Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nuvolari

#31
Elbilen i Samfunnet / Sv: Waze taxi mode også for elbiler
lørdag 18. august 2018, klokken 22:01
Sitat fra: sylwester på lørdag 18. august 2018, klokken 21:57
Kom siste versjon for noen år siden?Jeg har hatt på taximodus i flere år.

Mulig det har vært en stund. Bruker ikke waze til daglig og leste at det var nytt. Men det fungerer ift at det taes høyde for kollektivfelt?
#32
Elbilen i Samfunnet / Waze taxi mode også for elbiler
lørdag 18. august 2018, klokken 21:53
I siste versjon av waze er det kommet en taxi mode. Den skal ta høyde for kollektivfelt når den anbefaler raskeste vei. Noen som har testet dette?
#33
Gikk det greit med monteringen hos Qcf på Lysaker? Hørte noe om at det var litt problemer med monteringen?
#34
Sitat fra: Leafy på onsdag 02. august 2017, klokken 21:28
Rjukan, Røros og Trysil må få på plass hurtiglader. Med turistrafikken det er til disse stedene (norske turister med elbil) kan jeg ikke fatte hvorfor det ikke allerede er på plass.

Hører dere Fortum og Grønn Kontakt  ;)

Det kommer hurtiglader fra Fortum ved Shell på Trysil. Sikker kilde.
#35
Lading av Tesla / Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
torsdag 21. juni 2018, klokken 16:04
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 21. juni 2018, klokken 16:01
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 21. juni 2018, klokken 15:05
Sitat fra: gr på torsdag 21. juni 2018, klokken 14:42
Sitat fra: Taben på onsdag 20. juni 2018, klokken 19:07
Kjøring på autobanen mener jeg at Tesla"n ikke bruker mye mer strøm av å ligge i 150 km/t grunnet regen i høy hastighet.
Skulle ønske du hadde rett, men det er ingen evighetsmaskin du kjører. På grunn av av luftmotstanden er proporsjonal med kvadratet av farten blir dette verre jo fortere du kjører. Du taper faktisk også tid på å ligge i 150km/t fordi du må lade så mye mer at det totalt tar lenger tid.

At du taper tid på å kjøre i 150km/t er slett ikke åpenbart. Det må du regne på først. Man lader med en hastighet på flere hundre km/t. Opp mot 500km/t dersom man legger til grunn det forbruket man har ved ca 90km/t. Først når man har regnet på hva denne ladehastigheten er justert for forbruket i 150km/t kan du konkludere med at du taper tid på å kjøre i 150km/t. Hva som er optimal hastighet har jeg ikke regnet på men om jeg skulle tippe så tror jeg ikke 150km/t er langt unna optimal hastighet gitt at superladeren ligger langs veien og det aldri er kø. Kanskje noe her hadde giddet å regne ut optimal hastighet? Burde ikke være komplisert. Forutsetninger: 150km mellom hver ladestasjon. Aldri kø. Ingen omvei til superlader. SOC fra 10%- den SOC man trenger for å kjøre 150km i 150km/t med 10% igjen. Da har du svaret. Dette blir en funksjon der første derivert = 0 gir optimal hastighet.

Da laget jeg modellen selv. Svaret er at 140km/t er optimal hastighet for å minimere tiden det tar å kjøre fra A-B når man gjentatte ganger må lade på SC. Forutsetninger som beskrevet over.
#36
Lading av Tesla / Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
torsdag 21. juni 2018, klokken 16:01
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 21. juni 2018, klokken 15:05
Sitat fra: gr på torsdag 21. juni 2018, klokken 14:42
Sitat fra: Taben på onsdag 20. juni 2018, klokken 19:07
Kjøring på autobanen mener jeg at Tesla"n ikke bruker mye mer strøm av å ligge i 150 km/t grunnet regen i høy hastighet.
Skulle ønske du hadde rett, men det er ingen evighetsmaskin du kjører. På grunn av av luftmotstanden er proporsjonal med kvadratet av farten blir dette verre jo fortere du kjører. Du taper faktisk også tid på å ligge i 150km/t fordi du må lade så mye mer at det totalt tar lenger tid.

At du taper tid på å kjøre i 150km/t er slett ikke åpenbart. Det må du regne på først. Man lader med en hastighet på flere hundre km/t. Opp mot 500km/t dersom man legger til grunn det forbruket man har ved ca 90km/t. Først når man har regnet på hva denne ladehastigheten er justert for forbruket i 150km/t kan du konkludere med at du taper tid på å kjøre i 150km/t. Hva som er optimal hastighet har jeg ikke regnet på men om jeg skulle tippe så tror jeg ikke 150km/t er langt unna optimal hastighet gitt at superladeren ligger langs veien og det aldri er kø. Kanskje noe her hadde giddet å regne ut optimal hastighet? Burde ikke være komplisert. Forutsetninger: 150km mellom hver ladestasjon. Aldri kø. Ingen omvei til superlader. SOC fra 10%- den SOC man trenger for å kjøre 150km i 150km/t med 10% igjen. Da har du svaret. Dette blir en funksjon der første derivert = 0 gir optimal hastighet.
#37
Lading av Tesla / Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
torsdag 21. juni 2018, klokken 15:05
Sitat fra: gr på torsdag 21. juni 2018, klokken 14:42
Sitat fra: Taben på onsdag 20. juni 2018, klokken 19:07
Kjøring på autobanen mener jeg at Tesla"n ikke bruker mye mer strøm av å ligge i 150 km/t grunnet regen i høy hastighet.
Skulle ønske du hadde rett, men det er ingen evighetsmaskin du kjører. På grunn av av luftmotstanden er proporsjonal med kvadratet av farten blir dette verre jo fortere du kjører. Du taper faktisk også tid på å ligge i 150km/t fordi du må lade så mye mer at det totalt tar lenger tid.

At du taper tid på å kjøre i 150km/t er slett ikke åpenbart. Det må du regne på først. Man lader med en hastighet på flere hundre km/t. Opp mot 500km/t dersom man legger til grunn det forbruket man har ved ca 90km/t. Først når man har regnet på hva denne ladehastigheten er justert for forbruket i 150km/t kan du konkludere med at du taper tid på å kjøre i 150km/t. Hva som er optimal hastighet har jeg ikke regnet på men om jeg skulle tippe så tror jeg ikke 150km/t er langt unna optimal hastighet gitt at superladeren ligger langs veien og det aldri er kø. Kanskje noe her hadde giddet å regne ut optimal hastighet? Burde ikke være komplisert. Forutsetninger: 150km mellom hver ladestasjon. Aldri kø. Ingen omvei til superlader. SOC fra 10%- den SOC man trenger for å kjøre 150km i 150km/t med 10% igjen. Da har du svaret. Dette blir en funksjon der første derivert = 0 gir optimal hastighet.
#38
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
fredag 15. juni 2018, klokken 10:35
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 14. juni 2018, klokken 11:06
Sitat fra: satheesh.net på onsdag 13. juni 2018, klokken 19:47
Pål har hatt salg som fokus før sin avgang.
Vel, når toppsjefen for Nord-Europa har salg som fokus (i en bedrift hvor bilen nærmest (og bokstavelig talt) selger seg selv), samtidig som service og ettermarkedet praktisk talt ligger med brukket rygg, var det kanskje på tide at han fant seg noen nye private fokusområder.

Smått utrolig at ikke Tesla selv klarer å se hvor skoen trykker, og hvor dette faktisk bærer. De kommer til å miste masse kunder når reelle utfordrere etterhvert kommer på banen.

100% enig. Tesla selger seg selv i Norge. Rentekampanjen var bra og økte salget i perioden men jeg vil anta at det tærer hardt på marginen ift bilene solgt i perioden.

Tesla Norge burde åpenbart fokusert på andre deler av verdikjeden enn salg hvis langsiktig fokus er viktig.
#39
Tesla / Sv: Telenor slår av 3G-nettet i deler av landet
onsdag 13. juni 2018, klokken 21:51
Sitat fra: petersv på onsdag 13. juni 2018, klokken 10:38
Tethering fra mobil fungerer jo ev. ganske bra. Rimeligere enn å kjøpe nytt modem ;)

Bare synd man må inn å legge til ruteren sitt wifi nett på nytt hver gang man skal ut å kjøre.
#40
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 13. juni 2018, klokken 15:18
Sitat fra: Geirr på onsdag 13. juni 2018, klokken 14:35
Tesla-sjefen slutter:
https://www.dn.no/privat/2018/06/13/1413/Motor/tesla-sjefen-slutter

Kan ikke drives dårligere så fint tidspunkt å overta på. Dag 1: få orden på logistikken ift delelageret.
#41
Taxi de 2 gangene i livet man opplever slikt?
#42
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
fredag 25. mai 2018, klokken 08:41
Har byttet fra Michelin PS2 265/35-21 til Michelin SuperSport i samme dim bak på min P85+. Opplever ca 10% lavere forbruk og merkbart lavere støy.

Ser frem til å bytte foran også men de dekkene (originale PS2 fra nov 2013) ser ut til å leve evig. Nå har de gått ca 45k km og har flere sesonger igjen.
#43
Model X 2014 - 2022 / Sv: latitude sport 3 støy
torsdag 03. mai 2018, klokken 16:44
Sitat fra: Cirion på torsdag 03. mai 2018, klokken 15:35
På signaturen så har jeg pleid å vente til +15C gjennom døgnet før jeg satte på mine Michelin Pilot Sport dekk. Med andre ord, om det er lavere enn 15 grader i lufta om natten kjørte jeg heller Pirelli Sottozero.


Ikke ofte det er over 15C gjennom et helt døgn :)

https://www.yr.no/sted/Norge/Oslo/Oslo/Oslo/statistikk.html
#45
Noen som har oppdatert status om fremdriften i Lillesand? Jeg skal t/r Oslo-Lillesand fredag 4 mai. Er vel lite sannsynlig at den er klar til det?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA