Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TorC

#1276
Sitat fra: kj på torsdag 04. april 2013, klokken 09:28
Angående kutting i plast. Jeg har et lys montert rett under skiltet, som på bildet her. Vil det komme i konflikt med kroken?


Det tviler jeg på siden lykten ligger i krummingen nedover. Men hvis du har mulighet til å måle hvor høy lykten er så kan jeg undersøke. Jeg
vil jo tro at det er tatt høyde for det.
#1277
Sitat fra: Stighl på onsdag 03. april 2013, klokken 20:59
Hei!

Godt tiltak. Jeg er interessert i å være med, men jeg lurer på et par små ting.
Hvordan er kvaliteten på dette i forhold til det fra Torklift sentral. Der står det vel at man ikke trenger å kutte i plasten i det hele tatt.
Har de også hengerfeste til Tesla model S?

Mvh Stig.

Nes på Romerike
Kjører Nissan Leaf
Venter på Tesla S P1471

Hei,
gode og relevante spørsmål du kom med. Når det gjelder kvalitet, så trenger man ikke bekymre seg så veldig over det tror jeg CURT er en av de største produsentene av "aftermarked" hengerfester i USA, om ikke den største. De har holdt på en stund, så jeg er iallefall ikke redd for kvaliteten. Den største forskjellen i "kvalitet" er tykkelsen på stålet de har brukt. Torklift sine fester er 13 pund (ca 6 kg) tyngre enn Curt sin. (Torklift 40 lbs, Curt 27 lbs). Dette er ren "dødvekt" man må kjøre rundt med. Fordelen med Torklift sin er at den kan trekke tyngre hengere opp til 2000 lbs (ca 900 kg) mens Curts kan kun trekke 1500 lbs (ca 700 kg). Jeg valgte Curts fordi jeg ikke kommer til å tørre å trekke 900 kg med den elektromotoren. Den tåler det sikkert, men jeg har ikke lyst til å prøve det. De aller fleste har uansett ikke lov til å trekke hengere på mer enn 750 kg uansett. Dermed var de sparte 6 kg en pris verdt å betale for de 200 kg redusert kapasitet. Dessuten har man ikke lov til å trekke hengere med LEAF...

Når det gjelder kapping av plast, så skriver Torklift såpass mye rart på sine nettsider at jeg er litt skeptisk til de. De skryter av at man ikke trenger å kappe plasten, men nederst på siden står det med liten skrift ". Notching of lower plastic is required". Det er samme plasten som man må kappe.
De skriver også at "100% stealth/ Hidden when not in use", men på bilder kan man se at det er akkurat samme "stuss" som synes som på Curt.

Torklifs sin inkluderer heller ikke "kule", og er dessuten betydelig dyrere enn Curt.

Når det gjelder hengerfeste for Tesla så har ikke Curt det i sitt sortiment på nett, men jeg skal sende en mail og høre om de kanskje har noe på gang.

Håper det oppklarte litt? :-)

MVH

Tor J. Carlstedt
#1278
USAleaf / Sv: Egenimport av Leaf fra USA, erfaringer.
onsdag 03. april 2013, klokken 15:35
Veldig bra!!! :-) Gratulerer! Enda godt at det endte bra for deg uten for mye krøll annet enn en søvnløs natt.
#1279
Her kommer mer informasjon om festet jeg skal bestille:

Festet har CURT delenummer 113092 (dette består av hengerfeste 11309, samt det avtagbare festet som har eget delenummer)

Her kan du se hvordan den ser ut. (Velg euro insert under options, og "Add to cart" for å se bilder av festet med riktig feste.
http://www.carid.com/2012-nissan-leaf-trailer-hitches/curt-rear-trailer-hitches-1640255.html

Bilde 1 viser hvordan festet ser ut.

Festene jeg skal bestille har 2" kule, noe som er 50,7mm. Jeg har vært i kontakt med flere som sier at dette er likt det som brukes i Norge. Curt leverer også en noe mindre kule 1 7/8" noe som blir ca 47mm. Dette er visstnok for små for hengere i Norge.

Monteringen skal angivelig bare ta en halvtime, men jeg har mine tvil. Jeg tror man bør sette av en time hvis man bare har håndverktøy. Se vedlagte monteringsinstruks.

For de som ikke har bestilt ennå kan sende følgende info til meg for å komme på bestillingslisten:

Fullt navn, adresse, telefonnummer, e-post og beskjed om du ønsker å få festet tilsendt, eller om du vil hente det i enten Sandefjord, Tønsberg eller Oslo sentrum etter avtale.

Hvis du ønsker festet tilsendt, og har en forretningsadresse å sende til blir innenlandsfrakten noen kroner billigere.


Jeg bestiller festene 04.04.13

Send meg gjerne spørsmål hvis det er noe du lurer på, eller helst legg inn et innlegg slik at andre kan se spørsmål og svar.

MVH


Tor


Edit: Hvis du ønsker enten "propp" til hengerfestet (bare pynt) eller lås så skriv gjerne det i meldingen du sender meg hvis du skal bestille.
Se:

http://discounthitches.com/Part/22271

Pluggen koster opprinnelig i billigste nettbutikk$ 2.91 (altså rundt 18,- NOK) men ved å kjøpe samtidig med hengerfestene kommer de på $ 2,35 per stk. Det tilkommer også MVA på dette, og kanskje 1 krone mer i frakt. Altså totalt rundt 18,- NOK inkl mva og frakt.

og:

http://discounthitches.com/Part/23020

Låsen koster opprinnelig i billigste nettbutikk  $ 12.10 (altså rundt 72,- NOK) men ved å kjøpe samtidig med hengerfestene kommer de på $ 9 per stk. Det tilkommer også MVA på dette, og kanskje 2 kroner mer i frakt. Altså totalt rundt 70,- NOK per stk inkl mva og frakt


#1280
Nei, jeg kommer til å kjøpe uansett, men de som bestiller nå og setter inn et depositum får hengerfestet til selvkost. De som ønsker å kjøpe etter at jeg har sendt bestillingen må betale litt for at jeg tar en risiko...
#1281
Oppdatering: Nå fremstår det som om fraktkostnad kun blir 100,- per stk hvis vi er mange nok! Man kan altså få et hengerfeste for UNDER 1500,- kroner. Men, dette må gå raskt før CURT avslutter sin kampanje. De kjørerer sikkert en ny kampanje neste uke, men kanskje ikke på samme hengerfeste.
#1282
USAleaf / Sv: Egenimport av Leaf fra USA, erfaringer.
tirsdag 02. april 2013, klokken 23:13
Jeg TROR det er mulig å få den registrert i Sverige, og deretter eksportert til Norge og avgifter refundert. Men det må du jo sjekke opp.
Imidlertid er jo som nevnt muligheten til å selge den som deler tilstede. 

Har du ikke plass kan jeg garantere at noen vil tilby deg en plass. Evt. kan jeg selv sørge for plass.

Man skal ikke forskuttere problemene, men enten har du tapt en bil klar til å kjøre, eller så må du jobbe litt for å slippe å tape penger. Uansett så er det ikke noen krise. Du kommer til å få pengene tilbake, det er bare snakk om tid.  Jeg kan gjerne legge inn en bestilling på deler til en verdi på ca 2 000 USD.
#1283
Jeg har nå planer om å ta inn et parti hengerfester til LEAF. Jeg driver ikke business, men forsøker å få prisene litt ned ved å kjøpe samlet.

Det ER lov å montere et hengerfeste på en LEAF, men det er IKKE lov å trekke en henger. Det er også lov å montere grøftelys, kaffetrakter og mye annet rart. Men, det er ikke alltid lov til å bruke det. Hengerfestene derimot kan man bruke til å montere sykkelstativ og litt ekstra koffertplass. (se første bilde).


Eller man har kanskje behov for å transportere litt plank? Se bilde nr 2

Eller så kanskje man skal være "vill og gær`n" og faktisk trekke en liten tilhenger?

Eller så er man kanskje dritt-lei av at familiens pode bruker airbaggen som ryggesensor?

Uansett, så har jeg som nevnt tenkt til å samle litt bestillinger slik at dette kan gjøres billig.

Kjøper du det rett fra en leverandør fra f.eks USA ligger kampanjeprisen idag på ca $ 161 inkludert frakt i USA. Med dagens kurs, og frakt til Norge + MVA+ frakt i Norge lander man på ca 2200,- Hvilket i seg selv ikke er så alt for galt. MEN, jeg har fått til en avtale som gir deg hengerfeste til bare $ 120 + mva + frakt i Norge.

Dette betyr i praksis av selve festet vil ligge på rundt 900 NOK inkl MVA + frakt fra USA.

Frakt for en stk hengerfeste ligger på ca 500,- ferdig fortollet (eksl. mva). Samlefrakt vil naturligvis ligge en del under dette.

Jeg håper og tror at hvis vi er mange nok vil prisen ligge på godt under 1300,- + evt. frakt i Norge. Men dette vet jeg ikke før regningen kommer. Kanskje er frakten halvparten?

For de på sentrale østland kan festet evt. hentes i Sandefjord, Tønsberg eller Oslo for å slippe norsk frakt. Da blir jo kostnaden bare 1300,-

For å få denne prisen må jeg bestille minst 11 stk. De som ønsker seg et slikt hengerfeste for denne prisen må ta kontakt med meg ASAP. Vi deler da alle kostnader på antall fester.  Du må da så snart som mulig overføre kr 500,- til meg som et depositum slik at jeg ikke brenner inne med masse hengerfester. Når alle kostnader er betalt vil du få en sluttregning fra meg.

Hvis jeg ikke får nok respons vil jeg selge de resterende  festene, men da vil jeg kreve en viss profitt for min risiko. Jeg ser for meg mellom 2000,- og 2500,- per stk.  Så hvis du vil spare en drøy tusenlapp, eller 50% rabatt bør du bestille nå.

Per idag er vi bare 4, så jeg trenger flere! Dette festet er meget "kjekt å ha" siden det ikke synes når endestykket ikke er montert på, og veier bare ca 10 kg uten endestykket.

Det er meget lett å montere og krever ikke noe forkunnskap, og kan monteres i garagen på under en time.  Det eneste du trenger er en jekk og en drill. Man bruker de eksisterende hullene til å montere det.

Klarer vi å få inn langt flere slik at vi fyller opp en pall vil fraktprisen bli en helt annen. (så send meg gjerne en PM hvis du er usikker, men er villig til å satse en tusenlapp)

Innenlands i Norge er bare 250,-

Jeg må få inn litt bestillinger temmelig kjapt for å få denne prisen.

Hilsen

Tor


PS: Hvis du ønsker noen av de tilleggene som vises i bildene kan disse bestilles i tillegg billigere. Jo større verdi på total-ordnren jo bedre rabatt. Som nevnt: klarer man å fylle en pall vil fraktprisen gå ned. 


#1284
USAleaf / Sv: Egenimport av Leaf fra USA, erfaringer.
tirsdag 02. april 2013, klokken 20:09
Det var jo ikke så alt for dyrt egentlig, men det kan jo bli dyrt. Men, for å gjøre det litt lettere for deg så er bilen verdt mye mer i deler hvis du velger det.  Du får LETT solgt felger for et par tusenlapper, det samme med setene hvis det er varme i dem, og rattet også. Batteripakken får du solgt om noen år for en god del tusenlapper hvis den er vedlikeholdsladet. Alt av karrosserideler vil du få solgt etter hvert når folk har fått bulket seg ferdig.

Jeg ville med letthet bladd opp 50K for bilen på kaien som et investeringsobjekt. Ta kontakt med Sør-import og han derre Andy L og hør om de vil kjøpe bilen.
#1285
USAleaf / Sv: Egenimport av Leaf fra USA, erfaringer.
tirsdag 02. april 2013, klokken 19:50
Bilen er sikkert i topp stand den, men regelverket i Norge er slik det er. Så det er antakeligvis lite å gjøre med det.

Jeg snakket med en fyr som importerte en snål bil fra Sverige for noen år siden som ALDRI ville gått igjennom norsk kontroll. Men siden den var godkjent i Sverige kunne han registrere den i Norge.  Det kan jo hende det kan være en mulighet å registrere den i Sverige, og eksportere den frem og tilbake?

Evt. så kan du jo som andre har nevnt sende den tilbake hvis du har en mulig kjøper der.

Tør jeg spørre hvor mye du ga for den?
#1286
USAleaf / Sv: Egenimport av Leaf fra USA, erfaringer.
tirsdag 02. april 2013, klokken 18:33
Sitat fra: FLEA på tirsdag 02. april 2013, klokken 18:13

  • Styr unna
Hvis du kommer over en såkalt Salvage Title betyr dette at bilen har vært skadet. Styr unna disse. De vil ikke la seg registrere i Norge, selv om de fremvises i reparert stand. Biler med Salvage Title er kun egnet som delebiler.

Kilde: http://www.amcar.no/teknisk+infosenter/importguide/920/importskolen.html

Jeg vil istemme på det. Styr unna. I USA har de helt andre lover som gjelder for bruktbilkjøp enn det vi har. De kan "med loven i hånd" selge en bil som har massive problemer som om den var iorden. "Lemon law" skal beskytte forbrukerne, men den gjelder KUN på sikkerhetsmessige ting, såsom bremser osv. Det at ramma er skeiv betyr ikke så mye...

Men hvis bilen er på vei over, så nytter det vel lite å sende den tilbake. Hvis bilen er i god stand kan det hende du kan få registrert den i Sverige. Jeg vet de har litt løsere regler for hva som kan godkjennes der. Så kan du jo kanskje få solgt den i Sverige uten så alt for stort tap for deg. Evt. ta den med inn i landet, sett den i hagen og begynn å selg deler! Du får nok pengene dine tilbake igjen hvis du selger den i deler, men det kan ta laaaang tid, og mye arbeid. Det har jeg selv erfaring med på fossilbil...Og jeg hjelper deg gjerne.

#1287
USAleaf / Sv: Egenimport av Leaf fra USA, erfaringer.
tirsdag 02. april 2013, klokken 18:09
Sitat fra: Hejduk på tirsdag 02. april 2013, klokken 17:39
Ble litt ekstra ventetid da gitt, men det kan jeg leve med.

Lurer imidlertid på om jeg har driti på draget...
Bilen jeg har kjøpt er blitt reparert, og har en Salvaged record på CarFax, deretter har den fått en Rebuilt record. Han jeg kjøpte den av har spesialisert seg på gjoppbygging av skadde biler, og har kun benyttet originaldeler. Det var kun karroseriskader, så jeg antok det som rimelig trygt. Har imidlertid begynt å lure på om dette kan gi meg problemer hos biltilsynet :-[

Noen som har noen erfaring rundt dette?

Her er vel det eneste ordet som er dekkende nok: "Auda".

Når jeg var inne for å vise min US-Leaf ble jeg stående lenge å snakke med den "bilsakkyndige" (eller hva de nå enn kaller seg). Han var en usedvanlig sympatisk og hyggelig fyr (noe som etter det jeg har hørt er uvanlig i Drammen). Han fortalte meg at de ikke godkjenner noen biler som har blitt noen form for "salvage title", fordi TCD (biltilsynet der borte) godkjenner langt mer enn det som blir gjort i Norge. Han hadde flere "gode" historier på lager om folk som har forsøkt å være smarte når de har importert bil, og endt opp med massive regninger.

Hvis jeg var deg ville jeg fortet meg å høre med biltilsynet før bilen blir shippet. Det kan hende bilen kan godkjennes med "full" kontroll, men det koster skjorta.
#1288
Sitat fra: cra på mandag 01. april 2013, klokken 14:12
fixya.com ligger de toppskrift på ulike reparasjoner av alt mulig rart. Har selv både hentet nyttig informasjon og bidratt med løsninger på diverse der. Grei plass for den nevenyttige som vil prøve å fikse ting sjøl før det evt. kastes. :)

Reparasjonen av ladekladden her hadde forresten gjort seg på wiki'en; den er gull verdt, for dette kommer det til å være flere som kommer ut for etterhvert.

Absolutt ALT kan repareres, det er bare snakk om kostnad... :-) Er man litt nevenyttig, og har "nett-vett" så klarer man stort sett å reparere det meste.

Når det gjelder ladekladd-reparasjon så bør dette visselig legges på wiki, ikke bare for reparasjon, men også hvis man vil bytte kabel til en litt lengre.  Noen som melder seg frivillig? ;-) Ellers så kan jeg ta det etter hvert, men det tar litt tid...
#1289
Sitat fra: Griffel på mandag 01. april 2013, klokken 01:15
Hentet fra Ishvaskraft hjemmeside:

Sitat:
«Ishvaskraft har registrert at elbilister på langtur på grunn av pris på hurtigladning vil velge bort elbilen og heller kjøre bil med eksplosjonsmotor.

Nå viser deg seg at vi, på grunn av avtalen med elbilforeningen om opprinnelsessertifikat på fornybar strøm til alle medlemmenes elbiler, har et lite overskudd av kullkraft som vi ønsker å bli kvitt, og tilbyr derfor denne gratis til elbilister, som kvitter seg med den termiskemotorbilen, og istedet velge elbilen på langtur.

Denne overskuddsenergien må vi bli kvitt, et alternativ var å betale Dong energi i Danmark for å ta hånd om strømmen, men det ville øke de globale utslipp. Etter forslag fra Elvira Grønn i framtiden for våre føtter har vi derfor landet på følgende løsning:

Ved at noen istedet bruker kullkraft på en elbil på langtur og samtidig lar dieselbilen stå blir dette klimanøytralt og vi har en vinn-vin situasjon.

Vi lager da elmiks kull/fornybar som gir noe mindre utslipp enn en gjennomsnitts dieselmotor, og tilbyr dette som et gratisabonnement på visse betingelser. Denne miksen består av 72% kullkraft fra Humburg området, 3 % Atomkraft fra Finnland og Sverige, 3% vindkraft fra Danmark og 23% Norsk vannkraft.

Ishvaskraft har tilgang på elmiks med høy andel fornybar kraft så dette er en begrenset mengde overskuddskraft som her tilbys.

Disse abonnementene er derfor begrenset i antall og selges etter først til mølla prinsippet.

Eneste betingelse er medlemskap i Norsk Elbilforening, og en vil da sammen med uttakskortet få en stikker med Elbilsforeningens og Ishvaskrafts logo som må settes i bilens bakvindu, nedre styrebord hjørne.
Abonnementet har en begrensing på 500 kWh/year.
Uttakskortet for gratisstrømmen er tydelig merket slik at det går klart fram at det er en forurenset miks en får når en hurtiglader med kortet.
Vær oppmerksom på at denne strømmiksen har ca 6% kortere rekkevidde enn ren fornybar strøm, og at en kan bli litt sotete når en setter i eller trekker ut kontakten.

Er du interessert benytter du kontaktskjema på denne siden
http://www.ishavskraft.no/kontakt.jsp?ref=kontaktskjema&lang=no&node=8 og merker henvendelsen abonnement Elmiks uten opprinnelsessertifikat for langtur med elbil.

eller sender e-mail til: elvira.grønn@framtidenforvorefotter.no»

Funny funny! Men, jeg må innrømme at den kunne ha vært betydelig mere morsom hvis Ishavskraft faktisk hadde vist at de forstod at mange faktisk vegrer seg for langttur nettopp pga landeveisrøveriet Ishavskraft bedriver...
#1290
Sitat fra: Elmo på mandag 01. april 2013, klokken 00:03
Sitat fra: TorC på søndag 31. mars 2013, klokken 23:32
Eller stikk innom Elfa i Oslo (ligger på Torshov) med en plugg, og be dem skaffe deg nye...

Jeg tror Elfa stengte butikken for vet par år siden. Er vel bare på nettbutikk i Norge nå

Hvem skulle ha trodd det. Jeg var jo innom for bare noen uker siden (les: noen år siden), jammen så tiden flyr. Jeg vet de har byttet navn, men at de har lagt ned visste jeg ikke. Jeg har bestilt varer fra dem jevnlig, men ikke vært innom butikken. Frakten er jo såpass dyr at man på en slik vare som det her er snakk om nok vil være mye billigere å stikke innom en lokal elektriker vil jeg tro. Har ikke de det kan du jo sikkert ta bilder og mål og sende til Elfa. Servicen er iallefall som i gamle dager der.

Når det gjelder BNH, så er det ingen unnskyldning at "kladden" ikke skal repareres av hobby-elektrikere. MEN det finnes da visselig elektrikere og elektro-ingeniører her i landet som kan litt av hvert. Det å påstå at den ikke kan repareres er regelrett sludder. HVIS den ikke kunne repareres hadde hele sulamitten vært bakt inn. MEN, den er altså skrudd, og alle kontakter er festet med kabelsko. Det er helt åpenbart at Panasonic har laget denne slik at det en mulig å reparere. Det at BHN påstår noe annet vitner om deres evner, og deres egennyttighet. 

Jeg kan til nød forstå at BNH sier at de selv ikke kan reparere den, men å komme med løgner liker jeg dårlig. MEN, igjen dette er typisk BNH, og det er typisk merkeforhandlere: når de ikke selv har kunnskapen, evnen, eller utstyret til å reparere tingen så lyver de og sier at det ikke er mulig. Jeg hadde samme historien med en BMW jeg hadde en gang hvor det etter mange titusner i feilsøking hos merkeforhandler endte med at et lokal "hillbilly"-verksted hadde korrekt diagnoseverktøy og fikset problemet for kroner 250,- i arbeid og 79,- i deler.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA