Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - TorC

Sider: 1 2 [3] 4 5
31
Leaf 2010-2017 / Service på LEAF: hvorfor du bør bytte kupèfilter jevnlig...
« på: Onsdag 13. August 2014, klokken 20:31 »
Byttet idag filteret etter ca 15 000 km. Jeg har merket stygg lukt i bilen siste ukene, men trodde det var bikkja og generelt skrot. Etter å ha byttet filter skjønner jeg hvorfor det luktet, og hvor mye drit som havner i filteret.

Jeg er imidlertid ikke imponert over at en godkjent Nissan forhandler har mestret å montere filteret feil.

Som man kan tydelig se av bildene er det to tydelige felter som har vært sammenklemt og derfor ikke filtrert luften. Dette betyr jo at andre steder har latt luften gå inn i kupe uten filtrering.

Dette er bare nok en grunn til å ta servicen på bilen selv istedenfor å betale 500 spenn for filterskifte som antakeligvis er galt montert.

32
DRIFTSBATTERI / Utfordring: Rekkeviddeforlenger
« på: ſøndag 27. Juli 2014, klokken 21:24 »
Jeg synes Leafen av og til har litt for kort rekkevidde. Bare noen få kw/t hadde gjort bilen langt mer brukbar for meg.

Siden det nå begynner å bli en del Leafer uten garanti i Norge vil jeg anta at markedet begynner å bli stort nok til at man kan selge iallefall noen titalls enheter hvert år.

Jeg har en del Leaf batterimoduler liggende jeg gjerne skulle brukt til en slik rekkeviddeforlenger.

Jeg skulle gjerne hatt en "dings" som kunne koples på f.eks 12 Leaf-moduler (altså ca 6 kwt) som jeg kunne slå på de gangene jeg visste jeg trenger litt ekstra rekkevidde. Og en "dings" som kan lade disse ekstra modulene på omtrent samme tid som det vil ta å treglade hele hovedpakken. (i praksis vil vel det bli rundt 500watt siden størrelsen er 1/4) Men selv dobbelt tid ville jo fungert.

Jeg tror at det kan være et marked for å lage en slik "dings" siden det er mange som har et slikt behov, og med litt smart design vil selve batterimodulene kunne tas ut ved behov for å spare vekt. I tillegg begynner det å bli mange som selger slike moduler, og da er jo det en fin måte å gjenbruke moduler på. Og er designet ekstra smart kan det jo medføre at man kan bytte ut de dårligste modulene i hovedpakken med nye, og bruke de gamle i et slikt system frem til de blir kasserbare.

Alt kan jo fikses, det er jo bare snakk om pris. Mitt ønske er at en slik "dings" ikke koster mer enn maksimalt 5000,- uten batterier og monteringsarbeid. Finnes det noen smartinger som ser forretningspotensialet?

Kanskje kan crowdfunding gjøre kjøre det mer gjennomførbart?

33
DRIFTSBATTERI / DIY: Batteribytte LEAF
« på: Lørdag 12. Juli 2014, klokken 18:21 »
Siden det med tid og stunder kommer til å være andre som vil komme til å måtte bytte pakker selv så lager jeg med dette en egen tråd om dette allerede nå...

Bytte pakke  er egentlig superenkelt, men her er noen av mine erfaringer så langt:


Bilen er veldig tung, så den bør jekkes opp i puljer. Den må veldig høyt opp for å få ut pakken. Siden pakken veier ca 300kg må man ha en tralle. Jeg bygde en liten en med 2"x4" lagt til nen firkant oppe hverandre, og kjøpte hjul til 20 kr stk på Biltema. Pakken bygger ca 26 cm, så det må altså være minst 26cm fra toppen av trallen. For å få trillet ut pakken måtte jeg ha 45 cm klaring, og da var det kun klaring på en mm. 

Plastikkdekslene under biler går raskt av med en 10mm pipe på en drill hvis bilen er heist opp høyt nok. Plastklipsene tas med et flatjern.

Hovedsikringen er selvforklarende, og må selvsagt taes før man tar kablene.

Datakabelen er bare vri og napp, mens strømkabelen krever at tre trinn. Først skyv på den blå tappen. Deretter dra den den svarte kappen litt ut, og trykk der det står 1. Deretter svarte kappen litt ut, og trykk inn der det står 2. IKKE bruk makt. Den blå tappen skal IKKE fjernes.

Totalt er det 10 bolter som holder pakken. Ifølge manualen skal de 4 i hjørnene være beregnet til å holde hele pakken.

Etter tips fra noen som har skrudd på LEAF valgte jeg å åpne pakken og bytte BMS over til min gamle. Dette var angivelig fordi bilen har en identitetsgodkjenning. Ifølge manualen må man uansett "nullstille" BMS med Consult for at den skal "lære" kapasiteten. Ifølge LEAF spy er Hx, SoH, og AHr identisk med den gamle pakken, så det stemmer nok at man må resette/nullstille BMS.

Edit: Den nye pakken, men gammel BMS var ifølge LeafSpy på SOC 30%. Alle andre data var like som den gamle dette fortsatte det å være mens jeg ladet. Etter å ha ladet opp til ca 60% har nå SOH blitt 0%, men alle andre data er like. Jeg krysser fingrene for at BMS er så smart at den klarer å justere seg selv slik at jeg slipper å gå inn med Consult.

Edit2: Tidsforbruket mitt var ca 15 timer, men ca 9 av disse var kun opp og nedjekking av bil og ny  pakke. Med skikkelig bukk eller grav ville dette blitt tilnærmet null. Jeg brukte også mye tid på å få den nye pakken korrekt plassert. Med skikkelig utstyr tipper jeg at jobben hadde tatt 1-2 timer... 

Edit3: Estimert ladetid har iallefall gått "spinnvill". På den gamle pakken var estimert ladetid ca 15% lavere. Allerede nå har den brukt MER tid enn estimert,  og den er fortsatt ikke på 80%. Tidligere blinket tredje ladelampe på ca 70%, nå begynte den på ca 80%. LeafSpy melder fortsatt om kun 58,14 ahr og 0% SOH. 

34
Leaf 2010-2017 / Hund i LEAF., hva gjør man med idiotene?
« på: Tirsdag 08. Juli 2014, klokken 21:52 »
For tredje gang på litt over et år har jeg hatt ubehagelige opplevelser med "idioter" som tror min hund er på vei til å dø i bilen. Jeg trenger råd om hvordan jeg skal unngå situasjonene.

Senest idag ble jeg nesten slått ned av en forferdelig sint mann som mente jeg mishandlet hunden min fordi han trodde bikkja holdt på å dø mens jeg var inne på butikken og vinduene på bilen var lukket. (Og bikkja stod å bjeffet fordi den sinte mannen stod "for nær" bilen.). Det at det rant en "foss" vann under bilen fra AC anlegget, hovedlysene og radioen var på, full viftelyd og vinduene var kalde var åpenbart ingen klare hint til vedkommende sinte mann.

Jeg har gjort litt uvitenskapelige målinger, og har kommet til at ved å åpne alle vinduer på "halvt gap" vil temperaturen i bilen om sommeren raskt stige til over 35 grader i solsteiken. Og AC anlegget på 18 grader klarer som regel å holde temperaturen på rundt 20 grader. Så selv om jeg bare er ute borte i 10-15 minutter vil det fort bli ubehagelig for bikkja hvis vinduene er åpne.

I vinter opplevde jeg til og med at Politiet ringte fordi bikkja satt i bilen med varme på og bilen tilkoplet (vedkommende innringer tok ikke notis av at alle rutene var is og duggfrie på tross av at hun mente å ha observert bilen i "flere timer". Nå er riktignok 2 timer teknisk sett "flere timer", og jeg skjønner at bikkja kan kjede seg).

Jeg mener at det er langt bedre for bikkja å sitte inne i bilen med AC på full guffe, enn å sitte med vinduene åpen.

Er det jeg som er idiot og dyremishandler her, eller er det de sinte forbipasserende? Og hva bør jeg evt. gjøre? Skal jeg la bikkja få mer ubehag enn nødvendig i frykt for å bli slått ned å sinte menn? Eller bør jeg lage en lapp og legg i frontruten?

Edit: Og jeg er lite fysen på å ha vinduene så veldig åpne med bilen igang siden man da kan låse opp bilen og stikke av med bikkja, og i tillegg er bikkja mi dum som en stut. Så hvis han ser ei katte eller noe annet spennende tar han ikke fem øre for å løpe avgårde og ta livet av seg.  Så dermed kan jeg ikke ha vinduene så alt langt nede uten at han stikker av, eller at noen stikker av med ham. Da kan det fort bli veldig varmt.


35
Ladeplasser og ladekabler / Fortum, en reprise av Ishavsveien?
« på: Onsdag 25. Juni 2014, klokken 22:09 »
Fortum har vist at de ønsker å være en seriøs aktør på lademarkedet ved en solid utbygging, et betalingssystem som er pålitelig og en betalingsstruktur fremstår som logisk.

Etter å ha jevnlige samtaler med Fortum i nesten ett år begynner jeg å tvile.

Min US-Leaf får feil på ladingen med ujevne mellomrom etter hurtiglading på en bestemt produsents stasjoner på tross av at disse er levert av Nissan.  Jeg får aldri feil ved andre produsenter. Feilen gjør at onboard-laderen ikke vil ta strøm. Dermed kan man ikke lade fra vanlig stikkontakt uten at man får et Nissan verksted nullstiller feilkodene. Feilen kommer umiddelbart etter oppstart fra hurtiglading på disse stasjonene.

Jeg har meldt feilen til Fortum totalt 3 ganger.

Siste gangen ble jeg oppringt av en "høvding" som på høfligste måte forsøkte å fortelle meg at denne feilen var noe jeg måtte regne med, og at jeg ikke var alene om å oppleve disse problemene. Men det var ikke noe han ville gjøre med det. Jeg ba han om å følge det opp med en høyere høvding, men har ikke hørt noe siden ultimo mai.

Jeg reagerer på at Fortum er såpass arrogante at de ikke følger opp saken mot sin leverandør. Jeg forventer at en "dings" med Chademo kan lade min bil uansett. Det spiller for meg ingen rolle om det er en "dings" fra Nissan, BMW, Toyota, eller noen andre. Poenget er at den skal fungere uten at det skal gjøre min bil inmobil. Jeg driter lang vei i hvordan maskinen fungerer så lange den fungerer.

Er det greit at Fortum ignorerer feilene? Er det greit at Fortums ladestasjoner kun kan brukes på enkelte biler? Er det greit at Fortum ikke klarer å sette krav til leverandører? Er det greit at enkelte elbileiere med Chademo ikke kan stole på at alle Fortums ladere fungerer? Er det urimelig å forvente at Fortums ladere ikke ødelegger bilene?

Eller stiller jeg for høye krav?

36
elbil.no og elbilforumets nettsider / Filter
« på: Fredag 16. Mai 2014, klokken 00:02 »
Jeg er en av dem som synes Tesla er artig, men jeg synes det Tesla oversvømmer forumet. Jeg vil gjerne følge med på ting som skjer med Think, Reva osv osv, OG Tesla, men det er alt for mye Tesla. Jeg skulle ønske det var et "Tesla-filter". Jeg må innrømme at jeg driter lang vei i hvor mye glans en Tesla-eier i indre Bærum eller annet gokk har klart å gnikke ut, eller hva slags felger han har valgt.  Hvis jeg vil ha sosialporno kan jeg slå på TV3. '

Tesla ER viktig for elbilverden, men norske eiere har oversvømmet forumet med søppel. Derfor skulle jeg ønske det var mulig å lage et filter som tok ut alle Tesla-relaterte emner slik at slike som meg kan ha en mulighet til å orienter oss i elbilverden.

Jeg opplever forumet nå som at det på vei til å bli et høyterskeltilbud fordi 90% av innleggene handler om Tesla (og hvorav mesteparten handler om møl så som glans, og detailing).

Alt dette snakket om polish og felger gjør at jeg ikke klarer å følge med på det som skjer med alle de andre merkene, og det tekniske flyr meg hus forbi.

Jeg synes at elbilforums admin bør "bortvise" alt felg-pratet og svada-pratet om polish. Ingen av delene har med elbil å gjøre. Jeg synes egentlig ikke at bestillingsnummer har noe i et forum å gjøre heller. Det hører hjemme på et chatteforum eller til nød reddit, men IKKE her.

37
Kjøp og salg av deler og utstyr / Nissan LEAF front
« på: Torsdag 15. Mai 2014, klokken 20:04 »
Front selges. Se bilder.

Rusten som sees på bildene er kapp-støv som har rustet.

Bilen var ikke kollisjonsskadet så den er helt rett.

Står i Tønsberg og kan hentes etter avtale.

Pris: en kasse pils (eller noe annet).



38
Jeg har en ekstra batteripakke til LEAF som nå står løs på henger.  Jeg skulle gjerne ha sjekket pakken for å se om den har skader. Hvis den er OK skulle jeg gjerne også ha sjekket min egen pakke, og enten byttet den ut hvis den løse pakken er bedre. Eller aller helst ha plukket ut de beste cellene fra begge og laget en "best of" pakke.

Siden jeg holder til i Vestfold, og Leaf har begrenset rekkevidde hadde det vært fint om det ble gjort på Østlandet et sted. Jeg kan levere både bil og pakke.

Pris blir vi sikkert enige om.


39
Elektriske utfordringer / "Orginal" ettermontering av DAB tilgjengelig fra Nissan?
« på: Onsdag 26. Mars 2014, klokken 19:14 »
På Nissans Facebookside spurte en fyr om DAB til LEAF. Nissans Komiske Ali svarte følgende:

Nissan Hei Ståle. Vi har inngått en avtale med en leverandør som kan levere DAB radio til alle Nissan modeller som ikke har DAB opprinnelig. Dette koster 1795 eks montering. For mer informasjon, bestilling eller lignende, anbefaler vi at du tar kontakt med din nærmeste Nissan forhandler. Du finner din nærmeste forhandler her: http://www.nissan.no/tools/find-it.html?cid=ps-128_14521 : Ha en fin dag! ^MH

Noen som vet hva dette er for noe? Er dette en "dings" som koples på radioen og fungerer sømløst med en softwareoppdatering? Eller er det en eller annen klønete løsning med en fjernkontroll ekstra man må stille inn fra?


40
Jeg har plukket ned en LEAF og har nå de fleste deler til salgs.

Karosseriet "mangler" høyre hjørne bak, samt midtstolpen på høyre side.  Front og venstre hjørne er intakte. Hele karosseriet selges for 3000,- eller bud.

Bilen var vannskadet, så mye av elektronikken er skadet. Enkelte deler er imidlertid vanntette, og selges med "pengene tilbake"-garanti.

Delene er fra en US-LEAF 2012.

Plastdelene er ikke skadet og er som nye.

Noen priseksempler:

en bakdør i sølv: 3000,-
A/C kompressor: 2500,-
PTC heater: 2500,-
Calipere rund baut(4stk) inkl klosser: 2000,-
Inverter: 2500,-
Motor inkl reduksjonsgear: 3000,-
Ladeluke i sølv m/lås og bøyler (men uten ladeportene) 1000,-
Panser 2000,-
Hovedlykter 1750,- per stk.
Blinklys/bakre lyktedel: 250,- per stk.
Baklykt: 1500,- per stk.
Frontfanger (Fascia/nose) med småskade (bilder kan sendes på oppfordring) 1500,-

Ved større kjøp innrømmes selvsagt en viss kvantumsrabatt. Skadet elektronikk selges meget billig hvis noen ønsker å se hvordan ting er satt sammen.

Delene er i Tønsberg/Sandefjord, men kan leveres på strekningen Sandefjord-Oslo etter avtale. Eller hentes, eller sendes.

Jeg har ALT av deler for å reparere en frontskade (utenom airbags. Jeg har airbaggene, men vil ikke selge disse siden jeg ikke vet tilstanden og dermed skal disse destrueres).

Ta kontakt hvis det er noe du ønsker pris på, eller har spørsmål! :-)

 

41
Ladeplasser og ladekabler / Parkerte elbiler som IKKE lader - tiltak
« på: ſøndag 02. Februar 2014, klokken 22:47 »
Jeg er klar over at dette temaet har vært tatt opp i mange tråder, og i mange sammenhenger.

Jeg synes nå det er på tide at noe gjøres for å frigjøre ladeplasser som brukes til regelrette private parkeringsplasser (eller VIP-plass som enkelte har kalt dem).

Jeg synes det virker som om færre og færre faktisk lader på de offentlige plassene, og jeg kan ikke fatte og begripe at det er bare er egoisme. Jeg tror at det er en mangel på kunnskap og forståelse, og manglende evne til å skjønne hva plassene ska brukes til. Jeg tror faktisk det er mange som ikke er klar over at det er lov å parkere gratis på alle kommunale plasser.

Hvilke tiltak kan iverksettes for å "spre ordet"?

Jeg synes elbilforbundet har en åpenbar rolle, og bør være mye flinkere til å opplyse medlemmer om hvilke regler som gjelder, og ikke minst informere om at ladeplasser bør være til lading. Det er mange som faktisk trenger lading, og slik det er i Oslo nå kan man aldri regne med å få lade med mindre man leter lenge. Det å måtte bruke en halvtime ekstra for å finne en ladeplass er kjedelig når det er massevis av ledige kommunale plasser uten lademulighet.

Kunne noen laget en "flyer" på samme måte som "fossilgjøken"? Bare med en annen tekst?

42
Interessant lesning for de som er redde for garantien på importbilen sin: Dom i HR.

http://lovdata.no/dokument/HRSIV/avgjorelse/hr-2013-2576-a


At det er Samsung dette gjaldt var ikke overraskende, for det er et møkkaselskap når det kommer til reklamasjoner og garantisaker.

43
Ladeplasser og ladekabler / Betaling per kwt?
« på: Mandag 13. Januar 2014, klokken 15:00 »
Er det noen som vet om det finnes noe system som tillater betaling for et bestemt antall kwt, eller hvor man faktureres for antall kwt?

Det jeg ser for meg er noe tilsvarende man har på dusjer i båthavner hvor man hiver inn mynt og får et visst antall minutter med vann.

Teknisk sett er det jo en ganske enkel sak, men noe helt annet er om det faktisk finnes et slikt apparat.

Noen som vet om noe?

44
Elektriske utfordringer / Kabelgjennomføring fra motorrom til kupè tips&triks
« på: ſøndag 05. Januar 2014, klokken 18:57 »
I forbindelse med at jeg holder på å installere varmeseter og dieselvarmer har jeg hatt behov for å få kabler gjennom "torpedoveggen". Jeg har vært lite fysen på ta frem bor, og har hatt lite lyst til å skjære hull i den eksisterende gummiforingen som holder de andre kablene rett under rattet. Jeg trengte derfor å finne et hull som allerede var der.

Denne posten kan kanskje være nyttig for de som har behov for kabling fra motorrom til kupè, og jeg antar at akkurat dette ikke bare gjelder US-Leaf:

For å komme til må man ta ut hanskerom. Dette er særdeles enkelt: napp ut dekselet der hvor skotuppene normalt stanger i hanskerommet. Denne er ikke skrudd, bare klips. Det er 6 skruer i underkant av hanskerommet, 3 inne, og 2 i overkant. Da er det bare å ta tak i underkant og "røske" det hele løst. Ta av ledningen til hanskeromsbelysningen.

Da skal man kunne se det som il bildet "hanskerom borte".

Løsne de to skruene som holder dekktrykksmottaker (dette gjelder vel bare US-leaf) og jekk den av.

Man skal da kunne brette isolasjonsmattene vekk for å avdekke et lite sort deksel. Matten er ferdig kuttet og klar til kabling! :-) Den lille sorte proppen kan man enten skjære et hull i for å tre kabelen, eller gjøre som meg: løsne proppen med en skrutrekker slik at man kan miste den bak teppet.

Jeg har tredd 3 kabler som man kan se av samme bildet som tidligere nevt. Blå, brun og rød.

Kabelene dukker opp i bakkant av støtdemperen, så det er litt trangt å fiske dem opp. Men lager man en liten "krok" av en annen kabel er det ikke noe problem.

Bildet "motorrom" viser hvor kablene kommer ut (følg de tre kablene i brun, rød og blå).




45
Elektriske utfordringer / Bytte ut 12v driftsbatteri. Bly til lithium?
« på: Onsdag 01. Januar 2014, klokken 20:29 »
Som de fleste andre Leaf-eiere skulle jeg gjerne hatt "litt" bedre rekkevidde. Ideelt sett mye lengre...

Alle enhver watt teller. Jeg kom så over denne posten på USA forumet:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=11999

Der har man valgt å bytte ut bly-batteriet med et lettere og fysisk mindre litihium batteri.

Hva om: man kan bytte til et fysisk litt større lithium batteri, som kan levere driftsstrøm uten å ta fra fremdriftsbatteriet?

Såvidt jeg har forstått lades driftsbatteriet når bilen lader. Når man kjører, og batteriet kommer under 12,1v (?)  hentes det strøm fra fremdriftsbatteriet.  Altså bruker man indirekte strøm fra fremdriftsbatteriet til alt fra lys, setevarmere, stereanlegg osv. Og det må jo også være et visst tap ved å kjøre ned strømmen fra de ca 400v i fremdriftsbatteriet til de ca 12v driftsbatteriet skal ha.

Det høyeste jeg har hatt på skjermen "other" i engergimenyen er 500w, men bare i kort tid. Normalt ligger jeg langt under halvparten. Så et batteri som klarer å holde 500watt bør jo være mer enn nok for normal bruk?

Når så alle watt teller:
Hva med å bytte ut blybatteriet med et større lithium batteri. Installere et rellee som kutter "lade"strømmen når bilen ikke lades fra nettet, og som også kan åpne seg hvis driftsbatteriet har for lav spenning.

Er dette helt fjernt eller en god idè?

Sider: 1 2 [3] 4 5