Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. juli 2019, klokken 13:27Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. juli 2019, klokken 13:09Godt mulig du aksepterer å få din 100 omgjort til 85 over natten når den er 3 år gammel, men det tror jeg ikke andre vil akseptere. Ei heller rettsvesenet.Jeg ville nok ikke være fornøyd, men er det et resultat av min bruk av bilen, så må jeg jo akseptere det. Det er avtalen jeg inngikk med Tesla.Sitat fra: noto på onsdag 03. juli 2019, klokken 13:09Dette omfatter ikke bare de eldste, mest misbrukte og mest slitte batteriene. Det omfatter bl.a. også mitt nyinstallerte nyere (F-pack) byttebatteri som skal være i pristine refurbished og feilfri stand.Dette batteriet er etter all sannsynlighet minst 3 år gammelt.Sitat fra: noto på onsdag 03. juli 2019, klokken 13:15Du har vel tidligere vært talsmann for at Tesla er best i klassen på batteridegradasjon.Så klart kjempetrist om Tesla havner lavere på denne statistikken. Men det trenger ikke være så galt allikevel. Om man har 20% tap ved 3 år, så kan det fortsatt være på 20% tap ved 15 år. Dette er ikke lineære prosesser.
De som omfattes av dette ser typisk ca. 20% reduksjon totalt. Det gjør at Tesla faller fra topp til desidert bunn på den skalaen. Kanskje med et lite unntak for tidlige US Leaf fra hot climate områder.
Du argumenterer med ryggen mot veggen her. 85-batteriene er nødvendigvis noen år gamle siden de ikke har vært produsert siden 2016. F-pack er antagelig den siste versjonen. Dette batteriet skal være refurbished og tipp topp. Litt merkelig hvis de skulle erstatte mitt normalt ladende batteri med et utslitt som må strupes for ikke å gå opp i flammer under lading.
Du synes ellers det er greit at Tesla får ord på seg for å levere de dårligste batteriene i klassen? De har jo allerede ord på seg for å levere den dårligste byggekvaliteten (sant eller usant), så hvorfor ikke? Den dårligste markedskommunikasjonen har de selvsagt også.