Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TorC

#16
Både forhandler og importør er forelagt dokumentasjonen, og har bilen inne gjentatte ganger.

Målinger fra forhandler kan de ikke gi siden det er på papir.

Jeg har siden 2019 sagt at det er noe galt med batteriet, og uten at jeg har fått innsyn i data, har noen celler i modulene sm er defekt.

Forhandler har hatt bilen inne flere ganger, og hatt en ekspert inne, som har konkludert med at det ikke er noe galt med bilen. Ei heller støv i baksetene er en feil. Det er bare eier av bilen som vasker bilen feil.

Krav om heving er sendt.

Hvis ikke det er andre gode innspill så avslutter vi tråden her. Jeg trenger ikke nye råd om å kontakte Jaguar via Facebook eller annet tilsvarende.



#17
De påstår de har tatt måleringer, men de kan ikke gi dem ut. De er på papir og derfor ikke kan sendes, men selv om de ikke kan sendes så sier de at det er sendt, men ingen har fått dem og kan ikke sendes på nytt fordi de er på papir.

De har imidlertid hatt en ekspert fra England som har kjørt bilen i to dager, og bulket en gang, som sier at det ikke er noe galt.

Normal forståelse tilsier at energi inn= energi ut minus litt tap. Forhandler mener vil ikke svare på dette.

Krav om heving av kjøp er sendt, men etter 2 år med trussel om heving så har jeg mine tvil om de gir seg uten kamp.


Det er notert jevning hva som er brukt både inn og ut. Og utifra dette kan man gjøre et grovt estimat om at batteriet nå klarer å holde godt under 40 kWh. Men det er ingenting galt med bilen i følge forhandler. Ei heller da estimatet var på 80. Eller 70. Eller 60. Eller 50. Alt er helt normalt. det er kjørestilen som er problemet selv om forbruket har ligget på jevnt rundt 22 kWh/100km.
#18
Det er ikke Insignia...

Og når det kommer til "premium bil" så har jeg aldri kjørt en så komfertabel bil med så lite "knirk og knark" som I-pace. Selve bilen mener jeg er "premium", men for å si det forsiktig så har Jaguar et forbedringspotensiale når det kommer til R&D, integreasjon og design av systemer, samt selvsagt kundehåndtering.
#19
Kjøper ikke så mange Jaguarer i året at det å skifte forhandler er en voldsom trussel.... Og selv importør mener jo at det ikke er noe galt med bilen.  Og hvilken forhandler er spesielt interessert i å ta over garantisaker for andre forhandlere?
#21
Helt siden bilen var bare noen mnd gammel har jeg sagt at det er noe grunnleggende galt med batteriet da jeg i løpet av bare noen få km mistet titalls km på gommen. Har aldri hatt mer enn ca 250 km reell rekkevidde uansett hvor forsiktig den er kjørt.

Nå er vi nede i reell rekkevidde på ca 150 km selv om gommen ved 100% SOC sier 340 km. Forhandler har hele tiden sagt at det ikke er noe galt med bilen selv om rekken med feil ved bilen nærmer seg 50 punkter. Alt fra rekkevidde, til ladeestimat til dørluke som tilfeldig åpner seg og skades til kamerar som lever sitt eget liv. Og en god del ting som kanskje er bare dårlig design og ikke feil, såsom at den låser seg fast i enhver CCS og må låses opp med masse trykking på fobben, selv om laderen ikke engang er koplet til strømnettet. Ingenting galt med bilen ifølge både forhandler OG importør. 

Det er heller ikke noe galt med at bilen lades fra 3% SOC til 100% på en 3,6 kW stolpe på 10 timer.
Hurtiglading på en 50 kW kan gi 25% SOC på 5 minutter.

Vedlegger bilder av fra bilen hadde SOC 100% og etter å ha satt bilen på lading etter en tur på 133 km. Dette er ca en måned gammelt, da hadde bilen ca 170 km reell rekkevidde. Raset i både % og km er betydelig høyere dess lavere SOC. Med SOC under 10% så forsvinner gjerne 25 km i løpet av et par km.  Ikke en haug med småturer, men 3 turer på ca 6 km og 2 turer på ca 57 km. Sistnevnte på samme dag.

#22
Er det ingen som har fått noe svar fra Hyundai Norge om hvor stor kompensasjonen blir eller når den kommer?

Jeg ser i en annen tråd at saken er omtalt av NAF/Motor: https://motor.no/elbil/kona-eiere-far-okonomisk-kompensasjon-etter-rekkeviddetap/206496

Men der har ikke journalisten tatt seg bryet med å spørre om når det kommer, eller hvilke beløp det er snakk om.

Og hva med de av oss som knapt nok hurtiglader, hva slags verdi er det vi får ut av denne kompensasjonen? Selv har jeg faktisk aldri hurtigladet Konaen, selv om folk som har lånt bilen har gjort det en håndfull ganger.

#23
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvem har ødelagt LEAF forumet? Og hvorfor?
søndag 14. juni 2020, klokken 10:15
Sitat fra: Elbilforum admin på fredag 12. juni 2020, klokken 12:54
Det jeg har søkt å oppnå er å gjøre leteprosessen enklere for nye elbilbrukere.  Vi har nå et stort bruktmarked av elbiler og det tallmessing største av de er det som gjelder Leaf. 
Det er ingen som har tid til å hjelpe de nye eierne av brukte Leaf i de utfordringene som de møter.
Imidlertid så ligger de fleste svarene i dette forumet, da handler det bare om å organisere forumet.
Og det er det jeg har gjort.

Det rent forumtekniske har du sikkert god greie på, men jeg har aldri hatt noen problem med å klikke på søkefeltet i forumet og skrive inn relevante ord for det jeg lurer på.
Konsekvensen av denne nye ordningen er at ingen faktisk får med seg nye ting i disse underforumene. Da får garantert ingen hjelp. Tidligere kunne man gå rett inn på Leaf forumet og finne de siste aktive trådene. Også tråder som plutselig ble aktive igjen. Da er det litt for oss som faktisk ønsker å hjelpe andre å oppdage at noen trenger hjelp.
Og jeg kan garantere deg at ikke alle verdens problemer på LEAF er blitt omtalt her på forumet, men jeg kan nesten garantere at det finnes folk her som vet svaret.

Tellus sitt forslag om 1 sticky med viktige lenker til tråder gir jeg stående applaus!!! (Det forslaget var faktisk så godt at jeg slenger på enda noen ekstra utropstegn "!!!!!!!!!")
#24
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvem har ødelagt LEAF forumet? Og hvorfor?
tirsdag 02. juni 2020, klokken 00:10
Siden admin er såpass aktiv på forumet så tenkte jeg det var greit om også andre fikk komme med sine innspill. Jeg tipper admin har lest også denne tråden.

Jeg støtter meg fullt ut på Trekkoppbil. Skille elbilwiki fra forum.

For egen regning kan jeg legge til at etter "omleggingen" gidder jeg sjeldnere å sjekke forumet. Og dertil sjeldnere gidder å svare på innlegg. Dette medfører at den lille kunnskapen jeg har om LEAF går tapt. Jeg gidder nå bare å svare på PM jeg får. Og jeg tror ikke jeg er alene. Jeg vet at folk som Trekkoppbil har enorm kunnskap om LEAF, og jeg har selv ting jeg kan bidra med. Omleggingen gjør at sånne som meg ikke gidder å følge med på forumet, og dertil tap av vår kunnskap.

Og hele moroa med forumet er helt borte. Takket være denne omleggingen har jeg besluttet å ikke lenger tilby kabelkittet som gjør at man kan slå av varmen på de første LEAFene.

Takk for meg!
#25
Leaf 2010-2017 / Hvem har ødelagt LEAF forumet? Og hvorfor?
torsdag 28. mai 2020, klokken 01:41
Noen har ødelagt LEAF seksjonen av forumet med haugevis med "sticky". Av haugevis med meningsløse stickies er "Norges mest nyttige bil...?" Hva i alle dager gjør at dette er veldig viktig, eller har noe som helst med diskusjon om LEAF å gjøre?

Den av adminnene som gjør dette bør slutte med det ASAP. Det du gjør medfører at forumet blir veldig mye vanskeligere å følge med på, og gjør at alle som er interessert i LEAF må bruke mer tid på å finne ting. SLUTT MED DET DU DRIVER MED!

Kan vi få tilbake slik det var før? Der de viktige sakene var sticky, og de andre sakene var dynamiske?





#26
i-Pace / Sv: L skilt på bilen
tirsdag 07. april 2020, klokken 18:18
Blue tack/Tack it (Aka "lærertyggis")?

#27
Leaf 2010-2017 / Sv: Er Leaf gen 1 batteriet seriekoblet?
tirsdag 24. mars 2020, klokken 13:04
Både ja og nei, det kommer an på flere ting, og det kommer an på hvordan batteristyringssystemene er programmert.

For å ta det helt grunnleggende kan man si at hver celle har ca 4 volt.
LEAF bruker ca 400 volt. For å oppnå dette har man satt ca 100 celler i serie.  Hver enkelt celle er som tom ca 3,2 Volt og full ca 4,1 V.

Så når batteripakken er tom vil den være ca 320 Volt, og som full ca 410 Volt. 

Dette er veldig avrundede tall for å gjøre ting enkelt.

Når cellene blir slitt så er det ikke slik at de ikke kan komme seg opp til 4,1 Volt, men de mister spenningen mye raskere. Hvis de går helt i stykker så vil det være som om cellen bare er en metallbit.


Den batteripakken du snakker om til LEAFen har tilsammen 192 celler fordelt på 48 moduler.
I hver modul er det 2 celler i serie, satt i paralell. Disse 48 modulene er satt i serie.
#28
Jeg sender deg en PM med telefonnummer og e-postadresse. Jeg bruker ikke messenger.

Når det gjelder tykk og slank kladd så er det "klumpen" som er på "nødlader", altså den man bruker på vanlig stikkontakt.

Uten å lese feilkodene så kan man ikke konkludere hva som er feil. Det kan like gjerne være dårlig kontakt i bilens kontakt, og da hjelper det svært lite å forsøke ulike kabler.

#29
Hvis du skal forsøke å ordne dette selv må du nok starte med å få lest ut feilkodene. LeafSpy Pro et godt sted å starte. Litt avhengig av hvor du holder til så skal du ikke se bort fra at noen i området der du bor som kan hjelpe deg med å få ut feilkoder.

Hvis du holder til Oslo eller Sandefjord så kan jeg hjelpe deg med det.

#30
i-Pace / Sv: Svært pessemistiske anslag på ladetid både AC og DC.
tirsdag 11. februar 2020, klokken 23:04
Da har bilen vært kontroll nr 2.

Angivelig er det en haug med komponenter som har fått ny SW. Dette med pessemistisk ladetid ser nå ut til å være løst. De andre problemene trengs litt tid på å avklare er løst eller ikke.

Nå er vi på ca 15 timer med ca 45 % SOC på 3,6 kW, og det stemmer nok sånn høvelig hvis vi inkluderer litt tid på balansering. Det er svært stor forbedring fra der det på det verste kunne være godt over 30 timer på 7,2 kW ved ca 50% SOC. Den har også vært oppe i 59 timer på 7,2 kW, noe som åpenbart er helt rablende galt (59t x 7,2kW = 424,8 kWh).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA