Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Muffinman

#91
Lading av Tesla / Sv: Teslaen ber meg lade til 100 %
onsdag 06. juli 2022, klokken 10:48
Det er relativt uvanlig med LFP og aktiv balansering, så de aktuelle bilene har nok topp-balansering - dvs SOC må høyere enn 95% eller noe for at cellene skal balanseres. En gang i uka samsvarer med balanseringsintervallet for industrielle systemer jeg har kjennskap til.

LFP tåler høy soc MYE bedre enn NMC (som er ganske utbredt) og de øvrige variantene Tesla benytter, så man bør ikke bekymre seg over det. LFP har i tillegg et godt hakk bedre cycle life, dvs er mer slitesterke. Jeg observerer at en ofte bruker større DoD i systemer med LFP enn NMC med samme eller bedre levetid.  I tillegg er LFP nær umulig å få fyr på, og thermal runaway er ganske utenkelig. Som en bonus inneholder de ikke kobolt :)

LFP har lavere nominell spenning, men tåler høyere påtrykt spenning. Spenningsintervallet mellom fulladet og tom er også smalere enn de andre variantene. I tillegg har de lavere energitetthet både når det gjelder vekt og volum.

#92
Model S 2013 - 2022 / Sv: BMS feilmeldinger som forsvant..
tirsdag 05. juli 2022, klokken 17:44
Spennende. Post nominal fullpack og maks cellespenning like før fulladet da, så slipper jeg å ligge våken om natta og gruble  ;D
#93
Her er det snart full smarthusløsning med Homey i sentrum som skal holde oss under 5kWh-grensen i minst 6 måneder av året. Essensen er vel å få ned effekten i de store forbrukerne, for eksempel billading og vv-bereder - og la Homey slå ting av og på basert på estimert timeforbruk.

Vi er ikke villige til å ta noen stor ulempe for noen hundrelapper i året, men om det kan gå automatisk og en kan bruke de hundrelappene til å nedbetale på smarte dingser gjør vi glatt det :)
#94
Model S 2013 - 2022 / Sv: BMS feilmeldinger som forsvant..
tirsdag 05. juli 2022, klokken 09:50
Kunne vært interessant å se estimert reell SOC når bilen viser 100%. Når ble bilen din produsert/levert? Innbiller meg at overgangskabelen til canbus skiftet plugg en gang i 2015. Jeg har til den "gamle" typen.

Hvor holder du til? Om du er i nærheten av eller skal forbi nordvestlandet OG har gammel type plugg kan jeg hjelpe med en avlesing :)

EDIT: Et bilde av pluggen, og det kan avklares på rappen...
#95
Model S 2013 - 2022 / Sv: BMS feilmeldinger som forsvant..
søndag 03. juli 2022, klokken 20:45
Høres rart ut om de har cappet det, i så fall er det noe de har begynt med i senere tid. Tidligere fikk en gjerne 90-batterier i fri dressur i bytte for 85. Kunne vært interessant å høre hvor maks cellespenning legger seg på 100% hos deg.
#96
Hvis du skifter til engelsk kan det hende feilmeldingen blir mer beskrivende?
Feil på 12v batteriet bruker vel å være mer spesifikk.
#97
Sitat fra: geear på torsdag 09. juni 2022, klokken 10:21
Sitat fra: Bams1 på onsdag 08. juni 2022, klokken 20:15
Hovedbatteriet ble byttet i 2017 på garanti, men slik de gjør er jo at garantien på det nye ikke forlenges/starter på nytt, den fortsetter på den gamle (noe jeg også synes er svært rart)
Hvis du er klar til å ta kampen (og 140k er kanskje verdt kampen), så er nok dette nøkkelen for deg. Når "gjenstanden" har hatt en feil som er rettet, og samme feil oppstår igjen, så har jeg forstått det slik at rettspraksis tilsier at det ikke er noen "utløp" på hvor lenge det deretter skal fungere. Det er forventet at feilen skal være rettet for gjenstandens levetid.

Sitat fra: Forbrukerkjøpsloven§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Dette vil være avhjelpsforsøk nummer to.

Bruk av forbrukerkjøpsloven forutsetter nok at bilen er kjøpt av Tesla av en privatperson før 2017...
Hvis bilen er solgt mellom privatpersoner må du se til kjøpsloven. Hvis du ser til fkjl §1 ser du at den ikke dekker handel mellom privatpersoner. Kjøpsloven gir vesentlig dårligere rettigheter, og den er fravikelig dvs at en kan avtale dårligere vilkår enn det som står i lovteksten. I tillegg er absolutte og relative reklamasjonsfrister vesentlig kortere. Relativ frist er ikke definert i hverken lovtekst eller forarbeider, men en må nok fremsette krav i løpet av dager og ikke uker om det ikke skal tapes.
#98
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: Bredere dekk bak enn foran ?
søndag 08. mai 2022, klokken 09:10
En ting som bare er relevant for de som setter inn justerbare camberstag bak. Mine felger har ET38 og gikk fint under hjulbuen, men når jeg satte camber til -0,5 stikker de faktisk litt utenfor. Ikke så veldig synlig, men likevel. Så da blir 10,5" med ca originalt innpress egentlig for bredt.
#99
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gratis lading verdsettelse
søndag 08. mai 2022, klokken 09:05
Tja, med 10.000km på europaturen (har gjort det) og 5kr/kWh....vel. Da får du råd til noen ekstra overnattinger på hotell for det du sparer på ladingen ;)
#100
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: Bredere dekk bak enn foran ?
fredag 06. mai 2022, klokken 17:50
Jeg prøvde 275/35-21 bak. Det gir såpass stor økning i rulleomkrets i forhold til "riktig" at speedometeret viste 3 km/t for lite. Speedometeret går altså på bakhjulene.

Jeg har nå 285/30-21 på 10,5" bak. Her er det antydninger til dekkstrekk, så det vil passe strålende på 10" felg. I tillegg er denne dimensjonen spot on mtp rulleomkrets. Kjører også 245/35-21 på 9" foran, og her går dekk og felg fint kant i kant.
#101
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bil utenfor garanti - Forsikring
mandag 02. mai 2022, klokken 10:57
Sitat fra: Klykken på onsdag 20. april 2022, klokken 10:07
Hva skjer med biler som har byttet batteri utenfor Tesla sitt verksted og superlading? Kan vel forvente at man stenges ute....
Det vites ikke, men i tilfeller hvor de har stengt i USA er ikke bare superlading kuttet. De har slått av all DC-lading, dvs at bilene ikke kan hurtiglades i det hele tatt.

Har for øvrig sett et par som hadde fått tilbud på ca 115k inkl mva for refurbished batteri i senere tid i TOCN-gruppa. Forutsetter at det gamle leveres inn, naturligvis.
#102
Model S 2013 - 2022 / Sv: Pipelyd fra klimaanlegg
mandag 02. mai 2022, klokken 10:40
Angående å kjøre kompressoren i stykker om det er lite gass. I følge Tesla skal bilen selv sørge for at det ikke skal være mulig. En gang jeg manglet gass på anlegget og det var litt ventetid på time garanterte Tesla at kompressoren ikke ville bli skadet, og de ville ta den på egen kappe om så mot formodning skulle skje. Bilen var da utenfor garanti.

Kompressoren virker fint enda, noen år senere.
#103
Sitat fra: petersv på torsdag 14. april 2022, klokken 17:25
Det er ikke uvanlig at du føler sporing (mye) bedre på sommerhjul. Det er mest sannsynlig slakk og slitasje i opphengsdeler som gjør den føles ustabil. Jeg ville fått tatt en sjekk og byttet dette ved anledning. Tviler derimot på at det er farlig å kjøre med den som den er nå, da ville nok ikke Vianor sendt den ut døra ute å påpeke dette.

Holder en knapp på stabstagledd, swaybar links kaller de det hos Tesla. Gi gjerne tilbakemelding etter du har fått det sjekket, da det kan være interessant for andre som søker opp tråden senere med samme symptomer.

PS. Meca/Mekonomen/t-pro.no osv fører understellsdeler til Tesla, så du kan sjekke med de hvis det er nærmere/billigere osv. Du må ikke til merkeverksted med minder du vil.
Slakk i stabstaglinkene høres som en fin klikking og er ikke avhengig av om en har sommerdekk eller vinterdekk men lastvekslinger i leddet. Det oppstår når ene hjulet går opp og det andre ned, og veldig sjelden når de beveger seg likt som ved f.eks. fartsdumper.

Jeg har hatt dette noen ganger, og siste gangen kjente jeg igjen lyden. Kjøpte 1 ledd, og brukte 30 minutter på å skifte leddet på hjørnet lyden kom fra. Slakken i leddet var ekstremt liten og en måtte gjøre litt innsats for å merke noe på det gamle etter at det var tatt av. Litt stolt av å ha gjort riktig diagnose sittende bak rattet :)
#104
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lav bil (stålfjær)
lørdag 09. april 2022, klokken 19:05
De tidlige stålfjærbilene var faktisk høyere uten last enn luft i standard høyde. Man kunne spotte en bil med stålfjærer.
#105
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lav bil (stålfjær)
onsdag 06. april 2022, klokken 13:14
Vi snakker ikke tilfeldigvis om bil produsert ca første halvår 2017? Var masse støy om 75D`er med stålfjæring som var betydelig lavere enn tilsvarende eldre da husker jeg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA