Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sense

#31
Model S 2013 - 2022 / Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
søndag 12. januar 2020, klokken 13:02
Jepp, lurer på om det står "Tangen" på skiltet ved avkjøringen.
Ganske nøyaktig 80 km frem og tilbake.

(208 wh/km var bra tippet, Joachim. Farten var nok noe over 120 km/t ved enkelte forbikjøringer, så sannheten er nok litt nærmere 208 wh/km.)
#32
Nei, for all del. Be my guest! Jeg synes reglene fortsatt er litt tullete, så lenge det begrenser fjernlys kun vi selv skal bruke.
Men jeg vet at EU-kontroll skal kontrollere både riktig styrke og lysbilde på både nærlys og fjernlys.
Så da har du nok vært heldig med en litt slurvete eller "snill" kontrollør.

For min så synes jeg det er unødig risiko å få mangellapp og måtte plukke av en LEDbar til kanskje 13000 inkl montering, når man kan få lovlige lys som er gode nok.

Ang. høyde på lysene, så merker du kanskje ikke stor forskjell om du setter LED-baren under eller over skiltet, men du merker nok forskjell om du plasserer de på taket, kontra under skiltet.

Legg en lommelykt på stuegulvet med lyset på, så ser du hvor lite den lyser noen meter utpå gulvet. Løft den opp 10 cm og lys mot samme sted. Da merker du betydelig forbedring og forstår prinsippet om at lys trenger en viss vinkel for å reflektere godt på en flate.
#33
Vil tro matrix-lys vil være en krevende kalibreringsjobb, for ikke å snakke om prisen. Vil tro det kan være vanskelig å få det godkjent også.
En utfordring som gjør at ekstralys på model S ikke er optimalt, er at plasseringen kun er hensiktsmessig under skiltet, ved luftinntaket. (Se bildet av "Bjørn" bil.
Hadde man kunnet plassere ekstralyset høyt, slik som på kufangeren på en pick-up o.l., ville effekten av samme ekstralys øke dramatisk, for du får en bedre vinkel lyset kan reflektere på.

Derfor må lyset være svært kraftig og riktig justert, for å kunne kompensere noe for denne ulempen.

Likevel er det kjempeforskjell med og uten LED-bar, og jeg kommer aldri til å vente på at Tesla utvikler skikkelige fjernlys.
#34
Sitat fra: Bjørn på fredag 10. januar 2020, klokken 12:04
Såh, jeg slo på stortromma og bestilte en 20" Rigid E-serie Pro. Denne rakker`n lyser nesten vannvittige 35000lm og 1.5km.

Vel, konklusjonen min er vel: Kjøp ledbar, jo mere jo bedre..!  :laugh: :+1:

Fantastisk lys, utvilsomt! Men så sterke lys er neppe godkjent som fjernlys i Norge/EU.  Så, selv om den kalles "E-serien", så er den ikke E-merket (godkjent) .Det betyr at du får mangellapp når bilen skal inn på EU-kontroll, eller om du blir stoppet i en teknisk kontroll. Er du skikkelig uheldig og havner i en ulykke, så kan du i verste tilfelle bli erstatniningsansvarlig, om lysene påvirket utfallet av ulykken.

Derfor valgte jeg det sterkeste lyset med lengst rekkevidde som er godkjent;
Lazer Linear 18 Elite. Rigid`s SR20 Driving er også i samme lovlige kategori.
#35
Model S 2013 - 2022 / Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
onsdag 08. januar 2020, klokken 22:29
Her kommer forbrukstall for Raven Long Range 100d på "vintertest" motorvei. Siden temperaturen ikke ble lavere enn 5 ͦ C i dag, med bare og tørre veier, bør testen kanskje heller kategoriseres som "høsttest".

90 km/t testrunde gav]161 wh/km

Variabler:
Utetemp:5 ͦ C
HVAC: 19 ͦ C uten AC. Vifte på 1. Ingen sete- eller rattvarme.
Føre: Bart og tørt
Tak: Ingen takstativ eller boks montert under test
Vind: 1-2 ms (som neppe påvirker noe av betydning, siden testrunden kjører både mot og med vinden)
Dekk: Viking Contact 7 piggfrie
Dekktrykk: 45 psi (justert rett før test)
Felger : PH Turbin
Batteri: Varmet opp til full arbeidstemp.
Bilens vekt inkl. fører og bagasje: Ca 2300 kg

120 km/t testrunde gav forbruk på 214 wh/km.
Variabler:
Utetemp:6 ͦ C
HVAC: 19 ͦ C uten AC. Vifte på 1. Ingen sete- eller rattvarme.
Føre: Bart og tørt
Tak: Ingen takstativ eller boks montert under test
Vind: 0-1 ms (som neppe påvirker noe av betydning, siden testrunden kjører både mot og med vinden)
Dekk: Viking Contact 7 piggfrie
Dekktrykk: 45 psi (justert rett før test)
Felger : PH Turbin
Batteri: Varmet opp til full kjøretemp
Bilens vekt inkl. fører og bagasje: Ca 2300 kg

Testene er gjort mellom Eidsvoll Verk og Kolomoen (Tangen) i Innlandet (som Hedmark heter nå.), samme sted som forrige test i august.

Vil gjerne høre hva dere andre Raven eller ikke Raven-bilister, får på samme testrunde.
#36
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har jeg feil på batterivarmingen?
tirsdag 07. januar 2020, klokken 20:56
Opplevde noe merkelig i dag.
Forvarmet bilen som vanlig. Siden temperaturen stod på 4 røde grader, forsvant de gule batteri-strekene fort, og jeg fikk full regen. Kort tid før jeg ankom mitt møtested, fikk jeg tilbake 4 gule streker, enda jeg hadde kjørt 15 min. uten gule streker, og dessuten i slak oppoverbakke.

Hvordan kan det skje? Kan batteriet virkelig bli kaldere under kjøring i oppoverbakke uten temperaturendring i atmosfæren?
#37
Sitat fra: kamuflars86 på lørdag 04. januar 2020, klokken 12:42
Ønsker å installere led bar på min s100d , men er redd for spesielt 1) at det påvirker garantien og 2) konterproduktivt mtp sikkerhet da distansen mellom relative labre nærlys og sterke fjernlys blir for lang,  slik at i situasjoner hvor en dimmer fjernlysene er det en lang strekke hvor en er nødt å bruke nærlys (i møte med motgående biler og andre trafikanter).. opplevde å kjøre på rein i en slik situasjon for 10 år siden ( da med tre stykk 1000metre installert på corollaen)

Jeg har brukt Lazer Linear 18 Elite led bar på både forrige model s jeg hadde og nåværende. Det er blant de sterkeste led barene som er godkjent i Norge. Det er klart stor forskjell med 12150 lumen ned til 2000 lumen, hvis det er nærlys-styrken. Men jeg opplever ikke det som noe problem å se nok når man dimmer ned. Men jeg gleder meg alltid litt til å skru på "dagslyset" igjen når bilen har passert.

Jeg har ennå ikke hatt noe problem med service, men nå har jeg fått profesjonelle til å montere CanM8 Styrestrømgiver, slik at det ikke skulle påvirke noe på bilen. Om det skulle bli et tema, så har jeg papirene i orden.

Det er jo ikke vår feil at bilen ikke har tilstrekkelige lys.
#38
Model S 2013 - 2022 / Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
lørdag 04. januar 2020, klokken 13:20
Forbruk gjennom flere sesonger er verdiløst for meg, siden det er for mange variabler som er udefinert. Temp. både i og utenfor kupè, dekk, felger, fart, føreforhold, vind, hastighet, temp. på batteri og topografi, må defineres om testen skal være sammenlignbar for andre.

Jeg kommer til å ta kjøre først en runde med 90 km/t og deretter 120 km/t med ferdig oppvarmet batteri og kupè. 
Resten av forutsetningene kommer neste uke.

Samme test i sommer gav 146 wh/km ved 90 km/t og 193 wh/km ved 120 km/t.
#39
Model S 2013 - 2022 / Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
lørdag 04. januar 2020, klokken 01:05
Har et arbeidsoppdrag på Hamar neste uke. Jeg kan prøve å få til en test med 100d long range neste uke, der jeg testet forbruk under 90 km/t og 120 km/t i sommer. Snakker naturligvis om den kjente strekningen fra Nebbenes mot Espa, Kolomoen og tilbake.

Vil dere ha med eller uten takstativ og takboks?
Noen som tør gjette forbruket?

#40
Model S 2013 - 2022 / Sv: Takboks
søndag 22. desember 2019, klokken 22:02
Mulig jeg har en litt eldre versjon Packline FX SUV. Min fremgangsmåte er ikke ulikt, men ganske enkel.
Etter å ha montert takstativene, setter jeg boksen løst oppå, litt langt framme.
Så åpner jeg bakluka, men regulerer den til å åpnes ca. 30 cm lavere en max.
(Det gir likevel god adkomst til bagasjerommet.)
Så drar jeg takboksen tilbake, slik at den har en klaring på et par cm fra bagasjeromsluka. Pass på at du gir plass til nøkkelen til takboksen også. Så sentrerer jeg takboksen, så den står midt på takstativet og fester den i takstativet. (Er den ikke sentrert, så kan takboksen dra litt i bilen ved mye vind og høy fart.)

#41
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gratis LTE-oppgradering
onsdag 11. desember 2019, klokken 15:05
For meg som kjører nesten bare på Østlandet, bruker også "live traffic" daglig, for å velge den veien som tar kortest tid hjem eller til jobb.
#42
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gratis LTE-oppgradering
onsdag 11. desember 2019, klokken 08:28
Jeg vil helt klart velge å betale, så lenge det blir på det prisnivået. Noe av greia med Tesla er jo nettopp high tech. Når jeg skal selge bilen en dag, vil jeg tro det er vanskelig å oppnå god bruktpris, om halvparten av egenskapene ikke vises.

Det er vel ikke umulig at en 3. parts nett-leverandør også kan komme på banen og tilby tjenestene til en billigere penge.
#43
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gratis LTE-oppgradering
tirsdag 10. desember 2019, klokken 16:40
Hva koster endringen fra 3G til 4G?
Personlig synes jeg ikke dette er området hvor Tesla-ledelsen har virket mest urimelig. Det er utenfor deres kontroll at 3G forsvinner, men de kunne jo møte kunden på halveien og utføre endringen til kostpris.

Jeg leste et sted at prisen for 4G med "live trafikk visualisering", karaoke, spotify osv, vil i USA koste 10 dollar + skatt i mnd. Om du. velger å ikke å abonnere, får du uansett kartnavigasjonen uten trafikkoppdatering.

Er det noen som allerede betaler for dette i norge nå? Hva har Tesla satt prisen til her?
#44
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gratis LTE-oppgradering
søndag 08. desember 2019, klokken 21:43
Jeg har aldri hatt noen internettoppkobling som ikke Tesla har stått for.
Vår 2019 mod, skulle vel kun har gratis nett i 1 år, hvis jeg husker rett.

Så hvilke leverandører kan stå for nettbaserte tjenester i bilen etter at Tesla trekker pluggen? Vil dette måtte gå gjennom Tesla godkjenning på noe vis, eller kan det være frittstående leverandører? Hva slags prisnivå ligger det på årlig eller månedlig?

Jeg har en svart Huawei ruter med mobilt bredbånd fra Telenor, som jeg bruker når jeg jobber utenfor kontoret. Er det tilstrekkelig at den kobles til bilens nettverk?
#45
Model S 2013 - 2022 / Sv: S60 2014 med 7 seter til 369k
fredag 06. desember 2019, klokken 23:13
Sitat fra: julenissen2k på fredag 06. desember 2019, klokken 10:36
Jeg snakket med bruktbilavdelingen nå nettopp, og de vil frakte bilen til Drammen. Han antok at bilen ville bli levert ut før jul, men at de hadde utfordringer med å generere fakturaer som følge av nytt fakturasystem.

:laugh: Den fikk jeg høre for 5 mnd siden, når jeg ventet på ny bil.
Det burde være mulig å kjøpe noen bedre unnskyldninger på postordre, om ikke annet.
Tesla kan få lease denne unnskyldningen fra meg:

"Kjære Julenissen2K. Siden du åpenbart har garantert transport i form av reinsdyr til jul, så kan vi dessverre ikke prioritere slike priviligerte som deg. Årsaken er som følger:
- Vi instruerer alle våre kunderådgivere til å prioritere at alle kundene signerer en kontrakt aller først. Deretter flyttes kunden inn i den hyggelige køen sammen titusener forventningsfulle kunder med serviceklager, folk som ikke kommer fram på telefonen, folk som ikke får besvart sine mail, og alle andre som renner ned dørene her, og igrunn er en pest og en plage for bedrifter som oss, som bare ønsker å tjene penger.
Derfor vil jeg anbefale at du putter pengene til bilen i en konvolutt, slipper den inn i brevsprekken hos oss i administrasjonen, gjerne med 10% tips. Så legger vi navnet ditt i kurven, der vi trekker en heldig vinner hver måned. Vinneren får bilen sin levert til avtalt tid. Eller Teslatid, må vite....
Lykke til med Rudolf !"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA