Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Sense

Sider: [1] 2 3 ... 52
1
Model S / Sv: Skiftende rekkeviddeestimat
« på: Onsdag 11. Mars 2020, klokken 22:46 »
Lurer litt på hvordan du tenker at det kan relateres til topic i denne tråden? Bare lest overskriften muligens?

Var bare ment som en paralell til temaet "rekkeviddeestimat" og hva feilen på estimatet skyldes. Har nok vært langt mer utenfor topic før.... :laugh:

2
Model S / Sv: Skiftende rekkeviddeestimat
« på: Onsdag 11. Mars 2020, klokken 20:31 »
"A Better Route Planner" treffer ganske bra på gjenværende prosent ved ankomst i mine tester. Men den bommer på forbruket!
En test jeg gjorde på vei opp til hytta med min Raven 100D, endte med et forbruk på 183 wh/km og "inspirert" kjørestil, men noe kø.
Men forbruket i appen forespeilet et forbruk på 217 wh/km, et avvik på 34.

Hvordan kan et så stort avvik forekomme når gjenværende prosent rekkevidde treffer med feilmargin på kun -1%? At det er en stigning på 850 høydemeter skal vel ikke ha noe å si, for det er vel medregnet. Ei heller at turen startet med kaldt batteri, for da burde jo forkjellen blitt enda større. For appen spør ikke om temp. på batteriet, så jeg formoder appen beregner optimal temp. på batteriet.

3
Har ingen erfaring med Allianz, annet enn at det må være et stort firma, siden det i mange år sponset et Formel 1 team.

Men jeg har litt erfaring fra et annet firma som selger bilforsikring utover garantitiden og sånn sett driver med det samme.
Firmaet heter Carprotect

Jeg kjøpte en nesten ny bruktimportert VW Golf til min kone. Bilen hadde kun 2 års garanti fra fabrikk, så jeg kjøpte en forsikring fra Carprotect, som skulle dekke ytterligere 3 år for å dekke feil og mangler.

Når dobbelt-clutchen røk etter 4 år, kostet affæren ca. 20 000 kr, der merkeforhandler og Carprotect kranglet om hvem som skulle betale. Det endte med at de delte på utgiftene. Poenget er at jeg slapp å betale, så prisen på 5000 kr. for forsikringen var verdt pengene.

Hvis Allianz skal ha 27000 kr. for 5 år, og du likevel kan risikere å bli sittende med svarte-Per, fordi de har funnet et smutthull for å unngå dekning, så synes jeg ikke det er verdt pengene.
Det begynner å bli flere andre verksteder som også kan fikse Teslaer til en billigere pris enn Tesla selv. Det kan være et godt alternativ.



4
Model S / Sv: Forbedringer på Model S siste 3 år
« på: Mandag 17. Februar 2020, klokken 17:22 »
...
Ellers vil jeg gjerne ta fram de nye luftfjærene som en forbedring jeg har merket.
...
Hvordan vil du beskrive Raven-fjæringen. Myk eller fast?
Jeg begynner å bli lei luftfjæringene i min 2017 S75D. Føles som en gokart..

De føles mer solide. Oppleves mykere og langt mer komfortable enn de gamle. Samtidig så krenger ikke bilen mer ved aktiv kjørestil. Men de skal jo være adaptive og tilpasse seg fasthet etter kjørestilen. Det er kanskje grunnen til at disse passer bilen langt bedre. På min gamle model S følte jeg bilen var ok i fart, men unødig hard og stump på småveier med hull.
Vibrasjoner fra hjulopphenget er også redusert betraktelig med de nye luftfjærene.

5
Model S / Sv: Forbedringer på Model S siste 3 år
« på: Mandag 17. Februar 2020, klokken 10:31 »
Jeg har longe range fra august 2019, gått 17000 km allerede og har følgende å bemerke:

1. Tesla har ikke gjort underverker på spylerfronten for model S. Trykket er kanskje økt noe, men det er fortsatt vanskelig å innstille dysene slik at du slipper en møkkete trekant nede på høyre side som ikke blir rengjort. På min er dysene på høyre side innstilt lavere enn venstre. Det er sikkert lurt, selv om det ikke hjelper på trekanten, for på venstre siden går noe av spylervæsken over taket i lav fart. Så trykket virker å være innstilt på middels fart.
2. Kuldesjokk forekommer ikke på min bil, men jeg merker heller ikke noe varme fra fotbrønnen.
3. Etter 6-7 mnd bruk ser jeg ingen slitasje på setene så langt. Det positive er at de virker ikke så kalde som ekte skinn vinterstid.
4. Har ikke hatt noe problemer så langt. Selv isbelegg på bilen har ikke stoppet dørhåndtakene fra å poppe ut.

Ellers vil jeg gjerne ta fram de nye luftfjærene som en forbedring jeg har merket. Økt akselerasjon, redusert forbruk med følgelig lenger rekkevidde, er heller ikke å forakte.
Jeg kjørte denne helgen opp til hytta på fjellet 900 moh, og ned igjen under skikkelig snø og regnvær, 520 km totalt, uten å lade og uten økonomikjøring. Det var uten å fullade før avreise hjemmefra. Og likevel hadde jeg 75 km rekkevidde igjen ved hjemkomst. Snittforbruk på 178 tur/retur !
Atferdsendring: Jeg har sluttet å sjekke rekkevidden til daglig.....

6
Model S / Sv: Hvordan får jeg ut grus av felgene?
« på: ſøndag 19. Januar 2020, klokken 17:42 »
Ja, tenkte på det samme. 
Eller hva med silicon som man bruker oppe i hjulbuene og nede ved lista for å unngå at snø og is til å fester seg der? Kan det samme brukes på felgene?

7
Model S / Sv: Sammenligning 2012 vs 2020
« på: ſøndag 19. Januar 2020, klokken 17:35 »
Jeg synes det er rart at vinterpakken er forsvunnet på Raven. Tenker da på oppvarming av utvendige speil og oppvarming av vindusspylerfunksjonen. Det har ikke all verdens betydning, men det er merkelig at de ikke engang finnes som tilvalg, for oss som bor i et land med lang vinter.
Tror alt forsvant på båten, sammen med premium lydanlegg og diverse annet, da Tesla bestemte seg for å forenkle produksjonen og spare penger.

8
Model S / Sv: Noen som har erfaringer med LED bar ? Utfordringer?
« på: ſøndag 12. Januar 2020, klokken 15:43 »
Yalla-produkter fra Kina er akkurat det en fagmann frarådet meg fra å anskaffe. Mulig det på papiret viser høyere lumen og lyslengde, men virkeligheten er ofte en annen. Dårlig optikk, garanti og kvalitet er en gjenganger fra det verdenshjørne.

9
Model S / Sv: Noen som har erfaringer med LED bar ? Utfordringer?
« på: ſøndag 12. Januar 2020, klokken 13:33 »
Ja, det stemmer nok. Det kom en liberalisering i 2018.
Men det er noe som gjør at de kraftigste lampene ikke blir godkjent. Jeg ønsket meg en Lazer T28 EVO, men denne var ikke i nærheten av å bli godkjent og E-merket.

Hva annet kan det være enn styrken, som gjør at den ikke blir godkjent?


10
Model S / Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« på: ſøndag 12. Januar 2020, klokken 13:02 »
Jepp, lurer på om det står "Tangen" på skiltet ved avkjøringen.
Ganske nøyaktig 80 km frem og tilbake.

(208 wh/km var bra tippet, Joachim. Farten var nok noe over 120 km/t ved enkelte forbikjøringer, så sannheten er nok litt nærmere 208 wh/km.)

11
Model S / Sv: Noen som har erfaringer med LED bar ? Utfordringer?
« på: Lørdag 11. Januar 2020, klokken 16:46 »
Nei, for all del. Be my guest! Jeg synes reglene fortsatt er litt tullete, så lenge det begrenser fjernlys kun vi selv skal bruke.
Men jeg vet at EU-kontroll skal kontrollere både riktig styrke og lysbilde på både nærlys og fjernlys.
Så da har du nok vært heldig med en litt slurvete eller "snill" kontrollør.

For min så synes jeg det er unødig risiko å få mangellapp og måtte plukke av en LEDbar til kanskje 13000 inkl montering, når man kan få lovlige lys som er gode nok.

Ang. høyde på lysene, så merker du kanskje ikke stor forskjell om du setter LED-baren under eller over skiltet, men du merker nok forskjell om du plasserer de på taket, kontra under skiltet.

Legg en lommelykt på stuegulvet med lyset på, så ser du hvor lite den lyser noen meter utpå gulvet. Løft den opp 10 cm og lys mot samme sted. Da merker du betydelig forbedring og forstår prinsippet om at lys trenger en viss vinkel for å reflektere godt på en flate.

12
Model S / Sv: Noen som har erfaringer med LED bar ? Utfordringer?
« på: Fredag 10. Januar 2020, klokken 23:37 »
Vil tro matrix-lys vil være en krevende kalibreringsjobb, for ikke å snakke om prisen. Vil tro det kan være vanskelig å få det godkjent også.
En utfordring som gjør at ekstralys på model S ikke er optimalt, er at plasseringen kun er hensiktsmessig under skiltet, ved luftinntaket. (Se bildet av "Bjørn" bil.
Hadde man kunnet plassere ekstralyset høyt, slik som på kufangeren på en pick-up o.l., ville effekten av samme ekstralys øke dramatisk, for du får en bedre vinkel lyset kan reflektere på.

Derfor må lyset være svært kraftig og riktig justert, for å kunne kompensere noe for denne ulempen.

Likevel er det kjempeforskjell med og uten LED-bar, og jeg kommer aldri til å vente på at Tesla utvikler skikkelige fjernlys.

13
Model S / Sv: Noen som har erfaringer med LED bar ? Utfordringer?
« på: Fredag 10. Januar 2020, klokken 17:30 »
Såh, jeg slo på stortromma og bestilte en 20" Rigid E-serie Pro. Denne rakker`n lyser nesten vannvittige 35000lm og 1.5km.

Vel, konklusjonen min er vel: Kjøp ledbar, jo mere jo bedre..!  :laugh: :+1:

Fantastisk lys, utvilsomt! Men så sterke lys er neppe godkjent som fjernlys i Norge/EU.  Så, selv om den kalles "E-serien", så er den ikke E-merket (godkjent) .Det betyr at du får mangellapp når bilen skal inn på EU-kontroll, eller om du blir stoppet i en teknisk kontroll. Er du skikkelig uheldig og havner i en ulykke, så kan du i verste tilfelle bli erstatniningsansvarlig, om lysene påvirket utfallet av ulykken.

Derfor valgte jeg det sterkeste lyset med lengst rekkevidde som er godkjent;
Lazer Linear 18 Elite. Rigid`s SR20 Driving er også i samme lovlige kategori.

14
Model S / Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« på: Onsdag 08. Januar 2020, klokken 22:29 »
Her kommer forbrukstall for Raven Long Range 100d på "vintertest" motorvei. Siden temperaturen ikke ble lavere enn 5 ͦ C i dag, med bare og tørre veier, bør testen kanskje heller kategoriseres som "høsttest".

90 km/t testrunde gav]161 wh/km

Variabler:
Utetemp:5 ͦ C
HVAC: 19 ͦ C uten AC. Vifte på 1. Ingen sete- eller rattvarme.
Føre: Bart og tørt
Tak: Ingen takstativ eller boks montert under test
Vind: 1-2 ms (som neppe påvirker noe av betydning, siden testrunden kjører både mot og med vinden)
Dekk: Viking Contact 7 piggfrie
Dekktrykk: 45 psi (justert rett før test)
Felger : PH Turbin
Batteri: Varmet opp til full arbeidstemp.
Bilens vekt inkl. fører og bagasje: Ca 2300 kg

120 km/t testrunde gav forbruk på 214 wh/km.
Variabler:
Utetemp:6 ͦ C
HVAC: 19 ͦ C uten AC. Vifte på 1. Ingen sete- eller rattvarme.
Føre: Bart og tørt
Tak: Ingen takstativ eller boks montert under test
Vind: 0-1 ms (som neppe påvirker noe av betydning, siden testrunden kjører både mot og med vinden)
Dekk: Viking Contact 7 piggfrie
Dekktrykk: 45 psi (justert rett før test)
Felger : PH Turbin
Batteri: Varmet opp til full kjøretemp
Bilens vekt inkl. fører og bagasje: Ca 2300 kg
 
Testene er gjort mellom Eidsvoll Verk og Kolomoen (Tangen) i Innlandet (som Hedmark heter nå.), samme sted som forrige test i august.

Vil gjerne høre hva dere andre Raven eller ikke Raven-bilister, får på samme testrunde.

15
Model S / Sv: Har jeg feil på batterivarmingen?
« på: Tirsdag 07. Januar 2020, klokken 20:56 »
Opplevde noe merkelig i dag.
Forvarmet bilen som vanlig. Siden temperaturen stod på 4 røde grader, forsvant de gule batteri-strekene fort, og jeg fikk full regen. Kort tid før jeg ankom mitt møtested, fikk jeg tilbake 4 gule streker, enda jeg hadde kjørt 15 min. uten gule streker, og dessuten i slak oppoverbakke.
 
Hvordan kan det skje? Kan batteriet virkelig bli kaldere under kjøring i oppoverbakke uten temperaturendring i atmosfæren?

Sider: [1] 2 3 ... 52