Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TorC

#1261
DRIFTSBATTERI / Sv: Lease batteri
torsdag 11. april 2013, klokken 21:12
Sitat fra: el-snorre på torsdag 11. april 2013, klokken 19:27

Vi må ikke glemme at Norge er et høykostland. At bilen får antirustbehandling, klargjøres og har batterivarmer, som gjør den noe dyrere.

??? Klargjøres? Mener du at andre forhandlere i andre land ikke klargjører bilene? Batterivarmer inngår vel i CWP, og det selges i andre land. Antirustbehandlingen Leafene får koster 1200,-

Så alt i alt er den store forskjellen mellom en nederlandsk Leaf med CWP og en Norsk 1200,- + vrakpant minus lokal VAT.

Det er "noen" som tjener MYE penger. Kan hende det er Nissan som tar en for høy del av kaka, importøren, eller forhandleren. Men, det er uansett noen som spiser seg gode og tjukke på at noen kjøper LEAF i Norge.

Du må komme med noen langt bedre argumenter enn "høykostland" for å forsvare prisforskjellene.
#1262
Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 11. april 2013, klokken 18:25
Jeg har lest at andre som har opplevd det samme som deg har gjort en ny hurtiglading, og det har rettet feilen. Så prøv det, om du har støm til å komme deg så langt. Du kan også koble fra 12V batteriet i 10 minutter for å se om det resetter feilen.
Lykke til.

Takk tips. Jeg koplet fra 12v batteriet og lot det stå i ca 10 min mens jeg sjekket alle sikringene jeg lett kunne komme til. Da jeg så koplet 12v batteriet på igjen lyser iallefall ladelampene (både på kladd og i bilen). Så da er det åpenbart iorden igjen! Det var et lite øyeblikk der jeg nesten ble religiøs da jeg så at ladelampen lyste. :-D

Siden det kan hende det i fremtiden er andre som opplever det samme avslutter jeg tråden med link til USA forumets tråd om problemet:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=5313

Og 2011-leaf-dismantling-guide siden denne guiden forteller om hvor sikringene er, og litt tips og triks i forbindelse med "breakdowns". Kjekt å vite hvordan man løsner håndbrekket hvis 12v er helt dønn totalt tom for strøm og du må flytte bilen.
#1263
Etter en særdeles strabasiøs "harry-tur" igår måtte jeg svinge innom hurtigladingen på Frogner (Fortum) utenfor Oslo.

Siden jeg bare trengte litt ekstra juice gadd jeg ikke sitte der å lade til mer enn ca 50%. Jeg avbrøt ladingen ved å trykke på stoppknappen i panelet. Laderen løste ut. Jeg satte meg inn i bilen og så at en lampe med en liten bil og et utropstegn lyste i gult. Bilen oppførte seg ellers som normalt. Klokken var da rundt 1 om natten, og jeg kunne høre små "bedbugs" rope på meg fra sengen i det fjerne, så jeg satset på at det gikk greit å kjøre de siste 3 milene.

Alt fremstod som temmelig normalt frem til at jeg idag skulle avgårde. Lyset var der fortsatt. Etter å kjørt litt, og slått bilen av og på flere ganger satte jeg bilen til lading. Ingen lading! Jeg hørte det klikket inne i motorrommet som det pleier, men ingen lys og ingen "charge" lamper verken på dash, blå-lys, eller på kladden. Kladden lyser grønt, og den klikker når jeg tar av og på strømmen.

Noen som har vært borti dette før? Noen råd?

Etter en lengre samtale med Nissan USA (for BNH tar selvsagt ikke telefonen etter lunch omtrent, og Nissan Nordic, Norge har koplet telefonen sin til et stakkars menneske som ikke har noe med Nissan å gjøre, men det er en annen historie. Og på andre nummerere tar de ikke telefonen), så sa de at KAN være en av lav-amp sikringene som har gått i forbindelse med lading av 12v batteriet. Dette KAN kople ut ladingen helt. Noen som vet?

 
#1264
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 09. april 2013, klokken 00:57
Sitat fra: TorC på tirsdag 09. april 2013, klokken 00:47
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 09. april 2013, klokken 00:03
Fant denne artikkelen hos tu.no i dag:
http://www.tu.no/industri/2013/04/08/elbilsjef-gar-imot-laderutbygging-i-oslo

Her ønsker man at den vanlige Schuko-kontakten droppes fra de nye, planlagte ladestasjonene i Oslo, og at det kun blir satt opp Mode 3 Type 2 "Mennekes" kontakter.

--
Yngve

Og TU er jo ikke nye "Illustrert vitenskap", så fra den kanten forventes jo høy standard... og spesielt mtp deres etiske standard som er identisk med "Folk er folk".  Det at en gammal raddis får spalteplass sier jo egentlig sitt, spesielt når han ønsker å øke kostnadsrammen med 100% fordi "noen" tilfeldigvis spytter inn penger i hans organisasjon. Det han "glemmer" er at det er ikke kommunens penger det er snakk om men dine og mine skattepenger. Kommunen bare forvalter dem på vegne av oss. Så; hvis det er så fordømt viktig for ham å få "3 type 2", så kan han betale det sjøl!
Det har vel hele tiden vært meningen at ladeplassene skal ha Mode 3 Type 2 kontakter OG vanlige Schuko-kontakter? Men her menes det at man skal droppe Schuko helt.

--
Yngve

Nja. Han ønsker å droppe Schuko, men vil bytte det ut med en kommunikasjonsløsning. Dette er vel egentlig bare et PR-stunt, men han skjønner ikke at for hver hindring og "gnåling" som legges i veien blir det vanskeligere og vanskeligere for å kommunen å tilrettelegge. Det blir litt som froskene langs e-18, eller svanene på Hamar. Endeløse konsekvensutredninger og til slutt blir det bare en tulle-løsning som et kompromiss.
#1265
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 09. april 2013, klokken 00:03
Fant denne artikkelen hos tu.no i dag:
http://www.tu.no/industri/2013/04/08/elbilsjef-gar-imot-laderutbygging-i-oslo

Her ønsker man at den vanlige Schuko-kontakten droppes fra de nye, planlagte ladestasjonene i Oslo, og at det kun blir satt opp Mode 3 Type 2 "Mennekes" kontakter.

--
Yngve

Og TU er jo ikke nye "Illustrert vitenskap", så fra den kanten forventes jo høy standard... og spesielt mtp deres etiske standard som er identisk med "Folk er folk".  Det at en gammal raddis får spalteplass sier jo egentlig sitt, spesielt når han ønsker å øke kostnadsrammen med 100% fordi "noen" tilfeldigvis spytter inn penger i hans organisasjon. Det han "glemmer" er at det er ikke kommunens penger det er snakk om men dine og mine skattepenger. Kommunen bare forvalter dem på vegne av oss. Så; hvis det er så fordømt viktig for ham å få "3 type 2", så kan han betale det sjøl!
#1266
Leaf 2010-2017 / Sv: Oslofjordtunnelen
tirsdag 09. april 2013, klokken 00:11
Sitat fra: RaceLeaf på mandag 08. april 2013, klokken 23:00
Hei!  :)

Jeg er ganske nylig blitt Nissan Leaf eier å er så langt super fornøyd!

Hadde vel aldri trodd jeg faktisk skulle eie en el-bil, men sånn gikk det likevel.  ;)

Pendler til Oslo fra Sande med den hver dag, ca 6 mil uten problem. Men, skal til "andre siden" om kort tid og lurer fælt på Oslofjordtunnelen.
Kjenner jeg får litt angst av å tenke på at jeg går tom rett før toppen...

Noen erfaringer?

Sande over til "andre siden" er ikke noe problem. Skal du på "langtur" derimot har jeg en annen erfaring enn det andre anbefaler. Først min teori: regen gir deg bare tilbake 40% av forbrukt energi. Følgelig er det bedre å bruke bevegelsesengenergien til å forflytte seg fremfor å regenere det. Så istedenfor å bruke cruisecontrol med ECO kjører jeg på med D, og fotkraft. I nedoverbakker balanserer jeg slik at jeg tar opp litt fart istedenfor regen. Det blir litt ujevn kjøring, men litt svinn må man regne med.  Min erfaring er at jeg får faktisk ganske mye ut av dette, opptil 6-7-8 km. I lange nedoverbakker blir det selvsagt noe annet. Man kan ikke suse avgårde i 150 km/t ned Lierbakkene eller tunnellen. 
#1267
Da er de to siste ekstrafestene lovet bort, så det er ingen igjen.

Korrespondanse om akkurat disse festene vil foregå per e-post til de som har bestilt, men kommer det tekniske spørsmål er det fint om de legges inn her så andre kan se det.

Ønsker du deg fester, eller ekstrautstyr kan det være en idè å legge inn en melding her, så kanskje noen tar opp tråden og tar en ny samlebestilling?

Foreløpig så ser regnestykket ut til at hvert feste ender på ca 1150,- inkl. mva og frakt. Men det er fortsatt en viss usikkerhet rundt frakten, den kan fort bli noe dyrere. Er jeg heldig med valutaen kan det bli en femtilapp lavere.

Det ble totalt 20 som bestilte fester, så jeg tror vi klarte å fylle opp "kassen" ganske godt. Det blir spennende å hente alle disse med en liten LEAF... Heldigvis blir jeg "kvitt" en del av dem på veien.

Jeg venter fortsatt på frakberegning og kvittering fra selger, men så fort dette kommer vil dette sendes til de som har bestilt.

MVH


Tor J. C.
#1268
Sitat fra: Finnøy på lørdag 06. april 2013, klokken 19:01
Usikkert om det har noen betydning, men husk at amerikanske Leaf'er ikke har tåkebaklys som de europeiske modellene. Dette kan potensielt gi en ubehagelig overraskelse.

Har selv fått uventet overraskelse på en fossilbil for noen år siden (bestilte amerikansk "hitch" til europeisk Outlander: det gikk ikke....).

Godt innspill, som er verdt å merke seg. For biler hvor man skal bruke kabel-kit så er det absolutt noe å merke seg fordi man da kan få en stor kabeljobb.

Hengerfestene til LEAF derimot kommer ikke med noe "kabel-kit" ennå.  Disse kittene er dessuten ganske annerledes enn andre fordi det er snakk om LED lys, og da kan man ikke bare tappe seg inn på. Man må bruke noen spesielle klyper som registrerer spenning i kabelen. Dette går så til et relè som slår inn og gir strøm (enten fra egen kilde, eller annen kilde) på kretsen.

Dessuten: hvor ofte bruker du tåkelys bak?

Eller er det noe rent fysisk du tenker på? At det er en eller annen fysisk forskjell på bilenes chassi?
#1269
Sitat fra: Balrog på fredag 05. april 2013, klokken 00:03
fixer du takstativ også?

Jeg "fikser" svært lite... :-) men takstativ har vært i mine tanker... Imidertid klarer jeg ikke å finne noen som er skikkelig tilpasset LEAF. Jeg har vurdert noen fra Thule, men disse stikker ut på hver side så jeg vil ikke ha dem. Jeg har sett på noen fra Rhino men de må skrus fast så det er ikke aktuelt. Hvis noen finner takstativ som er tilpasset LEAF, og ikke ser ut som om noen har brukt makt for å tilpasse dem, så er jeg førstemann i køen!

Når det er sagt, så VURDERER jeg å bestille et sett fra Thule. Men Mekomanen og andre får såpass gode rabatter at det neppe er verdt å paralellimportere dem.

Men, de er såpass stygge og u-aerodynamiske at jeg ikke er helt sikker på om jeg vil ha dem...

Jeg har funnet noen fra Rhino som er veldig lekre, MEN de er for permanent montering. Altså skruer ned i taket... Altså en "rack".  Hadde disse kommet i en avtagbar versjon hadde jeg lett bestilt.  Se Carid.com...
#1270
Enda en oppdatering:
Pga av endringer i bestillingen (jeg har forsøkt å trykke inn 5 ekstra) så er ikke invoice sendt ut.

De som har bestilt vil få en e-post så snart alt er avklar. Jeg antar at noen timer fra eller til ikke spiller noen rolle... Ved å øke ordren med 5 stk senkes jo også frakten for alle med noen kroner. Så alle bør være happy! :-)

Jeg har bestilt 2 mer enn det jeg har navn på listen, så det er fortsatt mulighet for å få hengerfeste. Jeg kan ta imot bestillinger på de to, etter det er det slutt. Da må andre ta over hvis det skal gjøres en ny samlebestilling.  (jeg kan gi informasjon om leverandører, tips og triks hvis du sender meg en PM.)
#1271
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf under 150.000!
torsdag 04. april 2013, klokken 23:15
Jeg venter bare på at noen klarer å "knekke" koden for Carwings og Navi. Den som gjør det kan lett tjene 20K på hver bil han/hun fikser.

Jeg skjønner fortsatt ikke at TCU ikke kan gå på alle bånd, og at Navi ikke bare kan "oppdateres" med nye kart. Dette tror jeg bare er en ren programmeringsjobb. Men, Nissan har locket hele systemet godt.

Og merkelig nok kan man heller ikke omprogrammere HomeLink til europeiske frekvenser... 
#1272
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf under 150.000!
torsdag 04. april 2013, klokken 22:32
På bildene er det IKKE varmeratt og varmeseter. Uansett er dette en grei pris for å slippe importjobben.

Jeg har selv importert en lik bil (kjøpt med CWP, levert uten) for ca 120K (ferdig på skilter). Jeg tror jeg ville vurdert å betale 30K ekstra for å slippe jobben, ventetiden og reklamasjonene.

MEN, disse bilene selges i bulk for ca 15.000 USD. Så "noen" tjener en del penger på dette. Mitt tips ville være å slå seg sammen 5-6 stykker, send over en representant på USA tur...Da får du en US-leaf til godt under 100K.
#1273
En liten oppdatering:
Bestillingen er nå sendt, og jeg sender kopi av "invoice" til dere som har bestilt når jeg får denne.

Det endte opp med totalt 15 stk. Jeg sender mer detaljert informasjon, og informasjon om fraktkost osv til dere som har bestilt.

Jeg har bestilt to ekstra (i tillegg til de 15 for min regning og risiko) i tilfelle noen kommer slengende. Ta kontakt hvis noen ønsker de siste. Hvis ingen melder seg før ankomst av varene kommer jeg til å legge dem ut til salgs for 2500,- per stk.

All ytterligere informasjon om forsendelsen vil foregå direkte til de som har bestilt per e-post.
#1274
Sitat fra: Stighl på onsdag 03. april 2013, klokken 20:59

Har de også hengerfeste til Tesla model S?


Har nå endelig fått et skikkelig svar fra Curt. De har IKKE til Model S, bare til roadster. Uklart om de kommer til å lage til Model S, det kommer ann på hvor mange som går på veiene.
#1275
Sitat fra: el nino på torsdag 04. april 2013, klokken 13:17
Dersom det ikke kreves kutting i plasten og at lyset bak ikke kommer i konflikt med stativet, henger også jeg meg på bestillingen. (Hvis det ikke er for sent) Har du undersøkt dette? :)

Jeg har undersøkt litt, men har ikke fått noen konkluderende svar fra Curt. Imidlertid har jeg litt vansker med å se at den skal komme i konflikt hvis man ser på de to bildene jeg vedlegger her. Den ene er jo ikke fra Curt, men de er forskjellige, og begge fremstår som om det er god plass mellom en lykt og hengerfeste. Jeg kan ikke gi noen garantier for at man ikke må modifisere eller fjerne den lykten under der. Det er rett og slett en risiko man evt. må ta.

Når det gjelder kutting i plasten, så må man kappe litt på den sorte platen under bilen. Se gjerne installasjonsveiledningen som jeg har linket til tidligere.

Jeg har ikke sendt inn bestillingen ennå, men det nærmer seg. Jeg tenkte å gjøre det idag i åtte tiden.


MVH

Tor


EDIT: Nå tenker jeg bare høyt her, men det firkantede røret som stikker ut bak står vannrett (forover og bakover) (hvis den stod skjevt ville alt påmontert utstyr stå skjevt såsom koffertkurv osv.) Siden da plasten på fangeren IKKE skal skjæres i betyr det at det er klaring der. Laveste punkt på lykten stikker jo ikke UNDER plasten på fangeren. Fremstod dette som høvelig forståelig og logisk?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA