksten har med batteritemparatur å gjøre på en eller annen måte, men hvor er selve dataene?

I minus 11 så antar jeg at batteriet ikke skal kjøles?


Og tatt i betraktning at bilen nå knapt kjørt 200 mil, og fortsatt har en praktisk rekkevidde på 20 mil...



28
i-Pace / Sv: Jaguar og dette med data og sånt. Hva betyr "Batterikjøli"?
« på: ſøndag 17. November 2019, klokken 19:43 »
Har forsøkt å laste ned WattCat, men det funker ikke på min mobil.

Så det er altså ingen som har noen anelse om hva dette "Batterikjøl"/"Batterikjøli" betyr?

29
i-Pace / Jaguar og dette med data og sånt. Hva betyr "Batterikjøli"?
« på: ſøndag 17. November 2019, klokken 00:19 »
Mulig dette sutring fra min side, men siden jeg ikke har fått noe vettug fra Jaguar Land Rover Norge, så tillater jeg meg å spørre folk på forumet:

Hva i alle dager betyr "Batterikjøli" i appen deres?  (Se bilde) (Og sånn for sikkerhets skyld, veksler det mellom "Batterikjøl" og "Batterikjøli").

Og hvorfor kan jeg på Incontrol nettsiden invitere andre brukere, men disse må oppgi chassinummer, og dermed får en feilmelding om at dette er tilknyttet en annen kunde og derfor ikke får tilgang til den bilen jeg har invitert dem til å bli bruker av? [ You are not allowed to view attachments ]

30
Leaf 2010-2017 / Sv: Montering 5kW luft dieselfylt KinaWebasto
« på: ſøndag 17. November 2019, klokken 00:05 »
Jeg skjønner ikke hensikten med denne MPPT`n. Skal man lade et 12v batteri fra et annet 12v som lades så trenger man jo bare et helt vanlig relee.

Og disse kina-MPPTene er jo kjent for å tappe batteriet de egentlig er ment å lade.

Det er jo imponerende stykke arbeid du har gjort, og det er imponerende at du har fått til at et 5Ah batteri klarer å starte opp dieselvarmer og holde den gående slik at man kan ha den som forvarming, selv om det er et litt sært behov. De fleste er jo tilkoplet med ladekabl så man kan forvarme med strøm.

Sider: 1 [2] 3 4 ... 87