Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - samotholt

#16
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
lørdag 20. juli 2019, klokken 00:57
 :+1:

Kjøp det du føler er riktig for ditt formål  :)

(Vær bare klar over at 30 mil på vinter nok ikke er så "bankers" som noen av e-tron fantastene vil ha det til).

Lykke til  :) :)
#17
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
fredag 19. juli 2019, klokken 01:26
Sitat fra: PF på torsdag 18. juli 2019, klokken 21:53
Sitat fra: erikho på torsdag 18. juli 2019, klokken 17:53
Hei, jeg vurderer aa kjoepe en e-tron, men kjoerer mye paa motorvei. Noen som vet ca hva consumption el. rekkevidde er hvis man setter cruisekontrollen paa 100km/t sommerstid?
du kommer lett 30 mil uten noe problem, så må du spørre deg selv, hvor ofte kjører du så langt?

For min del så er det sjeldent jeg kjører over femten mil og dermed funker e-tron super gull. Ett komfortmonster med veldig bra kraftoverskudd. Ja jeg vet at tesla går bedre osv, men de ponniene i Audan holder i massevis til daglig bruk og er noe helt annet en de 240 dieselpurkene i xc70n jeg også har.
Som ble feriebilen. De som mener at det går an å kjøre elbil med campingvogn bak er mer elbil interesserte en meg.
Har regnet på det, fra Oslo til Kr.sand hadde vi måtte lade engang for å komme ned. Det hadde vært helt innafor da vi uansett stoppet ved ionity Larvik for lunsj, men ved ankomst campingplass, måtte noen ha dratt ut for å lade (få campingplasser med elbillading) i stedet for å rigge seg til med familien og et par øl. Så ble å lide seg gjennom ferien i 2015 modell xc70.
Gleder meg litt til å komme hjem å kjøre Audi igjen.
Trenger du 30 mil så trenger du 30 mil. Spiller vel ingen rolle hvor ofte. Folk har forskjellige behov. Ditt er tydligvis 15 mil.

Testet nettopp e-tron (med 21" felger, 265 dekk) og havnet på 30 mil rekkevidde. 13 grader, litt regn ca. 25% av turen og dermed noe mer motstand i veibanen. Kjørte ca. 70% av turen i efficiency mode og vekslet så litt mellom de andre. Stort sett individual. 3 akselerasjoner ellers meget pen kjøring i 60-90 km/t. Havnet på 56 km/t i snitt og et temmelig høyt forbruk på 270 Wh/km.

Bilen er komfortabel, stille, med god byggekvalitet (så langt som vår gamle A8) og ikke minst veldig konservativ! Her ble det ikke kjøp grunnet for kort rekkevidde, for dårlige lademuligheter (knyttes også mot kort rekkevidde), konservativ (prøv softwaren til f.eks. Tesla) og dessverre ytelser. Treg og tung.

Skuffet  :( :o :-[
#18
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterhjul 18" vs 19"
torsdag 18. juli 2019, klokken 00:01
Vær klar over at mindre felger (i diameter) fort vil gi følelsen av mindre kontakt med underlaget (pga. mer dekk/luft i mellom bil og vei). Dette kan føre til at man ikke helt vet om bilen slipper. Ikke spesielt gunstig på vinterføre.

Nå vil både lufttrykk og type dekk spille inn - så det er selvsagt ingen fasit på hva som vil være best. I tillegg vil smalere dekk fortere grave seg gjennom løs snø/sørpe, og på den måten kunne veie opp for ovenfornevnte ulempe.
#19
Model 3 / Sv: Har jeg blitt lurt?
onsdag 17. juli 2019, klokken 00:22
1. Ja
2. Ja, eller ihvertfall temmelig nært (EPA er 310 miles, dvs. nesten 500 km).
#20
Model S 2013 - 2022 / Sv: Midtkonsoll?
mandag 15. juli 2019, klokken 23:05
Sitat fra: Muffinman på søndag 14. juli 2019, klokken 08:46
Sitat fra: samotholt på lørdag 13. juli 2019, klokken 22:26
Hehe, da har vi vel svaret på om du bør kjøpe konsoll eller ikke.

Er du et rothode så kjøp, klarer du å holde bilen ryddig så er det beste uten  8)
Det er nok ikke så enkelt. Det finnes omtrent ikke lagringsplass i TMS, så har man noen fergekort, lommebok, nøkler, en usb-kabel til å lade mobilen, en bit til låsemutteren på felgene, solbriller, ei penn, obd-adapter, kanskje et brett med allergimedisin osv må man nødvendigvis lagre det løst i tomrommet om man ikke har midtkonsoll. Da vil jeg nesten si at man er et rotehode om man har det liggende å slenge der nede, foran å skaffe seg en skuffe og en midtkonsoll og organisere det skikkelig.

Fullstendig enig i det du skriver. Alt koker ned til "behov".

Vi putter det som kan puttes i bagasjerom. I midtkonsollen blir det mobil og kanskje fob'en. På lengre turer kan det bli en stor flaske med vann og termos der (de holder hverandre på plass). Før lå disse bak førersetet, men det er jo litt trasig da de fort ruller litt.
#21
Model S 2013 - 2022 / Sv: Midtkonsoll?
lørdag 13. juli 2019, klokken 22:26
Hehe, da har vi vel svaret på om du bør kjøpe konsoll eller ikke.

Er du et rothode så kjøp, klarer du å holde bilen ryddig så er det beste uten  8)
#22
Model S 2013 - 2022 / Sv: Midtkonsoll?
lørdag 13. juli 2019, klokken 19:19
Det føles merkelig uten midtkonsoll i starten, men om du prøver det så kan det hende at du faktisk vil like det.

Vi har ihvertfall sansen for løsningen uten konsoll.
#23
Er vel greit å påpeke at I-Pace slår M3 Performance. Jeg har dog problemer med å forstå hvordan dette går an, tatt i betraktning tidligere tester, der I-Pace gjorde det rimelig dårlig (er det 18" mot 20"?).

Testen gjenspeiler dog forbruktet jeg hadde på e-tron ved min test, som er ... eh altfor høyt.

Lista vil nok dog se litt annerledes ut med M3 LR RWD/AWD og ikke minst S100D...
#24
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
fredag 12. juli 2019, klokken 01:11
Ladet nå nettopp til 90% og bilen sier 37,8 mil. Det meste jeg har observert er 38 mil, så her har ikke rekkevidden gått ned. Bila har gått 70' km. Rundt 10 ladinger til 100% og 15 ladinger på superlader, men de fleste av disse ladingene er rimelig korte.

Skal sjekke superlader i løpet av en uke eller to - kommer tilbake med resultatet.
#25
Luftfjæring var koblet mot tech-pakken på 2015 85D.
#26
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
tirsdag 09. juli 2019, klokken 23:00
Jeg ladet for rundt en mnd. siden og hadde da 70 kW ved ca. 50% (men startet da ladingen ved 50%). Trodde vel egentlig jeg skulle få noe mer, men lader såpass sjeldent på superlader at jeg ikke helt har oversikt over hvor fort effekten daler.
#27
Model 3 / Sv: Erfaring med model 3 etter 3 mnd...
torsdag 20. juni 2019, klokken 22:41
Jeg tror at man her må skille mellom tradisjonelle bilprodusenter som er meget konservative og Tesla. Sistnevnte har  vel mer et IT-/elektronikkprodukt som tilfeldigvis også har hjul. Man kan jo f.eks. se på hvordan prisutviklingen på nye modeller i mobilmarkedet er...
#28
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S Standard Range utlevering !
torsdag 20. juni 2019, klokken 22:29
Hm, da har faktisk denne (sannsynligvis) noe bedre rekkevidde enn S85D...
#29
Model 3 / Sv: Lading med vanlig stikkontakt og lang skjøteledning
lørdag 15. juni 2019, klokken 20:05
5A gir ca. 1,1 kW. Kjøp en skikkelig skjøteledning (gir mindre varmgang) med godt tversnitt som er beregnet for mer effekt (enn 1,1 kW). Så lenge kontakten er skikkelig får du ingen problemer. Sørg dog for ikke å kveile skjøteledningen da det vil gi varmgang.
#30
Levanger er ikke klar, men er ryddet (med bokser og uttak klart). Så det er nok fort gjort når det først starter med sluttgjøring.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA