1291
Elektriske utfordringer / Sv: Liten test av range xtender i Leaf.
« på: Tirsdag 19. Mars 2013, klokken 12:03 »
Gratulerer, her høres du ut som elbilhaterene som uttaler seg om elbiler, uten å engang ha prøvd en. Ekstremt dyr pr km? dersom du har betalt 300 000 for en leaf, har du betalt 2000 kr pr km rekkevidde (150 km, 1.4 kWt pr mil) 11 kWt ekstra, vil gi 78 km (fremdeles 1.4 kWt pr mil) dvs 717 kr pr km. Totalt vil da Leaf+11kWt koste 1561kr pr km rekkevidde.
Misforstå meg rett altså. Jeg er absolutt ingen elbil-hater, og jeg er glad i Leafen min. Men, de aller fleste har kjøpt elbil vel vitende om kort rekkevidde. Man har altså kjøpt en bil som passer sitt kjøremønster, eller man tilpasser kjøremønsteret sitt. De få gangene man trenger lenger rekkevidde har man et problem. Det å kjøpe seg en extension pack som kan ødelegge batteripakken tror jeg for de fleste veldig dyre km. Batteripakken er dyr i Leafen, og det å voide garantien er neppe lurt.
Jeg har langt mer tro på en løsning som Enginers har, som jeg mener å huske koste ca 6000 USD for en 8kw pakke.
Uansett så blir regnestykket ditt galt, for en 11kw pakke vil gi bilen betydelig mer vekt. Jeg merker selv godt forskjell på forbruk når jeg har passasjerer i bilen, så en ekstra pakke på 100kg eller mer må nødvendigvis medføre høyere forbruk. De færreste har vel betalt 300k for bilen, så også der det nok justeres litt. Men, for all del; for den som trenger de ekstra kw så vil en slik pakke være verdt veldig mye. Men jeg tror ikke det er så mange. Som nevnt har trådstarter tilgang til billige batterier, så han kan jo leke seg. Og det må da være lov til å påpeke manglene, slik at trådstarter og andre kan se problemene (og dermed kanskje løse dem).