Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TorC

#1291
Det skal nok fungere veldig godt i "ladetest" også. Som du ser har ingen vitale deler fått sine kabler "nappet" ut, så det er nok bare å bytte kabler og sko.

Du kan nok bruke ladekladden som den er, men disse "sukkerbitene" er ikke beregnet på bevegelse, så de "spiser opp" kablene etter hvert.

Når du skal montere kladden sammen igjen kan jeg komme med følgende tips for å få "pluggene" til å se pene ut: Varm enten meget forsiktig opp til de begynner å bli litt myke i den enden du har laget hull i. Ta en liten bit aluminiumsfolie på fingeren og press mot der hvor "dumpen" var, bruk deretter en stump gjenstand (som du gjerne har varmet tuppen på) til å presse fra andre siden. Plasten skal da smelte seg pent sammen til en liten "dump" slik at man ikke engang kan se at den har vært åpnet. 

Eller stikk innom Elfa i Oslo (ligger på Torshov) med en plugg, og be dem skaffe deg nye...

Alt i ladekladden kan byttes ut for en temmelig billig penge og er temmelig "low tech".  Det er en grunn til at noen gjør business på å lage alternativer... 

BNH sier og gjør ufattelig mye rart, så dem skal du ikke stole på. Bare det faktum at de ikke er på dette forumet sier jo egentlig sitt.

HVIS kladden mot formodning ikke fungere som den skal vil jeg mer enn gjerne kjøpe den fra deg for å plukke deler.
#1292
Leaf 2010-2017 / Sv: Hengerfeste på Leaf..
fredag 29. mars 2013, klokken 20:37
Eller en time hjemme i garagen etter innstruksen å dømme.
#1293
OVMS systemet virker jo veldig lovende. Jeg var inne for å vurdere å kjøpe, men den hovedmodulen er nå midlertidig utsolgt...

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=44&t=11436 virker det som om LEAF programmering er på vei, men på http://www.openvehicles.com/vehiclesupport står ikke engang LEAF oppført?

Jeg venter iallefall spent på hvordan man løser dette, for hvis Carwings ender opp med å koste noe særlig mer enn en femtilapp i måneden så tror jeg mange vil ønske seg andre løsninger. Så markedet vil nok være der for å utvikle mange løsninger.
#1294
PS: Jeg fraskriver meg selvsagt ALT ansvar ved å bruke den metoden jeg har beskrevet. Det KAN hende den norske kladden er annerledes enn den jeg har fra USA.

Når det er sagt, så kan jeg komme med et lite tips: Så lenge ikek selve kladden har fått seg en skikkelig smell, så skal du med letthet kunne bytte inn-kabelen. Inn-kablene er festet med kabelsko i fester, så høyst sannsynlig er ingen komponenter inne i boksen skadet. Du må bare sette på en ny kabel, kabelsko og stikk. Din kabel har jo spor i stussen etter den metallklemmen som skal holde kabelen på plass, og bruddet er jo ganske tett opptil det.

#1295
Jeg har som nevnt "boken", og den ble som nevnt levert som PDF.

Jeg er ingen "anti-pirat", men på slike "sære ting" som dette med ladekladder osv hvor markedet er begrenset så må utvikleren få noen kroner for jobben.

Jeg KAN ta å sende trådstarteren de sidene som viser hvordan man åpner kladden (og da vil du forstå hvordan du reparerer den). Send meg en PM med din mailadresse så sender jeg over de sidene det gjelder.

Men jeg kan godt gi en liten instruksjon her:

Kladden er ikke sveiset sammen. På undersiden har du 6 plastpropper som dekker skruehullene. Disse kan lett fjernes ved å skru inn en skrue med stor gjengehøyde (f.eks en gipsskrue), eller et bor hvis man er forsiktig. Skru det litt inn, og napp ut. Da vil du se skruehodet i kladden. Denne tror jeg er T20 (torx). Denne sitter temmelig dypt inne, så du kommer ikke til med en vanlig bits montert på en bitsholder. Jeg kom frem til følgende metode: slipp biten ned i hullet slik at den sitter i skruehodet, da skal toppen av bitsen såvidt være over kanten. Da kan du bruke en bitsholder som ikke er magnetisk til så skru.

Når alle 6 skruene er borte vil du kunne åpne kladden og avdekke herligheten!

Se bilder.

Hvis det er noen som ønsker å gjøre om sin ladekladd til 220v kan de gjerne ta kontakt med meg for å kjøpe deler sammen, for frakten koster nemlig mer enn delene...
Delene kommer på ca 100,- og frakten på 200,- Og den vil være lik uavhengig av om man kjøper 1 stk eller 10 stk. Så hvis man er 5 som kjøper deler vil jo frakten bli mer akseptabel...
#1296
Leaf 2010-2017 / Sv: Hengerfeste på Leaf..
torsdag 28. mars 2013, klokken 12:18
Jeg vil anta at disse festene brukes samme måte å få boltene på plass. Man trenger iallefall ikke å gjenge opp noe. Det er jo det sentrale. De er ikke like på h/v side, så kanskje det  er en annen fremgangsmåte på den siden.

Kronemessig er det jo ikke så mye å spare tror jeg. Jeg tipper man sparer rundt 650,-.  Jeg har tenkt som så at i overkant av 2000,- er litt mye å bruke på noe som er "kjekt å ha", mens 1500,- er mer greit. Men i % er det jo en del. Jeg kommer som nevnt uansett til å kjøpe, men er det noen som slenger seg på vil jo prisen synke.

Hvis du trenger et hengerfeste så snart som mulig må du nok belage deg på flyfrakt. Med båtfrakt tar det MINST en måned, og er du uheldig kan det ta opptil 2 mnd.

Jeg kommer nok til å bestille ila neste uke tenker jeg.
#1297
Leaf 2010-2017 / Sv: Hengerfeste på Leaf..
onsdag 27. mars 2013, klokken 20:19
Sitat fra: RuneW på onsdag 27. mars 2013, klokken 16:48

Jeg har ikke hørt om dette festet før. Har du link til dette?

Edit: Regner med at det er dette:
http://www.carid.com/2012-nissan-leaf-trailer-hitches/curt-rear-trailer-hitches-1640255.html

Og vet du noe om hvor vanskelig det er å montere og hva slags sykkelstativer som passer? Jeg klarte ikke å finne info om dimensjoner.

Det er samme feste ja. Jeg tenkte det var greit å nevne merke istedenfor selgerens hjemmeside hvis det var noen som hadde gode avtaler på andre nettsteder. Carid har stort sett greie priser, og de gir deg litt rabatt hvis du gnåler litt.

Såvidt jeg har forstått ER det allerede punkter under bilen som er gjenget opp. Man skal ikke trenge å gjenge opp noe. Det eneste man skal gjøre er å trimme litt av plasten akkurat helt i underkant. Det er ikke mye, og det synes ikke med mindre man ser under bilen.  Denne fra Curt har et avtagbart hengerfeste. Alle norske sykkelstativ passer vil jeg tro, så lenge du velger "Euroball 2`` " Og pass på å få den som buer oppover hvis du noen gang har planer om å bruke den til å trekke hengere.

Det skal visstnok være veldig lett å montere, men elektrikerjobben er visstnok noe du skal passe deg for. Jeg HAR sett en instruks om hvordan det skal koples... et eller annet sted på nett. Men du må ha inn noe relèbokser og noe greier for å få det til pga LED lampene, og bilens elektronikk. Dermed kan du bare ta ut signalstrøm...

Jeg sysler med tanken om å ta få kontakt med flere som vil ha et slikt hengerfeste slik at vi kan slå oss sammen og presse litt pris både i innkjøp og frakt.  Per nå ligger prisen ferdig levert på døra på ca 2150,-  Jeg er temmelig sikker på at vi bør kunne klare å komme oss nedenfor 1500,-  Jetcarrier har jo en form for "grunnpris" så kjører man samlefrakt vil man jo kunne få frakten billigere, og Carid bør kunne gi litt mer avslag når de sparer frakt, samt kvantumsrabatt.  Hvis det er noen som er interessert så kan de jo sende en PM, eller svare på dette innlegget?
#1298
Leaf 2010-2017 / Sv: Hengerfeste på Leaf..
onsdag 27. mars 2013, klokken 16:36
Nå tenkte jeg primært på at det er enklere å henge på et slikt feste fremfor å ta monteringsjobben med hengerfeste. Men tar man det av og på flere ganger i uken er det klart lettere å ha et feste på hengerfeste. Men det er jo en vurdering man må ta selv. Det er jo også ganske stor forskjell i vekten, og muligheten til å åpne hatchbacken vil jeg tro.

Når det gjelder MVA på frakten, så skal man iallefall betale mva på frakten. Men det er kanskje inkludert i fraktprisen JetCarrier oppgir.

Når det gjelder lovligheten har jeg sjekket dette med noen som jobber med slikt og påstanden er at det å montere en slikt hengerfeste er lovlig, på samme måte som det er lovlig å sette inn et større stereoanlegg, andre felger, grøftelys osv osv osv. Det mye som er lov å montere, men ikke nødvendigvis å bruke. Det som IKKE er lov er å trekke henger med Leaf. Og hvis du blir tatt med det så blir det samme straff som å kjøre med overlastet henger, eller å trekke større henger enn det som står i vognkortet.

Jeg skal selv bestille meg et slikt Curt feste fordi jeg har en bitteliten henger jeg trenger å tømme på fyllinga med ujevne mellomrom. Jeg kan akseptere risikoen ved å bli tatt siden det bare er snakk om anmeldelse og en bot. 
#1299
Leaf 2010-2017 / Sv: Hengerfeste på Leaf..
onsdag 27. mars 2013, klokken 14:23
Sitat fra: RuneW på onsdag 27. mars 2013, klokken 13:30
I denne gamle tråden ser jeg at det finnes tredjeparts-produsenter av "hengerfester" til Leaf.

http://shop.tlcentral.com/store/pc/2011+-Nissan-Leaf-1-1-4-Stealth-Trailer-Hitch-p1066.htm
http://shop.tlcentral.com/store/pc/2011+-Nissan-Leaf-2-Stealth-Trailer-Hitch-p1067.htm

Det er muligens samme greiene som Nissan-forhandlerene selger? Ser ut til å være et firkant-feste og ikke en kule. Synes det ser ut som et greit alternativ for dem som har utviklet lett Nissan-verksted-allergi...

De ser tilsynelatende utrolig enkle ut å montere (4 bolter?). Er litt usikker på hvilke hull man fester dette i eller om man må gjenge opp noen selv...

Uansett det er gratis frakt innen statene og bruker man JetCarrier/sjø så er frakten til Norge rundt 300,- (frakt internt i Norge tilkommer). Da snakker vi om ca 180 * 5.8 * 1.25 + 300 = ca 1600,-


Hvis man KUN skal frakte sykler finnes det en langt enklere, billigere og lettere løsninger:

http://www.carid.com/universal-bike-racks/pro-series-bike-racks-3726610.html

Eller http://www.etrailer.com/Trunk-Bike-Racks/Nissan/Leaf/2012/Y02624.html?vehicleid=20121071397

Disse "henges" på hatchbacken.

Skal man på død og liv ha hengerfeste selger carid.com dette til leaf også. Fordelen med torklift central er at de festene kan trekke 500 pund mer (totalt 2000 pund). Mens Curt sine som Carid selger bare tåler 1500 pund. I praksis tror jeg vel neppe det betyr noe særlig for folk som trekker henger med Leaf. Det den store fordelen med Curt sin er at den veier 27 pund, mens torklifs veier 40 pund. OG at Curt sin er litt billigere.

Når det kommer til frakten tror jeg nok du har "forregnet" deg litt. Jeg har fått pakkemålene fra Carid, og basert på det og vekten kom jeg frem til ca 500,- med sjøfrakt med JetCarrier. + innenlandsfrakt i Norge på 250,- Du må også betale Mva på frakten fra USA til Norge. Men uansett lander du langt lavere enn Nissan vil jeg tro. MEN, det bilde som er lagt inn tidligere viser jo strømuttak til bremselys (?) etc. Verken Torklift eller Curt leverer med kabling. Dette må du evt. kjøpe ved siden av og instrallere for egen risiko og regning...
#1300
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Mandal-Stord i Leaf
onsdag 27. mars 2013, klokken 10:34
Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 27. mars 2013, klokken 10:13
Her er en link til en håndbok som beskriver hvordan du kan bygge om den amerikanske ladekabelen du har. Hvis ikke du tør selv er det kanskje noen andre du vet om eller noen her på forumet som tar seg tid til å gjøre det.
Håndboken kommer på under 100 lappen.
http://www.ebay.com/itm/Nissan-Leaf-EVSE-Charger-Conversion-Handbook-/330785519678?pt=US_Adapters&hash=item4d045a783e

Jeg har den "boken". Den viser kun konverteringen av volten, ikke ampen. 
#1301
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Mandal-Stord i Leaf
onsdag 27. mars 2013, klokken 01:00
Sitat fra: bjoris på tirsdag 26. mars 2013, klokken 19:28
110 volt laderen følger med i tillegg :) For å få 16 amp, er det klart rimeligste for meg å få oppgradert denne til 240 volt/ 16 amper. Andre alternativer er jo 6.500 så dette var jo good news. Nå skulle jeg hatt en slik du kan stille pga dårlig elanlegg i garasjen, men 6 amper blir det vel ikke mye lading av uansett?

Koster 239+48 dollars, ca 1700 nok. Noen som har sendt dem inn med Jetcarrier og kjenner prisen på frakt/tolling hver vei?

Jeg vet ikke om JetCarrier tar begge veier, men det er sikkert noen firmaer som gjør det. Selv har jeg hatt en litt ubehagelig opplevelse med JetCarrier, så jeg er temmelig tilbakeholden med å anbefale dem.  Jeg ville tro at hvis man midlertidig eksporterer for reparasjon vil man i beste fall slippe unna MVA (dette er eldingser så det er ingen toll, bare MVA. MEN det må fortolles for å slippe unna med MVA. I verste fall må du betale MVA på verdiøkningen. Med JetCarrier slipper du å betale fortollingsgebyrer, og de frakten fra USA inkluderer innenlandsfrakt i Norge hvis varen veier under 5 kg hvis det er sendt sjøfrakt (med flyfrakt er det inkludert i prisen).

Når det gjelder ditt spørsmål om 6am lader så er vel svaret: alle monner drar...  Regnestykker blir vel (og jeg blir vel korrigert her siden jeg runder av): 6amp x 220 v = 1320watt per time.  Siden batteripakken tar 24kwt betyr en 6amp lader da sånn circa 5% økning per time. Fra 0% til 100% betyr det altså (100% delt på 5 = 20) 20 timer. Er du på 70% trengs det ca 6 timer å fylle batteriet.

Men har du dårlig anlegg i garagen ville jeg kanskje vurdert å få lagt opp en ny kurs? Hvis du gjør jobben med kablingen selv trenger det ikke koste så mange kronene å få en elektrikker til å kople det sammen for deg. Da kan du jo få en egen 16amp kurs til bilen. Det gir ikke bare en mye raskere ladetid, men også muigheten til å sette på forvarmer med "timer" som slår på varmeanlegget til en fast tid uten å tappe batteriet. Min erfaring er at drar ut en god del fra batteriet, som ikke nødvendigvis kan dekkes inn av en bare 6amp lading.  Min erfaring er at ved minusgrader trekker varmeapparatet ca 3,5kwt. Dette kan kun dekkes inn ved å bruke 16amp (da går man ca i 0). Men, når det har stått på en stund trekker det selvsagt mye mindre, men sjeldent under 1kwt. (med en 6amp får du kun inn ca 1,3). Det har dessuten vært noe problematikk med forvarming uten lading som kan brenne en kolbe eller noe. Jeg aner ikke dette kanskje kan gjelde ved for lav lading også?

Siden trådstarter nå nærmer seg "henteturen" vil jeg komme med en liten advarsel: Dette er første turen din. Elbil er knall, og kan brukes til det meste. Men det kan komme noen "smeller" på veien til man lærer seg å bruke elbil. Jeg håper ikke at du opplever for mange negative sider på første turen. Det er dumt hvis du får en dårlig opplevelse. Selv hadde jeg ikke spesielt store ambisjoner på første turen, men det oppstod allikevel problemer. Ta den tiden som trengs, og ta turen som en tur. "Rekkeviddeangsten" kommer til å slå inn mange ganger før man lærer bilen å kjenne. Mine "tips" for den aller første langturen er:  Ta med rikelig med varme klær, litt mat og drikke, minst en fulladet mobiltelefon, rikelig med tid, veihjelpsbevis, lydbok på USB, et par fleecetepper, og avtale med noen som kan komme å hente deg eller rutetabeller for området. Kanskje noen på elbilforumet som bor i området for ruten din kan sende deg sine hjemmeadresser og telefonnummer, i tilfelle du skulle trenge en hjelpende hånd på veien?

Dette er ikke for å skremme deg, men det kanskje bedre å frykte det verste å bli bli positivt overrasket, enn å sitte med nebbet fullt av postkasser... Jeg er temmelig sikker på at du kommer til å bli veldig fornøyd med LEAF, for det er en knall bil når man kjenner bilen. :-)



#1302
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Mandal-Stord i Leaf
tirsdag 26. mars 2013, klokken 12:09
Sitat fra: bjoris på tirsdag 26. mars 2013, klokken 10:34
Fikk oppgitt nå at det er en helt ny 10 amp lader fra Nissan Norge som følger bilen, altså har de ikke tatt seg bryet med å konvertere de gml frå USA. Det var jo bra, håper den gml følger med så kanskje jeg kan få den oppgradert til 16 amp 220 v for en rimelig penge?

Du kan sende den til evseupgrade.com da kan du få den oppgradert for ca 300USD. Bare pass på at du får eksportert det korrekt. Altså en "midlertidig eksport" for reparasjon. Ellers vil du få full mva på returen... Det kan også bli en temmelig kostbar affære å sende det med vanlig brevpost, så firmaer som norusonline.no, shipalong.no og Jetcarrier vil spare deg for en del hundrelapper i frakt og fortolling.
#1303
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Mandal-Stord i Leaf
mandag 25. mars 2013, klokken 21:10
Sitat fra: bjoris på søndag 24. mars 2013, klokken 19:04
Antar derfor at denne ikke er 16 amp, så dette må sjekkes. Tror det blir gjort lokalt så tviler vel på om den samtidig gjøres om til 16 amp. Jeg skal stå i at det tar lang tid, men greit å vite. Hva snakker vi om i tid ved feks 40% igjen og opp til 100%? Ser nå at laderen i Egersund følger kjøpesenterets åpningstider. Hmm spørs om vi ikke skal lete etter noen døgnåpne stasjoner å kontakte dem i stedet, langs E39, tenker uansett at Flekkefjord er greit, som første stopp.

Hva er mest effektive fart? Vi kjører nok om natten etter Flekkefjord så må regne med å bruke hovedlys, men kan nok legge oss under fartsgrensen om det er lite trafikk...

Takk for tips forresten;)

Jeg blir sikker korrigert av Mr. Jkirkebo, men jeg pleier å runde av tallene når jeg skal planlegge turer. Sånn rundt regnet gir en 16amp ladekladd ca 4kw per time (nærmere 3,5 men det er lettere å regne 4...). og det går greit opp i 24kw/t som batteripakken skal klare å holde.

For mer nøyaktige beregninger kan du ta Ampen x volten for å få effekten. Siden batteripakken tar 24kwt bør det være enkelt å regne ut hvor lang tid det tar fra 40% opp til 100%. Selv ville jeg beregnet 4-5 timer sånn circa. På 12amp ville jeg tro det tok et par timer ekstra siden den "rundt regnet" gir ut ca 1000watt mindre enn 16ampen.

Det kan også være greit å ha forsikringen iorden slik at HVIS du trenger veihjelp vil du ikke blakke deg helt.. :-)

Hvis varmeapparatet ikke kjøres vil nok lavest mulig fart være den mest effektive... Men, det er merkbar forskjell på 60 og 90. Hvis du resetter "avarage energy consumption" vil du selv finne ut av mest fornuftige fart.

Håper du får en fin tur! :-)

#1304
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Mandal-Stord i Leaf
mandag 25. mars 2013, klokken 20:55
Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. mars 2013, klokken 20:08
Sitat fra: TorC på søndag 24. mars 2013, klokken 18:00
Når jeg skrev hurtiglading, så mente jeg hurtiglading. Altså med hurtigladeinntaket. Den ble ladet på 400v, men klarte å bare ta til seg 9amp første gangen. Gangen etter klarte den å ta til vanlig lading fra 150amp og nedover.

400V kommer den nok ikke opp i, Leaf tar maks imot 394.5V. Den starter på i overkant av 350V ved tomt batteri. Maks ladestrøm er vel begrenset til 125A men mange hurtigladere har begrensning på 120A.

9A er det man kan forvente å få om batteriet er ca. 98% fullt og temperaturen er normal.

Ja du har helt rett. Det er ikke 400v, men rett under det. Spiller liksom liten rolle om det er 400v eller 394,5. OG du har helt rett i at 9 amp er det man kan forvente ved nesten fullt batteri. Mitt problem var altså at batteriet var slettes ikke fullt, men på rundt 20%. Mitt poeng med å dele denne lille historien var bare å fortelle trådstarter om at det KAN være uforutsette hendelser med en ny bil. Kanskje måtte bilen lære noe, eller så kanskje batteriene trengte å lære noe. Den hadde tross alt stått nærmere en måned på båten, så kanskje det var noe der. 
#1305
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Mandal-Stord i Leaf
søndag 24. mars 2013, klokken 18:00
Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. mars 2013, klokken 17:04
Sitat fra: TorC på søndag 24. mars 2013, klokken 16:41
Siden du skal bruke den normalladeren som følger med bilen, og den er US-import bør du undersøke om den er på 16amp eller 12amp. Fra 0 til 100% på 12 amp tar betydelig lenger tid en man skulle tro.

Jeg har selv nylig hentet US import bil, og de første ladingene var det noe "rart" med før laderen forstod hva som pågikk. Første hurtiglading klarte bare å gi 9amp på 400 volt.

Høh? Ladekabelen som følger bilen i USA er på 120V. Den takler ikke 230V. Da må du sende den til EVSEUpgrade først. Du kan da velge mellom 12A og 16A.

400V normallading takler ikke Leafens lader, om du putter det inn på den vil nok noe ryke ganske fort. Hurtiglading går utenom bilens lader og der er det ingen forskjell på US- og EU-bil.

Først: Det er riktig at en USA lader ikke takler 220v. MEN, med en EVSE-upgrade vil den gjøre  det.  Denne endrer imidlertid IKKE nødvendigvis ampen (det kommer an på hvem som gjør endringen, og hvordan. EVSE-upgrade.com tar 50 USD ekstra for den endringen). Man tar altså en 110v 12amp ladekladd og gjør den om til en 220v 12amp ladekladd. Siden trådstarter har en bil fra USA, og har fått beskjed om at det er en 220v ladekladd så kan det være greit å vite om det er 12 eller 16 amp fordi det faktisk er en god del timer i forskjell på ladetiden siden han bare skal ha en overnatting på veien.

Når jeg skrev hurtiglading, så mente jeg hurtiglading. Altså med hurtigladeinntaket. Den ble ladet på 400v, men klarte å bare ta til seg 9amp første gangen. Gangen etter klarte den å ta til vanlig lading fra 150amp og nedover.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA