Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TorC

#1246
Sitat fra: sven erik på fredag 26. april 2013, klokken 20:36
jeg har jobbet masse med Sandefjord  komune  men skal vi  prøve å gjøre litt mer ut av dette å få med mange  å kjøre å vise oss i byen  og eventuelt oppe på plassen på rådhuset og få  orføreren ++ på banen

dette som ødelegger  både ladre å biler på lade plassen er at de rygger hengre inn  der å rygger til det stopper  men ikke nokk med at det skjer masse der  men den er å langt fra  sentrum   vi har da ikke elbil  for å ta taxi opp i byen  hva med en plas oppe ved  tomta  og  da om vi får ordnet  så vi kunne bruke de komunen alerede har  + at jeg holder på med valtorget  de er faktisk  mest medgjølige men  derfor venter jeg med å få det på plass så ikke komunen kan bruke det   for de sier at vi har 2 nå og den ene er torp  den andre er  ved shell park  som noen ganger er umulige å bruke å strømmen er  ikke altid der

Jeg har også korrespondert mye med kommunen, både Aurstad i Parkerkingsovervåkingen og Teknisk etat. Jeg mistenker at jeg har ertet på meg begge ved tidligere å klage på mange parkeringsgebyrer, og be om innsyn i en del dokumenter i forbindelse med dette i Bjerggata.

Dette handler i bunn og grunn om vilje. Jeg har skissert to ulike løsninger for opprettelse av nye ladepunkter, men kommunen vil rett og slett ikke. De påstår det bunner i økonomi, men det er rett og slett ikke sant for jeg har tilbudt meg å betale.

Den ene løsningen er å tillate lading i Hvidtgården der det allerde er ferdige punkter som bare trengs å låses opp, og evt. skiltes. Disse punktene har 4mm2 ledninger, så strøm bør ikke være et problem. 

Den andre er å bruke plassene som er på østveggen til pumpestasjonen ved taxistasjonen. Der er det 4 plasser som er mot veggen. Der er det bare å bore seg gjennom og montere opp punkter. Ifølge elektrikker jeg har samtalt med vil kostnaden være ca 5 000,- per punkt avhengig av antall punkter og hvor langt kabelstrekket er.

Jeg har også tatt saken opp på Høyres "sentrumsutviklingskonferanse" (eller hva de nå enn kaller det). De er mest opptatt av Tivolitomta, og hvordan man kan kaste bort 100 til 200 millioner på nytt bibliotek.

Ordføreren på sin side er mest opptatt av å sole seg i glansen av andres arbeid, så han har jo prestert å si at det ikke er noe vits med elbiler fordi vi skal grave ned rør til fjernvarme. Som mangeårig Høyre-velger går IKKE min stemme til Høyre ved neste kommunevalgt for å si det sånn...

Det er beklageligvis ikke nok engasjerte elbilister i byen til å gjøre en forskjell.

Jeg tror nok eneste mulighet til å få opprettet nye ladepunkter i byen er gjennom næringslivet...


Når det gjelder dine kommentarer om ladestasjonen på Shell, så bør man være veldig forsiktig med å komme med kritikk der. Ladestasjonen er opprettet, driftet, betalt, vedlikeholdt, og sikret av en privat eier. Det er han som eier Shell-stasjonen som betaler hele opplegget der nede, så man bør være forsiktig med å klage, for da stenger han det. Han burde egentlig få en årlig flaske god whiskey fra elbilforeningen for sin innsats! (Selv handler jeg nå utelukkende bil relaterte varer fra den stasjonen).

#1247
Leaf 2010-2017 / Sv: -USA Leaf- vs -NY Leaf- vs -NYESTE Leaf-
fredag 26. april 2013, klokken 20:34
Sitat fra: Ingebrigt på fredag 26. april 2013, klokken 20:15
Det meste var reservasjonsventing ja, fikk ingen bekreftelse etter bestilling jeg heller. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok etter bestilling, så da kan det iike ha vært så lenge.

Har ikke kjøpt deler til leafen ennå, men 'Leafer' her på forumet hadde visst gode erfaringer med http://www.nissanpartswarehouse.com, jeg synes siden var rotete men skal bestille vindusheisbryter der og prøve. Min første 'garatireperasjon'  8)

Har du snakket med noen av de som driver paralellimport? Jeg snakket med en av dem for ikke så lenge siden, og han hadde kjøpt et vrak som han hadde i hagen. Kanskje du kan få kjøpt billig vindusheis fra ham?
#1248
Leaf 2010-2017 / Sv: -USA Leaf- vs -NY Leaf- vs -NYESTE Leaf-
fredag 26. april 2013, klokken 19:09
Sitat fra: thoru på fredag 26. april 2013, klokken 18:24
Sitat fra: TorC på fredag 26. april 2013, klokken 17:17
Eller punkt 4: importere selv... Det er enkelt, men det tar jo fort vekk 6-8 uker før du får bilen...

Venter ennå på min usa leaf. Begynte i starten av januar å finne ut om leafs. Hele januar gikk bort i en stk på ebay som prøde å selge meg en 2011 med coald wheater package, som viste seg å ikke ha denne pakken. Hevet deretter kjøpet. Deretter prøde jeg meg på ulike andre utenfor ebay. Det samme resultat hver gang. Ingen av forhandlerene ville ha ekstra arbeidet med utlendinger som ikke kunne være der fysisk. Det værste av alt var at disse selgerne tørrpratet lenge før de sa at de ikke ville selge til meg. 1 februar begynte jeg å kommunisere med den jeg endte opp med. Hele februar gikk bort i å bli enige, få betalingen i boks og hente bilen. Deretter ble det litt vente tid før bilen kom seg på båt. Hele mars går bort i båtfrakta. Bilen får jeg rundt 2mai.
så jeg ville nå plusset sammen alt som skal til ved import. 4uker*3= ca 12 uker ville jeg ha sagt.

Det hørtes ikke ut som noen særlig grei opplevelse. Jeg opplevde andre problemer, men helt andre ting enn det du beskriver (bla. pga min bank i Norge).  Er man usikker så kan man jo alltids bruke en oppkjøper, de får ofte langt bedre priser, men krever naturligvis betaling for jobben. Det finnes jo også firmaer som tar seg absolutt alt av håndtering og betaling. Jeg gjorde mye av jobben selv, og fikk meg en grei LEAF for en billig penge. Fra bilen faktisk var betalt til jeg hentet den i drammen tok det ca 4 uker.
#1249
Leaf 2010-2017 / Sv: -USA Leaf- vs -NY Leaf- vs -NYESTE Leaf-
fredag 26. april 2013, klokken 17:17
Eller punkt 4: importere selv... Det er enkelt, men det tar jo fort vekk 6-8 uker før du får bilen...
#1250
Vestfold og Telemark elbilforening / Sv: nye møter 2013
fredag 26. april 2013, klokken 16:02
Helt enig!
#1251
Vestfold og Telemark elbilforening / Sv: El-bil eiere vis hensyn!
fredag 26. april 2013, klokken 16:02
Sitat fra: sven erik på fredag 26. april 2013, klokken 15:43
jeg leser dette jeg har et forslag å det er å få flere lade plasser  men i tilegg  kunne ha at lade plassene kun er for de som skal lade  at det blir forbutt å stå der uten å lade  så for eksempel er en ferdig å lade så er kan en max stå der 10 min etter  for da kan vaktene  se om du er frerdig så komme til bake er du ikke  borte da er det bot

Jeg skjønner frustrasjonen, men det er to hindringer for en slik endring:
1) Plassene er stort sett skiltet med en "P", altså en parkeringsplass for el-motorvogn. Hvis det skal være forbudt å parkere der, må det skiltes om til enten "parkering med makstid", eller "Ladeplass med makstid"
2) De fleste elbiler har litt variabel ladetid. Min bil lader iallefall litt ulikt avhengig av "vær og vind" virker det som. Den viser dessuten estimert ladetid  i 30 minutters intervaller, så hvis jeg bare får lov til å stå 10 minutter "overtid" vil jeg ikke tørre å lade fullt opp.

Jeg tror den eneste praktiske løsningen er max tid, OG flere ladeplasser! :-)

Jeg skal innrømme at jeg er en av dem som tar meg litt til rette. Det er ganske ofte at jeg setter bilen på lading og ikke gidder å flytte den selv om jeg vet den er fulladet. I Oslo er det jo makstid, så da flytter jeg den, men hjemme i fjorden lar jeg den gjerne stå over natten på ladestasjonen siden det er 4 punkter der, og få som bruker de. Men jeg har en lapp med navn og telefonnummer liggende på dashen, så hvis noen blir forbanna kan da ta kontakt...
#1252
Model S 2013 - 2022 / Sv: Veierland: lading og farger
torsdag 25. april 2013, klokken 01:36
Har hytte på Veierland jeg også, og parkerer på Engø på Sandefjordsiden. Det er kommunal parkering, så det er gratis for elbil. Jeg har planer om å forsøke å få båtforeningen til å legge opp et punkt eller to for elbiler, og det skal være mer enn nok strøm. Nærmeste "åpne" ladepunkt er inne i byen.

#1253
Kjøretips / Oslo - Charlottenberg t/r Harrytur-mareritt
onsdag 24. april 2013, klokken 01:09
Siden andre har delt sine erfaringer med langtur deler jeg min opplevelse.

Dette er/var en US-Leaf, ekstern GPS + Google maps på mobilen.

Sandefjord - Oslo: innom hurtiglader i Drammen siden jeg reiste hjemmefra med 10 streker, og derfor var litt usikker på om jeg ville komme frem. Bilen full av ting&tang + bikkje. Overnatting i Oslo, og lossing av ting&tang.

Oslo - Charlottenberg: valgte "korteste rute" for å slippe for høye hastigheter. Ankom destinasjon med varsel om lavt batterinivå. Koplet meg på veggkontakt. Etter ca 45 minutter kom jeg ut, og oppdaget at bilen ikke hadde ladet pga for lav amp på kursen. Fortsatt 0 streker, altså 2 streker under planen. Satte kurset mot Eurocash, og etter avtale skulle jeg få lov til å lade der. Etter mye "om og men" (siden daglig leder var bortreist, nestkommanderende hadde fri) fikk jeg endelig plugget meg inn.  Etter å ha lastet opp med mye billig barnemat, flesk, Ramlôsa, og sukker hadde jeg brukt 1 time. 2 streker på GOM. Altså ca 3 streker mindre enn planlagt...

Så var altså planen at jeg med mine 5 streker (som nå bare var 2 streker) skulle ta en middagspause i Bjørkelangen, med lading.

På grunn av min lave strømstatus turte jeg ikke ta turen om Bjørkelangen, så turen gikk til Eidskog. Der var rådhuset utstyrt med 16 amp stolpe. Så etter en lang luftetur med bikkja lå veien igjen åpen for meg. Det var først da jeg satt i bilen det falt meg inn at de 2 km hver vei fra hovedveien faktisk utgjør 4 km, og i så måte en ganske stor andel av den timen jeg ladet. 

Kongsvinger! For sikkhets skyld valgte jeg å ta sentrums-runden i Kongsvinger og ble med Google-maps sendt rundt i en fin liten runde rundt i byen. Og sånn for sikkherhets skyld var det litt omkjøringer, så det la til ca 15 km (!).  Da jeg endelig kunne kople meg til laderen i Kongsvinger, var klokken langt over åtte og hadde jeg ikke strøm på GPS, mobil eller laptop. Eljøks og Biljuks var derfor stengt, og jeg fikk derfor ikke kjøpt noen lader til disse der.  HELDIGVIS var de ansatte der såpass velvillige at jeg fikk lov til å lade mobilen min via USB på en datamaskin de hadde.

Jeg ble sittende der 1 time mens jeg gikk to turer med bikkja, to kopper på Kommunistoil, og kjøpte litt vann på Samvirkelaget. Utålmodigheten tæret, så jeg måtte videre. Med bare en strek mer på GOM var Sør-Odal neste håp.

Etter mer fantasifulle kjøreruter fra Google Maps fant jeg frem til Sør-Odal, som medførte en omvei på bare 6 km for mitt vedkommende. Etter lengre tids streif kunne jeg konkludere med at middag neppe var å oppdrive med mindre jeg gikk dørbank. Etter en times ørkesløs og endløs vandring uten mål og mening satset jeg på at ladestasjonen ved FUVO var spekket med liv. Det var jo i ladestasjoner.no anført med ikke mindre enn 6 punkter! I mitt naive sinn var dette en garantist for et livlig tettsted. Etter nok en omvei med Google Maps kom jeg frem til et mørklagt klubbhus i midten av ingensteds. (FUVO skal ha all ære for tilrettelegging for elbiler!). Det var da jeg koplet til ladekladden det plutselig slo meg som lyn fra klar himmel: Dette er jo standard stikkontakt! Min laptop bruker jo standard stikk! Og alle ladepunktene jeg har brukt har jo hatt en ekstra stikk! Og via laptoppen kan jeg jo lade både mobil og GPS.

Så etter å ha plassert bilen slik at jeg kunne ta laptopadapteren inn vinduet kunne jeg lade både bil, laptop, GPS og mobil. Så da ble det både telefonsamtaler, e-poster og litt youtube før jeg satte kursen mot Oslo. (og ca 2 timer).

Da jeg endelig, med et par streker på GOM, nådde Fortum sin lader på Frogner nord for Oslo var planen: lade bil + "middag" på MCdoffen. McDonalds var selvsagt stengt, så ingen middag. Blodsukkeret mitt var da på et farlig lavt nivå, og barnemat i form av havregrøt og glassmat begynte å bli forlokkende. Tanken var da: komme seg hjem + frese opp opp noe kjøttmat. Jeg avsluttet derfor ladingen på etter ca 10 minutter siden jeg ikke trengte mer for å komme meg inn til byen. Jeg ble litt bekymret over at det kom på en liten lampe i dashen. En liten bil med et utropstegn inni. Uten tanke på eget liv og helse forsatte jeg mot "homestead"`n, fikk lastet ut, stekt opp noe kjøttmat, 2 pils og natta.

Jeg ble mildt sagt litt stresset da jeg dagen etter skulle en tur ut på Lysaker og bilen ikke ville lade ved 3 ulike ladestasjoner. Dette var såpass stressende at jeg måtte ta meg et par pils på kvelden, så dermed var ytterliger testing uaktuelt. En "chat" med Nissan EV support ga meg ingen svar, men heldigvis var det noen som hadde opplevet tilsvarende problem i USA som hadde lagt det ut på forumet. En quick fix var å prøve å ta all spenning i 12v systemet. Så etter å kople fra alt, og vente, så funket det igjen! Bilen tok til seg strøm igjen og alle hjerter gledet seg!

Så for å avslutte: Det var en meget strevsom tur, og jeg anbefaler alle å planlegge bedre enn meg. Og for å avslutte med "skolestil-slutt": De var alle enige om at det hadde vært en fin tur....





Så for å oppsummere: Hadde jeg fått den ladingen jeg skulle i Sverige, og ikke hadde hatt sånn rekkeviddeangst ville jeg nok klart turen med en liten middagspause. Det endte opp med mye rekkeviddeangst, ingen middag, og mye kjennskap til geografien til våre fylker i øst. Jeg kastet bort ca 2 mil i ekstrakjøring, så minst det ene stoppet var totalt unødvendig, og med lading i Sverige ville jeg klart ytterliger en mil eller to.  Jeg ville nok dermed klar meg uten stopp til Fortums lader utenfor Oslo, men endte med å bruke 4-5 timer ekstra pga min egen dårskap og rekkeviddeangst.


#1254
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf motorstans
mandag 22. april 2013, klokken 11:13
Nå står det vel ingenting om at bilens motor havarerte, men at den stoppet. Det kan jo være fordi den var tom for strøm? Noen som vet noe mer?

Selv om skadene ser relativt beskjedne ut, kunne det var interessant å vite hva taksten blir.
#1255
Humor og kanari / Sv: Skivebom på elbilannonse
mandag 22. april 2013, klokken 11:06
Eller så er batteriene daue. Han har skrevet at den har rekkevidde på 5-6 mil.... Aner ikke hvor mye Thinken bruker, men hvis den bruker rundt 1kwt per mil, så blir jo full tank ca 5 spenn.
#1256
USAleaf / Sv: Importera Leaf från USA till Sverige.
mandag 22. april 2013, klokken 09:19
Sitat fra: kornman på mandag 22. april 2013, klokken 06:44
Ja, jag antar att det är den här ni menar http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=230849780&cd=635013307580000000&asrc=st .Den ska jag akta mej för.

Men erbjudandet/tillbudet kom från en person på denna sajt http://red.nissan.es/campsmotor?talleres som verkar vara en Nissan-handlare.

Men ett CWP vore högst önskvärt. Det får jag inte från Spanien.
"Kjøp heller en pent brukt USA-modell fra en av de kalde delstatene" jag tror jag satsar på det.

Den http://red.nissan.es/campsmotor?fitxa_vo=8545&frontend=true ser ut til å være en demobil? Hvit 2012. Har du sjekket med forhandleren om den har CWP? Den kan være kaldt mange steder i Spania om vinteren. Til 18 000 euro + avgifter/MVA er det uansett ikke noen dyr bil.
#1257
USAleaf / Sv: Importera Leaf från USA till Sverige.
søndag 21. april 2013, klokken 12:17
Sitat fra: kornman på søndag 21. april 2013, klokken 09:24
Däremot får jag köpa en ny Leaf 2012 i Spanien (utan CWP givetvis) för 18000€ plus moms. Sen tillkommer transport registrering mm. Värmesäten kan jag nog ordna. Rattvärme får jag väl vara utan, eller vänta till man kan köpa en värmeratt på skroten.


Hvis det er den røde Leafen som "står i middelhavsområdet" som selges for eksport bør du være forsiktig. Den har stått stille på kaia i stekende sol i MINST 1 år, muligens 2 år. Såvidt jeg har forstått var den en del av en utstilling i 2010 eller begynnelsen av 2011, og har ikke vært i bruk siden den gang. Enhver bil som har stått så lenge stille kan ha skader.
#1258
USAleaf / Sv: Importera Leaf från USA till Sverige.
lørdag 20. april 2013, klokken 23:33
Jeg vil tro at det er en grunn til at det ikke importeres Leaf fra USA til Sverige. Muligens fordi LEAF i Sverige er avgiftsmessig ugunstig? Nybilprisen på LEAF i Sverige ligger vel på rundt 350 000 SEK?

Jeg har selv importert fra USA og er i egentlig veldig fornøyd med kjøpet. Mine tips er:

* Ladekladd: noen (fra 2012?) tar både 220v og 110v. Hvis selger sier at bilen har 220v lader, så be om bilder av baksiden. Hvis den tar 220v så trenger du bare å bytte kontakten. Uansett så er denne antakeligvis bare på 10amp, så du kan vurdere å kjøpe en ekstra på 16 amp.
* CWP: Du bør ha Cold Weather Package i Sverige. Dette inkluderer varmeseter, varme i ratt, varme i speil, og varmeteppe på batteriene. Hvis selger sier at den har noe av dette: be om bilder!
* Shipping: transport internt i USA er dyrt! En forhandler på nordre del av østkysten kan selge deg en bil med CWP, og lave transportutgifter. Ladekabelen bør enten låses fast i bilen, eller sendes separat. (shippingselskapet vil ikke ha løse ting i bilen). Be selger ta bilder av bilen ved "pick up".
* Ikke alle biler fra USA har hurtiglader. Dette kan IKKE ettermonteres. Be om bilder!

Navi er kodet til å ikke ta andre kart enn fra USA, mulig det er mulig å hacke det.

Carwings KAN kanskje hackes med tiden, hvis Nissan gir tillatelse til å legge inn bilene i sine registre. Ikke ha så mye håp om det før Nissan skal begynne å kreve penger (altså etter 5 år).

Endring fra miles til km kan gjøres på 1 minutt.

IKKE kjøpt bil som ikke har "clean" title. Du kan kanskje spare penger ved å kjøpe salvage, men du må ha masse godkjenninger osv osv osv. 

Som svensk borger kan du KANSKJE registrere bilen i Norge for å spare avgifter? Du har kanskje lov til å kjøre på norske bilskilter? Med LEAF koster det bare ca 400,- per år.  Nordmenn har ikke lov til å kjøre på utenlandske skilter i Norge hvis man ikke eier bilen selv, og den er i Norge maksimalt 3 måneder av gangen (?).

Det å importere til Norge er ekstremt enkelt! Følg oppskriften for import, så er det enkelt.
#1259
USAleaf / Sv: Egenimport av Leaf fra USA, erfaringer.
lørdag 13. april 2013, klokken 00:30
Sitat fra: laumb på fredag 12. april 2013, klokken 23:11
Sitat fra: Ingebrigt på torsdag 20. desember 2012, klokken 06:01
Carwings fungerer ikke i det hele tatt og vil aldri gjøre det.

Jeg snakket i dag med en kompis som jobber i BNH som Mekaniker.
Spurte litt om Carwings og navi - og svaret hans var at navi får de ikke fikset.
Derimot hadde de en US leaf inne for et par uker siden som de skulle kode nøkler til. Det fikk de ikke gjort, siden den ikke lå i en sentral database av noe slag. Så snart bilen var lagt inn der fikk de lov å kode nøkler, samt aktivere Carwings for bruk i Norge.

Overveiende stor sannsynlighet for at jeg tar en lønsj med han i nær framtid for å høre mer! :)

Jaaa! Hvis du får en "oppskrift" på hvordan Carwings fungerer og legger den ut eller sender meg den, skal jeg jaggu meg spandere den lunchen på deg. Tror det er MANGE som kan klare seg uten Navi, men gjerne vil ha Carwings på sine US LEAF...
#1260
DRIFTSBATTERI / Sv: Lease batteri
torsdag 11. april 2013, klokken 22:35
Sitat fra: el-snorre på torsdag 11. april 2013, klokken 22:01
Svarte på det indirekte over. Jo biler klargjørende på ulike måt i ulike land, men poenget er at det skjer med de ulike lands lønnskostnader.

Nissan Europa hevder det ikke er batterivarmer på comfortpakken i Nederland, at det kun er på bilene i Norden. Jeg vet at noen av paralellimportørene dog hevder det motsatte. Kan sikkert be om en skriftlig klargjøring av det fra Nissan Europa.

Men igjen jeg forsvarer ikke prisdiferansen, peker bare på det vi ikke må glemme i det hele. Heller ikke glemme at noe av bruktimporten har fått lavere pris grunne statlige støtte. Man skal ikke glemme at importørene uavhengig av motor nok kvier seg for en reprising av en modell av hensyn til ettermarkedet.

Det er forståelig at man i Norge har noe høyere kostnader i forbindelse med levering. Imidlertid forsvarer det ikke prisforskjellen.

Når det gjelder varmeteppe, så hadde det faktisk vært en fordel å få avklart dette en gang for alle så hvis du kan få noe skriftlig fra Nissan Europa hadde det jo vært fint. Forsåvidt jeg har forstått kan man i Nederland få med og uten CWP, og varmeseter uten full CWP, så kanskje det er der det ligger.

Det er også riktig at flere europiske land gir "kontantstøtte", men så tar de minst like stor sum tilbake i VAT (som man jo kan få tilbake ved eksport).

Jeg aner ikke hvem som sitter igjen med pengehaugen, men noen soper inn i stort monn. Derfor er det særdeles viktig og bra at mange importerer selv fordi det presser prisene. Jeg tror ikke det er helt tilfeldig at nybilprisen har sunket såpass dramatisk to ganger på under 12 måneder. Jeg har iallefall gjort meg mine tanker om Nissan i Norge, og jeg er ikke imponert verken på "melking av markedet", service og ettermarket.

Og jeg håper paralellimportørene får stort volum så de får krefter nok til å konkurrere på ettermarked og service
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA