Både Kris Rifa og Bjørn Nyland virker imponert over forbruket til E-tron GT i sine youtube-videoer.
Det må skyldes forventningene om et enda høyere forbruk tatt i betrakning de store hjulene.
For jeg derimot var ikke like imponert over forbruket i de lave hastighetene.
Kris Rifa`s motorveitest viste et forbruk på 205 wh/km med snittfart på bare 92 km/t. (10,5 gr. C med lett regn på en liten del av turen.)
Bjørn Nyland`s test forsøk forbrukte 173 wh/km med snittfart på kun 89 km/t. (tørt og bart føre og 14,5 grader C.)
Jeg er helt enig at forbruket er pent, med tanke på bilens sportslige karakter.
Men likevel et godt stykke unna det lave forbruket Tesla model 3 og model S Raven kan prestere under samme forhold.
Min 2019 Model S Raven klarte nylig et forbruk på 164 wh/km med snittfart på 111 km/t med temp. på 18 gr. C fra A til B og tilbake til A. Model 3 er er enda mer økonomisk. (Da Bjørn Nyland testet model S Raven fikk han et forbruk på 144 wh/km i 90 km/t, men under varmere forhold og uten regn)
På dette grunnlag kan jeg ikke forstå at E-tron GT skal være noen Tesla killer akkurat, ned både høyere forbruk, kortere rekkevidde og dårligere ladenettverk enn Tesla. (De viktiste faktorene for en elbilist)
Audien har trolig flere flotte fordeler, som kjøreglede, kvalitetsopplevelse, nydelig lys, og flott design. Men hvordan kan de selge bilen til den prisen når det viktigste er dårligere enn hos den billigere konkurrenten?
Det må skyldes forventningene om et enda høyere forbruk tatt i betrakning de store hjulene.
For jeg derimot var ikke like imponert over forbruket i de lave hastighetene.
Kris Rifa`s motorveitest viste et forbruk på 205 wh/km med snittfart på bare 92 km/t. (10,5 gr. C med lett regn på en liten del av turen.)
Bjørn Nyland`s test forsøk forbrukte 173 wh/km med snittfart på kun 89 km/t. (tørt og bart føre og 14,5 grader C.)
Jeg er helt enig at forbruket er pent, med tanke på bilens sportslige karakter.
Men likevel et godt stykke unna det lave forbruket Tesla model 3 og model S Raven kan prestere under samme forhold.
Min 2019 Model S Raven klarte nylig et forbruk på 164 wh/km med snittfart på 111 km/t med temp. på 18 gr. C fra A til B og tilbake til A. Model 3 er er enda mer økonomisk. (Da Bjørn Nyland testet model S Raven fikk han et forbruk på 144 wh/km i 90 km/t, men under varmere forhold og uten regn)
På dette grunnlag kan jeg ikke forstå at E-tron GT skal være noen Tesla killer akkurat, ned både høyere forbruk, kortere rekkevidde og dårligere ladenettverk enn Tesla. (De viktiste faktorene for en elbilist)
Audien har trolig flere flotte fordeler, som kjøreglede, kvalitetsopplevelse, nydelig lys, og flott design. Men hvordan kan de selge bilen til den prisen når det viktigste er dårligere enn hos den billigere konkurrenten?