Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TorC

Sider: 1 ... 86 87 [88]
1306
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Valgår og elbil
« på: Lørdag 23. Mars 2013, klokken 03:21 »
Selv om ikke transport er avgjørende for valgt av parti, så bør faktisk partiene flagge sitt standpunkt. Jeg imøteser en avklaring om partienes holding. Vi vet at brun-kameratene vil opprettholde fordelene frem til 2017, men basert på deres tidligere lovnader er kanksje ikke dette så mye verdt. Det hadde vært kjekt å vite hva partiene har programfestet.

1307
Vestfold og Telemark elbilforening / Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
« på: Lørdag 23. Mars 2013, klokken 03:15 »
Jeg skal få litt pressedekning på at Sandefjord ikke er verdens beste elbilby. Hvis du har tid hadde det vært veldig fint om du gadd å stille opp ved ladestasjonen på Shell på mandag klokken 10:00! Det hadde vært VELDIG fint hvis noen kom innom ladestasjonen, sånn helt tilfeldig, rundt 10:00. :-) Bare sånn for å vise at ladestasjonen er i bruk.

Lokalavisen har gitt indikasjoner på at de ønsker å lage en liten følgetong på dette, hvor de kontakter kommunenen og folkevalgte. Så det er veldig fint å få litt mer innspill en bare fra meg.

Medlemmer med elbil bes ta kontakt.

Medlemmer uten elbil bes også ta kontakt for å fortelle lokalavisen om hvilke hindringene som finnes. Hva skal til for at DU kjøper elbil? Er det lokale forhold? Vil DU vurdere elbil hvis det er flere ladestasjoner? Eller bedre parkeringsmulighet? Ta kontakt slik at dette kan formidles til lokalavisen!

Sentralmedlemmer utfordres også til å stille! :-)

1308
Elektriske utfordringer / Sv: Liten test av range xtender i Leaf.
« på: Fredag 22. Mars 2013, klokken 01:25 »
nissan kommer ikke til å være interessert i å oppgradere gamle batteripakker med bedre teknologi når den blir tilgjengelig. Tvert om ønsker de som alle andre bilprodusenter å selge flere NYE biler, som de tjener mer penger på. Derfor er vi som er interessert i mod'ing av bilene våre prisgitt ildsjeler som Bly.

Det er jo nettopp det som er poenget. Nissan innfrir sine forpliktelser med "gamle" batterier (som da er blitt billige). Mange kommer da til å velge alternative pakker når den tid kommer. Er markedet stort nok vil det komme uoriginale batteripakker, men hvis Nissan er smarte kommer de med et tilbud om en "upgrade", som de da har inkludert i nyere biler. Hvis de er smarte kan de unngå en total kollaps på forbruker-siden, i motsetning til det PSA har valgt på sine biler i Europa (hvilket vil komme når folk ikke aksepterer kort rekkevidde, og PSA eier batteriene.. da må de enten bytte alle, ingen, eller velge betalte "upgrades" som gir dem sinte forbrukere, men penger i kassa).

1309
Elektriske utfordringer / Sv: Liten test av range xtender i Leaf.
« på: Torsdag 21. Mars 2013, klokken 23:15 »
Først et par ord til Tor. Det er ikke noe problem å paralellkoble disse to typene li batteri, når man bare passer på å ha riktig antall celler mot hverandre. Jeg har jobbet såpass mange år med lithiumbatterier at jeg vet at den delen av prosjektet er uproblematisk. Originalbatteriene vil tvert imot få ca 50 prosent lengre levetid med en slik installasjon. Det er heller ikke noe problem å blande bly, og lithium, eller Ni-ca og lithium i de aller fleste tilfellene. Det må bare gjøres på riktig måte.
Det er også meget stor forskjell på å kjøre en bil som kun går 100km, i forhold til en som går en god del lengre. Personlig syns jeg det er merkelig at ikke flere produsenter enn Tesla har forstått at det store markedet ligger i elbiler med lang rekkevidde. Framtidens elbiler vil komme til å ha ganske lang rekkevidde.

Når det gjelder range ekstender prosjektet, så har jeg i dag gjort en omkobling, slik at bilens visning av kjørelengde blir mer riktig i forholdt til større batteripakke. Det ble vellykket. Jeg har også satt opp nødvendige parameter til batteriprodusenten vår, og bedt dem om å se på muligheten for å produsere en ferdig pakke til dette bruk. Det er ikke sikkert vi lykkes med det, da de nok vil ha et visst volum på dette. Jeg skal holde dere oppdatert etterhvert.

Misforstå meg rett, jeg håper virkelig at du lykkes. Og jeg vil ikke drepe tiltakslysten, men påstanden om å bare ha "riktig antall celler" er nok en påstand som mange vil være litt kritisk til selv om det det gjøres på "riktig måte". Jeg skulle gjerne hatt litt teori på dette, og ikke bare erfaring. For som kjent kan erfaring bli dyrkjøpt. Det å blande batterityper kan ikke bare gjøres i en håndvendig slik du fremstiller det. Dette skal ikke bare virke umiddelbart etter lading, men også kunne stå uten selvutlading og selvtapping. Det er en del mer kjemi og fysikk involvert enn du fremstiller det som.

Det er ingen tvil om at fremtidens elbiler vil ha lang rekkevidde. Antakeligvis lenger enn dagens fossilbiler. Min spådom er at innen Nissan må innfri garantiforpliktelsene sine i litt omfang vil langt bedre batterier være tilgjengelig, så "originalbatteriene" vil være svært billige. På det tidspunktet tipper jeg at mange Leaf eiere vil vurdere å kjøpe en "oppdatert" pakke som har langt bedre kapasitet. Jeg håper jo at du er med på den utviklingen! :-)

Men, som nevnt det er ikke for å være for kritisk, men det tiltaket du har iverksatt er en litt for enkel løsning som ikke adresserer en del av de problemene som vil oppstå...

1310
Vestfold og Telemark elbilforening / Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser
« på: Torsdag 21. Mars 2013, klokken 14:48 »
Per idag er det bare en ladeplass i Sandefjord. Denne blir beklageligvis herjet mye med, så på et eller annet tidspunkt går den istykker. Vi må derfor ha minst en ladeplass til.

Jeg har siste tiden korrespondert med Parkeringsovervåkingen for å få til en løsning med å få lov til å bruke strømuttakene kommunen allerede har montert på diverse steder, men det falt ikke helt i god jord.

Er det noen som er med på å vise kommunen at de bør få satt opp noen flere punkter?  Noen som har noen forslag til tiltak?

Jeg registrerer at i Sandefjord kommune kan man få til nærmest hva som helst for bil, til og med å gi gratis ekslusiv bruk av kommunale parkeringsplasser til enkelte huseiere. MEN, det forutsetter at man kjenner noen.

Mitt ønske er å få opprettet en ladestasjon på Tivolitomta, siden det der er mye plass og strøm lett tilgjengelig. Der ligger det allerede kraftige kabler som brukes av omreisende tivoli om sommeren.

Jeg tenkte å legge inn en sak om dette på minsak.no, men jeg vil gjerne være sikker på at jeg får litt respons. Er det mange som er villige til å skrive under? Og evt. få venner og familie til å skrive under?




1311
Elektriske utfordringer / Sv: Liten test av range xtender i Leaf.
« på: Onsdag 20. Mars 2013, klokken 11:04 »
Vanlig pris på Leaf på vestlandet med vinterdekk, klargjøring, frakt og metallic, mener jeg var 295000 før prisjusteringen. Forskjellen på forbruket med og uten ekstra pakke tipper jeg er så lite at nedrundingen min på rekkevidden dekker det ;)
Jeg hadde garantert kjøpt leaf med større pakke, dersom det hadde vert tilgjengelig da jeg kjøpte. I ettertid er det ikke så lett pga at du da ikke får det med i billånet.
Jeg trenger strengt tatt ikke ekstra batteri, men enkelte dager kjører jeg over 30 mil, og da hadde det kommet godt med. I tillegg hadde rekkevidden vært lang nok til at jeg stort sett hadde klart meg meg lading andre steder enn hjemme.

Jeg tror du misforstår hovedpoenget her. Men la meg konkretisere det litt: HVIS Nissan hadde levert extension pack til Leafen på f.eks 12kw for 75 000,- (bare for å ta et tall ut av luften) tror jeg mange, megselv inkludert ville være interessert. MEN, en uoriginal pakke som voider Nissans garanti OG muligens ødelegger batteriet for 50 000,- tror jeg er kun for de meget spesielt interesserte når altså et annet firma har en laget en løsning som trolig er bedre.

Det finnes dessuten en drøss slike "fiffige" ideer over dammen, noen mer vellykkede enn andre. Det er bare å følge med, så kommer det nok løsninger som både er billigere og bedre enn å bare kople seg inn med andre batterityper.

1312
Elektriske utfordringer / Sv: Liten test av range xtender i Leaf.
« på: Tirsdag 19. Mars 2013, klokken 12:03 »

Gratulerer, her høres du ut som elbilhaterene som uttaler seg om elbiler, uten å engang ha prøvd en. Ekstremt dyr pr km? dersom du har betalt 300 000 for en leaf, har du betalt 2000 kr pr km rekkevidde (150 km, 1.4 kWt pr mil) 11 kWt ekstra, vil gi 78 km (fremdeles 1.4 kWt pr mil) dvs 717 kr pr km. Totalt vil da Leaf+11kWt koste 1561kr pr km rekkevidde.

Misforstå meg rett altså. Jeg er absolutt ingen elbil-hater, og jeg er glad i Leafen min. Men, de aller fleste har kjøpt elbil vel vitende om kort rekkevidde. Man har altså kjøpt en bil som passer sitt kjøremønster, eller man tilpasser kjøremønsteret sitt. De få gangene man trenger lenger rekkevidde har man et problem. Det å kjøpe seg en extension pack som kan ødelegge batteripakken tror jeg for de fleste veldig dyre km. Batteripakken er dyr i Leafen, og det å voide garantien er neppe lurt.

Jeg har langt mer tro på en løsning som Enginers har, som jeg mener å huske koste ca 6000 USD for en 8kw pakke.

Uansett så blir regnestykket ditt galt, for en 11kw pakke vil gi bilen betydelig mer vekt. Jeg merker selv godt forskjell på forbruk når jeg har passasjerer i bilen, så en ekstra pakke på 100kg eller mer må nødvendigvis medføre høyere forbruk. De færreste har vel betalt 300k for bilen, så også der det nok justeres litt. Men, for all del; for den som trenger de ekstra kw så vil en slik pakke være verdt veldig mye. Men jeg tror ikke det er så mange. Som nevnt har trådstarter tilgang til billige batterier, så han kan jo leke seg. Og det må da være lov til å påpeke manglene, slik at trådstarter og andre kan se problemene (og dermed kanskje løse dem).

1313
Elektriske utfordringer / Sv: Liten test av range xtender i Leaf.
« på: Tirsdag 19. Mars 2013, klokken 01:35 »
Utifra det jeg har lest på Leaf-sidene i USA tror jeg det du driver med er "høyrisikosport". Jeg kan ikke nok om det tekniske, men min "barnelærdom" er at det å blande batterier med ulik spenning og type ikke er helt heldig siden de "jobber" konstant med å forsøke å jevne seg ut.

Jeg er ingen ingeniør, men jeg ville jo tro at et par releer koplet opp mot drivmotor vil hjelpe litt. Altså at det kun er når motor får strøm at den ekstra batteripakken har kontakt med hovedstrømskablene.

Jeg tror du kanskje bør se om ikke Enginers har noen "open source" du kan låne litt fra. Det er ingen tvil om at din innsats er positiv, men jeg tror ikke folk vil investere 50 000,- på noe som kan skade bilen og "voide" garantien når Enginers har en langt mer avansert versjon (som iallefall på papiret fremstår som mer troverdig mtp skader og utlading).

Hvis jeg hadde hatt valget mellom din løsning og en "jallaløsning" med en liten henger koplet inn på batteripakken og en generator som gir 6-7kw/t til under 20k (som man finner på tegningene til på forumer) så tror jeg kanskje at de få dagene i året jeg trenger bare litt mer rekkevidde at jeg går for det siste. Din løsning fremstår som ekstremt dyr per km.

Dette er ikke for å ta livet av ideen din altså, og du som har tilgang til billige batterier har jo råd til å leke deg...

1314
Elbilen i Samfunnet / Betaling for lading?!?!?
« på: Mandag 18. Mars 2013, klokken 22:10 »
Vi er per idag temmelig priveligerte med at de aller fleste ladestasjoner er gratis. Jeg svippet imidlertid innom Gravdahls Auto i Tønsberg som er en godkjent Nissan Leaf forhandler. De har endelig fått ladestasjonen sin oppe å går på tross av at de har lovet kundene sine dette en laaaang tid. Jeg var derfor mildt sagt sjokkert over at de der krever betaling for ladingen, og ikke bare det: de krever 43,- spenn for 15 minutters lading! Man vet jo ikke engang hvor mange volt/amp den kjører ut.

Jeg har opplevet at en annen ladestasjon bare klarte å presse ut 9amp på 400volt, så da kan jo 43,- for 15 min ble en meget dyr affære hvis du trenger å lade opp bilen til 80-90%. Ved "normal" hurtiglading, så tilsvarer jo denne prisen rundt 4kr per kw/t.

Jeg håper jo at Gravdahls Auto tar vekk betalingen, eller at man betaler per kw/t. Ellers kommer jeg ikke til å bruke den stasjonen, og jeg kommer til å anbefale folk å unngå å kjøpe bil på Gravdahls.

1315
Alt det andre / Sv: Helserisiko i el.bil relatert til EMF
« på: Lørdag 16. Mars 2013, klokken 21:18 »
EMF er gjentatte ganger påvist som noe som kalles nocebo (det motsatte av placebo). Man skal ikke kimse av de som opplever EMF, for plagene er absolutt fysiske. Problemet er at plagene er uavhengig av om de opplever stråler eller ikke. Vår kjære landsmorder Gro (som er en EMF`r) ble engang utsatt for en slik test og feilet grundig.

WHO har satt EMF på listen over potensielle farer. Sammen med kaffe, polyester, granbar og en god del ting vi ikke helt vet faren ved.

De siste 20 årene har mange bilprodusenter plassert et hovedbatteri under baksete. Dette har blitt debattert "opp og i mente", med konklusjonen om at dette har ingen betydning. HVIS man er redd for EMF bør man ikke kjøre moderne biler av noe slag, siden alle lager et Faraday bur, ei heller bo i by siden strålingen fra alle typer sendere er kraftige.

For å eksemplifisere: din trådlåse router gir ut samme mengde stråling som et stearinlys. Hvis du er redd for stearinlys bør du holde deg unna byen, og for "guds skyld" ikke være utendørs. Vi har nemlig en "jævlig" stor strålekilde som lyser opp... denne kalles ofte "sola" (og ligger IKKE i Stavanger).

EMF er psykosomatisk, men skal absolutt behandles varsomt. Folk om opplever dette får faktisk fysiske reaksjoner, men det er altså nocebo. Stort sett lar disse seg berolige hvis du slår av telefonen og lover at du har slått av routere.

1316
Elektriske utfordringer / Sv: Liten test av range xtender i Leaf.
« på: Lørdag 16. Mars 2013, klokken 20:49 »
Så omtrendt en meter ned i lommeboken altså... Men er dette et ferdig "kit" eller er dette noe man må sette sammen selv? Jeg ser at Enginer har noen kitt på 8kw for omtrendt samme prisen. 8kw er ikke noe å kimse av, men det er jo temmelig stivt per km når det korruleres for nedskriving og efffektnedgang. 

40 000,- er det vel få som gidder å investere når man vet at batteripakken i LEAF antakeligvis kan byttes ut om noen år til en bedre pakke for "småpenger" (les: mindre enn ny original).

Hvis dette "kittet" er tilsvarende som fra Enginers, så kan såvdit jeg vet ikke deler fra 2kw kittet brukes på 8kw kittet. Dermed kan man ikke suksessivt "oppgradere" ved å bare legge til batterier eller komponenter. Det hadde jo vært greit å hatt et inngangskitt som man koblet nye pakker på. Eller, aller best: bare hatt en plugg i bagasjerommet man koplet "batterikofferter" de gangene man skulle på langtur, eller det er kaldt i været.

Uansett: har du noen link til der du får dette fra Kina til 40 000,- ?

1317
Elektriske utfordringer / Sv: Liten test av range xtender i Leaf.
« på: Lørdag 16. Mars 2013, klokken 17:24 »
Er dette noe du har laget og skrudd sammen selv? Eller er det basert på Enginers pakker?

Hvor dypt i lommeboka må man grave for å få en slik 11kw pakke? 

1318
På tross av at bilforhandleren i USA leverte min LEAF med 110/220v ladekladd, var det bare en 110v i bilen (noe må ha skjedd i transporten)

Er det noen som kan forbarme seg over meg og enten låne, leie eller selge meg en ladekladd? Per d.d. er alt av interesse frem til jeg får avklart med selger/transportfirma om hvordan vi løser det.

Jeg holder til i Sandefjord, så hvis noen i Oslo eller Vestfold har en ekstra ladekladd (spiller ingen rolle om det er lav amp) de enten kan låne, leie eller selge meg rimelig ville jeg blitt lykkelig!

1319
USAleaf / Sv: "Norskifisere" Leaf fra USA
« på: Torsdag 24. Januar 2013, klokken 19:17 »
Du bør også huske at Nissan Norge ikke gir 5 års garanti på den. Det må du avtale med importør (om du ikke importerer selv).

Etter en samtale med IF forsikring idag tror jeg at jeg har funnet måten å få en 5 års garanti. De har noe som heter Superforsikring (som koster bare 500 ekstra i året på toppen av kasko, så totalt ca 6500,- i året) If er jo mye dyrere på el-bil enn et visst annet selskap, men det er kanskje verdt de 3000 ekstra i året for å få en slags garanti. Jeg venter ennå på å få vilkårene for forsikringen, men de sa at alt dekkes uansett årsak utenom vanlige slitedeler. Om batterier regnes som slitedeler vet jeg ikke per d.d., men det er jo en forutsetning for at dette skal være en god deal for elbilkunder.

Sider: 1 ... 86 87 [88]