Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Håkon77

#31
Tang EV600 / Sv: Bladebatterier og sikkerhet
lørdag 29. april 2023, klokken 10:12
Den TM3 i videoen har ikke lfp batteri. Jeg kjører 22mil 10-12 dager i måneden før jeg bytter til tog. Det blir 10-12 dager med lading til 100% med lfp vs 10-12 dager med lading fra 20%-80% med NCM. Spørsmålet er hvor mye dette vil ta på batteriet og om jeg vil kunne ha en brukbar bil i 10år? Det hjelper lite å ha tusenvis av sykluser igjen etter 7år om den ikke har rekkevidden lenger.
#32
Tang EV600 / Sv: Bladebatterier og sikkerhet
lørdag 29. april 2023, klokken 01:54
Jeg får vel kanskje motsi meg selv med å peke på memory effekten som gjelder for lfp. Da bør det vel helst lades ut så langt ned det går og lades opp til fullt igjen. Da spørs det vel om ikke det var like greit med de øvrige lithium kjemiene og 20-80% lading som jeg er vant med. Hjelper lite om batteriet tåler 3 ganger så mange ladesykluser om det knapt har gjenstående kapasitet. Regner med det greier å levere 70% innenfor 160000km, men det gjør jo alle.
#33
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. april 2023, klokken 13:59Ser ut til at per i dag så kjøper svært få personer kinesiske biler. De kommer med mange lovende modeller, men så svikter det litt på oppløpssiden enten det er rekkevidde, plass eller trygghet. Er stort sett Model Y og Volkswagen som selges. Nå har Model Y rundet 35.000 på drøyt to år....så kan en jo tenke at amerikanerne er jo de verste med tanke på spionasje og tilfeldig omgang med personlige data, som når Tesla-ansatte videresender kunde-videoer som memes, eller Facebook som selger infoen din.

Spørs om det ikke blir tysk "kvalitet" neste gang på meg, men da må de ta seg sammen med software osv.
Jaggu ikke rart at det selges flere Tesla enn kinesiske biler heller. BYD atto 3 er ikke langt unna en Tesla Y red. Kulere bil, større bil og hengerfeste som standard. Det var nesten så jeg slo til på en Y selv, men klatret tilbake på gjerdet og venter på de mindre og billigere. Nærmest der nå er vel Byd Dolphin med 60kwh lfp. Selvfølgelig håper jeg vw kommer på banen med en konkurrent, men jeg kan fint leve med en kinesisk bil.
#34
Tang EV600 / Sv: Bladebatterier og sikkerhet
tirsdag 18. april 2023, klokken 21:39
Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 26. desember 2021, klokken 18:57
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 26. desember 2021, klokken 16:21
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 25. desember 2021, klokken 16:21
Sitat fra: egniii på torsdag 09. desember 2021, klokken 18:53Angående bladebatterier: går det bra å lade disse batteriene til 100% i hverdagen? Jeg har prøvekjørt tang men fant ingen ladegrense å stille på, slik som andre el-biler. De fleste andre produsenter anbefaler å lade til 80% til vanlig. Dette finner jeg ikke noe informasjon om på Tang som har en helt annen batteritype enn disse vanlige lithiumbatteriene.

Du kan lade til 100% så ofte du vil, og det står i manualen at du bør gjøre det minst en gang i uken.

Det så de om Jaguaren jeg kjører og. Nå, etter to tre år sier det 80 %..... selv har jeg holdt meg til 80% unntatt når jeg skulle på langtur umiddelbart etter full ladet. Det var dog aldri sagt at man skal lade til 100% en gang i uka, men at det går helt fint på daglig basis, men nå altså 80%....


Er forskjellig kjemi, blade batteriene er vel lfp batterier som bør lades til 100% for å holde seg gode, jaguar har nmc batterier som liker seg best å holdes mellom 20 og 80 prosent
Om jeg forstår det riktig skjer det ikke noe med batteriet om det aldri lades til 100%, men det vil bli problematisk for den å vise riktig %. Det kan jo være ille nok om den tror den har gått tom og kjører nødmodus når man likevel har 30% igjen. Men en lading opp til full så er vel allt i rute igjen. Ellers har det vel blitt sakt i Tesla videoene at lfp degraderer mye raskere enn de andre ned til 90% og så går det mye saktere enn vanlig derifra. Etter noen år er lfp degredasjonen igjen minst av de ulike kjemien.
#35
Tang EV600 / Sv: Bladebatterier og sikkerhet
tirsdag 18. april 2023, klokken 21:27
Sitat fra: Svk på mandag 17. april 2023, klokken 09:53jeg lader til 100% en gang i uka, ellers kladdlader jeg til max 80-85%. som oftest under 80%
Det hadde nok jeg gjort også. Det eneste problemet med å ikke lade til 100% er vel at den kan vise unøyaktig gjenstående prosent. Hvor ille kan det bli på en uke eller to.
#36
Kjøpe elbil? / Sv: Billige, nye elbiler til Norge?
mandag 17. april 2023, klokken 21:45
Sitat fra: vinterdekk på mandag 17. april 2023, klokken 21:01
Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 16. april 2023, klokken 20:13
Sitat fra: vinterdekk på søndag 16. april 2023, klokken 18:19
Sitat fra: Håkon77 på søndag 16. april 2023, klokken 14:00Opel og Peugeot går vel ikke så langt? De er vel nærmere 20mil med motorvei og varmeapparat i bruk?

Netto batteri økes fra 46 til 54 kWh og ny elmotor vil bli introdusert på Stellantis-bilene. Så 40 mil WLTP eller mer blir sannsynlig på flere modeller. Her er det nevnt fra test av Citroen e-C4 X:

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2023/02/19/195902323/testet-citroen-e-c4-x-fremstar-som-overraskende-vellykket



Du må være lett på foten og være heldig med været for å klare 400 på en stellantis selv med nye batteriet.
Stoler mer på ev-datasbase sin real range. og batteriet er 54 brutto ikke netto, netto er 51 som er fortsatt for lavt i 2023 når kinesiske elbiler i samme prisleie har 60+

https://ev-database.org/car/1791/DS-3-E-Tense

DS3 e-tense har jo fått en WLTP økning fra 320-241 km til rundt 400 km, det er en betydelig endring. Peugeot e-208 har per nå [opptil] 362 km og Opel Corsa-e 359 km, vet ikke hva de får når de blir oppdaterte med samme batteri og motor.
Men spesielt billig er ikke corsaen. Den koster like mye som Kona gjorde når den kom, men med mindre bagasjeplass, mindre batteri og mye mindre rekkevidde. Riktignok gikk Kona raskt 40-50000kr opp i pris samtidig som man fjernet 40000km av Batteriegarantien. Kan hende det er VW som først ute med billige biler med ok rekkevidde.
#37
Kjøpe elbil? / Sv: Billige, nye elbiler til Norge?
søndag 16. april 2023, klokken 14:00
Opel og Peugeot går vel ikke så langt? De er vel nærmere 20mil med motorvei og varmeapparat i bruk?
#38
Kjøpe elbil? / Sv: Billige, nye elbiler til Norge?
lørdag 15. april 2023, klokken 01:08
Hmm, overraskende. Men de skulle droppet glasstaket. Den burde sikte seg inn på samme pris som Id.2 har blitt spådd. Det er i prissegmentet rundt 250K det er manko på biler med rekkevidde. Fra 400 og oppover er det mye å velge i. Men jeg synes det er for mye å bruke såpass på en bil som skal leve i 8-10år før den skrotes. Dagens 40kwh Leaf er vel enerådende med tanke på verdi for pengene i dag, men med kort rekkevidde.
#39
Kjøpe elbil? / Billige, nye elbiler til Norge?
lørdag 15. april 2023, klokken 00:32
Kommer det noen billige, under 300000kr, elbiler med 400km rekkevidde til Norge snart? Ble litt gira når Id2 begynte å vises på youtube. Den skal visst lanseres i 2025 og blir kanskje tilgjengelig i 2026? Men BYD har jo allerede Dolphin i samme prisleie i Kina, men ser ikke ut til å komme hit foreløpig. Er det ikke noe marked her for billige elbiler? Jeg ønsker meg en bil med 5 seter og en vinterrekkevidde på 30mil i mildt sør-norge klima, men med motorveikjøring. Bruker ca 38kwh på tur-retur jobb, med Hyundai kona.Men ny Kona blir for dyr.
#40
Volkswagen VW / Sv: ID.2
torsdag 13. april 2023, klokken 23:08
Det var helt riktig å gå for det nye designet. En elbil med butt front ødelegger for seg selv, om den ikke skal være en mopedbil som alternativ til sykkel i byen. Id2 har en masse vw elementer og blir en god avløsning av Golf. Det kommer til å bli åresvis med kø for å få en når den lanseres.
#41
Det vil si at det nok heller ikke blir mulig å ettermontere om det skulle komme etterhvert. Da må de gamle typegodkjennes på nytt og det viste seg å være umulig på Hyundai og Kia. Blir sikkert det samme på BYD. En av grunnene til at jeg ikke var interessert.
#42
Elbilen i Samfunnet / Veiprising
onsdag 22. mars 2023, klokken 16:08
Med elbilen kommer veiprising.Jeg ser den at det er mer rettferdig, men for oss som må bruke bil for å komme seg til og fra jobb og ikke akkurat bor i byen vi jobber så kan det bli heftig. Jeg pendler 3000mil så det vil føles alt annet enn rettferdig å betale 30-40000kr til staten for kun bruk av E6
#43
Volkswagen VW / Sv: ID.2
lørdag 18. mars 2023, klokken 00:33
Den skal vist få lfp batteri også. Jeg er keen ihvertfall. Den ser kul ut og den får plass til 5. Får håpe de greier å produsere den til den prisen i Europa. Nå ligger en Id3 produsert i Kina på 19000 euro mens den produsert i Europa havner på 40000. Kan bli spennende om både Byd dolphin og Tesla 2 kommer samtidig med Id2.
#44
Volkswagen VW / Sv: ID.2
torsdag 16. mars 2023, klokken 19:48
Den så bra ut. Men blir sikkert usaklig dyr med største batteri og en eller annen utstyrspakke som er nødvendig for å få ryggekamera og varme i seter. Og kan sikkert ikke ha hengerfeste. Men kuleste bil på lenge som ikke er racerbil, luksusbil eller suv.
#45
MG ZS EV / Sv: Rust
fredag 03. mars 2023, klokken 16:07
Har sett noen bilder nå nylig av biler med rust i ladeluka. Med tanke på hvordan BYD atto 3 har skikkelig rust innenfor panelene så kan det vel se ut til at disse kinesiske bilene er det vi på norsk kaller ræva? Det er så turnoff at man kan være sikker på at disse bilene kan kjøres rett på huggeren etter 7-8år.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA