Det er relativt uvanlig med LFP og aktiv balansering, så de aktuelle bilene har nok topp-balansering - dvs SOC må høyere enn 95% eller noe for at cellene skal balanseres. En gang i uka samsvarer med balanseringsintervallet for industrielle systemer jeg har kjennskap til.
LFP tåler høy soc MYE bedre enn NMC (som er ganske utbredt) og de øvrige variantene Tesla benytter, så man bør ikke bekymre seg over det. LFP har i tillegg et godt hakk bedre cycle life, dvs er mer slitesterke. Jeg observerer at en ofte bruker større DoD i systemer med LFP enn NMC med samme eller bedre levetid. I tillegg er LFP nær umulig å få fyr på, og thermal runaway er ganske utenkelig. Som en bonus inneholder de ikke kobolt
LFP har lavere nominell spenning, men tåler høyere påtrykt spenning. Spenningsintervallet mellom fulladet og tom er også smalere enn de andre variantene. I tillegg har de lavere energitetthet både når det gjelder vekt og volum.
LFP tåler høy soc MYE bedre enn NMC (som er ganske utbredt) og de øvrige variantene Tesla benytter, så man bør ikke bekymre seg over det. LFP har i tillegg et godt hakk bedre cycle life, dvs er mer slitesterke. Jeg observerer at en ofte bruker større DoD i systemer med LFP enn NMC med samme eller bedre levetid. I tillegg er LFP nær umulig å få fyr på, og thermal runaway er ganske utenkelig. Som en bonus inneholder de ikke kobolt
LFP har lavere nominell spenning, men tåler høyere påtrykt spenning. Spenningsintervallet mellom fulladet og tom er også smalere enn de andre variantene. I tillegg har de lavere energitetthet både når det gjelder vekt og volum.