Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - TorC

#41
Jeg har plukket ned en LEAF og har nå de fleste deler til salgs.

Karosseriet "mangler" høyre hjørne bak, samt midtstolpen på høyre side.  Front og venstre hjørne er intakte. Hele karosseriet selges for 3000,- eller bud.

Bilen var vannskadet, så mye av elektronikken er skadet. Enkelte deler er imidlertid vanntette, og selges med "pengene tilbake"-garanti.

Delene er fra en US-LEAF 2012.

Plastdelene er ikke skadet og er som nye.

Noen priseksempler:

en bakdør i sølv: 3000,-
A/C kompressor: 2500,-
PTC heater: 2500,-
Calipere rund baut(4stk) inkl klosser: 2000,-
Inverter: 2500,-
Motor inkl reduksjonsgear: 3000,-
Ladeluke i sølv m/lås og bøyler (men uten ladeportene) 1000,-
Panser 2000,-
Hovedlykter 1750,- per stk.
Blinklys/bakre lyktedel: 250,- per stk.
Baklykt: 1500,- per stk.
Frontfanger (Fascia/nose) med småskade (bilder kan sendes på oppfordring) 1500,-

Ved større kjøp innrømmes selvsagt en viss kvantumsrabatt. Skadet elektronikk selges meget billig hvis noen ønsker å se hvordan ting er satt sammen.

Delene er i Tønsberg/Sandefjord, men kan leveres på strekningen Sandefjord-Oslo etter avtale. Eller hentes, eller sendes.

Jeg har ALT av deler for å reparere en frontskade (utenom airbags. Jeg har airbaggene, men vil ikke selge disse siden jeg ikke vet tilstanden og dermed skal disse destrueres).

Ta kontakt hvis det er noe du ønsker pris på, eller har spørsmål! :-)

 
#42
Ladeplasser og ladekabler / Parkerte elbiler som IKKE lader - tiltak
søndag 02. februar 2014, klokken 22:47
Jeg er klar over at dette temaet har vært tatt opp i mange tråder, og i mange sammenhenger.

Jeg synes nå det er på tide at noe gjøres for å frigjøre ladeplasser som brukes til regelrette private parkeringsplasser (eller VIP-plass som enkelte har kalt dem).

Jeg synes det virker som om færre og færre faktisk lader på de offentlige plassene, og jeg kan ikke fatte og begripe at det er bare er egoisme. Jeg tror at det er en mangel på kunnskap og forståelse, og manglende evne til å skjønne hva plassene ska brukes til. Jeg tror faktisk det er mange som ikke er klar over at det er lov å parkere gratis på alle kommunale plasser.

Hvilke tiltak kan iverksettes for å "spre ordet"?

Jeg synes elbilforbundet har en åpenbar rolle, og bør være mye flinkere til å opplyse medlemmer om hvilke regler som gjelder, og ikke minst informere om at ladeplasser bør være til lading. Det er mange som faktisk trenger lading, og slik det er i Oslo nå kan man aldri regne med å få lade med mindre man leter lenge. Det å måtte bruke en halvtime ekstra for å finne en ladeplass er kjedelig når det er massevis av ledige kommunale plasser uten lademulighet.

Kunne noen laget en "flyer" på samme måte som "fossilgjøken"? Bare med en annen tekst?
#43
Interessant lesning for de som er redde for garantien på importbilen sin: Dom i HR.

http://lovdata.no/dokument/HRSIV/avgjorelse/hr-2013-2576-a


At det er Samsung dette gjaldt var ikke overraskende, for det er et møkkaselskap når det kommer til reklamasjoner og garantisaker.
#44
Ladeplasser og ladekabler / Betaling per kwt?
mandag 13. januar 2014, klokken 15:00
Er det noen som vet om det finnes noe system som tillater betaling for et bestemt antall kwt, eller hvor man faktureres for antall kwt?

Det jeg ser for meg er noe tilsvarende man har på dusjer i båthavner hvor man hiver inn mynt og får et visst antall minutter med vann.

Teknisk sett er det jo en ganske enkel sak, men noe helt annet er om det faktisk finnes et slikt apparat.

Noen som vet om noe?
#45
I forbindelse med at jeg holder på å installere varmeseter og dieselvarmer har jeg hatt behov for å få kabler gjennom "torpedoveggen". Jeg har vært lite fysen på ta frem bor, og har hatt lite lyst til å skjære hull i den eksisterende gummiforingen som holder de andre kablene rett under rattet. Jeg trengte derfor å finne et hull som allerede var der.

Denne posten kan kanskje være nyttig for de som har behov for kabling fra motorrom til kupè, og jeg antar at akkurat dette ikke bare gjelder US-Leaf:

For å komme til må man ta ut hanskerom. Dette er særdeles enkelt: napp ut dekselet der hvor skotuppene normalt stanger i hanskerommet. Denne er ikke skrudd, bare klips. Det er 6 skruer i underkant av hanskerommet, 3 inne, og 2 i overkant. Da er det bare å ta tak i underkant og "røske" det hele løst. Ta av ledningen til hanskeromsbelysningen.

Da skal man kunne se det som il bildet "hanskerom borte".

Løsne de to skruene som holder dekktrykksmottaker (dette gjelder vel bare US-leaf) og jekk den av.

Man skal da kunne brette isolasjonsmattene vekk for å avdekke et lite sort deksel. Matten er ferdig kuttet og klar til kabling! :-) Den lille sorte proppen kan man enten skjære et hull i for å tre kabelen, eller gjøre som meg: løsne proppen med en skrutrekker slik at man kan miste den bak teppet.

Jeg har tredd 3 kabler som man kan se av samme bildet som tidligere nevt. Blå, brun og rød.

Kabelene dukker opp i bakkant av støtdemperen, så det er litt trangt å fiske dem opp. Men lager man en liten "krok" av en annen kabel er det ikke noe problem.

Bildet "motorrom" viser hvor kablene kommer ut (følg de tre kablene i brun, rød og blå).



#46
Som de fleste andre Leaf-eiere skulle jeg gjerne hatt "litt" bedre rekkevidde. Ideelt sett mye lengre...

Alle enhver watt teller. Jeg kom så over denne posten på USA forumet:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=11999

Der har man valgt å bytte ut bly-batteriet med et lettere og fysisk mindre litihium batteri.

Hva om: man kan bytte til et fysisk litt større lithium batteri, som kan levere driftsstrøm uten å ta fra fremdriftsbatteriet?

Såvidt jeg har forstått lades driftsbatteriet når bilen lader. Når man kjører, og batteriet kommer under 12,1v (?)  hentes det strøm fra fremdriftsbatteriet.  Altså bruker man indirekte strøm fra fremdriftsbatteriet til alt fra lys, setevarmere, stereanlegg osv. Og det må jo også være et visst tap ved å kjøre ned strømmen fra de ca 400v i fremdriftsbatteriet til de ca 12v driftsbatteriet skal ha.

Det høyeste jeg har hatt på skjermen "other" i engergimenyen er 500w, men bare i kort tid. Normalt ligger jeg langt under halvparten. Så et batteri som klarer å holde 500watt bør jo være mer enn nok for normal bruk?

Når så alle watt teller:
Hva med å bytte ut blybatteriet med et større lithium batteri. Installere et rellee som kutter "lade"strømmen når bilen ikke lades fra nettet, og som også kan åpne seg hvis driftsbatteriet har for lav spenning.

Er dette helt fjernt eller en god idè?
#47
Elbilen i Samfunnet / Kjære Fjellinjen
tirsdag 03. desember 2013, klokken 21:43
Kjære Fjellinjen,
tusen takk for ikke bare ett, men to brev i postkassen idag. Som elbilist er jeg en av få bilister som ikke tyr til ukvemsord når jeg ser logoen på konvoluttene deres.

Det jeg imidlertid synes er litt underlig er innholdet i brevet. I brevet informerer dere meg om at jeg nå kan benytte elektronisk faktura for å betale for passeringer hos dere, og at dette gjør at dere slipper å sende ut papirfakturaer, noe som gjør driften billigere for dere og følgelig mer penger til vei.

Det er godt mulig at det er noe jeg har misforstått her. Dere har altså sendt meg to brev for å fortelle meg at jeg kan få elektronisk faktura på noe jeg ikke skal betale for?  Dere har altså brukt penger på å fortelle meg om at hvis jeg skulle fått faktura, så kunne jeg spare dere penger?

En annen ting jeg synes er litt rart er at dere som allerede har e-postadressen min bruker penger på brev i det hele tatt. Spesielt når dere kaller elektronisk faktura for et grønt alternativ.

Så er det et par ting jeg synes er regelrett over kanten. I brevet åpnes det med "Fjellinjen er den viktigste finansielle bidragsyteren til utbygging av vei og kollektiv i Oslo og Akershus[...]." 

Eh? Nei? Fjellinjen er ingen finansiell bidragsyter. Dere bare krever inn penger på vegne av andre. Det er bilistene og skattebetalerne som er de eneste finansielle bidragsytere. Fjellinjen er kun en tjenesteyter.

Og når vi først er inne på skatter og gebyrer: i brevet varsles det også om at det fra 1.1.2014 blir krevd kr 25 i gebyr for papirfaktura.
1). Hvor er hjemmelen for dette. Bilister har ikke noe valg og må betale avgiften dere er satt til å kreve inn. Det er åpenbart at det må være en gebyrfri måte å betale avgiften for alle, også de uten nettbank.
2). Det er klart det blir MER penger til vei av elektronisk faktura, når bilistene nå må betale for papirfakturaene selv. Altså en ekstra avgift.

Jeg synes også det er meget hyggelig av Fjellinjen at dere nå skal begynne å sende penger til vei og kollektiv her i Vestfold. Jeg kan ikke tro noe annet når dere har skrevet "[...] og mer av pengene går til vei- og kollektivprosjekter i ditt nærområde". Dere har jo sendt begge brevene til meg her i Sandefjord, så da regner jeg med at dere vet hvor mitt nærområde er.

Og så sist: brevene er datert 19. november iår. Jeg fikk dem begge i dag. Hvordan i alle dager har dere klart å bruke 3 uker på å få det frem? Er det adm.dir selv som har gått hele veien fra Oslo?
#48
Elektriske utfordringer / MOD: LED skiltlys
onsdag 27. november 2013, klokken 19:13
Jeg har i lengre tid irritert meg over at bilen bruker rundt 300 watt bare på å gå. Det er jo selvsagt ikke mye, men alle monner drar.

Jeg bytter derfor idag skiltlysene bak til LED. Dette er en USA versjon, men jeg antar at akkurat de lampene er like.

Jeg fant to stk 5 watts T10 glødepærer som skiltlys. Disse byttet jeg om til LED på 1 watt med samme sokkel. Disse er ørlite sterkere enn de orginale, og kunne nok klart meg med rundt 0,7 watt.  Se bilder.

Bildene viser venstre pære byttet med LED, mens den høyre fortsatt har glødepære.

Og for vise den enorme besparelsen:

Normalt forbruk er ca 1,5 kwt per mil. Altså 150 watt/t per 1000 meter, eller 0,15 watt per meter.
En normal maksimal rekkevidde-tur er ca 1,5 time. Siden jeg byttet fra 2x5watt til 2x1watt sparer jeg 8 watt per time. På 1,5 time sparer man altså 8watt x 1,5 = 12 watt. 12watt delt på 0,15watt per meter =  80 meter!

Så dermed har jeg utvidet rekkevidden min med 80 meter, iallefall i mørket siden lampene kun er på når det er mørkt...




 
#49
Elektriske utfordringer / MOD: LED i kupè
tirsdag 26. november 2013, klokken 00:48
Byttet idag kupèlysene til LED. For "hvermannsen" er jo ikke kupèlysene det største strømsluket (2 x 8 watt) siden dette kun står på i noen få sekunder. Jeg har imidlertid opplevet å sitte i lengre tid med dette lyset på, enten mens jeg ventet på noen eller mens jeg ventet på lading. Av prinsipp har jeg derfor byttet dem. Se vedlagt bilde.

For andre som vurderer å bytte: T10 (wedge) 1 watt.

#50
Elbilen i Samfunnet / Sandefjord: Norges mest schizofrene kommune?
torsdag 14. november 2013, klokken 16:16
Sandefjord kommune har siste år fått en drøss henvendelser og avisoppslag hvor elbilister ønsker mer tilrettelegging for elbilisme i byen.

Kommunens svar har vært: Ikke vært ansvar, ikke vårt problem, ikke noe vi har interesse av.

Greit nok. Sandefjord kommune er jo "gamle Stavanger" og har vært opptatt av olje og sånt. Greit nok at kommunen heller vil prioritere å bli årets "blomsterby" (helt sant!).

Jeg kan da virkelig ikke forstå hvorfor kommunen da har gått til innkjøp av en rekke elbiler siste året, og tilogmed har kjøpt seg Leafer (som koster 50% mer enn en trilling). OG samtidig har ordføreren sagt at "elbil er tull".

Er kommunen schizofren?
#51
Jeg fikk idag en e-post fra Elbilforeningen vdr. "Underskriftsaksjon mot Regjeringens budsjett til ladeinfrastruktur."

Jeg synes det er flott at Elbilforeningens sekreteriat har reagert raskt. Jeg synes også at en underskriftskampanje er en grei måte å synliggjøre sin mening. Jeg synes også at det er "gnient" av regjeringen å kutte de 20 mio.

Det jeg imidlertid ikke er like glad for er måten kampanjen organiseres. Jeg oppfatter e-posten som en "blankofullmakt" til å uttale seg på våre vegne.

Hvis jeg skal skrive under på et opprop må jeg vite helt presist hva jeg skriver under for eller mot.  E-posten inneholder en del momenter jeg opplever som litt "vage".

Jeg tror ikke Elbilforeningen blir tatt seriøst hvis oppropet kun er:
"Kuttet betyr at det bare blir småpenger til utbygging av infrastruktur for ladbare kjøretøy på 2014-budsjettet. Kutt er feil strategi, når det trengs betydelig økte midler til infrastruktur."

eller "Mot Regjeringens budsjett til ladeinfrastruktur".

For mitt vedkommende må det foreligge et faktisk opprop før jeg "skriver under".

Jeg skriver gjerne under på opprop for mer penger til ladeinfrastruktur, men ikke på noen "blanko".

Såvidt jeg har forstått av e-posten er målet å unngå kutt. Jeg synes Elbilforeningen burde gå mye lenger i et slikt opprop. Et slikt opprop burde inneholde "krav" om en økning av overføringene, og kanskje en enkeltsak som "krav" om tilskuddsordning for kommuner som vurderer å sette opp ladepunkter.
#52
Er det noen mulighet til å legge inn et form for "filter" for "nyeste innlegg"?

Det er ikke det at jeg ikke synes Tesla er kjedelig, men det er bare så veldig veldig veldig mye av det på forumet. Går man gjennom "nyeste innlegg" så er bortimot 90% Teslarelatert. Og veldig mye bærer preg av "chatting" og aksjetips. Jeg skjønner godt at Tesla blir debattert, og at de som har kjøpt seg en slik bil gjerne vil dele meninger. Men det er bare så veldig mye av.   

Jeg liker å følge med på ting og tang som skjer på alle seksjonene, men Tesla oversvømmer alle "nyeste innlegg".

Er det noen mulighet til å få til et filter der man kan velge seg ut hvilke seksjoner som skal komme opp på "nyeste innlegg"?

#53
Jeg holder på med å installere setevarmere og har kommet over en merkelig sak.

Bryterne har tre lamper. En i midten som lyser når bilen er på (og lyser opp et ikon med bilde av setevarmer) Så er det en lampe som skal lyse opp når setevarmeren er på "LOW" og en siste lampe som lyser når den står på "HI".

Bryterne jeg har fått lyser opp i "LOW" lampen uansett om den er på "HI" eller "LOW, på tross av det er et felt på brytens "HI" side som bør lyse opp.

Jeg har kontaktet selgeren og etter litt frem og tilbake skrev han dette til meg:
"It is not defect. My switch is the same with Nissan factory switch, so nissan factory is like this, our switch is like this"


Jeg mener jo at dette er bare svada fra selger, men jeg vil nødig drite meg mer enn nødvendig.

Er det noen som kan legge ut et bilde av bryteren i "high" posisjon hvor man kan se at "HI" lampen også skal lyse?

#54
Elektriske utfordringer / Workshop manual: O lykke!
lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:20
Jeg kom idag over fulle workshop manualer for US-LEAF 2011-2012.

Jeg har sett disse ligge på e-bay til noen få hundringser, men har slitt med å akseptere at noen tjener penger på andres arbeid.

Stor var derfor lykken da jeg kom over en side som gir ut alle manualene gratis.

http://car-service-manuals.com/catalog/nissan/leaf

Siden er full av "google-ads" som scammer, så det gjelder å holde tungen i rett munn.

Når man kommer inn på siden bør man først registrere seg. Man kan gjøre dette under "registrer" oppe i venstre hjørne. Fullfør registreringen og velg "remember me" når man logger seg inn.

Pass på å velge "download link" og ikke alt det andre rælet på siden. Første gang jeg prøvde klikket jeg på feil link og kom inn på en side som skulle ha mitt kredittkortnummer. DET var ikke aktuelt.

Det ENESTE som kreves for å registrere seg er et brukernavn, e-post og et passord. Du får da tilsendt en verifiseringslink, men denne havnet i spamfilteret mitt første gang.

Du kan laste ned maksimalt 30 filer per dag.

De som ikke får til dette kan kontakte meg på PM, så kan jeg sende en link til min Dropbox der man kan laste ned filene.

Totalt er det under 100mb data, men det er fordelt på 53 filer, med flere tusen sider. (men alle starter med flere sider med samme varsler. Nissan vil åpenbart ikke bli saksøkt....)

Til de som ønsker å laste ned fra min Dropbox: det hadde vært knallfint med en liten donasjon til en av mine favoritt"veldedigheter": =Oslo (eller fylke). Så neste gang du ser en =-selger så "må" du kjøpe et blad av vedkommende. Når du har kjøpt et slikt blad, så kan du med god samvittighet ha lastet ned. :-)  Eller så kan du sende inn en liten donasjon til "Leger uten genser" (ingen hjemmestrikkede, takk!).
#55
Jeg har bestemt meg for å kjøpe en vrakbil fra USA. Jeg har fått lov til å fylle bilen med andre deler. Er det noen som ønsker seg LEAF felger eller noe annet fra LEAF?


Jeg har fått en pris på 125 USD per hjul (altså felg med helårsdekk) (mulig at det påløper norsk mva, men siden delene naturlig hører til bilen slipper man nok mva). 

Hvis noen er interessert i det kan jeg gi veldig gode priser på frakten for å få ned min egen fraktkostnad.

500,- kroner i frakt for alle 4 hjul.
#56
Elektriske utfordringer / Sleping av LEAF/Lading av LEAF under slep
tirsdag 15. oktober 2013, klokken 22:56
Da var endelig dagen kommet. Rekkeviddeangsten har sluppet meg såpass at jeg ble gikk tom for strøm under en km hjemmefra. En perfekt avslutning på en ellers bedriten dag. Jeg lærte imidlertid en del ting jeg gjerne vil dele.

Hva skjer egentlig etter padda? Jo motoren begrenses, og det går det EKSTREMT raskt hvis du nylig har hatt på varmeapparat. Min bil har klart å kjøre på Very Low Battery ned til under 1,8kwt resterende kapasitet (jeg vet jo ikke hvor mye lenger siden jeg aldri har stoppet helt). Idag fikk jeg limited power ved ca 2,1 kwt, og slo da selsagt av varmeapparat. Limited power kom på ved National, og rett før krysset til Pilestedet var det stopp.  Da var jeg på 2 kwt.

Går det an å nødlade ved tauing?
Nei. Ved full driftsstand går motoren i N, og det går ikke an å få den i D for å regenerere under slep.

Kan man slepe en LEAF?
Ifølge instruksjonsboken: NEI. Ifølge meg: Tja. Det funket iallefall. MEN katastrofelysene slo seg av i fart, og det ble et lurveleven av dimensjoner med alarmer som varslet om dødsfall hvis jeg ikke umiddelbart stoppet og satte på parkbremsen.

Kan en Leaf slepe en Leaf?
JA! )med forbehold om punktet over). Men bruk laaaaang tau. Slepekroken i baug er på venstre side, mens på hekk er den på høyre side.

Siste lærdom idag var: Aerodynamikken (og dermed forbruket) reduseres BETRAKTELIG hvis deler av fangeren er trykket inn og "vingene" står ut.  (Noen rygget inn i hekken min idag...)
#57
Denne tråden er under "bygging" og ikke komplett....  Hvis det er noe som er klønete, upresist eller feil så tar jeg gjerne imot innspill... Jeg har planer om å på sikt få denne inn i elwikien, så det er fint å få innspill...

Jeg får ikke lastet inn alle bildene, så jeg tror jeg kjører denne over på Wikien om ikke lenge...

På steder som ebay finnes det mange forskjellige varianter av setevarmere som enkelt kan ettermonteres. Noen er helt enkle som plugger i sigarettenneren og trekkes over setet, andre er mer avanserte som blir plassert inne i det eksisterende setetrekket.

På youtube har en nederlender laget en fin instruksjonsvideo:

https://www.youtube.com/watch?v=jdNdUx6-Sx8

Setevarmerne han kjøpte var ikke tilpasset Nissan Leaf, så han måtte skjære litt i bilen for å få bryterne til å passe. Bryterne ser veldig uorginale ut, og krever litt mekk og lodding.

Jeg har kjøpt meg et annet kitt: 

  (Hva er kodingen for å få inn bilde? jeg har brukt kode img]ebay.JPG[/img med klammer. )
 
Denne har litt andre knapper som gjør at man slipper å tilpasse plasten, lodding og modding, men har bare "high-low".


For dette kittet betalte jeg $ 90, frakt og mva var på rett under 500,- NOK, så totalt ca 1000,-  Hvis det er noen som vurderer å kjøpe slike kit fra USA anbefales å gjøre et samlekjøp siden frakten alene var på rundt 400,- kroner...


Kittet består av 4 varme"pads" hvor hver trekker 27 watt (±3w), altså opptil 30watt hver. Totalt opp til 120w. Dette betyr at den strømforsyningen som ligger i kupeen ikke nok. Sigarettenneren har en 10 amp sikring (altså 12volt * 10 amp = 120watt) og kan derfor ikke brukes hvis man skal bruke setevarmere på begge sider og samtidig bruke sigarettenneruttaket til lading av mobiltelefon eller lignende. Det må derfor trekkes en egen kurs, men det er temmelig enkelt. Mer om dette senere.

For å starte med det aller enkleste:
* Montering av brytere
Ta tak i den bakre delen av det dekselet hvor koppholderne står. Tomlene på innsiden av koppholderen, og de 8 andre fingrene klemmer fast mot veggen. Jekk bestemt opp. Konsollen er dermed løs og du kan jekke den opp. Løsne den forsiktig slik at det bare er ledningene som holder den på plass. Ved å bruke et tynt skrujern kan du løsne tappene til de sorte dekslene som dekker hullene der knappene skal inn. Dekslene skal ut fra undersiden! ***Her kommer det et bilde***
Når dekslene er fjernet kan du klikke på plass de nye bryterne. Disse MÅ monteres fra undersiden for å unngå å kappe plasten eller at bryterne står for høyt. De er litt tighte, men de passer fint.

* For å montere "varmepads" kan du følge youtube videoen som tidligere nevnt. Men jeg skal se om jeg kan klare å få til noen bilder, video og instrukser for dette etter hvert.

* Opplegg for ny kurs. Kommer....

* Tilkopling belysning. Kommer...
#58
Leaf 2010-2017 / Importere en "vrak-LEAF". Innspill ønskes...
torsdag 19. september 2013, klokken 19:26
Hei,
jeg er i forhandlinger med en "junkyard" i USA om kjøp av en vraket LEAF.

Jeg skadet min bil for en stund siden og har fått kontantoppgjør fra forsikringsselskapet.

Mitt dilemma er at jeg kan få kjøpt de delene jeg trenger for reparasjonen for litt over 10 000,- inkl.frakt og mva. I tillegg vil jeg ha varmeseter og ekstra felger. Men en slik vrak-LEAF kan jeg få ferdig levert i container i Oslo for ca 45 000,-

Jeg er SÆRDELES nyfiken og geskeftig, så jeg har virkelig lyst til å skru frahverandre en Leaf. Jeg har "slaktet" en bil tidligere, så jeg vet hva jeg går til...

Jeg har regnet litt på dette, og kommet frem til at jeg etter hvert vil kunne få solgt dører, panser, lykter, fangere, bakluke og en drøss andre deler slik at jeg vil kunne "break-even" og til og med sitte igjen med noen kroner for jobben når norske Leafer begynner å bli noen år. (og dermed folk både gidder og tør å skru selv).

Så kommer det virkelige negative: bilen er vannskadet... "flood"....  De aller fleste vil jo da si "walk away"... Men er det jo karrosseridelene jeg er ute etter i første omgang. Fremdriftsbatteriet er jo forseglet og trykksatt, så det er en meget stor mulighet for at dette er iorden. Interiøret ser fint ut uten noen merker etter vann, så jeg vil jo tro at vannet ikke har stått så veldig høyt.

For den prisen, er det "walk away"? Eller er det mulig god investering? 
#59
Lokalavisen Sandefjords blad vil gjerne ha kontakt med noen i området som vurderer å bytte til elbil, eller allerede har bestemt seg for å bytte.

De vil også gjerne ha kontakt med noen som pendler med fossilbil innad i fylket.

Dette er en super mulighet til å få litt presse på elbilbruken i Vestfold!

Ta kontakt med meg, så videreformidler jeg kontaktinformasjon.

Og for å være ryddig: jeg har ingenting med avisen å gjøre, det er ingen der jeg kjenner privat, og jeg jobber ikke der. MEN, siden jeg har vært i kontakt med dem tidligere angående elbil tok de kontakt med meg idag.
#60
Humor og kanari / Fantastisk parkering
søndag 11. august 2013, klokken 21:47
Jeg var innom IKEA forleden dag og kom over denne bilen.

"Finn 5 feil" blir faktisk for lite.

Herremannen som hensatte sitt kjøretøy klarte mesterstykket å parkere over 4 plasser, hvor av 2 elbilplasser, og 2 familieplasser.

Dette mesterstykket var faktisk så fabelaktig at jeg hadde vansker med å være sint. Spesielt siden det var 475 ledige parkeringsplasser på samme nivå...

Etter et opprop på "IiiiKEA Kundraaadio" flyttet vedkommende sitt kjøretøy. Hele 4 meter til en lovlig plass.....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA