Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tk74

#16
Model 3 / Sv: Bilder av Model E
onsdag 05. mars 2014, klokken 08:57
Dette er vel det eneste bilde jeg har sett.
#17
Sitat fra: Hyperstress på søndag 19. januar 2014, klokken 10:50
Sitat fra: tk74 på fredag 17. januar 2014, klokken 19:33
Hvordan får jeg redigert mitt ladepunkt i "ladekameratene" ?

Du fikk oppgitt en URL da du registrerte punktet. En kan benytte den for å endre punktet. Men nå er det vel de færreste som husker den  :P. Alternativt så kan du trykke på punktet ditt, og så slette det ved å trykke søppelbøtta, og deretter legge inn punktet på nytt med de endringer du vil :)

Takker :-)
#18
Lading av Tesla / Sv: Ladedrit
lørdag 18. januar 2014, klokken 21:31
Sitat fra: jgilberg på lørdag 18. januar 2014, klokken 10:17
Jeg har problemer med lading i minus grader, og jeg bruker IKKE UMC, men Slimbox type2 400v....

Hvilken problemer har du?
#19
Hvordan får jeg redigert mitt ladepunkt i "ladekameratene" ?
#20
Lading av Tesla / Sv: Ladedrit
tirsdag 14. januar 2014, klokken 23:06
Sitat fra: jgilberg på tirsdag 14. januar 2014, klokken 20:26
Sitat fra: jgilberg på tirsdag 14. januar 2014, klokken 15:33
Sitat fra: jgilberg på mandag 13. januar 2014, klokken 22:24
Jeg fikk for første gang ladeproblemer i dag. Det var kaldt (minus 19) da jeg stod opp. Jeg valgte derfor å starte varmeapperatet i bilen pluss at jeg flyttet ladeprosenten til 90% for å få startet lading. Oppvarmingen startet, men ladingen feilet. Jeg lader med type2 (slimbox, 400v). Da jeg kom ut til bilen stod det flere error-meldinger (kontakt Tesla for service, error chargeing, cable not connected etc). Jeg har aldri hatt problemer med min type2 lading tidligere. Det hjalp ikke å tråkke på bremsen, prøve på nytt osv.

Spørsmålet er om det virkelig er UMC som skal ha all skylden pga kulde? Jeg tror det er "bilen" som har et problem. Nå er det minus 10 utenfor. Jeg skal prøve samme prosedyre igjen kl 0700 i morgen.

Det samme skjedde i dag tidlig, men i dag fikk jeg restartet ladingen da jeg tok kabelen ut og inn av ladeporten på bilen, noe jeg ikke klarte i går. I går var det minus 18-19, i dag minus 9.

MEN, jeg lurer litt på en sak. Jeg har lest meg til at batteriet ikke tar lading med engang når den er kald. Da jeg fikk start på ladingen manuelt i dag begynte den først med å si "charged stopped" før den tok lading. Når jeg har sittet inne i huset med appen så har jeg trykket som en "gal" på start charging siden den ikke "begynte". Altså, jeg tror kanskje at jeg har fått den til å gå i error fordi jeg har forsøkt å starte den 100 ganger når den kanskje egentlig holdt på å varme batteriet? Jeg skal prøve igjen i morgen og da la være med å trykke "start lading" fra appen 100 ganger.

Oppdatering følger.

Jeg tror jeg fant feilen...... Når jeg kom hjem i dag så fikk jeg de samme feilene... Jeg prøvde så å benytte UMC i stedet for min type2 Slimbox (400v), og UMC funket som bare juling. Så prøvde jeg en annen Type2 kabel på min Slimbox, og samme feil dukket opp (tok ikke lading). Da valgte jeg å ta sikringen til kursen (både trafo og slimbox), ventet 5 min og satte sikringen på igjen, alt funker perfekt!! Jeg får høre med Slimbox leverandøren om det er "normalt" at den kan henge seg...

Jeg hadde samme feilen på begge mine SlimBox i går. Den ene begynte og virke etter mange forsøk, mens den andre ville ikke sette igang ladingen. Til slutt tok jeg frem varmeluftpistolen og varmet forsiktig på SlimBox'n. Etter dette fungerte også denne.

Begge mine SlimBox står utendørs og jeg mistenker at det er mekanismen i Mennekes type2 kontakten som hadde fryst/satt seg fast. Etter dette har jeg ikke hatt noen problemer. Mennekes kontakten må låse kabelen før ladinger setter igang og dette skjer automatisk. 


#21
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny software oppdatering
torsdag 09. januar 2014, klokken 11:30
Sitat fra: eledille på torsdag 09. januar 2014, klokken 09:33
Jeg fikk også redusert ladestrøm i dag, og det er ingenting galt med kablingen her.

Det som er litt festlig er at det er teoretisk fullkomment umulig for bilen å oppdage en farlig feil ved å måle spenning. Bilen kan måle spenningsfallet når den begynner å trekke strøm og ut fra det si at fallet er for stort, det er helt OK. Men spenningsvariasjoner som oppstår etter at opprampingen er ferdig er noe annet. Bilen kan ikke vite om en variasjon kommer av dårlig kontakt eller av at jeg skrudde på induksjonstoppen, og man kan lett ha en farlig feil som ikke lager noen spenningsfluktuasjoner i det hele tatt.

I tillegg er det ikke Teslas ansvar at kablingen er i orden, så jeg begriper ikke hvorfor de påtar seg å forsøke å fikse det på en dårlig måte.

Dette er helt gaga.

Jeg har pratet med en tekniker hos Tesla 2 ganger i dag vedrørende disse problemene. Det har blitt opprettet en sak som er sendt til de ansvarlige europeiske teknikerne.

Dette har også blitt et problem for de av oss som bruker trafo fra 230V til 400V da trafoen trenger noen sekunder under oppstart med og stabilisere spenningen før ladingen går for fult.

Jeg spurte også om jeg kunne få gå tilbake til forrige versjon software, men dette var ikke mulig.

Så nå sitter jeg med en lade-løsning som ikke lenger fungerer 100% etter siste oppdatering.

Jeg spurte også når vi kunne forvente at vi fikk lade med 400V 32A, men dette hadde de ikke noe tidspunkt på.

Han jeg pratet med lovet og følge opp dette på en sikkerlig måte da trafo-løsningen også er noe Tesla selger igjennom Sønnico til sine kunder.

Så vi får ikke gjort noe annet en og vente som normalt :-)

#22
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny software oppdatering
tirsdag 07. januar 2014, klokken 10:33
Sitat fra: Roger Kolbu på tirsdag 07. januar 2014, klokken 10:29
Sitat fra: tk74 på tirsdag 07. januar 2014, klokken 10:19
Jeg har akkurat gjort denne oppdateringen og får nå redusert hastighet på lading fra 3-fas 400V med SlimBox.
Reduksjonen kommer omtrent med en eneste gang før ladingen/Volt får stabilisert seg. Dvs. Nå får jeg kun ladet med 24A og ikke 26A som tidligere. Dette er alt for dårlig da jeg faktisk skulle kunne lade med 32A.....
Mitt råd til dere som ikke har problemer med lading til det daglige er og ikke laste ned denne oppdateringen.
Og du får ikke justert den opp manuelt etterpå?

NEI :-(
#23
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny software oppdatering
tirsdag 07. januar 2014, klokken 10:19
Jeg har akkurat gjort denne oppdateringen og får nå redusert hastighet på lading fra 3-fas 400V med SlimBox.
Reduksjonen kommer omtrent med en eneste gang før ladingen/Volt får stabilisert seg. Dvs. Nå får jeg kun ladet med 24A og ikke 26A som tidligere. Dette er alt for dårlig da jeg faktisk skulle kunne lade med 32A.....
Mitt råd til dere som ikke har problemer med lading til det daglige er og ikke laste ned denne oppdateringen.
#24
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvor mye kjører Model S eiere?
mandag 06. januar 2014, klokken 12:42
Sitat fra: Knnot på mandag 06. januar 2014, klokken 10:03
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 06. januar 2014, klokken 09:06
Sitat fra: turfsurf på mandag 06. januar 2014, klokken 08:57Man sparer ikke hele beløpet da, det går jo ca 2kwh/mil i strøm. Selv har jeg jeg ladet ca halvparten hjemme, resten gratis. Men man sparer jo bompenger, fergeutgifter og parkering i tillegg. Men en utgift som kan øke en del spesiellt for de som oppgraderer fra mindre sportslige biler er dekk...
Jeg trakk fra 60k til strøm og regnet 220 Wh/km. Det tilsvarer 80 øre/kWh.

Har det visst seg å være vanlig med et gjennomsnitt på 220wh/km? Ville vært interessant å vite hva dere som nå har 5.000km ++ har som snittforbruk?  :)

Jeg har kjørt 4170 km siden 29 oktober og har et snittforbruk på 252wh/km.

#25
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
fredag 29. november 2013, klokken 13:18
Sitat fra: Emilsen på fredag 29. november 2013, klokken 12:44
Jeg har nå hatt drømmebilen i nøyaktig 1 uke og merker allerede nå at skitten setter seg godt fast mellom hver vask. Virker som om beskyttelse allerede er borte, og at vann ikke lenger preller av. Kun håndvask med Meguiar's NXT Gen, ingen avfetting. Kan noen her anbefalle en bra kar/dame i forbindelse med detailing av min bil? Hadeland/Akershus/Oslo?  :)

Hans Petter Halla
Holder til i Bærum
20 års erfaring.
TLF 90621406
#26
Model S 2013 - 2022 / Sv: GSM-støy slår inn på lydanlegget
tirsdag 05. november 2013, klokken 21:51
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. november 2013, klokken 06:49
Får typisk mobilsignal-støy når jeg legger min telefon i den hyllen jeg også. Klønete av dem å ikke skjerme anlegget skikkelig der, men typisk en klønete glipp som kan komme når man er litt fersk :)

Løser dette selv ved å sette telefonen i koppholderen hvis jeg av en eller annen grunn må ta den ut av lomma.

Jeg legger telefonen i lommen i forkant av førersetet. Jeg får da ingen støy fra stereo anlegget.
#27
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. november 2013, klokken 08:04

Forrige mandag døde plutselig UMC`en. Fikk ny torsdag forrige uke, og Tesla hadde bilen stående til lading hos seg hele dagen for å se at alt fungerte slik det skulle (knall service!).
Dessverre har det vist seg at den nye UMC`en er svært upålitelig. I løpet av en snau uke har jeg ved flere anledninger hatt problemer med å få bilen til å starte å lade. I tillegg har knappen for å åpne ladeluken fungert svært dårlig. Må typisk trykke 3-4-5 ganger før luken åpner seg, i motsetning til den gamle UMC`en som åpnet ladeluken umiddelbart alltid! Satte bilen på range mode i går kveld slik at den ville være på rundt 98% SOC ved avreise i dag. Skal på tur i ettermiddag, men laderen hadde stoppet etter en times tid i går kveld. Resultatet er at bilen ved avreise i ettermiddag vil ha rundt 300 rated km, og jeg skal kjøre rundt 250km i 100-sone (ja det går sikkert om jeg kjører pent, men liker ikke at problemer med bilen tvinger meg til dette!).
Inspira ved Sarpsborg blir sikkerhetsnettet, men bilen får ikke ettermontert dobbeltladeren før på torsdag denne uken! Ved Svinesund er det et rødt stikk hos Ishavsveien, men jeg har heller ikke rødt adapter......

Nå får jeg kjenne litt på den irritasjonen andre har uttrykt pga manglende leveranser og ladetrøbbel. Grrrrr!

Hvis det hjelper deg noe. Kan du gjerne lade hos meg med 11KW (22KW)
Adresse:
Skuiveien 40,
1339 Vøyenenga
Bærum

Hilsen Terje
#28
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ettermontere lyktespylere
fredag 01. november 2013, klokken 13:50
Sitat fra: laumb på fredag 01. november 2013, klokken 13:36
Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. november 2013, klokken 13:11
Har lyktespylere på Touranen, men vi har uansett måttet stoppe og tørke av lyktene. Når det har satt seg et hardt lag med dritt som har tørket i varmen fra pærene hjelper spyling nada. Noen servietter i bilen fikser derimot saken glatt. Vurderte å koble ut spylerne på Touranen men kom aldri så langt.

Så personlig er jeg glad de mangler på TMS.

Som jkirkebo skriver er lyktespylere egentlig bare et unødvendig onde. Du ser "ikke en dritt" til slutt uansett.

+2
#29
Model S 2013 - 2022 / Sv: Etterbestilte dobbeltlader i dag, lurt?
torsdag 31. oktober 2013, klokken 14:45
Det er veldig behagelig med dobbelt-lader  :)
#30
Model S 2013 - 2022 / Sv: Slimbox og TMS med singellader
torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:46
Sitat fra: Mons på onsdag 30. oktober 2013, klokken 18:19
Går det an å låse ladekabelen fast i slimbox, eller må man ta den med hver gang man reiser for å hindre tyveri?

Det går ikke og låse lade-kabelen fast i SlimBox.
Jeg har 2 SlimBox stående utenfor kontoret mitt og jeg kommer til og låse lade-kabelen fast i veggen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA