Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Sense

#1
Både Kris Rifa og Bjørn Nyland virker imponert over forbruket til E-tron GT i sine youtube-videoer.
Det må skyldes forventningene om et enda høyere forbruk tatt i betrakning de store hjulene.
For jeg derimot var ikke like imponert over forbruket i de lave hastighetene.

Kris Rifa`s motorveitest viste et forbruk på 205 wh/km med snittfart på bare 92 km/t. (10,5 gr. C med lett regn på en liten del av turen.)
Bjørn Nyland`s test forsøk forbrukte 173 wh/km med snittfart på kun 89 km/t. (tørt og bart føre og 14,5 grader C.)

Jeg er helt enig at forbruket er pent, med tanke på bilens sportslige karakter.
Men likevel et godt stykke unna det lave forbruket Tesla model 3 og model S Raven kan prestere under samme forhold.
Min 2019 Model S Raven klarte nylig et forbruk på 164 wh/km med snittfart på 111 km/t med temp. på 18 gr. C fra A til B og tilbake til A. Model 3 er er enda mer økonomisk. (Da Bjørn Nyland testet model S Raven fikk han et forbruk på 144 wh/km i 90 km/t, men under varmere forhold og uten regn)

På dette grunnlag kan jeg ikke forstå at E-tron GT skal være noen Tesla killer akkurat, ned både høyere forbruk, kortere rekkevidde og dårligere ladenettverk enn Tesla. (De viktiste faktorene for en elbilist)

Audien har trolig flere flotte fordeler, som kjøreglede, kvalitetsopplevelse, nydelig lys, og flott design. Men hvordan kan de selge bilen til den prisen når det viktigste er dårligere enn hos den billigere konkurrenten?
#2
Brukererfaring Ladeutstyr / Trenger råd om ladeboks på hytta
tirsdag 18. mai 2021, klokken 21:49
Hei.
Trenger gode råd om valg av ladestasjon på hytta, som leies ut nå og da.
Det må være integrert jordfeilbryter type B.
Ladehastigheten trenger ikke være større enn 16A 1-fas, da oppholdet på hytta er av lengre art.
Finnes det ladestasjoner spm kan fjernavlese strømforbruket på ladingen gjennom app og wifi kobling til laderen?
(Det er uaktuelt med noe abonnement eller 4G for denne funksjonen.)

Bør jeg velge fastmontert ladekabel type 2, eller er det mer fleksibelt om bileierne har med egen kabel og event. adaptere?

Har kikket på ladestasjonen "Ratio Smart", "Wallbox Pulsar Plus" og "Easee Home", men vet ikke om strømmålerne kan fjernavleses over nettet? 

Er det noen merker av ladestasjoner som ikke holder kvalitetsmål?

(Ladestasjonen skal stå inne i en uisolert garasje)

Takker for råd og tips.
#3
La inn ladestopp på Sundebru fra bilen lørdag ettermiddag 25.juli. Da kommer det opp feil på ladestedet Sundebru. Noen som vet om det gjelder alle superladerne, eller kun enkelte punkter. Og om problemet er langvarig eller jobbes med omgående.

Planlegger å lade der i morgen. Da er det greit å planlegge alternativer, hvis nedetiden fortsatt gjelder før avreise.
#4
Virker som Tesla har klart å innføre One-pedal-driving med full stopp, uten bruk av friksjon-bremser. Imponerende!

I beskrivelsen står det at regenerering benyttes i funksjonen og at rekkevidde øker. Antar at friksjonsbremsene overtar når bilen står stille.

Med andre ord, noe helt annet enn Leaf sin kombo-løsning der du taper rekkevidde med funksjonen på.
#5
Model S 2013 - 2022 / Nedetid på Tesla-appen?
tirsdag 12. november 2019, klokken 09:33
Hadde problemer med å komme inn på Tesla-appen i dag (tirsdag. Jeg kommer inn nå kl. 0930, men da har jeg forsøkt gjentatte ganger siden kl. 0650.   
Er det kun hos meg, eller er det et server-problem som oppstår når mange skal inn samtidig?

(Litt upraktisk at det kommer akkurat når vinteren er i gang. Det er jo da man har mest nytte av å forvarme via appen.)
#6
Model S 2013 - 2022 / Montering av LED BAR
torsdag 19. september 2019, klokken 20:34
Mørketiden er i anløp og siden jeg åpenbart ikke er av typen som kan gjøre natt til dag, har jeg bestilt en LEDBAR fra Lazer med 12150 lumen og 975 kastemeter, inkl. relesett superseal og braketter for ekstra godt fjernlys.
Montøren mente jeg også trengte styrestrømadapter for oppkobling. På min gamle 2014 model S fikk jeg montert samme lampe, men da gikk det fint uten styrestrømadapter.
Har dere noen erfaringer med montering av slike ekstralys på de siste års modeller, med eller uten styrestrømadapter?
https://www.ekstralys.no/lazer-linear-18-elite-kraftig-slank-led-fjernlys-bjelke
https://www.bilkomponenter.no/products/adapter-for-styrestrom-til-ekstralysledbar-tms
#7
Model S 2013 - 2022 / Gratis superlading for S og X
fredag 16. august 2019, klokken 21:55
Synes det er litt rart at ingen har kommentert artikkelen fra 3. aug på Tek.no om at Tesla gjeninnfører gratis superlading for nye bestillinger av S og X (Raven-versjonen). Hensikten skal være å styrke salget av modellene. Ifølge artikkelen bekreftes endringen av den norske kommunikasjonssjefen i Tesla Even S. Roland.
https://www.tek.no/artikler/tesla-inkluderer-igjen-gratis-superlading-for-model-s-og-x/470810

Når jeg leter litt på Tesla sin norske nettside, så finner jeg ingenting om dette nevnt. Er ikke det rart? Skulle tro Tesla ønsket mest mulig oppmerksomhet rundt dette, hvis de ønsket økt salg av modellene.
Men flere amerikanske nettsider bekrefter også nyheten, og nettsiden "Insideevs.com" bemerker også at gratis superlading gjelder "worldwide".

https://insideevs.com/news/363260/free-unlimited-supercharging-tesla-model-s-x/

Til dere som har mottatt en S eller X i august: Har dere fått bilen levert med gratis superlading?
#8
Lading av Tesla / Superladeren på Kastrup forduftet?
fredag 24. mai 2019, klokken 20:40
Planlegger en tur til København.
På Tesla sin oversikt over deres ladenettverk har superladeren på Kastrup blitt eliminert. På Kastrup står det nå kun oppført et servicesenter nå.
Noen som vet om dette stemmer eller kun en bug?
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Hva er du mest fornøyd med?
torsdag 16. august 2018, klokken 21:05
Vi finner alltid en grunn for å dele det vi måtte mislike med den nye Leafen. Jeg innrømmer delaktighet i hylekoret når noe ikke er perfekt.
I rettferdighetens navn, bør det også nevnes det vi liker godt med bilen. Det er mange grunner til at vi ikke ønsker å selge bilen, rapidgate og diverse annen omtale til tross.

Dette er jeg er mest fornøyd med på vår Tekna:
1. Oppleves solid og komfortabel med god støyisolasjon, også på ujevn vei.
2. Mye bil for pengene, selv uten propilot.
3. Lettkjørt ved parkering og køkjøring (e-pedal eller acc).
4. God plass til store barn eller voksne i baksetet, samt god bagasjeplass.
5. Bra utvendig design, godt hjulpet av 2-tonefargene.   
6. Forventet høy driftsikkerhet og annenhåndsverdi.


Hva er du mest fornøyd med?
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Unødvendige pling og plong!
onsdag 08. august 2018, klokken 11:12
Er det noen mulighet for å få kvelt plingelyden bilen lager når man åpner førerdøren? Selv etter man har slått av "tenningen", lyder denne, ganske så unødvendig, som om føreren trenger å gjøres oppmerksom på at vedkommende er på vei ut av bilen. Hvis man ikke har dette klart for seg, burde man aldri satt seg inn bak rattet i utgangspunktet, er min mening.

Er ikke så glad i den chimrende plonglyden bilen lager når den rygger heller. Det vekker opp halve nabolaget hos oss, hvis folk ligger med soveromsvinduer åpne på varme sommerkvelder. Men denne plongen er kanskje påkrevd etter EU-direktiver.

Er det noen mulighet for å få stengt av plingen og plongen? Finner intet om dette under innstillinger.....
#11
De fleste vet sikkert at Statens Vegvesen er i ferd med å gå tom for skilter med EK-numre. Neste bokstavtegn blir EV.
Noen som har observert nye biler med EV skilter i trafikken, eller som har fått EV-skilter på sin nye Leaf?
#12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Felger - alternativer
mandag 21. mai 2018, klokken 15:13
Trenger hjelp til valg av felger til vinteren. Enig med Nissan at originalfelgene på 17" egner seg godt. Ikke er de for bling og ikke er de for kjedelige. Men vi er ikke like enig i prisen på 22500 kr.

Forsøker å finne alternativer som er beregnet for vinterbruk, men sliter.
Har dere kommet over noen alternativer dere liker?
#13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Batterienes levetid
onsdag 21. mars 2018, klokken 16:08
Det er en kjent sak at nye Leaf ikke har et reguleringssystem som sikret ideell batteri-temperatur.
Det er også kjent at lithium ion-batterier bør unngå for høy eller for lav temperatur for at batterienes levetid ikke skal bli forringet.

I en youtube video jeg kom over kom det derfor som en overraskelse på meg de restriksjonene Nissan setter for bruk av bilen for å opprettholde levetiden på batteriene.

I brukermanualen EV-20 står det følgende:
- Unngå å utsett bilen for omgivelser med ekstreme temperaturer over lengre tid.
- Unngå å utsett bilen for kaldere en -25 grader celsius for mer enn 7 dager. (Bilen er altså ikke beregnet for Finnmark eller Røros.)
- La batteriene avkjøle seg før du lader. (Du kan altså ikke sette i ladekabelen så fort du har parkert, som en vanlig elbil. Du må vente til batteriene er avkjølt først, så kan du gå tilbake til bilen og sette i ladekabelen.)
- Parker bilen i avkjølte områder og utenfor direkte sollys eller andre varmekilder. (Alle Leafer må altså ha en avkjølt garasje.)
- Unngå å utsett bilen for vedvarende områder med høy temperaturer eller kjøre bilen på lengre motorveistrekninger med flere hurtigladinger. Bruk kun normal-lading, og mimimer bruken av semihurtig- og hurtiglading. (Bilen er altså ikke beregnet for noen langtur, uten at du setter av ekstra tid til å lade bilen på sakte-lading.)
- Kjør mest moderat og bruk ECO-funksjonen i stor grad.

Kilde : Kilde: Professor John D. Kelly
Youtube : https://www.youtube.com/watch?v=WlxBOJrEKAo

Disse instruksene opplever jeg som ganske inngripende restriksjoner, og var ikke noe jeg ble gjort oppmerksom på når jeg bestilte bilen.
Hva tenker dere?


#14
Lading av Tesla / Betaling av 22 kw på Strømmen Storsenter
tirsdag 05. august 2014, klokken 21:53
Mulig dette er gammelt nytt for noen. Men jeg ladet på Strømmen Storsenter i kveld. Der har de 4-5 ladepunkter i den nye garasjen, hvorav èn er 22 kw. Der skal Fortum nå ha 1 kr. pr. minutt.
De andre ladepunktene ser fortsatt ut til å være gratis.

Igrunn synes jeg det er greit å betale for god strøm, for det betyr at den står ledig oftere til den som virkelig trenger strømmen, og er villig til å betale for den.

#15
e-Golf / Vekt E-Golf kontra Tesla Model S
onsdag 11. juni 2014, klokken 23:41
Kan det stemme at en kompakt E-Golf blir så mye som 1960 kg?
Det er kun 200 kg mindre enn en stor Tesla Model S.

Alle vet at batterier veier mye, men siden Golfen har såpass mye mindre ytre volum enn TMS, så forstår jeg ikke hvordan man kan forklare så stor forskjell i rekkevidde mellom de to bilene.
Da burde Golfen vært overlegen rekkevidde med så mye batterier og så lite karrosseri.
#16
e-Golf / E-Golf i media
tirsdag 20. mai 2014, klokken 15:29
I dag skriver VG at de sammen med NAF har testet elbiler. Det er 2 elbiler som får terningkast 6; nemlig E-Golf og Tesla Model S.
E-up får terningkast 5, Nissan Leaf får det samme.
"Det beste bilkjøpet i denne klassen", skriver VG om E-Golf.

Ikke værst fra en fabrikant som har kort erfaring med elbiler.
#17
Ladeplasser og ladekabler / Lading hos Tesla i Drammen
lørdag 03. mai 2014, klokken 22:39
Er det noen som vet om det finnes en superlader på utsiden av lokalene til Tesla i Drammen, som kan brukes en søndag kveld når lokalene er stengt?
#18
Lading av Tesla / Lading ved Gøteborg
lørdag 26. april 2014, klokken 00:31
Er det noen som har ladet i nærheten av Gøteborg. Forsøker å lete på Uppladdning.nu, men finner bare 16A.

Fra oss er det ca 340 km til Gøteborg. I motorveiefart 115-120 km/t, (i Sverige 130 km/t, så tror jeg rekkeviddeangsten ville krypet seg innpå.

Noen som har prøvd?

#19
Ladeplasser og ladekabler / Ladestasjoner utsatt for tyveri
onsdag 09. april 2014, klokken 00:32
Ladestasjonene som står ved festningen i Oslo gir mange elbilister strøm, men de burde også gitt dem noe mer. Nemlig grunn til uro.

Jeg var tidlig ute for et møte i nærheten, og ventet i bilen. Mens jeg stod der i ca 40 min, observerte jeg 9-10 forskjellige individer som kikket inn i bilene for å se om det befant seg noe av verdi der.
Åpenbart er dette et sted for Oslo underverden, også på dagtid.

Har også en bekjent som parkerte på samme sted og fikk knertet vindu sitt og frastjålet DVD-spillere fra baksetet.

Oppfordringen til deg som elbilist er : Må du stå der, rydd bilen klinisk for verdisaker.
Oppfordring til politiet : Sett opp kameraer og la patruljene dra innom oftere. På de 40 minuttene jeg stod der, kom det ikke en eneste uniformert politibil forbi. Det er for dårlig i et så belastet området.

#20
Model S 2013 - 2022 / Fortums ladestasjoner
mandag 31. mars 2014, klokken 17:23
På instruksjonen til Type 2 ladestasjonene til Fortum står det at man skal sette kabelen i bilen først, deretter i stolpen.

Tesla sier man skal montere kabelen i stolpen først, deretter bilen.

Hvem skal man følge ?
Har opplevd at flere ladestolper ikke fungerer når man ankommer (ikke Fortums), og nå lurer jeg på om forvirringen her er årsaken.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA