Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TorC

#1201
Nja. Det er en god del over mitt budsjett altså...

Jeg har vært inne på nofuel sine sider, og informasjonen om disse motorene er temmelig sparsomme. Eneste utfyllende informasjon fra nofuel var på finn.no, men der var det lagt inn to kolonner i samme så det var umulig å skjønne hvilke tall som hørte sammen.

Hvis det skulle bli en Torqeedo motor må det bli den Travel 1003, men 20 000,- er litt for mye penger å bruke på dette når jeg ser på kost/nytte. Da fremstår det som mer fornuftig å bruke min gamle 5 hp bensin til fremdrift de gangene jeg trenger det. Jeg bruker knapt 20 liter bensin i året på den, så pengemessig er det klart mest gunstig å fortsette med den. Miljømessig er jeg usikker siden det "koster" en del å produsere en ny motor og batterier. Aller helst skulle jeg hatt en løsning der jeg tok vekk blokka på bensinmotoren og satte inn en brukt elmotor, og fikk tak i noen brukte batterier (og helst et gammalt solcellepanel til vedlikeholdslading). Noen som evt. vet hvor jeg kan få tak i en slik motor?
#1202
hei,
takk for mange innspill utifra utregningen i http://westsystem.no/no/motorer/elektriske_motorer/hvor_mange_hk+/ så blir Biltemas sterkeste motor på 54 pund ca 0,88 hp. MEN, ifølge samme link har man erfart i forsøk på Høyskolen i Vestfold (det står imidlertid ikke klart hvem som har gjort testene) at man kan doble dette for å få tilsvarende bensinmotor. Altså nesten samme effekt som en 2hp bensinmotor.

Jeg har sett at nofuel selger motorer med tilsvarende 6hp, men de er på en helt annen klode når det gjelder pris (for full pakke er vi oppe i 80 000,-). Jeg betaler IKKE 80 000,- for en 6hp motor!

En 2hp motor er mer enn nok som hjelpemotor under roing, men for lite til å kjøre som ren fremdrift. Jeg tror heller ikke jeg tør å la den gå på full gass, og ro i tillegg.

Så det jeg er ute etter er noe litt kraftigere, type tilsvarende 4hp bensin. Noen forslag? :-)
#1203
DRIFTSBATTERI / Sv: Battery bytte/leie etter 5 år/100 tusen km
onsdag 26. juni 2013, klokken 12:26
Sitat fra: jsa061 på onsdag 26. juni 2013, klokken 09:02
Hei og hå!
Ser ut til at det har oppstått en liten misforståelse angående batterileie.

Man kan når som helst velge å gå inn på denne avtalen og betaler da 100$ i mnd når man først velger å gjøre det. Dvs, etter 5år, 7 år 10år kan man starte avtelen ( når som helst). Man vil da få et helt nytt batteri. Dette batteriet vil være det nyeste som er kompatibel med din nissan leaf. Det gamle batteriet vil man måtte levere til Nissan leaf.

Det nye batteriet er garantert til å aldri bli dårligere enn 70% av orginal kapasitet. Det vil ikke være mulig å slutte å betale på avtalen når man først har startet. Slutter man å betale må man levere inn det nye batteriet og man vil da være batteriløs. Selger man bilen må avtalen videreføres.

Det er jo langt mer interessant, og gir jo en viss trygghet idet garantien går ut. Selv har jeg en US-Leaf uten Eurogaranti, så jeg setter av 500,- hver måned på en konto til den dagen noe går galt... Det blir iallefall litt mindre grusomt den dagen celler må byttes... Det er jo bare rent psykologisk, men det gjør hverdagen litt tryggere...  Setter man av de 100 USD, eller 1000,- NOK hver måned fra garantien går ut blir det jo mye penger i løpet av året. Man kan bytte MYE batterier for 12 000,- i året vil jeg tro...
#1204
Jeg ser jo at biltema nå har litt kraftigere motorerer enn det jeg har sett tidligere. Den kraftigste har 54 lbs/ 24,5kg skyvekraft, men hva betyr egentlig det? Hva tilsvarer det i kw eller hp? Som hjelpemotor ved roing så holder det nok i massevis, men som ren fremdriftsmotor er jeg ikke sikker på om det er nok.... Noen som klarer å regne ut hva disse 24,5 kg tilsvarer i hp på en bensindrevet påhenger? Sånn circa? Er det som en 1hp eller er det mer?

#1205
Hei hei,
Jeg har i mange år hatt lyst på elbåt, men har stadig lagt det fra meg grunnet kortsiktige tanker på økonomi. Jeg håper imidlertid at noen kan hjelpe meg med råd, innspill og hjelp for å komme igang.

Mitt behov er egentlig ikke så veldig avansert. Jeg er nemlig veldig glad i å ro, så jeg ror gjerne turen over til hytta. Det tar ofte ca 1 time med noen pause-øl innimellom, og ca 45 minutter på retur. Jeg synes imidlertid dette er i tyngste laget så jeg tenkte å sette på en liten enkelt motor på ca 500 watt som en form for hjelpemotor. Imidlertid er det jo dager som jeg vil raskere frem, eller ikke gidder å ro.

For å dekke mitt behov for hjelpemotor finnes det jo en rekke løsninger for en særdeles billig penge på markedet. Disse løser imidlertid ikke mitt behov de dagene jeg vil unngå å ro. Jeg har til nå brukt en 5hp bensinmotor, men jeg trenger neppe så mye kraft. Jeg ser for meg en effekt på ca 2 til 3 kw på maks. Og den 5hp bråker noe så hinsides så jeg bruker den bare når jeg må komme meg raskt frem.

Jeg vurderer å kjøpe en Reva å slakte den, men det fremstår som litt "overkill". Det må da finnes noen enklere, billigere og mer effektive måter å få dette til på?


Mitt budsjett er særdeles begrenset. Budsjettet er på 2000,- (altså 4000,- reelt budsjett). Noen som har noen råd?
#1206
DRIFTSBATTERI / Sv: Battery bytte/leie etter 5 år/100 tusen km
tirsdag 25. juni 2013, klokken 22:00
Tror det egentlig koster langt mer en det smaker siden cellene kan byttes individuelt. Den dagen du da vipper under 70% vil nok bare en celle byttes. Er du selv ansvarlig for batteribytte ville man kanskje byttet flere celler....?

Og hvem vet hva fremtiden vil bringe? Min spådom er ar nok volumet er blitt stort nok vil en eller annen "hyssing" sette igang med produksjon av batteripakker med langt bedre kapasitet som lurer Leafens systemer på en eller annen måte. Dermed vil det kanskje være mulig å kjøpe særdeles billige bruke pakker, eller så vil iallefall orginalkapasitetsbatteriene stupe i pris...

Jeg synes iallefall at 8 til 12 000 er litt for dyrt for en slik forsikring når det bare er 70%. Hadde det vært 85 eller 90% så kanskje det kunne være verdt noe?
#1207
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nødbrems
tirsdag 25. juni 2013, klokken 15:47
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. juni 2013, klokken 14:48
Sitat fra: trygvelo på tirsdag 25. juni 2013, klokken 14:16
Elektronisk håndbrekk/parkbrems må være det største drawbacket med Model S for min del. Etter min mening den desidert mest idiotiske oppfinnelsen/nyvinningen som har blitt vanlig på biler i det siste. Kan ikke se en eneste fordel utenom bedre plass i kupéen.

Jeg ser bare fordeler med det. Tar mindre plass, aldri mer frossen vaier og dermed brekk som ikke går an å løse. Glad det er slik på Leafen vår også.

Dessuten, hvordan ville du ellers hatt det? Manuell pedal/håndtak? Hvordan skulle bilen da kunne brukt brekket som parkeringsbrems?

Bare sånn til info: på Leaf er det fortsatt vaier, men det er en "boks" som er plassert under bilen som strammer vaieren som går til begge bakhjul. Det fremstår som om opplegget er laget likt som alle andre systemet hvor det er trommelbremser. Du unngår derfor ikke problematikk med fastfrosne vaiere, heller tvert imot, for du merker ikke at vaieren er frosset fast før du har begynt å kjøre. På Leaf er iallefall systemet helt bortkastet, og fremstår som nok en "gimmick". Jeg ville mye heller hatt vanlig manuelt håndtak, og spart den vekten, og pengene det koster å bytte ut den elektroniske boksen den dagen den går istykker... Nissan burde heller ha tenkt: KISS (keep it simple stupid)....
#1208
Lading / Sv: til alle dere med leaf og 16 a
torsdag 20. juni 2013, klokken 18:59
Sitat fra: sven erik på torsdag 20. juni 2013, klokken 02:36
Sitat fra: TorC på mandag 17. juni 2013, klokken 13:36
Sven Erik; det har vært mye tull med ladestasjonen på Park. Jeg har vært i dialog med "Shell-mannen" og har blitt enige om å stenge den ene stolpen, og jeg har satt opp klistrelapper om max belastning.

Problemet er at begge stolpene deler en 16amp sikring på stasjonens hovedtavle. Derfor har sikringen gått når det har vært mer enn en bil som lader. Det spiller derfor ingen rolle om det er 2x leaf på 16amp, eller 2x leaf på 10amp som lader. Sikringen vil gå uansett så lenge det er mer enn 16amp som trekkes.

Jeg er i dialog med shell-mannen for å finne en løsning.

Jeg forsøker også å få opprettet flere stasjoner i byen, og skal stille i bystyremøtet nå på torsdag. Du må gjerne møte opp du også for å vise din støtte.

snakket med han på bensinstasjonen og han har sent  brev til kommunen så ikke mas om dette
og det er meget dumt at en ikke snakker sammen  så du ikke er informert om hva som blir arbeidet med  og  hvordan jeg hadde fått kommunen litt på gli men nå er de lokket igjen for det blir for mye mas  jeg har holt på med dem siden  2010


????
#1209
Lading / Sv: til alle dere med leaf og 16 a
tirsdag 18. juni 2013, klokken 09:53
Sitat fra: sven erik på tirsdag 18. juni 2013, klokken 02:02
Sitat fra: Elmo på mandag 17. juni 2013, klokken 22:12
Sitat fra: sven erik på mandag 17. juni 2013, klokken 14:56
men det er noen av de gamle  med 16A   det er så kjedlig  og det er kun leafen  som trekker  max  foreløpig   er så kjedlig og måtte ta trikken fra  andre og til der en skal  for å kunne reise til Sandefjord i gjenn  når det er  egentlig ladre rett utenfor der du skal

Jeg opplever også veldig sjelden problemer med stolpene i Oslo.

Men hvis du kommer over en ladestolpe i Oslo som ikke funker så er det bare å ringe til Bymiljøtaten på 23482100. De fikser utrolig kjapt nesten til alle døgnets tider.
Har selv plugget inn utladet bil på "defekt" stolpe sent fredag kveld, og ringt dem. Og så hentet full-ladet bil lørdag formiddag ;D
det er bra men kan ikke vente så lenge

Sålenge det ikke er ladepunkter på hver eneste parkeringsplass vil det alltid være slik at man må sikre seg litt ekstra når man kjører elbil og ha en "plan B". Jeg er imidlertid litt usikker på hva du egentlig vil med denne tråden. Mener du at alle med LEAF skal gå ut og kjøpe seg en ny kladd fordi du opplever problemer? Eller hva er det du egentlig vil vi skal gjøre?
#1210
Lading / Sv: til alle dere med leaf og 16 a
mandag 17. juni 2013, klokken 13:36
Sven Erik; det har vært mye tull med ladestasjonen på Park. Jeg har vært i dialog med "Shell-mannen" og har blitt enige om å stenge den ene stolpen, og jeg har satt opp klistrelapper om max belastning.

Problemet er at begge stolpene deler en 16amp sikring på stasjonens hovedtavle. Derfor har sikringen gått når det har vært mer enn en bil som lader. Det spiller derfor ingen rolle om det er 2x leaf på 16amp, eller 2x leaf på 10amp som lader. Sikringen vil gå uansett så lenge det er mer enn 16amp som trekkes.

Jeg er i dialog med shell-mannen for å finne en løsning.

Jeg forsøker også å få opprettet flere stasjoner i byen, og skal stille i bystyremøtet nå på torsdag. Du må gjerne møte opp du også for å vise din støtte.
#1211
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hvordan hurtiglade
søndag 16. juni 2013, klokken 21:10
Sitat fra: Griffel på søndag 16. juni 2013, klokken 21:06
Sitat fra: TorC på søndag 16. juni 2013, klokken 20:49
I USA har man både 110v og 220v anlegg i husene sine, men 220v anlegget er bare til tørketromler og lignende.
I USA har man 120V og 240V til bolig distribusjon.

Jo du har selvsagt helt rett. :-)
#1212
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hvordan hurtiglade
søndag 16. juni 2013, klokken 20:49
Sitat fra: Johnsen på søndag 16. juni 2013, klokken 20:33
Kan man ikke hurtiglade hjemme?
Er det ikke vanlig stikk for og ha i veggen?
Har 16amp.

Jo hvis man kjøper en hurtiglader til noen hundre tusen. Det som kalles hurtiglading bruker den store porten på bilen (Chademo).  Da er laderen UTENFOR bilen og gir strøm på litt i underkant av 400v på opp til 150amp. Da lader bilen på oppimot 40 000watt. Disse laderne gjør om nettstrømmen som er vekselsstrøm (AC), til likestrøm (DC) som kan gå rett inn i batteriene.

I USA har man både 110v og 220v anlegg i husene sine, men 220v anlegget er bare til tørketromler og lignende. Derfor snakker de ofte om "normallading" på 110v på 12amp, og rask lading på 220v på 12amp (evt. 16amp).

Det vi i Norge kaller normallading er som regel enten 10amp eller 16amp på 220v.

På AC er det laderen INNE i bilen som gjør om strømmen til DC til batteriene. 
#1213
Leaf 2010-2017 / Mahle range extender, hva skjedde?
søndag 16. juni 2013, klokken 18:40
For en stund siden leste jeg om Mahle som skulle lage en range extender med motor, men det har vært stille om dem lenge. Er det noen som vet hva som skjer?

Det står fortsatt på nettsidene deres at det er under utvikling, men det har det jo gjort i 2 år nå.. .

http://www.mahle-powertrain.com/MAHLE_Powertrain/EN/Engineering/Hybrid-Systems/Range-Extenders

#1214
USAleaf / Sv: Spørsmål om nissan importør, usa leaf.
torsdag 13. juni 2013, klokken 01:02
Sitat fra: Martin- på mandag 10. juni 2013, klokken 10:15
Hehe, jeg har tenkt det samme, edakcots er vel Arnulf himself  :)

Ja, Edakcots er Andy eller Arnulf Lard Gård som han heter. Litt spesielt at han anbefaler seg selv på denne måten. De som bruker elbilforum som en del av businessen sin bør være såpass seriøse at de opplyser om det slik som Bly, han i Tønsberg, og han i Stavanger.

Her er link til et foruminnlegg der han innrømmer at han er Andy, og at det er hans om som har annonsene på finn.no :

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7541.msg84352.html#msg84352


Selv ville jeg iallefall styrt unna å kjøpe bil av noen som seiler under falskt flagg på denne måten.
#1215
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøp av leaf. valgets kval
mandag 03. juni 2013, klokken 19:17
Sverige-import? Det var veldig rart, for jeg har hørt om svensker som importerer FRA Norge TIL Sverige.  Vær forsiktig så du ikke blir lurt...

Hvis bilen har en knapp med "XM" på mediasiden av skjermen er det en US-model...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA