Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TorC

Sider: 1 ... 85 86 [87]
1291
Elektriske utfordringer / Sv: Liten test av range xtender i Leaf.
« på: Tirsdag 19. Mars 2013, klokken 12:03 »

Gratulerer, her høres du ut som elbilhaterene som uttaler seg om elbiler, uten å engang ha prøvd en. Ekstremt dyr pr km? dersom du har betalt 300 000 for en leaf, har du betalt 2000 kr pr km rekkevidde (150 km, 1.4 kWt pr mil) 11 kWt ekstra, vil gi 78 km (fremdeles 1.4 kWt pr mil) dvs 717 kr pr km. Totalt vil da Leaf+11kWt koste 1561kr pr km rekkevidde.

Misforstå meg rett altså. Jeg er absolutt ingen elbil-hater, og jeg er glad i Leafen min. Men, de aller fleste har kjøpt elbil vel vitende om kort rekkevidde. Man har altså kjøpt en bil som passer sitt kjøremønster, eller man tilpasser kjøremønsteret sitt. De få gangene man trenger lenger rekkevidde har man et problem. Det å kjøpe seg en extension pack som kan ødelegge batteripakken tror jeg for de fleste veldig dyre km. Batteripakken er dyr i Leafen, og det å voide garantien er neppe lurt.

Jeg har langt mer tro på en løsning som Enginers har, som jeg mener å huske koste ca 6000 USD for en 8kw pakke.

Uansett så blir regnestykket ditt galt, for en 11kw pakke vil gi bilen betydelig mer vekt. Jeg merker selv godt forskjell på forbruk når jeg har passasjerer i bilen, så en ekstra pakke på 100kg eller mer må nødvendigvis medføre høyere forbruk. De færreste har vel betalt 300k for bilen, så også der det nok justeres litt. Men, for all del; for den som trenger de ekstra kw så vil en slik pakke være verdt veldig mye. Men jeg tror ikke det er så mange. Som nevnt har trådstarter tilgang til billige batterier, så han kan jo leke seg. Og det må da være lov til å påpeke manglene, slik at trådstarter og andre kan se problemene (og dermed kanskje løse dem).

1292
Elektriske utfordringer / Sv: Liten test av range xtender i Leaf.
« på: Tirsdag 19. Mars 2013, klokken 01:35 »
Utifra det jeg har lest på Leaf-sidene i USA tror jeg det du driver med er "høyrisikosport". Jeg kan ikke nok om det tekniske, men min "barnelærdom" er at det å blande batterier med ulik spenning og type ikke er helt heldig siden de "jobber" konstant med å forsøke å jevne seg ut.

Jeg er ingen ingeniør, men jeg ville jo tro at et par releer koplet opp mot drivmotor vil hjelpe litt. Altså at det kun er når motor får strøm at den ekstra batteripakken har kontakt med hovedstrømskablene.

Jeg tror du kanskje bør se om ikke Enginers har noen "open source" du kan låne litt fra. Det er ingen tvil om at din innsats er positiv, men jeg tror ikke folk vil investere 50 000,- på noe som kan skade bilen og "voide" garantien når Enginers har en langt mer avansert versjon (som iallefall på papiret fremstår som mer troverdig mtp skader og utlading).

Hvis jeg hadde hatt valget mellom din løsning og en "jallaløsning" med en liten henger koplet inn på batteripakken og en generator som gir 6-7kw/t til under 20k (som man finner på tegningene til på forumer) så tror jeg kanskje at de få dagene i året jeg trenger bare litt mer rekkevidde at jeg går for det siste. Din løsning fremstår som ekstremt dyr per km.

Dette er ikke for å ta livet av ideen din altså, og du som har tilgang til billige batterier har jo råd til å leke deg...

1293
Elbilen i Samfunnet / Betaling for lading?!?!?
« på: Mandag 18. Mars 2013, klokken 22:10 »
Vi er per idag temmelig priveligerte med at de aller fleste ladestasjoner er gratis. Jeg svippet imidlertid innom Gravdahls Auto i Tønsberg som er en godkjent Nissan Leaf forhandler. De har endelig fått ladestasjonen sin oppe å går på tross av at de har lovet kundene sine dette en laaaang tid. Jeg var derfor mildt sagt sjokkert over at de der krever betaling for ladingen, og ikke bare det: de krever 43,- spenn for 15 minutters lading! Man vet jo ikke engang hvor mange volt/amp den kjører ut.

Jeg har opplevet at en annen ladestasjon bare klarte å presse ut 9amp på 400volt, så da kan jo 43,- for 15 min ble en meget dyr affære hvis du trenger å lade opp bilen til 80-90%. Ved "normal" hurtiglading, så tilsvarer jo denne prisen rundt 4kr per kw/t.

Jeg håper jo at Gravdahls Auto tar vekk betalingen, eller at man betaler per kw/t. Ellers kommer jeg ikke til å bruke den stasjonen, og jeg kommer til å anbefale folk å unngå å kjøpe bil på Gravdahls.

1294
Alt det andre / Sv: Helserisiko i el.bil relatert til EMF
« på: Lørdag 16. Mars 2013, klokken 21:18 »
EMF er gjentatte ganger påvist som noe som kalles nocebo (det motsatte av placebo). Man skal ikke kimse av de som opplever EMF, for plagene er absolutt fysiske. Problemet er at plagene er uavhengig av om de opplever stråler eller ikke. Vår kjære landsmorder Gro (som er en EMF`r) ble engang utsatt for en slik test og feilet grundig.

WHO har satt EMF på listen over potensielle farer. Sammen med kaffe, polyester, granbar og en god del ting vi ikke helt vet faren ved.

De siste 20 årene har mange bilprodusenter plassert et hovedbatteri under baksete. Dette har blitt debattert "opp og i mente", med konklusjonen om at dette har ingen betydning. HVIS man er redd for EMF bør man ikke kjøre moderne biler av noe slag, siden alle lager et Faraday bur, ei heller bo i by siden strålingen fra alle typer sendere er kraftige.

For å eksemplifisere: din trådlåse router gir ut samme mengde stråling som et stearinlys. Hvis du er redd for stearinlys bør du holde deg unna byen, og for "guds skyld" ikke være utendørs. Vi har nemlig en "jævlig" stor strålekilde som lyser opp... denne kalles ofte "sola" (og ligger IKKE i Stavanger).

EMF er psykosomatisk, men skal absolutt behandles varsomt. Folk om opplever dette får faktisk fysiske reaksjoner, men det er altså nocebo. Stort sett lar disse seg berolige hvis du slår av telefonen og lover at du har slått av routere.

1295
Elektriske utfordringer / Sv: Liten test av range xtender i Leaf.
« på: Lørdag 16. Mars 2013, klokken 20:49 »
Så omtrendt en meter ned i lommeboken altså... Men er dette et ferdig "kit" eller er dette noe man må sette sammen selv? Jeg ser at Enginer har noen kitt på 8kw for omtrendt samme prisen. 8kw er ikke noe å kimse av, men det er jo temmelig stivt per km når det korruleres for nedskriving og efffektnedgang. 

40 000,- er det vel få som gidder å investere når man vet at batteripakken i LEAF antakeligvis kan byttes ut om noen år til en bedre pakke for "småpenger" (les: mindre enn ny original).

Hvis dette "kittet" er tilsvarende som fra Enginers, så kan såvdit jeg vet ikke deler fra 2kw kittet brukes på 8kw kittet. Dermed kan man ikke suksessivt "oppgradere" ved å bare legge til batterier eller komponenter. Det hadde jo vært greit å hatt et inngangskitt som man koblet nye pakker på. Eller, aller best: bare hatt en plugg i bagasjerommet man koplet "batterikofferter" de gangene man skulle på langtur, eller det er kaldt i været.

Uansett: har du noen link til der du får dette fra Kina til 40 000,- ?

1296
Elektriske utfordringer / Sv: Liten test av range xtender i Leaf.
« på: Lørdag 16. Mars 2013, klokken 17:24 »
Er dette noe du har laget og skrudd sammen selv? Eller er det basert på Enginers pakker?

Hvor dypt i lommeboka må man grave for å få en slik 11kw pakke? 

1297
På tross av at bilforhandleren i USA leverte min LEAF med 110/220v ladekladd, var det bare en 110v i bilen (noe må ha skjedd i transporten)

Er det noen som kan forbarme seg over meg og enten låne, leie eller selge meg en ladekladd? Per d.d. er alt av interesse frem til jeg får avklart med selger/transportfirma om hvordan vi løser det.

Jeg holder til i Sandefjord, så hvis noen i Oslo eller Vestfold har en ekstra ladekladd (spiller ingen rolle om det er lav amp) de enten kan låne, leie eller selge meg rimelig ville jeg blitt lykkelig!

1298
USAleaf / Sv: "Norskifisere" Leaf fra USA
« på: Torsdag 24. Januar 2013, klokken 19:17 »
Du bør også huske at Nissan Norge ikke gir 5 års garanti på den. Det må du avtale med importør (om du ikke importerer selv).

Etter en samtale med IF forsikring idag tror jeg at jeg har funnet måten å få en 5 års garanti. De har noe som heter Superforsikring (som koster bare 500 ekstra i året på toppen av kasko, så totalt ca 6500,- i året) If er jo mye dyrere på el-bil enn et visst annet selskap, men det er kanskje verdt de 3000 ekstra i året for å få en slags garanti. Jeg venter ennå på å få vilkårene for forsikringen, men de sa at alt dekkes uansett årsak utenom vanlige slitedeler. Om batterier regnes som slitedeler vet jeg ikke per d.d., men det er jo en forutsetning for at dette skal være en god deal for elbilkunder.

Sider: 1 ... 85 86 [87]