Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - samotholt

#1
Polestar 2 / Sv: Erfaringer med Polestar?
fredag 11. mars 2022, klokken 18:57
Ting verdt å tenke på:

  • Serviceapparat
  • Lys
  • Kvalitet og opplevd kvalitet
  • Støynivå
  • Dørhåndtak
  • Rekkevidde og lading
  • Bagasjerom og generell plass
  • Hengerfesteløsning?
  • Vil du ha rammeløse vinduer?
Sikkert mer også (f.eks. selvkjøring), men dette er ting hvor det er merkbare forskjeller.
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
tirsdag 08. juni 2021, klokken 23:27
Sitat fra: BMW850 på tirsdag 01. juni 2021, klokken 19:50
Sitat fra: samotholt på tirsdag 01. juni 2021, klokken 19:39
Sitat fra: Simen1 på mandag 31. mai 2021, klokken 16:59
Jeg skulle gjerne vært, men nå er jo facebook noe jeg boikotter så da så .. :(
Samme her. Unner for all del Tesla ris i denne saken, men å gå via FB er uaktuelt.

Bare av nysgjerrighet - hva er grunnen til at dere boikotter? Vet at dette kan være høyst personlig så det er selvfølgelig opp til dere om dere vil svare eller ikke😉
Jeg kunne sagt, sjekk selv, men vet at et slikt svar er lite tilfredstillende. For å gi en liten pekepinne og mulighet til å spesifikt søke selv så kommer under en pekepinne:

Big data - er hva det handler om - og hvordan man håndterer: personvern, sammenkobling av data (f.eks. hvilke venner  du har - hvem stemmer hva - og du da?), ulovlig salg av personlige data til tredjeparter (kan f.eks. være prognosefirma i forbindelse med valg) osv. Mao. ukritiske brukere av slike løsninger gir tilbyder så mye makt at de kan påvirke ting som valg og selvsagt mye annet.

Forøvrig bør ikke en diskusjon om FB havne her, folk får gjøre seg opp sin egen mening.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
tirsdag 01. juni 2021, klokken 19:39
Sitat fra: Simen1 på mandag 31. mai 2021, klokken 16:59
Jeg skulle gjerne vært, men nå er jo facebook noe jeg boikotter så da så .. :(
Samme her. Unner for all del Tesla ris i denne saken, men å gå via FB er uaktuelt.
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: P45 vs Enyaq iv80x
tirsdag 04. mai 2021, klokken 21:39
Sitat fra: MooCow på tirsdag 23. mars 2021, klokken 23:05
Ikkje forvent skiluka eller takrails på EV6. Dei er jo søstermodellar. Står mellom Ioniq 5 og EV6 for meg. Bilda som er sluppe viser jo heller ingen takrails. Fryktar litt at EV6 er litt lågare enn Ioniq 5 i og med at Kia skal vera den litt meir sportslige av dei.
https://www.torquenews.com/10987/what-difference-between-hyundai-and-kia
EV6 er jo vist med skiluke (og justerbart baksete - ihvertfall ryggvinkel - se forøvrig youtube). Bakkeklaringen er også angitt til 17 cm, mot Ioniq 5 sine 16.
#5
Sitat fra: e-Stig på fredag 30. april 2021, klokken 21:49
Men er ikke dette stikk i strid med det "alle andre" skriver; at uten mye utstyr får man ikke solgt bilen om noen år? For eksempel: Hvis noen kjøper en Q4 til fem hundre tusen og en annen kjøper Q4 til syv hundre tusen, hva blir de to bilene solgt for om 3 år?
Man regner pristap i prosent. På tre år: typisk 20% på første og 10% på de to neste => 40% totalt.

700*0,6 =  420 (salgsverdi)
500*0,6 = 300 (salgverdi)

Mao. så kan du kanskje få 120k ekstra etter tre år, men betalte 200k ekstra for hærligheten. Dvs. tap på 80k.
#6
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: E-tron Q4
onsdag 14. april 2021, klokken 21:13
Får jo med ratt og dørhåndtak da  :P

Nei, jeg har to audier på gårdsplassen. Begge er kjøpt brukt. Å gå igjennom denne prislisten gidder heller ikke jeg (og jeg er langt over middels bilinteressert).
#7
Polestar 2 / Sv: Bilder og media
søndag 17. mai 2020, klokken 00:36
Sitat fra: TM på torsdag 07. mai 2020, klokken 06:10
Nei, kanskje ikke. Men du får garantert mer støy i en PS2 uansett, og ved kjøring på slitt asfalt eller vei med isdekke i Norge, så vil du ikke høre en varmepumpe. Det er greit å være positiv til eget merke, men å framheve det som positivt at den mangler varmepumpe er å dra det langt.
Om det er slik man vil ha det så er det vel ikke det. Forøvrig er det vel ikke veldig vanskelig å se hva "mitt merke" er...
#8
Polestar 2 / Sv: Bilder og media
torsdag 07. mai 2020, klokken 00:12
Sitat fra: TM på tirsdag 05. mai 2020, klokken 20:26
Sitat fra: samotholt på tirsdag 05. mai 2020, klokken 18:27
Jeg foretrekker minst mulig bråk (noe som også gir mindre kompleksitet). E-tron sin varmepumpe irriterte ihvertfall meg.
Første gang jeg har hørt at noen er irritert over VP støy i e-tron. Det er vel heller støy fra girkasse og trikkelyd du merker.
Nope. Merka det også. Men den får du ikke når du står i ro?
#9
Polestar 2 / Sv: Bilder og media
tirsdag 05. mai 2020, klokken 18:27
Enig.

Jeg foretrekker minst mulig bråk (noe som også gir mindre kompleksitet). E-tron sin varmepumpe irriterte ihvertfall meg.

#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
søndag 05. januar 2020, klokken 03:27
Håper det. Jeg er definitivt med. Å få "halv" ladehastighet ved en oppdatering er ikke OK. Bilen er nå ikke aktuell for langkjøring lenger! Plutselig ble faktisk e-tron aktuell, selv med dårlig rekkevidden :o
#11
Audi e-tron / Sv: Påvirkes comfort av S-line pakken ?
søndag 05. januar 2020, klokken 03:13
S-line sportsfjæring på luft er nok ikke et problem, og sannsynligvis å foretrekke. Bilen blir litt lavere enn i standard. Det gir bedre kjøreegenskaper. Man mister kanskje litt bakkeklaring i toppen, men i forhold til komfort vil jeg faktisk tro at det har positiv effekt.

Har A8 med sport og den er rimelig mjuk, men litt lav. Begge deler sammenliknet med MS.
E-tron får ikke problemet med å bli lav.
#12
Audi e-tron / Sv: e-tron 50 Teoretisk og faktisk rekkevidde
onsdag 18. desember 2019, klokken 19:18
Hm, kunne vært interessant å vite hvilken formel du forholder deg til for å forklare at rask akselerasjon faktisk er mer energikrevende enn langsom aks. Tenker da opp til en gitt hastighet (og ikke pr. tidsenhet).

Regenerering har åpenbart et visst tap - så å "bremse" er ikke optimalt uten at det er nødvendig for å holde fartsgrensen.
#13
Funker ikke lenger i det hele tatt på vår. Svart.

Før så gikk det ihvertfall å få opp yr etter ett minutt.

OTA er suverent  ???
#14
Audi e-tron / Sv: Luftfjæring
søndag 03. november 2019, klokken 18:19
Har gammel Allroad hvor alle luftdempere og kompressor er skiftet. Dette er gjort på verksted, men ikke med orginaldeler.

Vi snakker vel her om rundt 25-tusen totalt. Mao. helt overkommelig. I mine øyne er "gratis" luftfjæring en av de store fordelene med e-tron.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
torsdag 01. august 2019, klokken 23:36
Sitat fra: Sense på torsdag 01. august 2019, klokken 22:25
Sitat fra: Amoss på mandag 29. juli 2019, klokken 10:16
Sitat fra: Newbee på mandag 29. juli 2019, klokken 09:49
OlaM sin link til vegvesenet viser jo at Raven har mer effekt enn du refererer til.

«Raven, 279 hk fremme, 517 bak. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ev82170»

Hvor har du dine tall fra?

Om jeg oppfatter dette over korrekt så er de tallene du og OlaM viser til tall for "Raven LR P".
Sense presiserer at han snakker om "none-P" utgaven av Raven, og har ut i fra hva han skriver hentet tallene fra samme sted som OlaM, men uten å fortelle oss hvilket registreringsnummer han har sjekket så vi kan verifisere påstandene hans (uten å selv finne ett registreringsnummer for en "Raven LR" (uten "P")).
Ja, jeg sikter til 100d long range varianten, om du vil. Nå finner jeg ikke igjen modellen jeg fant tidligere på Finn, men poenget er igrunn det samme som med bilen jeg har linket inn nedenfor, bortsett fra at den har 524 HK oppgitt, som forgjengeren.

Hvordan klarer Raven versjonen 0-100 km/t på 3,8 sek, 0,5 sek raskere enn forgjengeren, når hestekreftene oppgis til å være det samme som forgjengeren. Har du en gammel bil og bytter litt plugger og renser litt her og der, kan det godt være du forbedrer akselerasjonen med 0,5 sek, uten at det oppleves som noen dramatisk endring. Men når du har en bil som klarer øvelsen på 4,3 sek, så er det ganske mye mer krefter som kreves for å forbedre tiden med 0,5 sek.

Bryr ikke Tesla seg om å oppgi endringer i hestekreftene til veimyndighetene, eller er det Statens Vegvesen som ikke sjekker den nye versjonens motorer og bruker typegodkjenningen fra den gamle versjonen?

Hvor mange HK finnes egentlig i 100d Raven?

Modellen nedenfor fra Finn er trolig en "Raven", registrert i norge i slutten av juni. Biler produsert etter 1. mai er Raven-versjoner. Den er likevel kun registrert med 524 HK.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=151200121

Antall hestekrefter gir ikke svar på akselerasjonen på en bil, kun hvor mye arbeid som kan gjøres ved optimalt turtall.

Akselerasjonen er gitt av dreimoment x utveksling (x en_konstant). Mao. så må du se på dreimomentkurvene til bilene og evt. se om det er forskjell i utvekslingen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA