Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - TorC

#61
Leaf 2010-2017 / Etterlysning: DBS tilgang
torsdag 08. august 2013, klokken 22:46
Jeg har i tidligere tråder utbasonert mitt behov for en "vrak-leaf", og har etter korrespondanse med noen i bransjen kommet frem til at jeg må få kontakt med noen som har tilgang til DBS. (min kontakt er på "feil side av bordet").

Er det noen som er godkjent av bilskadekontoret og har tilgang til DBS?  I så fall: så kjøper jeg gjerne vraket etter avtale, og selvsagt skal det være en viss kommisjon.  Eller så kan jeg garantere for kjøp av en viss del av delene så risikoen minimeres.

Ta gjerne kontakt på PM, eller telefon 95757633.
#62
Mekanisk / Deler til LEAF, skader, vrak osv.
torsdag 25. juli 2013, klokken 21:08
Hei,
Jeg fikk idag skadet bilen min takket være et dumt nek som ikke klarte å flytte seg når det kom en ambulanse i utrykning. Det var hennes skyld, men mitt ansvar. Så jeg må ta regningen selv.

Etter lange samtaler med verksted og forsikringsselskap landet jeg på skadeomfang til ca 20 000,- (delene alene ca 13 000).  Dette opplever jeg som helt på grensen til å være billigere å betale selv fremfor å la selskapet ta det siden jeg har egenandel på 6000,-. Siden selskapet jo bare betaler ut 14000,- og jeg mister 30% bonus og litt oppbygning (jeg er på 70% så årlig økt bonus er jo i snitt ikke mer enn 1% opp til 75%) Så i praksis mister jeg 32%. Og da vil det ifølge mine beregninger være akkurat på grensen for akkurat denne bilen. MEN, hvis jeg bytter bil innen 8 år (noe som er sannsynlig) til en bil som er mer kostbar å forsikre, så lønner det seg å betale hele skaden selv.

Vel, det var mesteparten av min livshistorie, så til selve innlegget:

Jeg vurderer selvsagt å kjøpe delen og gjøre jobben selv, men det er jo fortsatt 13 000,- det er snakk om. Jeg har forsøkt å finne brukte deler i Europa, uten hell. Jeg har tidligere vært inne på tanken på å kjøpe en vraket Leaf Euro-model og fiske ut deler for å gjøre min US-Leaf om til Euro men har måtte slå det fra meg siden jeg ikke har klart å finne en eneste bil som er skadet til salgs i Europa. (Digresjon: Hvorfor er det slik? I USA ligger det jo bokstavelig talt hundrevis av Leafer med store skader. Krasjer ikke europeiske EV-eiere? Eller er det USA-borgerne som er idioter, eller forsikringssvindlere?)

Jeg har også forsøkt å få tak i brukte deler fra USA uten hell (skaden omfatter både fremre høyre dør og panelet foran).

Er det noen som har noen forslag til fremgangsmåte her?

Jeg vurderer seriøst å kjøpe en pent skadet Leaf fra USA med CWP, og sette over varmeseter og varmeratt over i min + dør og panel, samt dekk/felg. Men jeg sitter jo fortsatt igjen med mesteparten av bilen. Og totalkostnad med shipping og innkjøp ligger på ca 50 000,- Delene jeg trenger er ikke verdt det. Batteripakken kan absolutt være kjekk å ha, men den blir ødelagt med tiden selv om den ikke blir brukt (og selv om den vedlikeholdslades opp til 80%)

Ideelt sett skulle jeg ha fått tak i en Euro leaf som hadde store skader på venstre side, eller bak for en billig penge. Da kunne jeg gjerne ha betalt en god slump penger for å få "øvre midtkonsoll" med Euro specs slik at Navi, radio og Carwings fungerte. Men jeg klarer ikke å finne noen slik bil.

Er det noen har noen råd og innspill her?

Hadde jeg som nevnt fått tak i en Euro-leaf med CWP, med tidligere nevnte skader for under 70 000,- ville jeg kjøpt den på øyeblikket, for delene jeg ønsker meg utgjør en verdi for meg på bortimoit halvparten. Resten av delene skulle jeg nok klare å lagre til jeg fant kjøpere. Og 35 000,- har jeg ikke noe problemer med å investere med såpass lav risiko på et langsiktig perspektiv.

Jeg legger ved et bilde av skaden slik at andre kan se hva 20 000,- gir deg i Norge i 2013.

#63
Jeg fikk idag et brev fra EVU (Electric vehicle union) med oppfordring til å melde meg på Worl Electric vehilcle parade Oslo 2013.

Jeg syntes dette virket som en artig greie, så jeg gikk inn på påmeldingssiden for å lese mer. Jeg blir da temmelig forbauset over at blant flere samarbeidspartnere står "Klimavalget2013".

Jeg er særdeles lite imponert over at en så til de grader vridd politisk lobbyorganisasjon som "klimavalget2013" får lov til å være med på denne paraden som samarbeidspartner.

Jeg trodde ærlig talt at slike parader ikke skulle være tilknyttet bestemte politiske fløyer? Og spesielt ikke når det er så ekstremt spisset som "Klimavalget2013" er.

Jeg ser jo at også Zero er inne på samarbeidssiden, og de har jo sin andel av høyhalsa gensere, maoister og skjeggaper, MEN de er jo langt mindre partipolitiske enn "klimavalget2013". De er dessuten langt mer ærlige i sin kommunikasjon enn "klimavalget2013" er.

Selv kommer jeg ikke til å delta på paraden ene og alene fordi "klimavalget2013" er samarbeidspartnere. Promotering av elbilsme bør ikke være partipolitikk.
#64
Hei hei,
Jeg har i mange år hatt lyst på elbåt, men har stadig lagt det fra meg grunnet kortsiktige tanker på økonomi. Jeg håper imidlertid at noen kan hjelpe meg med råd, innspill og hjelp for å komme igang.

Mitt behov er egentlig ikke så veldig avansert. Jeg er nemlig veldig glad i å ro, så jeg ror gjerne turen over til hytta. Det tar ofte ca 1 time med noen pause-øl innimellom, og ca 45 minutter på retur. Jeg synes imidlertid dette er i tyngste laget så jeg tenkte å sette på en liten enkelt motor på ca 500 watt som en form for hjelpemotor. Imidlertid er det jo dager som jeg vil raskere frem, eller ikke gidder å ro.

For å dekke mitt behov for hjelpemotor finnes det jo en rekke løsninger for en særdeles billig penge på markedet. Disse løser imidlertid ikke mitt behov de dagene jeg vil unngå å ro. Jeg har til nå brukt en 5hp bensinmotor, men jeg trenger neppe så mye kraft. Jeg ser for meg en effekt på ca 2 til 3 kw på maks. Og den 5hp bråker noe så hinsides så jeg bruker den bare når jeg må komme meg raskt frem.

Jeg vurderer å kjøpe en Reva å slakte den, men det fremstår som litt "overkill". Det må da finnes noen enklere, billigere og mer effektive måter å få dette til på?


Mitt budsjett er særdeles begrenset. Budsjettet er på 2000,- (altså 4000,- reelt budsjett). Noen som har noen råd?
#65
Leaf 2010-2017 / Mahle range extender, hva skjedde?
søndag 16. juni 2013, klokken 18:40
For en stund siden leste jeg om Mahle som skulle lage en range extender med motor, men det har vært stille om dem lenge. Er det noen som vet hva som skjer?

Det står fortsatt på nettsidene deres at det er under utvikling, men det har det jo gjort i 2 år nå.. .

http://www.mahle-powertrain.com/MAHLE_Powertrain/EN/Engineering/Hybrid-Systems/Range-Extenders

#66
Mekanisk / Montering av hengerfeste på Nissan Leaf
torsdag 16. mai 2013, klokken 00:35
Jeg har idag montert mitt hengerfeste på bilen min og tenkte å dele noen erfaringer siden enkelte har etterlyst det.

Min plan for kvelden var:
1) Demontere det som skulle demonteres.
2) Kjøpe pils
3) Begynne å montere hengerfestet. Bli forbanna.
4) Drikke pils.
5) Forbanne meg over alle tilpasningene jeg måtte gjøre, og kaste eder og forbannelser over meg selv og produsenten av hengerfestet.
6) Gi opp for dagen, drikke mer pils.

Jeg begynte på punkt 1 rett etter 19:00. Jeg jekket opp bilen på jekkepunktet rett foran bakre dekk. Siden sveiseskjøten ikke tåler belastning satte jeg bare en bukk under for sikring, og lot jekken stå. Demontering iht guiden var lett og trengte bare en 10mm pipe på skralle, og en 16mm pipe på skralle, samt et lite flatjern.  Dette gikk såpass kjapt at jeg utsatte punkt 2 siden det var lenge igjen til ølsalget stengte.

Etter å ha gjort meg mer kjent med guiden, og etter å ha brukt en metallfreser til å utvide et hull iht guiden monterte jeg festet. Arbeidsgleden var såpass stor at jeg glemte tiden, og da siste skrue i plastdekselet var festet var klokken kvart over åtte, og ølsalget stengt.

Så, jeg brukte ca 1t og 15 minutter på monteringen.  Jeg fikk ikke drukket øl, men fikk montert festet langt raskere enn fryktet. Eneste tilpasninger som måtte til var de som var nevnt i guiden. Det skal også innrømmes at jeg har skrudd litt bil i min tid, men monteringen av et slikt hengerfeste er noe "alle" kan gjøre bare de tar tiden til hjelp. Har man en drill med påmontert 10mm pipe vil det det langt raskere å få ut alle de "hundrevis" av festeskruer.

Det må også nevnes at jeg har en US-Leaf uten det nedre tåkelyset. Etter å ha kikket nøyere på det, så kan det muligens bli litt trangt der pga en "leppe" på hengerfestet. Det kan hende de med Norsk Leaf må finne frem vinkelsliperen og kappe den øvre delen av "leppen" på hengerfeste. Alternativet er kanskje å varme opp plasten på lykten og presse den mot hengerfestet. Siden fangerens "skjørt" er av plast så vil man uansett kunne bruke makt for å få det til å passe, men jeg er redd dette vil stå i spenn. I beste fall vil det være "gnisselyder" i verste fall at noe sprekker.

Hvis det er noen som trenger hjelp til montering så bistår jeg gjerne mot en kasse pils....eller hvis du har noe spennende "båtgreier" å gi bort :-) Jeg har garageplass i Oslo sentrum, og i Tønsberg.

Så til litt mer seriøse monteringstips:

Som nevnt bør du ha batteridrill med 10mm pipe samt en metallfres ca 15mm (den ser ut som en liten sylinder med skarpe kanter) til 220v drill. Ikke bruk Dremel eller annet fjas. Jeg forsøkte meg først med en slik, og det ble bare tull. Mye gnister og lite annet.

Det sorte plastdekselet du må ta av er festet med en drøss med 10mm, og en stk ganske stor plastmutter (denne skrudde jeg ut men hånden), samt noen plastpropper. Disse proppe har tre spor på seg. Ved å stikke et lite flatjern inn i et spor og vri litt på jernet vil senterbiten sprette ut. Da kan man ta ut hele proppen.

Den lille biten man skal kappe ut av plastdekselet må kappes temmelig nøyaktig, eller helst noen millimeter for stort. En inch er ca 2,54 cm.

Når du skal tre de to boltene på venstre side er det en fordel å tre "fishhooken" (som følger med i pakken) fra det minste hullet først, i "feil" vei slik at spiralen tres inn først i det lille hullet slik at du får tak i den fra det store hullet. Det er også en fordel å tre på spiralen på bolten til det store hullet slik at man kan først dytte inn bolten, og deretter låseplaten. Du trenger da heller ikke å lage så stort hull, bare stort nok til å presse inn boltehodet.

Når du skal montere plasten tilbake er det lurt å få hele platen på plass før man begynner å feste skruene. Deretter den sorte plastmutteren, og alle skruene mellom fangeren og dekselet.

Jeg oppdaget også til min forundring at det allerede var en god del sand og dritt under dekselet. Det er jo greit å vite hvor man skal begynne å lete hvis bilen begynner å bli baktung... Det er jo en lett jobb å bare løsne på dekselet og få spylt unna den verste dritten.

Jeg vedlegger et par bilder av hvordan hengerfestet ble seende ut. Nøl ikke med å ta kontakt hvis det er noe du lurer på.

MVH


Tor J. C.


#67
Kjøretips / Oslo - Charlottenberg t/r Harrytur-mareritt
onsdag 24. april 2013, klokken 01:09
Siden andre har delt sine erfaringer med langtur deler jeg min opplevelse.

Dette er/var en US-Leaf, ekstern GPS + Google maps på mobilen.

Sandefjord - Oslo: innom hurtiglader i Drammen siden jeg reiste hjemmefra med 10 streker, og derfor var litt usikker på om jeg ville komme frem. Bilen full av ting&tang + bikkje. Overnatting i Oslo, og lossing av ting&tang.

Oslo - Charlottenberg: valgte "korteste rute" for å slippe for høye hastigheter. Ankom destinasjon med varsel om lavt batterinivå. Koplet meg på veggkontakt. Etter ca 45 minutter kom jeg ut, og oppdaget at bilen ikke hadde ladet pga for lav amp på kursen. Fortsatt 0 streker, altså 2 streker under planen. Satte kurset mot Eurocash, og etter avtale skulle jeg få lov til å lade der. Etter mye "om og men" (siden daglig leder var bortreist, nestkommanderende hadde fri) fikk jeg endelig plugget meg inn.  Etter å ha lastet opp med mye billig barnemat, flesk, Ramlôsa, og sukker hadde jeg brukt 1 time. 2 streker på GOM. Altså ca 3 streker mindre enn planlagt...

Så var altså planen at jeg med mine 5 streker (som nå bare var 2 streker) skulle ta en middagspause i Bjørkelangen, med lading.

På grunn av min lave strømstatus turte jeg ikke ta turen om Bjørkelangen, så turen gikk til Eidskog. Der var rådhuset utstyrt med 16 amp stolpe. Så etter en lang luftetur med bikkja lå veien igjen åpen for meg. Det var først da jeg satt i bilen det falt meg inn at de 2 km hver vei fra hovedveien faktisk utgjør 4 km, og i så måte en ganske stor andel av den timen jeg ladet. 

Kongsvinger! For sikkhets skyld valgte jeg å ta sentrums-runden i Kongsvinger og ble med Google-maps sendt rundt i en fin liten runde rundt i byen. Og sånn for sikkherhets skyld var det litt omkjøringer, så det la til ca 15 km (!).  Da jeg endelig kunne kople meg til laderen i Kongsvinger, var klokken langt over åtte og hadde jeg ikke strøm på GPS, mobil eller laptop. Eljøks og Biljuks var derfor stengt, og jeg fikk derfor ikke kjøpt noen lader til disse der.  HELDIGVIS var de ansatte der såpass velvillige at jeg fikk lov til å lade mobilen min via USB på en datamaskin de hadde.

Jeg ble sittende der 1 time mens jeg gikk to turer med bikkja, to kopper på Kommunistoil, og kjøpte litt vann på Samvirkelaget. Utålmodigheten tæret, så jeg måtte videre. Med bare en strek mer på GOM var Sør-Odal neste håp.

Etter mer fantasifulle kjøreruter fra Google Maps fant jeg frem til Sør-Odal, som medførte en omvei på bare 6 km for mitt vedkommende. Etter lengre tids streif kunne jeg konkludere med at middag neppe var å oppdrive med mindre jeg gikk dørbank. Etter en times ørkesløs og endløs vandring uten mål og mening satset jeg på at ladestasjonen ved FUVO var spekket med liv. Det var jo i ladestasjoner.no anført med ikke mindre enn 6 punkter! I mitt naive sinn var dette en garantist for et livlig tettsted. Etter nok en omvei med Google Maps kom jeg frem til et mørklagt klubbhus i midten av ingensteds. (FUVO skal ha all ære for tilrettelegging for elbiler!). Det var da jeg koplet til ladekladden det plutselig slo meg som lyn fra klar himmel: Dette er jo standard stikkontakt! Min laptop bruker jo standard stikk! Og alle ladepunktene jeg har brukt har jo hatt en ekstra stikk! Og via laptoppen kan jeg jo lade både mobil og GPS.

Så etter å ha plassert bilen slik at jeg kunne ta laptopadapteren inn vinduet kunne jeg lade både bil, laptop, GPS og mobil. Så da ble det både telefonsamtaler, e-poster og litt youtube før jeg satte kursen mot Oslo. (og ca 2 timer).

Da jeg endelig, med et par streker på GOM, nådde Fortum sin lader på Frogner nord for Oslo var planen: lade bil + "middag" på MCdoffen. McDonalds var selvsagt stengt, så ingen middag. Blodsukkeret mitt var da på et farlig lavt nivå, og barnemat i form av havregrøt og glassmat begynte å bli forlokkende. Tanken var da: komme seg hjem + frese opp opp noe kjøttmat. Jeg avsluttet derfor ladingen på etter ca 10 minutter siden jeg ikke trengte mer for å komme meg inn til byen. Jeg ble litt bekymret over at det kom på en liten lampe i dashen. En liten bil med et utropstegn inni. Uten tanke på eget liv og helse forsatte jeg mot "homestead"`n, fikk lastet ut, stekt opp noe kjøttmat, 2 pils og natta.

Jeg ble mildt sagt litt stresset da jeg dagen etter skulle en tur ut på Lysaker og bilen ikke ville lade ved 3 ulike ladestasjoner. Dette var såpass stressende at jeg måtte ta meg et par pils på kvelden, så dermed var ytterliger testing uaktuelt. En "chat" med Nissan EV support ga meg ingen svar, men heldigvis var det noen som hadde opplevet tilsvarende problem i USA som hadde lagt det ut på forumet. En quick fix var å prøve å ta all spenning i 12v systemet. Så etter å kople fra alt, og vente, så funket det igjen! Bilen tok til seg strøm igjen og alle hjerter gledet seg!

Så for å avslutte: Det var en meget strevsom tur, og jeg anbefaler alle å planlegge bedre enn meg. Og for å avslutte med "skolestil-slutt": De var alle enige om at det hadde vært en fin tur....





Så for å oppsummere: Hadde jeg fått den ladingen jeg skulle i Sverige, og ikke hadde hatt sånn rekkeviddeangst ville jeg nok klart turen med en liten middagspause. Det endte opp med mye rekkeviddeangst, ingen middag, og mye kjennskap til geografien til våre fylker i øst. Jeg kastet bort ca 2 mil i ekstrakjøring, så minst det ene stoppet var totalt unødvendig, og med lading i Sverige ville jeg klart ytterliger en mil eller to.  Jeg ville nok dermed klar meg uten stopp til Fortums lader utenfor Oslo, men endte med å bruke 4-5 timer ekstra pga min egen dårskap og rekkeviddeangst.


#68
Etter en særdeles strabasiøs "harry-tur" igår måtte jeg svinge innom hurtigladingen på Frogner (Fortum) utenfor Oslo.

Siden jeg bare trengte litt ekstra juice gadd jeg ikke sitte der å lade til mer enn ca 50%. Jeg avbrøt ladingen ved å trykke på stoppknappen i panelet. Laderen løste ut. Jeg satte meg inn i bilen og så at en lampe med en liten bil og et utropstegn lyste i gult. Bilen oppførte seg ellers som normalt. Klokken var da rundt 1 om natten, og jeg kunne høre små "bedbugs" rope på meg fra sengen i det fjerne, så jeg satset på at det gikk greit å kjøre de siste 3 milene.

Alt fremstod som temmelig normalt frem til at jeg idag skulle avgårde. Lyset var der fortsatt. Etter å kjørt litt, og slått bilen av og på flere ganger satte jeg bilen til lading. Ingen lading! Jeg hørte det klikket inne i motorrommet som det pleier, men ingen lys og ingen "charge" lamper verken på dash, blå-lys, eller på kladden. Kladden lyser grønt, og den klikker når jeg tar av og på strømmen.

Noen som har vært borti dette før? Noen råd?

Etter en lengre samtale med Nissan USA (for BNH tar selvsagt ikke telefonen etter lunch omtrent, og Nissan Nordic, Norge har koplet telefonen sin til et stakkars menneske som ikke har noe med Nissan å gjøre, men det er en annen historie. Og på andre nummerere tar de ikke telefonen), så sa de at KAN være en av lav-amp sikringene som har gått i forbindelse med lading av 12v batteriet. Dette KAN kople ut ladingen helt. Noen som vet?

 
#69
Jeg har nå planer om å ta inn et parti hengerfester til LEAF. Jeg driver ikke business, men forsøker å få prisene litt ned ved å kjøpe samlet.

Det ER lov å montere et hengerfeste på en LEAF, men det er IKKE lov å trekke en henger. Det er også lov å montere grøftelys, kaffetrakter og mye annet rart. Men, det er ikke alltid lov til å bruke det. Hengerfestene derimot kan man bruke til å montere sykkelstativ og litt ekstra koffertplass. (se første bilde).


Eller man har kanskje behov for å transportere litt plank? Se bilde nr 2

Eller så kanskje man skal være "vill og gær`n" og faktisk trekke en liten tilhenger?

Eller så er man kanskje dritt-lei av at familiens pode bruker airbaggen som ryggesensor?

Uansett, så har jeg som nevnt tenkt til å samle litt bestillinger slik at dette kan gjøres billig.

Kjøper du det rett fra en leverandør fra f.eks USA ligger kampanjeprisen idag på ca $ 161 inkludert frakt i USA. Med dagens kurs, og frakt til Norge + MVA+ frakt i Norge lander man på ca 2200,- Hvilket i seg selv ikke er så alt for galt. MEN, jeg har fått til en avtale som gir deg hengerfeste til bare $ 120 + mva + frakt i Norge.

Dette betyr i praksis av selve festet vil ligge på rundt 900 NOK inkl MVA + frakt fra USA.

Frakt for en stk hengerfeste ligger på ca 500,- ferdig fortollet (eksl. mva). Samlefrakt vil naturligvis ligge en del under dette.

Jeg håper og tror at hvis vi er mange nok vil prisen ligge på godt under 1300,- + evt. frakt i Norge. Men dette vet jeg ikke før regningen kommer. Kanskje er frakten halvparten?

For de på sentrale østland kan festet evt. hentes i Sandefjord, Tønsberg eller Oslo for å slippe norsk frakt. Da blir jo kostnaden bare 1300,-

For å få denne prisen må jeg bestille minst 11 stk. De som ønsker seg et slikt hengerfeste for denne prisen må ta kontakt med meg ASAP. Vi deler da alle kostnader på antall fester.  Du må da så snart som mulig overføre kr 500,- til meg som et depositum slik at jeg ikke brenner inne med masse hengerfester. Når alle kostnader er betalt vil du få en sluttregning fra meg.

Hvis jeg ikke får nok respons vil jeg selge de resterende  festene, men da vil jeg kreve en viss profitt for min risiko. Jeg ser for meg mellom 2000,- og 2500,- per stk.  Så hvis du vil spare en drøy tusenlapp, eller 50% rabatt bør du bestille nå.

Per idag er vi bare 4, så jeg trenger flere! Dette festet er meget "kjekt å ha" siden det ikke synes når endestykket ikke er montert på, og veier bare ca 10 kg uten endestykket.

Det er meget lett å montere og krever ikke noe forkunnskap, og kan monteres i garagen på under en time.  Det eneste du trenger er en jekk og en drill. Man bruker de eksisterende hullene til å montere det.

Klarer vi å få inn langt flere slik at vi fyller opp en pall vil fraktprisen bli en helt annen. (så send meg gjerne en PM hvis du er usikker, men er villig til å satse en tusenlapp)

Innenlands i Norge er bare 250,-

Jeg må få inn litt bestillinger temmelig kjapt for å få denne prisen.

Hilsen

Tor


PS: Hvis du ønsker noen av de tilleggene som vises i bildene kan disse bestilles i tillegg billigere. Jo større verdi på total-ordnren jo bedre rabatt. Som nevnt: klarer man å fylle en pall vil fraktprisen gå ned. 


#70
Jeg skal få litt pressedekning på at Sandefjord ikke er verdens beste elbilby. Hvis du har tid hadde det vært veldig fint om du gadd å stille opp ved ladestasjonen på Shell på mandag klokken 10:00! Det hadde vært VELDIG fint hvis noen kom innom ladestasjonen, sånn helt tilfeldig, rundt 10:00. :-) Bare sånn for å vise at ladestasjonen er i bruk.

Lokalavisen har gitt indikasjoner på at de ønsker å lage en liten følgetong på dette, hvor de kontakter kommunenen og folkevalgte. Så det er veldig fint å få litt mer innspill en bare fra meg.

Medlemmer med elbil bes ta kontakt.

Medlemmer uten elbil bes også ta kontakt for å fortelle lokalavisen om hvilke hindringene som finnes. Hva skal til for at DU kjøper elbil? Er det lokale forhold? Vil DU vurdere elbil hvis det er flere ladestasjoner? Eller bedre parkeringsmulighet? Ta kontakt slik at dette kan formidles til lokalavisen!

Sentralmedlemmer utfordres også til å stille! :-)
#71
Per idag er det bare en ladeplass i Sandefjord. Denne blir beklageligvis herjet mye med, så på et eller annet tidspunkt går den istykker. Vi må derfor ha minst en ladeplass til.

Jeg har siste tiden korrespondert med Parkeringsovervåkingen for å få til en løsning med å få lov til å bruke strømuttakene kommunen allerede har montert på diverse steder, men det falt ikke helt i god jord.

Er det noen som er med på å vise kommunen at de bør få satt opp noen flere punkter?  Noen som har noen forslag til tiltak?

Jeg registrerer at i Sandefjord kommune kan man få til nærmest hva som helst for bil, til og med å gi gratis ekslusiv bruk av kommunale parkeringsplasser til enkelte huseiere. MEN, det forutsetter at man kjenner noen.

Mitt ønske er å få opprettet en ladestasjon på Tivolitomta, siden det der er mye plass og strøm lett tilgjengelig. Der ligger det allerede kraftige kabler som brukes av omreisende tivoli om sommeren.

Jeg tenkte å legge inn en sak om dette på minsak.no, men jeg vil gjerne være sikker på at jeg får litt respons. Er det mange som er villige til å skrive under? Og evt. få venner og familie til å skrive under?



#72
Elbilen i Samfunnet / Betaling for lading?!?!?
mandag 18. mars 2013, klokken 22:10
Vi er per idag temmelig priveligerte med at de aller fleste ladestasjoner er gratis. Jeg svippet imidlertid innom Gravdahls Auto i Tønsberg som er en godkjent Nissan Leaf forhandler. De har endelig fått ladestasjonen sin oppe å går på tross av at de har lovet kundene sine dette en laaaang tid. Jeg var derfor mildt sagt sjokkert over at de der krever betaling for ladingen, og ikke bare det: de krever 43,- spenn for 15 minutters lading! Man vet jo ikke engang hvor mange volt/amp den kjører ut.

Jeg har opplevet at en annen ladestasjon bare klarte å presse ut 9amp på 400volt, så da kan jo 43,- for 15 min ble en meget dyr affære hvis du trenger å lade opp bilen til 80-90%. Ved "normal" hurtiglading, så tilsvarer jo denne prisen rundt 4kr per kw/t.

Jeg håper jo at Gravdahls Auto tar vekk betalingen, eller at man betaler per kw/t. Ellers kommer jeg ikke til å bruke den stasjonen, og jeg kommer til å anbefale folk å unngå å kjøpe bil på Gravdahls.
#73
På tross av at bilforhandleren i USA leverte min LEAF med 110/220v ladekladd, var det bare en 110v i bilen (noe må ha skjedd i transporten)

Er det noen som kan forbarme seg over meg og enten låne, leie eller selge meg en ladekladd? Per d.d. er alt av interesse frem til jeg får avklart med selger/transportfirma om hvordan vi løser det.

Jeg holder til i Sandefjord, så hvis noen i Oslo eller Vestfold har en ekstra ladekladd (spiller ingen rolle om det er lav amp) de enten kan låne, leie eller selge meg rimelig ville jeg blitt lykkelig!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA