61
Mekanisk / Deler til LEAF, skader, vrak osv.
« på: Torsdag 25. Juli 2013, klokken 21:08 »
Hei,
Jeg fikk idag skadet bilen min takket være et dumt nek som ikke klarte å flytte seg når det kom en ambulanse i utrykning. Det var hennes skyld, men mitt ansvar. Så jeg må ta regningen selv.
Etter lange samtaler med verksted og forsikringsselskap landet jeg på skadeomfang til ca 20 000,- (delene alene ca 13 000). Dette opplever jeg som helt på grensen til å være billigere å betale selv fremfor å la selskapet ta det siden jeg har egenandel på 6000,-. Siden selskapet jo bare betaler ut 14000,- og jeg mister 30% bonus og litt oppbygning (jeg er på 70% så årlig økt bonus er jo i snitt ikke mer enn 1% opp til 75%) Så i praksis mister jeg 32%. Og da vil det ifølge mine beregninger være akkurat på grensen for akkurat denne bilen. MEN, hvis jeg bytter bil innen 8 år (noe som er sannsynlig) til en bil som er mer kostbar å forsikre, så lønner det seg å betale hele skaden selv.
Vel, det var mesteparten av min livshistorie, så til selve innlegget:
Jeg vurderer selvsagt å kjøpe delen og gjøre jobben selv, men det er jo fortsatt 13 000,- det er snakk om. Jeg har forsøkt å finne brukte deler i Europa, uten hell. Jeg har tidligere vært inne på tanken på å kjøpe en vraket Leaf Euro-model og fiske ut deler for å gjøre min US-Leaf om til Euro men har måtte slå det fra meg siden jeg ikke har klart å finne en eneste bil som er skadet til salgs i Europa. (Digresjon: Hvorfor er det slik? I USA ligger det jo bokstavelig talt hundrevis av Leafer med store skader. Krasjer ikke europeiske EV-eiere? Eller er det USA-borgerne som er idioter, eller forsikringssvindlere?)
Jeg har også forsøkt å få tak i brukte deler fra USA uten hell (skaden omfatter både fremre høyre dør og panelet foran).
Er det noen som har noen forslag til fremgangsmåte her?
Jeg vurderer seriøst å kjøpe en pent skadet Leaf fra USA med CWP, og sette over varmeseter og varmeratt over i min + dør og panel, samt dekk/felg. Men jeg sitter jo fortsatt igjen med mesteparten av bilen. Og totalkostnad med shipping og innkjøp ligger på ca 50 000,- Delene jeg trenger er ikke verdt det. Batteripakken kan absolutt være kjekk å ha, men den blir ødelagt med tiden selv om den ikke blir brukt (og selv om den vedlikeholdslades opp til 80%)
Ideelt sett skulle jeg ha fått tak i en Euro leaf som hadde store skader på venstre side, eller bak for en billig penge. Da kunne jeg gjerne ha betalt en god slump penger for å få "øvre midtkonsoll" med Euro specs slik at Navi, radio og Carwings fungerte. Men jeg klarer ikke å finne noen slik bil.
Er det noen har noen råd og innspill her?
Hadde jeg som nevnt fått tak i en Euro-leaf med CWP, med tidligere nevnte skader for under 70 000,- ville jeg kjøpt den på øyeblikket, for delene jeg ønsker meg utgjør en verdi for meg på bortimoit halvparten. Resten av delene skulle jeg nok klare å lagre til jeg fant kjøpere. Og 35 000,- har jeg ikke noe problemer med å investere med såpass lav risiko på et langsiktig perspektiv.
Jeg legger ved et bilde av skaden slik at andre kan se hva 20 000,- gir deg i Norge i 2013.
Jeg fikk idag skadet bilen min takket være et dumt nek som ikke klarte å flytte seg når det kom en ambulanse i utrykning. Det var hennes skyld, men mitt ansvar. Så jeg må ta regningen selv.
Etter lange samtaler med verksted og forsikringsselskap landet jeg på skadeomfang til ca 20 000,- (delene alene ca 13 000). Dette opplever jeg som helt på grensen til å være billigere å betale selv fremfor å la selskapet ta det siden jeg har egenandel på 6000,-. Siden selskapet jo bare betaler ut 14000,- og jeg mister 30% bonus og litt oppbygning (jeg er på 70% så årlig økt bonus er jo i snitt ikke mer enn 1% opp til 75%) Så i praksis mister jeg 32%. Og da vil det ifølge mine beregninger være akkurat på grensen for akkurat denne bilen. MEN, hvis jeg bytter bil innen 8 år (noe som er sannsynlig) til en bil som er mer kostbar å forsikre, så lønner det seg å betale hele skaden selv.
Vel, det var mesteparten av min livshistorie, så til selve innlegget:
Jeg vurderer selvsagt å kjøpe delen og gjøre jobben selv, men det er jo fortsatt 13 000,- det er snakk om. Jeg har forsøkt å finne brukte deler i Europa, uten hell. Jeg har tidligere vært inne på tanken på å kjøpe en vraket Leaf Euro-model og fiske ut deler for å gjøre min US-Leaf om til Euro men har måtte slå det fra meg siden jeg ikke har klart å finne en eneste bil som er skadet til salgs i Europa. (Digresjon: Hvorfor er det slik? I USA ligger det jo bokstavelig talt hundrevis av Leafer med store skader. Krasjer ikke europeiske EV-eiere? Eller er det USA-borgerne som er idioter, eller forsikringssvindlere?)
Jeg har også forsøkt å få tak i brukte deler fra USA uten hell (skaden omfatter både fremre høyre dør og panelet foran).
Er det noen som har noen forslag til fremgangsmåte her?
Jeg vurderer seriøst å kjøpe en pent skadet Leaf fra USA med CWP, og sette over varmeseter og varmeratt over i min + dør og panel, samt dekk/felg. Men jeg sitter jo fortsatt igjen med mesteparten av bilen. Og totalkostnad med shipping og innkjøp ligger på ca 50 000,- Delene jeg trenger er ikke verdt det. Batteripakken kan absolutt være kjekk å ha, men den blir ødelagt med tiden selv om den ikke blir brukt (og selv om den vedlikeholdslades opp til 80%)
Ideelt sett skulle jeg ha fått tak i en Euro leaf som hadde store skader på venstre side, eller bak for en billig penge. Da kunne jeg gjerne ha betalt en god slump penger for å få "øvre midtkonsoll" med Euro specs slik at Navi, radio og Carwings fungerte. Men jeg klarer ikke å finne noen slik bil.
Er det noen har noen råd og innspill her?
Hadde jeg som nevnt fått tak i en Euro-leaf med CWP, med tidligere nevnte skader for under 70 000,- ville jeg kjøpt den på øyeblikket, for delene jeg ønsker meg utgjør en verdi for meg på bortimoit halvparten. Resten av delene skulle jeg nok klare å lagre til jeg fant kjøpere. Og 35 000,- har jeg ikke noe problemer med å investere med såpass lav risiko på et langsiktig perspektiv.
Jeg legger ved et bilde av skaden slik at andre kan se hva 20 000,- gir deg i Norge i 2013.