Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - TorC

#21
Kladden er DEFEKT. Jeg har åpnet den opp og fant først ut at den ikke fikk strøm så jeg testet med en 1,5mm2 kabel. Den fikk strøm, men det er fortsatt ikke liv.

Mulig er det en enkel fiks, muligens er det skrot. Kabelen fra boksen til J7112 pluggen bør imidlertid kunne brukes til noe.


Gis bort til noen som vil skru litt på den, eller trenger kabelen/pluggen til bilen.

Kan hentes i Sandefjord eller sendes mot dekning av frakt.

EDIT 30.12.15: Kladd og kabel er gitt bort.
#22
Nissan planlegger nå åpenbart å ansette en drøss massøser til å ha i bilene de selger...
"Nissan Veihjelp er laget for å sikre at alle reiser med Nissan får en "happy ending". Over alt der vi har autoriserte Nissan-forhandlere i Europa, kan du nyte godt av 24/7-dekning, 365 dager i året, til og med på ditt eget språk! "

Dette er ikke noe jeg har funnet på. Det STÅR faktisk det i teksten på siden til Nissan.

http://www.nissan.no/NO/no/services-fleet/nissan-veihjelp.html
#23
For de med 1. gen LEAF selges nå et fiks ferdig kabelkitt for å kunne slå av det elektriske varmeapparatet, og fortsatt kunne bruke viftene.

Se denne tråden for detaljer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23401.0.html

Og denne linken for kjøp:

http://betterev.tabetalt.no/

Fint om spørsmål rettes i førstnevnte tråd slik at andre kan få nytte av svaret.

Prisen er 100,- per kitt + frakt på 35,-
Dette er per nå "non-profit", og innkjøpsprisen er ganske høy på grunn av lavt volum. Det er kun 200 kit tilgjengelig for levering i november.
#24
Jeg irriterer meg grenseløst over at LEAFen ofte kaster bort mye strøm på varme når jeg egentlig ikke trenger det, og har løst dette ved å laske meg inn med en ekstra motstand til vannsensoren koplet til en bryter. De få gangene jeg virkelig trenger litt ekstra rekkevidde høst/vinter/vår så slår jeg varmen av, og får gjerne 20% ekstra rekkevidde. (Jeg har riktignok også montert dieselvarmer som jeg bruker på de virkelig kalde dagene, men tidligere erfaring viser at det er bedre å fryse litt ekstra fremfor å måtte lade litt ekstra...)

Selv om jeg har løst problemet for mitt bruk tenkte jeg å høre med andre LEAF eiere om det er interesse for å få laget en løsning som selv bestemor kan kople opp. Jeg har kontakt med en produsent i Kina som kan lage løsningen, men de har et minsteantall de produserer hvis det skal være kostnadsforsvarlig.

Min løsning er en liten "skjøteledning" med en motstand og bryter under senterkonsollen. Man trenger bare å jekke opp konsollen og kople inn skjøteledningen.  Så kan man velge om man ønsker å lage et hull til bryter eller ikke (og hvor bryteren plasseres). Dette er gjort på godt under minuttet, eller 5 minutter hvis man ønsker bryter på utsiden av konsollen.

Siden produsenten krever et visst volum for at det skal være kostnadsforsvarlig trenger jeg litt tilbakemelding fra LEAF eiere om markedet. 

Er du som LEAF eier villig til å betale 200-300 kroner for en slikt kabelkit?

Jeg trenger en del positive tilbakemeldinger for å kunne gjennomføre dette, og jeg har ingen intensjoner om å tjene penger på dette.

Hvis du kunne være interssert å i kjøpe et slikt kit for 200-300 kroner så ville jeg satt pris på om du sender med en PM eller svarer på denne posten. No strings attached ennå.... jeg lodder bare stemningen.


PS: Og ja, det er mulig å kople inn et potmeter, og ja det er mulig å bruke dette i kombinasjon med dieselvarmer og andre varmere.
#25
Ønsker å kjøpe felger med TPMS til ZOE, kan gjerne være med dekk. Spiller ingen rolle om det er vinter eller sommerdekk.

Send PM, eller ring 95757633.

MVH

Tor J. Carlstedt
#26
Norsk Elbilforenings oppgaver / Skuffet over ladebrikken
torsdag 19. mars 2015, klokken 19:45
Uff. Her kommer mye guffe, men jeg håper ledelsen kan ta med seg litt erfaring videre.

Jeg gledet meg faktisk til å få ladebrikken. Nå skulle det bli slutt på flere standarder slik at en brikke skal funke overalt.

Endelig skal man slippe å forholde seg til "ørten" ulike firmaer. Endelig skal det være mulig å lade uten å måtte gjøre avtaler med hvert enkelt av de "ørten" selskapene.

Etter å ha lest brevet fra elbilforeningen går det frem at det ikke er en felles stanard, men bare en felles teknisk løsning. Man må fortsatt inngå avtaler med hvert enkelt selskap for å få tilgang til alle.

Ladebrikken minner mest om tegneserien hvor man irriterer seg over ulike standarder, og ender opp med ytterligere en standard.

For å være helt ærlig synes jeg foreningen har gjort en dårlig jobb i forarbeidene til utsendelse. Jeg mener at minstekravene for å lage en ny standard bør være at det skal fungere på ALLE ladere med RFID uten å måtte etablere et nytt kundeforhold for hver enkelt.

Så til et par løsningsforslag:

* Avtal med ALLE som bruker RFID aksepterer en ladebrikke ved første gangs bruk hos operatøren. Hvis man "nødlader" må man ha tilgang, så får man heller ta regningen i etterkant. Enkel løsning er at "første lading er gratis", men etter dette må man tegne avtale.
* RFID ladebrikken er en form for betalingskort. Hvorfor i alle dager står det ikke en returadresse på brikken? Det er mer enn nok plass til å skrive returadresse slik at tapte nøkler blir samlet inn.
* Hvorfor er det ikke mulig med duplikater, eller muligheter til å kople flere brikker på samme avtale? For de med flere brukere på hver bil betyr det at ladebrikken må ligge fast i bilen istedenfor på nøkkelknippet. Kombinert med at man må tegne avtaler med hvert enkelt selskap for å lade er dette klønete for de fleste.

Hvor i alle dager var ledelsen da de fant på denne nye standarden?




#27
Har flere sett med deler til "Easy Climate Control Fan-Only Solution" metode 3 http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=11412 hvor man bruker A/C knappen til å kontrollere varmeapparatet.

Fullt sett selges for kroner 100,- + porto.

Jeg har også et et panel til salgs på http://www.ebay.com/itm/291334675334?ssPageName=STRK:MESELX:IT&_trksid=p3984.m1555.l2649


#28
Carwing / Constult III+ noen som kan litt om dette? Oppkopling
tirsdag 09. desember 2014, klokken 20:11
Jeg har muligens fått tak i Consult III+.
Noen som vet hvordan man kopler den opp mot bilen? Må man ha en spesiell datalogger? Eller kan man bruke en USB-OBDII kabel? Eller OBDII bluetooth?

#29
TLC / Mus i bilen
søndag 30. november 2014, klokken 20:19
Jeg har nå oppdaget at jeg har mus i bilen. Jeg trodde dette var et problem i gamle biler, men jeg har nå to bevis på at det er mus.

Jeg oppdaget for en ukes tid siden at et fleeceteppe som er blitt tygget istykker på. Jeg trodde kanskje at teppet var begynt å gå i oppløsning grunnet dårlig kvalitet. Så idag oppdaget jeg 3 sjokoladeplater som er gnagd på.

Jeg skjønner ikke hvordan i alle dager det kan ha kommet seg inn mus siden jeg sjeldent lar dørene stå åpne. Og jeg er litt redd for at de skal begynne å gnage på ledninger.

Er det noen som har noen gode råd for hvordan jeg skal bli kvitt jævelskapet? Og er det andre som har opplevd det samme? I så fall må det jo være noen ganske store hull et eller annet sted i bilen.

#30
Leaf 2010-2017 / Thule takstativ spare/gjenbruk
torsdag 23. oktober 2014, klokken 21:21
Et nytt Thule takstativ til LEAF koster ikke all verden (ca 2000,- kroner tror jeg).

Det finnes imidlertid er rimeligere alternativ for de som ønsker å spare litt penger og samtidig drive litt gjenbruk.

Thule settet som selges til LEAF består av:
*kit 1633
* Squarebar 696 (evt. Wingbar 969 eller Slidebar 892, men disse er langt dyrere). Lengen er 127 cm.
* Rapid System 754

Det selges massevis av brukte Thule sett på nett for under 500,- kroner, og de fleste nyere har Rapid System 754.  Selv kjøpte jeg et sett fra en Golf (den passer fra 2004 til 2012) for 400,- (det var overpris, men den var i nærheten av der jeg bor) samt kit 1633 for ca 400,-. Totalt kostet det meg ca 800,-. Og i tillegg fikk jeg med stropper.  Så for 800,- kroner er dette veldig "kjekt å ha" selv om det gir betydelig økt luftmotstand når de er påmontert.

#31
Andre Elbiler / Piaggio Porter: noen erfaringer, tips og triks?
tirsdag 02. september 2014, klokken 23:34
Som hobbysnekker med holdningen "alt går inn i min bil" er jeg på vei til å ødelegge interiøret i min tredje bil.

Jeg vurderer derfor å ta inn en Piaggio Porter som "jobbebil" hvor jeg kan stappe inn både plank, lecablokker, jord og annen drit uten å skade interiøret.

Er det noen som har noen erfaringer med Piaggio som elbilprodusent? De har jo holdt på med dette noen år, men hvis det er umulig å få tak i deler og kunnskap i Norge, så kan jo bilen bli skrap ved første feil.

Jeg vurderer å kjøpe en av disse:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/piaggio-porter-porter-kipper-elektro-wietmarschen-lohne/189628860.html?lang=de&pageNumber=9&__lp=87&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&fuels=ELECTRICITY&negativeFeatures=EXPORT&noec=1 

Denne må nok ha et fullt sett nye batterier.

Eller denne: http://suchen.mobile.de/auto-inserat/piaggio-porter-evp-te600a-1900-orbassano-torino/194787470.html?lang=de&pageNumber=4&__lp=87&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&fuels=ELECTRICITY&negativeFeatures=EXPORT&noec=1

Råd, innspill, tips, triks og anbefalinger mottas med takk! :-)
#32
Byttet idag filteret etter ca 15 000 km. Jeg har merket stygg lukt i bilen siste ukene, men trodde det var bikkja og generelt skrot. Etter å ha byttet filter skjønner jeg hvorfor det luktet, og hvor mye drit som havner i filteret.

Jeg er imidlertid ikke imponert over at en godkjent Nissan forhandler har mestret å montere filteret feil.

Som man kan tydelig se av bildene er det to tydelige felter som har vært sammenklemt og derfor ikke filtrert luften. Dette betyr jo at andre steder har latt luften gå inn i kupe uten filtrering.

Dette er bare nok en grunn til å ta servicen på bilen selv istedenfor å betale 500 spenn for filterskifte som antakeligvis er galt montert.
#33
DRIFTSBATTERI / Utfordring: Rekkeviddeforlenger
søndag 27. juli 2014, klokken 21:24
Jeg synes Leafen av og til har litt for kort rekkevidde. Bare noen få kw/t hadde gjort bilen langt mer brukbar for meg.

Siden det nå begynner å bli en del Leafer uten garanti i Norge vil jeg anta at markedet begynner å bli stort nok til at man kan selge iallefall noen titalls enheter hvert år.

Jeg har en del Leaf batterimoduler liggende jeg gjerne skulle brukt til en slik rekkeviddeforlenger.

Jeg skulle gjerne hatt en "dings" som kunne koples på f.eks 12 Leaf-moduler (altså ca 6 kwt) som jeg kunne slå på de gangene jeg visste jeg trenger litt ekstra rekkevidde. Og en "dings" som kan lade disse ekstra modulene på omtrent samme tid som det vil ta å treglade hele hovedpakken. (i praksis vil vel det bli rundt 500watt siden størrelsen er 1/4) Men selv dobbelt tid ville jo fungert.

Jeg tror at det kan være et marked for å lage en slik "dings" siden det er mange som har et slikt behov, og med litt smart design vil selve batterimodulene kunne tas ut ved behov for å spare vekt. I tillegg begynner det å bli mange som selger slike moduler, og da er jo det en fin måte å gjenbruke moduler på. Og er designet ekstra smart kan det jo medføre at man kan bytte ut de dårligste modulene i hovedpakken med nye, og bruke de gamle i et slikt system frem til de blir kasserbare.

Alt kan jo fikses, det er jo bare snakk om pris. Mitt ønske er at en slik "dings" ikke koster mer enn maksimalt 5000,- uten batterier og monteringsarbeid. Finnes det noen smartinger som ser forretningspotensialet?

Kanskje kan crowdfunding gjøre kjøre det mer gjennomførbart?
#34
DRIFTSBATTERI / DIY: Batteribytte LEAF
lørdag 12. juli 2014, klokken 18:21
Siden det med tid og stunder kommer til å være andre som vil komme til å måtte bytte pakker selv så lager jeg med dette en egen tråd om dette allerede nå...

Bytte pakke  er egentlig superenkelt, men her er noen av mine erfaringer så langt:


Bilen er veldig tung, så den bør jekkes opp i puljer. Den må veldig høyt opp for å få ut pakken. Siden pakken veier ca 300kg må man ha en tralle. Jeg bygde en liten en med 2"x4" lagt til nen firkant oppe hverandre, og kjøpte hjul til 20 kr stk på Biltema. Pakken bygger ca 26 cm, så det må altså være minst 26cm fra toppen av trallen. For å få trillet ut pakken måtte jeg ha 45 cm klaring, og da var det kun klaring på en mm. 

Plastikkdekslene under biler går raskt av med en 10mm pipe på en drill hvis bilen er heist opp høyt nok. Plastklipsene tas med et flatjern.

Hovedsikringen er selvforklarende, og må selvsagt taes før man tar kablene.

Datakabelen er bare vri og napp, mens strømkabelen krever at tre trinn. Først skyv på den blå tappen. Deretter dra den den svarte kappen litt ut, og trykk der det står 1. Deretter svarte kappen litt ut, og trykk inn der det står 2. IKKE bruk makt. Den blå tappen skal IKKE fjernes.

Totalt er det 10 bolter som holder pakken. Ifølge manualen skal de 4 i hjørnene være beregnet til å holde hele pakken.

Etter tips fra noen som har skrudd på LEAF valgte jeg å åpne pakken og bytte BMS over til min gamle. Dette var angivelig fordi bilen har en identitetsgodkjenning. Ifølge manualen må man uansett "nullstille" BMS med Consult for at den skal "lære" kapasiteten. Ifølge LEAF spy er Hx, SoH, og AHr identisk med den gamle pakken, så det stemmer nok at man må resette/nullstille BMS.

Edit: Den nye pakken, men gammel BMS var ifølge LeafSpy på SOC 30%. Alle andre data var like som den gamle dette fortsatte det å være mens jeg ladet. Etter å ha ladet opp til ca 60% har nå SOH blitt 0%, men alle andre data er like. Jeg krysser fingrene for at BMS er så smart at den klarer å justere seg selv slik at jeg slipper å gå inn med Consult.

Edit2: Tidsforbruket mitt var ca 15 timer, men ca 9 av disse var kun opp og nedjekking av bil og ny  pakke. Med skikkelig bukk eller grav ville dette blitt tilnærmet null. Jeg brukte også mye tid på å få den nye pakken korrekt plassert. Med skikkelig utstyr tipper jeg at jobben hadde tatt 1-2 timer... 

Edit3: Estimert ladetid har iallefall gått "spinnvill". På den gamle pakken var estimert ladetid ca 15% lavere. Allerede nå har den brukt MER tid enn estimert,  og den er fortsatt ikke på 80%. Tidligere blinket tredje ladelampe på ca 70%, nå begynte den på ca 80%. LeafSpy melder fortsatt om kun 58,14 ahr og 0% SOH. 
#35
Leaf 2010-2017 / Hund i LEAF., hva gjør man med idiotene?
tirsdag 08. juli 2014, klokken 21:52
For tredje gang på litt over et år har jeg hatt ubehagelige opplevelser med "idioter" som tror min hund er på vei til å dø i bilen. Jeg trenger råd om hvordan jeg skal unngå situasjonene.

Senest idag ble jeg nesten slått ned av en forferdelig sint mann som mente jeg mishandlet hunden min fordi han trodde bikkja holdt på å dø mens jeg var inne på butikken og vinduene på bilen var lukket. (Og bikkja stod å bjeffet fordi den sinte mannen stod "for nær" bilen.). Det at det rant en "foss" vann under bilen fra AC anlegget, hovedlysene og radioen var på, full viftelyd og vinduene var kalde var åpenbart ingen klare hint til vedkommende sinte mann.

Jeg har gjort litt uvitenskapelige målinger, og har kommet til at ved å åpne alle vinduer på "halvt gap" vil temperaturen i bilen om sommeren raskt stige til over 35 grader i solsteiken. Og AC anlegget på 18 grader klarer som regel å holde temperaturen på rundt 20 grader. Så selv om jeg bare er ute borte i 10-15 minutter vil det fort bli ubehagelig for bikkja hvis vinduene er åpne.

I vinter opplevde jeg til og med at Politiet ringte fordi bikkja satt i bilen med varme på og bilen tilkoplet (vedkommende innringer tok ikke notis av at alle rutene var is og duggfrie på tross av at hun mente å ha observert bilen i "flere timer". Nå er riktignok 2 timer teknisk sett "flere timer", og jeg skjønner at bikkja kan kjede seg).

Jeg mener at det er langt bedre for bikkja å sitte inne i bilen med AC på full guffe, enn å sitte med vinduene åpen.

Er det jeg som er idiot og dyremishandler her, eller er det de sinte forbipasserende? Og hva bør jeg evt. gjøre? Skal jeg la bikkja få mer ubehag enn nødvendig i frykt for å bli slått ned å sinte menn? Eller bør jeg lage en lapp og legg i frontruten?

Edit: Og jeg er lite fysen på å ha vinduene så veldig åpne med bilen igang siden man da kan låse opp bilen og stikke av med bikkja, og i tillegg er bikkja mi dum som en stut. Så hvis han ser ei katte eller noe annet spennende tar han ikke fem øre for å løpe avgårde og ta livet av seg.  Så dermed kan jeg ikke ha vinduene så alt langt nede uten at han stikker av, eller at noen stikker av med ham. Da kan det fort bli veldig varmt.

#36
Ladeplasser og ladekabler / Fortum, en reprise av Ishavsveien?
onsdag 25. juni 2014, klokken 22:09
Fortum har vist at de ønsker å være en seriøs aktør på lademarkedet ved en solid utbygging, et betalingssystem som er pålitelig og en betalingsstruktur fremstår som logisk.

Etter å ha jevnlige samtaler med Fortum i nesten ett år begynner jeg å tvile.

Min US-Leaf får feil på ladingen med ujevne mellomrom etter hurtiglading på en bestemt produsents stasjoner på tross av at disse er levert av Nissan.  Jeg får aldri feil ved andre produsenter. Feilen gjør at onboard-laderen ikke vil ta strøm. Dermed kan man ikke lade fra vanlig stikkontakt uten at man får et Nissan verksted nullstiller feilkodene. Feilen kommer umiddelbart etter oppstart fra hurtiglading på disse stasjonene.

Jeg har meldt feilen til Fortum totalt 3 ganger.

Siste gangen ble jeg oppringt av en "høvding" som på høfligste måte forsøkte å fortelle meg at denne feilen var noe jeg måtte regne med, og at jeg ikke var alene om å oppleve disse problemene. Men det var ikke noe han ville gjøre med det. Jeg ba han om å følge det opp med en høyere høvding, men har ikke hørt noe siden ultimo mai.

Jeg reagerer på at Fortum er såpass arrogante at de ikke følger opp saken mot sin leverandør. Jeg forventer at en "dings" med Chademo kan lade min bil uansett. Det spiller for meg ingen rolle om det er en "dings" fra Nissan, BMW, Toyota, eller noen andre. Poenget er at den skal fungere uten at det skal gjøre min bil inmobil. Jeg driter lang vei i hvordan maskinen fungerer så lange den fungerer.

Er det greit at Fortum ignorerer feilene? Er det greit at Fortums ladestasjoner kun kan brukes på enkelte biler? Er det greit at Fortum ikke klarer å sette krav til leverandører? Er det greit at enkelte elbileiere med Chademo ikke kan stole på at alle Fortums ladere fungerer? Er det urimelig å forvente at Fortums ladere ikke ødelegger bilene?

Eller stiller jeg for høye krav?
#37
elbil.no og elbilforumets nettsider / Filter
fredag 16. mai 2014, klokken 00:02
Jeg er en av dem som synes Tesla er artig, men jeg synes det Tesla oversvømmer forumet. Jeg vil gjerne følge med på ting som skjer med Think, Reva osv osv, OG Tesla, men det er alt for mye Tesla. Jeg skulle ønske det var et "Tesla-filter". Jeg må innrømme at jeg driter lang vei i hvor mye glans en Tesla-eier i indre Bærum eller annet gokk har klart å gnikke ut, eller hva slags felger han har valgt.  Hvis jeg vil ha sosialporno kan jeg slå på TV3. '

Tesla ER viktig for elbilverden, men norske eiere har oversvømmet forumet med søppel. Derfor skulle jeg ønske det var mulig å lage et filter som tok ut alle Tesla-relaterte emner slik at slike som meg kan ha en mulighet til å orienter oss i elbilverden.

Jeg opplever forumet nå som at det på vei til å bli et høyterskeltilbud fordi 90% av innleggene handler om Tesla (og hvorav mesteparten handler om møl så som glans, og detailing).

Alt dette snakket om polish og felger gjør at jeg ikke klarer å følge med på det som skjer med alle de andre merkene, og det tekniske flyr meg hus forbi.

Jeg synes at elbilforums admin bør "bortvise" alt felg-pratet og svada-pratet om polish. Ingen av delene har med elbil å gjøre. Jeg synes egentlig ikke at bestillingsnummer har noe i et forum å gjøre heller. Det hører hjemme på et chatteforum eller til nød reddit, men IKKE her.
#38
Kjøp og salg av deler og utstyr / Nissan LEAF front
torsdag 15. mai 2014, klokken 20:04
Front selges. Se bilder.

Rusten som sees på bildene er kapp-støv som har rustet.

Bilen var ikke kollisjonsskadet så den er helt rett.

Står i Tønsberg og kan hentes etter avtale.

Pris: en kasse pils (eller noe annet).


#39
Jeg har en ekstra batteripakke til LEAF som nå står løs på henger.  Jeg skulle gjerne ha sjekket pakken for å se om den har skader. Hvis den er OK skulle jeg gjerne også ha sjekket min egen pakke, og enten byttet den ut hvis den løse pakken er bedre. Eller aller helst ha plukket ut de beste cellene fra begge og laget en "best of" pakke.

Siden jeg holder til i Vestfold, og Leaf har begrenset rekkevidde hadde det vært fint om det ble gjort på Østlandet et sted. Jeg kan levere både bil og pakke.

Pris blir vi sikkert enige om.

#40
På Nissans Facebookside spurte en fyr om DAB til LEAF. Nissans Komiske Ali svarte følgende:

Nissan Hei Ståle. Vi har inngått en avtale med en leverandør som kan levere DAB radio til alle Nissan modeller som ikke har DAB opprinnelig. Dette koster 1795 eks montering. For mer informasjon, bestilling eller lignende, anbefaler vi at du tar kontakt med din nærmeste Nissan forhandler. Du finner din nærmeste forhandler her: http://www.nissan.no/tools/find-it.html?cid=ps-128_14521 : Ha en fin dag! ^MH

Noen som vet hva dette er for noe? Er dette en "dings" som koples på radioen og fungerer sømløst med en softwareoppdatering? Eller er det en eller annen klønete løsning med en fjernkontroll ekstra man må stille inn fra?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA