Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - samotholt

#451
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla model S AWD?
fredag 19. september 2014, klokken 19:27
The car will have a dual motor all-wheel drive feature, which points to "a superior driving experience for owners," but will add about $1,200 to the price, Goldman said. Hentet fra http://www.marketwatch.com/story/goldman-tesla-model-x-prototype-likely-at-detroit-show-2014-09-19
#452
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla model S AWD?
torsdag 18. september 2014, klokken 23:05
Enig. Vi hadde kjøpt Model S AWD for ett år siden om det hadde eksistert. Nå venter vi i stedet på Model X.
#453
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla model S AWD?
torsdag 18. september 2014, klokken 22:52
At de har problemer å få ut SW v. 6.0 er ikke det samme som at Model S AWD blir "utsatt". Understellet må jo uansett på plass for å kunne starte produksjon av Model X. I mitt hode blir det jo rart å ikke tilby det som en ekstra (altså for ekstra penger) også i Model S.
#454
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla model S AWD?
torsdag 18. september 2014, klokken 22:04
Sitat fra: eclipse på torsdag 18. september 2014, klokken 21:51
Det er helt klart at TMS ikke kommer med 4WD på flere år hvis det i det hele tatt kommer til å sje, ihvertfall går det lenge etter TMX har kommet på markedet. Tesla vil jo ikke ødelegge for TMX salget ved å lansere en TMS med 4WD som attpåtil kan ta med seg skibox og ski, noe TMX sliter med pga håpløse Hollywood gadget dører. De vil nok selge så mangen TMX som overhode mulig før de gjør 4WD til en opsjon i TMS.


Redd for bruktbilprisen på bilen din? Elon har sagt at Model S kommer med AWD, kanskje rundt tida for Model X. (http://green.autoblog.com/2014/02/04/elon-musk-tesla-model-s-updates-awd-version-model-x/)
#455
Model X 2014 - 2022 / Sv: Løst og fast - rykter -synsing
torsdag 18. september 2014, klokken 21:00
Sitat fra: sigurdi på onsdag 17. september 2014, klokken 23:43
P85 sliter mer dekk, mykere gummi for å få nok grep til eksta effekt og moment.

Er det virkelig slik at mykere dekk slites fortere? Min erfaring er at piggfridekk varer vesentlig lengre enn sommerdekk. Begge deler kjøres stort sett på hovedsaklig bar asfalt.
#456
Model X 2014 - 2022 / Sv: Løst og fast - rykter -synsing
fredag 12. september 2014, klokken 21:23
Sitat fra: Lokführer på fredag 12. september 2014, klokken 19:13
Jeg skal synse litt:
Jeg tror model x kommer til å bli levert med enten 85kWh batteri eller et større batteri på 110KWh (eller enda mer)
0-100 under 4 sek på performance.

Ok, og hvordan blir da prisene? Det er jo antydet "et lite ensifret antall %" høyere pris på Model X enn sammenliknbar Model S (110 KWh finnes jo ikke).

Når det er sagt så er det vel ikke noen stor bombe om det også kommer større batteripakker på Model S omtrent samtidig. Tesla sier jo selv at ytelsene går opp med litt i underkant av 10% årlig, så 100 KWh bør ihvertfall være mulig.
#457
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
mandag 08. september 2014, klokken 01:08
Sitat
Interessant nok var en jeg kjenner med en CityStromer på besøk hos Tesla i Drammen, og det stod raskt 4 teknikere/salgspersoner fra Tesla rundt bilen hans og spurte hvordan den fungerte og om detaljer. Deres (altså, Tesla-folkenes) dom var at det var egentlig mye av det samme som i en Tesla, så hvis du ikke tror meg får du lytte til det de ansatte hos Tesla sier.

Iflg. logikken er jo praktisk talt helium det samme som hydrogen. Helium er akkurat som hydrogen bare med ett elektron ekstra (ett elektron finnes jo også i hydrogen).

Dette kan selvsagt også videreføres til biler. Bare atomer hele bunten. Alle biler er dermed egentlig like.
#458
Model S 2013 - 2022 / Sv: Spørsmål til Elon
lørdag 23. august 2014, klokken 22:01
Du kan spørre om hvor godt/mye dørene på Model X vil bli testet i norsk vintervær og om det evt. vil bli mulig å bestille andre dører. Har en følelse av at de kan bli et irritasjonsmoment - spesielt for de som kun skal ha fem seter.

I samme slengen kan du spørre om når vi får se endelig versjon av Model X.
#459
Model X 2014 - 2022 / Sv: Endelig noe nytt om Model-X
fredag 20. juni 2014, klokken 01:56
Sitat
Ja, det er naturlig å tro, men bare poengterte at dette ikke har kommet som noe klart "løfte" som jeg har fått med meg. Og som jeg var inne på, selv om det er den samme fysiske motoren, så behøver den ikke "ta ut" like mye effekt som de gjør i TMS.  Men klart, alt er  mulig - bare tiden vil vise :)

Ja, du har et poeng, vi vet ingenting sikkert. Men nå er det slik at om du hiver på to slike motorer på Model X så får man ikke dobbel effekt - da det er batteriet som bestemmer denne (så lenge motoren ikke overbelastes). Effekten er ganske enkelt beregnet slik:

Effekt = Strøm x spenning

Ergo kan man skjønne at motoren kan være så kraftig den vil, men det er batteriet som leverer både strøm og spenning. Det spiller ingen rolle om det fordeles på en/to/mange motorer. (Forutsetter her at motoren ikke er flaskehalsen, noe den neppe er).
#460
Model X 2014 - 2022 / Sv: Endelig noe nytt om Model-X
fredag 20. juni 2014, klokken 01:27
Det er vel naturlig å tro at samme motor blir brukt da det er "gjenbruk". Man slipper å lage en ny motor. Vil tro at det er et poeng å bruke like deler i bilene da det er enkleste og gjerne også det billigste.
#461
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla Gen III/3/ (Blue star)
torsdag 07. mars 2013, klokken 01:35
Jeg tipper når Model S og X tar av og selger masse kommer det fort avgifter, men problemet blir jo hvordan man skal innføre avgifter på elbiler når man ønsker disse (helt til inntektene på avgifter blir borte).

Tror nok det er helt i grenseland av hva man kan forvente å kjøpe elbil uten avgifter i 2017-18, men det kan jo fort bli slik at avgiftene blir vinklet litt annerledes enn engangsavgift. F.eks. på kjøring. Staten er rimelig kreativ når det kommer til avgifter og det er vel rimelig å tro at når "alle kjører elbil" så skal fortsatt inntektene være der. Betaling pr. km. kjørt (via GPS)?
#462
Firehjulstrekk for snødekte norge  :)   ,men det kommer nok ikke som flere har vært inne på  :'(

Det som kommer er sikkert SC + servicesentre + prøvekjøring rundt omkring i Norge.
#463
Model X 2014 - 2022 / Sv: Decisions decisions
søndag 24. februar 2013, klokken 22:53
Har både S og X reservasjon. Har også tenkt i de baner at jeg kan kjøre S ett år for så å selge om "nødvendig". Vi ønsker uansett en bil til og 40 tusen spart i avgifter er ikke å forakte.

Uansett vil Model X være mest aktuelt foreløpig da den har firehjulstrekk, men jeg håper i det lengste på at dette blir mulig å få også på S (selv om jeg tviler da det nok ikke blir særlig populært blant de som allerede har kjøpt).

Om Model S ikke får firehjulstrekk blir det nok A8 og Model X for oss (selv om jeg gremmes over å kjøre diesel). Ellers kan det fort bli Model S og X....
#464
Ser at en del mener det er sutring å klage på avgiftene. Jeg mener at avgifter bør være logiske. Hvis jeg har en bil med 300 hk som 0,1liter pr. mil så er det totalt ulogisk å måtte betale mer i "miljøavgift" enn en bil som har 140 hk og bruker 1 liter pr. mil.

Jeg skjønner også at staten må ha inntekter, men det må være noe logikk. De fleste ønsker vel en mest mulig miljøvennlig bilpark? Da bør avgiftene avspeile dette.
#465
Er ikke poenget med el-biler å bli kvitt dieseldunsten (og NOx)? :P

Skal man absolutt ha en ekstra fossildrevet varmer så bruk gass (eller til nød bensin).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA