Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Nuvolari

#21
e-Golf / Car-Net appen viser ikke korrekt status på bilen
tirsdag 26. august 2014, klokken 09:18
I mange tilfeller oppdateres ikke informasjonen om bilen i appen. F.eks kan man ha kjørt en tur men appen viser fremdeles at bilen står parkert der man kjørte fra. Batteriet står fremdeles som fullt selv om det er halv fullt.

Har restartet appen uten hell.

Andre som opplever dette?
#22
e-Golf / Kjøre e-golf i B modus
onsdag 20. august 2014, klokken 20:26
Er det noen grunn til å ikke alltid kjøre e-golf i B modus?
#23
e-Golf / Forsikring e-Golf
tirsdag 11. mars 2014, klokken 15:20
Sjekket pris på forsikring på e-Golfen:

DNB:
Medlemsrabatt i Econa
70% bonus 2.år
8000km
Kasko
3613,- pr år
#24
e-Golf / Hvordan konfigurerer du din e-Golf
mandag 24. februar 2014, klokken 21:18
Her kan man legge inn sin konfigurasjon.

Slik blir min bestilling i morgen:

Farge Dyp sort perleeffekt
Ambient belysning
Parkeringssensor foran og bak
Lys og sikt pakke
Elektriske innklappbare utvendige speil
#25
Model S 2013 - 2022 / Benytte batterivarming eller ikke?
søndag 05. januar 2014, klokken 15:08
Jeg har 2 mil til jobben og lader ikke på natten. Når jeg kjører til jobb begynner bilen naturligvis å varme batteriet.

Ved å skru på range mode og deretter av igjen skrur man av batterivarming på resten av turen.

Dette resulterer i mye lavere forbruk selv om regen er lav i begynnelsen.

Er det noen grunn til å likevel benytte battervarming på slike korte turer? Vil det f.eks slite mer på batteriet om man hver dag kjører bilen med så lav driftstemperatur på batteriet?
#26
Model S 2013 - 2022 / Gavekortet
torsdag 19. desember 2013, klokken 21:09
Noen som har benyttet gavekortet fra Tesla til å betale for gummimatter?

Kjøpte gummimatter i dag og skulle få faktura men jeg håper jeg kan betale ved hjelp av gavekortet istedet.
#27
Model S 2013 - 2022 / Erfaringer med blått adapter
tirsdag 10. desember 2013, klokken 18:28
Her kan de som har mottat blått adapter rapportere om erfaringer. Er spesielt interessert i å høre om ladingen blir mer stabil på nivå med salto sin løsning.

Kan dere også teste om man kan sette i gang lading fra appen etter å ha avbrutt ladingen.
#28
Model S 2013 - 2022 / Lading med 16A når vi får blått adapter
tirsdag 10. desember 2013, klokken 12:36
Når vi etterhvert får blått adapter kan vi lade med 16A fra Schuko ved hjelp av jkirkebos sitt adaptersett (schuko til 32A 1 fase).

Frarådes det å lade med 16A kontinuerlig i 8t på en 16A kurs eller er det helt greit? Jeg spør ettersom Tesla selv har nedjusert hastigheten til 13A på sitt Schuko adapter.
#29
Model S 2013 - 2022 / Ny versjon av Tesla app til iPhone ute
tirsdag 26. november 2013, klokken 17:26
V1.2 er nå ute. Nytt er at du kan sette charge limit.

Er i tillegg mye raskere.
#30
BMW i3 / 2 barnester i baksete på i3?
torsdag 17. oktober 2013, klokken 21:26
Er det plass til 2 barneseter i baksete på i3?
#31
Model S 2013 - 2022 / Lader du hjemme og/eller på jobb?
søndag 01. september 2013, klokken 22:55
Jeg har lademulighet på jobb og har egentlig ikke behov for å lade hjemme med unntak av de gangene jeg har vært på langtur og kommer hjem med tomt batteri.

Ved -30c og forvarming kun drevet av strøm fra batteri vil jeg likevel ha strøm i bøttevis.

Jeg kommer derfor kun til å lade på jobb. Det er ikke pengene jeg tenker på mer at jeg slipper å plugge i bilen hjemme i det hele tatt.

Er det kun jeg som tenker slik?
#32
Model S 2013 - 2022 / Gruppekjøp 32A type 2 <-> type 2 kabel
torsdag 22. august 2013, klokken 10:36
Jeg regner med at de fleste her inne skal ha en slik kabel. Er det interesse for et gruppekjøp fra salto evt fra utlandet?
#33
Inspirert fra tråden "Teslaeiere er ikke som andre elbileiere" kunne det være artig å se hvor mye kollektivfelt fordelen har å si for teslaeiere.
#34
Model S 2013 - 2022 / Aktiviteter ifm lading på Superladerne
onsdag 31. juli 2013, klokken 10:11
Denne tråden er for å samle kunnskap om hvilke butikker man bør handle i, hvilke cafeer som har best kaffe og  andre aktiviteter man kan foreta seg når man lader på en superlader. F.eks, café X på Lillehammer har meget god cortado og eplekake, matbutikken Y i Lyngdal har alltid ferske Olivenbrød, eller på Nyheim finnes det en butikk som selger utstoppede Neshorn. Vi som ikke har vært i området trenger å få slike innspill.

Jeg prøver å holde denne første posten oppdatert med innspillene.

kart til superladerne:
http://www.zeemaps.com/map?group=571752&location=Oslo%2C%20Norway

Dombås:
-Vinmonopol på Coop senter i umiddelbar nærhet

Lillehammer:
- Umiddelbar nærhet: Marché, Esso, Skeidar og Mekonomen
- SwissWax
- Nærmeste vinmonopol Lillehammer sentrum 3,2km unna

Nyheim:

Gol:
- Nærmeste vinmonopol i Gol sentrum 2,8km unna

Brokelandsheia:
Cinderella Café og Hotel, Eurospar, Statoil, Vinmonopolet, Pizzabaker'n +++ (http://www.brokelandsheia.no/)

Lyngdal:
- I umiddelbar nærhet til SC'en finner man Alleen kjøpesenter (http://alleen.senter.io.no/) med en rekke butikker.
- Elkjøp, Byggvell, Coop Obs Mega (åpner i oktober), Kiwi, Dressmann, Jysk, Kafè, Stormberg m.m.
- Nærmeste vinmonopol er i Lyngdal sentrum 3,3km unna
#35
Model S 2013 - 2022 / Dobbellader eller Chademo
fredag 19. juli 2013, klokken 17:55
Er usikker på om jeg skal kansellere dobbeltladeren og heller bestille chademo. Forventet pris er omtrent det samme.

Trenger aldri dobbeltladeren hjemme så det uansett på langtur jeg trenger dette.
#36
Model S 2013 - 2022 / Bilder av ladeopplegg / strømuttak hjemme
tirsdag 16. juli 2013, klokken 01:00
Her kan det postens bilder av ladeopplegg / strømuttak for teslaen hjemme etterhvert som man får disse satt opp.
#37
Alternativ energi / Solcellepaneler.
tirsdag 11. juni 2013, klokken 22:50
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. juni 2013, klokken 09:52
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 11. juni 2013, klokken 07:45
Er det mulig å spørre hva et slikt anlegg koster ferdig montert? Hva er forventet levetid på et slikt anlegg?

Om du gjør omtrent alt selv (bortsett fra tilkobling til nettet, dette må meldes netteier) og gjør en innsats for å få tak i de billigste delene kan du komme i havn på under 45.000,-.

Levetid på panelene er fort 50 år. Inverteren står for 25% av kostnaden og holder nok ikke så lenge, men 15-20 år er antageligvis realistisk. Den er enkel å bytte.

CO2-utslipp for å produsere paneler i Kina fra kullkraft er i verste fall 850kg/kWp, dvs. 4395kg for et anlegg av min størrelse. Om vi regner garantitiden på panelene (25 år) og 80% effekt etter den tiden vil anlegget da ha produsert 101250kWh på den tiden (90% i snitt). Det gir et CO2-utslipp på 43g/kWh eller ca. 1/10 av EU-miks. Holder panelene i 50 år ender man på ca. 25g/kWh. Det er ikke mye annen ny energiproduksjon som kan konkurrere med disse tallene. En Leaf matet med denne strømmen slipper ut ca. 9g/km.

Energipayback for disse i Norge er ca. 3 år, de bruker altså 3 år på å produsere mer energi enn det som gikk med til å lage dem. De beste panelene montert på de beste stedene kommer ned på ca. 1 år i energipayback.

Hva tror man om prisutviklingen på panelene fremover? Hvor mye bedre price/performance tror man at man får om 5 år?
#38
Model S 2013 - 2022 / Planlagte langturer med TMS
onsdag 29. mai 2013, klokken 21:34
Oppretter en tråd hvor man kan legge ut planlagte langturer med TMS til inspirasjon for andre. Hvor har man tenkt å lade, hvor lange etapper etc.

I tillegg blir det artig å se hvem som planlegger den lengste turen. Noen som prøver seg på nord-norge eller til middelhavet?

Er det forresten noen Sig holdere som planlegger tur til Nürburgring? Ikke umulig å bli første TMS som klokker en offisiell rundetid.
#39
Bra artikkel  på Cnet som beskriver den nye trip planneren, hvordan de skal løse sleep mode, nye funksjoner fremover etc.

http://reviews.cnet.com/8301-13746_7-57584496-48/teslas-path-to-the-upgradable-car/
#40
Model S 2013 - 2022 / The Rules of Model S Road Tripping
tirsdag 23. april 2013, klokken 13:59
Bra artikkel av Doug_G på TMC. Han skriver under pkt 8 at oppvarming av kabin og forvarming av batteri kan ta så mye som 12kW strøm. Det betyr i såfall at hele kapasiteten på en 3 fase 32A kurs går med til dette i den tiden dette pågår.

Skulle man kun ha en 16A en fase kurs tilgjengelig betyr det at man tapper batteriet i betydelig grad når man forvarmer kabinen selv om man er tilkoblet 230v (16A).

Med vinterpakken er det vel naturlig å tro at bilen kan trekke enda mer strøm ettersom batteriforvarmeren skal være kraftigere enn standard.

http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/96-The-Rules-of-Model-S-Road-Tripping
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA