Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - noto

#16
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 03. juli 2019, klokken 13:35
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. juli 2019, klokken 13:27
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. juli 2019, klokken 13:09Godt mulig du aksepterer å få din 100 omgjort til 85 over natten når den er 3 år gammel, men det tror jeg ikke andre vil akseptere. Ei heller rettsvesenet.
Jeg ville nok ikke være fornøyd, men er det et resultat av min bruk av bilen, så må jeg jo akseptere det. Det er avtalen jeg inngikk med Tesla.

Sitat fra: noto på onsdag 03. juli 2019, klokken 13:09Dette omfatter ikke bare de eldste, mest misbrukte og mest slitte batteriene. Det omfatter bl.a. også mitt nyinstallerte nyere (F-pack) byttebatteri som skal være i pristine refurbished og feilfri stand.
Dette batteriet er etter all sannsynlighet minst 3 år gammelt.

Sitat fra: noto på onsdag 03. juli 2019, klokken 13:15Du har vel tidligere vært talsmann for at Tesla er best i klassen på batteridegradasjon.

De som omfattes av dette ser typisk ca. 20% reduksjon totalt. Det gjør at Tesla faller fra topp til desidert bunn på den skalaen. Kanskje med et lite unntak for tidlige US Leaf fra hot climate områder.
Så klart kjempetrist om Tesla havner lavere på denne statistikken. Men det trenger ikke være så galt allikevel. Om man har 20% tap ved 3 år, så kan det fortsatt være på 20% tap ved 15 år. Dette er ikke lineære prosesser.

Du argumenterer med ryggen mot veggen her. 85-batteriene er nødvendigvis noen år gamle siden de ikke har vært produsert siden 2016. F-pack er antagelig den siste versjonen. Dette batteriet skal være refurbished og tipp topp. Litt merkelig hvis de skulle erstatte mitt normalt ladende batteri med et utslitt som må strupes for ikke å gå opp i flammer under lading.

Du synes ellers det er greit at Tesla får ord på seg for å levere de dårligste batteriene i klassen? De har jo allerede ord på seg for å levere den dårligste byggekvaliteten (sant eller usant), så hvorfor ikke? Den dårligste markedskommunikasjonen har de selvsagt også.
#17
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 03. juli 2019, klokken 13:15
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. juli 2019, klokken 13:06
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. juli 2019, klokken 12:59Du mener altså at Tesla ikke trenger erstatte et kraftig fall i kapasitet, fordi de har gjort en feil og solgte noe med for høy kapasitet. Den skulle jeg likt å se forsvart i retten. Tror du egentlig på det du skriver her?
Det er da vel ingenting som tyder på at Tesla har solgt batterier med "for høy" kapasitet. 85 kWh batteripakkene har fungert bra i 3-7 år, og om det nå skulle vise seg at eldringsprosessene i disse batteripakkene kan gjøre de mer ustabile over tid, noe som krever en mer konservativ tilnærming BMS-messig, så er det en risiko som kundene tok da de kjøpte bilen (det er og en risiko jeg har tatt på min 100 kWh batteripakke). Tesla har aldri garantert mot gradvis kapasitetstap, effekttap, e.l.

Du har vel tidligere vært talsmann for at Tesla er best i klassen på batteridegradasjon.

De som omfattes av dette ser typisk ca. 20% reduksjon totalt. Det gjør at Tesla faller fra topp til desidert bunn på den skalaen. Kanskje med et lite unntak for tidlige US Leaf fra hot climate områder.

Dette er definitivt ikke naturlig degradasjon. Som sagt før: Det er like før det eksploderer i US media.
#18
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 03. juli 2019, klokken 13:09
Batteriene gjøres software limited. De kan ikke lengre lades til cellespenningen som opprinnelig kapasitet var basert på (4,2 volt). Et naturlig degradert batteri, om så helt til 50%, vil fortsatt kunne lades til 4,2 volt om software tillater.

Dette omfatter ikke bare de eldste, mest misbrukte og mest slitte batteriene. Det omfatter bl.a. også mitt nyinstallerte nyere (F-pack) byttebatteri som skal være i pristine refurbished og feilfri stand.

Andre opplever sterkt strupet SuC-lading (<50kW under ellers optimale forhold) og noen rapporterer at AC har redusert effekt, antagelig som følge av at en større del av kapasiteten allokeres til batterikjøling.

Alt i alt en dramatisk plutselig reduksjon på flere vitale parametre.

#19
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 03. juli 2019, klokken 12:56
Ser ut som markedet ennå ikke har tatt inn over seg «Battery Gate» (som jeg tror dette er). Det er like før saken eksploderer i media. Ville ikke rørt TSLA før det er luftet skikkelig ut. 85- (og tidlige 60-) batterier som har rene grafittanoder ser ut til å være affisert. Jeg regner med at Tesla til slutt må krype til korset og erstatte alle.
#20
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
onsdag 03. juli 2019, klokken 12:43
Lov å håpe, men jeg setter ikke en krone på det.

Dårlig signal fra Tesla hvis de løfter opp stigen for de som var med fra starten. Formodentlig pågår det frenetisk aktivitet i noen executive offices i Fremont. Forhåpentlig for å finne en konstruktiv, imøtekommende løsning og ikke for å finne en juridisk holdbar måte å gi over svarteper-kortet til kundene.
#22
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
onsdag 03. juli 2019, klokken 09:59
Nyinstallerte byttebatterier er omfattet av denne kapasitetsbegrensningen på ca 12% i software. Byttebatterier er presumptivt nyere og i refurbished stand og burde i hvert fall ikke ha behov for ladebegrensning hvis ikke denne eldre batteritypen har en designfeil som nødvendiggjør det. En designfeil er åpenbart omfattet av garantien. Man bør derfor ikke være fornøyd med noe mindre enn bytte til annet batteri som ikke har denne designfeilen.
#23
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
onsdag 03. juli 2019, klokken 07:43
Sitat fra: Muffinman på onsdag 03. juli 2019, klokken 06:16
Sitat fra: noto på mandag 01. juli 2019, klokken 21:02
Sitat fra: Muffinman på mandag 01. juli 2019, klokken 20:48
Se på denne (fra TMC forum):

Det ville de nok gjerne gjort, men det kan de ikke. Det har de heller ikke gjort på min bil i hvert fall. Tallene er basert på EPA-syklusen og er ikke gjenstand for justering uten etter evt. ny testing.
Mange elbiler har gjett-o-meter som endrer visning av  rekkevidde basert på kjøremønster. Dermed bør det ikke være mer problematisk å endre forbrukskonstanten. Det hevdes uansett at det er gjort tidligere, og det tror jeg faktisk stemmer. Ganske sikker på at det helt i starten (2013) ble vist rekkevidde inkludert reserven under 0 når bilen var fulladet, og så "hentet" den seg inn gradvis nedover skalaen slik at det stemte på nullpunktet. Tror det ble endret i 2014.

I så fall må de også skrive om manualen hvor det står at tallene er avledet fra EPA (typical) og NEDC (rated) (kfr s115 i Model S classic manualen).

Jeg kan forøvrig ikke si at jeg registrerte noen endring i 2014 uten at jeg likevel skal forsverge at det skjedde.
#24
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 02. juli 2019, klokken 10:58
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 02. juli 2019, klokken 10:40
Sitat fra: Muffinman på mandag 01. juli 2019, klokken 21:27
Kjører med AP på vei uten midtdeler. "Nå har jeg hatt selvkjørende bil i mange år, faktisk".

Bare jeg som reagerer mer enn bare litt på dette?

Samme her. Det jeg reagerer mest på er at fører ikke selv legger merke til bilen som krysser hans kjørebane, og først reagerer etter at bilen har reagert. Tydelig at fører burde lære seg å følge med selv, i stedet for å stole på autopiloten.

Hele poenget med snutten var at autopiloten reagerte raskere enn han gjorde selv. Om han kunne reagert raskere selv kan man vel ikke vite uten å ha vært med i situasjonen. Uansett greit budskap å formidle at autopiloten i noen tilfeller kan redde skinnet ditt hvis du skulle være uoppmerksom i en plutselig og uventet situasjon.
#25
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 02. juli 2019, klokken 09:55
Folk flest har nok en klar forståelse av at biler pt ikke kan være selvkjørende i begrepets strengt definerte forstand. Tesla har derimot noe man kan kalle selvkjørende egenskaper. Nyanseforskjellen kan fort forsvinne når saken presenteres i media.
#26
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 01. juli 2019, klokken 21:19
#27
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
mandag 01. juli 2019, klokken 21:02
Sitat fra: Muffinman på mandag 01. juli 2019, klokken 20:48
Se på denne (fra TMC forum):

Det ville de nok gjerne gjort, men det kan de ikke. Det har de heller ikke gjort på min bil i hvert fall. Tallene er basert på EPA-syklusen og er ikke gjenstand for justering uten etter evt. ny testing.
#28
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
mandag 01. juli 2019, klokken 19:43
Det som absolutt er interessant i denne sammenhengen er at vi tre som har hatt hovedbatterihavari (hvis det er det Dave Karlson har) har fått «software limited» byttebatteri, så rapporter gjerne tilbake på denne tråden hvis du må bytte batteriet.
#29
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
søndag 30. juni 2019, klokken 20:14
Jeg konfronterte jo servicesjefen med at byttebatteriet var betydelig dårligere enn det gamle, ..»med mindre jeg ved en feil har fått et som er software limited».

Jeg ante ikke da hvor nær jeg var sannheten. Det var nettopp det jeg hadde fått. Dog ikke ved en feil.

Jeg sa det bare retorisk for å nevne eneste teoretisk mulige alternative forklaring, men trodde selvsagt ikke da at det faktisk var tilfelle. Fikk ingen kommentar direkte på det.
#30
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
søndag 30. juni 2019, klokken 17:03
Det er det samme de sier alltid: Like bra eller bedre. Og det stemmer helt sikkert etter deres målekriterier.

Er en mulighet for at servicefolkene hos Tesla faktisk ikke har vært klar over effekten av softwaren som nå blir pushet på byttebatteriene, og derfor genuint blir irritert når kundene klager på redusert kapasitet. De «vet» at batteriet er bedre, og antar derfor at kunden er kunnskapsløs og ikke forstår.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA